Kendelse af 14-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Yderligere salgsmoms 2011

634.480 kr.

0 kr.

634.480 kr.

Yderligere salgsmoms 2012

363.223 kr.

0 kr.

363.223 kr.

Yderligere salgsmoms 2013

125.000 kr.

0 kr.

125.000 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden startede den 15. maj 2000 og ophørte den 2. december 2014. Virksomheden havde CVR-nr. [...1] med branchekode 494100 Vejgodstransport.

Virksomheden havde ifølge CVR-registeret mellem 1-4 ansatte i 2011, 2-4 ansatte i 2012 og 2-9 ansatte i 2013.

Det fremgår af virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2011 og 2012, at virksomheden havde en omsætning på henholdsvis 2.505.647 kr. og 3.088.616 kr. Den indberettede omsætning udgjorde 3.079.369 kr. for 2013. Virksomhedens indehaver havde i årene 2011 og 2012 selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 311.427 kr., 459.085 kr.

Der foreligger indberettede regnskabsoplysninger for 2013, men ikke noget regnskab.

SKAT har modtaget 3 anmeldelser på virksomheden vedrørende sorte lønninger samt manglende aftalebilag og fakturaer.

SKAT har modtaget følgende materiale fra virksomhedens indehaver:

- finanskontokort 2011-2013,

- kontoplan,

- råbalance for 2012,

- saldobalancer 2010 – 30. september 2013 og

- skattemæssige opgørelser 2011-2012.

Indehaveren reagerede ikke på SKATs anmodning om regnskabsoplysninger fremsendt henholdsvis den 26. oktober 2014 og den 6. januar 2015.

SKAT har konstateret, at der manglede følgende:

underliggende dokumentation for ”Div flytninger”. Der forelå udelukkende ”lyserøde indtægtsbilag” i det fremlagte regnskabsmateriale
virksomhedens ordrebekræftelser og aftalesedler
oplysninger om, hvem der stod for den daglige bogføring
oplysninger om, hvem der var chauffører og medhjælpere på virksomhedens 4 biler
identifikation af virksomhedens 4 biler
oplysninger om, hvem der kørte 2 privatbiler herunder den erhvervsmæssige anvendelse
specifikation af formuen pr. 1. januar 2011

På grundlag af det foreliggende materiale konstaterede SKAT, at der var flere fakturaer med samme nummer, samt flere fakturanumre der manglede. Flere fakturaer for 2012 fremgik af bankkonti, men kunne ikke via bogføringen følges til omsætningen. Flere beløb var bogført samlet og uden specifikation, ligesom der var indsætninger, som ikke kunne ses indtægtsført. Derudover var der indsætninger på indehaverens private konti, som efter kontoudtogene vurderedes at være indtægter, der vedrørte virksomheden. SKAT fandt desuden, at der ikke var sammenhæng mellem de lønninger, der var indberettet til SKAT, og bemandingsbehovet til 4 flyttebiler, besigtigelser samt de administrative opgaver på kontoret.

SKAT konkluderede, at virksomheden ikke har opfyldt sin dokumentationspligt, tilsidesatte regnskabsgrundlaget og ansatte indehaverens indkomst skønsmæssigt for årene 2011-2013.

SKAT har oplyst, at der af virksomhedens hjemmeside blandt andet fremgik følgende priser:

Flyttevogn med 2 mand = 800 kr. pr. time inkl. moms,
Flyttevogn med 3 mand = 975 kr. pr. time inkl. moms,
Vejl priser inkl. moms 1 vær. Lejlighed 2.500 kr.
Vejl priser inkl. moms 2 vær. Lejlighed 3.500 kr.
Vejl priser inkl. moms 3. vær. Lejlighed 4.500 kr.
Vejl priser inkl. moms 4. vær. Lejlighed 5.500 kr.
Vejl priser inkl. moms 5. vær. Lejlighed 6.500 kr.
Vejl priser inkl. moms 6. vær. Lejlighed 7.500 kr.

Der var i årene 2011 og 2012 følgende vare- og lastbiler i virksomheden:

Køretøj

Regnr

Tilgang

Afgang

Iveco 35s14c

[reg.nr.1]

05-12-06

25-01-13

Iveco 35sl4c

[reg.nr.2]

13-09-05

01-06-11

lveco 35s14c

[reg.nr.3]

02-02-10

02-12-14

Iveco 35s17c

[reg.nr.4]

26-05-11

02-12-14

Iveco 35sl 7c

[reg.nr.5]

20-08-10

06-11-13

Der var i regnskaberne for 2011 og 2012 fratrukket udgifter til kørsel i privatbiler, som var ejet af indehaverens ægtefælle. Af kørselsregnskaberne fremgik ikke registreringer vedrørende privat kørsel samt oplysninger om hvem, der havde kørt i privatbilerne og med hvilket formål. For 2011 var der registreret 60.780 km for 319 dage, hvor der var besøgt 471 adresser. For 2012 var der registreret 68.691 km for alle dage på nær 3 i december, og der var besøgt 423 adresser.

Indehaveren har indberettet følgende momsoplysninger:

2011

2013

2013

Salgsmoms

627.216 kr.

772.154 kr.

1.886.448 kr.

Moms af EU-Køb

48.328 kr.

86.968 kr.

80.408 kr.

Købsmoms

363.314 kr.

360.599 kr.

428.555 kr.

Moms og afgifter i alt

312.230 kr.

498.523 kr.

1.538.301 kr.

Beregnet omsætning

2.508.864 kr.

3.088.616 kr.

7.545.792 kr.

Omsætning ifølge regnskabsoplysninger på selvangivelsen

2.515.647 kr.

3.121.661 kr.

3.079.369 kr.

Indehaveren afleverede den 20. januar 2014 materiale til SKAT. SKAT anmodede indehaveren om yderligere materiale den 19. marts 2014.

Den 12. juni 2014 returnerede SKAT, efter anmodning, bilagsmateriale for perioden januar – september 2013 til indehaverens revisor.

Den 28. oktober 2014 anmodede SKAT om yderligere oplysninger – herunder materialet for 2013, som tidligere var returneret. SKAT rykkede for materialet den 6. januar 2015. Virksomheden indsendte ikke noget.

SKAT modtog efter anmodning af 22. januar 2015 til indehaverens bank oplysninger om indehaverens bankkonti.

SKAT udsendte forslag til afgørelse den 26. juni 2015. De modtog indsigelse samt anmodning om aktindsigt den 6. juli 2015. SKAT gav fuld aktindsigt den 10. august 2015 og udsendte den påklagede afgørelse den 18. august 2015.

Virksomheden har ikke fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagesagen.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 634.480 kr. for afgiftsperioden 2011, 363.223 kr. for afgiftsperioden 2012 og 125.000 for afgiftsperioden 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2.2 SKATs bemærkninger og begrundelse

Indsætninger på bankkonti

Vi har gennemgået dine bankkonti, som vi har modtaget fra [finans1]. På konto [...92] [...] (én af dine private bankkonti) har vi konstateret, at der indgår flere beløb, som vi har vurderet – ud fra teksten på kontoudtog – er indsætninger, som er skattepligtig indkomst.

På bankkonto [...29] [...] (virksomhedskonto) har vi konstateret, at der er indsætninger, som ikke er indtægtsført.

Indsætninger på [...92] [...]:

12-01-2011: Flytn [adresse1]

3.000,00

kr.

01-02-2011: CH (...)

1.695,00

kr.

25-02-2011: BE (...)

900,00

kr.

11-03-2011: [virksomhed1] A/S

4.000,00

kr.

23-03-2011: [virksomhed2] ApS

3.550,00

kr.

30-03-2011: [virksomhed2] ApS

9.095,00

kr.

13-05-2011: [virksomhed3] AB, DK

1.656,00

kr.

24-05-2011: [virksomhed4]

1.250,00

kr.

06-06-2011: TH (...)

650,00

kr.

16-06-2011: LE (...)

1.400,00

kr.

23-06-2011: FS (...)

2.425,00

kr.

16-09-2011: PR (...)

6.587,50

kr.

19-09-2011: Dep [virksomhed5]

2.250,00

kr.

21-10-2011: TJ (...)

1.900,00

kr.

15-11-2011: [virksomhed6] ApS

1.750,00

kr.

22-11-2011: [virksomhed7]

2.000,00

kr.

25-11-2011: TA (...)

1.850,00

kr.

=SUM(ABOVE) 45.958,50

kr.

Indsætninger på [...29] [...]:

12-09-2011: Dep [virksomhed5]

2.250,00

kr.

Beløb som anses for at være udeholdte indtægter inkl. moms

48.208,50

kr.

Indsætninger på [...92] [...]:

12-01-2012: S.E.[by1]

500,00

kr.

22-01-2012: [virksomhed8]

2.500,00

kr.

21-02-2012: RS

3.000,00

kr.

21-03-2012: PR

4.000,00

kr.

02-04-2012: CK

4.000,00

kr.

24-05-2012: TNA

1.500,00

kr.

30-05-2012: TRH

2.437,50

kr.

22-06-2012: JV

4.875,00

kr.

04-09-2012: [...]

3.200,00

kr.

26.012,50

kr.

Indsætninger på [...29] [...]:

17-07-12: [virksomhed9]

870,00

kr.

17-07-12: [virksomhed10]

6.250,00

kr.

Beløb som anses for at være udeholdte indtægter inkl. moms

33.132,50

kr.

Skønnet yderligere omsætning

Det er vores opfattelse, at ”Div flytninger” (som er udokumenteret og hvor indtægterne alene foreligger som ”lyserøde indtægtsbilag), primært vedrører flytninger for private.

Det er vores opfattelse, at der er udeholdt omsætning – og overvejende ved flytninger for private.

Omsætninger contra erhvervskørsel

Det er vores opfattelse, at der ikke er sammenhæng mellem de antal km., som flyttebilerne har kørt, og omsætningerne for de enkelte år. Ud fra værkstedregningerne for de enkelte vogne har vi opgjort kørslen således:

Antal kørte km ud fra værkstedsregninger for 2011:

Køretøj

(regnr.)

Tilgang

Afgang

Km pr. dato

Km pr. dato

Antal dage

og km

[reg.nr.1]

05-12-06

28-12-10

250.100

15-12-11

331.888

350

81.788

[reg.nr.2]

13-09-05

01-06-11

14-12-10

532.496

28-03-11

551.201

102

18.705

[reg.nr.3]

02-02-10

11-01-11

63.105

31-12-11

131.578

350

68.473

[reg.nr.4]

26-05-11

10-06-11

165

19-12-11

36.768

165

36.603

[reg.nr.5]

20-08-10

05-04-11

41.440

19-12-11

88.290

254

46.850

=SUM(ABOVE) 252.419

Omregning til årsbasis for 2011:

Køretøj

(regnr.)

Beregningsfaktor

Beregnet antal km årsbasis

Bemærkninger

[reg.nr.1]

81.788 km * 360/350

84.125

[reg.nr.2]

18.705 km * 150/102

27.507

Afgang den 01.06.2011

[reg.nr.3]

68.473 km * 360/350

70.429

[reg.nr.4]

36.603 km * 170/165

37.712

Tilgang den 10.06.2011

[reg.nr.5]

46.850 km * 360/254

66.402

=SUM(ABOVE) 286.175

Antal kørte km ud fra værkstedsregninger for 2012:

Køretøj

(regnr.)

Tilgang

Afgang

Km pr. dato

Km pr. dato

Antal dage

og km

[reg.nr.1]

05-12-06

15-12-11

331.888

19-11-12

367.000

334

35.112

[reg.nr.3]

02-02-10

31-12-11

131.578

13-11-12

202.513

313

70.935

[reg.nr.4]

26-05-11

19-12-11

36.768

20-11-12

96.775

332

60.007

[reg.nr.5]

20-08-10

19-12-11

88.290

13-11-12

154.599

324

66.309

=SUM(ABOVE) 232.363

Omregning til årsbasis for 2012:

Køretøj

(regnr.)

Beregningsfaktor

Beregnet antal km årsbasis

Bemærkninger

[reg.nr.1]

35.112 km * 360/334

37.845

[reg.nr.3]

70.935 km * 360/313

81.587

[reg.nr.4]

60.007 km * 360/332

65.068

[reg.nr.5]

66.309 km * 360/324

73.677

=SUM(ABOVE) 258.177

Udgifter til brændstof er i 2011 fratrukket med 314.919 kr., og i 2012 er brændstof fratrukket med 352.569 kr. Det er således en stigning på ca. 12 %, men hvor prisen på diesel har været stort set det samme for 2011 og 2012 (kilde:[...dk]privat/priser/prisudvikling).

Da vi ikke har identifikation på de enkelte vogne (13, 153, 213 og 353) og oplysning om de enkeltes kørsel på literen, er det ikke muligt at opgøre brændstofforbruget for den enkelte vogn.

Omsætninger contra lønninger

Det er vores opfattelse, at der ikke er sammenhæng mellem omsætningerne for de enkelte år, og de lønninger som der er indberettet til SKAT.

Det er vores opfattelse, at det er dig, som står for besigtigelsesopgaverne, og det således er dig, der har anvendt personbilerne til disse opgaver. Det understøttes også af de kundeanmeldelser, som ligger på trustpilot.dk., hvor du er nævnt ved navn eller som ”chefen”.

Det er vores opfattelse – når vi lægger til grund, at du har opgaverne omkring besigtigelse, og når vi samtidigt henser til den meget omfattende kørsel der har været i personbilerne – at du som udgangspunkt ikke har haft mulighed for også at køre med på flyttebilerne – dog ansat 750 timer

Det er vores opfattelse, at LL (...) (ægtefælle) og TL (...) (datter) har stået for det administrative (arbejde på kontoret m.v.) og ikke er med som chauffører / eller medhjælpere på flyttebilerne.

Dette understøttes også af de mange kundeanmeldelser, som ligger på trustpilot.dk, hvor følgende blandt andet fremgår:

”damen/telefondamen” og ”Deres telefondame”

”Hun på kontoret nævnte...”

”Kontaktede [person1] telefonisk...”

”Kommunikation med [person1]/[person2] på kontoret”

Løn til administration m.v.

År 2011

År 2012

Lønninger ifølge indberetninger

388.333

kr.

799.357

kr.

Heraf fragår løn til ægtefælle (kontor andet administrativt)

-268.920

kr.

-268.920

kr.

Heraf fragår løn til datter (kontor andet administrativt)

-92.584

kr.

-223.939

kr.

Rest løn til flytteopgaver

26.829

kr.

306.498

kr.

Disse restlønninger til flytteopgaverne på henholdsvis 26.829 kr. (2011) og 306.498 kr. (2012) forekommer at være urealistiske lave, og det er vores opfattelse, at der anvendt mere arbejdskraft til opgaverne. Det er vores opfattelse, at der har der været afholdt udgifter til løn, som ikke er indberettet. Flere personer står med indberettet timer, men 0 kr. i løn. Se vedlagte specifikation Bilag C.

I de første 8 måneder af 2011 er der således slet ikke indberettet løn, som vedrører flyttefolk, bortset fra 2.464 kr. (din søn [person3] for januar til marts).

Ifølge websitet www.løn.info/[...dk] er en gennemsnitlig månedsløn for en flyttemand 22.708 kr. pr. måned / og en gennemsnitlig timeløn 154 kr. (min. er 117 kr. / maks. er 185 kr. - dette efter alder og erfaring). En udskrift af dette er vedlagt som Bilag A.

Således vil der beregningsmæssig have været 174 timer (26.829 kr.: 154) til flytteopgaverne i 2011, og for 2012 ville der beregningsmæssigt have været 1.990 timer (306.498 kr.: 154) til flytteopgaverne.

Det anses ikke for muligt at have 4 flyttebiler i drift med en bemanding på 2-3 mand til foranstående opgaver – ud fra de indberettede lønninger.

Dækningsbidrag / Dækningsgrad

2011: Dækningsbidrag er ifølge regnskabet på 1.947.040 kr. = Dækningsgrad på 77,7 %.

2012: Dækningsbidrag er ifølge regnskabet på 2.048.852 kr. = Dækningsgrad på 66,37 %.

SKAT har haft kontaktet [virksomhed11] ([virksomhed11]). De har ikke nøgletal for branchen. De henviste til Danmarks statistik ”transportbranchen”.

Danmarks statistik har oplysninger om bruttoavance transportbranchen (generelt), og som udviser:

2010 = 72,3 %, 2011 = 70,1 %, 2012 = 78,8 % og 2013 = 76,9 %.
En udskrift af dette er vedlagt som Bilag B.

Vores forudsætninger og beregninger for yderligere omsætning og opgørelse af bemandingsbehov

At en dækningsgrad for denne type virksomhed vurderer vi, må ligge mellem de 60 - 66 %. Vi har således set på de udgifter, som indgår ved opgørelsen af dækningsbidragene for
virksomheden, og vi har vurderet, at den generelle dækningsgrad for transportbranchen ikke kan bruges til en direkte sammenligning.
At der er 4 flyttebiler, og hvor det antages, at de 3 har været i drift hele tiden (anslået min 250 dage om året, idet der også har været flytninger i weekender).
At der til hver vogn i snit har været en bemanding på min. 2 personer.
At hver af de 3 Iveco Daily (kassevogn/varebil) har haft gennemsnitlig kørsel på ca. 10 km. pr. liter.
At Iveeco Stralis (lastbil) har haft en gennemsnitlig kørsel på ca. 3-4 km. pr. liter.
At den samlede kørsel - vurderet ud fra værkstedsregningerne - for 2011 har været på omkring 286.000 km., og for 2012 har den samlede kørsel været på omkring 258.000 km.
At hver flyttebil i drift i snit har haft 2 opgaver hver dag.
At hver flyttebil i drift i snit har haft en kørsel på ca. 200 km. pr. opgave.
At antal flytteopgaver i 2011 har været 1.430 (286.000 km.: 200 km.) og antal flytteopgaver i 2012 har været 1.290 (258.000 km.: 200 km).
At gennemsnitpris på en flytteopgave (vurderet ud fra priserne på virksomhedens website) er på 3.500 kr. ekskl. moms. Vurderet ud fra det foreliggende bilagsmateriale har der ved kørsel for virksomhederne ofte været væsentlige større indtægter.
At der til hver opgave har været brugt i snit 2 mand a 3,0 time (6 timer pr. opgave).

Beregning af yderligere omsætning

År 2011

År 2012

Beregnet opgaver: 1.430 a 3.500 kr. / 1.290 a 3.500 kr.

5.005.000

kr.

4.515.000

kr.

Medregnet omsætning ifølge bogføring

-2.505.647

kr.

-3.088.617

kr.

Yderligere skønnet omsætning

=SUM(ABOVE) 2.499.353

kr.

=SUM(ABOVE) 1.426.383

kr.

Reguleringsbeløb 2011

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger” (48.209 kr. *100/125)

38.567

kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning”

2.499.353

kr.

I alt forhøjelse vedrørende omsætning

=SUM(ABOVE) 2.537.920

kr.

Yderligere salgsmoms: 2.537.920 kr. x 25 %

634.480

kr.

Reguleringsbeløb 2012:

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger” (33.133 kr. *100/125)

26.506

kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning”

1.426.383

kr.

I alt forhøjelse vedrørende omsætning

=SUM(ABOVE) 1.452.889

kr.

Yderligere salgsmoms: 1.452.889 kr. x 25 %

363.223

kr.

Virksomhedens dækningsbidrag og dækningsgrad efter reguleringer af omsætning og yderligere løn

År 2011

År 2012

Omsætning

5.005.000

kr.

4.515.000

kr.

-Vareforbrug

-185.221

kr.

-258.912

kr.

- Personaleudgifter inkl. lønninger

-373.386

kr.

-780.853

kr.

- Yderligere lønnet fradrag for lønudgifter

-1.179.024

kr.

-770.000

kr.

= Dækningsbidrag (DG = 65,3 % / 59,9 %)

=SUM(ABOVE) 3.267.369

kr.

=SUM(ABOVE) 2.705.235

kr.

...

Ansættelsen for 2013 – skat, moms og A-skat/Am-bidrag

...

Du har ikke fremlagt det materiale, som SKAT har bedt om. Du har dermed ikke opfyldt din dokumentationspligt, og givet SKAT mulighed for at foretage en korrekt opgørelse af din skat og moms m.v.

Såfremt dokumentationspligten ikke er opfyldt, giver det SKAT mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse / foretage skønsmæssige reguleringer.

Det er på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke muligt at opgøre et privatforbrug for husstanden, og således er der ikke foretaget et skøn over privatforbruget.

Det er vores opfattelse, at virksomhedens indkomst kan ansættes efter et skøn ud fra virksomhedens karakter og omfang – herunder de betragtninger som er gjort for 2011 og 2012. Således har vi ud fra en samlet vurdering lagt til grund, at virksomhedens dækningsgrad har været omkring 65 %

For 2013 er der selvangivet resultat på 103.716 kr., som er væsentlig mindre end tidligere år.

For 2013 er der indberettet regnskabsoplysninger (enkelte nøgletal), og vi har ligeledes saldobalancen fra din revisor pr. 01.10.2010, som vi har brugt til beregninger (omregningsfaktor til år = 12/9).

Beregnet dækningsbidrag og DG

Bemærkninger

Omsætning

3.079.369

kr.

Indberettet regnskabsoplysninger

Fremmed arbejde

-73.222

kr.

Indberettet regnskabsoplysninger

Lønninger

-931.707

kr.

Indberettet lønoplysninger

ATP

-6.480

kr.

Indberettet lønoplysninger

Sygedagpenge

23.741

kr.

Indberettet skattepligtige ydelser

Direkte omkostninger

-18.176

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Færgebilletter m.v.

-8.039

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Pladsleje

-60.484

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Småanskaffelser, flyttekasser m.v.

-230.061

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Arbejdstøj

-18.445

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Lønadministration

-3.840

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Dækningsbidrag (DG = 56,9)

=SUM(ABOVE) 1.752.656

kr.

Løn til administration m.v.

Lønninger ifølge indberetninger

931.707

kr.

Heraf fragår løn til ægtefælle (kontor andet administrativt)

-268.920

kr.

Rest løn til flytteopgaver

=SUM(ABOVE) 662.787

kr.

Beregning af bemandingsbehov og lønninger

Beregnet antal timer ud fra A-indkomst 662.787 kr. / timeløn på 154 kr.

4.304

t.

Anslået antal timer du selv har anvendt på flyttebilerne

750

t.

Beregnet tidsforbrug: anslået 1.100 opgaver a 6 timer

-6.600

t.

Manglende timer

=SUM(ABOVE) -1.546

t.

Beregning af yderlige løn (timeløn ansat til 154 kr.)

1.546 timer a 154 kr.

238.084

kr.

Beregning af manglende AM-bidrag

238.804 kr. x 8 %

19.104

kr.

Beregning af manglende A-skat

A-skat 55 % af 218.980 kr. (238.084 kr. - 19.104 kr.)

120.439

kr.

Manglende AM-bidrag og A-skat

=SUM(ABOVE) 139.543

kr.

Erhvervsmæssig kørsel i personbiler

Der foreligger som nævnt ikke noget regnskab for 2013, og af den saldobalance som vi har modtaget fra din revisor (som går frem til 01.10.2013) er der ikke fratrukket andel af bildrift ved personbiler

Vi har vurderet, at der i lighed med tidligere år er fratrukket denne udgift i virksomhedens resultat på de 103.716 kr. Vi har antaget, at der er foretaget en efterpostering, og i lighed med 2012 på ca. 90.000 kr.

Opgørelse af resultat ved virksomhed i 2013:

Selvangivet resultat ved virksomhed

103.716

kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning”(så dækningsgrad ca.65-66 %).


500.000


kr.

- Yderligere lønnet fradrag for lønudgifter

-238.804

kr.

Forhøjelse vedrørende andel bildrift

90.000

kr.

Resultat er herefter skønsmæssigt opgjort til

=SUM(ABOVE) 454.912

kr.

Efter forestående korrektioner vedrørende yderligere omsætning og yderligere fradrag for lønudgifter er dækningsgraden beregnet til 65,2 %.

Yderligere salgsmoms: 500.000 kr. x 25 %

125.000

kr.

...

Forældelsesfrister og undtagelser:

Af skatteforvaltningslovens § 26 fremgår de ordinære frister for ændring af indkomst. Af skatteforvaltningslovens § 27 fremgår de ekstraordinære frister for ændring af indkomst.

Af skatteforvaltningslovens § 31 fremgår de ordinære frister for fastsættelse af afgiftstilsvar. Af skatteforvaltningslovens § 32 fremgår de ekstraordinære frister for fastsættelse af afgiftstilsvar.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke skal ske forhøjelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2011 – 31. december 2013.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskabsgrundlag og foretage en skønsmæssig ansættelse af [person4]s indkomst og momstilsvar i indkomstårene 2011-2013. Det gøres ligeledes gældende, at [person4] ikke er indeholdelsespligtig af manglende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i det omfang, som er skønnet af SKAT.

Herudover gøres det gældende, at der ikke er grundlag for en forhøjelse af skatteansættelsen vedrørende erhvervsmæssig anvendelse af personbiler ud fra en betragtning om, at kørselsregnskaberne ikke lever op til de krav, som stilles til kørselsregnskaber.

Det er ikke muligt at redegøre fyldestgørende for anbringenderne på nuværende tidspunkt, hvorfor der tages forbehold for at uddybe ovennævnte anbringender i et supplerende indlæg.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Realitet

Af momslovens § 3 fremgår, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det desuden, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Endvidere anses en formidler af ydelser, der handler i eget navn, men for en andens regning, for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse, jf. momslovens § 4, stk. 4.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale for virksomheden, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke ses opfyldt, har SKAT været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato fundet, at virksomhedens indehaver anses for at have udeholdt omsætning i årene 2011 - 2013 og stadfæstet den af SKAT opgjorte ikke-beskattede omsætning i virksomheden, som herefter skal danne udgangspunkt for opgørelsen af det skyldige momstilsvar i lighed med SKATs afgørelse. Der henvises til sagsnr. 15-2451417.

Under henvisning hertil finder retten, at SKAT har været berettiget til at opkræve og fastsætte momsen med udgangspunkt i den beregnede omsætning.

SKAT har foretaget den skønsmæssige ansættelse af virksomhedens resultat med udgangspunkt i indsætninger på indehaverens bankkonti samt det foreliggende regnskabsmateriale. SKAT har blandt andet lagt vægt på virksomhedens dækningsbidrag sammenlignet med oplysninger fra Danmarks Statistik, antallet af biler og antallet af flytninger m.v.

Indehaveren har ikke dokumenteret fejl i SKATs beregninger, som ligger til grund for de foretagne skønsmæssige ansættelser. SKATs beregninger kan lægges til grund for ændringerne, idet der kan henvises til dommen i SKM2013.125.VLR, hvor et skøn blev foretaget med udgangspunkt i skatteyderens kørsel, og der var konkrete omstændigheder, som støttede en antagelse om, at der i et vist omfang var udeholdt omsætning.

Indehaveren har ikke nærmere begrundet, hvor der skulle være fejl i SKATs opgørelse af afgiftstilsvaret, ligesom han ikke har redegjort for sammenhæng mellem kørsel, lønudgifter og omsætning. Ud fra SKATs begrundelser for ændringerne anses det for tilstrækkeligt godtgjort af SKAT, at der er tale om udeholdt omsætning, ikke angivne lønudgifter samt ikke erhvervsmæssig kørsel i personbiler.

Indehaveren har ikke godtgjort, at indsætningerne på hans konti ikke er skatte- og afgiftspligtige. Indehaveren har desuden ikke godtgjort, at personbilerne udelukkende er anvendt til erhvervsmæssig kørsel. Derudover har indehaveren ikke godtgjort, at SKATs skøn er urimeligt eller beror på fejlagtige oplysninger.

Formalitet

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen.

Landsskatteretten ligger ved sagens afgørelse til grund, at virksomheden skulle afregne moms kvartalsvis, hvorved angivelsesfristen for 1. – 4. kvartal 2011 var henholdsvis 10. maj, 17. august, 10. november 2011 og 10. februar 2012 i henhold til momslovens § 57, stk. 1 og 3. For 2012 var angivelsesfristerne henholdsvis 10. maj, 17. august, 10. november 2012 og 10. februar 2013. For 2013 var angivelsesfristerne henholdsvis 10. maj, 17. august, 10. november 2013 og 10. februar 2014.

SKAT sendte forslag til afgørelse den 26. juni 2015 og traf den påklagede afgørelse den 18. august 2015.

SKATs genoptagelse ligger for så vidt angår 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012 dermed uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, således at spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det forhold, at virksomheden har udeholdt omsætning i betydeligt omfang, må anses for mindst groft uagtsomt med den konsekvens, at SKAT med rette har foretaget ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, idet undladelsen af at selvangive den udeholdte omsætning har bevirket, at SKAT har foretaget en fastsættelse af afgiftstilsvaret på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. og 2. pkt.:

” En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.”

Kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten lægger ved sagens afgørelse til grund, at SKAT modtog kontoudskrifter fra indehaverens bank på baggrund af en anmodning herom af 22. januar 2015. SKAT har derfor tidligst den 22. januar 2015 haft kundskab til kontoudskrifterne fra indehaverens bank og dermed tidligst fra dette tidspunkt været i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

SKAT varslede ændringen af virksomhedens afgiftstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012 den 26. juni 2015, hvormed 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Den påklagede afgørelse er truffet den 18. august 2015, hvormed også 3-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er overholdt.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2, og § 20, stk. 1, jf. forvaltningslovens § 22, at en skriftlig afgørelse altid skal ledsages af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver parten medhold. Af forvaltningslovens § 24 fremgår det, at en begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Begrundelsen skal desuden om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Landsskatteretten finder, at begrundelsen i den påklagede afgørelse for at foretage ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012 er mangelfuld, idet der alene er henvist generelt til skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32.

Under de foreliggende omstændigheder er det rettens opfattelse, at den manglende begrundelse har været af uvæsentlig betydning, og at dette forhold derfor ikke medfører ugyldighed af fastsættelsen af virksomhedens afgiftstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012, jf. herved også Østre Landsrets dom af 22. december 2011, offentliggjort som SKM2012.12.ØLR.

SKAT har således været berettiget til at foretage ændringerne af virksomhedens afgiftstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012 ekstraordinært.

På baggrund af ovenstående stadfæstes det fastsatte momstilsvar for virksomheden på i alt 1.122.703 kr. for perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013.