Kendelse af 19-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2012

Yderligere moms af omsætning

18.930 kr.

0 kr.

1.528 kr.

Moms af manglende omsætning, skøn

59.912 kr.

0 kr.

186 kr.

Tilbageført kreditnota, moms

0 kr.

-11.475 kr.

-11.475 kr.

Ikke medregnet moms vedrørende [virksomhed1] ApS

17.490 kr.

0 kr.

0 kr.

Ikke godkendt moms af varekøb

30.145 kr.

0 kr.

5.021 kr.

Generelle oplysninger

Der er tale om en tømrervirksomhed, som er drevet som enkeltmandsfirma fra den 31. december 2006.

Faktiske oplysninger

Udført arbejde – ikke medregnet omsætning 75.720 kr.

Virksomheden har ifølge sit regnskab haft en omsætning på 519.872 kr. SKAT har konstateret, at nedenstående fakturaer ikke er medregnet i virksomhedens omsætning, og at salgsmomsen ikke er angivet:

Vedrørende

Beløb eksklusiv moms

Moms

Faktura 1225

31.791,52 kr.

7.947,88 kr.

Faktura 1229

18.603,00 kr.

4.650,75 kr.

Faktura 1234

17.170,00 kr.

4.292,50 kr.

Faktura 1235

2.040,00 kr.

510,00 kr.

Faktura 17

1.316,31 kr.

329,08 kr.

I alt

70.920,83 kr.

17.730,21 kr.

Ifølge kontospecifikation er der medregnet henholdsvis 4.000 kr. og 15.070 kr. vedrørende faktura 1224. Imidlertid udgør beløbet på fakturaen 23.870 kr. ekskl. moms, og salgsmomsen er angivet med henholdsvis 1.000 kr. og 3.767,50 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har virksomhedens indehaver forklaret, at fakturanr. 1225 og 1229 var udstedt til en tæt samarbejdspartner til virksomheden og der er derfor sket nettoafregning mellem parterne ved en overførsel fra virksomheden til samarbejdspartneren på henholdsvis 21.916,23 kr. den 3. april 2012 og ved en overførsel på 666,75 kr. den 23. maj 2012.

Til støtte for denne forklaring har indehaveren fremlagt følgende:

En købsfaktura med fakturanr. 1225 udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed3] dateret 2. april 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 39.739,40 kr., heraf udgør momsen 7.947,88 kr.

En faktura med ordre nr. 2012-9 udstedt af [virksomhed3] til [virksomhed2] dateret 17. februar 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 61.655,63 kr., heraf udgør momsen 12.331,13 kr.

En kopi af kontoudtog, hvor det fremgår, at der den 3. april 2012 er overført 21.916,23 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed3]”.

En købsfaktura med fakturanr. 1229 udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed3] dateret 20. maj 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 23.253,75 kr., heraf udgør momsen 4-650,75 kr.

En faktura med ordre nr. 2012-22 udstedt af [virksomhed3] til [virksomhed2] dateret 20. maj 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 22.587 kr., heraf udgør momsen 4.517,40 kr.

En kopi af kontoudtog, hvor det fremgår, at der den 23. maj 2012 er overført 666,75 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed3] v/(...), [adresse1], [by1]”.

Indehaveren har endvidere forklaret, at fakturanr. 1234 og 1235 var udstedt til [virksomhed4] A/S og udgør sammenlagt 19.210 kr., som er indtægtsført den 16. juli 2012 med posteringsteksten ”særskilt advis”.

Til støtte for denne forklaring har indehaveren fremlagt en kopi af en købsfaktura udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed4] A/S dateret 1. juli 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 21.462,50 kr., heraf udgør momsen 4.292,50 kr.

En købsfaktura udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed4] A/S dateret 1. juli 2012. Af fakturaen fremgår det, at der opkræves et beløb på 2.040 kr., heraf udgør momsen 510 kr.

Et udskrift fra virksomhedens bogholderisystem, hvoraf det fremgår, at der på konto 1010 ”Udført arbejde” er bogført 19.210 kr. den 16. juli 2012.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 18.930 kr.

”Ifølge momslovens § 4, stk. 1 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Du har foretaget levering af en ydelse, hvorfor du er momspligtig af denne, jf. momslovens § 4, stk. 1. Efter momslovens § 56 og § 57 skal momstilsvaret opgøres og angives for hver periode. Momsen udgør ifølge ovenstående (17.730 kr. + 1.200 kr.) 18.930 kr.

(...)

Salgsmoms forhøjes med 18.930 kr.”

SKATs fornyede indstilling

”Udgående moms er forhøjet med 18.930 kr. Klager kan acceptere forhøjelsen af udgående moms med 329 kr.

Efter en gennemgang af materialet kan SKAT godkende en nedsættelse af salgsmoms for følgende fakturaer:

Faktura nr. 1225

7.948 kr.

Faktura nr. 1229

4.651 kr.

Faktura nr. 1234

4.293 kr.

Faktura nr. 1235

510 kr.

I alt

17.402 kr.

Salgsmoms nedsættes med -17.402 kr. Forhøjelse på 329 kr. er accepteret af klager.

SKAT fastholder ændring af salgsmoms vedrørende faktura nr. 1224 på 1.200 kr.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at momstilsvaret alene skal forhøjes med 329 kr. i afgiftsperioden 2012.

Virksomhedens repræsentant har anført følgende:

”Forhøjelsen kan henføres til de under skattemæssige forhold i pkt. 1 omtalte faktura. Som det fremgår under de skattemæssige forhold er det dokumenteret, at der er foretaget indtægtsførsel af kr. 74.404 ud af kr. 75.721. Den eneste faktura, som ikke er indtægtsført udgør kr. 1.316, hvor af moms udgør kr. 329.

Vi kan derfor acceptere en forhøjelse af den udgående moms på kr. 329.

Såfremt Skatteankestyrelsen vælger, at gennemføre forhøjelser af udgående moms vedrørende de gennemførte nettoafregninger med [virksomhed3], skal vi venligst anmode om tilsvarende forhøjelse af den indgående moms, da faktura fra/til [virksomhed3] er modregnet.”

Repræsentanten har endvidere anført:

”Vedr. faktura nr. 1224 fastholdes forhøjelse af omsætning med kr. 4.800, vedrørende faktura nr. 1224, som SKAT skriver vedrører [virksomhed5] ApS. Vi har i tidligere skrivelse oplyst, at faktura er indtægtsført via indbetaling den 24. maj 2012. SKAT fastholder indtægtsførsel af denne faktura, da SKAT mener faktura 1224 vedrørende [virksomhed6].

Under forudsætning af, at faktura nr. 1224 vedrørende [virksomhed5] ApS ikke er fuldt indbetalt i henhold til tidligere fremsendte skrivelse, gøres det gældende, at indtægtsførsel ikke skal gennemføres.

Som det fremgår af pkt. 2 vedrørende faktura nr. 12, 13 og 14 har skatteyder allerede lidt et debitortab i forbindelse med det tidligere samarbejde med [virksomhed5] ApS. En forhøjelse med kr. 4.800 vedrørende faktura nr. 1224 vil derfor medføre en forhøjelse af indkomsten, som ikke modsvares at tilsvarende likvid betaling eller modregning.

Vi må derfor på vegne af skatteyder fastholde, at den af SKAT gennemførte forhøjelse vedrørende faktura nr. 1224 tilbageføres.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 3, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af lovens § 4, stk. 1, fremgår det endvidere, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering. Efter momslovens § 56 og § 57 skal momstilsvaret opgøres og angives for hver periode.

Efter den nu fremlagte dokumentation er det Landsskatterettens opfattelse, at der er grundlag for nedsættelse af salgsmoms med 17.402 kr., hvilket er tiltrådt af SKAT ved brev af 15. december 2015.

For så vidt angår faktura på 4.800 kr. har Landsskatteretten ved afgørelse dags dato i sammenholdte sag vedrørende opgørelse af indkomst, j.nr. [...], stadfæstet, at 4.800 kr. skal medregnes i virksomhedens omsætning, og at der ikke kan godkendes fradrag for et eventuelt tab, da dette ikke er endeligt konstateret. I konsekvens heraf er der ikke grundlag for nedsættelse af momsen på den omhandlede faktura med 1.200 kr.

Salgsmoms nedsættes herefter med 17.402 kr. på dette punkt.

Udført arbejde – ikke medregnet omsætning, moms 59.912 kr.

Sagens oplysninger

SKAT har ved sagens gennemgang konstateret, at fakturaerne ifølge kontospecifikationerne ikke er fortløbende. Det er konstateret, at faktura nr. 1220, 1, 2, 3, 8, 12, 13, 14 og 16 ikke er indtægtsført. SKAT har videre ikke modtaget fakturaer vedrørende virksomhedens kunder [person1]/[person2] og [person3]. Der er indberettet følgende skattepligtige ydelser ekskl. moms for virksomheden:

[person1]

83.650 kr.

[person2]

83.650 kr.

[person3]

7.350 kr.

I alt

174.650 kr.

SKAT har videre konstateret, at der ikke foreligger dokumentation for udgifter til tagpap på skotrende samt kvist fra [virksomhed7]. Der er fradraget 10.500 kr. SKAT har fastsat indtægter for dette arbejde til 20.000 kr. med tillæg af moms, 5.000 kr., hvormed momstilsvaret er forhøjet.

I forbindelse med klagesagens behandling har virksomhedens indehaver forklaret, at arbejdet for [person1]/[person2] var udført i 2011 og faktureret ved faktura 1216. beløbet er indtægtsført i 2011, men er først indbetalt af kunden den 10. januar 2012.

Indehaveren har til støtte for forklaringen fremlagt et regnskab for 2011.

Kopi af faktura nr. 12116 på 105.531,25 kr. inkl. moms udstedt til [person4], [adresse2], 9610 [by2] dateret 29. december 2011.

En kopi af e-mail af 4. september 2014, hvoraf det fremgår, at [person1] bekræfter, at han kun har modtaget en regning på 105.531,25 kr. vedrørende ombygning af stuehus fakturanr. 12116.

Indehaveren har endvidere forklaret, at [virksomhed2] har udført arbejde for [person3] som er indtægtsført og vedrører faktura 1239. Til støtte for forklaringen har klageren fremlagt en kopi af faktura 1239 på 11.870 kr. inkl. moms udstedt til [person3] dateret 16. september 2012.

I forbindelse med klagesagens behandling har indehaveren endvidere forklaret, at beløbet på 20.000 kr. ekskl. moms vedrørende arbejde udført på [adresse3], [by2], er arbejde udført i samarbejde med [virksomhed3]. Der er tale om et udlæg for virksomheden, da arbejdet på adressen blev udført for en kunde hos [virksomhed3]. Udlægget er faktureret til [virksomhed3] ved faktura 1237.

Til støtte for forklaringen har indehaveren fremlagt en kopi af faktura 1237 på 13.125 kr., heraf moms 2.625 kr. udstedt til [virksomhed3] dateret 24. juli 2012, hvoraf det fremgår, at fakturaen vedrører ”faktura fra [virksomhed7] vedrørende leo”. Indehaveren har endvidere fremlagt en kopi af faktura udstedt fra [virksomhed7] til [virksomhed2] den 31. maj 2012 på i alt 13.125 kr., heraf moms 2.625 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har indehaveren endeligt forklaret at, for så vidt angår, faktura nr. 1, at fakturaen er anvendt som skabelon og har ikke været benyttet. For så vidt angår faktura nr. 2 er denne udstedt til [virksomhed8], men der er ved nummereringen anvendt forkert fakturanummer, men at beløbet er indtægtsført.

For så vidt angår faktura nr. 3 er der tale om en faktura udstedt til [virksomhed3], som er bogført den 10. oktober 2012 på konto 1010.

Indehaveren har forklaret, at faktura nr. 8 vedrører arbejde udført i Norge. Der er ved en fejl udstedt en faktura med moms, som efterfølgende er udlignet med en kreditnota. Der er udarbejdet en ny faktura uden moms og indtægten på 69.960 kr. er medregnet som udført arbejde-udland.

For så vidt angår faktura nr. 12, 13 og 14 udstedt til [virksomhed5] har indehaveren forklaret, at kunden har haft betalingsproblemer, så der er først sket betaling i 2013 med henholdsvis 15.000 kr. og 18.168,75 kr. Der er desuden modtaget en betaling på 2.300 kr. i indkomståret 2014. [virksomhed2] har herefter modtaget faktura fra [virksomhed3] på 26.836,25 kr. ekskl. moms, som er modregnet i indbetalingerne.

Faktura nr. 16 er udstedt til [person5] den 11. december 2012, men beløbet er medregnet i 2013.

Faktura nr. 1220 på 9.700 kr. ekskl. moms er dateret den 22. februar 2012 og bogført den 30. maj 2012, men der er ved faktureringen anvendt et forkert fakturanummer.

Til støtte for forklaringerne har klageren fremlagt yderligere materiale.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 59.912 kr.

Som begrundelse for ændringen har SKAT anført følgende:

”Efter momsbekendtgørelsens § 66, stk. 5, skal virksomheden udstede en faktura efter et indhold efter momsbekendtgørelsens § 61, stk. 1, hvis virksomheden leverer varer eller ydelser til privat brugere efter reglerne i ligningslovens § 8 V om fradrag for hjælp og istandsættelse af hjemmet. Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, kan virksomhedens tilsvar ansættes skønsmæssigt. Efter momslovens § 56 og § 57 skal momstilsvaret opgøres for hver periode.

Vi har derfor foretaget en skønsmæssig ansættelse af din omsætning og moms over manglede indtægter som vedrører 9 fakturaer. Ud fra de oplysninger der allerede foreligger har vi anset, at du har haft en nettoindtægt på 5.000 kr. pr. faktura, Indtægterne for de 9 fakturaer udgør 45.000 kr. og salgsmomsen 11.250 kr.

Efter de oplysninger som foreligger, er der ikke medregnet indtægter for de kunder, hvor din virksomhed har leveret service- eller håndværkerydelser. Beløbet udgør 174.650 kr. og salgsmomsen udgør 43.662 kr.

Efter de oplysninger som foreligger, er der ikke medregnet indtægter for kunde på [adresse3] i [by2], hvor udgifterne til skrotrende og kviste er fratrukket i regnskabet. Vi har efter et skøn anset, at indtægter for denne kunde udgør 20.000 kr. og salgsmoms udgør 5.000 kr.

Alle indtægter i forbindelse med din virksomhed er skattepligtige jf. statsskattelovens § 4 stk. 1 litra a. Reglerne om hvad der er skattepligtig indkomst står i statsskattelovens § 4. De manglende indtægter på (45.000 kr. + 174.650 kr. + 20.000 kr.) 239.650 kr. skal derfor påvirke den skattepligtige indkomst. Beløbet skal medregnes i den personlige indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 1.

Ifølge momslovens § 4, stk. 1 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Du har foretaget levering af en ydelse, hvorfor du er momspligtig af denne jf. momslovens § 4, stk. 1. momsen udgør ifølge ovenstående (11.250 kr. + 43.662 kr. + 5.000 kr.) 59.912 kr.

Den skattepligtige indkomst forhøjes med 239.650 kr.

Salgsmoms forhøjes med 59.912 kr.”

SKATs fornyede indstilling

”SKAT har forhøjet salgsmoms med 59.912 kr. vedrørende følgende kunder:

Vedrørende [person1]/[person2]

41.825 kr.

Vedrørende [person3]

1.837 kr.

[adresse3], [by2]

5.000 kr.

Faktura nr. 1

1.250 kr.

Faktura nr. 2

1.250 kr.

Faktura nr. 3

1.250 kr.

Faktura nr. 8

1.250 kr.

Faktura nr. 12,13,14

3.750 kr.

Faktura nr. 16

1.250 kr.

Faktura nr. 1220

1.250 kr.

I alt

59.912 kr.

Klager anmoder om at få nedsat momsen med -59.912 kr. Efter oplysninger fra klager forhøjes salgsmoms med 186 kr. vedrørende faktura nr. 16

På det foreliggende grundlag godkender SKAT punktet. (...) Salgsmomsen nedsættes med (59.912 kr. – 186 kr.) -59.726 kr. (...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at den gennemførte forhøjelse på udgående moms skal nedsættes med 59.912 kr. Subsidiært har virksomheden nedlagt påstand om, at der sker nedsættelse af udgående moms i årene 2011, 2013 og 2014, såfremt forhøjelsen for afgiftsperioden 2012 fastholdes.

Repræsentanten har anført følgende:

”Med baggrund i argumentation vedrørende punkt 2 skal vi anføre, virksomheden allerede har oplyst og afregnet momsen for den pågældende omsætning. Forhøjelsen kan henføres til en fejlagtig oplysning fra virksomhedens kunder, som via håndværkerfradrag har angivet arbejde udført i 2012, som reelt er udført og faktureret i 2011. Oplysningen er givet af i 2012 samlevende kunder, som efterfølgende er flyttet fra hinanden.

Disse personer må have oplyst den fulde fakturabeløb for arbejde udført i 2011. Vi vedlægger kopi af faktura som dokumentation for arbejder udført i 2011.

Det kan oplyses, at varedebitorer pr. 31. december 2011 kan specificeres således:

Faktura 1213........

63.750,00

Faktura 1200........

1.022,50

Faktura 1218........

10.200,00

Faktura 1216........

105.531,25

Faktura 1215........

6.562,50

Faktura 1219........

3.528,75

Faktura 1217........

2.812,50

Kreditnota til faktura 1213....

-57.375,00

Debitorer pr. 31. december 2011...

136.072,50

Den i pkt. 2 foretagne momsforhøjelse kan henføres til ovenstående faktura nr. 1216 og den i 2012 indtægtsførte faktura til [person3] på kr. 7.350 eksl. Moms. Det kan oplyses, at skatteyder har udført arbejde for [person3], som er indtægtsført den 23. maj 2012 med kr. 22.192. Afvigelsen mellem SKATs forhøjelse for det fakturerede beløb, kan henføres til materialer m.v.

Det er derfor vor vurdering, at der allerede er opkrævet og betalt udgående moms af en skønsmæssig forhøjelse på kr. 174.650. Vi henviser ligeledes til omtalen af pkt. 2 under skattemæssige forhold, hvor tilsvarende forhøjelse er omtalt.

[adresse3] i [by2]

SKAT har foretaget skønsmæssig forhøjelse af omsætningen med kr. 20.000 eksl. moms, svarende til kr. 5.000 i udgående moms, vedrørende køb af tagpap på skotrende samt kviste erhvervet af [virksomhed7] ved faktura kr. 012500289.

Arbejdet er udført i samarbejde med [virksomhed3], der som tidligere omtalt var fast samarbejdspartner. For skatteyder er der tale om et udlæg, da kunden [adresse3] var en [virksomhed3]-kunde. Udlægget fra [virksomhed7] er videre faktureret ved faktura nr. 1237 til [virksomhed3].

Fakturanr. 1237 er indtægtsført i regnskabsåret 2012 den 01.08.2012 med kr. 10.500, svarende til fakturabeløbet. Der er i forbindelse med faktureringen opkrævet og afregnet kr. 2.625 i udgående moms.

Der vedlægges kopi af faktura på indkøb fra [virksomhed7] og salg til [virksomhed3].

Vi skal derfor anmode en nedsættelse af den fastsatte udgående moms for 2012 med kr. 5.000.

Foretaget nummerkontrol

Som det fremgår af redegørelsen vedrørende den skønsmæssige forhøjelse vedrørende indkomsten under pkt. 2 er der foretaget indtægtsførsel af alle de oplistede fakturaer, hvorfor en momsmæssig forhøjelse ikke skal gennemføres.

Vi skal derfor i første række venligst anmode Skatteankestyrelsen om at nedsætte den gennemførte forhøjelse af udgående moms på kr. 59.912.

Vi skal i anden række anmode Skatteankestyrelsen om at foretage nedsættelse af udgående moms i årene 2011, 2013 og 2014, såfremt der fastholdes forhøjelser for indkomståret 2012.”

I den sammenholdte skattesag har repræsentanten desuden anført følgende:

”(...)

Faktura nr. 16 er udstedt til [person5], [adresse4], [by2] på kr. 744,00 eksl. moms. Faktura er dateret den 11.12.2012. Faktura er i årsregnskabet indtægtsført den 18.04.2013. Der vedlægges kontokort fra omsætningskonto for indkomståret 2013, hvoraf fremgår, at beløbet er indtægtsført.

Vi skal derfor venligst anmode skatteankenævnet om nedsættelse af den gennemførte forhøjelse på kr. 5.000 eksl. moms. Samtidig skal vi anmode om forhøjelse af indkomståret 2012 på kr. 744,00 mod en tilsvarende reduktion af indkomsten i 2013.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 3, fremgår det, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af lovens § 4, stk. 1, fremgår det endvidere, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Afgiftspligtige personer skal indbetale afgiftsbeløbet til told- og skatteforvaltningen, hvis de på en faktura anfører afgift med et for stort beløb eller på en faktura over leverancer af varer eller ydelser, hvoraf der ikke skal betales afgift, anfører afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift. Indbetaling kan dog undlades, hvis fejlen berigtiges over for aftageren af varerne eller ydelserne. Dette følger af momslovens § 52a, stk. 7, 2. punktum.

Indehaveren har forklaret, at faktura nr. 16 vedrører udført arbejde på 744 kr. ekskl. moms. Fakturaen er udskrevet den 11. december 2012, men beløbet er meregnet i indkomståret 2013. Indehaveren har anmodet om, at beløbet medregnes i 2012, hvorfor den indgående moms forsat skal forhøjes med 186 kr. i 2012.

Efter den nu fremlagte dokumentation er det Landsskatterettens opfattelse, at der er grundlag for at salgsmomsen kan nedsættes med 59.726 kr., hvilket er tiltrådt af SKAT ved brev af 15. december 2015.

Salgsmoms nedsættes herefter med 59.726 kr. på dette punkt.

Reduktion af omsætningen – 11.475 kr.

Sagens oplysninger

SKAT har ved sagens gennemgang konstateret, at der under omsætning er tilbageført 11.475 kr. vedrørende kreditnota for [person6]/ konto til konto, men der er ikke fremlagt kreditnota til SKAT.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke forholdt sig til dette forhold tidligere, da SKAT alene har behandlet forholdet skattemæssigt, men i forbindelse med klagesagens behandling har virksomheden nedlagt påstand om fradrag for momsen i henhold til kreditnotaen.

Til støtte herfor har virksomheden fremlagt et udskrift fra bogføringssystemet, hvor det fremgår, at der den 31. december 2012 er bogført 45.900 kr. på konto 1010 Udført arbejde under henvisning til bilag 20122.

Kopi af kontoudskrift fra bogføringen for konto 1010 udført arbejde, 1950 Debitorer primo samt 13320 Udgående moms.

Virksomhedens påstand

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at udgående moms nedsættes med 11.475 kr.

Som begrundelse for påstanden har han anført følgende:

”(...)

”Der henvises til omtalen under skattemæssige forhold, hvori den konstateres, at SKAT forhøjelse af den skattepligtige indkomst på kr. 11.475 er korrekt, men beløbet kan reelt henføres til fejlagtig anvendelse af momskoder i bogholderisystem. Virksomhedens udgående moms skal derfor reduceres med kr. 11.475, som ville have være modregnet i momstilsvar, såfremt momskode var anvendt korrekt.

Vi vedlægger udskrift fra bogholderisystem, som dokumenterer, at posteringerne burde udligne hinanden, men reelt fejlagtigt forøger virksomhedens momstilsvar med kr. 11.475.

(...)”.

Repræsentanten har desuden anført:

”SKAT har forhøjet indkomsten med kr. 11.475, som kan henføres til postering med bilagsnr. 20122. Vi har i vor tidligere skrivelse fremført, at postering med nr. 20122 vedrører periodisering af tilgodehavender primo og ultimo.

Som dokumentation for vores pastand vedlægges kontoudskrift fra omsætningskonti, samt kontiene debitorer primo og ultimo, som påvirker indkomsten i indkomståret, samt skærmdump fra Økonomisystemet, som viser bogføringen af bilagene ved periodiseringen.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har ved afgørelse dags dato i sag med j.nr. [...] stadfæstet, at 11.475 kr. medregnes til virksomhedens omsætning, da beløbet er posteret forkert og uden anvendelse af momskoder. Det ses herefter med den fremlagte dokumentation at være med rette, at virksomhedens udgående moms skal reduceres med et tilsvarende beløb.

Landsskatteretten nedsætter derfor afgiftstilsvaret med 11.475 kr.

Udført arbejde i udlandet fra [virksomhed1] ApS

Sagens oplysninger

Virksomheden har medregnet 69.960 kr. i omsætningen, men der er ikke afregnet salgsmoms heraf. Ifølge fakturaen er der tale om udført timelønsarbejde udført i Norge for virksomheden [virksomhed1] ApS. Af fakturaen fremgår, at beløbet er inkl. moms. Moms heraf udgør 25 %, i alt 17.490 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 17.490 kr. vedrørende manglende indbetaling.

”Ifølge momslovens § 4 stk. 1 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Du har foretaget levering af en ydelse, hvorfor du er momspligtig af denne jf. momslovens § 4 stk. 1.

Hvis der er skrevet moms på fakturaen, selvom der ikke skal betales afgift, skal momsbeløbet indbetales, jf. momsloves § 52a stk. 7, 2 punktum. Det kan være at leverancen var fritaget, hvis arbejdet blev udført i Norge, men da det ikke er dokumenteret, og der samtidig er skrevet moms på fakturaen, skal salgsmomsen afregnes. Du mangler at angive salgsmoms med 17.490 kr.

Salgsmoms forhøjes med 17.490 kr.”

SKATs fornyede indstilling

SKAT har på grund af manglende faktura beregnet moms af ydelser fra udlandet med 17.490 kr.

”(...)

Klager har indsendt kopi af kreditnota og fornyet faktura til [virksomhed1] ApS.

Da arbejdet ifølge faktura er udført i Norge, skal der ikke beregnes moms af ydelsen efter momslovens §§ 21 d og § 16.

På det foreliggende grundlag godkender SKAT punktet. Salgsmoms nedsættes med – 17.490 kr.

(...)”

Virksomhedens påstand

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens udgående moms skal nedsættes med 17.490 kr.

Repræsentanten har anført følgende:

”Arbejdet er som nævnt i afgørelsen udført for virksomheden [virksomhed1] ApS, som er entreprenør på større anlægsprojekter i Norge. Skatteyder arbejdede via sin selvstændige erhvervsvirksomhed som underleverandør og var i perioder i 2012 i Norge og udføre arbejder for [virksomhed1] ApS.

Det er af [virksomhed1] ApS oplyst, at arbejdet skulle udføres i Norge, og det er af SKAT ikke betvivlet, at arbejder skulle være udført i Norge.

Ved fremsendes at det af SKAT anvendte faktura gjorde [virksomhed1] ApS gældende, at arbejdet ikke var underlagt dansk moms, da arbejdet blev udført i Norge. Skatteyder har derfor udstedt en kreditnota til [virksomhed1] ApS og en fornyet faktura.

Der er således mellem aftalens parter enighed om, at arbejdet er udført i Norge og derfor ikke omfattet af dansk moms.

Vi skal derfor venligst anmode om, at virksomhedens udgående moms reduceres med kr. 17.490, som SKAT fejlagtigt har forhøjet udgående moms.”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Efter den nu fremlagte dokumentation er det Landsskatterettens opfattelse, at der er grundlag for nedsættelse af salgsmomsen med 17.490 kr., da der er tale om arbejde udført i Norge og som derfor ikke er momspligtigt her i landet.

Ansættelse af salgsmoms nedsættes herefter med 17.490 kr. på dette punkt.

Varekøb – ikke godkendt fradrag for udgifter til varekøb, 161.593 kr.

Sagens oplysninger

SKAT har ved sagens gennemgang konstateret, at der ikke har foreligget dokumentation for udgifter til varekøb.

Følgende udgifter er ikke dokumenteret ved bilag:

Beløb eksklusiv moms

Moms

Varekøb

36.591,69

14.316,73

Fremmed arbejde

17.532,98

4.383,25

Annoncer og reklamer

1.499,08

374,77

Rejser/ophold

31.850,00

3.185,00

Brændstof

12.587,99

3.034,81

Vedligeholdelse

14.886,48

3.721,62

Vægtafgift og forsikring

5.157,00

0,00

Telefon og internet

3.266,59

819,22

Frimærker, gebyrer u/moms

1.275,00

0,00

Forsikringer

12.000,00

0,00

Revisorhonorar

6.000,00

0,00

Småanskaffelser

1.239,20

309,80

Psykologi/kiropraktor

959,00

0,00

Øvrige udgifter

6.906,80

0,00

Lokaleomkostninger

6.000,00

0,00

Renovation

3.841,86

0,00

I alt

161.593,67

30.145,20

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt yderligere materiale.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for varekøb med 161.593 kr., hvoraf moms udgør 30.145 kr.

Som begrundelse for det nægtede fradrag har SKAT anført følgende:

”(...)

Ifølge statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, har du fradrag for de driftsomkostninger, der i indkomståret er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

For at opnå fradrag, skal udgiften dokumenteres ved bilag jf. bogføringslovens § 9 stk. 1.

Der foreligger ingen dokumentation for udgiften i form af bilag/faktura, hvorfor det ikke anses for dokumenteret, at der har været tale om en erhvervsmæssig afholdt udgift.

Udgifterne på 161.593 kr. kan ikke godkendes fratrukket, medmindre disse dokumenteres vil bilag/faktura.

Den generelle fradragsret er fastsat i momslovens § 37 stk. 1 og stk. 2. En registreret virksomhed skal til dokumentation af den indgåede afgift kunne fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag jf. momsbekendtgørelsens § 84. Reglerne for hvad de normale fakturakrav eller forenklede fakturaer skal indeholde fremgår af momsbekendtgørelsens § 66 stk. 1. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmomsen på 30.145 kr.

For de udgifter, som er dokumenteret ved bilag, er der ved gennemgangen bemærket, at der også er fratrukket udgifter til rykkergebyrer. Der er godkendt fradrag for udgifter til varekøb ifølge vedlagte opgørelse, med der er ikke godkendt fradrag for rykkergebyrer. Udgifter til rykkergebyrer anses ikke som en naturlig og sædvanlig driftsomkostning som er fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

Den skattepligtige indkomst forhøjes med 161.593 kr.

Ikke godkendt købsmoms med 30.145 kr.”

SKATs udtalelse samt fornyede indstilling

”Klager anfører, at der ikke er vedlagt en specificeret opgørelse ved afgørelsen, og derfor er SKATs forhøjelse ikke gennemført med korrekt og tilstrækkelig partshøring i henhold til reglerne i forvaltningsloven.

SKAT har i skrivelse af 9. januar 2014 bedt virksomheden om at sende samtlige bilag.

Vi kan oplyse, at klager har modtaget opgørelser herfra. SKAT har i skrivelse af 4. april 2014 i forbindelse med indkaldelse af yderligere materiale indarbejdet en specificeret opgørelse i skrivelsen over de manglende bilag.

Der er udsendt forslagsskrivelse dateret den 27. maj 2014, hvor der er vedlagt en specificeret opgørelse. Det er SKATs opfattelse, at der ved udsendelse af afgørelse af 18. juni 2014 er vedlagt udskrift af opgørelsen over de manglende bilag.

Efter anmodning fra revisor har SKAT sendt opgørelsen den 18. september 2014, men SKAT har ikke haft kendskab til, at klager ikke havde modtaget opgørelsen.

Det er SKATs opfattelse, at klager har fået oplysningerne i overensstemmelse med forvaltningslovens regler om partshøring.

(...)

SKAT har ikke godkendt købsmoms med 30.145 kr. på grund af manglende dokumentation.

Klager har efterfølgende indsendt dokumentation for flere af udgifterne.

Punkterne er beskrevet ovenfor vedrørende den skattemæssige behandling.

SKAT har efterfølgende godkendt momsfradrag for følgende udgifter:

Fremmede arbejde

4.383 kr.

Brændstof

2.002 kr.

Vedligeholdelse

3.722 kr.

I alt

10.616 kr.

På det foreliggende grundlag kan SKAT godkende fradrag for købsmoms med -10.616 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at forhøjelsen skal anses for ugyldig, subsidiært, at forhøjelsen af indgående moms skal nedsættes med 30.145 kr.

”Vi skal med baggrund i ovenstående bemærkninger vedrørende selve indkomstforhøjelsen anføre tilsvarende argumentation vedrørende de momsmæssige forhold.

Vi skal derfor i første række anmode Skatteankestyrelsen om, at afvise den gennemførte forhøjelse, da der ikke er sket partshøring af den gennemførte forhøjelse. Forhøjelsen er gennemført uden, at skatteyder har haft mulighed for at tilbagevise forhøjelsen. Dette fordi det hverken af forslag eller forhøjelsen fremgår, hvorledes SKAT når frem til den gennemførte forhøjelse.

Vi skal i anden række meddele, at vi den 20. september 2014 har modtaget en specifikation fra SKAT på den gennemførte forhøjelse. Vi vil i supplerende indlæg fremkomme med dokumentation for de afholdte omkostninger.

Vi skal derfor anmode Skatteankestyrelsen om at gennemføre nedsættelse af indgående moms med kr. 30.145.”

Repræsentanten har endvidere anført

”Skatteyder har gjort formelle indsigelser vedrørende den af SKAT foretagne forhøjelse, som fastholdes. SKAT udtrykker i høringssvar, at der den 27. maj 2014 er udsendt forslagsskrivelse. Vi skal på vegne af skatteyder og egne vegne anføre, at forslagsskrivelsen er sendt til såvel skatteyder som revisor og ingen af disse har modtaget bilaget som kaldes Opgørelse af udgifter med manglende dokumentation fra SKAT.

Det er derfor i direkte modstrid med de faktiske forhold når SKAT skriver andet. Det omtalte bilag er først fremsendt på foranledning af skrivelse fra undertegnede den 18. september 2014 og har således ikke været forelagt skatteyder eller repræsentant inden den trufne afgørelse. Dette er i klar modstrid med høringsreglerne i forvaltningsloven, hvor den gennemførte forhøjelse af skattepligtig indkomst pa kr. 161.593 er ugyldig. Ligeledes er forhøjelsen af moms pa kr. 30.145,20 ugyldig af samme årsager.

I tilslutning til den manglende fremsendelsen fremgår det direkte at omgørelsen fra SKAT, at der er flere bilagsnr., hvor forhøjelsen er uden nogen sammenhæng med det førte bogholderi. Vi kan nævne bilagene 302, 335 og 346, hvor forhøjelsen ikke har sammenhæng med det førte bogholderi.

Ovenstående argumenter gælder ligeledes øvrige forhøjelser, som er omfattet af nævnte bilag over udgifter med manglende dokumentation. Der foretaget i det efterfølgende ikke selvstændig gentagelse af argumenterne ovenfor.

Materielt har SKAT gennemført en forhøjelse på kr. 36.591,69 vedrørende konto 2010 varekøb. Af de gennemførte forhøjelser udgør [virksomhed9] kr. 29.193,33. Som det fremgår af ovenstående er nogle af de specificerede forhøjelser fra SKAT uden sammenhæng til bogholderi, hvorfor vi har foretaget en fuldstændig dokumentation af samhandel med [virksomhed9] i regnskabsåret.

Der vedlægges en fuldstændig dokumentation for samhandel med leverandør via kontoudtog for indkomståret og kopi af faktura. Som det fremgår at bogholderiet er der foretaget bogføring med baggrund i likvide strømme, således at posteringer er betalinger til leverandør. Via sammenholdelse med kontoudtog og vedlagte faktura er det dokumenteret, at bogholderi stemmer overens med leverandørens.

Vi skal derfor venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 26.586,81, som kan henføres til samhandel med [virksomhed9]. Ligeledes skal vi venligst anmode om nedsættelse af moms med kr. 11.815,51 med baggrund i fremsendte dokumentation.

Af specielle forhold fremgår der bilag nr. 20122, som er en indtægtsførsel på kr. 20.672,22. Dette er skønnet på skyldige kreditorer pr. 01.01.2012 og skal derfor modregnes i varekøb i indkomståret. Dette modsvares af, at bilag 225 også omfatter leverandørfaktura, som kan henføres til indkomståret 2011. Der er således foretaget periodisering af omkostningerne til varekøb både primo og ultimo i indkomståret i henhold til hovedreglen i dansk skatteret.

Der er gennemført forhøjelse på kr. 3.730,71 vedrørende betaling til genbrugsplads. Der vedlægges dokumentation for afholdte omkostning via faktura fra [by3] Kommune. Vi skal derfor venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 3.730,71 og moms nedsættes med kr. 932,68.

Der er vedrørende bilag nr. 394 foretaget forhøjelse med kr. 2.606,52. Vedlagt findes dokumentation for omkostning til leverandør, hvorfor vi skal anmode om nedsættelse af indkomsten med den gennemførte forhøjelse. Ligeledes skal vi anmode om nedsættelse af moms med kr. 651,63.

Pkt. 5 - Annoncer og reklame - kr. 1.499,08

Der er foretaget forhøjelser af indkomsten med kr. 1.499,08, som kan henføres til 3 bilag. Vedlagt som dokumentation vedlægges bilag fra [Golfklub] vedrørende deltagelse i [x1] Open - kr. 1.400. Vi skal venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 1.120 og moms med kr. 280.

Ligeledes vedlægges kopi af faktura fra [virksomhed10] pa henholdsvis kr. 133 og kr. 341. Vi skal således venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 379,08 og moms med kr. 94,77.

Pkt. 5 - Brændstof:

Der er foretaget fradrag for omkostninger til brændstof for kr. 12.587,99, hvoraf SKAT i høringsskrivelse imødekommer kr. 8.022,54. Der er ikke godkendt fradrag for bilag nr. 211,318 og 328, samt udgifter til erhvervelse af benzin.

Vi vedlægger kopi af bilag nr. 328, hvoraf fremgår en indkøb på kr. 2.831 og moms på kr. 706,38, som vi venligst skal anmode om yderligere nedsættelse af indkomsten og moms.

Der er af skatteyder anskaffet benzin, hvor SKAT anser dette for anvendt til privat bil. Det skal på vegne af skatteyder venligst oplyses, at benzin, som er erhvervet via benzinkort i virksomheden er anvendt i virksomheden. Det skal oplyses, at der i forbindelse med virksomheden anvendes flere maskiner, som er benzindrevne, hvorfor der er indkøbt benzin.

Endelig kan det oplyses, at skatteyders private bil ikke kører på oktan 92, men oktan 95. Det ville således være med risiko for skade på motoren, at anvende oktan 92 på skatteyders private bil.

Med baggrund i ovenstående skal vi derfor venligst anmode om nedsættelse af indkomsten i overensstemmelse med det selvangivne. Ligeledes skal vi anmode om fastsættelse af momsen som selvangivet.

(...)

Pkt. 5 - Administration - kr. 3.266, 79

Der er i henhold til høringsskrivelse fra SKAT imødekommet delvis fradrag for omkostninger til administration(telefon). Vi vedlægger yderligere dokumentation for omkostninger og skal således på vegne af skatteyder venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 3.266,79 og momsen med kr. 819,22.

(...)

Pkt. 5 - Småanskaffelser - kr. 1.239,20

Der er gennemført forhøjelse på kr. 1.239,20. Vi skal venligst anmode om nedsættelse af indkomsten med kr. 1.369,20, som er køb af Excel kr. 719,20 og bankgebyr på kr. 650,00. Der vedlægges dokumentation for køb af Excel og bankgebyr fremgår af kontoudtog fra pengeinstitut. Vi skal, som ved ovenstående bankgebyr venligst anmode Skatteankestyrelsen om at tilkendegive, hvilken form for dokumentation, som [finans1] skal udarbejde til opnåelse af fradrag.

Vi skal samtidig imødekomme SKATs forhøjelse af moms med kr. 130,00, som kan henføres til bogført moms af bankgebyr.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet

Hvis en part i en sag ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, må myndigheden som udgangspunkt ikke træffe afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at komme med en udtalelse.

Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.

Dette fremgår af forvaltningslovens § 19.

For at være part i en sag skal man have en retlig, direkte, væsentlig og individuel interesse i sagens udfald. Dette betyder, at det for hver sag må vurderes konkret, hvem der kan anses for at være part.

Tilsidesættelse af sagsbehandlingsregler, herunder manglende partshøring, vil i visse tilfælde kunne medføre, at en afgørelse må anses for ugyldig. For at en sagsbehandlingsfejl kan medføre ugyldighed, skal fejlen dog være væsentlig.

Efter Landsskatterettens opfattelse har SKAT ikke begået formelle fejl i form af manglende partshøring, da foretagne forhøjelser vedrører virksomhedens egne bilag. Klageren må således antages at være bekendt med indholdet heraf. Ansættelsen ses derfor at være foretaget gyldigt.

Realitet

Den generelle fradragsret for moms er fastsat i momslovens § 37 stk. 1 og stk. 2. En registreret virksomhed skal til dokumentation af den indgåede afgift kunne fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag jf. momsbekendtgørelsens § 84. Reglerne for hvad de normale fakturakrav eller forenklede fakturaer skal indeholde fremgår af momsbekendtgørelsens § 66 stk. 1.

Efter den nu fremlagte dokumentation er det Landsskatterettens opfattelse, at der er grundlag for nedsættelse af indkomsten med 10.616 kr. vedrørende fremmed arbejde, vedligeholdelse og brændstof, hvilket er tiltrådt af SKAT ved brev af 15. december 2015. Der er herved lagt vægt på, at de godkendte fradrag er specificeret i det fremlagte bilagsmateriale og at eventuelle mangler vedrørende bilagsmaterialet ikke er væsentlige.

Vedrørende de resterende punkter bemærker Landsskatteretten følgende:

Varekøb

Landsskatteretten har ved afgørelse dags dato, j.nr. [...] statueret, at der ikke fuldt ud kan godkendes yderligere fradrag.

Der er dog fremlagt dokumentation langt den største del af varekøbet, som derfor er godkendt fratrukket.

Der er ikke godkendt fradrag for rykkergebyrer, idet udgiften ikke anses for omfattet af virksomhedens naturlige drift. Landsskatteretten godkender derfor ikke fradrag for moms af rykkergebyret til [virksomhed9], 40 kr., mens de øvrige varekøb hos [virksomhed9] anerkendes som fradragsberettigede.

Der er ligeledes fremlagt fakturaer fra [by3] Kommune vedrørende erhvervsaffaldsgebyr for år 2011, jf. faktura 48237. Der er pålagt rykkergebyrer med hhv. 132,98 kr. og 131,72 kr. og udgiften udgør herefter 4.663,39 kr. inkl. moms. Klageren har foretaget fradrag med 3.730,71 kr., hvorved virksomheden har medregnet moms på rykkergebyrerne. Der anerkendes fradrag for udgiften. Der godkendes dog ikke fradrag for rykkergebyrer med 264 kr., hvoraf moms udgør 52 kr.

Der er desuden fremlagt faktura fra [virksomhed11] og [virksomhed12], og der godkendes derfor fradrag for udgifterne til disse. Der er desuden fremlagt en rykkerskrivelse fra [virksomhed13] dateret den 16. november 2012. Fakturaen for udgiften er ikke fremlagt, og der anerkendes derfor ikke fradrag for udgiften på 2.606 kr. eller moms, som udgør 651 kr.

Landsskatteretten godkender herefter fortsat ikke fradrag for (40 kr. + 52 kr. + 651 kr.) i alt 743 kr. vedrørende varekøb, og godkender derfor momsfradrag for i alt 13.574 kr. for dette punkt.

Fremmed arbejde

SKAT har foretaget en forhøjelse på kr. 17.532,98, som udgøres af nettoafregning vedrørende faktura nr. 1225 til [virksomhed3]. Beløbet er dokumenteret i bilag 29. Landsskatteretten kan tiltræde SKATs anmodning om at tilbageføre den af SKAT gennemførte forhøjelse på 17.532 kr. og moms med 4.383 kr., hvormed afgørelsen nedsættes.

Vedligeholdelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til vedligeholdelse af bil med 14.886,48 kr. Klager har fremlagt dokumentation for udgiften.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs indstilling om, at fradraget godkendes med 14.886 kr. og moms med 3.721 kr.

Annoncer og reklame

Landsskatteretten har ved afgørelse dags dato, j.nr. [...] statueret, at fradrag for udgift til deltagelse i [x1] i [Golfklub] ikke ses at være en fradragsberettiget driftsomkostning i henhold til statsskattelovens § 6, litra a, men en privat udgift. I konsekvens heraf er der ikke grundlag for ændring af afgiftsgrundlaget.

Landsskatteretten har ved afgørelse dags dato, j.nr. [...] givet fradrag for køb af visitkort, skilt og magneter på i alt 474 kr. inkl. moms fra [virksomhed10]. I konsekvens heraf nedsættes afgiftsgrundlaget med 95 kr.

Brændstof

Landsskatteretten har ved afgørelse dags dato, j.nr. [...] statueret, at der ikke godkendes fradrag for udgift til benzin, da udgifter hertil ikke er dokumenterede som erhvervsmæssige.

På baggrund af det nu fremsendte dokumentationsmateriale har SKAT indstillet fradrag godkendt med 8.022,54 kr. med tillæg af moms, 2.001,54 kr.

Klageren har blandt andet gjort gældende, at der skal indrømmes fradrag for udgifterne på bilag 328, som er fremsendt på ny. SKAT har ved sin gennemgang godkendt fradrag for diesel-udgifter på bilag 328, selv om bilaget fejlagtigt er benævnt 308.

Landsskatteretten kan herefter tiltræde SKATs indstilling vedrørende fradrag for udgifter til brændstof, idet det ikke er tilstrækkeligt dokumenteret, at klageren har haft erhvervsmæssige udgifter til brændstof.

Afgørelsen nedsættes med 2.002 kr. vedrørende dette punkt.

Administration

SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til administration med 3.266,59 kr.

Fradrag for udgifter til telefon er af SKAT indstillet godkendt med 2.045 kr., sammen med momstilsvar heraf på 509 kr. Dette beløb er indeholdt i den samlede indstilling fra SKAT på 46.289 kr.

Der er fremlagt yderligere bilag på regninger fra [virksomhed14] og [virksomhed15] på i alt 2.880 kr. ekskl. moms, som udgør 720 kr. Beløbet er sammensat således:

Bilag nr. / Tekst

Skat

Moms

350 [virksomhed15]

150,40 kr.

37,60 kr.

340 [virksomhed15]

150,40 kr.

37,60 kr.

348 [virksomhed15]

150,40 kr.

37,60 kr.

347 [virksomhed15]

390,40 kr.

97,60 kr.

355 [virksomhed14]

147,40 kr.

36,86 kr.

356 [virksomhed14]

370,77 kr.

92,93 kr.

357 [virksomhed14]

302,55 kr.

75,81 kr.

358 [virksomhed14]

343,01 kr.

85,92 kr.

359 [virksomhed14]

406,57 kr.

99,83 kr.

360 [virksomhed14]

318,08 kr.

79,67 kr.

361 [virksomhed14]

150,40 kr.

35,60 kr.

438 [virksomhed14]

150,40 kr.

35,60 kr.

439 [virksomhed14]

190,51 kr.

47,63 kr.

437 [virksomhed14]

142,40 kr.

35,60 kr.

I alt

3.363 kr.

840 kr.

Landsskatteretten godkender herefter fradrag med (509 kr. + 840 kr.) i alt 1.349 kr. vedrørende dette punkt.

Småanskaffelser

Virksomheden har fremlagt dokumentation i form af korrespondance vedrørende bestilling af office pakken hos Microsoft Office for Mac Europe på 899 kr. inkl. moms. Der er ikke fremlagt faktura eller kvittering for købet, og der kan derfor ikke indrømmes fradrag for momstilsvar vedrørende dette køb.

Det samlede godkendte fradrag vedrørende dette hovedpunkt udgør herefter følgende:

Tekst

Moms

Varekøb

13.574 kr.

[virksomhed10]

95 kr.

Fremmed arbejde

4.383 kr.

Vedligeholdelse

3.721 kr.

Administrationsgebyrer

1.349 kr.

Brændstof

2.002 kr.

I alt

25.124 kr.

SKAT har ikke godkendt fradrag for 30.145 kr. vedrørende dette punkt, og Landsskatteretten nedsætter derfor afgørelsen med 25.124 kr. til 5.021 kr. vedrørende dette hovedpunkt.