Kendelse af 22-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 03-03-2017

SKAT har pålagt selskabet yderligere registreringsafgift på den indregistrerede varebil med 101.096 kr. Afgiften er afkrævet i solidarisk hæftelse med [virksomhed1] A/S.

Den afgiftspligtige værdi er fastsat af SKAT - Motor kompetencecenter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[Politiet] har i forbindelse med en kontrol d. 8. maj 2015, kl. 08.10 på [motorvejen], bragt et køretøj af mærket Toyta Landcruiser med registreringsnummer [reg.nr.1] til standsning.

Køretøjets registrerede ejer er [virksomhed1] A/S og den registrerede bruger er selskabet. Føreren af køretøjet på standsningstidspunktet var [person1].

Køretøjet er indregistreret på nedsat registreringsafgift som varebil på gule plader, jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk.. 1.

Varebilen var tilkoblet påhængsredskab (toilet- og opholdsvogn). Føreren af køretøjet var klageren, og han foretog på tidspunktet for standsningen godstransport fra firmaet [virksomhed2] A/S til en arbejdsplads på Sjælland.

Indretningen af køretøjet er dokumenteret til sagen med foto.

Følgende fremgår bl.a. af politiets anmeldelsesrapport:

”[...]

Sengen, der blev opmålt til en længde på 189 cm og en bredde på 70 cm var konstrueret til bilens va­ rerum i en højde på ca. 32 cm over gulvet. Konstruktionen var udført i træ og tydeligvis tilpasset vare­ bilen. Sengen var opredt med dobbelt skummadras.

[...]”

Der blev taget foto af køretøjets ydre og varerum.

SKATs afgørelse

SKAT har pålagt klageren at betale 101.096 kr. i registreringsafgift med henvisning til registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:

”[...]

Køretøjet er indregistreret på nedsat registreringsafgift som varebil på gule plader. Efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, er det en betingelse for denne indregistrering, at køretøjet utvivlsomt er indrettet til godstransport. Det indebærer at

der kun må være sæder i førerkabinen
varerummet skal være indrettet med en fastmonteret flad bund
der må ikke være sædearrangementer af nogen art eller indretninger til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring
der skal være etableret adskillelse mellem varerummet og førerkabinen
sikkerhedsseler i varerummet skal være afmonterede
rudehejs i varerummet skal være deaktiveret

Det kunne umiddelbart konstateres, at:

Der var bygget en seng af træ i varerummet bag passagersædet. Sengen var fuldt opredt med madras, lagen, sengetøj med sengelinned.
Sengen var 189 cm x 70 cm.
Køretøjet var ikke anmeldt for SKAT som et ledsagekøretøj, hvorved der ikke var indsat klausul 8 i DMR.
[virksomhed3] ApS var fuldt ud vidende om, at der var indrettet soveplads i køretøjets varerum.

[...]

Under behandlingen af sagen er der konstateret disse forhold, der har relevans for sagen og som indgår i den samlede vurdering:

Køretøjet er indregistreret på gule plader som varebil til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse.
Køretøjet er ombygget, idet der er bygget en soveplads af træ i varerummet. Sovepladsen måler 189 cm x 70 cm.
Køretøjet er indrettet efter de særlige regler for ledsagebil til særtransporter, jf. bekendtgørelse om særtransport. Disse køretøjer må ikke anvendes privat.
Folketinget vedtog Lovforslag L22 den 18. december 2008 om bl.a. ændring af registreringsafgiftsloven (afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler og dagsafgift for privat benyttelse af varebiler).
Med virkning fra 1. januar 2009 blev der indført bestemmelser om ledsagebiler. De almindelige regler for varebiler med 30 pct. afgift finder tilsvarende anvendelse for biler med tilladt totalvægt på indtil 3,5 tons, og indrettet med fast soveplads, såfremt bilerne er specielt indrettet til erhvervsmæssig anvendelse som ledsagebil for særtransport, jf. bekendtgørelsen om særtransport. Bilerne må ikke anvendes privat. Bilerne forsynes med gule plader og klausul 08. Ved ekspedition ved SKAT medbringes tidligere registreringsattest og evt. toldattest, anmeldelse 21.022 og evt. plantegning.
SKAT registrerer køretøjet med klausul 08 samt tilhørsforhold og varig klausul (ledsagebiler).
Køretøjet er ikkeekspederet hos SKAT i forbindelse med ombygning med soveplads i varerummet.
Køretøjet er efter ombygning registreringspligtigt som andet køretøj

SKATs forslag til ændring

Køretøjet er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 som varebil på gule plader utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, fremgår det at en bil som er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (andet køretøj), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

SKAT finder at køretøjet er registreringspligtigt i Danmark som andet køretøj med fuld afgift, idet det ikke længere opfylder betingelserne for registrering som varebil. SKAT har derfor fastsat registreringsafgiftsdifferencen til 101.096 kr.

Beregningen af registreringsafgiften fremgår af vedlagte bilag. Beregningen af den afgiftspligtige værdi af motorkøretøjet er foretaget af SKATs motorcenter.

Afgiften afkræves in solidum med brugeren af køretøjet [virksomhed3] ApS og ejeren [virksomhed1] A/S.

[...]

Retspraksis

Østre Landsret har i en dom SKM2010.434.ØLR afgjort, at en direktør i et selskab, der havde en varebil stillet til rådighed som firmabil, var ansvarlig for benyttelsen af bilen efter ombygning. I den konkrete sag havde direktøren ladet bagsæder montere i varebilen, uden at lade bilen omregistrere. Direktøren havde både benyttet varebilen i Danmark og på en ferie i udlandet.

Københavns Byret har i dom SKM2012.387.BR afgjort, at en varebil, skulle omregistreres til personbil, og der skulle betales ny registreringsafgift. SKAT havde besigtiget bilen og konstateret at den ikke længere utvivlsomt var indrettet som varebil.

Landsskatteretten har i kendelse af 17. september 2010 afgjort, at en varebil der anvendtes i en virksomhed, skulle omregistreres til personbil, og der skulle betales ny registreringsafgift. SKAT havde besigtiget bilen og konstateret at den ikke længere utvivlsomt var indrettet som varebil. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.

Landsskatteretten har i kendelse SKM2015.450.LSR afgjort, at en varebil, hvorpå der var foretaget ændringer i form af montering af en bænk/soveplads, bord, fjernsyn, kaffemaskine m.v. i varerummet, ikke længere var utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Køretøjet opfyldte herefter ikke betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, og det er derfor berettiget, at SKAT har opkrævet yderligere registreringsafgift.

[...]

SKATs endelige afgørelse

Af de fremlagte fotos fra politiet fremgår det, at:

Billede nr. 2 viser foto taget ind ad bilens bagklap.

Her kan det ses, at sengebunden er tilpasset varerummet, ved at der er skåret et trekantet hjørne af bundens højre side, for sengen kan stå så tæt på sidevæggen i varerummet, når bagklappen er lukket ned. Hermed glider den heller ikke bagud ved acceleration, fordi den fylder hele længen af varerummet.

Billede nr. 3 viser foto taget ind ad førerdøren,

at sengen forrest er tilpasset, således at det hviler på kanten ved varerumsadskillelsen. Herved kan sengen ikke flytte sig fremad ved opbremsninger.

Billede nr. 5 viser foto taget ind ad bilens bagklap,

at der desuden er indsat en kommode, monteret med omformer til 220 volt. Billede nr. 6 viser foto taget ind af sidedøren bag passagersædet,

at bredden på sengebunden er tilpasset i bredden, således at sidedøren kan lukke. Sidedøren har håndtag/armlæn, som rager ind i varerummet, når døren er lukket. Samtidig er sengerammen tilpasset, så den hviler på kanten til varerumsadskillelsen.

Af Skatteministerens svar nr. S2361, fremgår det, at han på daværende tidspunkt (7. februar 2007) ikke mener, at der er behov for, at han tager initiativ til en ændring af reglerne for indretning af varebiler til ledsagekørsel.

I samme svar fremgår det også, at det afgørende er, om sengen m.v. er fæstnet til bilen på en eller anden måde, f.eks. boltet eller svejset.

Denne seng er fastgjort til bilen ved at sengerammen er tilpasset, så den holdes fast på kanten ved adskillelsen mellem fører- og varerummet, ligesom sengebunden er tilpasset ved bagsmæk og sidedøren.

Sengen er således konstrueret og tilpasset, så den ikke kan flytte sig, selv om der foretages opbremsninger i trafikken, og så den kan være i varerummet på denne bilmodel. Sengen er ikke fastgjort med skruer eller svejsninger, men fæstnet ved sin udformning.

Sengen er desuden fuldt opredt med madras og sengetøj med sengelinned på.

Der er altså ikke tale om en løs madras i varerummet.

Folketinget vedtog lovforslag L22 af 8. oktober 2008 om bl.a. afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler.

Lovændringen betød, at der i henhold til registreringsafgiftslovens § 5, stk. 10, må indrettes fast soveplads i varerummet, såfremt bilerne er specielt indrettet til erhvervsmæssig anvendelse som ledsagebil for særtransporter, og er en varebil med en tilladt totalvægt på indtil 3,5 t, der er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 2.

Disse biler skal forinden ekspederes af SKAT, og der indsættes klausul 8.

Nærværende køretøj kunne således have været lovliggjort, hvis det var blevet ekspederet hos SKAT efter de gældende regler, som er en undtagelse til de almindelige regler for indretning af varebiler til udelukkende godstransport.

SKAT træffer derfor afgørelse om, at der skal betales registreringsafgift af køretøjet efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 som varebil på gule plader utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, fremgår det at en bil som er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (andet køretøj), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, SKATs forhøjelse og opkrævning af registreringsafgiften ændres, således at der ikke sker forhøjelse og opkrævning, og således at varebilen med registreringsnummer [reg.nr.1] fortsat er omfattet af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12.

Klagerens repræsentant har til støtte for påstanden bl.a. anført følgende:

”[...]

Den af SKAT den 6. oktober 2015 trufne afgørelse, hvorved [virksomhed3] ApS blev afkrævet kr.101.096,00 i yderligere registreringsafgift in solidum med ejeren [virksomhed1] A/S, idet SKAT fandt, at motorkøretøjet [reg.nr.1] var omfattet af registreringsafgiftspligten i Danmark som andet køretøj efter registreringsafgiftslovens § 5, stk.12, jf. § 4 (lovbekendtgørelse nr.29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer), påklages med påstand om at kravet bortfalder.

Det gøres gældende, at køretøjet ikke er omfattet af registreringsafgiftspligten som anført af SKAT.

For så vidt angår de faktuelle oplysninger i afgørelsen omkring genstandene placeret i varerummet bag passagersædet - gengivet i beskrivelsen af køretøjet - kan disse ubestridt lægges til grund.

Det skal dog præciseres, at ingen af de beskrevne genstande i varerummet på nogen som helst måde var fastmonteret bilens karrosseri eller lignende, men alene løst indsat i bilens varerum. Som konsekvens heraf er der ikke tale om fastmonterede genstande, da disse uden frigørelseshandlinger m.v. kan udtages af varerummet.

Derfor kan køretøjet ikke efter klagers opfattelse anses for at være ombygget, men fortsat indrettet som en varebil.

For så vidt angår de af SKAT påberåbte afgørelser, er der tale om fastmonteret indretning, hvor genstandene direkte var fastmonteret bilens konstruktioner.

I relation hertil skal der henvises til afgørelse SKM2014.64.BR og hvor ejeren af varebilen, som efter SKAT's opfattelse var ombygget med seng til overnatning, hylde og opholdsrum, blev frifundet.

Der henvises ligeledes til Ministerens udtalelse gengivet i Skatteministerens endelige svar på spørgsmål S 2361, gengivet i afgørelsens side 12/14.

[...]”

SKATs indlæg af 14. januar 2016:

Klageren henviser til et ministersvar, nr. S 2361, hvor Skatteministeren anfører, at ”det afgørende er, om sengen m.v. er fæstnet til bilen på en eller anden måde, f.eks. boltet eller svejset”.

Af en vejledning fra Direktoratet for Toldvæsenet af 30. august 1989, F07793/89 fremgår det om varebilers indretning: ”Angående indretningen skal man meddele, at en varevogn efter registreringsafgiftsloven utvivlsomt skal være indrettet til godstransport. Dette indebærer, at der i varerummet ikke må findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring. Der må heller ikke i varerummet indrettes skabe, håndvask, plader til brug ved overnatning eller andet, heller ikke løst medbragt, der kan bevirke, at varevognen ikke længere utvivlsomt er indrettet til godstransport, men får karakter af at være en beboelsesvogn”.

Det har således været bestemt siden 1989, at der ikke måtte findes sædearrangement af nogen art, eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring i varerummet på en gulpladebil.

I nærværende køretøj er sengen tilpasset varerummet, idet der er skåret et hjørne af i højre side af bageste del af liggepladsen. Der er lavet et hak i træbunden i længderetningen bag passagersædet, og der er skåret af bredden på liggefladen ved sidedøren bag passagersædet, således at døren kan lukke, selv om der er et indadgående håndtag på døren. Trærammen hviler på varerummets kant mod førersædet. Sengen er fuldt opredt med sengetøj.

SKAT betragter denne tilpasning af sengen for indretning i varerummet.

Landsskatterettens afgørelse

Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 fremgår, at afgiftssatsen for nye biler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 ton, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør 0 af et reguleret grundbeløb og 50 % af resten.

Af § 5, stk. 12, fremgår, at en bil som er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (personbil), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren har foretaget ændringer på køretøjet ved at indrette køretøjet med en tilpasset soveplads med målene 189 x 70 cm, en kommode med omformer til 220 volt, samt kaffemaskine m.v.

Ændringerne medfører, at køretøjet herefter ikke længere utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.

Der er lagt vægt på, at sovepladsens træramme fylder hele længden af varerummet, og at sengerammen er tilpasset køretøjet, så den hviler på kanten ved varerumsadskillelsen. Sovepladsen vurderes på denne baggrund at være fastgjort til køretøjet på en sådan vis, at en egentlig montering ikke har været nødvendig. Det forhold, at det ikke har været nødvendigt at fastbolte eller svejse sengenrammen til bilen, ses derfor ikke at have betydning.

Der er videre lagt vægt på, at sovepladsen var fuldt opredt med dobbelt skummadras og sengetøj.

SKM2014.64.BR er efter Landsskatterettens opfattelse ikke sammenlignelig med nærværende sag, idet indretningen af nærværende køretøj medfører, at køretøjet er blevet mindre egnet til godstransport.

Der henvises til SKM2015.450.LSR, der for så vidt angår køretøjets indretning vurderes sammenlignelig med nærværende sag.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, og det er derfor med rette, at SKAT opkrævet klageren en yderligere registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.