Kendelse af 10-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden året 2008:

Yderligere momstilsvar af indkomst

9.226 kr.

2.945 kr.

8.726 kr.

Afgiftsperioden året 2009:

Yderligere momstilsvar af indkomst

9.207 kr.

2.785 kr.

7.927 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver har i perioden 2008 - 2010 solgt fisk på forskellige pladser og foran indkøbscentre på Sjælland. Dette skete ifølge indehaverens repræsentant, fordi indehaveren havde et stort stofmisbrug og derfor ikke var i stand til at passe et normalt arbejde.

Indehaveren havde ikke en registreret virksomhed med at sælge fisk før den 12. januar 2010, hvor han registrerede virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], cvr. [...1], med branche ”Salg af fødevarer (Fisk, køb, forarbej. fødevarer) til private/virksomheder.”

SKAT har gennemgået indehaverens indkomst- og formueforhold for indkomstårene 2006 - 2010 og har truffet afgørelse om ændring af indehaverens skat og moms for indkomstårene 2008 - 2010.

SKAT har anmodet indehaveren om en dokumentation og en redegørelse for hans indkomst- og formueforhold for årerne 2006 – 2008. Virksomhedens indehaver har ikke udleveret denne dokumentation til SKAT.

SKAT har anmodet indehaverens bank – [finans1] - om kontoudtog. SKAT har efterfølgende modtaget udskrifter over konto [...84] frem til 4. september 2009.

Der er fremlagt et bankkontoudtog. Heraf fremgår, at der er mange indsætninger på bankkontoen. Af teksten på kontoudtogene fremgår typisk adresser, men der fremgår også navn på indbetaler, betaling for fisk eller faktura nr.

For indkomstårene 2008 og 2009 har der været indsat følgende beløb på indehaverens bankkonto:

Indkomståret 2008:

76.130 kr.

Indkomståret 2009:

76.035 kr.

For perioden 1.1. – 4.9.2009

Af ovennævnte beløb har indehaverens repræsentant anset følgende beløb for private indsætninger:

Indkomståret 2008:

2.500 kr.

Med tekst den 12.9.2008 ”Tak for lån”

Indkomståret 2009:

2.500 kr.

Med tekst den 10.8.2009 ”fra mor”

Indkomståret 2009:

3.900 kr.

Med tekst den 12.2.2009 ”[person2] thailand”

På baggrund af indehaverens selvangivelser og årsopgørelser har SKAT beregnet hans privatforbrug for indkomstårene 2006 - 2011 således:

2006:5.098 kr.

2007:-54 kr.

2008:-2 kr.

2009:986 kr.

2010:18.455 kr.

2011:113.954 kr.

Formue og privatforbrug er opgjort og afstemt med de oplysninger, som er selvangivet og indberettet til SKAT.

Der har på intet tidspunkt været angivet moms.

For indkomstårene 2008 – 2010 har indehaverens selvangivne indkomstforhold været følgende:

Indkomstår

Løn

Andre indtægter

Overskud af virksomhed

2008

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2009

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2010

24.500 kr.

0 kr.

0 kr.

Der er fremlagt en gældsaftale mellem indehaveren og [person3], der er ejer af ejendommen [adresse1] [by1], som er indehaverens bolig. Heraf fremgår en samlet gæld pr. 15. september 2010 på 299.493 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet salgsmomsen med 9.226 kr. for året 2008 og med 9.207 kr. for året 2009.

SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Det er SKAT´s opfattelse, at du har drevet uregisteret virksomhed med salg af fisk til privat og virksomheder.

Det er videre SKAT´s opfattelse, at virksomheden er af væsentlig omfang med en væsentlig indtægt. Dette kan begrundes med indsætningerne på din bankkonto samt, at du ikke har haft andre indkomster i årene.

Du har ikke selvangivet resultatet af denne virksomhed.

Indsætningerne på din bankkonto for indkomst årene 2008 og 2009 anses for at være ikke selvangivet omsætning i din virksomhed. Fortjenesten af virksomheden opgøres skønsmæssigt på grund af manglende oplysninger fra dig. Der godkendes et skønsmæssigt fradrag for de omkostninger, du skønnes at have haft i forbindelse med virksomheden, og anses for at dække samtlige udgifter i virksomheden. Resultatet kan opgøres således:

20082009

Omsætning indsat på bankkonto76.13076.035

Skønsmæssigt fradrag -30.000-30.000

Virksomhedens overskud inkl. moms46.13046.035

Heraf pålægges du moms 20 % af beløbet,

som du skal betale jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2-9.2269.207

Virksomhedens overskud ekskl. moms36.90436.828

Det er videre SKAT´s opfattelse, at en del af indkomsten kan være betalt kontant ved leveringen af varerne. Det fremgår af teksten på kontoudtogene, at der er udskrevet fakturaer, der kan således ikke være tvivl om, at der har været drevet virksomhed.

Indkomst ved selvstændig virksomhed er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4 og driftsomkostninger til at sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget efter samme lovs § 6 stk. 1 litra a (Lov nr. 149 af 10. april 1922).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4. Virksomheder kan ved opgørelse af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage afgiften af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomheden, jf. samme lovs § 37 (lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2011 om merværdiafgift)...”.

SKATs udtalelse

SKAT har afgivet en supplerende udtalelse til sagen den 7. juni 2016. SKAT har anført følgende:

”[virksomhed2] har ved brev af den 30. november 2015 sendt yderligere bemærkninger til sagen vedrørende moms- og skatteansættelserne for indkomstårende 2008-2010.

Det er SKATs opfattelse, at [virksomhed2] ikke er kommet med nye oplysninger i sagen, som kan ændre på SKATs afgørelse.

[virksomhed2] og [person4] har ikke bidraget med oplysning om indtægter eller udgifter knyttet til virksomheden eller til oplysninger om størrelsen af privatforbrugene. Det er SKATs opfattelse, at hvis den skønsmæssige ansættelse er åbenbart urimelig eller hviler på et forkert grundlag, påhviler det den skattepligtige, at godtgøre at dette, f.eks. SKM2009.37.HR, SKM2011.209.HR og SKM2007.130.VLR.

SKAT kan dog komme med følgende supplerede udtalelse til sagen.

Det er SKATs opfattelse, at [person1], nu [person4], i de omhandlende indkomstår stort set har haft en kontantøkonomi.

Det kan begrundes med, at der er meget få bevægelser på bankkontoudtogene. De eneste bevægelser udover overførsler til [virksomhed3] A/S og [virksomhed4], er indtægter ved salg af fisk, som lige så snart de er indgået på kontoen, bliver hævet kontant på dagen eller få dage efter.

Køb af fisk, køb af bil, brændstof til bilen, betaling af vægtafgift, betaling af forsikring til bil, mad, andre fornødenheder, andre udgifter i forbindelse med virksomheden og privat udgifter fremgår ikke af bankkontoudtogene.

Derfor anses [person4] primært at have haft en kontantøkonomi. Det er ved møde den 8. maj 2012 oplyst, at salget foregik på pladser og foran indkøbscentre, hvor SKAT formoder en stor del af indtægten må have været kontant.

Det er SKATs opfattelse, at der ved salg af fisk også har været udskrevet fakturaer til kunderne. Det kan begrundes med teksten på nogle af indsætningerne på bankkontoen, bl.a. den 26. maj 2009 "Fakt. 21829, den 15. maj 2009 "21820 [person5]" og den 16. juni 2009 "Fak.nr. 18174, [...]".

Hverken [person4] eller [virksomhed2] har i forbindelse med sagen sendt dokumentation for de økonomiske forhold i indkomstårene.

For at SKAT har mulighed for at kontrollere indkomstansættelserne, har den erhvervsdrivende og skattepligtige personer pligt til at oplyse om forhold af betydning for indkomstansættelsen, når SKAT anmoder om det.

SKAT kan foretage en skønsmæssig ændring af den skattepligtiges indkomstansættelse, når den skattepligtige ikke kan eller vil opfylde sin pligt til på SKATs anmodning at sende dokumentation og andre oplysninger til betydning for indkomstansættelsen.

SKAT har på baggrund af selvangivelserne og de oplysninger, som er indberettet fra 3 'die mand og de oplysninger, som fremgår af de modtagne bankkontoudtog beregnet et privatforbrug for indkomstårene.

(...)

Indsætninger på bankkontoen som stammer fra salg af fisk, er for indkomstårende opgjort til:

Indkomstår

2008

2009

2010

2011

Indsætninger på bankkontoen

76.130

76.035

SKAT har ikke haft bankudskrif- ter

SKAT har ikke haft bankudskrifter

Indsætninger som advokaten anser for private

-2.500

-6.400

Dokumenteret om- sætning som både advokaten og SKAT er enige i

73.630

69.635

Der er enighed mellem [virksomhed2] og SKAT om, at der er drevet virksomhed ved salg af fisk, og at indsætninger på bankkontoudtogene er indtægter ved af fisk.

[virksomhed2] fremfører dog, at en indsætning på 2.500 kr. den 12/9-2008, ikke er tale om en indtægt, men at der her er tale om tilbagebetaling af lån, teksten på kontoudtoget er ''Tak for lån".

SKAT har ikke modtaget dokumentation udlånet eller dokumentation for tilbagebetalingen i form af det underliggende bankbilag, så indbetaler kan identificeres.

Ligeledes er der i indkomståret 2009, 2 indsætninger på henholdsvis 2.500 kr. med teksten "fra mor" den 10/8-2009 og 3.900 kr. med teksten "[person2] thailand" den 12/2-2009, hvor Skatte­ Juristernes mener, at der henholdsvis er tale om et tilskud fra mor og en tilbagebetaling af et lån. Der er ikke indsendt dokumentation for udlånet, tilbagebetalingen eller tilskuddet fra mor.

Det er SKATs opfattelse, at den skattepligtige for at et udlån og en tilbagebetaling på et lån kan godkendes, skal dokumenterer at der ret faktisk har været et udlån og dokumentere hvorfra pengene til udlånet kommer fra.

Når man ser på de beregnede privatforbrug og indkomster for indkomstårene samt for tidligere år, se opgørelse på side 3 i SKATs afgørelse af 30. juli 2012, er det SKATs opfattelse, at et udlån må være komme fra ubeskattede midler og at en tilbagebetaling derfor må anses for skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Alle indsætningerne på bankkontoudtaget anses for dokumenteret indtægter ved salg af fisk, som ikke er selvangivet. Omkostningerne ved at opnå denne indtægt er af SKAT ansat skønsmæssigt, da der ikke er dokumentation for udgiften eller andre oplysninger, som kan sandsynliggøre hvor mange udgifter, der har været i forbindelse med salget.

Skatte-juristens oplysninger om at dækningsgraden ikke er over er 20 %, er ligeledes oplyst ud fra et skøn, som er begrundet med, at fortjenesten ikke har været ret stor.

[virksomhed2] har på den baggrund opgjort et overskud ved salg af fisk til henholdsvis 14.726 kr. i 2008 og 13.927 kr. i 2009. Dette beløb skal så dække de øvrige faste udgifter i virksomheden.

Indkomstår

2008

2009

2010

2011

Privatforbrug if. selv- angivelsen

-2

986

18.455

113.954

Dokumenteret omsætning

.

SKAT har ikke

SKAT har ikke

som både advokaten og

73.630

69.635

haft bankudskrif-

haft bankud-

SKAT er enige i

ter

skrifter

Skønsmæssige omkostninger if. advokaten = DG 20 %

-58.904

-55.708

Overskud/dækningsbidrag af virksomhed if. advokaten

14.726

13.927

Privatforbrug før privat udgifter

14.724

14.913

18.455

113.954

[virksomhed3] A/S

-1.194

-2.001

Ingen opl.

Ingen opl.

[virksomhed4]

-420

-540

Ingen opl.

Ingen opl.

Privatforbrug før øvrige privat udgifter

13.110

12.372

18.455

113.954

(...)

SKAT har ved afgørelse af 30. juli 2012 ansat [person4]s indkomst for indkomstårene 2008 - 2010 dels udfra indsætninger på bankkontoen og dels udfra et skøn over privatforbruget.

lndkomstår

2008

2009

2010

2011

Privatforbrug if. selvangivelsen

-2

986

18.455

113.954

Indsætninger på bankkontoudtog

+76.130

+76.035

Skønnet fradrag

-30.000

-30.000

Skønsmæssig ansat indkomst og privat- forbrug

+80.000

+80.000

+105.000

Privatforbrug før øvrige private udgifter

126.128

127.021

123.455

113.954

(...)

SKAT indstiller derfor afgørelsen for fastholdt. Da indsigelserne ikke var underbygget af objektive kendsgerninger, der begrunder at SKATs skønsmæssige ansættelser er fastsat på et forkert grundlag eller er åbenbart urimelig.”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har fremsat påstand om, at det yderligere momstilsvar skal nedsættes til 2.945 kr. for året 2008 og til 2.785 kr. for året 2009.

Indehaverens repræsentant har vedlagt bilag 1 – 13 til sagen.

Der er til støtte for den fremsatte påstand anført følgende:

”Til støtte for de nedlagte påstande gøres det helt overordnet gældende, at den af skattemyndigheden i [by2] foretagne forhøjelse af skattegrundlaget for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 ikke er korrekt.

Forhøjelserne er sket på baggrund af fejlagtige oplysninger og der er ikke dokumentation for, at vor klients skattegrundlag skal forhøjes som anført i afgørelsen. Vi vil i det følgende komme med en redegørelse for, hvorfor skattemyndighedens forhøjelser af skattegrundlaget ikke er korrekt, hvorfor de førnævnte indkomstår vil blive gennemgået i det følgende for nærmere at begrunde vores påstand.

Som før nævnt er det SKATs opfattelse, at vor klient har drevet uregistreret virksomhed med handel af fisk.

Det følger af SKATs Juridiske vejledning 2012-2, afsnit C.C.1.l.2, at indtægt fra selvstændig erhvervsvirksomhed beskattes efter statsskatteloven § 4, hvorfor vor klient skal beskattes af det overskud, som hans virksomhed reelt set har givet.

Særligt vedrørende 2008

Vor klient anerkender, at han har solgt fisk i indkomståret 2008, men han kan dog ikke anerkende, at han skulle have haft kr. 36.904,00 i overskud. Endvidere kan [person1] heller ikke anerkende de skønsmæssige fastsatte udgifter til bil og husleje eller den skønsmæssige forhøjelse på anslået indtjening på kr. 80.000,00.

Indkomst ved egen virksomhed

I indkomståret 2008 er der indsat beløb på vor klients bankkonto, som er betaling for hans handel med fisk.

Indsætninger på bankkonto

SKAT mener, at der i 2008 er indsat kr. 76.130,00 på [person1]s bankkonto, som stammer for betaling for fisk.

Ved en gennemgang af SKATs beregning fremgår det, at SKAT ikke har en lavet en vurdering af hver betaling. SKAT har derfor medtaget tilbagebetaling af et lån, se bilag 6.

Dette skal ikke medregnes til vor klient omsætning af egen virksomhed og må anses som en fejl fra SKATs side, som dog også viser, at SKAT har skåret beløbene over i en kam og ikke kigget på hvert enkelt beløb og taget en vurdering af, hvorvidt de enkelte beløb nu også kunne anses som betaling for fisk.

Ved en gennemgang kan vi derfor konstatere, at det korrekte beløb for indkomst fra salg af fisk er på kr. 73.630,00. Dette giver en forskel på kr. 2.500,00.

Dette beløb er selvfølgelig ikke meget afvigende, men vi mener ikke, at det af SKAT fastsatte beløb kan fastholdes, når det ved en gennemgang af kontoudtogene, se bilag 6,kan dokumenteres, at differencen på de 2.500,00 skyldes tilbagebetaling af lån og derfor ikke er en indtægt ved handel med fisk.

[person1] bør ikke have dette beløb talt med i overskud af egen virksomhed, når dette tydeligvis er forkert.

(...)

Moms

Da overstående overskud af egen virksomhed var inklusiv moms, skal momsen fratrækkes for at finde det beløb, som [person1] skal betale skat af.

Dette beløb er 20 %, hvorfor vor klients korrekte momspligtige beløb er: kr. 2.945,20

På baggrund af overstående gennemgang bør [person1]s skattepligtige overskud af egen virksomhed eksklusive moms derfor ændres til: kr. 11.781,00

Ligeledes bør den pålagte moms for indkomståret 2008 nedsættes til: kr. 2.945,20

(...)

Særligt vedrørende 2009

Vor klient anerkender, at han har solgt fisk i indkomståret 2009, men han kan dog ikke anerkende, at han skulle have haft kr. 36.828,00 i overskud. Endvidere kan [person1] heller ikke anerkende de skønsmæssige fastsatte udgifter til bil og husleje eller den skønsmæssige forhøjelse på anslået indtjening på kr. 80.000,00.

Indkomst ved egen virksomhed

I indkomståret 2009 er der indsat beløb på vor klients bankkonto, som er betaling for hans handel med fisk.

Indsætninger på bankkonto

SKAT mener, at der i 2009 er indsat kr. 76.035,00 på [person1]s bankkonto, som stammer for betaling for fisk.

Ved en gennemgang af SKATs beregning fremgår det, at SKAT ikke har en lavet en vurdering af hver betaling. SKAT har derfor f.eks. medtaget tilbagebetaling af lån, se bilag 6.

Dette skal ikke medregnes til vor klient omsætning af egen virksomhed og må anses som en fejl fra SKATs side, som dog også viser, at SKAT har skåret beløbene over i en kam og ikke kigget på hvert enkelt beløb og taget en vurdering af, hvorvidt de enkelte beløb nu også kunne anses som betaling for fisk.

Ved en gennemgang kan vi derfor konstatere, at det korrekte beløb for indkomst fra salg af fisk er på kr. 69.635,00. Dette giver en forskel på kr. 6.400,00.

Dette beløb er selvfølgelig ikke meget afvigende, men vi mener ikke, at det af SKAT fastsatte beløb kan fastholdes, når det ved en gennemgang af kontoudtogene kan dokumenteres, at differencen på de 6.400,00 skyldes tilbagebetaling og derfor ikke er en indtægt ved handel med fisk.

[person1] bør ikke have dette beløb talt med i overskud af egen virksomhed, når dette tydeligvis er forkert.

Moms

Da overstående overskud af egen virksomhed var inklusiv moms, skal rnomsen fratrækkes for at finde det beløb, som [person1] skal betale skat af.

Dette beløb er 20 %, hvorfor vor klients korrekte mornspligtige beløb er: kr. 2.785,40

På baggrund af overstående gennemgang bør [person1]s skattepligtige overskud af egen virksomhed eksklusive moms derfor ændres til: kr. 11.141,60

Ligeledes bør den pålagte moms for indkomståret 2009 nedsættes til: kr. 2.785,40

(...)”

Indehaverens repræsentant har den 30. november 2015 sendt følgende supplerende indlæg til sagen:

”SKAT har i deres udtalelse fremført, at de ikke mener, at der er fremkommet nye oplysninger

ligesom SKAT heller ikke finder, at der er kommet nye redegørelser for indtægt og privatforbrug

Vi er ikke enige heri.

I henhold til SKATs udtalelse af 14. oktober 2015, skal vi derfor nærmere fremkomme med de bemærkninger, som SKATs udtalelse giver anledning til.

Ad indkomst og moms vedrørende egen virksomhed

SKAT skriver i deres udtalelse 14. oktober 2015, se bilag 1, at det ikke er tilkendegivet, hvilke beløb, der ikke kan anerkendes som omsætning. Som bilag 2 fremsendes derfor kontoudtog for konto [...84], hvorpå vi har markeret, hvilke beløb vi mener, ikke skal tælles med i omsætningen af handel med fisk.

Endvidere skriver SKAT, at selvom det fremgår af kontoteksten, at der angiveligt skulle være tale om lån, så er dette ikke en garanti for, at der reelt set er tale om lån. Dette er ikke korrekt.

På alle de overførsler, som vedrører betaling af fisk, fremgår altid adresse eller navn. Der er derfor en gennemgående tendens til, at betalinger vedrørende fisk er identificerede.

I indkomståret 2008, er der tydeligt tale om en tilbagebetaling af lån på kr. 2.500,00 den 12.09, se bilag 2. Der står teksten “Tak for lån”, hvilket tydeligt indikerer, at der er tale om et lån. Særligt sammenholdt med, at betalinger for fisk, som før nævnt, er benævnt med navn og adresse. Hvis der havde været fravigelser i disse titler kan SKATs antagelse forstås. Men da det er konsekvent, så kan indsættelsen den 12.09 ikke anses for andet end tilbagebetaling af et lån.

I indkomståret 2009 er der indsat to beløb, hvoraf det tydeligt fremgår, at den ene er fra vor klients mor og den anden er fra [person2], se bilag 2.

Der er i disse tilfælde igen ikke tvivl om, at der ikke er tale om køb af fisk, men derimod almindelige overførsler. Der er i tilfælde med Maks. igen tale om tilbagebetaling og i tilfældet med overførsel fra vor klients mor et lille tilskud til vor klient grundet hans situation.

Som før nævnt er det konsekvent, at overførsler vedrørende betalinger til fisk er tydeligt angivet med navn eller adresse. Der kan derfor ikke herske nogen tvivl om, hvornår der er tale om betaling for fisk og hvornår der er tale om overførsel for noget andet.

Det fastholdes derfor, den af SKAT beregnede omsætning, skal nedsættes med kr. 2.500,00 i indkomståret 2008 og kr. 6.400,00 i indkomståret 2009.

Det skal bemærkes, at SKATs antagelse om, at der er skrevet “tak for lån” for at skjule, at der er tale om en omsætning, må siges at være utrolig injurierende over for vor klient, da det kan tolkes som om SKAT mener, at vor klient bevidst har søgt at snyde SKAT, hvilket på ingen måde er tilfældet.

Endvidere fastholder SKAT, at [person1] har haft en dækningsgrad på 60 %. Dette svarer ikke engang til, hvad en fiskehandler normalt her, da en normal dækningsgrad ligger på ca. 40 %, som også er fremført i supplerende indlæg af 10. august 2015, se bilag 3.

Det kan derfor undre, at SKAT synes, at dækningsgraden for vor klient kan være på 60 %, når dette ikke engang er en normal dækningsgrad i branchen.

[person1] har, som ligeledes nævnt i det supplerende indlæg af 10. august 2015, se bilag 3, solgt sine fisk utroligt billigt, da han var bange for at skulle smide dem ud grundet holdbarheden på fersk fisk er meget kort.

En dækningsgrad på 20 % fremstår derfor ikke lavt, når det tages i betragtning, at [person1] har solgt fisk for at tjene til dagen og vejen og for alt i verden ikke har ønsket at skulle smide fisk ud, men derimod bare få et beløb ind, selvom fortjenesten var meget lav.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1.

Der er ikke udarbejdet regnskab, ligesom der ikke er foretaget løbende bogføring vedrørende virksomheden, som dermed ikke har foretaget effektive jævnlige kasseafstemninger.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

I medfør af momslovens § 27, stk. 1 er afgiftsgrundlaget vederlaget ved levering af varer og ydelser, herunder tilskud som er direkte forbundet med varen eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fastsat omsætningen i virksomheden til 73.630 kr. for indkomståret 2008 og til 69.630 kr. for indkomståret 2009, samt godkendt et skønsmæssigt fradrag på 30.000 kr. for begge år.

Herefter udgør overskuddet af virksomheden 43.630 kr. i 2008 og 39.630 kr. i 2009.

Det opgjorte overskud af virksomheden anses at stamme fra omsætning, der er momspligtig, hvorfor det er berettiget, at SKAT har beregnet 20 % moms heraf.

Den skyldige moms kan herefter opgøres således:

Afgiftsperioden 1. januar 2008 – 31. december 2008 til 20 % af 43.630 kr. eller 8.726 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2009 – 31. december 2009 til 20 % af 39.635 kr. eller 7.927 kr.