Kendelse af 16-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 03-03-2017

SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 91.923 kr., idet betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftsloven § 5a, stk. 2 ikke var opfyldt ved benyttelsen af autocamperen på færdselslovens område.

Skatteankestyrelsen ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

I forbindelse med SKATs og politiets fælles kontrol den 27. maj 2015 blev Volkswagen Touareg 3,0 Tdi med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1] bragt til standsning af politiet. Føreren og den registrerede ejer af køretøjet var klageren. Køretøjet er registreret som en såkaldt camper med nedsat afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a.

Klageren fortalte i forbindelse med standsningen, at køretøjet var købt brugt og havde været registreret til klageren siden 30. december 2011. Køretøjet blev indregistreret i Danmark første gang den 1. oktober 2007. Derudover angav klageren, at køretøjet fremstod som på købstidspunktet, da klageren ikke havde foretaget konstruktive ændringer af dette.

Klageren fremviste diverse campingdele, der blev opbevaret i bagagerummet. I den forbindelse blev det konstateret, at rosetten, der skal benyttes i forbindelse med etablering af bordet, ikke var fastmonteret, men lå løst i køretøjets bagagerum, indpakket i klar plastik med svejsede lukninger. Sammen med rosetten var der en lille pose med selvskærende og undersænkede skruer. Der blev ligeledes fremvist en gaffelnøgle str. 10/13.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 91.923 kr. i yderligere registreringsafgift med henvisning til registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4, i lovbekendtgørelse nr. 221 af 26. februar 2013 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført:

”[...]

SKAT har den 27. maj 2015, klokken 14.55 ved en kontrol sammen med politiet på [adresse1] v/km-mærke 38,7 nordgående retning, [by1] konstateret, at følgende køretøj

MærkeVolkswagen

ModelTouareg 3,0 Tdi

Anvendelse Beboelse

Registreringsnummer[reg.nr.1]

Stelnr.[...]

Km. stand180.436 km

blev benyttet uden, alt nødvendigt campingudstyr var fastmonteret. Køretøjet skulle derfor have været afgiftsberigtiget med fuld afgift. Motorkøretøjet er indregistreret som personbil til beboelse (autocamper) og afgiftsberigtiget med 60 %.

For yderligere begrundelse henvises til vedlagte sagsfremstilling.

[...]”

Af SKATs sagsfremstilling fremgår bl.a.:

”[...]

SKAT konstaterede, at følgende campingudstyr ikke var fastmonteret i henhold til

godkendelsesfortegnelsen:

Rosette til etablering af bord/spiseplads

-Rosette var ikke fastmonteret med selvskærende skruer eller fastsvejset i bilens bund, men lå løst i hulrum (til reservehjul) under bagagerumsmåtte. Rosetten fremstod som ny i uåbnet plastikemballage. I samme plastikindpakning var der yderligere en lille pose med selvskærende og undersænkede skruer. Emballagen havde ikke været brudt.

-Det var ikke muligt, at fastgøre denne rosette, da der ikke var medbragt nødvendigt værktøj. Det fremviste værktøj, som bestod af en gaffelnøgle (fastnøgle) str. 10/13. En gaffelnøgle som den fremviste anvendes til at fastspænde bolte og møtrikker. Da rosetten skal fastgøres med selvskærende undersænkede skruer og i øvrigt sættes ned i forhorede huller på rosetten, er det således ikke muligt at anvende den fremviste gaffelnøgle til fastgørelse af rosetten.

Køretøjet er indregistreret på nedsat registreringsafgift som autocamper/beboelse. Efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, er det en betingelse for denne indregistrering, at køretøjet er konstrueret og indrettet til beboelse, samt har en tilladt totalvægt over 2 tons og er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser til mindst 4 personer. Det indebærer, at der i omhandlede køretøj skal være:

Mindst 4 sovepladser inkl. udstyr til indretning af sovepladser. Der indrettes soveplads i vognen til 2 personer, og når sæderne klappes sammen, lægges luftmadrasser ovenpå. Denne opredning måler 102 x 180 cm. Under hævetaget kan desuden indrettes en soveplads til 2 personer på 104 x 180 cm.
Fastmonteret køkkenarrangement med vand- og spildevandstank samt gasblus.
Loftshøjde på min. 180 cm ved køkkenarrangement
I kabinen er anbragt et bord på 52 x 41 cm

Køretøjet er indregistreret første gang i Danmark den 1. oktober 2007, hvorfor det er godkendelsesfortegnelsen pr. 27. oktober 2006 (nr. 18/2006), der er gældende for dette køretøj.

Når rosetten ikke er fastmonteret i gulvet i kabinen eller der er medbragt værktøj til montering, er det således ikke muligt at etablere dette bord på 52 x 41 cm, jf. kravet i godkendelsesfortegnelsen. Bordbenet og dermed hele bordet er ikke i stand til at stå i en lodret, fast og stabil position, uden at dette placeres i rosetten. Den fastgjorte rosette skal dermed sikre, at bordbenet kan stå lodret, således at bordpladen kan monteres her på.

SKAT finder, at køretøjet, der er indregistreret som personbil til beboelse (autocamper), har været anvendt i Danmark, uden at betingelserne for indregistrering som personbil til beboelse (autocamper) var opfyldt. Køretøjet er derfor omfattet af reglerne for personmotorkøretøjer, og skulle derfor have været anmeldt til registrering inden det blev taget i brug efter ombygningen. Ved omregistreringen skulle der endvidere have været betalt yderligere registreringsafgift.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at nævnte køretøj opfylder betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftsloven § 5a, stk. 2, og at klageren ikke skal betale en yderligere registreringsafgift på 91.923 kr.

Til støtte herfor har repræsentanten anført:

”[...]

Det er klagers opfattelse, at afgørelsen bygger på forudsætninger, som er forkerte.

Afgørelsen henviser til, at min klients køretøj ikke var indrettet og ikke indrettes som Camper med det udstyr og værktøj, som medbragtes.

Efterfølgende har SKAT bekræftet, at det forhold, at køretøjet ikke var indrettet med Camper-udstyr ikke er eller kan være grundlag for afgørelsen, det kan alene det forhold, at bilen ikke – som hævdet af SKAT men bestridt af klager – kunne indrettes som Camper.

Det kunne køretøjet, hvilket er dokumenteret overfor SKAT.

Jeg henviser til følgende, som vedlægges:

Skrivelse af den 20. august 2015 fra Advokat [person1] til SKAT
E-mail af den 5. november 2015 fra Advokat [person1] til SKAT med de bilag, som e-mail henviser til, og som er i SKAT’s besiddelse
Mødereferat af den 8. januar 2016 udarbejdet af SKAT

[...]”

Af skrivelse af den 20. august 2015 fremgår bl.a.:

”[...]

Således som sagen er forelagt for mig, var sagsforløbet således:

Min klient, [person2], var den 27. maj 2015 ved 15-tiden på vej til [...] fra sin bopæl til et formiddagsmøde med en potentiel leverandør, som ønskede at præsentere kunder og potentielle kunder for nye produkter, metoder etc. I bilen hos min klient var desuden 4 andre personer – alle nogen, som er enten partner med eller ansat hos min klient.
Min klient passerede i [...]-krydset noget, der lignede en politi- og toldrazzia, hvor der blev foretaget kontrol af diverse køretøjer. Min klient blev ikke bedt om at standse.
Da min klient nåede halvvejs til [by2] – måske ca. 5 kilometer fra kontrolstedet - kom der bagfra en politibil, og min klient blev bedt om at standse, vende om og at køre tilbage til kontrolstedet på i [...]krydset, hvilket min klient naturligves gjorde. Det blev nævnt, at man var i færd med at foretage stikprøvekontroller. Af hvad blev ikke nævnt.
Tilbage ved kontrolstedet blev min klients ovennævnte bil kontrolleret, og min klient fandt under forløbet ud af, at kontrollen konkret drejede sig om, hvorvidt hans bil, som var indrettet som en autocamper på reduceret afgift, stadig opfyldte de krav, som gjaldt for delvis afgiftsfritagelse. Min klient havde ingen bekymringer i den anledning, idet bilen indeholdt de effekter, som den var leveret og godkendt med.
SKAT’s [person3] påpegede kort inde i kontrolforløbet på, at en roset ikke var monteret og ikke kunne monteres. Rosetten er en fikseringsanordning, som fastgøres i bilens bund til opsætning af det campingbord, som er i bilen, og som skal opsættes, når og hvis bilen skal i indsats som autocamper med sovepladser, spiseplads etc. [person3] påpegede, at det forhold, at rosetten ikke var monteret hhv. kunne monteres med det værktøj, som fulgte med bilen, var den konkrete overtrædelse af afgiftsreglerne, og allerede derfor var sanktionen en berigtigelse af afgiften.
Min klient erklærede sig på stedet uenig i konklusionen og tilbød at montere konsollen som anvist af VW men fik oplyst, at han ikke måtte røre bilen eller medfølgende tilbehør under kontrollen. Endeligt blev det oplyst, at forholdende nu skulle dokumenteres med en fotoserie.
Efter SKAT’s fotooptagelser blev min klient bedt om kontant at betale et a conto afgiftsbeløb på kr. 80.000,00, idet betaling med kreditkort ikke var muligt. Da min klient ikke have kr. 80.000,00 i kontanter på sig og ikke måtte forlade kontrolstedet før betaling, så tilbød min klient at få sin bank ([finans1] A/S) til at lave en bankoverførsel eller en bankgaranti. Efter lidt forhandlinger accepterede SKAT en erklæring fra banken om min klients betalingsevne, og efter at en sådan erklæring var fremkommet til SKAT’s e-mail på stedet, fik min klient et stykke papir (”Underretning på stedet om kontrolbesøg”) udleveret og blev herefter tilladelse til at køre videre.
Efter at have modtaget SKAT’s skrivelse af den 29. maj 2015 kontaktede min klient mig, og vi enedes om at afvente SKAT’s forslag til afgørelse, hvori der også ville være en sagsfremstilling, hvilket også var tilfældet.

---------------

Jeg skal på min klients vegne gøre følgende gældende:

A. Min klient blev ikke før eller under kontrollen gjort opmærksom på, at han var berettiget til bistand under kontrollen. Dette har karakter af tilsidesættelse af en væsentlig retssikkerhedsforskrift, der har til formål at sikre, at forvaltningens (SKAT’s) sagsbehandling og afgørelse bygger på korrekte oplysninger. SKAT’s orienteringspligt fremgår bl.a. af ”Underretning på stedet om kontrolbesøg, jf. videre nedenfor.
B. SKAT’s konklusion mht. min klients manglende mulighed for at montere den nævnte roset og dermed at indrette bilen som autocamper er forkert.

Ad A –Manglende oplysning om ret til bistand

SKAT’s pligt til at vejlede min klient om retten til bistand under kontrolbesøget fremgår af Retssikkerheds-lovens § 5 stk. 2, jf. Forvaltningslovens § 8 og er i øvrigt indeholdt i den kontrolrapport ”Underretning om kontrolbesøg”, som blev udleveret til min klient, efter at kontrollen var gennemført og på det tidspunkt, hvor min klient havde fået tilladelse til at køre videre. Kontrollen varede en time.

Det blev ikke på noget tidspunkt meddelt min klient, at han var berettiget til en sådan bistand. Dette ligger vidnefast.

Bistand kunne være af juridisk eller teknisk karakter – f.eks. kunne han have kontaktet bilimportøren eller et VW-værksted. Min klient var forståeligt nok chokeret over at blive præsenteret for, at hans bil var ulovlig på en måde, som ville medføre afgiftsberigtigelse. Havde min klient haft bistand og kunnet udtale sig støttet heraf, så kunne han have dokumenteret, at SKAT’s tekniske forudsætninger er forkerte. Min klient tilbød at montere roset og campingbord men fik oplyst, at han ikke måtte røre bil og roset, idet forholdet skulle billeddokumenteres, og efterfølgende blev kontrolbesøget afsluttet, og min klient blev sendt væk.

Det er følgelig min klients og min holdning, at bistand kunne have afhjulpet SKAT’s vildfarelse, og at SKAT må bære risikoen herfor, hvorefter kontrolbesøget ikke kan have nogen retsvirkning.

Ad B – Manglende mulighed for montering af en roset

SKAT har i sit forslag til afgørelse lagt til grund, at rosetten ikke kunne monteres i bilen med det værktøj, som medbragtes, og at dette forhold alene er grundlag nok til, at der er tale om en overtrædelse af Lov om Registreringsafgift af Motorkøretøjer.

SKAT’s forudsætning er forkert – min klient kunne og ville have monteret rosetten på stedet med værktøj fra bilen, hvis SKAT havde givet lov hertil.

Sammenfatning

Det bestrides, at kontrolbesøget kan tillægges retsvirkning, idet en væsentlig retssikkerhedsforskrift er tilsidesat.

Det bestrides, at der er grundlag for at pålægge min klient betaling af yderligere registreringsafgift.

[...]”

Den 8. januar 2016 blev der afholdt møde mellem klageren og SKAT. Af mødereferatet fremgår bl.a.:

”[...]

Der var enighed om, at mødet drejede sig om forslaget til inddragelse af nummerpladerne [reg.nr.1], som er sendt til [person2] den 21. oktober 2015.

Forslaget er udsendt som følge af, at SKAT den 21. oktober 2015 har truffet særskilt afgørelse om afkrævning af registreringsafgift.

[person2] medbragte til mødet den roset med tilhørende skruer, som er omdrejningspunkt for sagen om afkrævning af afgift. Han medbragte endvidere et værktøjssæt, blandt andet bestående af en stjerneskruetrækker. Der er tale om det samme tilbehør, som der tidligere er fremsendt fotos af ved mail af 5. november 2015.

[person1] anførte, at årsagen til at man ønskede møde i anledning af forslaget til inddragelse af nummerplader er, at man anser afgørelsen om afkrævning af registreringsafgift for at være forkert. Derfor mener han ikke, at der er grundlag for at træffe afgørelse om inddragelse af nummerplader.

Afgørelsen om afkrævning af registreringsafgift anses for forkert, fordi rosetten på kontroltidspunktet kunne monteres med tilstedeværende værktøj. Hvis [person2] under kontrollen havde fået mulighed for at montere rosetten ville han have opdaget, at gaffelnøglen ikke var det rette værktøj, men at der i stedet skulle anvendes en stjerneskruetrækker. Denne stjerneskruetrækker var medbragt på kontroltidspunktet.

[...]”

Repræsentanten har ved e-mail af den 5. november 2015 fremsendt billeder af diverse værktøj – heriblandt en nøgle til afmontering af hjulbolte. I nøglens skaft ligger en stjerneskrueskrækker, som en integreret del af nøglen. Af billederne fremgår, at værktøjet er beliggende i et køretøj med stelnummer [...].

SKATs udtalelse

”[...]

SKATs bemærkninger

Fører og ejer af køretøjet blev på kontroltidspunktet bedt om at forevise køretøjets campingudstyr. Fører og ejer kunne ikke fremvise en fastmonteret rosette og ej heller nødvendigt værktøj her til hvis det var en rosette der var konstrueret til at kunne fastspændes ved anden anordning.

Det fremgår klart af typegodkendelsen, at køretøjet skal være godkendt med en fastmonteret rosette i vognbunden.

Indretningen af køretøjet samt evt. tilstedeværende campingudstyr er dokumenteret til sagen med fotos.

[person2] nedlægger grundlæggende påstand om, at hans køretøj Volkswagen Touareg med reg.nr. [reg.nr.1] stedse har været indrettet og konstrueret til ophold og beboelse.

SKAT finder det afgørende vigtigt, hvorledes køretøjet fremstod (indretning og konstruktion) på kontroltidspunktet den 27. maj 2015. SKAT finder det fortsat væsentligt og afgørende, at når rosetten ikke er fastmonteret i gulvet i kabinen, som denne model er typegodkendt med, er det således ikke muligt at etablere bordet på 52 x 41 cm, jf. kravet i typegodkendelsen. Bordbenet og dermed hele bordet er ikke i stand til at stå i en lodret, fast og stabil position, uden at dette placeres i rosetten. Den fastgjorte rosette i gulvet skal dermed sikre, at bordbenet kan stå lodret, således at bordpladen kan monteres her på.

Afgørende er hvorledes køretøjet fremstod på kontroltidspunktet hvor køretøjet er standset og dermed dokumenteret ibrugtagning på færdselslovens område i en sådan stand, at køretøjet ikke kan anses for at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til ophold og beboelse.

SKAT skal i øvrigt bemærke, at [person2] og dennes repræsentant ved møde med SKAT den 8. januar 2016, medbragte en løs roset tilhørende skruer. Det må antages, at denne løse roset stammer fra [person2]s omtvistede bil og derfor fortsat ikke er fastmonteret.

Afsluttende bemærkninger - Højesteretsdom

I SKM2014.728.HR fandt Højesteret, at det er i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camper udstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

Som det fremgår af dommen er det Højesterets opfattelse, at der efter § 5 a, stk. 1, nr. 1, er en betingelse for den lempelige afgiftsberigtigelse, at køretøjet utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer. Højesteret fandt således, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camper udstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

I SKM2015.655.ØLR fastslog Landsretten med henvisning til KM2014.728.HR, at de indstævntes køretøjer på kontroltidspunktet ikke opfyldte betingelserne for den lempelige afgiftsberigtigelse efter registreringslovens § 5 a, stk. 1.

Landsretten afviste de indstævntes synspunkt om, at opkrævning af yderligere registreringsafgift fordrede en konstruktiv ændring af køretøjerne, jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3. Landsretten henviste i den forbindelse til bestemmelsens ordlyd og forarbejder. Det forhold, at der efter de indstævntes forklaringer alene havde været tale om enkeltstående kørsler uden campingudstyret, kunne navnlig efter bestemmelsens formål heller ikke føre til, at der ikke skulle opkræves afgift.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker SKAT at blive hørt i sagen igen, inden Skatteankestyrelsen træffer afgørelse i sagen.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at det omhandlede køretøj er registreringspligtigt i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. lov om registrering af køretøjer § 2.

Det anses endvidere for ubestridt, at køretøjet ved første indregistrering er afgiftsberigtiget efter de særlige regler i den tidligere gældende § 5a i registreringsafgiftsloven, der var formuleret således (uddrag):

”[...]

For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

[...]

Stk. 3. Et køretøj, som er berigtiget med afgift efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

[...]”

Den citerede § 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000.

Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde, og skal være indrettet med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stilling til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

”[...]

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

[...]”

Landsskatteretten har ved afgørelse af 24. maj 2016 udtalt:

”[...]

Landsskatteretten finder ikke, at det kan kræves som betingelse for afgiftsfritagelsen, at rosette og køkkenudstyr altid skal være monteret i bilen. Landsskatteretten finder, at det er afgørende om rosetten og køkkenudstyr har været til stede i bilen og anvendeligt til sit formål, hvilket er tilfældet i nærværende sag.

[...]”

Af den Juridiske Vejledning 2016-2, afsnit E.A.8.1.4.4 fremgår under punktet ”Ad bord”:

”[...]

For campingbiler, der er anmeldt til registrering første gang efter den 1. september 2000, skal der altid under kørsel medbringes et bord (evt. aftageligt).

Efter anvisning skal bordet kunne fastmonteres i bilen ved hjælp af en roset eller lignende fastgørelsesanordning. Dette indebærer, at bordet og nødvendigt værktøj til at fastgøre bordet altid skal medbringes under kørslen.[...]”

Det er ubestridt, at camperudstyret befandt sig i køretøjet på standsningstidspunktet, herunder rosetten til fastgørelse af bordet. Rosetten var dog ikke monteret i køretøjets bund. Det er ligeledes ubestridt, at det eneste værktøj, der blev forevist under kontrollen var en gaffelnøgle str. 10/13. Til trods for at der ikke blev forevist værktøj, der var anvendeligt til montering af rosetten, lægges det på baggrund af de fremlagte billeder til grund, at der, udover det foreviste værktøj, var medbragt en stjerneskruetrækker, der kunne anvendes til montering af rosetten. Det var derfor muligt at montere rosetten på kontroltidspunktet med det medbragte værktøj, og bordet var dermed anvendeligt til sit formål.

Køretøjet anses herefter for ”utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse” og opfyldte derfor betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, på kontroltidspunktet.

Det forhold, at SKAT på standsningstidspunktet undlod at gøre klageren opmærksom på, at han havde ret til at lade sig repræsentere eller bistå, kan efter omstændighederne ikke føre til, at der er grundlag for at anse afgørelsen om afkrævning af registreringsafgift for ugyldig med henvisning til af formalitetsmangler.

Landsskatteretten giver herefter klageren medhold i sin påstand.