Kendelse af 13-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 10-02-2017

SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

I den omhandlede periode, drev [person1], herefter benævnt indehaveren, enkeltmandsvirksomhed og var momsregisteret med kvartalet som afregningsperiode.

Den 25. august 2015 modtog SKAT en anmodning fra indehaverens repræsentant om ændring af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012.

SKAT sendte den 23. september 2015 et forslag til afgørelse til indehaveren. Det fremgik heraf, at en del af efterangivelsen var modtaget for sent, hvorfor der kun kunne gives tilladelse til ændring for så vidt angik perioden efter 1. juli 2012. For så vidt angik perioden fra den 1. januar 2012 til 30. juni 2012 kunne der efter de foreliggende oplysninger ikke meddeles tilladelse til ændring.

Den 14. oktober 2015 skrev SKAT til indehaverens repræsentant, at SKAT var blevet opmærksom på, at SKATs forslag til afgørelse fejlagtigt kun var sendt til indehaveren og ikke til repræsentanten, hvorfor høringsfristen nu blev udvidet med 3 uger.

SKAT har den 9. november 2015 truffet afgørelse, hvorefter anmodning om genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. juli 2012 til 31. december 2012 blev imødekommet.

SKATs afgørelse

SKAT har den 9. november 2015 truffet afgørelse, hvorefter anmodning om genoptagelse for så vidt angik perioden 1. januar 2012 til 30. juni 2012 ikke blev imødekommet, jf. skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32.

SKAT har hertil bl.a. anført (uddrag):

”... Du har ikke oplyst om særlige omstændigheder, der kan begrunde en fravigelse af fristen, og du opfylder derfor ikke betingelserne for at få genoptagelse...”

Under sagens behandling ved Landsskatteretten har SKAT i brev af den 3. februar 2016 bl.a. udtalt (uddrag):

”... Det forhold, at [person1] har haft et hjerteanfald i august 2014 med efterfølgende bypass operationer ligeledes i 2014, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at det efter SKATs opfattelse ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at [person1] pga. sygdommen har været forhindret i at anmode om genoptagelse i hele den relevante periode og inden udløbet af 3-årsfristen...”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at anmodningen om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. juni 2012 skal imødekommes, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Der er til støtte for påstanden anført følgende:

”... Der anmodes om at genoptage momsen for 2. kvartal 2012 og 1. kvartal 2012, selvom fristen på 3 år er overskredet da der foreligger særlige omstændigheder.

Begrundelsen er, at [person1] har haft et hjertetilfælde i august 2014 og efterfølgende har fået en 3 dobbelt bypass operation i uge 42 2014 og efterfølgende har været sygemeldt indtil november 2015. Han har derfor ikke haft mulighed for at indberette momsen, inden 3 års fristen udløb i 2015 (hhv. 10/5 og 17/8)...”

Repræsentanten har videre under sagens behandling anført, at indehaverens rådgiver den 17. juli 2013 udarbejdede et negativt afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 og sendte dette til indehaveren. Det var på daværende tidspunkt en fast aftale mellem indehaveren og rådgiveren om, at indehaveren selv varetog indberetning af afgiftstilsvar. På grund af sygdom fik indehaveren dog ikke indberettet afgiftstilsvaret for 2012. Den 25. august 2015 blev rådgiver opmærksom på, at indberetning for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 ikke var tilgået SKAT. Rådgiver indsendte herefter samme dag en angivelse for 2012 til SKAT, og det blev aftalt mellem indehaveren og rådgiveren, at rådgiver fremadrettet skulle varetage indberetningerne til SKAT.

Repræsentanten har sendt kopi af journal fra [...], hvoraf det fremgår, at indehaveren igennem 2013 havde tendens til brystsmerter, og at han i sommeren 2014 fik kraftige uprovokerede brystsmerter under et ophold i Dubai. Indehaveren blev dog ikke indlagt under opholdet i Dubai, men blev i oktober 2014 opereret i Danmark for sine hjerteproblemer.

Repræsentanten har videre sendt kopi af lægeerklæringer gældende tiden efter operationen. Repræsentanten har endvidere anført, at indehaveren, forud for hjerteanfaldet i 2014, led af brystsmerter i 2013 og var i behandling herfor med blodtryksnedsættende medicin, og at indehaveren havde adskillige sygeperioder i 2013, uden der dog var tale om, at indehaveren var syg i hele 2013.

Repræsentanten har henvist til 13-0186177, SMK2006.467LSR, SKM2006.412LSR til støtte for, at der bør gives tilladelse til genoptagelse.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2012 til 30. juni 2012.

Af skatteforvaltningsloven §§31-32 fremgår:

”§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
2) Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode.
(...)4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Den seneste frist for at angive afgiftstilsvaret for perioden 1. april 2012 til 30. juni 2012 var den 17. august 2012, og at den seneste frist for efterangivelse følgeligt var den 17. august 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Fristerne for ordinær genoptagelse for så vidt angår perioden fra den 1. januar 2012 til 30. juni 2012 var således sprunget, da SKAT modtog anmodningen om ændring af afgiftstilsvaret den 25. august 2015.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT efter anmodning fra den afgiftspligtige give tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret, som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005 fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, uden at fejlen medfører en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den afgiftspligtige har overset eller glemt et fradrag.

Når der anmodes om genoptagelse af afgiftstilsvaret uden for de ordinære frister, påhviler det den afgiftspligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

Retten finder ikke, at der i nærværende sag er sådanne særlige omstændigheder, at der skal gives tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at indehaverens sygemelding først påbegyndtes i september 2014, og at det er oplyst, at indehaveren – trods sygeperioder i 2013 – ikke var syg i hele 2013. Det findes på denne baggrund ikke godtgjort, at indehaveren i hele den relevante periode på grund af sygdom har været forhindret i at anmode om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar til den 30. juni 2012, jf. SKM2013.739.ØLR.

Hertil kommer, at de forhold, som efter indehaverens opfattelse skal kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse, har været kendt af indehaveren siden september 2014, hvorved anmodningen om

genoptagelse i øvrigt ikke er indgivet rettidigt i henhold til 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, 1. pkt. Fra praksis kan bl.a. henvises til SKM2012.561BR.

SKATS afgørelse stadfæstes herefter.