Kendelse af 05-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 25-06-2020

Klagepunkt

Skats afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

SKATs ændring af momstilsvaret i perioden 1. januar 2012 – 30. september 2014 er ugyldig som følge af manglende høring

Nej

Ja

Nej

SKATs ændring af momstilsvaret i perioden 1. januar 2012 – 30. september 2014 er ugyldig som følge af manglende begrundelse

Nej

Ja

Nej

Brugtmomsordningen kan anvendes

Nej

Ja

Nej

Afgiftsperioden 2012

Udgående afgift 1. kvartal

147.825 kr.

Forældelse

147.825 kr.

- 2. kvartal

121.169 kr.

Forældelse

121.169 kr.

3. kvartal

150.180 kr.

114.475 kr.

150.180 kr.

4. kvartal

159.060 kr.

71.290 kr.

159.060 kr.

Indgående afgift 1. kvartal

39.716 kr.

Forældelse

39.716 kr.

3. kvartal

24.289 kr.

46.895 kr.

24.289 kr.

4. kvartal

46.491 kr.

35.324 kr.

46.491 kr.

Afgiftsperioden 2013

Udgående afgift 1. kvartal

175.234 kr.

56.937 kr.

175.234 kr.

- 2. kvartal

161.650 kr.

125.443 kr.

161.650 kr.

3. kvartal

138.420 kr.

46.393 kr.

138.420 kr.

4. kvartal

136.248 kr.

86.864 kr.

136.248 kr.

Indgående afgift 1. kvartal

38.350 kr.

21.273 kr.

38.350 kr.

2. kvartal

90.764 kr.

63.748 kr.

59.735 kr.

3. kvartal

13.451 kr.

-10.483 kr.

33.997 kr.

Korrektion af angivelse af indgående afgift 3. kvartal

10.483 kr.

0 kr.

0 kr.

Indgående afgift 4. kvartal

44.058 kr.

27.821 kr.

44.058 kr.

Afgiftsperioden 2014

Udgående afgift 1. kvartal

144.715 kr.

32.664 kr.

144.715 kr.

- 2. kvartal

173.250 kr.

11.075 kr.

173.250 kr.

3. kvartal

97.120 kr.

35.000 kr.

97.120 kr.

Indgående afgift 3. kvartal

9.870 kr.

0 kr.

9.870 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] er en enkeltmandsvirksomhed ejet af [person1], som ifølge cvr.dk er startet den 1. september 2010. Indtil den 13. marts 2016 blev virksomheden drevet under navnet [virksomhed2] v/[person1].

Sagsforløb hos SKAT

Ifølge repræsentantens oplysninger blev virksomhedens indehaver varetægtsfængslet den 4. november 2014.

[politiet] bad den 20. april 2015 SKAT om bistand til gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale for perioden 2012, 2013 og delvis 2014 med henblik på at tage stilling til om momsreglerne var opfyldt. Politiet var kommet i besiddelse af regnskabsmaterialet ved en ransagning. Materialet blev udleveret til SKAT den 6. maj 2015, jf. rapport fra [politiet] af samme dato.

SKAT sendte den 23. juni 2015 et forslag til ændring af momsansættelsen for perioden 1. januar 2012 til 30. juni 2014. SKAT henviste til reglen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, vedrørende ændringen for 1. kvartal 2012. Brevet var adresseret til indehaverens bopælsadresse, [adresse1] i [by1]. SKAT har oplyst, at brevet efter en tid blev returneret, hvorefter SKAT tog kontakt til politiet, der oplyste, at indehaveren var varetægtsfængslet.

SKAT sendte den 17. juli 2015 på ny forslaget til ændring af momsansættelsen til indehaveren, denne gang via [politiet]. Samtidig forlængede SKAT svarfristen for bemærkninger til forslaget til den 21. august 2015.

SKAT modtog ingen bemærkninger fra indehaveren og traf den 26. august 2015 en afgørelse, som blev sendt til indehaveren via [politiet].

Den 28. august 2015 skrev indehaverens advokat, herefter repræsentanten, til SKAT og oplyste, at han var stødt på et ringbind, som han havde modtaget fra [politiet] med et forslag fra SKAT om ændring af hans klients momsangivelse. Repræsentanten bad om forlængelse af svarfristen, idet han gik ud fra, at der ikke var truffet egentlig afgørelse i sagen.

SKAT underrettede den 28. august 2015 repræsentanten om, at afgørelse var truffet den 26. august 2015, og at afgørelsen, nu, da SKAT måtte antage, at indehaveren var repræsenteret, ville blive sendt med brev til repræsentanten.

I et brev den 25. september 2015 oplyste SKAT repræsentanten om følgende:

”Fra politiet er det oplyst, at det ringbind der omtales i brev af 28. august 2015 - "idet jeg er stødt på et ringbind" er overleveret fra [politiet] til advokatkontoret senest den 29. juli 2015.

Efter det oplyste har politiet ikke den nøjagtige dato, men har mundtlig oplyst, at det er sket senest den 29. juli 2015.”

I klagen den 9. oktober 2015, sendt til Skatteankestyrelsen, har repræsentanten redegjort som følger for forløbet:

”[person1] er pt. varetægtsfængslet og har været det siden 4. november 2014, hvilket også var tilfældet i sommeren 2015.

Desuagtet blev SKATs afgørelse den 23. juni 2015 forsøgt fremsendt til [person1]s privatadresse, [adresse1], [by1].

SKAT fik derpå materialet retur, hvorefter klagen blev modtaget på mit kontor i en sommerferieperiode, nemlig den 29. juli 2015.

SKAT afsagde dernæst endelig afgørelse i sagen den 26. august 2015.”

Den 8. januar 2016 afsagde Retten i [by1] dom i en straffesag mod indehaveren, som for perioder efter den 8. november 2013 blev fundet skyldig i hæleri og tyveri af særlig grov beskaffenhed. Indehaveren blev idømt en fængselsstraf samt frakendt retten til indtil videre erhvervsmæssigt at beskæftige sig med køb og salg af møbler og til at medvirke ved en sådan virksomhed.

Regnskabsmaterialet

SKAT har haft regnskabsmateriale, som blev udleveret af [politiet] til rådighed for kontrollen af virksomhedens momstilsvar.

SKAT har udarbejdet en bilagssamling i en mappe med fanebladene 1-15, som var vedlagt SKATs forslag til ændring af momstilsvarene. SKATs opgørelser af virksomhedens momstilsvar fremgår af fane 10-14. Fanebladene 10, 11, 13 og 14 mangler hver anden side. Under klagebehandlingen har SKAT sendt de manglende sider til Skatteankestyrelsen, som har sendt disse videre til repræsentanten.

Der fremgår ikke lagernummer på hverken købs- og salgsbilag eller i bogføringen i regnskabsmaterialet.

SKAT havde i forbindelse med en kontrol af virksomheden for en tidligere afgiftsperiode i et brev den 20. december 2010 orienteret virksomhedens indehaver om reglerne for anvendelse af brugtmomsordningen.

Regnskabsåret 2012

Bogføring

Ifølge SKATs oplysninger indgik der i bilagsmaterialet for 2012 bilag samt en kvittering for indberetning af moms, udskrevet den 17. august 2012, sammen med kontospecifikationer for 2. kvartal 2012.

Det fremgår af kontospecifikationerne for 2. kvartal 2012, at virksomheden har bogført moms af varesalg som udgående afgift på konto 20200 Udgående afgift (salgsmoms). Varesalget er bogført på to konti, konto 1010 Varesalg og konto 1020 Varesalg brugtmoms. På konto 20200 Udgående afgift (salgsmoms) har virksomheden reduceret den udgående afgift med bogført moms af varekøb på konto 2020 Varekøb brugtmoms.

Det fremgår endvidere af kontospecifikationerne for 2. kvartal 2012, at der pr. 1. april 2012 er registreret et primobeløb på kontiene. Virksomhedens angivne udgående afgift for 1. kvartal 2012 til SKAT på 54.789 kr. kan afstemmes til kontospecifikationens primopostering.

Salgsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af salgsbilag i 2012. Fakturaerne er oplistet i fakturanummerorden:

Bilag

Art

Fakturanr.

Dato

I alt

Påført moms

Bemærkning på bilaget

265

Faktura

22313

28-03-2012

21.500 kr.

5.375 kr.

”Sælges brugt”

259

Faktura

22319

19-03-2012

43.000 kr.

9.750 kr.

1070

Faktura

22518

19-11-2012

98.000 kr.

19.600 kr.

267

Regningsblok

22657

20-03-2012

2.500 kr.

”kr. inkl. moms”

261

Faktura

22658

21-03-2012

10.500 kr.

2.625 kr.

262

Regningsblok

22659

22-03-2012

5.000 kr.

”Sælges incl 25 % moms”

264

Regningsblok

22660

26-03-2012

600 kr.

”Sælges brugt”

839

Faktura

22674

12-07-2012

22.000 kr.

4.400

266

Regningsblok

22808

12-02-2012

4.500 kr.

”Sælges incl 25 % moms”

263

Regningsblok

22816

24-03-2012

5.000 kr.

471

Faktura

22828

04-06-2012

15.000 kr.

3.000 kr.

”Salg nye varer”

484

Faktura

22976

29-05-2012

9.750 kr.

1.950 kr.

”Sælges med brugt moms”

Salgsbilag udstedt på regningsblok indeholder ingen oplysninger om køber.

Købsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af afregningsbilag i forbindelse med køb:

Bilag

Dato

Produkt

Oplysninger om sælger

Pris

Underskrift

1192

29-10-2012

6 stk. stole, Nanna Ditzel

Adresse, CPR-nr., kørekort

15.000 kr.

Ja

1193

30-10-2012

Diverse Børge Mogensen

Samme som bilag 1192

35.000 kr.

Ja

1195

01-12-2012

Flippermaskine

Vejnavn og postnummer

16.000 kr.

Ja, ulæselig

1197

19-12-2012

Lamper

Ingen

16.000 kr.

Nej

1198

03-12-2012

Piet Hein bord og diverse møbler

Fornavn [...]

76.000 kr.

Ja, ulæselig

1199

29-12-2012

Fremgår ikke

Navn og efternavn

49.000 kr.

Nej

Der er ikke angivet en fortløbende nummerering på afregningsbilagene. SKAT har oplyst, at det ikke har været muligt at identificere sælgeren på samtlige de i året udstedte afregningsbilag. Skatteankestyrelsen har identificeret CPR-nr.et angivet på bilag 1192 og 1193 til en person med et navn, der svarer til underskriften.

SKATs opgørelse af momstilsvaret

SKAT har i afgørelsen redegjort for, hvordan SKAT har foretaget opgørelsen af momstilsvaret. Sammentællingen fremgår af bilag under faneblad 10 i SKATs bilagssamling.

SKAT har sammentalt moms af varesalg, der er bogført på konto 20200 udgående afgift til 121.169,20 kr. Virksomheden angav 79.349 kr. i udgående afgift i 2. kvartal 2012. Den købsmoms, der er bogført på konto 20300 indgående afgift i 2. kvartal, 40.425,92 kr. svarer til virksomhedens angivelse af indgående afgift i 2. kvartal 2012.

For øvrige 3 kvartaler i 2012 foreligger der ikke bogføring. SKAT har oplyst, at bilagsmapperne er gennemgået og bilagene for 1., 3. og 4. kvartal er tastet i et regneark. SKAT har tilføjet oplysninger om bilagene. Nedenfor er gengivet juli måned 2012.En dato i kolonnen ”Dato konto” betyder, at SKAT har afstemt bilaget med en bevægelse på virksomhedens bankkonto [...27].

”(...)

Bilag

Dato konto

Tekst

Salg

Køb m. moms

Køb u.moms

Bemærkninger

589

03-07-2012

Montana TV

6.299,68

590

04-07-2012

35 stk. Arne Jacobsen

26.250,00

Søæges incl brugt moms

596

06-07-2012

Spand

2.278,00

Køb hos [virksomhed3]

596

Køb hos [virksomhed3]

9.778,00

Antages at være til privat

598

09-07-2012

6 stk. Arne Jacobsen

10.000,00

Brugte og inkl. 2 års garanti

601

09-07-2012

[virksomhed4] OK

594,15

605

09-07-2012

Rep af iPhone

500,00

607

10-07-2012

Diverse HP skærme 3 stk.

2.750,00

608

10-07-2012

[virksomhed5]

754,60

609

11-07-2012

[virksomhed4] OK

427,33

610

17-07-2012

6 stk. PK9

20.000,00

Sølges brugt og inkl. moms

612

11-07-2012

[virksomhed5]

511,24

613

11-07-2012

[virksomhed6]

571,91

614

11-07-2012

Sandwich

120,00

618

16-07-2012

4 stk. Y-stole

12.000,00

Sælges med 2 års garanti

638

24-07-2012

[virksomhed7]

294,47

642

26-07-2012

[virksomhed4] OK

394,16

643

27-07-2012

[virksomhed5]

584,67

644

30-07-2012

4 stk. Wegner y-stole

10.000,00

645

30-07-2012

[virksomhed4]

675,64

650

31-07-2012

[virksomhed8] A/S

74.090,84

Der mangler faktura herunder en på 64 tkr.

655

31-07-2012

Lammesiknd

650,00

656

31-07-2012

[virksomhed6]

663,43

(...)”

SKAT har opgjort udgående og indgående afgift for 1., 3. og 4. kvartal som 20 % af de sammentalte kolonner ”salg” og ”køb m. moms” i regnearket:

Udgående afgift

1. kvartal 2012

2. kvartal 2012

3. kvartal 2012

4. kvartal 2012

SKATs opgørelse

147.825 kr.

121.169 kr.

150.180 kr.

159.060 kr.

Indgående afgift

1. kvartal 2012

2. kvartal 2012

3. kvartal 2012

4. kvartal 2012

SKATs opgørelse

39.716 kr.

Ikke ændret

24.289 kr.

46.491 kr.

Den udgående afgift for 2012 ifølge SKATs opgørelser kan sammentælles til i alt 578.234 kr., hvilket svarer til en omsætning på 2.312.936 kr. ved 25 % moms. Det fremgår af sammenligningstallene i virksomhedens årsrapport for 2013, at varesalg i 2012 udgjorde 2.753.209 kr.

Regnskabsåret 2013

Bogføring

For regnskabsåret 2013 foreligger årsrapport med sammenligningstal til 2012. Årsrapporten er opstillet af [virksomhed9] i [by1]. SKAT har endvidere været i besiddelse af saldobalance samt kontospecifikationer og regnskabsbilag.

I bogføringen er ført særskilte konti for varesalg brugtmoms (konto 1020) og varekøb brugtmoms (konto 2020).

Virksomheden har desuden bogført varesalg på konto 1021 Varesalg (manglende bilag) og varekøb på konto 2021 Varekøb (manglende bilag).

Det fremgår af årsrapporten, at virksomheden i 2013 har beregnet en brugtmoms på 276.437 kr. Beløbet fremgår af bogføringskontoen 20200 udgående afgift (salgsmoms), hvor virksomheden ved hvert kvartals afslutning har bogført kvartalets beregnede brugtmoms.

Virksomheden har bogført købsmoms på konto 20300 Indgående afgift (købsmoms) og angivet denne til SKAT således:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Konto 20300

21.273 kr.

32.719 kr.

20.546 kr.

27.821 kr.

102.359 kr.

Angivelse

21.273 kr.

63.748 kr.

-10.483 kr.

27.821 kr.

102.359 kr.

Salgsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af salgsbilag i 2013. Fakturaerne er oplistet i fakturanummerorden:

Bilag

Art

Fakturanr.

Dato

I alt

Påført moms

Bemærkning på bilaget

363

Regningsblok

19267

28-04-2013

34.000 kr.

Ingen

404

Regningsblok

19271

16-05-2013

83.500 kr.

ingen

608

Regningsblok

19285

30-07-2013

90.000 kr.

ingen

664

Regningsblok

19291

31-08-2013

113.000 kr.

ingen

680

Regningsblok

19292

09-09-2013

95.000 kr.

ingen

362

Regningsblok

19387

23-04-2013

16.500 kr.

ingen

Sælges brugt moms

Salgsbilag udstedt på regningsblok indeholder ingen oplysninger om køber.

Købsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af afregningsbilag i forbindelse med køb i 2013:

Bilag

Dato

Produkt

Oplysninger om sælger

Pris

Underskrift

166

19-02-2013

Poul M Volther Corona sort læder og Poul Henningsen kogle

Navn og vejnavn

26.000 kr.

Nej

168

27-02-2013

Væg 2.2 Gulmaletglas

Navn og kørekortnr.

10.000 kr.

Ja

228

15-03-2013

2 x Børge Mogensen den spanske stol, eg, 2 x Poul Henningsen, koglen, kobber

Navn, adresse

44.000 kr.

Nej

270

08-03-2013

6 stk. Wegner Y-stole

Navn, adresse

12.000 kr.

Nej

271

27-03-2013

Poul Henningsen Kuglelamel

Navn, adresse

4.500 kr.

Nej

272

09-03-2013

Poul Henningsen div. Udendørs kobberlamper

[person2], adresse, telefonnr.

25.000 kr.

Ja, ulæselig

294

25-01-2013

Wegner Bamsestol, grå

[person2], adresse, telefonnr. som bilag 272

22.500 kr.

Ja, ulæselig og forskellig fra bilag 272

328

12-04-2013

8 stk. Wegner Y-stole

Navn, vejnavn, postnr. By

18.000 kr.

Nej

354

23-04-2013

Arne Jacobsen Svanen og Ægget

Navn og adresse

29.000 kr.

Nej

474

20-06-2013

2 stk. Poul Henningsen kuglelamper

[person2], og postnr. som bilag 272

10.000 kr.

Ja, ulæselig

548

11-07-2013

Diverse skærme

Navn, telefonnr.

3.000 kr.

Nej

555

13-07-2013

Ægget

Navn, postnr.

28.000 kr.

Nej

683

11-09-2013

Wegner ox chair

Navn og by

21.000 kr.

Nej

707

20-09-2013

Diverse PH dele samt AJ Æg

Navn, by

29.000 kr.

Nej

851

13-11-2013

Arne Jacobsen 3107 læder 6 stk.

Ingen

9.000 kr.

Nej

851

13-11-2013

Poul Henningsen Koglen, stål

Navn, by, telefonnr.

16.500 kr.

Nej

952

10-11-2013

PK 22

Ingen – underskrevet af [person2], som har hentet møblet

Nej

Der er ikke angivet en fortløbende nummerering på afregningsbilagene.

SKAT har ikke ud fra oplysningerne på afregningsbilagene kunnet identificere sælgeren på bilagene 166, 168, 548, 555, 683 og 707. SKAT oplyser vedrørende bilagene 272 og 294, at det angivne vejnr. ikke findes på adressen.

SKATs opgørelse af momstilsvaret

SKAT har i afgørelsen redegjort for, hvordan SKAT har foretaget opgørelsen af momstilsvaret. Sammentællingen fremgår af bilag under faneblad 11 og 12 i SKATs bilagssamling.

Udgående moms (salgsmoms)

SKAT har gennemgået virksomhedens bogføringskonto 1020 Varesalg brugtmoms og 1021 Varesalg (manglende bilag) ved at sammenholde kontiene med de foreliggende salgsbilag.

Nedenfor er gengivet fra SKATs opgørelse for 3. kvartal 2013:

1020 Varesalg brugtmoms:

”Dato

Bilag

Tekst (...)

Beløb (DKK)

(...)

Moms

Påført

10-07-2013

543

Fakt. 19392

-51800,00

10360

Moms 10260

22-07-2013

576

Fakt. 19283

-68000,00

13600

Bilag ikke ok

22-07-2013

577

Fakt. 19282

-11000,00

2200

Brugte

31-07-2013

595

Fakt. 19284

-49000,00

9800

Bilag ikke ok

08-08-2013

608

Fkt 19285

-90000,00

18000

Bilag ikke ok

27-08-2013

644

Fakt 19288

-5000,00

1000

Bilag ikke ok

06-09-2013

664

Fakt 19291

-113000,00

22600

Bilag ikke ok

11-09-2013

680

Fakt 19292

-95000,00

19000

Bilag ikke ok

16-09-2013

691

Fakt 19293

-40500,00

8100

Bilag ikke ok

20-09-2013

703

Fakt 19294

-67100

13420

Bilag ikke ok

20-09-2013

704

Fakt 19295

-6000,00

1200

Bilag ikke ok

26-09-2013

717

Fakt 19395

-6400,00

1280

Incl. 20 %

brugt moms

(...)

Udgående moms 3. kvartal

120.560,00”

1021 Varesalg (manglende bilag):

”Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

03-07-13

9340

19269

6.700

1.340

04-07-13

9342

Lampe [virksomhed10]

4.200

840

12-07-13

9346

Fakt. 19393

52.500

10.500

22-08-13

9383

Corona [virksomhed11]

15.500

3.100

28-08-13

9388

Skærm [...]

400

80

30-08-13

9389

[...dk]

10.000

2.000

Udgående moms 3. kvt.

17.860”

SKAT har i alt beregnet moms af virksomhedens samlede posteringer på salgskontiene til:

Udgående afgift

1. kvartal 2013

2. kvartal 2013

3. kvartal 2013

4. kvartal 2013

Udgående afgift konto 1020

167.250 kr.

159.970 kr.

120.560 kr.

125.668 kr.

Udgående afgift konto 1021

7.984 kr.

1.680 kr.

17.860 kr.

10.580 kr.

SKATs opgørelse i alt

175.234 kr.

161.650 kr.

138.420 kr.

136.248 kr.

Den udgående moms for 2013 ifølge SKATs opgørelser kan sammentælles til i alt 611.552 kr., hvilket svarer til en omsætning inkl. moms på 3.057.760 kr. Det fremgår af virksomhedens årsrapport for 2013, at varesalg i 2013 udgjorde 3.085.760 kr. inkl. moms.

Indgående moms (købsmoms)

SKAT har gennemgået virksomhedens bogføringskonto 2020 Varekøb brugtmoms og sammenholdt posteringerne med bilagsmaterialet.

Nedenfor er gengivet fra SKATs opgørelse for 3. kvartal 2013. Det fremgår af SKATs afgørelse, at hvor bilagsmaterialet giver grundlag for momsfradrag er momsbeløbet opført i kolonnen ”moms”. Hvis der i bemærkninger er anført ”ingen moms”, er det udtryk for, at bilaget ikke indeholder moms eller ikke opfylder kravene i brugtmomsordningen:

”Dato

Bilag

Tekst

Beløb

(...)

Bemærkning

Moms

03-07-2013

737

2 Enigma + 2 PH pendler

24.200,00

4.840,00

09-07-2013

542

[virksomhed12]

456,85

91,37

10-07-2013

544

2 kogler 048

32.000,00

Ingen moms

11-07-2013

547

Ophaeng til Koglen

600,00

120,00

11-07-2013

548

Diverse skaerme

3.000,00

Ingen moms

12-07-2013

555

Ægget

28.000,00

Ingen moms

12-07-2013

557

PH 3-2 + 2-1 bordlamper

5.000,00

Ingen moms

15-07-2013

558

[person3]

12.800,00

3.110,00

15-07-2013

559

PH Gulvstander

5.000,00

Ingen moms

17-07-2013

562

AJ Svanen

5.000,00

Ingen moms

17-07-2013

567

[virksomhed13]

894,00

178,80

19-07-2013

573

PH gulvstander

5.000,00

Ingen moms

22-07-2013

579

Oxchair + Corona

42.000,00

Ingen moms

30-07-2013

594

[virksomhed12]

675,80

135,16

31-07-2013

596

PH Koglen

30.000,00

Ingen moms

31-07-2013

736

Ophaeng til Koglen

250,00

50,00

01-08-2013

601

PH bordlamper

5.000,00

Ingen moms

08-08-2013

614

Diverse PH

20.000,00

Ingen moms

20-08-2013

743

Poul Kjaerholm

14.000,00

Ingen moms

27-08-2013

744

PH80

2.500,00

Ingen moms

30-08-2013

738

[virksomhed13]

995,00

199,00

30-08-2013

745

PH3-2

3.500,00

Ingen moms

30-08-2013

746

Corona

13.000,00

Ingen moms

03-09-2013

654

Glasmontre

750,00

Ingen moms

03-09-2013

659

[virksomhed14]

211,00

42,20

06-09-2013

671

2 040 + 2 Moon

12.000,00

Ingen moms

06-09-2013

674

25xAJ3107

13.750,00

Ingen moms

06-09-2013

675

AJ Ægget

16.000,00

Ingen moms

11-09-2013

683

Oxchair inkl. Skammel

21.000,00

Ingen moms

11-09-2013

684

Bamsestol + AJ Svanen

16.000,00

Ingen moms

11-09-2013

685

BeoVision 7-32

7.200,00

Ingen moms

11-09-2013

686

[virksomhed13]

995,00

199,00

12-09-2013

687

AJ Ægget

17.000,00

Ingen moms

16-09-2013

693

10 x udendors PH lamper

18.000,00

Ingen moms

16-09-2013

694

PH Koglen 060

16.000,00

Ingen moms

20-09-2013

705

Bamsestol

20.000,00

Ingen moms

20-09-2013

707

AJ Ægget

29.000,00

Ingen moms

23-09-2013

713

Alliancering + boks til ur

1.750,00

67,00

26-09-2013

720

[virksomhed13]

428,00

85,60

27-09-2013

721

[virksomhed12]

168,95

33,79

27-09-2013

722

Corona + 3117

21.500,00

4.300,00

Indgående moms 3. kvt.

13.451,92

SKAT har i alt beregnet virksomhedens købsmoms til:

Indgående afgift

1. kvartal 2013

2. kvartal 2013

3. kvartal 2013

4. kvartal 2013

SKATs opgørelse konto 2020 Varekøb brugtmoms

17.077 kr.

27.016 kr.

13.451 kr.

16.237 kr.

Virksomhedens angivelse (20300 Indgående afgift (købsmoms))

21.273 kr.

63.748 kr.

0* kr.

27.821 kr.

SKATs opgørelse i alt

38.350 kr.

90.764 kr.

13.451 kr.

44.058 kr.

* For 3. kvartal 2013 har virksomheden angivet en negativ indgående moms på -10.483 kr. SKAT har reguleret denne post særskilt ved at give virksomheden et yderligere fradrag på 10.483 kr. i momstilsvaret for 3. kvartal 2013.

Regnskabsåret 2014

Bogføring

For regnskabsåret 2014 foreligger saldobalance samt kontospecifikationer for 1. og 2. kvartal 2014 samt regnskabsbilag for 1., 2. og 3. kvartal 2014.

I bogføringen er ført særskilte konti for varesalg brugtmoms (konto 1020) og varekøb brugtmoms (konto 2020). Virksomheden har desuden bogført varesalg på konto 1021 Varesalg (manglende bilag) og varekøb på konto 2021 Varekøb (manglende bilag).

Salgsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af salgsbilag i 2014. Fakturaerne er oplistet i fakturanummerorden:

Bilag

Art

Fakturanr.

Dato

I alt

Påført moms

Bemærkning på bilaget

118

Regningsblok

22547

14-03-2014

45.000 kr.

ingen

82

Regningsblok

22986

17-02-2014

33.900 kr.

ingen

128+132

Regningsblok

22991

20-03-2014

72.750 kr.

ingen

Salgsbilag udstedt på regningsblok indeholder ingen oplysninger om køber.

Købsbilag

SKAT har anvist følgende eksempler på virksomhedens udstedelse af afregningsbilag i forbindelse med køb:

Bilag

Dato

Produkt

Oplysninger om sælger

Pris

Underskrift

44

24-01-2014

PH 3-2 kirkelampe diverse dele

Fornavn, initial

45.000 kr.

Nej

65

07-02-2014

PK22 Brun læder, 3107 x 6 sort læder /Børge Mogensen sofa

Messe/fornavn

42.000 kr.

Nej

78

18-02-2014

Arne Jacobsen 3107. Piet Hein bord hvid

Telefonnummer, by, fornavn

32.000 kr.

Nej

87

18-02-2014

Poul Henningsen 31/2 - gulvstander

Navn, by, telefonnummer

3.500 kr.

Nej

113

13-02-2014

Arne Jacobsen 3107+3207 polske

fornavn

20.000 kr.

Ja, ulæselig

129

22-03-2014

Nanna Ditzel 10 stk. til maler 5.000,-, Poul Henningsen Koglen Ø60 stål 18.000,-

Navn, by

23.000 kr.

Nej

129

16-03-2014

PK 22 Sort læder 2 stk.

Navn, by

14.000 kr.

Nej

129

21-03-2014

Poul Henningsen Koglen Ø48 stål

Intet

18.000 kr.

Nej

130

14-08-2014

Rolex sobmarine

Navn, adresse, by

30.000 kr.

Nej

175

09-02-2014

Poul M Volther Corona sort

Adresse, by, cpr-nr. (ikke gyldigt ifølge cpr)

8.500 kr.

Ja

129

22-04-2014

Poul Henningsen, gulvstander

Initial

3.800 kr.

Nej

129

26-04-2014

Poul M Volther 2 stk. Corona sort læder

Navn

14.000 kr.

Nej

129

28-04-2014

Arne Jacosen Ægget rød, Poul Henningsen Koglen Ø60 kobber

Fornavn og initial

18.000 kr.

18.500 kr.

Nej

388

24-06-2014

Wegner Y stole, 24 stk., renovering

Intet

30.000 kr.

Nej

Der er ikke angivet en fortløbende nummerering på afregningsbilagene. SKAT har oplyst, at det ikke har været muligt at verificere, hvem sælger er ud fra oplysningerne på afregningsbilagene.

SKATs opgørelse af momstilsvaret

SKAT har i afgørelsen redegjort for, hvordan SKAT har foretaget opgørelsen af momstilsvaret. Sammentællingen fremgår af bilag under faneblad 13 og 14 i SKATs bilagssamling.

Udgående moms (salgsmoms) 1. og 2. kvartal 2014

I lighed med opgørelsen af udgående moms for 2013 har SKAT gennemgået virksomhedens bogføringskonto 1020 Varesalg brugtmoms og 1021 Varesalg (manglende bilag) ved at sammenholde kontiene med de foreliggende salgsbilag.

SKAT har i alt beregnet moms af virksomhedens samlede posteringer på salgskontiene til:

Udgående afgift

1. kvartal 2014

2. kvartal 2014

Udgående afgift konto 1020

142.855 kr.

167.280 kr.

Udgående afgift konto 1021

1.860 kr.

5.970 kr.

SKATs opgørelse i alt

144.715kr.

173.250 kr.

Momstilsvaret i 3. kvartal 2014

For 3. kvartal i 2014 foreligger der ikke bogføring. SKAT har i lighed med kvartalerne 1, 3 og 4 for 2012 gennemgået bilagsmapperne og tastet bilagene for 3. kvartal 2014 i et regneark. SKAT har opgjort udgående og indgående afgift for 3. kvartal som 20 % af sammentalte salg og køb:

Momstilsvar

3. kvartal 2014

Udgående afgift

97.120 kr.

Indgående afgift

-9.870 kr.

Momstilsvar

87.250 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 811.973 kr. for perioden 1. januar 2012 til 30. september 2014. SKAT har herunder nægtet virksomheden at anvende reglerne i momslovens § 69 og § 70 om brugtmoms.

SKAT har begrundet dette således:

”Efter at have gennemgået bilagsmaterialet må det konstateres, at din virksomhed handler med genstande der må anses for omfattet af momslovens § 69 stk. 3, der omhandler brugte varer som løsøregenstande, der kan genavendes i den foreliggende stand eller efter reparation.

Udover at varerne skal være omfattet af § 69 må det konstateres, at forudsætningen for at anvende undtagelsesbestemmelserne i § 70 kræves, at såvel de udstedte afregningsbilag som de udstedte fakturaer skal indeholder nogle specifikke oplysninger.

Baggrunden herfor er, at brugtmomsordningen er en undtagelse til hovedreglen i momslovens § 27, som fastsætter, at der skal svares afgift af vederlaget.

Da der er tale om en gunstig undtagelse til lovens almindelige regelsæt, påhviler der dig, at dokumentere at dit regnskabsmateriale opfylder kravene jf. momsloven og momsbekendtgørelsen, da det er en forudsætning for at anvende undtagelsesbestemmelserne, at samtlige betingelser nøje er overholdt.

Det gælder uanset om der anvendes den individuelle ordning eller samlerordningen jf. momsbekendtgørelsens § 121.

Såfremt der anvendes den individuelle ordning fremgår det af momsbekendtgørelsens § 122 stk. 2, at der skal fremgå et lagernummer, som skal følge den enkelte genstand gennem bogføringen og bilagsmaterialet.

De udstedte fakturaer skal indeholde oplysninger om, at handlen er omfattet af brugtmomsordningen jf. ovenfor, og skal i den forbindelse bære en påtegning herom, som fastsat i momsbekendtgørelsens § 121 stk. 3.

Påtegningen skal være 1 af følgende:

”fortjenstmargenordning – brugte genstande – køber har ikke fradrag for momsen”,

”fortjenstmargenordning – kunstgenstande – køber har ikke fradrag for momsen”, eller

”fortjenstmargenordning – samlerobjekter og antikviteter – køber har ikke fradrag for momsen”.

Desuden skal fakturaen indeholde de oplysninger, der kræves for almindelige fakturaer (med fornødne tillempninger).

Der må ikke i salgsfakturaen anføres momsbeløb eller anden angivelse, hvoraf momsbeløbet kan udregnes jf. momslovens § 70, stk. 2 og momsbekendtgørelsens § 121, stk. 2.

Det skal stå på fakturaen, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer, og at køber ikke kan fradrage den moms, der er indeholdt i prisen.

Det må ikke på de udstedte fakturaer være anført noget om moms. Der er angivet moms på næsten alle af de fakturaer der er udstedt at [virksomhed2]. Der fremgår heraf momsbeløb. Faneblad 3.

De afregningsbilag der er udfærdiget / udstedt i forbindelse med købene, skal indeholde de oplysninger, der skal fremgå af en almindelig faktura jf. momsbekendtgørelsens § 61.

De afregningsbilag der er funden i dit materiale indeholder ikke oplysninger om

fortløbende nummer, hvorved det ikke kan konstateres om alle afregningsbilag er en del af dit regnskabsmateriale.
ingen oplysninger om din virksomheds cvr-nummer.
ingen oplysninger om adressen for din virksomhed.

I SKATs juridiske vejledning fastslås det, at såfremt de udstedte afregningsbilag ikke opfylder bestemmelserne kan reglerne i momslovens § 69 og § 70 ikke anvendes. Juridisk vejledning afsnit D.A.18.6.2.

Da bestemmelserne i momslovens § 69 og § 70 er undtagelser til momslovens hovedregel om, at der ikke kan fradrages moms ved køb fra ikke registrerede sælger og, at der skal afregnes moms af den fulde salgspris, må det kræves, for at anvende ordningen, at regnskabsmaterialet indeholder de oplysninger, der kræves i den forbindelse.

Hverken dine fakturaer, eller dine afregningsbilag, indeholder de oplysninger, som momsbekendtgørelsen fastsætter i den forbindelse.

Det at anvende momslovens § 69 og 70 har stor økonomisk gevinst når der handles med genstande / varer, som er omfattet heraf.

Gevinsten kommer bl.a. ved, at der indirekte gives fradrag for moms i forbindeles med købet, da det kun en den opnåede fortjeneste, der skal betales moms af. Alternativet er at der skal betales moms af det fulde vederlag uden fradrag ved købet.

Forudsætningen for at benytte en sådan fordelagtig ordning er så til gengæld, at bilagsmaterialet opfylder nogle specifikke oplysninger, som gør en kontrol mulig.

De afregningsbilag der er vedlagt under fanblad 8 og er underskreven af [person2], anses ikke for at have et sådant dokumentationsværdi, at de kan lægges til grund. Der er her henset til variationen i den underskrift, der er benyttet.

(...)

Da dit bilagsmateriale ikke anses for at være af en sådan beskaffenhed, så du er berettiget til at anvende undtagelsesbestemmelsen i momslovens § 70 om brugtmoms, skal momsen beregnes med henvisning til momslovens hovedregel i § 27 jf. § 4 og fradrag efter § 37.

De afregningsbilag og de fakturaer / kvitteringsbilag du har udstedt, anses ikke for at opfylde de krav der stilles i momsbekendtgørelsens § 121 og § 61, hvilket er en forudsætning for at anvende undtagelsen i momslovens § 70 for varer der er omfattet af lovens § 69.

(...)

5. Suspension af forældelsen for 1. kvartal 2012.

(...)

Med henvisning til bilagsmaterialets beskaffenhed, sammenholdt med de krav der er hertil jf.

Momslovens § 69 - 70 og momsbekendtgørelsens § 121 og 122 anses 1. kvartal 2012 for at være omfattet af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1. nr. 3.”

I en udtalelse til klagen har SKAT anført følgende nye oplysninger:

”Der kan bekræftes, jf. [politiet], at klager har været varetægtsfængslet siden november 2014.

På tidspunktet for udsendelsen af forslaget, den 23. juni 2015, var SKAT ikke klar over, at klager var varetægtsfængslet, hvilket var årsagen til, at forslaget blev fremsendt til klagers adresse i cpr., hvilket var den officielle adresse i SKATs systemer.

Det udsendte forsalg kommer efter en tid retur til SKAT, hvorefter der tages kontakt til politiet for at få oplyst, om de kender årsagen hertil.

Det oplyses herved til SKAT, at klager er varetægtsfængslet. Det aftales samtidig med [politiet], at forslaget fremsendes til politiet, som vil foranledige, at sagen bliver videre ekspederet.

Som det ses af brev under fane 1 bliver forslag med bilag sendt til [politiet] den 17. juli 2015. Samtidig vedlægges brev til klager, hvoraf det fremgår, at fristen for at komme med evt. kommentar forlænges til 21. august 2015. Fane 1.

Herefter ligger sagen stille hos SKAT indtil der træffes afgørelse den 26. august 2015.

Afgørelsen, med klageadgang til skatteankestyrelsen, sendes til klager gennem [politiet], hvilket fremgår af følgebrev af 26. august 2015. Fane 18.

SKAT er på dette tidspunkt i den tro, at forslaget er viderebragt til klager, men at klager ikke har kommentar til det fremførte.

Den 28. august 2015 modtager SKAT en mail fra [virksomhed15], vedlagt brev af 28. august 2015. Fane 19.

Brevet stater med at advokat [person4] bekræfter, at han er advokat for klager. Videre anføres det, at han er stødt på et ringbind, som er modtaget fra [politiet] med forslag fra SKAT.

[politiet] har på forespørgsel om, hvornår mappen, som er sendt fra SKAT den 17. juli 2015, er videresendt derfra. Det er mundtlig fra [politiet] oplyst, at den senest den 29. juli 2015 er overbragt til [virksomhed15].

Dette bekræftes også i klagen til skatteankestyrelsen, hvor det anføres, at den blev modtaget på kontoret den 29. juli 2015.

Ved brev af 17. juli 2015, fane 1, ses det, at indsigelsesfristen var forlænget til den 21. august 2015.

SKAT har under hele forløbet, frem til den 28. august 2015, været af den overbevisning, at forslaget med bilag var kommet til klagers kundskab. Derfor træffes der afgørelse den 26. august 2015.

I klagen til skatteankestyrelsen anføres, at klager ikke har haft mulighed høring forud for afgørelsen, hvilket anses for en væsentligt forvaltningsretlig mangel ved afgørelsen, idet der ikke er blevet iværksat fornøden høring forud for afgørelsen.

At klager skal have mulighed for at udtale sig fremgår af skatteforvaltningslovens § 19 stk. 3 for den del der vedrører det momsmæssig og § 20 stk. stk. 2 for den del der vedrører indkomsterne.

At klager ikke har set SKAT's forslag bliver først SKAT bekendt den 28. august 2015, hvor der modtages mail fra [virksomhed15]. Det skal sammenholdes med, at forslaget har været kendt for advokatkontoret siden den 29. juli 2015.

Med henvisning til SKM 2003. l 93ØLR og SKM2004.4 70HR (samme sag) må det indstilles, at SKAT har gjort det der var muligt, hvorfor afgørelsen ikke lider af en forvaltningsretlig mangel. Fane 25.

Samtidig må det konstateres, at det som sagen drejer sig om, om regnskabsmaterialet er af en sådan beskaffenhed, så reglerne om brugtmoms kan anvendes, ikke på nogen måde kan repareres ved en høring, da det ene og alene er et spørgsmål om regnskabsmaterialet indeholder de ting det skal og om bilagene er behørige. Der henvises i den forbindelse til sagsfremstillingen.

For regnskabsmaterialets beskaffenhed henvises der ligeledes til sagsfremstillingen.

Det må derfor afvises, når det i klagen fremføres, at de påståede formelle mangler kan imødegås ved en høring af klager.

Ved vurderingen af om reglerne for forældelse er suspenderet anføres i klagen, at SKAT i hele perioden har haft relevant bilagsmateriale til rådighed.

Det skal hertil oplyses, at SKAT modtager bilagsmaterialet fra politiet den 6. maj 2015. Fane 24.

(...)”

SKAT har suppleret udtalelsen til klagen med følgende:

”Efterfølgende har SKAT konstateret, at der i 2010 er foretaget sagsbehandling af momsen for [virksomhed2] og Salg cvr. [...1] tilhørende [person1].

Af vedlagte brev, af 20. december 2010, ses det, at [person1] er orienteret om reglerne for brugtmoms.

Det ses også af brevet, at der er fremsendt vejledning om, hvilke bestemmelser der skal være overholdt og hvilke ting der skal fremgå af bilagsmaterialet.

Den eksakte vejledning er ikke arkiveret på sagen, hvorfor den ikke kan fremsendes til SANST. Der vedlægges en anden udgave, hvoraf det på side 24 fremgår, hvilke bestemmelser der gælder for afregningsbilag. I brevet henvises til side 13.

Selvom den eksakte vejledning ikke er arkiveret på sagen, må det konstateres, at der er sendt en vejledning frem, og hvis ikke må det antages at [virksomhed2] har rettet henvendelse for at få reglerne på plads.

Desuden vedlægges dom fra retten i [by1] af 8. januar 2016, hvor [person1] er bleven dømt for salg af varer fremskaffet ved indbrud.

Efter det som momskontrollen har konstateret, må det konkluderes, at de registrerede indtægter bl. a. er fra møbler, der er omsat efter indbrud, og de dertil hørende købsbilag / afregningsbilag er udfærdiget så de passer dertil.”

Klagerens opfattelse

Det er klagerens påstand, at SKATs afgørelse er ugyldig, subsidiært skal hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen som følge af manglende høring og manglende iagttagelse af forvaltningslovens begrundelsesregler. For så vidt angår 1. og 2. kvartal 2012 er det klagerens påstand at den ordinære ansættelsesfrist ikke kan suspenderes.

Endelig er det klagerens opfattelse, at brugtmomsordningen kan anvendes, og at SKATs ændringer af momstilsvarene i afgiftsperioderne 1. januar 2012 til 30. september 2014 derfor også af denne grund skal bortfalde.

Repræsentanten har begrundet dette med følgende:

”[person1] er pt. varetægtsfængslet og har været det siden 4. november 2014, hvilket også var tilfældet i sommeren 2015.

Desuagtet blev SKATs afgørelse den 23. juni 2015 forsøgt fremsendt til [person1]s privatadresse, [adresse1], [by1].

SKAT fik derpå materialet retur, hvorefter klagen blev modtaget på mit kontor i en sommerferieperiode, nemlig den 29. juli 2015.

SKAT afsagde dernæst endelig afgørelse i sagen den 26. august 2015.

***

Grundet varetægtsfængslingen, og sammenholdt med den omfattende mængde af materiale, har det ikke været muligt at drøfte afgørelsen med [person1] i blot nogenlunde omfang.

Det gøres derfor indledningsvis gældende, at der foreligger en væsentlig forvaltningsretlig mangel ved afgørelsen, idet der ikke er blevet iværksat fornøden høring forud for afgørelsen.

Synspunktet understøttes af de til afgørelsen knyttede bemærkninger, pkt. 1.2, 2.2, 3.2, 4.2, 5.2, 6.2 og 7.2, idet heraf også fremgår, at [person1]s bemærkninger endnu afventes.

Jeg er af den opfattelse, at det er af særdeles væsentlig betydning for sagens korrekte afgørelse, at [person1] får lejlighed til at blive hørt vedrørende de påberåbte forhold. I så henseende bedes noteret, at [person1] fik regnskabs- og momsmæssig bistand ved revisor [person5], [virksomhed16] i [by1], hvorfor han har indrettet sine faktureringer og indberetninger i tillid til denne rådgivning.

Der må derfor også gælde en formodning for, at de påståede formelle mangler kan imødegås ved en høring af [person1]. Manglen er herefter allerede af denne grund af så væsentlig karakter, at der i det mindste må ske hjemvisning af sagen.

***

De af SKAT i afgørelsens pkt. 1.3 fremhævede domme vedrører endvidere alle tilfælde, hvor den afgiftspligtige slet ikke kunne fremvise bilag m.v. In casu kan sådanne bilag fremlægges, ligesom det er min umiddelbare opfattelse, at det vil være muligt at få bekræftet eksistensen af de indgåede handler ved at kontakte de personer, der står anført som købere.

Afgørende for nærværende sag er således alene, at de materielle betingelser for at anvende brugtmomsordningen har været opfyldt. Derfor har der heller ikke været grundlag for at foretage de stedfundne forhøjelser af den afgiftspligtige indtægt.

***

Eftersom SKAT i hele perioden har haft det relevante bilagsmateriale til rådighed, så er det endvidere også min opfattelse, at betingelserne for suspension af forældelsen heller ikke er opfyldt for størstedelen af 2012.

I forlængelse heraf ses heller ikke at være grundlag for den øjensynlige antagelse om, at [person1] skulle have handlet uagtsomt i den sammenhæng. Dette understøttes ydermere af, at han har været bistået af revisor, jf. i øvrigt ovenfor.

(..)”

I repræsentantens kommentar til SKATs udtalelse til klagen er fremført:

”Der ses således at være indtrådt forældelse af de påberåbte krav for 1. og 2. kvartal 2012, idet fristen ikke kan anses for suspenderet. SKAT kunne således have tilvejebragt det ønskede materiale allerede på daværende tidspunkt, hvilket er afgørende for vurderingen af suspensionsspørgsmålet.

SKAT kunne ved sædvanlige undersøgelser af de fortløbende indberetninger have været opmærksom på den nu påberåbte problemstilling. Der har med andre ord været al tænkelig anledning til at søge fremskaffet yderligere materiale herom.

***

Endvidere fastholdes det, at det afgørende for vurderingen ikke er, om de formelle betingelser vedrørende udfærdigelse af fakturaer m.v. er opfyldt, men derimod at faktureringerne som sådan har opfyldt de i momsloven indeholdte materielle betingelser.

***

Dernæst skal det præciseres, at [person1] i hele forløbet alene i god tro har afleveret bilagene til sin revisor, [person5], som dernæst har indberettet forhold vedrørende moms m.v. Det i SKAT’s udtalelse af 15. januar anførte kan derfor ikke tillægges nogen betydning. [person1] har således i hele forløbet ladet sin revisor bistå sig med skatte- og momsmæssige forhold m.v.

[person1] oplyser (ex tuto) også, at han i stort omfang har været ubekendt med de påpegede problemstillinger i forhold til de angivne fakturaer. [person1] har haft 3 ansatte i virksomheden, herunder [person2], der flere steder står omtalt.

***

Endelig gøres det gældende, at der ikke er fremlagt klare og entydige beregninger af grundlaget for den nøjagtige beløbsmæssige forhøjelse af momstilsvaret (i alt DKK 811.793). Fanebladene 10-14 yder alene i endog særdeles ringe omfang et bidrag til at afklare, hvorledes beregningen er sket, og de i forvaltningslovens kapitel 6 indeholdte begrundelsesregler kan derfor heller ikke anses for at være blevet iagttaget.

SKAT bedes således præcisere, hvorledes den nøjagtige beregning heraf er sket, førend det kan anses for muligt at tage stilling til den egentlige beløbsmæssige opgørelse.

***

Specifikt for så vidt angår 2014 gøres det gældende, at det savner mening at beregne et momstilsvar for dette indkomstår. [person1] blev således - som tidligere omtalt - varetægtsfængslet den 4. november 2014. Forud for dette tidspunkt var han sygemeldt i en langvarig periode, idet han pådrog sig en læsion ved benet. [person1] har derfor stort set ikke haft nogen indtjening i dette indkomstår.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Partshøring

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3 og 4:

”Stk. 3. Sagsfremstillingen skal sendes til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. En part i sagen kan give afkald på denne høring.

Stk. 4. Hvis der foretages høring efter stk. 3, kan told- og skatteforvaltningen meddele sagens parter, at afgørelsen vil blive truffet som anført i sagsfremstillingen, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. Har parterne ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen træffes som varslet uden yderligere underretning.”

SKAT sendte den 17. juli 2015 via [politiet] et forslag til ændring af virksomhedens momstilsvar af 23. juni 2015 til virksomhedens indehaver, som var varetægtsfængslet. Fristen for udtalelse til forslaget blev samtidig forlænget til den 21. august 2015. SKAT har forklaret, at politiet har oplyst at have afleveret materialet indeholdende forslaget til ændring af momsansættelsen senest den 29. juli 2015. Repræsentanten har i klagen til Skatteankestyrelsen anført at have modtaget dette på sit kontor i en sommerferieperiode, den 29. juli 2015.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at det kan lægges til grund, at sagsfremstillingen er fremsendt den 17. juli 2015 i overensstemmelse med høringsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3 og 4, og at SKAT derfor kunne træffe afgørelse som foreslået, idet virksomheden ikke havde udtalt sig imod forslaget inden den lovligt fastsatte frist den 21. august 2015.

Brugtmomsordningen

Brugtmomsordningen er en undtagelse til de almindelige regler i momsloven om opgørelsen af indgående og udgående moms. Reglerne om brugtmomsordningen fremgår af momslovens § 69-71 og kan anvendes, hvis alle betingelser er opfyldt. Det påhviler derfor virksomheden at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt, se Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR (tidligere instans Vestre Landsret, SKM2007.498.VLR).

Det fremgår af momslovens § 27, at afgiftsgrundlaget ved levering af varer og ydelser er vederlaget.

Som en undtagelse hertil fremgår der af momslovens kapitel 17 (lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2011) særlige regler om brugtmoms:

”§ 69 Stk. 1. Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af

1) en ikke afgiftspligtig person,
2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,
5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.

(...)

Stk. 3. Ved brugte varer forstås løsøregenstande, der kan genanvendes i den foreliggende stand eller efter reparation, bortset fra kunstgenstande, samlerobjekter, antikviteter samt ædelmetaller og -stene. Et transportmiddel, der leveres til eller fra andre EU-lande, anses for brugt, såfremt det ikke omfattes af definitionen i § 11, stk. 4.

(...)”

Efter momslovens § 70, stk. 1, udgør afgiftsgrundlaget 80 % af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen ved virksomhedens levering af brugte varer omfattet af bestemmelsen i § 69.

I henhold til momslovens § 70, stk. 4, skal virksomheden føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter brugtmomsordningen. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføringen.

Følgende fremgår af momslovens § 70, stk. 5:

”Når der ikke kan ske afgiftsberigtigelse for den enkelte vare efter stk. 1, fordi der foreligger et samlet køb eller salg, opgøres afgiftsgrundlaget for de pågældende varer under ét for afgiftsperioden. Afgiftsgrundlaget udgør 80 pct. af forskellen mellem værdien af de i perioden foretagne køb og salg. Virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., kan tilsvarende opgøre afgiftsgrundlaget for andre brugte varer m.v. periodevis. Overstiger værdien af køb værdien af salg i en periode, kan det overskydende beløb medregnes til værdien af køb i den efterfølgende periode. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for opgørelsen af afgiftsgrundlaget.”

Skatteministeren har i momsbekendtgørelsen nr. 814 af 24. juni 2013 fastsat følgende nærmere regler for faktura- og regnskabskrav:

Fakturakrav

§ 121 (før 1. juli 2013 fremgik reglen af § 92 i bekendtgørelsen nr. 663 af 16. juni 2006):

”Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.

Stk. 3. Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes

1) ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,
2) ”fortjenstmargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen”, eller
3) ”fortjenstmargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen”.

Stk. 4. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70 og 71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i § 61, stk. 1 og 4, i denne bekendtgørelse anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen.

Stk. 5. For varer, der sælges på auktion efter momslovens §§ 70 og 71, skal auktionsholderen udstede faktura i overensstemmelse med stk. 1-3, og et afregningsbilag til såvel registrerede som ikke registrerede i overensstemmelse med stk. 4, 1. pkt. Afregningsbeløbet udgør sælgerens salgspris, inkl. afgift, jf. § 122 i denne bekendtgørelse.

Stk. 6. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra registrerede virksomheder, skal for indkøbet være i besiddelse af en faktura udstedt i overensstemmelse med stk. 1-3. Auktionsholdere skal tilsvarende kunne godtgøre, at varen kan sælges på auktion efter momslovens §§ 70 og 71.”

Regnskabskrav

§ 122 (før 1. juli 2013 fremgik reglen af § 93 i bekendtgørelsen nr. 663 af 16. juni 2006):

”(...)

Stk. 2. Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter momslovens § 70, stk. 1, skal i virksomhedens regnskab for hver enkelt vare angive et lagernummer, købs- og salgsdato, købspris og salgspris, inkl. afgift, samt forskelsbeløbet mellem salgs- og købspris. Afgiftsgrundlaget for den pågældende vare udgør 80 pct. af forskelsbeløbet. I virksomhedens regnskab anføres det beregnede afgiftsbeløb, såfremt det er positivt. Det positive afgiftsbeløb overføres til kontoen for udgående afgift.

Stk. 3. For varer, der afgiftsberigtiges efter momslovens § 70, stk. 5, skal føres en konto for virksomhedens samlede indkøb samt en konto for virksomhedens samlede salg, inkl. afgift. Kontiene afsluttes ved hver afgiftsperiodes udløb. Overstiger beløbet på salgskontoen indkøbskontoen, overføres 20 pct. af det overskydende beløb til kontoen for udgående afgift for den pågældende afgiftsperiode. Overstiger beløbet på købskontoen salgskontoen, overføres forskelsbeløbet til købskontoen for den følgende afgiftsperiode.

(...)”

Af momsbekendtgørelsens § 61, stk. 1 fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 70 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1. Udstedelsesdato (fakturadato).
2. Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3. Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4. Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5. Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6. Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7. Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8. Gældende afgiftssats.
9. Det afgiftsbeløb, der skal betales”

Landsskatteretten finder ikke, at virksomhedens salgsfakturaer opfylder betingelserne om fortløbende nummerering samt angivelsen af, at brugtmomsordningen anvendes, og at køber derfor ikke har momsfradrag, jf. momsbekendtgørelsens § 61, stk. 1, nr. 2 og § 121, stk. 3. Det er ikke tilstrækkeligt, at det fremgår af en faktura, at der handles en brugt vare. Endvidere opfylder en væsentlig del af de udstedte afregningsbilag ikke betingelserne om fuld identifikation af hverken virksomheden eller sælgeren og en væsentlig del af afregningsbilagene er uden attestation fra sælgeren, jf. momsbekendtgørelsen § 61, stk. 1, nr. 3 og 4 samt § 121, stk. 4.

Salgsfakturaerne og afregningsbilagene dokumenterer derfor ikke, at de indgåede handler, på faktureringstidspunktet, er foretaget under brugtmomsordningen, og at de materielle betingelser herfor er opfyldt.

Da virksomheden ikke har angivet et lagernummer på sine køb og salg, jf. momsbekendtgørelsens § 122, stk. 2, kan der allerede af denne grund ikke beregnes brugtmoms på de individuelle varesalg, jf. momslovens § 70, stk. 1.

På det grundlag finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke kan anvende reglerne om brugtmoms i momslovens kapitel 17.

SKATs opgørelse af momstilsvaret

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4. Afgift, der er omfattet af momsloven, på virksomhedens køb af varer og ydelser kan fratrækkes heri, jf. momslovens § 37.

Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2:

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”

Idet virksomheden ikke kan anvende reglerne om brugtmoms, finder Landsskatteretten, at virksomhedens momstilsvar kan ansættes skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Afgiftsperioden 2012

SKAT har opgjort virksomhedens momstilsvar på baggrund af virksomhedens bogføring i 2. kvartal 2012 samt de af virksomhedens egne salgs- og købsbilag, som har været til rådighed for SKAT.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens momstilsvar for 2012 kan opgøres som foretaget af SKAT. Landsskatteretten har henset til, at opgørelsen netop hviler på virksomhedens eget regnskabsmateriale, at repræsentanten ikke har godtgjort, at SKATs opgørelse er fejlbehæftet, ligesom ansættelsen af udgående afgift ikke overstiger afgiften af den omsætning for 2012, som virksomheden har oplyst i regnskabet for 2013.

Landsskatteretten finder ikke, at SKATs afgørelse for afgiftsperioden 2012 lider af en begrundelsesmangel, der kan medføre ugyldighed, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 1 og 2. Der er henset til, at SKAT i afgørelsen udførligt har beskrevet, hvordan SKAT har anvendt det foreliggende regnskabsmateriale i opgørelsen af momstilsvaret. Det vedlagte bilag, faneblad 10, indeholder endvidere tilstrækkelige oplysninger, der dokumenterer SKATs gennemgang. Endelig er det fuldstændige faneblad 10 fremsendt til repræsentanten under klagebehandling ved Skatteankestyrelsen uden repræsentanten har haft yderligere bemærkninger hertil.

Genoptagelsesfrister

Efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om ændring af et afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Fristen for ordinær genoptagelse af 1. og 2. kvartal 2012 udløb således henholdsvis 10. maj 2015 og 17. august 2015, jf. momslovens § 57, stk. 3. SKAT sendte senest den 17. juli 2015 forslag til ændring af momsansættelsen.

SKATs ændring af momsansættelsen for 2. kvartal 2012 blev således varslet indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, og dermed rettidigt.

Ekstraordinær genoptagelse

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31 kan der efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages ændring af et afgiftstilsvar, såfremt den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsom har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Spørgsmålet er herefter om virksomhedens angivelse af moms i 1. kvartal 2012 kan anses for at være foretaget mindst groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Grov uagtsomhed foreligger, såfremt der kan tillægges virksomheden en særlig bebrejdelsesværdig adfærd ved angivelsen af moms.

Virksomheden har opgjort og angivet moms efter den særlige brugtmomsordning, selvom virksomheden udstedte fakturaer og afregningsbilag, der ikke opfyldte betingelserne for at anvende ordningen. Brugtmomsordningen var begunstigende i forhold til det momstilsvar, der kunne opgøres for virksomheden efter momslovens almindelige regler. Virksomhedens indehaver havde i 2010 fået sendt en vejledning fra SKAT om reglerne for udstedelse af fakturaer og afregningsbilag under brugtmomsordningen. På den baggrund finder Landsskatteretten, at virksomheden ved momsangivelsen for første kvartal 2012 handlede groft uagtsomt ved at angive moms efter brugtmomsordningen, hvorfor SKAT var berettiget til at ændre afgiftstilsvaret for 1. kvartal 2012.

SKAT modtog bilagsmaterialet den 6. maj 2015 fra [politiet] og sendte forslag til ændring af momsansættelsen senest den 17. juli 2015. Ændringen af momstilsvaret for 1. kvartal 2012 er således varslet rettidigt indenfor 6 måneder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende 1., 2., 3. og 4. kvartal 2012.

Afgiftsperioden 2013

SKAT har opgjort virksomhedens momstilsvar på baggrund af virksomhedens bogføring i 2013 samt de af virksomhedens egne salgs- og købsbilag, som har været til rådighed for SKAT.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens udgående afgift for 1. – 4. kvartal 2013 og indgående afgift for 1. og 4. kvartal 2013 kan opgøres som foretaget af SKAT. Landsskatteretten har henset til, at opgørelsen netop hviler på virksomhedens eget regnskabsmateriale, at repræsentanten ikke har godtgjort, at SKATs opgørelse er fejlbehæftet, ligesom ansættelsen af udgående afgift ikke overstiger afgiften af den omsætning for 2013, som virksomheden har oplyst i regnskabet for 2013.

For 2. og 3. kvartal 2013 har SKAT beregnet den samlede indgående afgift ved at anvende virksomhedens angivelse af moms, som ikke er i overensstemmelse med bogføringen i de to kvartaler.

Landsskatteretten finder for, så vidt angår 2. og 3. kvartal 2013, at den indgående afgift vedrørende bogføringskontoen 20300 Indgående afgift (købsmoms) skal opgøres i overensstemmelse med virksomhedens bogføring:

Indgående afgift

2. kvartal 2013

3. kvartal 2013

SKATs opgørelse konto 2020 Varekøb brugtmoms

27.016 kr.

13.451 kr.

Bogført på konto 20300 Indgående afgift (købsmoms)

32.719 kr.

20.546 kr.

Indgående afgift i alt

59.735 kr.

33.997 kr.

Den af SKAT foretagne regulering af angivet negativ indgående moms på 10.483 kr. bortfalder derfor.

Landsskatteretten finder ikke, at SKATs afgørelse for afgiftsperioden 2013 lider af en begrundelsesmangel, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 1 og 2, der kan medføre ugyldighed. Der er henset til, at SKAT i afgørelsen udførligt har beskrevet, hvordan SKAT har anvendt det foreliggende regnskabsmateriale i opgørelsen af momstilsvaret. Det vedlagte bilag, faneblad 11, indeholder endvidere tilstrækkelige oplysninger, der dokumenterer SKATs gennemgang. Endelig er det fuldstændige faneblad 11 fremsendt til repræsentanten under klagebehandlingen ved Skatteankestyrelsen, uden at repræsentanten har haft yderligere bemærkninger hertil.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende udgående afgift for hele afgiftsperioden 2013 samt vedrørende indgående afgift for 1. og 4. kvartal 2013. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse vedrørende 2. og 3. kvartal 2013, således at indgående afgift i 2. kvartal nedsættes til 59.735 kr. og indgående afgift i 3. kvartal 2013 forhøjes til 33.997 kr.

Afgiftsperioden 2014

SKAT har opgjort virksomhedens momstilsvar på baggrund af virksomhedens bogføring for 1. halvår 2014 samt de af virksomhedens egne salgs- og købsbilag, som har været til rådighed for SKAT.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens udgående afgift for 1., 2. og 3. kvartal 2014 og indgående afgift for 3. kvartal 2014 kan opgøres som foretaget af SKAT. Landsskatteretten har henset til, at opgørelsen netop hviler på virksomhedens eget regnskabsmateriale, og at repræsentanten ikke har godtgjort, at SKATs opgørelse er fejlbehæftet. Det kan derfor ikke tillægges vægt, at repræsentanten har oplyst, at klageren var sygemeldt i en langvarig periode i 2014.

Landsskatteretten finder ikke, at SKATs afgørelse for afgiftsperioden 1. – 3. kvartal 2014 lider af en begrundelsesmangel, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 1 og 2, der kan medføre ugyldighed. Der er henset til, at SKAT i afgørelsen udførligt har beskrevet, hvordan SKAT har anvendt det foreliggende regnskabsmateriale i opgørelsen af momstilsvaret. Det vedlagte bilag, faneblad 14, indeholder endvidere tilstrækkelige oplysninger, der dokumenterer SKATs gennemgang. Endelig er det fuldstændige faneblad 14 fremsendt til repræsentanten under klagebehandling ved Skatteankestyrelsen uden repræsentanten har haft yderligere bemærkninger hertil.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende 1., 2. og 3. kvartal 2014.