Kendelse af 23-08-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-09-2016

SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 81.627 kr. som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår spørgsmålet om afgiftspligt.

Faktiske oplysninger

I forbindelse med SKATs og politiets fælles kontrol den 24. september 2015 på [adresse1], [by1], blev VW Multivan 2,5 med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1] bragt til standsning af politiet. Føreren af køretøjet var [person1], som er ægtefælle til køretøjets ejer, [person2]. Køretøjet er registreret som såkaldt camper med nedsat afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a.

Føreren af køretøjet angav, at hun ikke var bekendt med, hvordan taget åbnedes, hvorfor klageren blev tilkaldt.

Da klageren ankom, åbnede han hævetaget og SKAT konstaterede, at der hverken var liggeunderlag eller madras til etablering af soveplads. Klageren oplyste, at sovepladsen var de to hårde plader, som også udgør loftet i kabinen. SKAT målte den største af pladerne, som målte 100 x 95 cm.

SKAT fandt herefter, at køretøjet ikke længere opfyldte kravene for, at være omfattet af registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, og derfor var omfattet af registreringspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4.

Køretøjets nummerplader blev herefter på SKATs foranledning inddraget af politiet.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 81.627 kr. i yderligere registreringsafgift, fordi SKAT har anset motorkøretøjet for omfattet af registreringsafgiftspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4, i lovbekendtgørelse nr. 221 af 26. februar 2013 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer.

Det fremgår af sagsfremstillingen, at:

”(…)

Køretøjet er indregistreret på nedsat registreringsafgift som en personbil med anvendelse beboelse (autocamper). Efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, er det en betingelse for denne indregistrering, at køretøjet er konstrueret og indrettet til beboelse, samt har en tilladt totalvægt over 2 tons og er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser til mindst 4 personer. Det indebærer, at der skal være:

• Mindst 4 sovepladser inkl. udstyr til indretning af sovepladser. Der indrettes soveplads bagest i vognen til 2 personer, når sæderne klappes sammen. Over sæderne lægges 2 madrasser med en størrelse på 50 x 180 cm. Under hæve taget kan der desuden indrettes en soveplads på 100 x 180 cm til 2 personer.

• Fastmonteret køkkenarrangement med vand- og spildevandstank samt 1 spritblus

• Ved køkkenarrangementet er ståhøjde 201 cm.

• I kabinen er anbragt et bord på 51 x 41 cm

Indretningen af køretøjet samt evt. tilstedeværende campingudstyr er dokumenteret til sagen med fotos.

På kontroltidspunktet anmodede SKAT om at få fremvist det lovpligtige campingudstyr. Fører og ejer kunne ikke fremvise nedenstående, hvorved det kunne konstateres, at udstyret ikke var medbragt i køretøjet under kørslen.

• Madrassen, der skal anvendes ved indretning af sovepladsen på 100 x 180 cm til 2 personer under hævetaget, var ikke medbragt.

(…)

SKATs bemærkninger

Køretøjet er ombygget her i landet til autocamper. Køretøjet er godkendt med max. 7 siddepladser. Heraf 2 sæder i førerkabinen, bag førerkabinen er anbragt 2 enkeltsæder, og bagest i kabinen er der yderligere en bænk med plads til 3 personer. Mellem sæderne er anbragt et køkken på en skinne i gulvet.

I henhold til godkendelsen (Fortegnelse nr. 10/2006, som er gyldig fra 15. juni 2006) indrettes soveplads bagest i vognen til 2 personer, når sæderne klappes sammen. Over sæderne lægges der 2 madrasser med en størrelse på 50 x 180 cm. Under hævetaget kan der desuden indrettes en soveplads på 100 x 180 cm til 2 personer.

SKAT finder, at når madrassen på 100 x 180 cm til indretning af sovepladsen til 2 personer under hævetaget, ikke var medbragt under kørslen, kunne køretøjet ikke indrettes til beboelse med adgang til opredning af egentlige sovepladser til mindst 4 personer.

(…)”

I forbindelse med klagesagen hos Landsskatteretten har SKAT angivet i sin udtalelse, at der efter deres opfattelse ikke er fremkommet nye oplysninger, som ændrer på deres opfattelse. Derfor indstiller SKAT, at afgørelsen stadfæstes.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at den yderligere pålagte registreringsafgift nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har indsendt klage til Landsskatteretten den 25. november 2015, hvori han henviser til skrivelse sendt til SKAT dateret 2. november 2015. Af brevet af 2. november 2015 fremgår følgende:

”Som advokat for [person2] har jeg modtaget SKAT’s forslag af 22. oktober 2015 til afkrævning af registreringsafgift.

Min klient kan naturligvis ikke acceptere indholdet af forslaget og har følgende bemærkninger til punkterne om pligt til omregistrering af køretøj og betaling af yderligere registreringsafgift med kr. 81.627,00.

Min klient bestrider således pligten til omregistrering af køretøjet, da alt campingudstyr var i bilen på kontroltidspunktet.

Herunder fremhæver jeg, at campingudstyret overholdt kravet om indretning med adgang til opredning af sovepladser til mindst 4 personer.

I den forbindelse fremhæver jeg, at hverken højesteretsdom af 17. september 2014 eller SKAT’s generelle vejledninger eller de konkrete tolddokumenter indeholder et krav om 3 eller 4 madrasser til indretning af sovepladser.

Tværtimod angiver højesteretsdommen blot, at campingudstyret skal medbringes under kørsel, hvilket det netop blev af min klient.

SKAT’s egen uddybning og supplering af beskrivelsen af praksis om, hvilket udstyr, der skal være i en campingbil, der netop var relevant i forlængelse af højesteretsdommen, indeholder heller ikke et så klart og enkelt madraskrav, det ville ellers have været naturligt.

Tværtimod angiver SKAT’s egen vejledning blot, at der altid skal medbringes udstyr, så der kan etableres sovepladser, herunder nødvendige plader, madrasser, liggeunderlag m.v. I det hele blot for at sikre, at der med rimelighed kan soves på en etableret soveplads.

Her er det vigtigt at understrege, at en soveplads pr. definition altså ikke forudsætter anvendelse af en medbragt madras. Det kan lige så vel være et liggeunderlag m.v. og herunder naturligvis også gode og fyldige stolesæder nedslået i vandret stilling.

Samlet er der slet ingen tvivl om, at min klient derfor overholdte campingudstyrskravet på kontroltidspunktet med to sæder i bilen og yderligere to madrasser, i det hele oplagt anvendeligt og egnet til etablering af sovepladser til mindst 4 personer.

Jeg forventer herefter, at SKAT opgiver kravet om registrering og genudlevere pladerne i løbet af meget kort tid.

I modsat fald og for god ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at foretagne værdiansættelse af min klients bil er alt for høj.

Som dokumentation vedlægger jeg prisbilag og herunder med konklusion om en markedsværdi på ikke højere end kr. 130.000,00.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at det omhandlede køretøj er registreringspligtigt i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. lov om registrering af køretøjer § 2.

Det anses endvidere for ubestridt, at køretøjet ved første indregistrering er afgiftsberigtiget efter de særlige regler i den tidligere gældende § 5a i registreringsafgiftsloven, der var formuleret således (uddrag):

”[…]

For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

[…]

Stk. 3. Et køretøj, som er berigtiget med afgift efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

[…]”

Den citerede § 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000.

Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde, og skal være indrettet med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stilling til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

”[…]

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

[…]”

Det er ubestridt, at to madrasser eller liggeunderlag ikke var medbragt til etablering af sovepladser i køretøjet på standsningstidspunktet, hvorfor køretøjet ikke kan anses for ”utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse”. Klagerens køretøj opfyldte derfor ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, på kontroltidspunktet.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, at et køretøj, som er berigtiget efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter for så vidt angår den yderligere pålagte registreringsafgift.