Kendelse af 26-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 20-06-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Udgående afgift:

Yderligere salgsmoms vedrørende fakturaer 87 og 92

2.800 kr.

0 kr.

2.800 kr.

Yderligere salgsmoms vedrørende skønnet meromsætning

24.350 kr.

0 kr.

24.350 kr.

Indgående afgift:

Ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende telefon og internet

3.877 kr.

0 kr.

3.060 kr.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende diesel

8.323 kr.

0 kr.

3.909 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], cvr-nr.:[...1]. Virksomheden har ikke nogen ansatte. Eleverne modtager undervisning vedrørende erhvervelse af kørekort til kategori B- almindelig bil. Omsætningen er sammensat af egne elever og kørsel for andre køreskolers elever.

Den 18. september 2014 var SKAT på besøg i virksomheden og foretog en gennemgang af bogføringen for perioden 1. juli 2013 til 31. december 2013. Der forelå en regnskabsmæssig opgørelse af indehaverens indkomst fra virksomheden for regnskabsåret 2013 på 273.990 kr.

Den 20. september 2014 fremsendte klageren et nyt reguleret regnskab uden skattemæssige korrektioner for indkomståret 2013 hvor overskuddet af virksomheden udgør 305.684 kr.

SKAT foretog herefter en nærmere ligningsmæssig kontrol af bogføringen og bilagsdokumentationen i virksomheden for regnskabsåret 2013. På den baggrund har SKAT foretaget en række indkomstændringer, samt ændringer af virksomhedens momstilsvar. Der er for afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 foretaget påklagede forhøjelser af salgsmomsen på i alt 27.150 kr. og nedsættelser af købsmomsen på i alt 13.220 kr. Indehaverens indkomstopgørelse for indkomståret 2013 er ligeledes påklaget.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat påklagede omsætningsforhøjelser for indkomståret 2013 på alt 108.600 kr. samt nægtet fradrag for diverse udgifter på i alt 50.025 kr. Til støtte for indkomstændringerne har SKAT anført følgende:

”Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013, og den indkomst, du har selvangivet for 2013.

Resultatet er, at du skal betale 44.315 kr. mere i moms, og at din indkomst bliver ændret med i alt 255.509 kr.

Du har i mail hertil af 5. juli 2015 gjort indsigelse over det herfra udsendte forslag af 16. juni 2015.

Yderligere har du i mail af 7. juli 2015 og 20. juli 2015 indsendt dokumentation for afholdte udgifter til køreskolebilen.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

Virksomhedens se-/cvr-nr. er [...1].

Virksomhedens navn er [virksomhed1].

SKATs ændringer

(...)

Moms

Salgsmoms, ændringer jf. momslovens § 4:

11) Salgsmoms af faktura 87, 78 og 922.800 kr.

12) Yderligere salgsmoms af skønnet meromsætning24.350 kr.

Ikke godkendt købsmoms jf. momslovens § 37:

13) Kontorartikler og edb 493 kr.

14) Telefon og internet3.877 kr.

15) Småanskaffelser527 kr.

16) Ikke påklaget ændring 212 kr.

17) Diesel8.323 kr.

18) Reparation og vedligeholdelse bil3.733 kr.

Samlede ændring44.315 kr.

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

Den 18. september 2014 var SKAT på besøg i din virksomhed vedrørende gennemgang af din bogføring for perioden 1. juli 2013 til 31. december 2013.

Der forelå en opgørelse af den skattepligtige indkomst for 2013 på 273.990 kr.

På mødet blev der foretaget en stikprøvekontrol for perioden 1. juli 2013 til 31. december 2013.

Den 20. september 2014 indsender du et nyt reguleret regnskab uden skattemæssige korrektioner for indkomståret 2013 hvor overskud af virksomheden udgør 305.684 kr..

SKAT sendte en kvitteringsskrivelse til dig den 15. oktober 2014 hvori du oplyses om, at du selv via digital genoptagelse skal indberette ændret resultat efter korrektion af skattemæssige reguleringer, på SKAT.dk.

Samtidigt blev du bedt om, at ændre virksomhedens momstal.

Den 27. februar 2015 skriver SKAT til dig som opfølgning på vores kontrol af 18. september 2014, for at se om du har rettet op for disse forhold som er beskrevet i kvitteringsbrevet herfra af 15. oktober 2014, da selvangivet overskud og angivet moms ikke ses ændret af dig.

Den 16. april 2015 indberetter du en efterangivelse omkring virksomhedens momstal.

(...)

Omsætning

2 + 11 Yderligere omsætning og salgsmoms heraf

De faktiske forhold

Faktura nr. 87, 78 og 92 ses ikke medtaget i den selvangivne omsætning og salgsmomsen ses ikke angivet.

Faktura nr. Fakturadato ModtagerBeløbMoms

87 22-10-2013 [virksomhed2] AS2.800 kr.700 kr.

92 30-11-2013 Køreskolen [virksomhed3]8.400 kr.2.100 kr.

I alt11.200 kr.2.800 kr.

Dine bemærkninger

I mail hertil af 5. juli 2015 gør du indsigelse over de påtænkte ændringer på i alt 21.780 kr.

Du oplyser, at faktura nr. 87 indgår i bilag 793 og at faktura nr. 92 først er med i 2014 (ved indbetalingen).

Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 4. (Lov nr. 149 af 10. april 1922).

Momslovens § 4. LBK nr. 106 af 23. januar 2013.

SKATs bemærkninger og begrundelse

Efter en gennemgang af bilagsmaterialet har SKAT konstateret, at omsætning vedrørende faktura 87, 78 og 92 ikke fremgår af den selvangivne omsætning.

I din indsigelse af 5. juli 2015 oplyser du følgende:

At faktura nr. 87 er indtægtsført under bilag nr. 793.

Faktura nr. 87 vedr. Lovpakke [person2], ses ikke umiddelbart at være at finde i bilag 793. Bilag nr. 793 vedrører faktura nr. 86, Lovpakke [person3].

Faktura nr. 87 ses derfor fortsat ikke indtægtsført og beskatningen fastholdes.

At faktura nr. 92 først indgår i regnskabet for 2014, da betalingen først er der.

Omsætningen skal indtægtsføres på det tidspunkt det er regningsmodent, dvs. beskatningstidspunktet er, når der er erhvervet endeligt ret til indkomsten, altså på fakturaregningstidspunktet. Det betyder at faktura nr. 92 af 30. november 2013, skal indtægtsføres i det år fakturaen er udskrevet, altså 2013.

Faktura nr. 92 udskrevet i 2013 skal således også indtægtsføres i dette indkomstår, hvorfor beskatningen fastholdes.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 11.200 kr. jf. statsskattelovens § 4.

Yderligere salgsmoms til betaling udgør 2.800 kr. jf. momslovens § 4.

3 +12 Yderligere omsætning

De faktiske forhold

Der er på erhvervskontoen i banken indsættelser som ikke er indtægtsført og som ikke umiddelbart kan afstemmes med kontospecifikationen, da der ikke er modtaget faktura /regning for al omsætning i virksomheden.

DatoBeløb

25-1-2013 6.200 kr.

30-1-2013 4.800 kr.

8-2-2013 4.100 kr.

15-2-2013 4.200 kr.

1-3-2013 7.800 kr.

22-3-201312.600 kr.

3-4-201317.000 kr.

3-5-2013 6.250 kr.

28-5-2013 870 kr.

27-6-2013 7.100 kr.

30-8-2013 5.400 kr.

9-9-201315.800 kr.

7-10-201314.600 kr.

8-10-2013 4.400 kr.

19-11-2013 6.600 kr.

27-12-2013 6.000 kr.

30-12-2013 3.000 kr.

I alt 126.720 kr.

Dine bemærkninger

I mail hertil af 5. juli 2015 gør du indsigelse over de påtænkte ændringer på i alt 126.720 kr.

Du oplyser, at indbetaling den 8/2 og 28/5 allerede er indeholdt i omsætningen, og at der ikke ses at være nogen indsætning den 27/11.

De øvrige beløb kan du ikke godtgøre ikke er omsætning. Du oplyser, at du grundet presset økonomi har været nødsaget til at hæve kontanter på Eurocard for at indsætte disse på din erhvervskonto. Derfor mener du ikke at det er fair, at du også skal beskattes af indsætninger og betale moms heraf. Du oplyser, endvidere at du har bedt om kontoudtog fra Eurocard til brug for at oplyse hvilke beløb der er tale om.

Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 4. (Lov nr. 149 af 10. april 1922).

Momslovens § 4 og § 27 (LBK nr. 106 af 23. januar 2013).

SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har foretaget en gennemgang af de modtagne fakturaer og kontoudtog fra virksomhedens erhvervskonto fra banken. Der er ikke modtaget faktura /regning for samtlige af virksomhedens indtægter.

Der er ifølge kontoudskriften fra banken indsættelser som ikke er indtægtsført og ikke kan afstemmes med allerede selvangivet indtægter i virksomheden.

Efter fornyet gennemgang, finder SKAT at yderligere omsætning nedsættes jf. nedenstående og derefter udgør 121.750 kr.

Der er ikke modtaget yderligere oplysninger, som dokumenter, at der, jf. din indsigelse af 5. juli 2015, er tale om flytning mellem [finans1] og erhvervskonto, hvorfor de øvrige indsættelser på erhvervskontoen fastholdes som yderligere omsætning i virksomheden.

8/2 2013 på 4.100 kr. tilbageføres, da beløbet korrekt er indeholdt i omsætningen jf. bilag nr. 91.

28/5 2013 på 870 kr. tilbageføres, da beløbet korrekt er indeholdt i omsætningen under prøvegebyr, jf. bilag 373.

27/11 skal være 27/12, beklager SKAT har skrevet forkerte dato i forslaget af 16. juni 2015.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 97.400 kr. (80 % af 121.750 kr.), jf. statsskattelovens § 4.

Beregnet yderligere salgsmoms af indsættelser i banken udgør 24.350 kr. (20 % af 121.750 kr.) jf. momslovens § 4 og § 27.

4 + 13 Kontorartikler og EDB

De faktiske forhold

Der er ved gennemgangen af dit bilagsmateriale, konstateret at der ikke er dokumentation for udgifter til kontorartikler på 1.085 kr. og moms på 271 kr. samt edb på 889 kr. og moms på 222 kr. Udgifter til kontorartikler og edb fremgår alene af bankudskrift.

Dine bemærkninger

Du har i mail af 5. juli 2015 gjort indsigelse over punktet, da du medgiver at du ikke har dokumentation for beløbene, men at der er tale om mindre beløb og et skøn for hvad der bruges på disse poster i en tilsvarende virksomhed med en omsætning i nærheden af din, ville være rimeligt.

Retsregler og praksis

Bogføringslovens § 5 og § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006, bogføringsloven).

Det fremgår af bogføringslovens § 5 og § 9, at alle registreringer / posteringer skal være dokumenteret med et bilag, hvoraf fremgår oplysninger om sælgeres og købers navn og adresse, varens /ydelsens art, mængde og pris.

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (Lov nr. 149 af 52 a. april 1922).

Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at ”driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger, kan fradrages i den skattepligtige indkomst.”

Momslovens § 37 og § 52 a (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, merværdiafgiftsloven).

Momsbekendtgørelsens § 61 (Bekendtgørelse 2013-06-24 nr. 814 om merværdiafgift).

SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat:

Udgifter til kontorartikler og edb fremgår alene af bankudskrift.

Bankudskrift er ikke fyldestgørende dokumentation, jf. bogføringslovens § 5 og § 9, da der ikke fremgår oplysninger om ydelsens art, mængde, pris og evt. moms. Det er ikke muligt for SKAT, at vurdere udgifternes sammenhæng med virksomhedens indtægtserhvervelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har stadig ikke modtaget dokumentation for de af virksomheden afholdte udgifter. Et eventuelt skønnet fradrag til sådanne udgifter i en tilsvarende virksomhed med en omsætning i nærheden af din, har SKAT ikke adgang til.

For at kunne få fradrag for de af virksomheden afholdte udgifter skal der være dokumentation for udgifterne jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

I mangel af dokumentation for udgifterne, fastholdes punktet for skat og moms.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 1.974 kr. (1.089 kr.+ 889 kr.).

Moms:

Der skal altid udstedes en faktura, når der leveres varer eller ydelser (der ikke er fritaget i henhold til § 13 i momsloven) i Danmark, jf. momslovens § 52a.

Bankudskrifter kan ikke træde i stedet for en faktura, hvis der ikke fremgår de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 61.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften til købsmoms på 271 kr. og 222 kr., i alt 493 kr. jf. momslovens § 37 på grund af manglende fyldestgørende dokumentation.

5 + 14 Telefon og internet

De faktiske forhold

Der er ved gennemgangen af dit bilagsmateriale, konstateret at der ikke er dokumentation for udgifter til telefon og internet på 15.510 kr. og moms på 3.877 kr.

Udgifter til telefon og internet fremgår alene af bankudskrift.

Dine bemærkninger

Du har i mail af 5. juli 2015 gjort indsigelse over punktet, da du medgiver at du ikke har dokumentationen for beløbene, og at du vil kontakte [virksomhed4] og [virksomhed5].

Men du er dog indstillet på, at SKAT gives et skøn for hvad der bruges på udgift til telefon i en tilsvarende virksomhed som din, og hvis SKAT finder, at dit forbrug er uforholdsmæssigt højt så retter SKAT det. Men du er ikke indstillet på at hele udgiften fjernes.

Samtidigt er du uforstående over for beskatning af fri telefon på 2.600 kr.

Retsregler og praksis

Bogføringslovens § 5 og § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006, bogføringsloven).

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (Lov nr. 149 af 52 a. april 1922).

Momslovens § 37 og § 52 a (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, merværdiafgiftsloven).

Momsbekendtgørelsens § 61 (Bekendtgørelse af 2013-06-24 nr. 814 om merværdiafgift).

SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat:

Udgifter til telefon og internet fremgår alene af bankudskrift. Bankudskrift er ikke fyldestgørende dokumentation, jf. bogføringslovens § 5 og § 9, da der ikke fremgår oplysninger om ydelsens art, mængde, pris og evt. moms. Det er ikke muligt for SKAT, at vurdere udgifternes sammenhæng med virksomhedens indtægtserhvervelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har, efter fornyet gennemgang, ikke modtaget dokumentation for de af virksomheden afholdte udgifter til telefon og internet. Et eventuelt skønnet fradrag til sådanne udgifter i en tilsvarende virksomhed med en omsætning i nærheden af din, har SKAT ikke adgang til.

For at kunne få fradrag for de af virksomheden afholdte udgifter skal der være dokumentation for udgifterne jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

I mangel af dokumentation for udgifterne, fastholdes punktet for skat og moms.

Vedrørende beskatning af fri telefon på 2.600 kr. så er reglerne beskrevet nedenfor.

De 50 % som godkendes efter praksis er af købsmomsen for de afholdte dokumenterede udgifter, som der her tales om. Dette forhold fremgår også af nedenstående.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 15.510 kr.

Reglerne om telefon:

Der er særlige regler for fradrag af telefon, der bruges både privat og erhvervsmæssigt.

Har du en personlig ejet virksomhed og bruger din arbejdstelefon og / eller internet privat, bliver du beskattet af værdien af den private anvendelse, jf. ligningslovens § 16, stk. 14, første punkt jf. stk. 12, første punkt. Beløbet udgør 2.600 kr. årligt for indkomståret 2013.

Det kan ikke udelukkes, at der er erhvervsmæssig andel af telefonudgifterne, men værdien anses ikke at overstige 2.600 kr. hvorfor der ikke sker regulering herfor.

Moms:

Der skal altid udstedes en faktura, når der leveres varer eller ydelser (der ikke er fritaget i henhold til § 13 i momsloven) i Danmark, jf. momslovens § 52a.

Bankudskrifter kan ikke træde i stedet for en faktura, hvis der ikke fremgår de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 61.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften til købsmoms på 3.877 kr. jf. momslovens § 37 på grund af manglende fyldestgørende dokumentation.

Reglerne om moms af telefon:

Privat andel af købsmomsen kan ikke fradrages efter momslovens § 38, stk. 2. Den private andel af købsmomsen ansættes efter et skøn. Kendes fordelingen ikke, godkendes efter praksis 50 % erhvervsmæssigt. Den private andel af købsmomsen der ikke kan fradrages, kan i stedet fratrækkes som en driftsudgift i skatteregnskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

6 + 15 Småanskaffelser

De faktiske forhold

Der er i det første regnskab fratrukket udgifter til småanskaffelser på 14.249 kr. Beløbet er i det efterfølgende regnskab opgjort til at udgøre 2.108 kr. og moms på 527 kr.

Der er ved gennemgangen af dit bilagsmateriale, konstateret at der ikke er dokumentation for fratrukket udgifter til småanskaffelser på 2.108 kr. og moms på 527 kr.

Der er fratrukket 2 stk. gavekort, et til [virksomhed6] og et til [virksomhed7].

Dine bemærkninger

Du har i mail af 5. juli 2015 gjort indsigelse over punktet. Du oplyser, at udgifter til gavekort er til elever som har anbefalet dig videre til andre elever. Du har ingen mulighed for at dokumentere udgifterne, men syntes ikke at det er i orden at fjerne fradraget, hvis det ellers er fradrag ifølge reglerne til at kunne fratrække sådanne udgifter. Hvis det ikke er i orden, at fratække udgiften til gavekort, så er det helt i orden at fjerne dem, dog ønsker du en fair vurdering, også selvom dokumentationen ikke er der.

Retsregler og praksis

Bogføringslovens § 5 og § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006, bogføringsloven).

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (Lov nr. 149 af 52 a. april 1922).

Momslovens § 37 og § 52 a (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, merværdiafgiftsloven).

Momsbekendtgørelsens § 61 (Bekendtgørelse af 2013-06-24 nr. 814 om merværdiafgift).

SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat:

Udgifter til småanskaffelser fremgår alene af bankudskrift. Bankudskrift er ikke fyldestgørende dokumentation, jf. bogføringslovens § 5 og § 9, da der ikke fremgår oplysninger om ydelsens art, mængde, pris og evt. moms. Det er ikke muligt for SKAT, at vurdere udgifternes sammenhæng med virksomhedens indtægtserhvervelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har, efter fornyet gennemgang, ikke modtaget dokumentation for de af virksomheden afholdte udgifter til småanskaffelser. Et eventuelt skønnet fradrag til sådanne udgifter i en tilsvarende virksomhed med en omsætning i nærheden af din, har SKAT ikke adgang til.

For at kunne få fradrag for de af virksomheden afholdte udgifter skal der være dokumentation for udgifterne jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

I mangel af dokumentation for udgifterne, fastholdes punktet for skat og moms.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 14.249 kr.

Moms:

Der skal altid udstedes en faktura, når der leveres varer eller ydelser (der ikke er fritaget i henhold til § 13 i momsloven) i Danmark, jf. momslovens § 52a.

Bankudskrifter kan ikke træde i stedet for en faktura, hvis der ikke fremgår de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 61.

Du har efterfølgende ændret købsmomsen fra 3.562 kr. til 527 kr.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften til købsmoms på 527 kr. jf. momslovens § 37 på grund af manglende fyldestgørende dokumentation.

(...)

8 + 17 Diesel

De faktiske forhold

Der er i det første regnskab fratrukket udgifter til diesel på 38.292 kr. Beløbet er i det efterfølgende regnskab opgjort til at udgøre 53.292 kr. og moms på 13.323 kr.

Udgifter til diesel fremgår alene af bankudskrift med teksten [virksomhed8] / [virksomhed9].

Der er ved gennemgangen af dit bilagsmateriale, konstateret at der ikke er dokumentation for udgifter til diesel på 53.292 kr. og moms på 13.323 kr.

Du har anden bil i husstanden.

Dine bemærkninger

Du har i mail af 5. juli 2015 gjort indsigelse over punktet. Der er fjernet mere end halvdelen af fradraget, herunder henset til hvad du ved, der er kørt og hvad der er fratrukket på dit kort, så er ændringen ikke rimelig.

Du oplyser, at der er opgjort køreregnskab. Ud fra antal af elever og kørte kilometer, mener du ikke, at skønnet forbrug kun kan udgøre 20.000 kr. excel. moms.

Der er i husstanden anden bil, og forbrug hertil trækkes på din ægtefælles kort.

Du er ikke enig i skønnet, men ved godt, at der ingen dokumentation er, men at det er en væsentlig post og, at nedskrivningen derfor er uforholdsmæssig stor.

Retsregler og praksis

Bogføringslovens § 5 og § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006, bogføringsloven).

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (Lov nr. 149 af 52 a. april 1922).

Momslovens § 37 og § 52 a (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, merværdiafgiftsloven).

Momsbekendtgørelsens § 61 (Bekendtgørelse af 2013-06-24 nr. 814 om merværdiafgift).

SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat:

Udgifter til diesel fremgår alene af bankudskrift. Bankudskrift er ikke fyldestgørende dokumentation, jf. bogføringslovens § 5 og § 9, da der ikke fremgår oplysninger om ydelsens art, mængde, pris og evt. moms. Det er ikke muligt for SKAT, at vurdere udgifternes sammenhæng med virksomhedens indtægtserhvervelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har dog skønnet, at der må være udgifter til diesel og har derfor skønsmæssigt godkendt fradrag for udgift hertil på 20.000 kr. ekskl. moms og moms på 5.000 kr.

Ved skønnet er der lagt vægt på omsætning, antal skønnet køretimer pr. lovpakke og skønnet elever i året.

SKAT har, efter fornyet gennemgang, ikke modtaget dokumentation for de af virksomheden afholdte udgifter til diesel. Et eventuelt skønnet fradrag til sådanne udgifter i en tilsvarende virksomhed med en omsætning i nærheden af din, har SKAT ikke adgang til.

Der har ikke været indsendt køreregnskab eller opgørelse over elever / kørte kilometer, som eventuelt kunne være med til, at belyse forbruget af køreskolebilens forbrug af diesel.

Hovedreglen er, at for at kunne få fradrag for de af virksomheden afholdte udgifter skal der være dokumentation for udgifterne jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

I mangel af dokumentation/yderligere redegørelse for udgifterne, fastholdes punktet for skat og moms.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 18.292 kr. (38.292 kr. -20.000 kr.).

Moms:

Der skal altid udstedes en faktura, når der leveres varer eller ydelser (der ikke er fritaget i henhold til § 13 i momsloven) i Danmark, jf. momslovens § 52a.

Bankudskrifter kan ikke træde i stedet for en faktura, hvis der ikke fremgår de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 61.

Du har efterfølgende ændret købsmomsen fra 9.573 kr. til 13.323 kr.

Købsmomsen er dog skønsmæssigt godkendt til 5.000 kr.

Ikke godkendt købsmoms udgør 8.323 kr. (13.323 kr. -5.000 kr.).

Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften til købsmoms på 8.323 kr. jf. momslovens § 37 på grund af manglende fyldestgørende dokumentation.

(...)

10 + 18 Reparation og vedligeholdelse

De faktiske forhold

Der er i det første regnskab fratrukket udgifter til reparation og vedligeholdelse på bilen med

26.794 kr. ekskl. moms og moms på 6.698 kr. I det efterfølgende regnskab er udgiften opgjort til at udgøre 57.921 kr. ekskl. moms og moms på 14.480 kr.

Der er modtaget dokumentation for 2 fakturaer vedrørende reparation af bilen (bilag 966 og 967 på i alt 31.127 kr. ekskl. moms og moms på 7.781 kr.).

Du har efterfølgende ændret købsmomsen fra 6.698 kr. til 14.480 kr.

Dine bemærkninger

Du har i mail af 5. juli 2015 gjort indsigelse over punktet. Der er indsendt dokumentation via mail, 5. juli 2015, 7. juli 2015 og 20. juli 2015.

De øvrige små udgiftsbeløb til olie og shine up midler til bilen, syntes du godt, at der skulle gives fradrag for udgifterne, men at du ikke gør mere.

Retsregler og praksis

Bogføringslovens § 5 og § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006, bogføringsloven).

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (Lov nr. 149 af 52 a. april 1922).

Momslovens § 37 og § 52 a (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, merværdiafgiftsloven).

Momsbekendtgørelsens § 61 (Bekendtgørelse af 2013-06-24 nr. 814 om merværdiafgift).

SKATs bemærkninger og begrundelse

Skat:

Der er indsendt dokumentation for udgifter vedrørende bilag 966 og 967 på i alt 31.127 kr. ekskl. moms og moms på 7.781 kr.

SKAT har, efter fornyet gennemgang, og det nu indsendte dokumentation for afholdte udgifter, godkendt fradrag for udgifter til værksted med:

Skatmoms

[virksomhed10]3.224,32 kr.806,08 kr.

[virksomhed11], fak. 3194 5.212,00 kr.1.303,00 kr.

[virksomhed11], fak. 32871.699,00 kr.424,75 kr.

[virksomhed12]307,00 kr.76,75 kr.

Via Biler1.420,75 kr.355,19 kr.

[virksomhed11], fak. 367914.938,80 kr.3.734,70 kr.

[virksomhed11], fak. 373316.188,50 kr.4.047,13 kr.

I alt42.990,37 kr.10.747,60 kr.

Fratrukket i første regnskab26.794,00 kr.

Yderligere fradrag16.196,37 kr.

En enkelt af disse udgifter, til [virksomhed11] ApS, er faktura nr. 2182 er udskrevet den 30. november 2012. Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften for indkomståret 2013, da udgiften anses for fratrukket i 2012.

Virksomhedens indkomst nedsættes med 16.196 kr. (26.794 kr. – 42.990 kr.).

Moms:

Der skal altid udstedes en faktura, når der leveres varer eller ydelser (der ikke er fritaget i henhold til § 13 i momsloven) i Danmark, jf. momslovens § 52a.

Bankudskrifter kan ikke træde i stedet for en faktura, hvis der ikke fremgår de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 61.

Købsmomsen er efterfølgende ændret til 14.480 kr.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften til købsmoms på 3.733 kr. (14.480 kr. – 10.747 kr.)

jf. momslovens § 37 på grund af manglende fyldestgørende dokumentation.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at den indgående afgift for perioden 1. januar – 31. december 2013 skal forøges vedrørende yderligere udgifter til diesel, telefon, Internet, forsikring og vægtafgift, jf. de fremlagte betalingsserviceoversigter fra bank, han har fremsendt under klagebehandlingen.

Der skal desuden ske reduktion af den udgående afgift 2.800 kr. og 24.350 kr.

Til støtte herfor har klagerens tidligere repræsentant i klagen anført følgende:

Faktum

Min klient driver virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], [adresse1], [by1].

Virksomheden drives fra min klients privatadresse, hvor han både afholder teoriundervisning og har en arbejdsplads, hvorfra han varetager de administrative opgaver forbundet med driften af køreskolen.

Min klient beskæftiger sig som kørelærer i [virksomhed1].

Virksomhedens bil, der bliver benyttet i køreundervisningen, er af mærket Ford Mondeo, og min klientafholder ca. mellem 5-7 køreundervisningstimer om dagen foruden teoriundervisning m.v.

Omsætningen i virksomheden udgør dels virksomhedens egne tilknyttede elever, hvor min klient både forestår teoriundervisning samt praktisk køreundervisning, og dels arbejder min klient som tilknyttet kørelærer hos et antal andre køreskoler, hvor han forestår den praktiske køreundervisning.

I de tilfælde hvor min klient har egne tilknyttede elever sker faktureringen af køre – og teoriundervisning direkte fra min klient til den pågældende elev.

I de tilfælde hvor min klient underviser andre køreskolers elever sker faktureringen således, at min klient fakturerer den pågældende køreskole, når der er tale om afholdte køretimer, der er indeholdt i den obligatoriske lovpakke.

Omvendt sker betalingen for køretimer direkte til min klient fra pågældende køreskoleelev, når der er tale om afholdelse af køretimer ud over lovpakken.

Tvisten angår overordnet spørgsmålet om, hvorvidt min klient har været berettiget til fradrags for diverse udgifter i forbindelse med sin virksomhed samt, i hvilken størrelsesorden.

Anbringender

Det gøres overordnet gældende, at min klient bør anerkendes fradrag for følgende nedenstående poster, som SKAT i sin afgørelse af 17. august d.å. (bilag 1) har nægtet helt eller delvist. Neden for refererer jeg til den af SKAT anførte nummerering af de punkter, hvortil min klient ønsker at gøre indsigelser.

Ad 2) Yderligere omsætning og salgsmoms heraf

Min klient agter at vende tilbage med dokumentation for anførte forhold vedrørende faktura nr. 87.

Punkt 3 + 12 Yderligere omsætning

Der er tale om indsættelser på min klients erhvervskonto. En mindre del af indsættelserne relaterer sig til omsætningen i virksomheden, men for hovedpartens vedkommende er der tale om private indsættelser, det vil sige lån ydet virksomheden fra min klients privatøkonomi.

Min klient har på baggrund af likviditetsmæssige udfordringer i virksomheden set sig nødsaget til at hæve beløb fra sin privatkonto (Eurocard) og indsætte disse hævninger på virksomhedens

erhvervskonto.

Min klient vender senere tilbage med en afstemning af hævede beløb fra Eurocard med de af SKAT angivne beløb.

Det gøres derfor gældende, at den af SKAT foretagne forhøjelse af virksomhedens omsætning, bør justeres for de lån, som min klient har ydet sin virksomhed.

Punkt 4 + 13 Kontorartikler og EDB

Der er tale om udgifter til kontorartikler m.v. til brug for min klients virksomhed på i alt kr. 1.974,00.

Min klient har ved SKATs gennemgang umiddelbart ikke været i besiddelse af bilag i form af faktura eller kvitteringer for de foretagne indkøb til virksomheden.

Min klient vil forsøge at indhente kopi af de relevante bilag fra de butikker, hvori købene er foretaget.

Punkt 5 + 14 Telefon og internet

Der er tale om udgifter til telefon ([virksomhed5]) og internet fra [virksomhed4]. Min klient benytter sig af telefoni og internet i sin erhvervsvirksomhed samt i et mindre omfang privat.

Min klient vil indhente kopi af de relevante bilag fra de omhandlede teleudbydere og vende tilbage.

Punkt 6 + 15 Småanskaffelser

Der er blandt andet tale om indkøb af to stk. gavekort til henholdsvis [virksomhed6] og [virksomhed7].

De pågældende gavekort er anvendt i virksomheden med det ’belønne’ eksisterende kunder for at skaffe nye kunder ved anbefaling/reference etc.

Det gøres derfor gældende, at udgifterne til gavekort er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og/eller vedligeholde indkomsten. Min klient vil snarest vende tilbage med dokumentation for indkøbet af de omtalte gavekort fra henholdsvis [virksomhed6] og [virksomhed7].

Subsidiært gøres det gældende, at der må ske anerkendelse af begrænset fradragsret, idet der som minimum er tale udgifter afholdt til reklame og lignende med det formål at opnå salg af tjenesteydelser i det pågældende eller senere indkomstår, jf. ligningslovens § 8, stk. 1 og 4.

Punkt 8 + 17 Diesel

Der er tale om at udgifter til diesel til brug for køreskolebil. Min klient benytter sig i sin virksomhed af en bil af mærket Ford Mondeo.

Køreskolebilen benyttes primært erhvervsmæssigt. Hustanden har en anden bil af mærket Toyota Aygo, der udelukkende benyttes til privat brug.

Min klient har i sin selvangivelse allerede fratrukket den del af udgiften til køreskolebilen, som kan anses som privat benyttelse, hvorfor det gøres gældende, at det fulde beløb, kr. 53.292, er en erhvervsmæssig udgift.

Min klient vil senere vende tilbage med en mere udførlig dokumentation af udgifterne til diesel.

Punkt 9 Forsikring og vægtafgift

Der er tale om udgifter til forsikring, grøn ejerafgift og fagforening.

Det gøres gældende, at min klient er berettiget at fratrække udgifter til forsikring samt grøn ejerafgift for køreskolebil, da disse udgifter direkte kan henføres til driften af virksomheden. Punktet vedrørende fagforening frafaldes.

Min klient vil vende tilbage med en mere dokumentation af punkterne vedrørende forsikring og grøn ejerafgift.

Punkt 10 + 18 Reparation og vedligeholdelse

Der er tale om reparation og vedligeholdelse af køreskolebil.

Det gøres gældende, at der er fuldt fradrag for alle reparations- og vedligeholdelsesomkostninger foretaget i virksomheden.

Min klient vil vende tilbage med uddybende dokumentation for, hvilke yderligere omkostninger, der kræves fradrag for. Herunder også på det af SKAT anførte vedrørende periodisering af fakt. 2182 fra [virksomhed11] mellem indkomstårene 2012/2013.”

Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedens indehaver er en afgiftspligtige person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momsloven § 3. Virksomheden er forpligtet til at føre regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften, jf. momslovens § 55.

Af § 5, stk. 1, i opkrævningsloven (Lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) fremgår følgende:

”Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.”

Ansat yderligere udgående afgift (salgsmoms) på henholdsvis 2.800 kr. og 24.350 kr.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en virksomhed har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være momsangivet, er skattemyndighed således berettiget til at afkræve virksomheden det skyldige beløb. Det påhviler virksomheden at godtgøre, at bankindsætningerne ikke hidrører fra den økonomiske virksomhed.

SKAT har foretaget en gennemgang af de af virksomheden fremsendte fakturaer og kontoudtog fra virksomhedens erhvervskonto fra banken. SKAT har på den baggrund godtgjort, at der foreligger bankindsætninger i 2013, som umiddelbart ikke kan afstemmes med allerede momsangivet indtægter i virksomheden. SKAT har derfor været berettiget til at foretage en forhøjelse af den angivne udgående afgift i virksomheden med 20 % af bankindsætningerne på i alt 121.750 kr., idet 80 % af vederlaget anses at udgøre momsgrundlaget, jf. momslovens § 27. Der er herved henset til, at uspecificerede bankindsætninger på en erhvervskonto som udgangspunkt anses for at hidrører fra den økonomiske virksomhed, og at klageren ikke har dokumenteret, at indsætninger hidrører fra af kontante beløb, der er hævet på klagerens Eurocard.

Landsskatteretten stadfæster derfor forhøjelsen på 24.350 kr.

SKATs forhøjelse på 2.800 kr. vedrører kun virksomhedens fakturaer numre 87 og 92 på henholdsvis 2.800 kr. og 8.400 kr. ekskl. moms. Oprindelig varslede SKAT også en forhøjelse vedrørende faktura nummer 78 vedrørende kunden [person4], men SKAT frafaldt denne del efter høring af klageren. Retten finder, at klageren ikke godtgjort, at momsbeløbene på i alt 2.800 kr. er medregnet i den angivne udgående afgift for 2013. Der er herved henset til, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for, at momsbeløbet 700 kr. er medtaget under bilag 793, og at momsbeløbet på 2.100 kr. fejlagtigt er angivet i 2014.

Landsskatteretten stadfæster derfor forhøjelsen på 2.800 kr.

Af § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, i momsloven (Lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016) fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte. Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag m.v., der indeholder de oplysninger, som skal fremgå af en faktura, jf. dagældende momsbekendtgørelses § 61.

Ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms) vedrørende telefon og internet på 3.877 kr.

I det af den statsautoriserede revisor udarbejdede virksomhedsregnskab for 2013 er der fratrukket udgifter til telefon og internet på 15.510 kr. Der er angivet indgående afgift på 25 % heraf eller 3.877 kr.

SKAT har nægtet fradrag for hele den indgående afgift på grund af manglende dokumentation for udgifterne til telefon og internet.

Klageren har i imidlertid forbindelse med klagebehandlingen fremlagt en regning vedrørende køb af en telefon på 5.324 kr. inkl. moms, samt 3 opkrævninger fra [virksomhed4] på henholdsvis 1.033 kr., 880 kr. og 931 kr. inkl. moms. Der foreligger således nu dokumentation for afholdte udgifter på 8.168 kr. inkl. moms.

Da klageren efter det oplyste har anvendt telefonen både erhvervsmæssigt og privat kan den private andel af indgående afgift (købsmomsen) ikke fradrages efter momslovens § 38, stk. 2. Den private andel af købsmomsen ansættes efter et skøn. Da fordelingen af indehaverens forbrug ikke kendes finder Landsskatteretten, at fradraget passende kan ansættes til 50 % af den indgående afgift (købsmoms) på 1634 kr. eller 817 kr. Den fradragsberettigede indgående afgift udgør således kun 817 kr. Landsskatteretten nedsætter derfor den påklagede forhøjelse på 3.877 kr. til 3.060 kr.

Ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms) vedrørende diesel på 8.323 kr.

I det af den statsautoriserede revisor udarbejdede virksomhedsregnskab for 2013 er der fratrukket udgifter til diesel på i alt 38.292 kr. Udgiften er i det klageren efterfølgende fremsendte Excel-regnskab opgjort til at udgøre 53.292 kr. Klageren har på den baggrund den 16. april 2015 i en efterangivelse ændret momstallet vedrørende dieselkøbet fra 9.573 kr. til 13.323 kr.

SKAT har skønsmæssigt godkendt fradrag for indgående afgift på 5.000 kr. på grund af manglende dokumentation for dieselkøbet.

Klageren har i imidlertid forbindelse med klagebehandlingen fremlagt kasseboner for dieselkøb i perioden 1. januar – 11. november 2013 på i alt 37.654 kr. + moms på 9.414 kr. Der foreligger således kun dokumentation for fradragsberettiget indgående afgift på 9.414 kr. vedrørende dieselkøbet. Der er ikke hjemmel til at godkende et skønsmæssigt fradrag for indgående afgift. Virksomheden har indberettet en udgående afgift vedrørende dieselkøb på 13.323 kr., hvorfor Landsskatteretten nedsætter den påklagede forhøjelse på 8.323 kr. til 3.909 kr.