Kendelse af 10-06-2020 - indlagt i TaxCons database den 04-07-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatteretten afgørelse

Afgiftsperioden

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for 1. kvartal 2012

Afslag

Genoptagelse

Stadfæstelse

Afgiftsperioden

Ordinær genoptagelse af momstilsvar for 2. kvartal 2012 til 3. kvartal 2012

Afslag

Genoptagelse

Stadfæstelse

Afgiftsperioden

Ordinær genoptagelse af momstilsvar for 4. kvartal 2012 til 4. 2013

Afslag

Genoptagelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Ifølge CVR-registeret har enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1] været registreret i perioden 19. december 2011 til 27. august 2015 med branchekode 620200 konsulentbistand vedrørende informationsteknologi. Virksomheden har endvidere været registreret med bibranchekoderne 742200, Fotografisk virksomhed og 472900 Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger.

Ifølge CVR-registret er virksomheden ophørt den 27. august 2015.

Sagen drejer sig om, hvorvidt SKAT har været berettiget til at nægte ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. kvartal 2012 og ordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013.

Virksomheden har ikke selvangivet momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013. For 4. kvartal 2011 har virksomheden selvangivet et momstilsvar på 24.173 kr.

Virksomheden har i hele perioden været registreret til at skulle angive momstilsvar kvartalsvis.

På grund af virksomhedens manglende angivelse af momstilsvar har SKAT den 25. maj 2012 med baggrund i virksomhedens momsangivelse for 4. kvartal 2011 foreløbig fastsat momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. kvartal 2012 til 24.000 kr. For 2. kvartal 2012 til 2. kvartal 2013 har SKAT foreløbig fastsat virksomhedens momstilsvar til 24.000 kr. for hvert kvartal. For 3. kvartal 2013 og 4. kvartal 2013 har SKAT henholdsvis den 2. december 2013 og 3. marts 2014 foreløbig fastsat momstilsvaret til 8.000 kr. for hvert kvartal.

Det fremgår af klagen til Skatteankestyrelsen, at virksomhedsindehaveren den 15. april 2015 har henvendt sig til den daværende repræsentant straks efter, at han var blevet vidende om de skønsmæssige foreløbige momsfastsættelser for 1. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013.

SKAT har den 3. juli 2015 modtaget virksomhedens anmodning om genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2012 til og med 4. kvartal 2013. Der er i forbindelse med anmodningen om genoptagelse ikke indsendt regnskab for indkomstårene 2012 og 2013. Den daværende repræsentant har endvidere i anmodningen oplyst, at det på daværende tidspunkt ikke har været muligt at fremlægge virksomhedens korrekte resultat for momsen for indkomstårene 2012 og 2013.

SKAT har den 13. august 2015 fremsendt forslag til afgørelse, hvor genoptagelse af momstilsvaret nægtes.

Virksomhedens daværende repræsentant har den 3. september 2015 fremsendt bemærkninger til SKATs forslag.

Den 7. september 2015 har SKAT truffet endelig afgørelse i overensstemmelse med forslaget af 13. august 2015.

Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klagens indsendelse til Skatteankestyrelsen sendt virksomhedens resultatopgørelse og balance med for 2012 og 2013. Endvidere har virksomhedsindehaveren i forbindelse med klagesagsbehandlingen indsendt regnskabsmateriale, herunder kontospecifikationer, posteringsjournaler samt kontoudskrifter fra [finans1] som ikke tidligere har været fremsendt til SKAT. Der er ikke fremlagt fakturaer.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet at genoptage virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2012 ekstraordinært samt nægtet at genoptage virksomhedens momstilsvar for 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 ordinært.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”(...)

Vedrørende 1. kvartal 2012

Fristen for at ændre din moms for 1. kvartal 2012 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 10. maj 2012.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Det forhold, at SKAT har foretaget en foreløbig fastsættelse, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. SKAT har fastsat de foreløbige fastsættelser ud fra den viden, SKAT var i besiddelse af på tidspunktet for fastsættelsen.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen, ligesom I ikke har oplyst, hvorfor anmodningen ikke er fremsendt før nu. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

Vedrørende 2. kvartal 2012 – 4. kvartal 2013

Fristen for at ændre 4. kvartal 2011 er ikke udløbet.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 skal en afgiftspligtig, der ønsker sit afgiftstilsvar ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det er SKATs opfattelse, at hverken du eller din rådgiver har indsendt sådanne oplysninger, der, efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan begrunde en ændring af din virksomheds moms for perioden 2. kvartal 2012 – 4. kvartal 2013. SKAT vil derfor ikke foretage ordinær genoptagelse for denne periode.

Vi skal bemærke, at SKAT har fastsat de foreløbige fastsættelser ud fra den viden, SKAT var i besiddelse af på tidspunktet for fastsættelsen.

(...)”

SKAT er den 21. december 2015 kommet med følgende høringssvar til Skatteankestyrelsen:

”(...)

SKAT har den 15. december 2015 fra Skatteankestyrelsen modtaget [person1]s klage over SKATs afgørelse af 7. september 2015.

Idet vi fastholder vores afgørelse af 7. september 2015 med begrundelsen heri, skal vi desuden komme med følgende bemærkninger til klagen, som efter vores opfattelse indeholder nye oplysninger.

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1], har ifølge SKATs systemer været momsregistreret i perioden fra den 19. december 2011 til den 28. august 2015.

Vedrørende 1. kvartal 2012

For 1. kvartal 2012 har SKAT foretaget en foreløbig fastsættelse af virksomhedens moms på 24.000 kr. Det forhold at SKAT har foretaget en foreløbig fastsættelse, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan medføre genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

Virksomheden (ved dennes rådgiver) har lagt vægt på, at den foreløbige fastsættelse er for højt fastsat og herefter skal anses som åbenbart urimelig, da virksomheden ved indgangen til 2012 alene havde været aktiv i ca. 13 dage.

Det fremgår af SKATs systemer, at virksomheden selv har angivet momsen for 4. kvartal 2011 med et momstilsvar på i alt 24.173 kr. Da virksomheden herefter ikke har indberettet sin moms for 2. kvartal 2012 har SKAT foretaget den foreløbige fastsættelse på 24.000 kr. Det er herefter ikke SKATs opfattelse, at den foreløbige fastsættelse for 2. kvartal 2012 (1. kvartal 2012) kan anses som åbenbart urimelig i forhold til den viden SKAT havde på tidspunktet for fastsættelsen.

SKAT finder herefter ikke, at der er i øvrigt er fremlagt sådanne oplysninger, som kan begrunde en genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

Vedrørende 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013

Virksomheden har nu fremlagt en talmæssig opgørelse af perioden. Virksomheden har lagt vægt på, at det ved retspraksis er fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette er SKAT er ikke enig i. Hvis der er reelle udgifter knyttet til en momspligtig transaktion, vil disse kunne fradrages som købsmoms efter reglerne herom. Det er ikke SKATs opfattelse, at en virksomhed altid kan foretage fradrag med 20 % af salgsmomsen.

SKAT er på baggrund af ovenstående ikke enig i opgørelsen, og vi finder herefter ikke, at virksomheden har fremlagt sådanne oplysninger, der kan begrunde en ændring momsen for 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

SKAT har på nuværende tidspunkt ikke yderligere kommentarer til klagen end de her fremførte.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens daværende repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse af afgiftsperioderne 1. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 med henblik på nedsættelse af momstilsvaret.

Til støtte for påstanden er følgende anført:

”Vi skal hermed, på vegne af vor klient, [person1], påklage den af skattemyndigheden i [by1] afsagte afgørelse af 7. september 2015, se bilag 1.

Pågældende sag omhandler, hvorvidt SKAT er berettiget til at nægte vor klient genoptagelse af momsansættelserne for indkomstårene 2012 og 2013.

Påstand

Der nedlægges påstand om, at SKAT skal genoptage indkomstårene 2012 og 2013 med henblik på nedsættelse af momsen på følgende måde:

kvartal 2012Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. 5.333,84

kvartal 2012 – 4. kvartal 2013Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. 41.837,52

SAGSFREMSTILLING

[person1] har siden 19. december 2011 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR. nr. [...1], se bilag 2. Virksomheden ophørte d. 27. august 2015.

Virksomheden beskæftigede sig med konsulentbistand vedrørende informationsteknologi samt fotografvirksomhed, se bilag 2.

Vor klient har ikke tidligere drevet virksomhed, hvorfor vor klient har brugt meget tid på at opbygge og etablere sin forretning. Han havde fra start ikke det store kendskab til, hvorledes han skulle selvangive overskud og indberette moms.

Dette har medført, at SKAT skønsmæssigt har takseret virksomhedsoverskuddet for indkomstårene 2012 og 2013 grundet manglende regnskabslevering. Dermed er der for samme CVR. nr. skønnet momsforpligtelser, hvilke vi er uenige i.

D. 26. juni 2015 fremsender vi på vegne af vor klient anmodning om genoptagelse af momsen for 2012 og 2013, se bilag 3.

SKAT fremsender den 13. august 2015 forslag til afgørelse, se bilag 4, hvori SKAT afviser anmodningen om genoptagelse. For 1. kvartal 2012 begrundes dette med, at fristen for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 er overskredet, samt at SKAT ikke finder, at der foreligger særlige omstændigheder som efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan begrunde en fravigelse af fristen. Vedrørende genoptagelse af 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 afvises anmodningen grundet, at SKAT ikke finder at have modtaget oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

D. 3. september 2015 fremsendes bemærkninger, se bilag 5, til SKATs forslag til afgørelse, hvori anmodningen om genoptagelse af 1. kvartal 2012 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. grundet særlige omstændigheder, fastholdes, tillige med anmodningen om genoptagelse af 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

SKAT fremsender d. 7. september deres afgørelse, se bilag 1, hvori afvisning af anmodningen om genoptagelse fastholdes.

ANGBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand, gøres det overordnet gældende, at der er tale om en skønsmæssig takseret momsansættelse for virksomhed, som ligger langt over den reelle momsforpligtelse, jf. virksomhedens resultatopgørelse og balance for 2012, se bilag 6, og 2013, se bilag 7, hvorfor der bør ske genoptagelse af 1. kvartal samt 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013.

Det skal endvidere bemærkes, at vor klient henvendte sig til [virksomhed2] ApS d. 15 april 2015 straks efter at være blevet vidende om den skønsmæssigt fastsatte momsansættelse for indkomstårene 2012 og 2013, hvorfor vor klient har overholdt reaktionsfristen på 6 måneder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Særligt vedrørende 1. kvartal 2012

For 1. kvartal 2012 har SKAT skønnet momsforpligtelser for kr. 24.000,00. Dette på trods af at virksomheden startede d. 19. december 2011, og altså kun har været aktiv i 13 dage, hvoraf mange var helligdage, inden begyndelsen af 1. kvartal 2012.

Ekstraordinær genoptagelse

En borger der ønsker en af SKAT foretaget momsangivelse ændret, skal ved anmodningen om genoptagelse senest 3 år efter det tidspunkt, hvor momsen skulle angives, komme med oplysninger, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse af moms for 1. kvartal 2012 udløb d. 10. maj 2015, 3 år efter periodens angivelsesfrist der var 10. maj 2012, hvorfor der kun kan ske genoptagelse af ansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr.

4.

SKAT har i deres afgørelse af 7. september 2015 fremført, at de ikke anser betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 for værende opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Momsangivelsen for 1. kvartal 2012 skal genoptages efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, idet der netop foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige ekstraordinære genoptagelsesgrunde i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3 kan medføre genoptagelse.

Det centrale anvendelsesområde for skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, er tilfælde, hvor SKAT har begået en fejl ved den skønsmæssige fastsættelse af momsen, hvilket har medført en materiel urigtig opgørelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde jf. den Juridiske vejledning 2015 - 2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4. Endvidere fremgår det af vejledningen, at bestemmelsen kan anvendes, hvis SKAT har lavet en åbenbart urimelig foreløbig ansættelse.

Det fremgår tillige af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4, at ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 er betinget af, at der er sandsynlighed for, at genoptagelsen medfører en ændring af ansættelsen. Det er herudover et krav, at borgeren/virksomheden dokumenterer eller sandsynliggør, at den materielle afgørelse er forkert.

Ved vurderingen af om der kan tillades genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan det tillægges betydning om ændring af ansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 analogt.

Af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10 fremgår yderligere, at dette væsentlighedskriterium i hovedsagen er af økonomisk art og indebærer, at en ændring for et eller flere indkomstår på i alt mere end kr. 5000,00, normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser er opfyldt.

Der er for [person1]s virksomhed [virksomhed1] v/[person1], CVR. nr. [...1], skønnet momsforpligtelse for kr. 24.000,00 for 1. kvartal 2012, grundet manglende regnskabslevering for indkomståret.

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1] havde som tidligere nævnt startdato d. 19. december 2011, og havde ved indgangen til 2012 været aktiv i 13 dage, hvoraf mange var helligdage. Ud fra dette forhold sammenholdt med den nu fremlagte resultatopgørelse og balance for indkomståret, jf. bilag 6, til brug for opgørelsen af den reelle momsforpligtigelse, dokumenteres, at SKATs opgørelse af momsen er materielt urigtig, idet momsforpligtelsen er fastsat alt for højt.

Hermed er det tillige sandsynliggjort, at en genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, vil resultere i en ændring af ansættelsen, samt at ændringen vil være på mere end kr. 5.000,00, hvorfor den er af væsentlig betydning for vor klient.

Ud fra ovenstående skal der ske genoptagelse af 1. kvartal 2012 e er skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Moms for 1. kvartal 2012

Som dokumentation for virksomhedens korrekte momsresultat fremlægges resultatopgørelse og balance for indkomståret 2012, se bilag 6.

Af vedlagte resultatopgørelse fremgår, at den reelle indtægt for indkomståret 2012 er følgende:

Beløb med momsmoms Beløb uden moms

Kr. 133.346,00kr. 26.669,20kr. 106.676,80

Salgsmomsen er derfor kr. 26.669,20.

Momsen på de omkostninger, købsmomsen, som er forbundet med at kunne levere ydelser, kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb som udgør kr. 5.333,84, kan derfor fradrages i salgsmomsen.

Momsansættelsen for indkomståret 2012 er altså i alt kr. 21.335,36 og kr. 5.333,84 pr. kvartal.

SKATs skønsmæssige momsansættelse for 1. kvartal 2012 skal herefter nedsættes på følgende måde:

1. kvartal 2012Momsforpligtelse skal nedsættes fra kr. 24.000,00 til kr. 5.333,84

Særligt vedrørende 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013

For 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 har SKAT skønnet momsforpligtelser for i alt kr. 168.000,00, fordelt med kr. 24.000,00 pr. kvartal. Dette er på ingen måde i overensstemmelse med virksomhedens reelle momsforpligtelse

Ordinær genoptagelse

En borger der ønsker en af SKAT foretaget momsangivelse ændret, skal ved anmodningen om genoptagelse senest 3 år efter det tidspunkt, hvor momsen skulle angives, komme med oplysninger, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Genoptagelse af momsansættelserne for 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 skal derfor ske efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, idet fristen ikke er udløbet endnu.

Efter den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.1.2.2 følger, at det er en betingelse for genoptagelse, at den afgiftspligtige/godtgørelsesberettigede fremlægger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Dette indebærer, at den afgiftspligtige/godtgørelsesberettigede skal dokumentere eller sandsynliggøre, at den tidligere opgørelse af afgiftstilsvaret/afgiftsgodtgørelsen er forkert. Enten fordi opgørelsen er opgjort på baggrund af forkerte faktiske forhold, eller fordi de faktiske forhold nu er ændret eller fordi der nu er nye retsforhold.

Af resultatopgørelsen og balancen for indkomståret 2012, se bilag 6 og 2013, se bilag 7, hvilke ikke er blevet lagt til grund ved SKATs skønsmæssige opgørelse af momsen, følger vor klients virksomheds reelle indkomst, hvorudfra den korrekte momsforpligtelse kan fastsættes.

Hermed dokumenteres, at den af SKAT foretagne momsopgørelse er forkert, hvorfor der skal ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Moms for 2. til 4. kvartal 2012

Som dokumentation for virksomhedens korrekte momsresultat fremlægges resultatopgørelsen og balancen for indkomståret 2012, se bilag 6 og 2013, se bilag 7

Af vedlagte resultatopgørelse, jf. bilag 6, fremgår, at den reelle indtægt for indkomståret 2012 er følgende:

Beløb med moms moms Beløb uden moms

kr. 133.346,00 kr. 26.669,20kr. 106.676,80

Salgsmomsen er derfor kr. 26.669,20.

Momsen på de omkostninger, købsmomsen, som er forbundet med at kunne levere ydelser, kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb som udgør kr. 5.333,84, kan derfor fradrages i salgsmomsen.

Momsansættelsen for indkomståret 2012 er altså i alt kr. 21.335,36 og kr. 5.333,84 pr. kvartal.

SKATs skønsmæssige momsansættelse for 2. til 4. kvartal 2012 skal herefter nedsættes på følgende måde:

2. kvartal 2012Momsforpligtelse skal nedsættes fra kr. 72.000,00 til kr. 16.001,52

Moms for 1. til 4. kvartal 2013

Af vedlagte resultatopgørelse, jf. bilag 7, fremgår, at den reelle indtægt for indkomståret 2013 er følgende:

Beløb med momsmomsBeløb uden moms

Kr. 161.475,00kr. 32.295,00kr. 129.180,00

Salgsmomsen er derfor kr. 32.295,00.

Momsen på de omkostninger, købsmomsen, som er forbundet med at kunne levere ydelser, kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb som udgør kr. 6.459,00, kan derfor fradrages i salgsmomsen.

Momsansættelsen for indkomståret 2013 er altså i alt kr. 25.836,00 og kr. 6.459,00 pr. kvartal.

SKATs skønsmæssige momsansættelse for 1. til 4. kvartal 2013 skal herefter nedsættes på følgende måde:

1. kvartal til 4. kvartal 2013Momsforpligtelse skal nedsættes fra kr. 96.000,00 til kr. 25.836,00

Samlet set skal de af SKAT skønsmæssigt fastsatte momsansættelser, i overensstemmelse med den fremførte påstand, nedsættes på følgende måde:

1. kvartal 2012 momsforpligtelsen skal nedsættes til kr. 5.333,84

2. kvartal 2012-4. kvartal 2013 momsforpligtelsen skal nedsættes til kr. 41.837,52

Ud fra ovenstående skal SKAT genoptage indkomstårene 2012 og 2013 med henblik på nedsættelse af momsen i overensstemmelse med de fremlagte resultatopgørelser, på den ovenfor anførte måde.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse for 1. kvartal 2012

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Da virksomheden skal angive momstilsvar kvartalsvis skal en anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioden 1. kvartal 2012 i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 være sendt til SKAT senest den 10. maj 2015.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 1. kvartal 2012 er fremlagt over for SKAT den 3. juli 2015. Anmodningen ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 for 1. kvartal 2012.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2.

Hvis betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 ikke er opfyldt, kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Ifølge denne bestemmelse kan afgiftstilsvaret genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldt, og det er derfor afgørende, om der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbart urimelig afgiftsopgørelse.

Virksomhedens daværende repræsentant har i klagen gjort gældende, at SKATs afgørelse er materiel urigtig, da momsforpligtigelsen er fastsat alt for højt set i lyset af, at virksomheden ved indgangen til 2012 kun havde været aktiv i 13 dage og den nu fremlagte resultatopgørelse og balance.

Retten finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, som kan begrunde, at virksomhedens anmodning om genoptagelse skal imødekommes. Retten har lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren selv er ansvarlig for, at virksomhedens momstilsvar bliver indberettet korrekt og til tiden. Det anses endvidere ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomhedsindehaveren har været ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige fastsættelser af momstilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Virksomhedens daværende repræsentant har henvist til Den juridiske vejledning 2015-2 afsnit A.A.8.2.3.10 og anført, at der et væsentlighedskriterium som indebærer, at en ændring for ét eller flere indkomstår på i alt mere ned 5.000 kr. normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser er opfyldt. Retten skal hertil bemærke, at det fremgår af vejledningen, at væsentlighedskriteriet, hvor der bør ske genoptagelse, hvis indkomstændringen for et eller flere indkomstår er på mere end 5.000 kr. forudsætter, at de øvrige betingelser for genoptagelse i SFL § 32, stk. 1, nr. 4, er opfyldt. På den baggrund finder retten ikke, at væsentlighedskriteriet relevant, da betingelserne for genoptagelse jf. SFL § 32, stk. 1, nr. 4 ikke er opfyldt.

Endvidere finder retten, at SKATs foreløbige fastsættelse af momstilsvaret for 1. kvartal 2012 til 24.000 kr. ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har. Retten har lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren ikke har indberettet momstilsvar for 1. kvartal 2012 til trods for, at virksomheden stod registeret som værende aktiv på dette tidspunkt. Retten har endvidere lagt vægt på, at SKAT har truffet afgørelse ud fra de oplysninger, som SKAT var bekendt med på afgørelsestidspunktet, herunder at virksomheden for 4. kvartal 2011 havde selvangivet et momstilsvar på 24.173 kr.

Virksomhedens daværende repræsentant har gjort gældende, at virksomhedsindehaveren har henvendt sig til repræsentanten den 15. april 2015 straks efter, at han var blevet vidende om de skønsmæssige momsfastsættelser, hvorfor 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt.

Retten finder det ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at virksomhedsindehaveren er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Retten har lagt vægt på, at den foreløbige fastsættelse af SKAT er foretaget den 25. maj 2012 og lagt til grund, at den er kommet til virksomhedsindehaverens kundskab i umiddelbar forlængelse af, at SKAT har foretaget den foreløbige fastsættelse. Retten har endvidere lagt vægt på, at SKAT først den 3. juli 2015 har modtaget anmodningen om ekstraordinær genoptagelse. Retten finder ikke at den omstændighed, at virksomhedsindehaveren henvendte sig til den daværende repræsentanten den 15. juli 2015 ændrer på virksomhedsindehaverens kundskabstidspunkt. Retten finder endvidere ikke, at der foreligger særlige omstændigheder der kan begrunde, at der skal dispenseres fra 6-måneders fristen.

Retten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. kvartal 2012.

Ordinær genoptagelse for 2. kvartal 2012 til 3. kvartal 2012

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 2. kvartal 2012 til 3. kvartal 2012 være fremlagt over for SKAT senest den 17. august 2015 for at være omfattet af ordinær genoptagelse for begge kvartaler.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret er modtaget af SKAT den 3. juli 2015. Anmodningen ligger således tidsmæssigt indenfor den ordinære ansættelsesfrist for perioderne 2. kvartal 2012 til 3. kvartal 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Afgørende for om der skal ske ordinær genoptagelse er, at der er fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af momstilsvaret.

Virksomhedens daværende repræsentant har i forbindelse med anmodningen om genoptagelse oplyst, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at fremlægge virksomhedens korrekte resultat for momsen.

SKAT har den 7. september 2015 truffet afgørelse om afslag på ordinær genoptagelse for afgiftsperioderne 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 og henvist til, at de har truffet afgørelse ud fra den viden de var i besiddelse af på tidspunktet for den foreløbige fastsættelse af momsen.

Retten finder, at det er berettiget, at SKAT har givet afslag på ordinær genoptagelse, da virksomheden ikke inden for den ordinære frist for 2. kvartal 2012 og 3. kvartal 2012 har fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af momstilsvaret.

Det følger af SKM2019.523LSR, at der ikke skal ske genoptagelse i de situationer, hvor anmodningen om genoptagelse er fremsendt inden for fristen for ordinær genoptagelse, men hvor der først efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse, og efter at SKAT har truffet afgørelse om, at der ikke godkendes ordinær genoptagelse, indsendes oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændring af skatteansættelsen.

Det forhold, at der først efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse af 2. kvartal 2012 og 3. kvartal 2012 indsendes oplysninger af faktisk eller retlig karakter medfører, at der ikke var grundlag for ordinær genoptagelse på det tidspunkt, hvor anmodningen om genoptagelse blev indsendt til SKAT.

Retten har lagt vægt på, at der i forbindelse med anmodningen til SKAT ikke er medsendt oplysninger af faktisk eller retlig karakter. Endvidere har retten lagt vægt på, at den daværende repræsentant først i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen, efter at SKAT har truffet afgørelse i sagen og fristen for ordinær genoptagelse er udløbet, har fremsendt resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2012 og 2013.

Retten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende afslag på ordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2. kvartal 2012 og 3. kvartal 2012.

Virksomheden henvises til eventuelt at søge om genoptagelse hos Skattestyrelsen efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Ordinær genoptagelse for 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodning om ordinær genoptagelse af afgiftsperioderne 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 være modtaget hos SKAT senest den 10. februar 2016 for at være omfattet af ordinær genoptagelse for alle kvartaler.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret er modtaget af SKAT den 3. juli 2015. Anmodningen ligger således tidsmæssigt indenfor den ordinære ansættelsesfrist for perioderne 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Virksomhedens daværende repræsentant har i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen af 2. december 2015 indsendt virksomhedens resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2012 og 2013. Retten finder på den baggrund, at der inden for fristen for ordinær genoptagelse er fremlagt oplysninger af retlig eller faktisk karakter.

Derudover har virksomhedsindehaveren i forbindelse med klagesagsbehandlingen indsendt posteringsjournal, kontospecifikationer og kontoudtog fra [finans1] som ikke tidligere er fremsendt.

Det fremgår af bogføringslovens § 3, stk. 1, nr. 4, at som regnskabsmateriale anses bilag og anden dokumentation jf. bogføringslovens § 5. Retten finder imidlertid ikke, at virksomheden med de fremlagte resultatopgørelser og balancer opfylder kravene til et fyldestgørende regnskab som skal medføre, at der er grundlag for at ændre i momstilsvaret for 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013.

Retten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende afslag på ordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013.