Kendelse af 11-10-2017 - indlagt i TaxCons database den 12-11-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Afgiftsperioden 4. kvartal 2008

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2009

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] har eksisteret fra den 1. september 2005. Virksomheden er registreret ophørt den 2. februar 2010.

Virksomhedens indehaver har for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007, 4. kvartal 2008 og 1.-4. kvartal 2009 ikke rettidigt indsendt momsangivelser. SKAT har derfor i medfør af opkrævningslovens § 4, stk. 1, foretaget foreløbige fastsættelser af virksomhedens moms for de pågældende perioder. Momstilsvaret er fastsat således:

Momstilsvar i alt

Dato for fastsættelsen

1. kvartal 2007

9.000 kr.

25. maj 2007

2. kvartal 2007

11.000 kr.

24. august 2007

3. kvartal 2007

13.000 kr.

28. november 2007

4. kvartal 2008

17.000 kr.

2. februar 2009

1. kvartal 2009

21.000 kr.

26. juni 2009

2. kvartal 2009

26.000 kr.

25. september 2009

3. kvartal 2009

32.000 kr.

28. december 2009

4. kvartal 2009

40.000 kr.

26. februar 2010

Virksomhedens indehaver har den 4. marts 2015 indsendt efterangivelser for momstilsvaret, hvor angivelser var foretaget således:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar i alt

1. kvartal 2007

23.376,10 kr.

4.100,60 kr.

19.275,50 kr.

2. kvartal 2007

17.649,21 kr.

1.960,10 kr.

15.689,11 kr.

3. kvartal 2007

15.679,69 kr.

3.837,64 kr.

11.842,05 kr.

4. kvartal 2008

10.362,50 kr.

2.673,80 kr.

7.688,71 kr.

1. kvartal 2009

1.228,91 kr.

4.509,53 kr.

-3.280,62 kr.

2. kvartal 2009

4.235,94 kr.

906,07 kr.

3.329,87 kr.

3. kvartal 2009

9.581,25 kr.

4.348,44 kr.

5.232,81 kr.

4. kvartal 2009

9.514,06 kr.

1.683,35 kr.

7.830,71 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007, 4. kvartal 2008 og 1.-4. kvartal 2009.

Til støtte for afgørelsen er følgende anført:

”(...)

Fristen for at ændre din moms for 4. kvartal 2009 er udløbet, fordi vi har modtaget din efterangivelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 10. februar 2010.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Du har ikke oplyst om særlige omstændigheder, der kan begrunde en fravigelse af fristen, og du opfylder derfor ikke betingelserne for at få genoptagelse.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007, 4. kvartal 2008 og 1.-4. kvartal 2009.

Indehaveren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Af særlige omstændigheder ønsker jeg at få ændret afgørelsen. Omstændighederne er:

Det personlige nederlag efter lukningen af min virksomhed (CVR [...1]), og en følgende skilsmisse, har gjort det mere end almindeligt svært at håndtere den nødvendige økonomiske oprydning.
Jeg burde have søgt hjælp, men fik det ikke gjort, og i praksis er gælden stukket af for mig.

Jeg ønsker at betale det jeg skylder i SKAT, men for at have en chance, så har jeg brug for at at tallene er retvisende.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Sagen vedrører afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007, 4. kvartal 2008 og 1.-4. kvartal 2009. I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse af afgiftsperioden 4. kvartal 2009 være sendt til SKAT senest den 10. februar 2013. Virksomhedens anmodning om genoptagelse blev modtaget i SKAT den 4. marts 2015 og ligger således uden for den ordinære ansættelsesfrist i alle de påklagede afgiftsperioder.

Uanset fristerne i § 31, kan et afgiftstilsvar foretages eller ændres, såfremt en af de betingelser, der er oplistet i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, er opfyldt. SKAT kan således efter anmodning fra den afgiftspligtige give tilladelse til ændring af tilsvaret som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Bestemmelsen indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsens anvendelsesområde er tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. § 32, stk. 1, nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret. Det er den afgiftspligtige der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

En ansættelse kan kun foretages efter de i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 4. pkt.

Landsskatteretten finder ikke, at virksomhedens indehaver opfylder nogle af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3. Retten finder endvidere ikke, at anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne på baggrund af særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan imødekommes.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at det ikke anses for tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomhedsindehaverens personlige forhold har gjort ham ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige ansættelser af tilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Der foreligger således ikke særlige omstændigheder i sagen, som kan begrunde ekstraordinær genoptagelse af klagerens momsansættelse for afgiftsperioderne 1.-3. kvartal 2007, 4. kvartal 2008 og 1.-4. kvartal 2009 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det fremgår endvidere af sagen, at de foreløbige fastsættelser er foretaget i perioden 25. maj 2007 til 26. februar 2010. Det er Landsskatterettens opfattelse, at reaktionsfristen på 6 måneder løber fra det tidspunkt, hvor den foreløbige fastsættelse blev meddelt virksomhedens indehaver. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, anses derfor ikke for at være overholdt.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.