Kendelse af 29-11-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-12-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. juli 2010 – november 2011

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Sagen drejer sig om, hvorvidt SKAT har været berettiget til at nægte at genoptage virksomhedens fastsættelse af momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2010 til november 2011.

Virksomheden har været momsregistreret fra 27. marts 2007 til 28. februar 2011.

Virksomhedens repræsentant har den 16. marts 2015 anmodet SKAT om at genoptage virksomhedens fastsættelse af moms, idet han mener, at momsen ikke er angivet korrekt.

SKAT har den 17. juni 2015 anmodet virksomhedens repræsentant om at fremsende en efterangivelse der viser ændringen af momsen.

Virksomhedens repræsentant har den 22. juli 2015 fremsendt en mail til SKAT, hvori han har oplyst, at virksomhedens indehaver har været ansat hos revisor [person1] fra den 1. juli 2010 og frem til november 2011, og at han således ikke har drevet selvstændig virksomhed. Repræsentanten har endvidere oplyst, at [person1] har været ansvarlig for sidste kvartal af 2010 samt første kvartal af 2011. Endeligt har repræsentanten oplyst, at virksomhedens indehaver i 2010 har været ramt af en blodprop, der har medført hukommelsestab i perioder.

SKAT har den 10. august 2015 fremsendt forslag til afgørelse, hvori genoptagelse af afgiftstilsvaret nægtes.

Skatteankestyrelsen har den 20. august 2015 modtaget klage fra virksomhedens repræsentant vedrørende SKATs forslag til afslag på efterangivelse.

SKAT har truffet endelig afgørelse i overensstemmelse med forslaget den 23. september 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet virksomhedens anmodning om at genoptage virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2010 til november 2011.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”(...)

Ifølge SKATs systemer, har virksomheden alene været momsregistreret i perioden 27. marts 2007 – 28. februar 2011.

Fristen for at ændre din moms for 1. kvartal 2011 er udløbet, fordi vi har modtaget din efterangivelse mere end 3 år efter periodens angivelsesfrist, der var 10. maj 2011.

Vi kan derfor kun genoptage ansættelsen for denne og for tidligere perioder, hvis der er særlige omstændigheder.

Det er SKATs opfattelse, at du selv er ansvarlig for at din moms bliver indberettet til tiden. Det forhold, at du eventuelt har haft en aftale med en revisor om indberetning af moms, udgør efter SKATs opfattelse alene et forhold inter partes.

Det fremgår af SKATs systemer, at du selv har indberettet din moms for 3. kvartal 2010.

Da hverken du eller en eventuel rådgiver har foretaget indberetninger af din moms for 4. kvartal 2010 – 1. kvartal 2011 har SKAT foretaget foreløbige fastsættelser. Det forhold, at de foreløbige fastsættelser, der er foretaget på baggrund af manglende indberetning, efterfølgende viser sig at føre til en større momsgæld, end du mener at have, udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne sætlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristen.

Det forhold, at du har været ramt af en blodprop i år 2010, udgør efter SKATs opfattelse, desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse ud over 3-årsfristen. Der er herved lagt vægt på, at det er udokumenteret overfor SKAT, at du ikke har været i stand til at indberette momsen i hele den relevante periode.

Du har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT pålægges at genoptage virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2010 til november 2011.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Der er en række grunde til ansøgning:

1. den vigtigste årsag er, at der reelt ikke er nogen gæld. Min klient har i periode været lønmodtager i et selskab ejet af hans revisor. Revisor forestod det papirmæssige - men sørgede åbenbart ikke for nul-angivelser for klager. Klagere uden skyld - har måske ansvaret - idet han har overladt det til fagfolk (revisor) og derfor går ud fra, at alt er i orden
2. klager har på ingen måde handlet ansvarspådragende
3. klager har reageret straks han bliver bekendt med problemet - ved dels, at kontakte en regnskabskyndig som har lavet de arbejde revisor ikke har lavet og dels at kontakte advokat således, at den rigtige retsstilling kan bevares.
4. det er selvsagt velfærdstruende hvis en fejlagtig fastsættelse af denne karakter skal medføre en ubetalelig gæld
5. ingen har interesse i, at fastholde klager i en gæld som gør, at det reelt ikke kan betale sig, at gøre noget

Disse omstændigheder tilsammen bør føre til, at denne specielle sag løses ved en efterangivelse.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Virksomhedens indehaver har gjort gældende, at der skal ske genoptagelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 2010 og 2011. Virksomheden er blevet afmeldt for moms den 28. februar 2011, og der er derfor ikke fastsat moms i virksomheden efter dette tidspunkt. Der er således ikke et afgiftstilsvar at genoptage efter 1. kvartal 2011. Landsskatteretten behandler herefter alene hvorvidt der kan ske genoptagelse af afgiftstilsvaret i afgiftsperioden 1. juli 2010 til 28. februar 2011.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodning om genoptagelse af afgiftsperioden 1. kvartal 2011 være sendt til SKAT senest den 10. maj 2014.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret blev modtaget den 16. marts 2015 og ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 for alle de omhandlede afgiftsperioder.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2.

Er betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 ikke opfyldt, kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Ifølge denne bestemmelse, kan afgiftstilsvaret genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldt, og det er derfor afgørende, om der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbart urimelig afgiftsopgørelse.

Virksomhedens indehaver har gjort gældende, at der foreligger særlige omstændigheder, da han har været ramt af en blodprop i hjertet i indkomståret 2010, som har medført perioder med hukommelsestab. Indehaveren har endvidere gjort gældende, at der i sagen foreligger svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes ham, idet han ikke var erhvervsdrivende i de pågældende afgiftsperioder, og at han var i god tro om, at de revisorer han arbejdede for, havde sørget for at indberette korrekt moms i virksomheden.

Landsskatteretten finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren selv er ansvarlig for, at virksomhedens moms bliver indberettet korrekt og til tiden. Det anses endvidere ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomhedsindehaveren har været ude af stand til rettidigt at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige ansættelser af tilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Virksomhedsindehaveren har endvidere ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at han er kommet til kundskab om det forhold der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.