Kendelse af 04-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 10-02-2017

Ved beregningen af registreringsafgift ved import af køretøjet har SKAT vurderet, at køretøjet ikke opfylder camperbestemmelserne, hvorfor køretøjet skal afgiftsberigtiges med 180 % registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Ved import af køretøjet har klageren bedt SKAT om at fastsætte værdien af køretøjet, en Toyota Hiace, med 1. registreringsdato 10. august 2006 og stelnummer [...]. SKAT har i den forbindelse vurderet, at køretøjet ikke opfylder betingelserne til at være omfattet af den lavere registreringsafgift for autocampere.

Opslag på google viser, at varerumsbredden på en Toyota Hiace er 1.650 mm, mens total bredde er angivet til 1.800 mm.

SKATs afgørelse

Ved beregningen af registreringsafgift ved import af køretøjet har SKAT vurderet, at køretøjet ikke opfylder camperbestemmelserne, hvorfor køretøjet skal afgiftsberigtiges med 180 % registreringsafgift.

Af afgørelsen fremgår det, at SKAT har beregnet registreringsafgiften således:

”[...]

Køretøjets oprindelige nypris:

446.800,00 kr.

Køretøjets handelspris (SKATs vurdering):

210.000,00 kr.

Beregnet registreringsafgift:

124.516,00 kr.

Fradrag for toldsyn:

-60,00 kr.

Du skal betale:

124.456,00 kr.

Begrundelse

Her kan du se de oplysninger, der ligger til grund for vores vurdering og beregning.

Vi har brugt satsen: Personbil, Beboelse, da vi vurderede og beregnede afgiften.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at handelsprisen er for høj, og at køretøjet skal afgiftsberigtiges som en camper.

Til støtte for påstanden er det i klagen anført, at:

”[...]

Vi er slet ikke enige i SKATs afgørelse i denne sag, og vil af den grund gerne klage over afgørelsens fulde argumentation og ikke mindst dens konklusion. Vi sender klagen til Skatteankestyrelsen, der vurderer klagen og sender den videre til den rette klageinstans.

"Køretøjets oprindelige nypris: 446.800,00 kr." ifølge Skat, men i købskontrakten fra Toyota står der 291.093,00 NOK

"Køretøjets handelspris (SKATs vurdering): 210.000,00 kr.", men køretøjet er altså 9 år gammelt til august, og kan efter bedste bedømmelse ikke bare have mistet 70.000 kr. i handelsværdi - ifølge Skats egen beregningsmodel, skulle bilen altså i dag være godt 55 % af købsværdien værd, altså højst: 160.101,15 kr., men vi har en forhandler i Norges vurdering, der siger 150.000 NOK hvilket i danske kroner vil svare til 138.000 Kr.

Det undrer os, at Skat mener: "Køretøjet opfylder ikke camper bestemmelserne, hvorfor køretøjet beskattes med 180 % registreringsafgift." Havde Skat villet se bilen, hvilket jeg ved at køre til [by1] tilbød, for at vise den frem, så havde sagen sikkert stillet sig anderledes – i stedet anmoder Skat om 4 billeder, ud fra hvilke de øjensynlig har truffet deres afgørelse. Jeg ville, ved et fremmøde i samme moment, have kunnet fremvise registreringsattesten fra Norge, som dokumenterer sort på hvidt, at der er tale om en campingbil.

Der er indlagt vand, der er indlagt el (12V), der er indlagt gas til gaskomfur og gasvarmeanlæg (som begge fungerer perfekt), der er indlagt køleskab, der både opererer på gas og 12V.

Der er imidlertid også kun sikkerhedsseler til 2 personer, og selv om man kan lave sengen om til en siddeplads, er denne kun beregnet til at drikke kaffe fra når bilen er i stilstand - der er ikke sikkerhedsseler til andre en de 2 sæder foran, og bilen derfor ikke beregnet til andet end transport af 2 personer.

Skat skriver selv: "Det skønnes at køretøjet ombygget til camper har mindre handelspris end et tilsvarende køretøj som personbil med sæder." At der i dette tilfælde er tale om en personbil, er altså i deres fastsættelse af afgiften hovedargumentet, og svarer helt klart ikke til virkeligheden. Bilen er en campingbil, og ønskes brugt som en sådan.

Resten av Skats argumentation er for os fuldstændig uforståelig: "Beboelsesdelen holdes derfor ikke udenfor afgiftsberegningen. Intet til salg. Beregnet handelspris ud fra grovskala ved en afskrivning på 55 % af nyprisen = 201.000 kr. Reguleret for kilometer + 123.000 km = 31.000 kr. Beregnet handelspris = 232.000 kr." Men måske Skatteankestyrelsen forstår det?

Havde de spurgt os, kunne vi have fortalt, at bilen har kørt under 90.000 Km, men at en bil har kørt så langt kan jo umuligt forhøje dens værdi, så de 31.000 Kr. Skat på uforklarlig vis kommer frem til, burde vel i stedet for at blive lagt til - være trukket fra værdien, sådan at ifølge Skats egne beregninger kan bilen højst være 170.000 Kr. værd

Slutteligt mener så Skat: "Beregnet registreringsafgift: 124.516,00 kr."

Hele Skats argumentation falder på sin egen urimelighed, og den udregnede registreringsafgift er efter vores opfattelse helt hen i vejret..

Vi anmoder derfor om, at registreringsafgiften bliver udregnet på baggrund af bilens egentlige og faktiske værdi, som efter vores fremlæg altså er ca.138.000 Kr.-31.000 for kørte kilometer, altså i alt 107.000 Kr. - men særligt ud fra, at der er tale om en campingbil.

Vi kommer aldrig til at betalede de af Skat forlangte: 124.456,00 kr. i registreringsafgift for denne bil (man må tænke på, at der allerede er betalt registreringsafgift for den en gang i Norge) - så afskilter vi den hellere, og lader den stå til afgiftsforholdene er reguleret imellem Danmark og Norge - som jo i øvrigt er de eneste lande, der fører en så aggressiv afgiftspolitik overfor sine borgere. Som man sikkert ved, har Norge allerede indvilliget i, at tilbagebetale registreringsafgiften eller engangsavgiften, som de kalder den, for biler, der er købt i Norge efter juni 2014, og vi regner med, at Danmark snart følger efter med nye regulativer på dette område - som jo er uhørte og i vores øjne fuldstændigt rimelige i EU og EØS sammenhæng. Og foreslår, at man indfører et samarbejde imellem de to lande, om at borgere indtil da frit kan indføre biler fra det ene til det andet land; det er jo fuldstændigt urimeligt, at med den mobilitet, som man kan forvente ikke bliver mindre imellem de skandinaviske lande og EU, at registreringsafgifter for den samme bil skal betales to gange, alene fordi man flytter mellem Danmark og Norge!

[...]”

Klageren har ved mail af 10. juli 2015 anført, at køretøjet opfylder betingelserne til indretning som autocamper, idet køretøjet kan indrettes med 4 sovepladser. Dette er dokumenteret ved fotos.

Af de fremlagte fotos fremgår det, at den ene soveplads er på tværs af fører- og passagersæde forrest i køretøjet, mens en anden er på gulvet umiddelbart bag rumadskillelsen til varerummet i køretøjet. Ligeledes på tværs af kørselsretningen. Ved den ene ende af denne soveplads er monteret et skab. Bredden på dette skab er ikke angivet, ligesom længden af sovepladserne ikke er angivet. Endelig forefindes to sovepladser i selve kabinen i køretøjets længderetning.

SKATs udtalelse af 22. maj 2015

”[...]

SKATs udtalelse

Vi har gennemgået sagen på ny og fastholder handelsprisen på 210.000 kr., og vi fastholder ligeledes nyprisen på 446.800 kr.

Klager har bl.a. skrevet, at en forhandler i Norge har vurderet bilen til 150.000 NOK, hvilken i danske kroner vil svare til 138.000 kr.

SKAT kan oplyse, at det er værdien her i landet, der skal danne grundlag for afgørelsen jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1. ” For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.”

Klager har også skrevet, at der er tale om en campingbil, hvor der både er indlagt vand, 12V, gas til gaskomfur og gasvarmeanlæg. Der er indlagt køleskab, der fungerer på gas og 12V.

SKAT kan oplyse, at betingelserne for at køretøjet afgiftsmæssig kan beregnes afgiftsmæssigt som en camper ikke er til stede. jf. registreringsafgiftslovens § 5 a. stk. 2.

Køretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, afgiftsberigtiges efter § 4. For køretøjer som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt på mindst 2 t, der er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Afgiften beregnet efter 2. pkt. skal for køretøjets samlede værdi eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten.”

Da klagers køretøj ikke er indrettet med sovepladser til fire personer samt almindelig ståhøjde ved køkkenet, kan køretøjet ikke afgiftsmæssigt anses som værende en campingbil.

På baggrund af ovenstående, fastholder vi handelsprisen og nyprisen. Ligeledes fastholder vi det, at afgiften skal beregnes som værende en almindelig personbil efter registreringsafgiftsloven § 4.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af § 5a, stk. 2, i registreringsafgiftsloven (lbkg. nr. 29 af 10. januar 2014), at køretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, afgiftsberigtiges efter § 4. For køretøjer som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt på mindst 2 t, der er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Afgiften beregnet efter 2. pkt. skal for køretøjets samlede værdi eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten.

Af § 4 fremgår det, at afgiften skal beregnes med angivne satser af køretøjets afgiftspligtige værdi. Den afgiftspligtige værdi er defineret i § 8 som ”den almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet [...]”.

SKAT har ikke anset køretøjet for omfattet af camperbestemmelserne i § 5a, stk. 2.

Der er fremlagt fotos af køretøjet med opredning af fire sovepladser. Idet det lægges til grund for afgørelsen, at længden på to af sovepladserne er kortere end 165 cm, og idet underlaget ikke kan antages at være plant for den ene soveplads, kan sovepladserne ikke betegnes som ”egentlige sovepladser”.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne for at kunne afgiftsberigtiges som autocamper.