Kendelse af 14-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 18-01-2019

SKAT har ikke genoptaget momsansættelsen for afgiftsperioderne 1. juli - 31. december 2010 og 1. januar – 30. juni 2011.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Klageren var i perioden 1. december 1988 – 30. juni 2011 registreret som ejer af virksomheden [virksomhed1] med CVR nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 452010 Autoreparationsværksteder m.v.

SKAT anmodede klageren om at indsende regnskabsmateriale, som aftalt pr. telefon. Klageren imødekom ikke dette.

Klageren indsendte ikke momsangivelser for 2. halvår 2010 samt 1. halvår 2011. SKAT fastsatte derfor foreløbige fastsættelser for virksomhedens moms til henholdsvis 8.000 kr. og 10.000 kr. for de 2 perioder. SKAT afmeldte virksomheden pr. 30. juni 2011.

Klageren indsendte efterfølgende efterangivelser for begge momsperioder den 28. april 2015.

Klageren havde opgjort momstilsvaret til -14.307 kr. for perioden 1. juli – 31. december 2010, samt -9.261 kr. for perioden 1. januar – 30. juni 2011.

SKAT har betragtet efterangivelserne som en anmodning om genoptagelse, men har nægtet genoptagelse af momsansættelserne på grund af forældelse.

Det fremgår af SKATs høringssvar, at SKAT fejlagtigt har sendt breve til klageren om manglende momsindberetning for 1. halvår 2012. SKAT har efterfølgende rettet dette i deres systemer.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget ansættelserne af moms for perioden 1. juli 2010 – 30. juni 2011.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Fristen for at ændre din moms for 1. januar 2011 - 30. juni 2011 er udløbet, fordi vi har modtaget din efterangivelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 1. september 2011.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Det forhold, at SKAT har fastsat foreløbige fastsættelser for virksomhedens moms, udgør efter SKATs opfattelse ikke i sig selv sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. At de foreløbige fastsættelser efterfølgende har vist sig at føre til en større momsgæld, end du mener at have, udgør efter SKATs opfattelse desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3- årsfristens udløb.

Da virksomheden igennem en længere periode ikke har indberettet sin moms, har SKAT afmeldt virksomheden sin momsregistrering.

Det forhold, at du ikke har haft råd til at betale din revisorregning, udgør efter SKATs opfattelse desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medfører genoptagelse efter udløbet af 3-årsfristen.

Det er ikke SKATs opfattelse, at forholdet er omfattet af en 10-årig frist.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Det forhold, at SKAT har sendt en skrivelse vedrørende indberetning af moms efter SKAT har afmeldt virksomheden pr. den 30. juni 2011, er efter SKATs opfattelse beklageligt, men udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse af virksomhedens moms for perioden før 30. juni 2011.

Det fremgår desuden af SKATs systemer, at forholdet vedrørende perioden efter den 30. juni 2011 er rettet.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af momstilsvar for perioden 1. januar-2010 – 30. juni 2011.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Kort beskrivelse: Efter at have henvendt mig til en nu pensioneret skatterevisor for at få styr på mit mellemværende med moms og skattemyndighed for årene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014, Momsen havde SKAT afmeldt fra registrering pr. 30. juni 2011, har jeg indsendt anmodning om genoptagelse.

Momsansættelserne var åbenbart omfattet af en forholdsvis kort forældelsesfrist, men jeg har alligevel udarbejdet en opgørelse på baggrund af foreliggende regnskabsmateriale.

Jeg indsendte anmodning om genoptagelse i håbet om at myndigheden ville se bort fra forældelsesfristen. Årsagen har vel i bund og grunde været, at jeg ikke har været i stand til at gennemskue den fulde konsekvens af min passivitet i forbindelse med indsendelse af momsangivelse til tiden.

SKAT har foretaget foreløbig fastsættelse af momsen for 2. halvår 2010 og 1. halvår 2011. Disse ansættelser hviler på et spinkelt lovgrundlag, da der ikke ved udøvelse af skønnet er taget individuelle hensyn ved beløbsfastsættelsen. Hertil kommer at Skat foretager en afmeldelse fra registreringen pr. 30. juni 2011. Skat må vel i den forbindelse have været af den opfattelse at omsætningen lå under 50.000 kr. årligt.

Når jeg så efter at der er sket afmeldelse fra registreringen fortsat får tilsendt breve om at SKAT mangler momsindberetning for 1. halvår 2012, dateret 17. september 2012, så er forvirringen total.

Håber Landsskatteretten vil se velvilligt på sagen.

...”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Angivelsesfristen udløb henholdsvis 1. marts 2011 for perioden 1. januar – 1. juli 2010 og 1. september 2011 for perioden 1. juli – 31. december 2011.

SKAT har modtaget anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. juli 2010 – 30. juni 2011 den 28. april 2015. Anmodningen er således ikke fremsendt indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Uanset fristerne i § 31, kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det er den afgiftspligtige, der skal dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren opfylder nogle af de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, og retten finder ligeledes ikke, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for perioden 1. juli 2010 – 30. juni 2011 på baggrund af særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, kan imødekommes.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder blandt andet anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Klageren har gjort gældende, at de foreløbige ansættelser hviler på et spinkelt lovgrundlag, da der ikke er taget individuelle hensyn ved beløbsfastsættelsen, samt at han ikke har været i stand til at gennemskue den fulde konsekvens af hans passivitet i forbindelse med indsendelse af momsangivelse til tiden.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at SKAT ved fastsættelsen af de foreløbige fastsættelser af momstilsvar, har taget hensyn til de på tidspunktet foreliggende oplysninger. Herunder har SKAT flere gange forsøgt at indhente de korrekte regnskabsoplysninger. Retten anser det ikke for godtgjort, at klagerens personlige forhold har gjort ham ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige ansættelser af tilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Retten finder desuden ikke, at det forhold, at SKAT fejlagtigt har sendt breve til klageren vedrørende en efterfølgende periode, kan anses som en særlig omstændighed.

Retten finder ikke, at klagerens anmodning om genoptagelse opfylder kravene i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 om, at anmodningen skal fremsættes inden for 6 måneder fra kundskabstidspunktet om det pågældende forhold. Klageren har oplyst, at han ikke var i stand til at gennemskue den fulde konsekvens af sin passivitet i forhold til momsangivelserne, hvilket retten ikke finder udskyder kundskabstidspunktet.

Det er rettens opfattelse, at reaktionsfristen på 6 måneder løber fra det tidspunkt, hvor den foreløbige fastsættelse blev meddelt klageren. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, anses ikke for at være overholdt.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelsen.