Kendelse af 03-09-2020 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 01.01.2011 – 31.03.2012

Yderligere momstilsvar

53.901 kr.

Ugyldig

53.901 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver flyttede til Sverige den 14. januar 2010, og han flyttede tilbage til Danmark den 22. september 2014. Efter flytningen tilbage til Danmark, har han boet sammen med en samlever.

Indehaveren har aldrig været momsregistreret eller registreret som arbejdsgiver.

SKAT modtog en hvidvask-indberetning fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) den 2. september 2013. I den forbindelse var der vedlagt bankkontoudtog for en begrænset periode vedrørende en bankkonto tilhørende virksomhedens indehaver (konto-nr. [...64]).

SKAT skrev den 11. september 2013 til indehaveren og oplyste, at SKAT var blevet gjort bekendt med, at der var indsat store beløb på konto-nr. [...64]. Indehaveren blev bedt om at redegøre for indsætningerne, samt oplyse og dokumentere om han drev virksomhed i Danmark eller Sverige. Han blev også bedt om at indsende bankkontoudtog vedrørende konto-nr. [...64] for årene 2011, 2012 og 2013.

SKAT har opgjort ændringer af momstilsvaret for perioden 1. januar 2011 – 31. marts 2012 således:

Tekst

1.kvartal

2011

2.kvartal

2011

3.kvartal

2011

4.kvartal

2011

1.kvartal

2012

Salgsmoms if. SKATs opgørelse

0 kr.

13.683 kr.

31.788 kr.

32.736 kr.

36.121 kr.

Købsmoms, bankkontooplysninger

0 kr.

-127 kr.

-695 kr.

-181 kr.

-1.223 kr.

Købsmoms, skøn if. SKAT

0 kr.

-12.906 kr.

-12.906 kr.

-12.906 kr.

-18.483 kr.

For lidt angivet moms

0 kr.

650 kr.

18.187 kr.

19.649 kr.

15.415 kr.

Den 30. september 2013 blev SKAT kontaktet telefonisk af indehaveren, der oplyste at alle indsætningerne på bankkontoen vedrørte hans virksomhed i Sverige. Det blev aftalt, at indehaveren skulle indsende sine bankkontoudtog til SKAT.

Indehaveren indsendte ikke oplysninger til SKAT, og den 21. november 2013 indhentede SKAT bankkontoudtog for konto-nr. [...64] direkte fra banken.

SKAT indkaldte desuden kontroloplysninger fra flere af virksomhedens samhandelspartnere.

SKAT modtog efter det oplyste de sidste samhandelsoplysninger vedrørende samarbejdspartnere den 19. juni 2014 og de sidste bankkontoudtog blev modtaget den 6. august 2014. SKAT har oprindeligt oplyst, at de sidste samhandels- og kontroloplysninger først er modtaget den 24. november 2014, men har i en efterfølgende udtalelse til Skatteankestyrelsen revurderet dette til den 21. november 2014.

SKAT har den 18. maj 2015 i forbindelse med sagens behandling sendt en forespørgsel til de svenske myndigheder vedrørende virksomhedens indehavers skatte- og momsforhold. SKAT har således spurgt de svenske myndigheder om følgende:

”SKAT vil gerne have oplyst om [person1] har bankkonti i Sverige. Såfremt det er tilfældet, så vil SKAT gerne have bankkontoudtog for perioden 1. januar 2011 til dags dato.

SKAT vil gerne have oplyst om [person1] ejer biler i Sverige. Såfremt det er tilfældet, så vil SKAT gerne have oplyst, hvilke biler det drejer sig om, og hvilke perioder han er ejer af bilerne.

SKAT vil gerne have oplyst om [person1] anses for at være skattepligtig til Sverige. Såfremt det er tilfældet, så vil SKAT gerne have oplyst hvilke kalenderår det gælder.

Derudover vil SKAT gerne have oplyst, hvorvidt [person1] har selvangivet lønindkomst eller overskud af virksomhed i Sverige. Såfremt det er tilfældet, så vil SKAT gerne have oplysningerne specificeret for hvert kalenderår.”

SKAT har fra de svenske myndigheder modtaget svar den 20. maj 2015 således:

”Bankkonto: Skatteverket har ingen uppgift om att [person1] skulle ha något tillgångskonto i en bank i Sverige. Några kontrolluppgifter som visar att han skulle ha fått någon inkomstränta från bankkonto under perioden 2011-2014 har i vart fall inte inkommit till Skatteverket. Om ni (Danmark) skulle ha några uppgifter som gör att frågan kan preciseras till någon särskild svensk bank får ni återkomma (till exempel genom överföringar från det danska bankkontot). Vi har då möjlighet att begära uppgifter från den banken.

Bilar: Enligt bilregistret är [person1] registrerad som ägare till en bil, BMW 525 IA från 1991. Bilen är dock avställd sedan 2011-03-12 och den kan därför inte användas för att köra i trafik.

Skatteplikt: [person1] anses som obegränsat (fullt) skattepliktig i Sverige under de perioder han varit bosatt här.

Inkomster: [person1] har inte redovisat någon näringsverksamhet i Sverige under den efterfrågade perioden. Han har heller inte redovisat några löneinkomster. Hans taxerade inkomst för 2011, 2012 och 2013 uppgår till 0 SEK. För inkomståret 2014 har deklaration ännu inte inkommit, men vi har inte erhållit några kontrolluppgifter som visar att han skulle ha haft några inkomster.”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2011 – 31. marts 2012 med i alt 53.901 kr.

Afgiftstilsvaret er forhøjet på baggrund af, at indehaveren har udeholdt omsætning og heraf afledt momstilsvar vedrørende 3 uregistrerede virksomheder, som han har drevet i perioden.

Det fremgår af bankkontooplysningerne, som SKAT har modtaget, at der er blevet indsat penge på bankkontiene i perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013. På en del af indsætningerne er der henvist til et fakturanummer eller afregning.

Det fremgår desuden af bankkontooplysningerne, at store dele af omsætningen efterfølgende er hævet kontant i bankerne.

Ifølge samhandelsoplysninger er det [virksomhed1] ApS, [virksomhed2] og [virksomhed3] der har udfaktureret salget. Af samhandelskontrakterne for [virksomhed1] ApS og [virksomhed2] fremgår det, at det er virksomhedens indehaver, som har underskrevet aftalen. Betaling af fakturaerne fra [virksomhed1] ApS og [virksomhed2] er overført til indehaverens bankkonto. Af samhandelskontrakten for [virksomhed3] fremgår det, at det ikke er indehaveren, som har underskrevet aftalen. Betaling af fakturaerne fra [virksomhed3] er dog stadig overført til indehaverens bankkonto indtil udgangen af 3. kvartal 2013.

SKAT har udarbejdet en opgørelse over indehaverens køb og salg ud fra indsætningerne og hævningerne på bankkontoen. Dette er sket ved at lægge bankkontoudtogene, jf. bilag 7, ind i et regneark, hvorefter SKAT har vurderet samtlige posteringer på bankkontiene. SKAT har klassificeret posteringerne i følgende kategorier:

Omsætning – [virksomhed4] ApS

Denne kategori omfatter kørsel for [virksomhed4] ApS.

Omsætning – [virksomhed5] A/S

Denne kategori omfatter udlejning af arbejdskraft til [virksomhed5] A/S.

Omsætning – [virksomhed6] ApS

Denne kategori omfatter udlejning af arbejdskraft til [virksomhed6] ApS.

Omsætning – Andre

Denne kategori omfatter indsætninger, hvor det ikke har været muligt at indhente samhandelsoplysninger.

Driftsomkostninger m/moms

Denne kategori omfatter køb af momsbelagte omkostninger, som SKAT har vurderet vedrører virksomheden.

Private indsætninger/-omkostninger

Denne kategori omfatter indsætninger og hævninger, som SKAT anser for ikke at vedrøre virksomheden.

Overførsler til/-fra [person2]

Denne kategori omfatter overførsler til [person2].

Overførsler til andre

Denne kategori omfatter overførsler til andre personer, hvor det har været muligt at finde ejeren af bankkontoen.

Hævet kontant

Denne kategori omfatter hævninger af kontanter i bankerne.

Salgsmoms

Denne kategori omfatter momsbeløbet vedrørende omsætningen.

Købsmoms

Denne kategori omfatter momsbeløbet vedrørende driftsomkostninger m/moms.

Fakturaer udstedt af [virksomhed1] ApS til [virksomhed4] ApS fremgår af bilag 8.

Fakturaer udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed4] ApS fremgår af bilag 9.

Fakturaer udstedt af [virksomhed3] til [virksomhed4] ApS fremgår af bilag 10.

Fakturaer og kreditnotaer udstedt af [virksomhed4] ApS fremgår af bilag 11.

Fakturaer udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed5] A/S fremgår af bilag 12.

Fakturaer udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed6] ApS fremgår af bilag 13.

Ud fra de modtagne fakturaer kan det konstateres, at virksomheden primært har beskæftiget sig med vognmandskørsel for [virksomhed4] ApS og udlejning af arbejdskraft.

De faktiske forhold vedrørende andre virksomheder

SKAT har foretaget kontrol af [virksomhed1] ApS (cvr-nr. [...1]). I den forbindelse er der indkaldt regnskabsmateriale, men [virksomhed1] ApS har aldrig reageret på SKATs henvendelser. Betalingen for de fakturaer, der er udstedt til [virksomhed4] ApS, er sket til indehaverens bankkonto. [virksomhed1] ApS har angivet 0 i samtlige momsangivelser i perioden 1. januar 2011 – 30. juni 2013. Selskabet er opløst den 20. september 2014. SKAT har indhentet bankkontooplysninger, og efter gennemgang af disse er der indhentet samhandelsoplysninger vedrørende de virksomheder, som fremgår af bankkontoudtogene.

SKAT har foretaget kontrol af [virksomhed2] (cvr-nr. [...2]). I den forbindelse er der indkaldt regnskabsmateriale. Ved indsendelsen af regnskabsmaterialet har [virksomhed2] oplyst, at den nye direktør har fået oplyst, at der ikke har været aktiviteter i virksomheden inden hans overtagelse af virksomheden. Betalingen for de fakturaer, der er udstedt til [virksomhed4] ApS, er sket til indehaverens bankkonto. [virksomhed2] har angivet 0 i samtlige momsangivelser i perioden 1. april 2012 – 30. juni 2013. For de efterfølgende 3 perioder er der indsendt mindre positive momsangivelser. Virksomheden er blevet slettet den 6. juni 2014.

SKAT har foretaget kontrol af [virksomhed3] (cvr-nr. [...3]). I den forbindelse er der indkaldt regnskabsmateriale, men [virksomhed3] har aldrig indsendt regnskabsmateriale. Betalingen for de fakturaer, der er udstedt til [virksomhed4] ApS, er sket til indehaverens bankkonto. [virksomhed3] har angivet 0 i samtlige momsangivelser i perioden 1. januar 2012 – 30. september 2013. [virksomhed3] har angivet et momstilsvar på 4.890 kr. vedrørende 4. kvartal 2013. SKAT har indhentet bankkontooplysninger.

SKAT har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, da virksomheden ikke har udarbejdet et regnskab der overholder momslovens krav til dette.

Virksomheden har aldrig været momsregistreret, og der er derfor ikke indsendt momsangivelser. Indehaveren har i stedet anvendt 3 andre virksomheders navne og cvr-numre. Det drejer sig om [virksomhed1] ApS, [virksomhed2] og [virksomhed3]. Disse 3 virksomheder har været momsregistrerede, men der har kun været indsendt 0-angivelser i de perioder indehaveren har anvendt cvr-numrene. I 4. kvartal 2013 har [virksomhed3] dog indsendt en angivelse på 4.890 kr. Denne momsangivelse er indsendt efter SKAT har oplyst til indehaveren, at SKAT var blevet gjort bekendt med, at der var indsat store beløb på konto-nr. [...64]. Det er SKATs vurdering, at indtægterne fra [virksomhed4] ApS i 4. kvartal 2013 samt de dertilhørende omkostninger, er medtaget på denne momsangivelse og den efterfølgende momsangivelse.

SKAT har foretaget kontrol i de 3 virksomheder, som indehaveren har anvendt i forbindelse med faktureringen for at finde ud af om fakturaerne er medtaget i deres momsregnskab. [virksomhed1] ApS og [virksomhed3] har aldrig indsendt regnskabsmateriale, mens [virksomhed2] har oplyst, at der ikke har været aktivitet i virksomheden i den periode, hvor indehaveren har udfaktureret i [virksomhed2]s navn. Alle betalingerne vedrørende de udstedte fakturaer for perioden 1. januar 2011 – 30. september 2013 er indgået på indehaverens bankkonto.

Der er i perioden 1. januar 2011 til 31. december 2013 foretaget indbetalinger på indehaverens bankkonto, der utvivlsomt må anses at vedrøre momspligtig virksomhed, jf. momslovens § 4, stk. 1, da der på mange af indbetalingerne er henvist til fakturanumre eller afregninger ligesom en stor del af indbetalerne er identificerede. SKAT har indhentet kopi af fakturaerne hos indbetalerne, og der er på samtlige fakturaer udstedt af virksomheden påført dansk moms. Indsætningerne er fordelt på ”Omsætning – [virksomhed4]”, ”Omsætning – [virksomhed5]”, ”Omsætning – [person3]” og ”Omsætning – Andre”.

Salgsmomsen er opgjort til 20 % af de indsatte beløb, da det ud fra de modtagne fakturaer kan konstateres, at der faktureres med moms. De modtagne fakturaer kan afstemmes med indsætningerne på bankkontoen.

Ifølge momslovens § 37 kan virksomheder ved opgørelsen af købsmomsen fradrage momsen af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Der er i perioden 1. januar 2011 til 31. december 2013 foretaget hævninger på virksomhedens bankkonto, som SKAT vurderer, vedrører virksomhedens drift. Disse hævninger er posteret på ”Driftsomkostninger m/moms”, jf. momslovens § 37. Det er SKATs vurdering, at de hævninger, som vedrører kategorien ”Driftsomkostninger m/moms” er inklusiv moms. Momsbeløbet beregnes derfor som 20 % af det hævede beløb.

Der er forvejen givet fradrag for nogle driftsudgifter vedrørende [virksomhed4] ApS, da der kun er beregnet salgsmoms af nettobetalingen. [virksomhed4] ApS har modregnet udgifter til arbejdstøj, brændstof, dekoration af bil, leje af PDA og leje af bil i de udstedte fakturaer. Det er sket ved, at [virksomhed4] ApS har udstedt kreditnotaer svarende til de fakturaer, som indehaveren har udstedt, fratrukket afholdte omkostninger. Herefter har [virksomhed4] ApS overført nettobeløbet til indehaverens bankkonto. Det betyder, at indehaveren reelt har fået ca. 40 tkr. i 2011, 256 tkr. i 2012 og 120 tkr. i 2013 i fradrag for driftsudgifter, jf. bilag 14.

Der er ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar givet et årligt udokumenteret fradrag vedrørende kørsel for [virksomhed4] ApS. Fradraget er opgjort ved at beregne virksomhedens omkostninger til brændstof og leasing af biler, jf. bilag 15-19. Hertil er lagt 50.000 kr. som skal dække yderligere omkostninger i virksomheden så som kontorhold, telefon m.v. Herfra er fratrukket de driftsomkostninger, som SKAT har medtaget ud fra bankkontoudtogene, da disse er dækket af de beregnede omkostninger tillagt 50.000 kr. De omkostninger som SKAT har medtaget ud fra bankkontoudtogene er nemlig primært brændstof, som er omfattet af beregningerne i bilag 19. Købsmomsen er opgjort ved at tage 25 % af det samlede udokumenterede fradrag.

Det årlige udokumenterede fradrag for 2012 kan opgøres således:

Beregnede omkostninger til brændstof og leasing, jf. bilag 19

288.500,00

kr.

Skønsmæssigt yderligere fradrag

50.000,00

kr.

Driftsomkostninger på baggrund af hævninger i banken, jf. bilag 6

-42.756,58

kr.

Udokumenteret fradrag i alt

295.743,42

kr.

Købsmoms

73.935,86

kr.

Årsagen til at der ikke gives et udokumenteret købsmomsfradrag vedrørende ”Omsætning [virksomhed5]” og ”Omsætning – [person3]” er, at der her er tale om udlejning af arbejdskraft, hvor det vurderes, at de eneste omkostninger er løn. Eventuelle omkostninger vedrørende udlejningen af arbejdskraft er omfattet af de 50.000 kr., der skal dække omkostninger i virksomheden så som kontorhold, telefon m.v.

Det årlige udokumenterede fradrag i 2011 er ligeligt fordelt på 2. kvartal, 3. kvartal og 4. kvartal, da der kun har været drift i virksomheden i disse kvartaler. Det årlige fradrag i 2012 og 2013 er ligeligt fordelt på alle 4 kvartaler i løbet af året.

Der er intet i de modtagne kontoudtog, der indikerer, at der er afholdt udgifter af betydning til køb af underleverandørydelser. Ved gennemgang af de fakturaer, der er udstedt til [virksomhed4] ApS kan det konstateres, at virksomheden har haft op til 4 biler kørende. Det er ikke muligt for indehaveren, at køre 4 biler på samme tid, og det er derfor SKATs vurdering, at virksomheden må have haft ansatte for at kunne udføre det udfakturerede arbejde. En stor del af virksomhedens indtægter er udbetalt kontant via bankerne og det er SKATs vurdering, at en del af kontanthævningerne er gået til betaling af løn. I alt er der hævet 1.795.904 kr. kontant i perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013, jf. bilag 6 og 20. Herudover er der overført 864.283 kr. til [person2], jf. bilag 6 og 21.

Det er SKATs vurdering, at det reelt er indehaveren, som har drevet selvstændig virksomhed. Det skyldes, at alle betalingerne vedrørende de udstedte fakturaer indgår på indehaverens bankkonto ligesom han i de fleste tilfælde også er kontaktperson. Indehaveren har også underskrevet 2 af samarbejdsaftalerne med [virksomhed4] ApS. Ved at anvende andre virksomheders navne og cvr-numre har han forsøgt at skjule aktiviteterne, og han har på denne måde bevidst undladt at afregne moms. Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af ydelser her i landet, jf. momslovens § 46.

Ud fra momsafstemningen i bilag 22 kan det konstateres, at virksomheden har angivet 658.695 kr. for lidt i salgsmoms og 173.987 kr. for lidt i købsmoms for perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013. Herved er den danske statskasse blevet unddraget 484.708 kr., jf. nedenstående tabel:

2011

2012

2013

I alt

Angivet salgsmoms

0

kr.

0

kr.

0

kr.

0

kr.

Salgsmoms if. bankkonto

78.207

kr.

307.406

kr.

273.082

kr.

658.695

kr.

For lidt angivet salgsmoms

78.207

kr.

307.406

kr.

273.082

kr.

658.695

kr.

Angivet Købsmoms

0

kr.

0

kr.

0

kr.

0

kr.

Købsmoms if. bankkonto

1.003

kr.

10.687

kr.

16.691

kr.

28.381

kr.

Yderligere skønsmæssigt fradrag for købsmoms

38.718

kr.

73.932

kr.

32.956

kr.

145.606

kr.

For lidt angivet købsmoms

39.721

kr.

84.619

kr.

49.647

kr.

173.987

kr.

Angivet momstilsvar

0

kr.

0

kr.

0

kr.

0

kr.

Momstilsvar if. bankkonti

38.486

kr.

222.787

kr.

223.435

kr.

484.708

kr.

For lidt angivet moms

38.486

kr.

222.787

kr.

223.435

kr.

484.708

kr.

Forældelse

Jævnfør Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 nr. 3 kan SKAT foretage en ekstraordinær ansættelse af virksomhedens afgiftstilsvar, når den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Indehaveren har drevet uregistreret virksomhed ved at udstede fakturaer med moms i andre virksomheders navne uden at angive momsen til SKAT. Det er SKATs vurdering, at der er tale om forsæt eller grov uagtsomhed.

Jævnfør Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 kan en ændring af afgiftstilsvaret kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af SKAT senest 6 måneder efter at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder afvigelse fra de ordinære ansættelsesfrister i Skatteforvaltningslovens § 31.

SKAT har for at kunne opgøre momstilsvaret indhentet bankkontoudtog og samhandelsoplysninger. De sidste samhandelsoplysninger er modtaget den 19. juni 2014, mens de sidste bankkontoudtog er modtaget den 6. august 2014. SKAT har været nødt til at indkalde regnskabsmateriale for de 3 virksomheder, som indehaveren har anvendt i forbindelse med faktureringen for at finde ud af om fakturaerne er medtaget i deres momsregnskab. De 2 af virksomhederne har aldrig indsendt regnskabsmateriale, og SKAT har derfor været nødt til at indhente bankkontoudtog og samhandelsoplysninger. De sidste oplysninger er først modtaget den 24. november 2014.

Det er SKATs opfattelse, at 6 måneders fristen løber fra den 24. november 2014, hvor SKAT har modtaget de sidste oplysninger vedrørende de virksomheder, som indehaveren har anvendt i forbindelse med faktureringen.

Et varsel om ændring af afgiftstilsvaret skal derfor udsendes senest den 24. maj 2015.

Den ekstraordinære ansættelse er kun aktuel for momsen vedrørende perioden 1. januar 2011 – 31. marts 2012, idet de øvrige momsperioder ansættes inden for de ordinære frister, jf. Skatteforvaltningslovens § 31.

Skattestyrelsen har i en supplerende udtalelse af 31. januar 2019 til Skatteankestyrelsen anført, at kundskabstidspunktet er den 24. november 2014. Dette har SKAT berigtiget i en udtalelse af 18. marts 2019, hvor SKAT har oplyst, at kundskabstidspunktet i stedet skal regnes fra den 21. november 2014, hvorefter det er SKATs opfattelse, at det ikke er muligt at foretage en ekstraordinær ansættelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 1011 – 31. marts 2012.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at ændringen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2011 – 31. marts 2012 nedsættes fra 53.901 kr. til 0, da afgørelsen fra SKAT er ugyldig.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Afgørelsen påklages med påstand om, at min klients momstilsvar ikke skal forhøjes som sket ved ovenstående afgørelse.

I relation til momsperioden fra den 1/4 2012 – 31/12 2013 ønskes denne ikke påklaget.

Sagsfremstilling:

Nærværende sag omhandler skønsmæssig fastsættelse af moms i perioden 1/1 2011 – 31/3 2012.

SKAT traf afgørelse den 12/8 2015 vedrørende skønsmæssig ansættelse af moms.

I afgørelsen henviser SKAT til Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, hvoraf det fremgår, at SKAT kan foretage ekstraordinær ansættelse af en virksomheds afgiftstilsvar, når den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på urigtige eller et ufuldstændigt grundlag.

I afgørelsen har SKAT vurderet, at [person1] havde drevet uregistreret virksomhed ved at udstede fakturaer med moms i andre virksomheders navne, uden at angive momsen til SKAT. SKAT vurderede, at dette var sket med fortsæt eller groft uagtsomt.

Endvidere vurderede SKAT, at betingelserne i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, vedrørende 6 måneders fristen for ansættelser efter Skatteforvaltningslovens § 31 var opfyldt, idet SKAT henviste til, at de sidste oplysninger vedrørende de virksomheder [person1] havde anvendt i forbindelse med fakturering, først var modtaget ved SKAT den 24. november 2014.

Anbringender:

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at SKAT ikke kunne ændre momstilsvaret som sket ved nærværende afgørelse, vedrørende perioden 1/1 2012 – 31/3 2012, jf. Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Det fremgår af den juridiske vejledning 2017-1, afsnit a.a.8.2.1.4, at der ved forhøjelser på SKATs initiativ som udgangspunkt er en 6 måneders frist, som begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af relevante og tilstrækkelige oplysninger til at konstatere, at sagen kan begrunde fravigelse af fristerne i Skatteforvaltningslovens § 31 og der på det grundlag kan udarbejdes forslag til ansættelsesændring.

Hertil kommer at SKAT modtog sammenhandelsoplysninger fra [virksomhed4] ApS den 16/6 2014, fra [virksomhed6] ApS den 19/6 2014. De sidste bankudtog fra banken den 6/8 2014.

Allerede ved modtagelse af ovenstående oplysninger, hvoraf de sidste bankkontoudtog blev modtaget fra SKAT den 6/8 2014, må SKAT antages at være kommet i besiddelse af relevante og tilstrækkelige oplysninger til at kunne konstatere, at sagen kunne begrunde fravigelse af fristerne i Skatteforvaltningslovens § 31.

6 måneders fristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 skal derfor regnes fra den 6/8 2014, hvorfor et varsel fra SKAT om ændring af afgiftstilsvaret skulle have været udsendt senest den 6/2 2015.

Idet SKAT først fremsendte forslag til afgørelse vedrørende ændring af momsen den 22/5 2015, er 6 måneders fristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, overskredet.

På ovenstående baggrund bør den ekstraordinære ansættelse af moms for perioden 1/1 2011 – 31/3 2012 nedsættes fra kr. 53.901,00 til kr. 0,00.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Told- og skatteforvaltningen kan ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1.-3. pkt. ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kun kan foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Det fremgår af praksis, jf. bl.a. SKM2018.481.HR, at SKATs kundskabstidspunkt regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT er i besiddelse af det fornødne grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse.

SKAT modtog den 21. november 2014 de sidste konkrete oplysninger vedrørende indehaverens samhandel med sin samlever, hvilket Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har bekræftet i sin supplerende udtalelse af 18. marts 2019.

På baggrund af indehaverens oplysninger om, at bankindsætningerne stammer fra indehaverens virksomhed i Sverige, henvendte SKAT sig til de svenske myndigheder for at få be- eller afkræftet dette. Den 20. maj 2015 modtog SKAT svar fra de svenske myndigheder, som oplyste, at klageren ikke havde bankkonti i Sverige, og at han aldrig har selvangivet indtægter i Sverige. SKATs kundskabstidspunkt vedrørende grundlaget for ændringerne anses på den baggrund at være den 20. maj 2015.

Forslaget fra SKAT vedrørende ændring af momstilsvaret er sendt til klageren den 22. maj 2015, og 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er dermed overholdt, ligesom 3 måneders fristen for den endelige ansættelse den 12. august 2015 er overholdt.

Landsskatteretten stadfæster herefter afgørelsen.