Kendelse af 04-07-2018 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2018

SKAT har ikke genoptaget momsansættelsen for afgiftsperioden 1. januar– 31. december 2009.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Klageren har været registreret med [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret i perioden 1. juni 1991 – 31. december 2009. Virksomheden havde branchekode 602410 Vognmandsvirksomhed.

I perioden 1. juli 2008 – 31. december 2009 er virksomheden blevet foreløbig fastsat i moms til samlet 36.000 kr., da der ikke blev indsendt momsangivelser. De foreløbige fastsættelser skete pr. 30. juni og pr. 31. december 2009.

Ifølge klageren har virksomheden aldrig været i gang, og derfor har han også tidligere indgivet 0-angivelser.

Klageren har i perioden ejet en Henra påhængsvogn beregnet til godstransport, en Chevrolet Chevy årgang 1991, samt en Chevrolet Camero årgang 1968.

I henhold til klagerens årsopgørelser har han i indkomståret 2009 oppebåret lønindkomst på 220.00 kr.

SKAT modtog klagerens anmodning om genoptagelse af momsansættelsen den 6. maj 2015. SKAT fremsendte forslag til afgørelse den 24. maj 2015, men modtog ikke indsigelser og sendte derfor afgørelse den 14. juni 2015.

Klageren har tidligere anmodet om genoptagelse af momstilsvaret for samme afgiftsperiode, men SKAT nægtede på daværende tidspunkt at genoptage ansættelsen. Klageren påklagede ikke afgørelsen.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget ansættelserne af moms for perioden1. januar 2009-31 december 2009.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Fristen for at ændre din moms for 2. halvår 2009 er udløbet, fordi vi har modtaget din anmodning om genoptagelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 1. marts 2010.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Da virksomheden ikke selv har angivet momsen for 2009, har SKAT fastsat de foreløbige fastsættelser. Det forhold, at de foreløbige fastsættelser, der er foretaget på baggrund af manglende indberetninger, efterfølgende har vist sig at føre til en større momsgæld, end du mener virksomheden har haft, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af momstilsvar for perioden 1. juli 2008 – 31. december 2009.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Sagen drejer sig i korthed om, at Skat har pålagt mig at betale momsbeløb for perioderne 1. juli 2008 - 30. juni 2009 respektive 1. juli - 31. december 2009. Samlet pålægges jeg at betale 36.000 kr. Skrivelserne fra Skat vedlægges.

Jeg har forstået, at der gælder en 3 års frist for indsigelse. Jeg har uden tvivl ikke overholdt alle formelle tidsfrister. Jeg har dog været i telefonisk kontakt med Skat og meddelt, at jeg ikke har haft omsætning og indtjening ved selvstændig virksomhed og som følge heraf ikke skulle pålægges at betale moms. Skriftlig indberetning for de omtalte perioder er sket den 12. marts 2013 jævnfør kopi af momskvitteringer.

Samtidig har jeg kæmpet med svære personlige problemer (skilsmisse m.v.) i den periode, hvor momsangivelserne skulle være indsendt. Jeg ved godt, at den slags ikke har betydning, når det drejer sig om skatteforhold, men det var nu engang min hverdag.

Jeg vil gerne understrege, at der ikke på noget tidspunkt har eksisteret et reelt grundlag for at antage, at jeg har beskæftiget mig med selvstændig vognmandsvirksomhed i perioden 1. juli 2008 - 31. december 2009. Det har jeg for øvrigt heller ikke i årene forud for 1. juli 2008, hvor jeg hvert år efter reglerne har indberettet moms med beløbet 0. I realiteten har virksomheden kun eksisteret "på papiret''. Jeg kom aldrig i gang. Det var måske også derfor, at Skat af egen drift lukkede den registrerede virksomhed (CVR- nummer [...1]) ved udgangen af 2009.

I perioden 1. juli 2008 - 31. december 2009 har jeg udelukkende været fuldtidsbeskæftiget som lønmodtager, idet jeg har stået i lære (voksenlære) som følge af brancheskift. Som dokumentation vedlægger jeg mine årsopgørelser for 2008 og 2009. Baseret på Skats momsfastsættelse for perioden 1. juli 2008 - 31. december 2009 skulle jeg ved siden af mit fuldtidsarbejde som lønmodtager herudover have haft en betydelig 6-cifret omsætning ved selvstændig vognmandsvirksomhed, der mig bekendt er en branche med yderst begrænsede driftsøkonomiske marginaler.

Til de faktuelle forhold hører ligeledes, at jeg i den omtalte periode heller ikke har ejet materiel, der kunne understøtte en vognmandsvirksomhed jævnfør vedlagte biloplysninger for 2008 og 2009.

Jeg vil knytte kommentarer til to af biloplysningerne. For det første en Cherolet Chevy, der kun har måttet benyttes i familiesammenhæng. For det andet en Henra påhængsvogn, der udelukkende har været anvendt privat. Da jeg ikke selv har en gyldig tilladelse til at køre med påhængsvognen, har gode venner måttet træde til, når påhængsvognen har været benyttet.

Jeg håber, at jeg med de oplyste faktuelle forhold (som Skat i sagens natur allerede er i besiddelse af) har gjort det klart, at der ikke har eksisteret et grundlag for at ansætte et momsgrundlag for den anførte periode. Jeg erkender, at jeg er kommet i konflikt med en række formelle tidsfrister. Dette bør dog ikke betyde, at jeg i realiteten bliver pålagt en "bøde" på 36.000 kr., hvortil kommer tilskrevne renter.

...”

Klageren har endvidere forklaret sig ved et kontormøde, hvoraf fremgik, at han efter SKATs foreløbige fastsættelser havde angivet moms med 2 0-angivelser. Han var godt klar over at tidsfristerne var sprunget, men han havde ikke haft overskud til at gøre noget ved det før.

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Angivelsesfristen udløb henholdsvis 1. september 2009 for perioden 1. januar – 1. juli 2009 og 1. marts 2010 for perioden 1. juli – 31. december 2009.

SKAT har modtaget anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. januar – 31. december 2009 den 6. maj 2015. Anmodningen er således ikke fremsendt indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det er den afgiftspligtige, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren opfylder nogle af de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, og Landsskatteretten finder ikke, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2009 på baggrund af særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan imødekommes.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder blandt andet anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at det ikke anses for tilstrækkeligt dokumenteret, at klagerens personlige forhold har gjort ham ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige ansættelser af tilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse. Det bemærkes desuden, at SKAT tidligere har nægtet at genoptage momsansættelsen for samme periode, og at klageren ikke i den forbindelse fremkom med bemærkninger til SKAT forslag til nægtelse af genoptagelse, ligesom klageren ikke påklagede SKATs afgørelse.

Det fremgår endvidere af sagen, at de foreløbige fastsættelser er foretaget i perioden 9. oktober 2009 til 12. april 2010. Det er rettens opfattelse, at reaktionsfristen på 6 måneder løber fra det tidspunkt, hvor den foreløbige fastsættelse blev meddelt klageren. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, anses derfor ikke for at være overholdt.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelsen.