Kendelse af 02-08-2019 - indlagt i TaxCons database den 24-08-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. april 2009 – 30. november 2009

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret

Afslag

Genoptagelse

Afslag

Faktiske oplysninger

Sagen drejer sig om, hvorvidt SKAT har været berettiget til at nægte ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens fastsatte momstilsvar for afgiftsperioden 1. april 2009 – 30. november 2009.

Virksomheden [virksomhed1] v/ [...], CVR-nr. [...1] har været momsregistreret i perioden 23. juni 2004 til 30. november 2009 med restaurationsvirksomhed.

Virksomheden har selv indberette moms for 1. kvartal svarende til et negativt momstilsvar på 19.275 kr. Virksomheden har ikke indberettet momstilsvar for 2.-4. kvartal 2009, hvorfor SKAT den 25. september 2009 har foreløbig fastsat virksomhedens momstilsvar for 2. kvartal 2009 til 13.000 kr. Den 28. december 2009 har SKAT foreløbige fastsat virksomhedens momstilsvar for 3. kvartal 2009 til 16.000 kr. Den 26. februar 2010 har SKAT foreløbig fastsat virksomhedens momstilsvar for 4. kvartal 2009 frem til 30. november 2009 til 20.000 kr.

Virksomhedens repræsentant har den 4. august 2015 anmodet SKAT om at genoptage virksomhedens fastsætte momstilsvar.

SKAT har den 10. august 2015 fremsendt forslag til afgørelse, hvor genoptagelse af momstilsvaret nægtes.

Virksomhedens repræsentant har den 31. august 2015 fremsendt bemærkninger til SKATs forslag.

Den 2. september 2015 har SKAT truffet endelig afgørelse i overensstemmelse med forslaget af 10. august 2015.

Skatteankestyrelsen har den 1. december 2015 modtaget en klage fra virksomhedens repræsentant over SKATs afslag på genoptagelse af momstilsvaret for 2.-4. kvartal for 2009. Repræsentanten har gjort gældende, at der skal ske genoptagelse, da virksomheden ikke har haft den omsætning eller det resultat, der kan udløse et momstilsvar, som SKAT skønsmæssigt har ansat, da virksomheden ikke var aktiv i indkomståret 2009. Repræsentanten har endvidere gjort gældende, at der foreligger særlige omstændigheder, da virksomhedens ejere ikke har indberette momsen for 2.-4. kvartal i 2009 på grund af problemer i deres ægteskab, og da den ene af virksomhedens ejere havde alvorlige psykiske problemer.

SKAT har i deres høringssvar til Skatteankestyrelsen oplyst, at det ikke fremgår af SKATs systemer, at de har modtaget virksomhedens bemærkninger af 31. august 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har den 2. september 2015 nægtet at genoptage virksomhedens momstilsvar for 2009 ekstraordinært.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”Fristen for at ændre din moms for 4. kvartal 2009 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 10. februar 2010.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Ifølge SKATs systemer, har virksomheden selv indberettet sin moms for 1. kvartal 2009 (der er et negativt beløb, i virksomhedens favør). SKAT har fastsat virksomhedens moms for 2.- 4. kvartal 2009, da virksomheden ikke selv har indberettet momsen.

Det forhold, at SKAT har foretaget foreløbige fastsættelser for perioden 2. – 4. kvartal 2009, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen.Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.”

SKAT er den 21. december 2015 kommet med følgende høringssvar til Skatteankestyrelsen:

”SKAT har den 10. december 2015, fra Skatteankestyrelsen, modtaget [person1]s klage over SKATs afgørelse af 2. september 2015.

Idet vi fastholder vores afgørelse af 2. september 2015 med begrundelsen heri, skal vi desuden komme med følgende bemærkninger til klagen, som efter vores opfattelse indeholder nye oplysninger.

Vi skal desuden bemærke, at det ikke fremgår af vores systemer, at vi har modtaget virksomhedens bemærkninger af 31. august 2015. Vi har derfor ikke taget bemærkningerne med i afgørelsen af 2. september 2015. Vi finder dog ikke, at det ville have ændret udfaldet af afgørelsen af 2. september 2015, hvis vi havde modtaget bemærkningerne.

Det fremgår af SKATs systemer, at virksomheden har været momsregistreret i perioden fra den 23. juni 2004 til den 30. november 2009. Det fremgår desuden at [person1] har været medejer af virksomheden i perioden fra den 1. januar 2008 til den 30. november 2009.

Det forhold, at der har været ægteskabsproblemer mellem [person1] og [person2], der senere har resulteret i en separation, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Det er SKATs opfattelse, at der er tale om sådanne personlige forhold, som efter retspraksis ikke kan bevirke, at der tillades genoptagelse.

Det forhold, at [person2] har haft alvorlige psykiske problemer, der i 2013 endte med at han har taget sit eget liv, udgør efter SKATs opfattelse desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen. Der er herved lagt vægt på, at det ikke overfor SKAT findes godtgjort, at virksomheden, herunder [person1], i hele den relevante periode, på grund af [person2]s psykiske sygdom, har været forhindret i at reagere på SKATs foreløbige fastsættelser eller i at anmode om genoptagelse af momsen indenfor 3-årsfristen.”

Klagerens opfattelse

I klagen til Skatteankestyrelsen har virksomhedens repræsentant den 1. december 2015 nedlagt påstand om, at indkomståret 2009 genoptages ekstraordinært med henblik på nedsættelse af momstilsvaret:

Til støtte for påstanden har klagerens repræsentant for indkomståret 2009 anført følgende:

”Vi skal hermed, på vegne af vor klient, [person1], påklage den af skattemyndigheden i [by1] afsagte afgørelse af 2. september 2015, se bilag 1.

Pågældende sag omhandler, hvorvidt SKAT er berettiget til at nægte vor klient ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 for så vidt angår ændring af skønsmæssig momsansættelse for indkomståret 2009.

Påstand

Der nedlægges påstand om, at SKAT skal genoptage indkomståret 2009 med henblik på nedsættelse af momsen på følgende måde:

2009 Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. -19.275,00

Sagsfremstilling

Virksomheden [virksomhed1] v/[...], CVR. nr. [...1], startede den 23. april 2004 i [by2], se bilag 2. Dengang ejedes denne af vor klients nu afdøde eksmand [person2] og hans bror. Restaurationsvirksomheden fungerede i [by2] indtil midten af 2008. I slutningen af 2008 indtræder vor klient [person1], der dengang var gift med [person2], i virksomheden. Omkring samme tid udtræder [person2]s bror af virksomheden. D. 6. januar 2009 indgår [virksomhed1] v/[...] en forpagtningsaftale med [klub1], idet intentionen er, at de skal forpagte [klub1]s cafe.

[person2] lider imidlertid af svære psykiske problemer og hans ægteskab med vor klient, samt deres virksomhed lider herunder. [person2] og vor klient bliver separeret d. 6. april 2010, jf. vedlagte separationsbevilling, se bilag 3, d. 30 november 2009 ophører [virksomhed1] v/[...] og d. 7. januar 2010, efter blot et år, ophæver [klub1] fonden ([Fond1]) forpagtningsaftalen grundet manglende betaling af forpagtningsafgift.

[person2]s begår d. 5. juli 2013 selvmord jf. vedlagte dødsattest, se bilag 4.

Virksomheden [virksomhed1] v/[...] indberetter selv momsen for 1. kvartal i indkomståret 2009, som værende et negativt beløb på kr. -19.275 i virksomhedens favør. I 2. til 4. kvartal indberettes momsen ikke, grundet ovenstående ægteskabsproblemer samt [person2]s psykiske tilstand, hvorfor SKAT foreløbig fastsætter momsen til i alt kr. 49.000,00.

Den 4. august 2015 anmoder vi på vegne af vor klient om ekstraordinær genoptagelse af den af SKAT skønsmæssigt fastsatte moms for indkomståret 2009, se bilag 5, idet vor klients virksomhed [virksomhed1] v/ [...], CVR. nr. [...1], slet ikke har været aktiv i 2009 i et omfang der på nogen måde kan resultere i et overskud, som kan matche den af SKAT skønsmæssigt fastsatte moms.

Den 10. august 2015 sender SKAT forslag til afgørelse, se bilag 6, hvori de afviser at genoptage momsansættelsen for indkomståret 2009, grundet at fristen for ændring af momsen for 4. kvartal 2009 efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er overskredet, og at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en fravigelse af fristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Den 31. august 2015 fremsendes bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse af 10. august 2015, se bilag 7, hvori vi fastholder, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, som begrunder retten til ekstraordinær genoptagelse af momsfastsættelsen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

SKAT fremsender deres afgørelse d. 2. september 2015, se bilag 1, hvori de fastholder ikke at ville genoptage momsen.

Anbringender

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at der er tale om en skønsmæssig fastsat momsangivelse, som ikke er korrekt idet virksomheden [virksomhed1] v/[...], CVR. nr. [...1], slet ikke var aktiv i indkomståret 2009 i et sådan omfang, at det på nogen måde kan give et overskud, der kan matche det af SKAT fastsatte. Herudover foreligger der særlige omstændigheder, som kan begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det skal endvidere bemærkes, at vor klient henvendte sig til [virksomhed2] ApS straks efter at være blevet vidende om den skønsmæssigt fastsatte momsangivelse for indkomståret 2009, hvorfor vor klient har overholdt reaktionsfristen på 6 måneder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Ekstraordinær genoptagelse

En borger der ønsker en af SKAT foretaget momsangivelse ændret, skal ved anmodningen om genoptagelse senest 3 år efter det tidspunkt, hvor momsen skulle angives, komme med oplysninger, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Fristen for anmodning om ordinær genoptagelse af moms for 4. kvartal 2009 udløb d. 10. februar 2013, 3 år efter angivelsestidspunktet d. 10. februar 2010, hvorfor der kun kan ske genoptagelse af ansættelsen for denne samt 1., 2. og 3. kvartal 2009, hvis der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 1-4.

SKAT har i deres afgørelse af 2. september 2015 fremført, at de ikke anser betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 for at være opfyldt.

Dette er vi ikke enige i.

Vi mener, at momsangivelsen for indkomståret 2009 skal genoptages efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, da der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 er en opsamlingsregel, der kan finde anvendelse, når ingen af de øvrige ekstraordinære genoptagelsesgrunde i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3 kan medføre genoptagelse.

Det centrale anvendelsesområde for skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, er tilfælde, hvor SKAT har begået en fejl ved den skønsmæssige fastsættelse af momsen, hvilket har medført en materiel urigtig opgørelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde jf. den Juridiske vejledning 2015 - 2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4. Endvidere fremgår det af vejledningen, at bestemmelsen kan anvendes, hvis SKAT har lavet en åbenbart urimelig foreløbig ansættelse.

Det fremgår tillige af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.3.2.2.2.4, at ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 er betinget af, at der er sandsynlighed for, at genoptagelsen medfører en ændring af ansættelsen. Det er herudover et krav, at borgeren/virksomheden dokumenterer eller sandsynliggør, at den materielle afgørelse er forkert.

Ved vurderingen af om der kan tillades genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan det tillægges betydning om ændring af ansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 analogt.

Af den Juridiske vejledning 2015-2, afsnit A.A.8.2.3.10 fremgår yderligere, at dette væsentlighedskriterium i hovedsagen er af økonomisk art og indebærer, at en ændring for et eller flere indkomstår på i alt mere end kr. 5000,00, normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser er opfyldt.

[person1]s virksomhed [virksomhed1] v/[...], CVR. nr. [...1], er blevet skønsmæssigt takseret med et overskud for indkomståret 2009 grundet manglende regnskabslevering. Dermed er der for samme CVR nr. skønnet momsforpligtelser på kr. 49.000,00 for 2. til 4. kvartal 2009.

Da virksomheden [virksomhed1] v/[...], grundet nedenfor anførte forhold, ingen aktivitet har haft i 2. til 4. kvartal 2009 og derfor lukker d. 30. november 2009, må SKATs foreløbige ansættelse af momsen, anses for værende materielt urigtig, og det er tillige, ud fra nedenstående, sandsynligt, at genoptagelsen, vil medføre en ændring af momsansættelsen.

En ændring af momsansættelsen for indkomståret 2009 vil have væsentlig betydning for vor klient, idet der er tale om en nedsættelse på kr. 49.000,00.

Særligt vedrørende indkomståret 2009

[virksomhed1] v/[...]s forpagtningsaftale begyndte, som ovenfor nævnt, i start 2009. For 1. kvartal indberettede vor klient og hendes nu afdøde eksmand [person2] følgende momsangivelse:

Salgsmoms: kr. 3.725,00

Købsmoms: kr. 23.000,00

I alt: kr. -19.275,00

I den indgåede forpagtningsaftale med [klub1], lå ikke en forventning om, at cafeen skulle være aktiv hele året, men normalt først holde åbent fra ca. 1. april og lukke igen 1. oktober. Herudover skulle cafeen kun have åbent til særlige arrangementer samt op til jul.

[virksomhed1] v/ [...] forventedes således i 1. kvartal af 2009, ikke at holde åbent, hvorfor den indberettede salgs- og købsmoms er korrekt, grundet en minimal aktivitet.

For 2. til 4. kvartal indberettedes momsen ikke grundet parrets ægteskabsproblemer, som senere i 2009 resulterede i en separation, samt [person2]s alvorlige psykiske problemer, som endte med, at han tog sit eget liv i 2013.

Grundet disse forhold var virksomheden ikke aktiv i 2. til 4. kvartal af 2009, hvorfor [virksomhed1] v/ [...] ikke levede op til forpagtningsaftalen med [klub1], hvilket resulterede i virksomhedens lukning d. 20. november 2009 og forpagtningsaftalens ophævelse.

Vor klient har derfor IKKE haft den af SKAT skønsmæssigt fastsatte momsangivelse for virksomheden [virksomhed1] v/[...], CVR. nr. [...1].

Momsangivelsen foretaget af SKAT skal på baggrund af de ovenfor gennemgåede oplysninger genoptages efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, og nedsættes i overensstemmelse med påstanden på følgende måde:

2009 Momsforpligtelse skal nedsættes til kr. -19275,00

(...)”

Virksomhedens repræsentant har den 4. august 2015 i genoptagelsesanmodningen for indkomståret 2009 skrevet følgende til SKAT:

”På vegne af vor klient, [person1] skal vi, som partsrepræsentant, venligst anmode SKAT om at genoptage indkomståret 2009 efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4:

''Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af: at der foreligger særlige omstændigheder...

Vor klient er blevet skønsmæssigt takseret med overskud af virksomhed for ovennævnte indkomstår grundet manglende regnskabslevering. Dermed er der for samme CVR nr. skønnet momsforpligtelser - hvorfor vi er uenige i disse.

Baggrunden for genoptagelsen skyldes, at vor klient ikke har haft den momsangivelse som skattemyndigheden skønsmæssigt har ansat for virksomheden [virksomhed1] v/[...], cvr. [...1] til Virksomheden var slet ikke aktiv i indkomståret 2009 i sådan et omfang, at det på nogen måde kunne give et overskud, som kan matche den fastsatte moms.

Den skønsmæssige ansættelse af overskud er derfor ikke korrekte og virksomheden har ikke haft den takserede moms forpligtigelse, som SKAT fastsætter. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at fremlægge virksomhedens korrekte resultat for momsen vedrørende førnævnte indkomstår.”

Virksomhedens repræsentant er den 31. august 2015 kommet med følgende bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse:

”På vegne af vor klient, [person1], påklager vi den af SKATs forslåede fastholdelse af moms for [virksomhed1] v/[...] for indkomståret 2011.

Det er vores opfattelse, at de forhold, der gør sig gældende omkring SKATs skønsmæssige ansættelse bygger på et så forkert grundlag, at det må være klart for SKAT, at vor klient ikke har haft den indtjening, som svarer til det af SK.AT fastsatte takserede overskud.

Samtidig er det ligeledes vores opfattelse, at der foreligger særlige omstændigheder, som skal begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningsloven§ 32. stk. 1, nr. 4, da vor klients virksomhed på intet tidspunkt i 2009 var aktiv i sådan en grad, at den kunne afføde en salgsmoms på over kr. 50.000,00.

Det fremgår endvidere af den juridiske vejledning A.B.5.1, at skønsmæssige ansættelser skal foretages på baggrund af:

Realistiske vurderinger af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold
En selvangivelse må ikke fremtvinges ved en urealistisk høj ansættelse

De overstående forudsætninger ses ikke opfyldt fra SKATs side, hvorfor vi på vegne af vor klient fastholder vor klients anmodning om genoptagelse af indkomståret 2009 for så vidt angår den skønsmæssige ansatte moms.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Virksomhedens repræsentant har gjort gældende, at der skal ske genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 2009. Virksomheden er blevet afmeldt for moms den 30. november 2009, og der er derfor ikke fastsat moms i virksomheden efter dette tidspunkt. Der er således ikke et momstilsvar at genoptage efter 4 kvartal 2009. Landsskatteretten behandler herefter alene, hvorvidt der kan ske genoptagelse af momstilsvaret i afgiftsperioden 1. april 2009 til 30. november 2009.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodning om ordinærgenoptagelse af afgiftsperioden 2.-4. kvartal 2009 være sendt til SKAT senest den 10. februar 2013.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret blev modtaget den 4. august 2015 og ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 for alle de omhandlede afgiftsperioder.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2.

Er betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 ikke opfyldt, kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Ifølge denne bestemmelse, kan afgiftstilsvaret genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldt, og det er derfor afgørende, om der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbart urimelig afgiftsopgørelse.

Virksomhedens repræsentant har gjort gældende, at der foreligger særlige omstændigheder, da SKAT har begået en fejl ved den skønsmæssige fastsættelse af momstilsvaret, da virksomheden ingen aktivitet havde i 2.-4. kvartal 2009. Repræsentanten har endvidere gjort gældende, at der foreligger særlige omstændigheder, da parret havde ægteskabsproblemer samt den ene af de daværende ejere [person2] havde alvorlige psykiske problemer.

Landsskatteretten finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, som kan begrunde, at virksomhedens anmodning om genoptagelse skal imødekommes. Retten har lagt vægt på, at virksomhedsindehaverne selv er ansvarlig for, at virksomhedens moms bliver indberettet korrekt og til tiden. Det anses endvidere ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomhedsindehaverne på grund af ægteskabelige problemer eller psykiske forhold har været ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige fastsættelser af momstilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Klagerens repræsentant har henvist til Den juridiske vejledning 2015-2 afsnit A.A.8.2.3.10 og anført, at ud fra analogien af § 27, stk. 1, nr. 8 er der et væsentlighedskriterium som indebærer, at en ændring for ét eller flere indkomstår på i alt mere ned 5.000 kr. normalt bør resultere i genoptagelse, forudsat de øvrige betingelser er opfyldt. Retten skal hertil bemærke, at det fremgår af vejledningen, at væsentlighedskriteriet, hvor der bør ske genoptagelse, hvis indkomstændringen for et eller flere indkomstår er på mere end 5.000 kr. forudsætter, at de øvrige betingelser for genoptagelse i SFL § 27, stk. 1, nr. 8 er opfyldt, hvorfor retten ikke finder væsentlighedskriteriet relevant, da betingelserne for genoptagelse jf. SFL § 32, stk. 1, nr. 4 ikke er opfyldt.

Endvidere finder retten, at SKATs skønsmæssige fastsættelser af momstilsvaret til i alt 49.000 kr. for 2.-4. kvartal i 2009 ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har. Retten har lagt vægt på, at SKAT i mangel af virksomhedens indberetninger, har fastsat de foreløbige fastsættelser ud fra de oplysninger, som SKAT havde til rådighed på tidspunktet for de foreløbige fastsættelser af momstilsvaret.

Endvidere finder retten det ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at virksomhedsejerne er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Retten har lagt vægt på, at de foreløbige fastsættelser af SKAT er foretaget henholdsvis den 25. september 2009, 28. december 2009 og 26. februar 2010 og lagt til grund, at de er kommet til virksomhedens kundskab i umiddelbar forlængelse af, at SKAT har fastsat de foreløbige fastsættelser. Retten har endvidere lagt vægt på, at virksomheden først den 4. august 2015 anmodede om ekstraordinær genoptagelse. Retten finder endvidere ikke, at der foreligger særlige omstændigheder der kan begrunde, at der skal dispenseres fra 6-måneders fristen.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende afslag på genoptagelse af momstilsvaret for 2.-4. kvartal for indkomståret 2009.