Kendelse af 28-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2022

Journalnr. 15-3041578

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne 2011

Udgående afgift (salgsmoms) af faktura 202656

61.887 kr.

0 kr.

61.887 kr.

Ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms)

479.634 kr.,

se nedenfor

0 kr.

477.695 kr.

Afgiftsperioderne 2012

Ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms)

314.160 kr.

0 kr.

314.160 kr.

Afgiftsperioderne 2013

Ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms)

244.487 kr.,

se nedenfor

0 kr.

244.487 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], cvr-nr. [...1] er registreret den 1. marts 1989. Branchekoden er 4615000, agenturhandel med møbler, husholdningsartikler og isenkram. Virksomhedens indehaver er [person1].

SKAT påbegyndte en undersøgelse af virksomhedens skatte- og momsforhold på baggrund af oplysninger fra SKATs projekt Money Transfer, hvoraf det fremgik, at der var overført penge fra virksomhedens bankkonto til udlandet. Til brug for undersøgelsen bad SKAT den 3. februar 2015 virksomhedens indehaver om at sende virksomhedens skatteregnskaber, kontospecifikationer, bankkontoudtog samt redegørelse for overførslerne til udlandet.

Det fremgår af virksomhedens regnskabsmateriale, at virksomheden primært importerer badeværelsesartikler fra østen og primært videresælger til grossisten [virksomhed2] A/S. Til brug for SKATs undersøgelse af virksomhedens indberettede momstilsvar har virksomheden, for så vidt angår selve bogføringen, fremsendt årsrapport og kontospecifikationer for indtægts- og udgiftskonti i resultatopgørelsen. Virksomheden har den 1. juni 2015 oplyst til SKAT, at kontospecifikationer vedrørende virksomhedens aktiver og passiver ikke kunne fremsendes på grund af en beskadiget harddisk.

Virksomheden har ingen ansatte.

Udgående afgift i afgiftsperioden 2011

SKAT bad den 8. juni 2015 [virksomhed2] A/S om at indsende dokumentation for handel med [virksomhed1]. SKAT henviste til hjemlen i momslovens § 75, stk. 2, der vedrører indhentning af erhvervsdrivendes oplysninger om deres indkøb af varer og ydelser til virksomheden. SKAT modtog materialet den 19. juni 2015.

I det modtagne materiale fra [virksomhed2] A/S indgik en række fakturaer udstedt af [virksomhed1] til selskabet. Af en faktura 202656 af 25. august 2011 fremgik følgende beløb:

Varesalg i alt

459.548,10 kr.

Moms

114.887,03 kr.

Fakturatotal

574.435,13 kr.

I det modtagne materiale fra selskabet indgik desuden to banknotaer, hvoraf fremgik, at selskabet overførte følgende beløb til virksomhedens bankkonto nr. [...63]:

Den 26. september 2011 betales ifølge banknota

264.998,00 kr.

Den 24. oktober 2011 betales ifølge banknota

309.437,13 kr.

I alt

574.435,13 kr.

Virksomhedens regnskabsoplysninger for indkomståret 2011

I det påklagede indkomstår 2011 selvangav indehaveren et overskud af virksomhed på 352.076 kr.

Virksomhedens omsætning indgik i det selvangivne resultat med 4.598.438 kr. Det fremgår af virksomhedens årsrapport for indkomståret 2011.

Ifølge bogføringen kunne virksomhedens omsætning specificeres således:

Kontospecifikation

Beløb ekskl. moms

Salgsmoms

1020 Varesalg m/m

4.269.244 kr.

1.067.311 kr.

1022 Varesalg Netbutikken

340.569 kr.

85.142 kr.

1030 Defekte varer

-11.376 kr.

-2.844 kr.

I alt

4.598.437 kr.

1.149.609 kr.

SKAT har for indkomståret 2011 foretaget en momsafstemning af virksomhedens kontospecifikationer via regnskabet til den udgående afgift (salgsmoms). Det fremgår heraf, at udgående afgift bogført på de tre varesalgskonti 1020 Varesalg m.m., 1022 Varesalg Netbutikken og 1030 Defekte varer, i alt 1.149.609 kr. svarer til virksomhedens indberetning til SKAT af udgående afgift på i alt 1.149.610 kr.

På kontospecifikationen 1020 Varesalg m/m er bogført posteringer benævnt Faktura i en fortløbende bilagsnummerering fra 2635-2665. Det fremgår af kontospecifikationen, at virksomheden den 25. august 2011 har bogført en faktura 2656 med 211.998,40 kr. Moms er angivet at udgøre 52.999,60 kr., hvorefter det samlede bogførte beløb udgør 264.998 kr.

På virksomhedens bankkonto nr. [...63] fremgår følgende indsættelser:

Den 23. med rentedag den 27. september 2011

264.998,00 kr.

Den 25. med rentedag den 25. oktober 2011

309.437,13 kr.

I alt

574.435,13 kr.

SKAT har i den påklagede afgørelse af 2. oktober 2015 ændret indehaverens skattepligtige indkomst med yderligere omsætning i henhold til faktura 2656. Landsskatteretten har behandlet indehaverens klage over dette i afgørelse af dags dato med sagsnr. 15-3041340.

Indgående afgift i afgiftsperioderne 2011, 2012 og 2013

Virksomheden har indberettet indgående afgift (købsmoms) til SKAT således:

Afgiftsperioder

2011

2012

2013

Indberettet købsmoms

1.440.901 kr.

758.155 kr.

879.537 kr.

Heraf moms vedrørende udenlandsk varekøb

808.496 kr.

317.718 kr.

521.393 kr.

Resterende købsmoms

632.405 kr.

440.437 kr.

358.144 kr.

SKAT har sammentalt indgående afgift, som er bogført på virksomhedens fremlagte udgiftskonti i resultatopgørelsen til i alt:

Afgiftsperioden

2011

2012

2013

Bogført købsmoms i alt

152.770 kr.

126.276 kr.

113.656 kr.

I opgørelsen indgår ikke moms på køb i udlandet.

Der er ikke oplysninger i årsrapporternes balanceposter, om at virksomheden har afholdt udgifter med dansk købsmoms, som ikke indgår i virksomhedens bogføring af udgifter på de fremlagte kontospecifikationer for udgiftskontiene. Således er der f.eks. ikke købt anlægsaktiver i perioderne.

Virksomheden har ikke i øvrigt fremlagt materiale vedrørende opgørelsen af de påklagede afgiftsperioders momstilsvar.

SKAT har herefter opgjort virksomhedens for meget angivne købsmoms således i afgørelsens side 12, øverst, under pkt. 7.2.4:

2013

2012

2011

"angivet" dansk momskøb
punkt 7.2 øverst

358.144,00

440.437,00

632.405,00

Indgående moms ifølge regnskab
punkt 7.2. nederst

-113.656,61

-126.276,91

-152.770,51

Yderligere regulering ifølge
punkt 7.2.1, 7.2.2 og 7.2.3

0

0

0

For meget angivet indgående moms

244.487,39

314.160,09

479.634,49

SKAT har den 7. april 2017 korrigeret deres udtalelse til virksomhedens klage, idet der i opgørelsen for indkomståret 2011 fejlagtigt ikke er medtaget indgående moms på konto 3652Vagtværn på 2.138,60 kr. og foreligger en tastefejl på -200 kr. vedrørende konto 3620 telefon, en samlet difference på 1.939 kr.

Øvrige oplysninger

SKAT har den 24. oktober 2018 i en korrektion til deres tidligere udtalelser gjort opmærksom på, at ændringstallene for afgiftsperioderne 2011 og 2013 er blevet byttet rundt i afgørelsen. Det fremgår af afgørelsens side 2 og side 12 midt på.

Repræsentanten begærede den 10. februar 2020 isoleret bevisoptagelse ved syn og skøn ved Retten i [by1]. Ved kendelse af 25. maj 2020 blev begæringen ikke taget til følge. Østre Landsret stadfæstede den 17. juni 2020 byrettens afgørelse. Det fremgår bl.a. af landsrettens afgørelse, at SKATs afgørelse ikke beror på en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens omsætning, og at en vurdering af SKATs opgørelse af momsbetaling for 1. kvartal 2011 – 4. kvartal 2013 nødvendiggør retlige vurderinger, som det tilkommer Landsskatteretten at foretage.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret virksomhedens udgående afgift i 3. kvartal 2011 med 61.887 kr.

SKAT har ændret virksomhedens indgående afgift i afgiftsperioden 2011 med 479.634 kr., i afgiftsperioden 2012 med 314.160 kr. og i afgiftsperioden 2013 med 244.487 kr.

SKAT har begrundet ændringerne således:

”7. Afstemning af momsgrundlaget

7.1 Udgående moms

For indkomståret 2011 har SKAT foretaget følgende momsafstemning fra de fra dig modtagne kontospecifikationer via regnskabet og til den angivne udgående moms for indkomståret 2011.

kontospecifikation

Varesalg

Momsbeløb

Dokumentation bilag

1020 Varesalg m.m

4.269.244,33

1.067.311,15

10-2-7-1

1022 Varesalg Netbutikken

340.569,10

85.142,29

10-2-7-4

1030 Defekte vare

-11.375,83

-2.843,96

10-2-7-4

4.598.437,60

1.149.609,48

Regnskabet, resultatopgørelsen

4.598.438,00

10-2-4-7

Momsangivelse

1. kvartal 2011

478.680,00

28-1-1-4

2. kvartal 2011

241.157,00

28-1-1-4

3. kvartal 2011

228.003,00

28-1-1-4

4. kvartal 2011

201.770,00

28-1-1-4

I alt

1.149.610,00

28-1-1-4

Afstemt alene øreafrundinger

0,40

0,52

(...)

SKAT har herefter afstemt de modtagne fakturaer fra [virksomhed2] A/S og konstateret, at du ikke, har medregnet det fulde fakturabeløb, hverken skattemæssigt eller momsmæssig. vedrørende faktura nr. 202656 af 25. august 2011.

(...)

7.1.2 Din momsmæssige behandling af faktura 202656


Da bogføringen kan afstemmes til momsangivelserne, har du alene afregnet udgående/salgs moms af faktura 202656 med 52.999,60 kr. og ikke det fulde momsbeløb 114.887,03 kr., hvorfor den manglende salgsmoms kan opgøres således:

Salgsmoms ifølge faktura 202656 til [virksomhed2] A/S den 25. august 2011

114.887,03 kr.

Anført moms på varesalgskontoen 1020 den 25.08.11vedrørende fakturaen

-52.999,60 kr.

Manglede angivelse af salgsmoms

61.887,43 kr.

Der henvises til momslovens § 4 vedrørende den manglende salgsmoms.

7.2 Indgående moms


Der er angivet indgående købsmoms for de enkelte år:

2013

2012

2011

Angivet købsmoms

879.537

758.155

1.440.901

Angivet EU-køb

521.393

317.718

808.496

"angivet" dansk købsmoms

358.144

440.437

632.405

Af regnskabet og kontospecifikationerne kan følgende indgående/købsmoms opgøres:

konto

kontonavn

2013

2012

2011

1320

varekøb

29.382,49

51.263,35

43.787,88

1329

Fremmed arbejde

18.909,38

1330

Hjemtagelsesomkostninger

280,75

841,60

5.284,23

2706

Arbejdstøj

1.272,00

180,00

1.206,00

2770

Rejseudgifter

190,80

2800

Annoncer

7.200,00

4.842,94

1.500,00

2805

Udstillinger

6.503,10

2807

Tryksager/brochurer

1.958,00

2900

Brændstof

9.197,00

8.897,58

10.222,65

2904

Rep og vedligehold

7.356,71

9.791,98

9.667,73

2905

Parkering

102,00

40,10

2907

Leje

75,00

3401

Lagerleje

8.894,64

8.730,60

8.494,59

3408

Rengøring

98,75

306,50

3600

Kontorartikler

277,40

922,32

2.162,09

3604

Edb-udgifter

28.159,19

23.582,83

25.613,21

3610

Bank og girogebyr

424,30

3615

Vedligehold af inventar

427,75

5.759,29

3617

Mindre anskaffelser

337,80

4.762,80

3620

Telefon

7.251,62

8.604,41

7.629,76

3628

Porto

260,91

3639

Konsulenthonorar

2.550,00

3640

Revisorhonorar

5.250,00

5.250,00

5.250,00

3642

Advokat

1.750,00

Indgående-/købsmoms

Ifølge resultatopgørelsen i alt

113.656,61

126.276,91

152.770,51

7.2.1 Anlægsaktiver

Det fremgår videre af regnskaberne, at der ikke er købt anlægsaktiver i 2011 – 2013, hvor der er betalt købsmoms:

Automobil blandet drift

Driftsmidler

Saldo 1. januar 2011

146.250

35.203

Tilgang

0

0

Afgang

0

0

Afskrivning 2011

-36.562

8.801

Saldo 31. december 2011

109.688

26.402

Tilgang

0

0

Afgang

0

0

Afskrivning 2012

-27.422

-6.600

Saldo 31. december 2012

82.266

19.802

Tilgang

0

0

Afgang

0

0

Afskrivning 2013

-20.566

-4.950

Saldo 31. december 2013

61.700

14.852

7.2.2 Igangværende arbejder er selvangivet med følgende beløb:

2013

2012

2011

Resultatopgørelse

0

+200.000

0

Balancen

200.000

200.000

0

Ændringen i igangværende arbejder ses ikke at have betydning for den indgående/købsmoms.

7.2.3 Varelager

2013

2012

2011

Balancen – varelager til kostpris

580.979

50.000

50.000

Konto 1327 – Varekøb import krediteret 31.12.2013, bilag 38 varelager

666.723

-

-

Varekøbet import på konto 1327 påvirker ikke den danske indgående/købsmoms.

7.2.4 Konklusions dansk købsmoms.

2013

2012

2011

"angivet" dansk momskøb
punkt 7.2 øverst

358.144,00

440.437,00

632.405,00

Indgående moms ifølge regnskab
punkt 7.2. nederst

-113.656,61

-126.276,91

-152.770,51

Yderligere regulering ifølge
punkt 7.2.1, 7.2.2 og 7.2.3

0

0

0

For meget angivet indgående moms

244.487,39

314.160,09

479.634,49

Momsangivelserne skal for dit vedkommende opgøres kvartalvis henhold til momslovens § 57 stk. 3 og foretages senest 1 måned og 10 dage efter afgiftsperiodens udløb. For april kvartal skal virksomhedernes angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og 17 dage efter afgiftsperiodens udløb.

Den indgående afgift (købsmoms) skal kunne dokumenteres med fremlæggelse af fakturaer i henhold til § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006, der var gældende til 30. juni 2013 og
§ 84 i momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013, der er gældende fra 1. juli 2013.

Det er SKATs opfattelse, at der er tale om urigtige angivelser af den indgående moms, idet der ikke ses at være købsfakturaer, som fuldt ud underbygger de angivne indgående/købsmoms.

Da der ikke er dokumentation for nedennævnte indgående/købsmoms kan beløbende ikke, i henhold til momslovens § 37 fradrages i dine momsangivelser.

Du mangler derfor at betale yderligere moms for:

Indkomståret 2011 - mangler dokumentation for købsmoms for

244.487 kr.

Indkomståret 2012 - mangler dokumentation for købsmoms for

314.160 kr.

Indkomståret 2013 - mangler dokumentation for købsmoms for

479.634 kr.

I alt

1.038.291 kr.

8. Ansættelsesfrister - moms

8.1 Ordinær fastsættelse af afgiftstilsvar

SKAT skal som udgangspunkt have foretaget rettelser i momsangivelserne senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, hvilket fremgår af skatteforvaltningslovens § 31 stk.1.

Angivelsesfristen er som udgangspunkt 1 måned og 10 dage efter kvartalet udløb.

8.2 Ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar

SKAT kan endvidere ændre afgiftsgrundlaget, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Hvilket fremgår af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 nr. 3.

Det er dog en betingelse for at ændre afgiftsgrundlaget, at dette fremsættes senest 6 måneder efter at SKAT har fået kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, stk. 1.

8.3 Faktor om grundlaget for fastsættelse af afgiftsgrundlaget

SKAT har den 13. marts 2015 modtaget det i punkt 2 anførte materiale fra virksomheden, samt modtaget oplysninger den 19. juni 2015 om din samhandel med [virksomhed2] A/S.

8.4 Tidsfristen for ansættelsesfristerne

Ændringerne af afgiftsgrundlaget for momsangivelserne:

Fra og med 2. kvartal 2012 til og med 4. kvartalt 2013 er foretaget inden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Momsangivelserne er for

1. til 4. kvartal 2011, samt 1 kvartal 2012 er foretaget med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 nr. 3., idet virksomheden/du anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at
angive den indgående moms for højt i forhold til de faktiske foretagne købsfakturaer, samt at
6 månedersfristen er overholdt, da fristen tidligst regnes fra tidspunktet (19. juni 2015), hvor SKAT senest har modtaget materiale af betydning for sagen.”

SKAT har i en udtalelse til klagen anført følgende:

Indgående moms 2011-2013

Advokaten anfører blandt andet i klage til Skatteankestyrelsen:

For så vidt angår den udgående moms(må menes den indgående moms) ”har SKAT baseret de foretagne ændringer for alle årene 2011,2012 og 2013 på et skøn, der er baseret på et fejlagtigt grundlag. Hertil kommer, at der er tale om et resultat, der fremstår åbenbart urimeligt. ”

Det anerkendes ikke, at SKAT alene skulle have foretaget en efterprøvelse af de selvangivne oplysninger, idet skat tværtimod har skønnet over den indgående moms, og således blot foretaget en momsansættelse af denne indgående moms for de 3 relevante år”

”et gøres gældende, at den foretagne ansættelse af klagers indgående moms er ukorrekt, idet klager har foretaget korrekt selvangivelse af samtlige beløb.”

Som det tidligere er fremhævet, er klager pga IT-mæssige omstændigheder ikke i stand til at fremskaffe yderligere regnskabsmateriale. Dette ændre dog ikke ved, at der er foretaget korrekt selvangivelse i øvrigt,”

SKATs bemærkninger hertil:

SKAT har ikke foretaget et skøn over den indgående moms – SKAT har godkendt den indgående moms som fremgår af den modtagne bogføring for virksomheden [virksomhed1]

SKAT har endvidere godkendt den indgående moms alene på baggrund af bogføringen uden at have modtaget den fulde dokumentation i form af fakturaer, hvilket normalt er en forudsætning for momsfradrag i henhold til § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006, der var gældende til 30. juni 2013 og § 84 i momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013, der er gældende fra 1. juli 2013.

SKAT har alene forhøjet med differencen mellem den angivne indgående moms og den indgående moms, som fremgår af den modtagne bogføring.

Der er således ikke foretaget en skønsmæssig forhøjelse.

Der henvises i øvrigt til SKATs afgørelse af 2. oktober 2015 primært punkt 7,2 og punkt 11.

SKAT har den 7. april 2017 sendt følgende korrektion til SKATs tidligere udtalelse:

SKAT skal anmode skatteankestyrelsen om at nedsætte SKAT forhøjelse af den indgående moms fra 479.634 kr. til 477.697 kr. vedrørende kalenderåret 2011.

Begrundelsen for ændringen skyldes, at SKAT i afgørelsen af 2. oktober 2015 på side 10 nederst ikke har fået medtaget:

Konto 3652Vagtværn, indgående moms

2.138,60 kr.

Derudover er der vedrørende konto 3620 telefon tastet 7.629,76 kr. i stedet for korrekt 7.429,76 kr.

-200,00 kr.

i alt

1.938,60 kr.

Der indstilles derfor til Skatteankestyrelsen, at den indgående momsforhøjelse i SKAT afgørelse af 2. oktober 2015 side 2 og side 12 punkt 7.2.4 vedrørende 2011 ændres således:

For meget angivet indgående moms

479.634 kr.

Yderligere moms ifølge regnskabet se ovenstående (afrundet)

-1.939 kr.

477.695 kr.

Som yderligere specifikation er vedhæftet en fil med 3 regneark (2011, 2012 og 2013) udarbejdet af SKAT den 23. marts 2017, hvor der er foretaget afstemninger mellem virksomheden kontospecifikationer (ultimo tal) og resultatopgørelser udarbejdet af virksomhedens revisor.”

Skattestyrelsen har den 24. oktober 2018 sendt endnu en korrektion til SKATs tidligere udtalelse:

”Skattestyrelsen, Særlig Kontrol 3 har konstateret, at der er blevet byttet rundt på tallene for kalenderårene 2011 og 2013 vedrørende forhøjelsen af den indgående moms i dele af vores afgørelse af 2. oktober 2015.

I punkt 7.2.4 øverst side 12 fremgår de rigtige tal:

Indkomståret 2011

479.634,49

Indkomståret 2013

244.487,39

Midt på siden 12 og på side 2 er tallene fejlagtigtig byttet rundt. Dette har endvidere medført, at den indgående moms for kalenderårene 2011 og 2013 også er byttet rundt ved indberetningen i momssystemet.

Den 7. april 2017 har SKAT, Særlig Kontrol 3 til Skattestyrelsen sendt "Rettelse/tillæg til udtalelsen af 10. november 2015 - j.nr. 15-3041578 - moms", hvor den indgående moms for kalenderåret 2011 er nedsat med 1.939 kr. fra 479.634 kr. til 477.695 kr.

Dette er fortsat korrekt.”

Skattestyrelsen har haft følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som stadfæster

SKATs, nu Skattestyrelsens, afgørelse fra den 2. oktober 2015.

Det fastholdes således, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje klagers

momstilsvar, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af 1. kvartal 2011 –

1. kvartal 2012 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt.

(...)

Ikke sagsbehandlingsfejl

Forhøjelsen af klagers momstilsvar er foretaget på baggrund af differencen mellem

klagers angivne købsmoms og købsmomsen som følger af klagers egen bogføring.

Skattestyrelsen finder derved ikke, at der er foretaget et skøn baseret på et fejlagtigt

grundlag, som anført af klager. Der henvises nærmere til Skattestyrelsens afgørelse

af den 2. oktober 2015 pkt. 7,2 og 11.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har fremsat påstand om, at SKATs ændringer skal nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har begrundet dette med følgende:

”Nærværende sag omhandler spørgsmålet om, hvorvidt SKAT er berettiget t il at ændre Klagers skatteansættelse for indkomståret 2011 samt Klagers momsansættelser for udgående moms for indkomståret 2011 samt Klagers momsansættelser for indgående moms for indkomståret 2011 - 2013.

SKAT har indhentet kontroloplysninger fra hans samarbejdspartner [virksomhed2] A/S, og har ukritisk lagt disse oplysninger til grund i SKAT's afgørelse af 2. oktober 2015 (bilag 1).

Klager har tidligere meddelt SKAT, at han ikke er i besiddelse af det fyldestgørende regnskabsmateriale, hvilket skyldes, at materialet lå på Klagers computer, der er beskadiget. Der er således ikke - selv efter professionel IT bistand - adgang til, at Klager kan fremskaffe nogle oplysninger, der skulle kunne tilbagevise SKAT's ændringer.

Den bogføring, der er foretaget i Klagers virksomhed opbevares, som det er ganske sædvanligt på en computer, jf. hertil også SKAT i afgørelsen (bilag 1) side 19, pkt. 11B

Der er ikkeregnskabsmateriale til rådighed hos eksterne personer - det være sig Klagers revisor eller andre. Klager har således ingen mulighed for at fremlægge dokumentation, der skulle kunne tilbagevise de ændringer, som SKAT har foretaget.

ANBRINGENDER

Det gøres overordnet gældende, at Klagers selvangivne oplysninger vedrørende både skatteansættelsen for 2011 samt angivelse af indgående og udgående moms for 2011-2013 er korrekt.

For så vidt angår Klagers skatteansættelse for 2011 gøres det gældende, at de selvangivne oplysninger er korrekte. SKAT har ukritisk lagt kontroloplysninger fra en ekstern samarbejdspartner til grund. Klager har ingen mulighed for at tilbagevise, at ændringen skulle være baseret på et forkert grundlag, idet Klager ikke har de fornødne oplysninger.

SKAT opfordresdog til at redegøre for, på hvilket grundlag man mener, at de indhentede oplysninger er korrekte, idet det er Klagers opfattelse, at de indhentede oplysninger ikke er korrekte.

Tværtimod er det Klagers opfattelse, at de selvangivne beløb er korrekte, og at de indhentede kontroloplysninger således må være fejlagtige.

Det fremgår ikke af SKAT's afgørelse (bilag 1), hvorvidt SKAT har foretaget en egentlig validitetskontrol af de indhentede oplysninger.

Vedrørende Klagers momsansættelse gøres tilsvarende anbringender gældende:

Vedrørende den indgående moms har Klager angivet denne korrekt, og Klager har ingen mulighed for at efterprøve, om SKAT's ændrede ansættelse er foretaget på et korrekt grundlag.

SKAT anmodes også vedrørende ændringen af den udgående moms til at foretage en egentlig validitetskontrol af de indhentede oplysninger.

For så vidt angår den udgående moms har SKAT baseret de foretagne ændringer for alle årene 2011, 2012 og 2013 på et skøn, der er baseret på et fejlagtigt grundlag. Hertil kommer, at der er tale om et resultat, der fremstår åbenbart urimeligt.

Det anerkendes ikke, at SKATalene skulle have foretaget en efterprøvelse af de selvangivne oplysninger, idet SKATtværtimod har skønnet over den indgående moms, og således blot foretaget en momsansættelse af denne indgående moms for de 3 relevante år.

Det gøres gældende, at den foretagne ansættelse af Klagers indgående moms er ukorrekt, idet Klager har foretaget korrekt selvangivelse af samtlige beløb.

Som det tidligere er fremhævet, er Klager pga. IT-mæssige omstændigheder ikke i stand til at fremskaffe yderligere regnskabsmateriale. Dette ændrer dog ikke ved, at der er foretaget korrekt selvangivelse i øvrigt.”

Repræsentanten har haft følgende bemærkninger til SKATs udtalelse til klagen:

”Det fastholdes, at SKAT ukritisk har lagt påståede kontroloplysninger fra [virksomhed2] A/S til grund, idet der ikke er foretaget validitetskontrol heraf.

For så vidt angår den Indgående moms skal det det gentages, at SKAT har foretaget et skøn på et fejlagtigt grundlag.

Klager skal af denne årsag anmode Skatteankestyrelsen om, at der afholdes syn og skøn i Skatteankestyrelsen. Det udmeldte syn og skøn skal ske med henblik på at få en vurdering af det foretagne skøn, herunder på hvilke forudsætninger det er baseret samt hvorvidt SKAT's konklusion er korrekt i sammenhæng med de generelle forhold på tilsvarende marked.

I forlængelse heraf anmodes Skatteankestyrelsen om at fremkomme med en bindende tilkendegivelse om, at udgifterne til afholdelse af syn og skøn skal godtgøres fuldt ud, jf. skatteforvaltningslovens § 52, stk. 3.

Det er efter Klagers opfattelse helt afgørende for sagens korrekte materielle behandling og afslutning, at der foretages syn og skøn, og det vil således være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, såfremt omkostningerne skal bæres af Klager selv. Hertil kommer at Klager ikke vilhave mulighed for at afholde disse omkostninger, hvorfor gennemførelsen af et syn og skøn uden Skatteankestyrelsens bindende tilkendegivelse om, at omkostningerne afholdes og godtgøres fuldt ud vil medføre, at der ikke gennemføres det påkrævede syn og skøn.

Efter mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 26. maj 2021 har repræsentanten oplyst, at der ikke er fremkommet yderligere bogføringsmateriale.

Repræsentanten har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling til sagens afgørelse:

”Det fastholdes helt overordnet, at der er selvangivet korrekt.

Vedrørende salgsmoms

Idet der er selvangivet korrekt, kan det ej heller anerkendes, at der ikke skulle være korrekt angivet moms.

Der må være sket det, at SKAT ikke har foretaget en korrekt efterprøvelse af det materiale, som er modtaget fra en ekstern part.

Købsmoms

Klager fastholder, at der er selvangivet korrekt, hvorfor også købsmomsen er korrekt angivet

Der er for købsmomsen øjensynligt sket en myndighedsfejl, idet beløbene ikke er korrekt angivet i den påklagede afgørelse fra SKAT.

Dette medfører, at afgørelsen bortfalder, som en nullitet. Alternativt, bør der i et sådant tilfælde ske hjemvisning til fornyet behandling hos nu Skattestyrelsen med forbehold for fristreglerne.

Vedrørende de formelle forhold i sagen, bemærkes derudover følgende:

Angående 1. kvartal 2011 til 1. kvartal 2012 er der tale om en genoptagelse, der ligger ud over den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, idet der er forløbet mere end 3 måneder fra afgiftsperioden.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse anført, at man er af den opfattelse, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse, jf. § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt.

Efter denne bestemmelse, skal ”... Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. ”

Det bestrides, at dette skulle være tilfældet i nærværende sag.

Som det tidligere er anført, er det klagers opfattelse, at alt er selvangivet korrekt, hvorfor der heller ikke kan være tale om, at afgiftstilsvaret er forkert, endsige at dette skulle skyldes nogen form for uagtsomhed eller forsæt hos klager eller andre.

Det skal således gentages, at det er klagers opfattelse, at der er selvangivet og indberettet korrekt, hvorfor SKATs påklagede afgørelse af 2. oktober 2015 skal bortfalde.”

Retsmøde

Repræsentanten anførte som subsidiær påstand, at afgiftstilsvarsændringen skulle bortfalde helt eller delvist for 2011 og 2013 som følge af myndighedsfejl ved ombytning af tallene for indkomståret 2011 og 2013. Mere subsidiært, at opgørelsen af afgiftstilsvaret skulle hjemvises til fornyet behandling. Repræsentanten gennemgik i øvrigt sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og anførte yderligere, at såfremt Landsskatteretten skulle finde, at SKATs materielle ændring er korrekt, kan det ikke anses at være udslag af grov uagtsomhed, men alene en simpel fejl.

Skattestyrelsen anførte supplerende til tidligere indlæg, at SKAT oprindeligt har udbedt sig regnskabsmaterialet indenfor den 5-årige opbevaringspligt. For så vidt angår myndighedsfejl henviste Skattestyrelsen til afgørelser i SKM2016.286.BR og SKM2005.122.ØLR, hvor henholdsvis fortegnsfejl og åbenlyse skrivefejl ikke førte til ugyldighed.

Landsskatterettens afgørelse

Retsregler

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet af en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. De nærmere krav til regnskabet er fastsat i kapitel 12 i momsbekendtgørelsen (dagældende momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006, herefter momsbekendtgørelsen). Af § 52, stk. 1 i momsbekendtgørelsen fremgik det således, at det førte regnskab skal indeholde særlige bogføringskonti vedrørende merværdiafgiften:

”1) konto for indgående afgift (købsmoms),

2) konto for udgående afgift (salgsmoms),

3) konto for afgift af varekøb fra udlandet (afgift af EU-erhvervelser af varer og afgift af indførsel af varer fra steder uden for EU),

4) konto for afgift af køb af ydelser fra udlandet med omvendt betalingspligt,

5) konto for EU-erhvervelser af varer,

6) konto for køb af ydelser fra andre EU-lande med omvendt betalingspligt,

7) konto for EU-leverancer af varer,

8) konto for EU-leverancer af ydelser med omvendt betalingspligt og

9) konto for eksport m.v.”

Det fremgik endvidere af § 54, at virksomheden skal føre en momsafregningskonto, der viser afregningen af momstilsvaret med told- og skatteforvaltningen.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. momsbekendtgørelsens § 58.

Følgende fremgår af bogføringslovens § 10:

Stk. 1 Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

Stk. 2.Opbevares regnskabsmaterialet på elektronisk medie, mikrofilm eller anden lignende måde, skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i klarskrift.

(...)”

Udgående afgift (salgsmoms) afgiftsperioden 2011

Virksomheden har den 25. august 2011 udstedt faktura 202656 til selskabet [virksomhed2] A/S. Udgående afgift er på fakturaen angivet at udgøre 114.887,03 kr. Det samlede varesalg udgør ifølge fakturaen 574.435,13 kr., som ifølge selskabets banknotaer og virksomhedens bankkontoudskrifter blev overført fra selskabet til virksomheden i to omgange, den 26. september 2011 og den 24. oktober 2011.

Da virksomheden kun bogførte 52.999,60 kr. i udgående afgift vedrørende faktura 2656, indgik differencen på 61.887 kr. ikke i den udgående afgift, som virksomheden indberettede til SKAT for afgiftsperioden. Det er derfor med rette, at SKAT har ændret virksomhedens udgående afgift i 2011 med 61.887 kr., jf. momslovens § 4, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Indgående afgift (købsmoms) afgiftsperioden 2011, 2012 og 2013

Det fremgår af det foreliggende bogføringsmateriale for virksomhedens resultatposter, at virksomheden har bogført indgående afgift (købsmoms) af driftsudgifter i virksomheden i afgiftsperioderne 2011, 2012 og 2013 på i alt henholdsvis 152.770 kr., 126.276 kr. og 113.656 kr. Denne bogførte indgående afgift indeholder ikke moms på køb i udlandet.

SKAT har med udgangspunkt i virksomhedens momsangivelser opgjort virksomhedens indberettede fradrag i momstilsvaret for købsmoms på køb i Danmark til henholdsvis 632.405 kr., 440.437 kr. og 358.144 kr. for afgiftsperioderne 2011, 2012 og 2013, idet SKAT har reduceret den samlede indberettede købsmoms med den indberettede købsmoms, som ifølge virksomhedens indberetning vedrører udenlandsk varekøb.

SKAT har på baggrund heraf ændret virksomhedens fradrag for købsmoms med differencen mellem den opgjorte købsmoms i bogføringen og den opgjorte købsmoms ifølge virksomhedens indberetning til SKAT. Dette udgør for de påklagede afgiftsperioder 2011, 2012 og 2013 henholdsvis 479.634 kr., 314.160 kr. og 244.487 kr. SKAT har under klagebehandlingen korrigeret ændringen af fradrag for købsmoms for afgiftsperioden 2011 til 477.695 kr.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har fremlagt det i momsloven og momsbekendtgørelsen krævede regnskab for virksomhedens momsmellemværende med SKAT, jf. momslovens § 55 og momsbekendtgørelsens kapitel 12, idet det fremlagte regnskabsmateriale ikke indeholder virksomhedens bogføringskonti for ind- og udgående afgift m.fl., herunder en momsafregningskonto, jf. momsbekendtgørelsens § 54.

På den baggrund kan Landsskatteretten tiltræde den af SKAT opgjorte ændring af virksomhedens fradrag for indgående afgift i afgiftsperioden 2011 på 477.695 kr., i afgiftsperioden 2012 på 314.160 kr. og i afgiftsperioden 2013 på 244.487 kr. Landsskatteretten lægger vægt på, at SKATs foretagne ændring er baseret på virksomhedens egen bogføring af den indgående afgift i de påklagede perioder, og at virksomheden ikke ved fremlæggelse af købsfakturaer i øvrigt har dokumenteret, at den samlede købsmoms for køb i Danmark udgjorde et større beløb end det, der fremgår af virksomhedens bogføring.

Landsskatteretten lægger endvidere vægt på, at SKATs opgørelse af virksomhedens indberettede fradrag for købsmoms på køb i Danmark er opgjort på baggrund af virksomheden egen indberetning af moms, herunder af moms på køb i udlandet, i de påklagede afgiftsperioder.

Det kan ikke på det foreliggende grundlag føre til et andet resultat, at virksomheden ikke har kunnet tilvejebringe yderligere regnskabsmateriale. Det påhviler virksomheden at opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis, og virksomheden bærer derfor risikoen for materialets bortkomst. Dette følger af bogføringslovens § 10.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse på dette punkt. Ændringen af virksomhedens fradrag for indgående afgift udgør 477.695 kr. i afgiftsperioden 2011, 314.160 kr. i afgiftsperioden 2012 og 244.487 kr. i afgiftsperioden 2013.

Landsskatteretten finder, at SKATs ombytning af ændringsbeløbene for afgiftsperioderne 2011 og 2013 må anses for skrivefejl, som ikke kan føre til en anden forståelse af afgørelsens indhold. Der er lagt vægt på, at ændringsbeløbene er angivet korrekt på side 12 øverst i afgørelsen under afsnit 7.2.4., hvor selve beregningen af ændringerne for de enkelte afgiftsperioder er opgjort. Landsskatteretten lægger også vægt på, at det samlede ændringsbeløb for afgiftsperioderne er korrekt angivet, uanset ombytningen.

Formalitet

Ordinær ansættelsesfrist

Skatteforvaltningen kan ikke sende varsel om ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Ansættelsen skal foretages senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

For 1. kvartal 2012 skal ændringer således være varslet af skatteforvaltningen senest den 1. juni 2015. SKAT sendte forslag til ændring af virksomhedens momstilsvar den 23. juli 2015, og varslingen for 1. kvartal 2011 – 1. kvartal 2012 ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Ekstraordinær ansættelsesfrist

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan et afgiftstilsvar ændres på skatteforvaltningens foranledning, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Virksomhedens indehaver har undladt at angive den fulde udgående afgift i henhold til faktura 202656 af 25. august 2011, ligesom indehaveren til SKAT har angivet en indgående afgift, der er væsentligt højere end virksomheden har dokumenteret ved den fremlagte del af sin egen bogføring. Virksomhedens momstilsvar er derfor blevet fastsat på et urigtigt grundlag. Landsskatteretten finder, at dette må anses for mindst groft uagtsomt.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. og 2. pkt., at en ekstraordinær genoptagelse af afgifts-tilsvaret kun kan foretages af skatteforvaltningen, hvis den varsles senest 6 måneder efter, at skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af den ordinære genoptagelsesfrist. Afgørelsen skal herefter træffes senest 3 måneder efter den dag, varslingen er sendt.

Det følger af Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR, at kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., må anses for at være det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Virksomheden oplyste den 1. juni 2015, at den ikke kunne fremsende kontospecifikationer for virksomhedens aktiver og passiver. SKAT har derfor tidligst fra denne dato været i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, idet SKAT først den 1. juni 2015 vidste, at klageren ikke kunne dokumentere sine indberettede momsangivelser.

SKAT varslede ændringen af virksomhedens afgiftstilsvar den 23. juli 2015. 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er derfor overholdt. Den påklagede afgørelse er truffet den 2. oktober 2015. 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er derfor også overholdt.

Landsskatteretten finder derfor, at SKATs afgørelse er foretaget rettidigt.