Kendelse af 16-11-2015 - indlagt i TaxCons database den 06-12-2015

SKAT har beregnet et miljøtillæg på 8.200 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse. Spørgsmålet om køretøjets afgiftspligtige værdi behandles af motorankenævnet.

Faktiske oplysninger

Sagen vedrører beregning af miljøtillæg i forbindelse med fastsættelsen af registreringsafgift for klagerens Ford Ltd, sedan, med første registreringsdato 1. februar 1972.

Ved afgørelse om værdifastsættelse af 1. august 2012 har SKAT beregnet afgiften for køretøjet til 28.715 kr.

SKATs afgørelse om køretøjets afgiftspligtige værdi er påklaget til motorankenævnet.

Klageren anmeldte køretøjet til afgiftsberigtigelse den 24. juli 2012 med en kilometerstand på 90.000 km.

Køretøjet er synet og toldsynet den 1. maj 2012, og der foreligger følgende oplysninger fra toldsynet:

Køretøjets stand er middel.
Kilometerstanden er aflæst til 90.000 km.
Køretøjets udstyr.
Køretøjet er ældre end 34 år og fremstår i original stand.

SKATs afgørelse

SKAT har fastsat køretøjets afgiftspligtige værdi til 19.538 kr. Registreringsafgiften er fastsat til 28.715 kr. Heraf udgør 8.200 kr. miljøtillæg.

SKAT har i afgørelsen oplyst følgende:

”[...]

Ud fra oplysningerne om køretøjet i Motorregistreret, er vurderingen og beregningen foretaget efter satsen: Personbil, Privat personkørsel.

[...]

Beregningen er foretaget ud fra en oplyst pris på 19.538,00 kr. før tillæg og fradrag i den afgiftspligtige værdi.

[...]”

SKAT har i udtalelse af 25. januar 2013 til Motorankenævnet oplyst følgende:

”[...]

Der klages over Registreringsafgiftens størrelse og Miljø-tillæggets størrelse. Klager ønsker køretøjet beregnet ud fra brugtvognsskalaen. Afgørelsens Registreringsafgift er på 20.515 kr. Miljø-tillægget er på 8.200 kr. er fastsat ud fra Veteranberegning. Beregningen er kontrolleret i forhold Veteranberegning, den fastholdes. Der er foretaget beregning ud fra brugtvognsskalaen med en nypris på 147.018 kr. (Bilrevyen 1972) og en handelspris på 87.300 kr. det giver en beregnet registreringsafgift på 48.844 kr. Der er søgt annoncer i [...], [...], [...] og [...], der var kun et køretøj til salg. Det er muligt, det er klagers køretøj.

Afgørelsen fastholdes

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det udregnede miljø-tillæg på 8.200 kr. reduceres til 3.280 kr., som er 40 % af det fulde beløb på 8.200 kr.

Klageren har til støtte herfor anført:

”Jeg har d. 1/8 2012 modtaget afgørelse om værdifastsættelse på mit veterankøretøj, stelnr.: [...].

Af afgørelsen fremgår det at, køretøjets afgiftspligtige værdi er 19.538,00 kr., og den beregnede registreringsafgift udgør 28.715,00 kr.

Den, til mig, fremsendte afgørelse indikerer på ingen måde, hvorledes SKAT er kommet frem til dette beløb, som jeg finder alt for højt.

Ligeledes fremgår det heller ikke, hvorvidt udregningen er foretaget ud fra kriterierne om veterankøretøjer, og ej heller hvilken model (convertible/2 døre, 4 døre), udstyrsniveau, motorstørrelse etc., der er taget udgangspunkt i.

De 28.715,00 kr. der udgør reg.afgiften, må jeg gå ud fra også indeholder miljø-tillægget?

Denne klage indeholder 2 punkter.

1. Reg.afgiftens størrelse.

2. Miljø-tillæggets størrelse.

[...]

2. Miljø-tillægget beregnes ud fra køretøjets egenvægt, når der ikke foreligger officielle dokumenter for køretøjets forbrug.

I mit tilfælde er køretøjet blevet vejet til en egenvægt på 1950 kg. Beregningen ud fra denne egenvægt opgiver et forbrug på 7,8 km/l, og derfor et miljø-tillæg på 8200 kr.

Denne udregning anfægter jeg ikke, da den er helt i tråd med SKATs formel, samt køretøjets faktiske forbrug.

Klagen over miljø-tillægget omhandler den praksis, der bliver brugt i forbindelse med veterankøretøjer.

Når et køretøj opnår en alder af 35 år fra første registrering, bliver det af SKAT automatisk behandlet som et veterankøretøj og dermed frataget muligheden for fradrag i miljø-tillægget iht. værditab.

Et veterankøretøj er ganske vidst omfattet af det, der populært er kaldet 40 % reglen.

Det til trods, vil den samlede udregning, i mit tilfælde, gøre, at køretøjet bliver billigere, hvis det bliver beregnet som en alm. brugt bil.

Hvis mit køretøj havde haft en alder af blot 34 år, ville det samlede beløb, ifølge SKATs regnemaskine, udgøre 23.023 kr.

Grundlaget for dette beløb er en realistisk ansat nypris inkl. moms og afgifter på 100.000 kr, samt en realistisk handelspris i DK på 40.000 kr. Der er angivet 1 selealarm, samt radio og et forbrug på 8 km/l

Miljø-tillægget udgør heraf 3200 kr., da det følger køretøjets værditab.

Det er derfor på ingen måde rimeligt, at et køretøj, der automatisk bliver behandlet som et veterankøretøj, tvinges til at betale et urimeligt højt miljø-tillæg.

SKAT har i en skrivelse til Motorhistorisk Samråd 03-2009, gjort opmærksom på, at der ikke gives lempelser i miljø-tillægget. Denne skrivelse er dog aldeles selvmodsigende.

Her følger SKATs skrivelse:

Skatteministeren har bedt SKAT takke for henvendelsen om registreringsafgift af veterankøretøjer. Skatteministeren har samtidig bedt SKAT om at besvare henvendelsen, idet der er tale om afgiftstekniske spørgsmål.

Det drejer sig konkret om fortolkning af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, vedrørende tillæg for brændstofforbrug for veterankøretøjer.

Efter bestemmelsen skal der ske en forhøjelse af afgiften med 1.000 kr. for benzindrevne personbiler for hver kilometer, personbilen kører mindre end 16 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne personbiler sker forhøjelsen af afgiften i forhold til 18 km pr. liter brændstof.

Efter lovens § 10, stk. 4, er den afgiftspligtige værdi for køretøjer, der er mere end 35 år gamle, og som fremtræder som ved første registrering, køretøjets brugsværdi. I Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 230 af 22. marts 2006 er det i § 14 bestemt, at køretøjets brugsværdi fastsættes til 40 pct. af nyprisen.

SKAT har fortolket lovbestemmelserne på den måde, at der ikke kan ske nogen forhøjelse af et veterankøretøjs afgiftspligtige værdi, idet denne som nævnt er fastlagt til 40 pct. af nyprisen, hvilket bl.a. indebærer, at der ikke foretages noget tillæg til den afgiftspligtige værdi eksempelvis for manglende sikkerhedspuder efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, jf. stk. 5.

Tillæg eller fradrag i afgiften, som f.eks. brændstoftillæg og -fradrag, konflikter derimod ikke med definitionen vedrørende veterankøretøjers afgiftspligtige værdi, og det er derfor SKATs opfattelse, at sådanne tillæg og fradrag skal foretages for veteranbiler på samme måde som for andre brugte biler.

Det er klart, at brændstoftillægget indebærer en forhøjelse af registreringsafgiften på veteranbiler, men lovændringen i april 2008 (L 42) med bl.a. den ændrede beregning af registreringsafgift for brugte køretøjer, indebar også den lempelse i registreringsafgift for veteranbiler, at skalaknækket med anvendelse af 105 pct. i afgift af værdien blev væsentlig forhøjet. Det samlede resultat i relation til afgiftsbetaling for veteranbiler er således noget forskellig afhængig af bilens værdi og egenskaber (herunder km pr. liter brændstof).

Kopi af Samrådets henvendelse er sammen med en kopi af dette svar sendt til Skatteministeriets fagkontor med anmodning om, at problematikken indgår i ministeriets overvejelser i tilknytning til fremtidige justeringer af registreringsafgiftslovens bestemmelser vedrørende veterankøretøjer.

Med venlig hilsen

[person1]

Chefkonsulent

[...@...dk]

Direkte telefon [...]

Det jeg særligt hæfter mig ved er:

Citat:

og det er derfor SKATs opfattelse, at sådanne tillæg og fradrag skal foretages for veteranbiler på samme made som for andre brugte biler.

Citat slut.

Da det tilsyneladende er normal praksis for alm. brugte biler, at lade miljøtillægget falde med værditabet, udregnet i %, bør denne praksis naturligvis også anvendes for veterankøretøjer, som er omfattet af 40 % reglen.

Jeg anmoder derfor om, at det, i mit tilfælde, udregnede miljø-tillæg på 8200 kr. reduceres til 3280 kr. som er 40 % af det fulde beløb på 8200 kr. ”

Klagers skrivelse af 6. august 2013 til Motorankenævnet

”[...]

Brændstoftillæg.

I min klage over brændstoftillægget, angiver jeg et eksempel på urimeligheden i forholdet mellem størrelsen på tillægget på veterankøretøjer kontra alm. brugte køretøjer.

Dette har SKAT mistolket, og troet at jeg ønskede at betale REG. AFGIFT, som en alm. brugt bil.

Dette er ikke tilfældet.

SKAT forholder sig på intet tidspunkt til min medsendte kopi af deres egen skrivelse (sendt til Motorhistorisk Samråd, marts 2009), men kontrollerer blot de beregninger, der er foretaget. Endda til trods for, at jeg udtrykkeligt gør opmærksom på, at jeg ikke anfægter den formel, eller de tal, der er brugt i beregningen.

Det jeg anfægter, er den praksis, der bliver brugt ifb. beregning af brændstoftillægget på veterankøretøjer, jf. SKAT skrivelse til MhS.

Jeg kan desværre ikke undgå at sidde tilbage med en følelse af, at have fået en useriøs behandling i denne sag.

SKAT har på intet tidspunkt formået at dokumentere, eller fremlægge argumenter for grundlagene af deres beregninger.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

To af Landsskatterettens medlemmer, herunder retsformanden, udtaler

Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, at afgiften efter stk. 1 for benzindrevne biler skal forhøjes med 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof.

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 541 af 6. juni 2007 på baggrund af lovforslag L217 af 25. april 2007.

Det er ubestridt, at køretøjet er omfattet af bestemmelsens ordlyd, og der skal således beregnes et tillæg til registreringsafgiften for brændstofforbrug for køretøjet.

Klageren har anfægtet den praksis ifølge hvilken et køretøj, når det opnår en alder af 35 år fra første registrering, automatisk bliver behandlet af SKAT som et veterankøretøj og dermed frataget muligheden for fradrag i miljø-tillægget iht. værditab, således som brugte køretøjer med en alder på under 35 år har mulighed for.

Af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, fremgår det, at den afgiftspligtige værdi for køretøjer, der er mere end 35 år gamle, og som fremtræder som ved første registrering, er køretøjets brugsværdi. I Skatteministeriets dagældende bekendtgørelse nr. 230 af 22. marts 2006 er det i § 14 bestemt, at køretøjets brugsværdi fastsættes til 40 pct. af nyprisen. Bestemmelsen er videreført i registreringsbekendtgørelsens § 33, jf. bekendtgørelse om registreringsafgift, nr. 879 af 1. juli 2013.

Af registreringsafgiftslovens 4, stk. 7 fremgår det, at afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Dog nedsættes bl.a. brændstoftillægget med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Der ses ikke hverken i ordlyden eller forarbejder at være belæg for en fortolkning, der kan føre til, at brændstoftillægget skal nedsættes med 40 % for biler med en alder på mere end 35 år. Bilens afgiftspligtige værdi, jf. § 10, stk. 4, er fastsat til 40 % af nyprisen, mens dens værdi, jf. § 4, stk. 7, er fastsat ud fra nyprisen.

Det af klageren anførte kan ikke føre til en ændring af SKATs afgørelse.

De to øvrige retsmedlemmer udtaler:

Med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4 fastsættes køretøjets værdi, jf. § 4, stk. 7, til køretøjets brugsværdi med tillæg af afgift. Der skal herefter ske en nedsættelse af brændstoftillægget beregnet efter § 4, stk. 3, med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Landsskatterettens afgørelse:

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet. Ved stemmelighed er retsformandens stemme afgørende, jf. skatteforvaltningslovens § 13, stk. 1, 4. pkt. SKATs afgørelse stadfæstes herefter.