Kendelse af 21-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 15-2148584

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Momstilsvaret for 2014:

Efteropkrævning af udgående moms

99.682 kr.

28.988 kr.

99.682 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] AB’s aktivitet er at være arrangør af [arrangement].

I 2014 blev [arrangement] afholdt på [by1] i [by2]. Selskabet har faktureret deltagere og sponsorer fra virksomheder i andre EU-lande og deltagere og sponsorer uden for EU uden moms med henvisning til artikel 44 og 196 i EU-direktivet 2006/112/EEC.

Selskabet har angivet salget til virksomheder i andre EU-lande uden moms til

437.470 kr.

Selskabet har angivet salget til virksomheder uden for EU uden moms til

60.941 kr.

Salg uden moms i alt

498.411 kr.

Der foreligger et program for konferencen, som blev afholdt den 27. og 28. november 2014. Konferencen var benævnt ”To Translate, or not to Translate…” Det er oplyst, at der var 160 deltagere ved konferencen.

Af programmet fremgår [person1] og [person2] som conference team.

Programmet omfatter forskellige oplæg af oplægsholdere, workshops, debatfora, frokost med mulighed for at besøge stande samt middag og underholdning. Det fremgår, at dele af programmet er sponsoreret af navngivne virksomheder.

Der foreligger faktura fra [by1] til [virksomhed1] AB dateret 11. december 2014. Fakturaen vedrører [arrangement] 2014 afholdt i tidsrummet 26. – 30. november 2014 i alt 414.045 kr. inkl. moms. Fakturaen omfatter inkl. moms:

heldagsmøde 27. november 2014 158 stk. a 1.555 kr., i alt 245.690 kr.
dagsmøde 28. november 2014 161 stk. a 675 kr., i alt 108.675 kr.
der er 25 overnatninger, hvoraf 4 overnatninger er [person2] og 3 [person1]. Derudover 5 enkelt overnatninger, 5 x 2 overnatninger og 1 gange 3 overnatninger. Samlede udgifter til overnatning ekskl. morgenmad inkl. moms er angivet til i alt 24.566 kr.
lokale leje 2 stk. a 1.500 kr., i alt 3.000 kr.
mobilt anlæg (cd+cass+højt+mikr) 650 kr.
musik 23.000 kr.
overført [...]/Banquet rest regn. 4.740 kr. og 1.368 kr., [...] Bar og Lounge rest. regn. 186 kr., overførsel fra værelse 186 kr.

På møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyste [person1] og [person2], at der ikke havde været andre betalte foredragsholdere/oplægsholdere ved konferencen end den ene, som selskabet havde betalt.

Selskabet har fremlagt samtlige fakturaer udskrevet til deltagere og sponsorer/udstillere på messen vedrørende de påklagede forhold.

Vedrørende salg til virksomheder fra andre EU-lande jf. regnskabets konto 3398 ”Danmark Försäljn annat EU-land, periodisk sammanst” i alt 437.470 kr. foreligger 72 fakturaer, hvorpå der ikke er opkrævet moms. Det fremgår, at fakturaerne vedrører [arrangement] 27. - 28. november 2014, og på samtlige fakturaer er anført:

“For participants from outside Denmark in EU: Reverse charge, article 44 and 196 in Directive 2006/112/EEC (general rule)

For participants outside EU: Supply of translation and language related services to a taxable person outside the EEC-community, general rule.”

Af fakturaer foreligger eksempelvis:

Faktura

nr.

Dato

Kunde

Tekst

Antal

Euro

Euro i alt

2014-076

2.11.2014

[virksomhed2] Oy, Finland

1 navngiven deltager

Conference fee a 520 Euro

1

520

520

2014-007

18.9.2014

[virksomhed3], [...], UK
3 navngivne deltagere

Conference fee a 520 Euro – 10 %

Sponsor/Exhibitor fee

Demo session

2

1

1

936

2.000

200

3.136

2014-009

26.9.2014

[virksomhed4], [Sverige]

2 navngivne deltagere

Sponsor/Exhibitor fee

Demo session

1

1

2.000

200

2.200

Ud af de 72 fakturaer vedrører 11 alene sponsor/exhibitor fee og demo sessions. På 9 ud af disse 11 fakturaer er der navngivne deltagere.

Vedrørende salg til virksomheder fra andre lande uden for EU jf. regnskabets konto 3395 ”Danmark Försäljning ej EU”, i alt 60.941 kr. foreligger 8 fakturaer, hvorpå der ikke er opkrævet moms. Der er tale om virksomheder i Rusland, Norge, Palestina, Island, Ukraine og Tyrkiet. Det fremgår, at fakturaerne vedrører [arrangement] 27. - 28. november 2014 og på samtlige fakturaer er anført:

“For participants from outside Denmark in EU: Reverse charge, article 44 and 196 in Directive 2006/112/EEC (general rule)

For participants outside EU: Supply of translation and language related services to a taxable person outside the EEC-community, general rule.”

Af eksempel på faktura foreligger:

Faktura

nr.

Dato

Kunde

Tekst

Antal

Euro

Euro i alt

2014-031

17.10.2014

[virksomhed5], Russia

3 navngiven deltagere

Conference fee a 520 Euro

3

520

1.560

Selskabet har endvidere fremsendt fakturaer for salg til virksomheder i Danmark, hvorpå der er opkrævet 25 % moms. Der foreligger 25 fakturaer, som er bogført på regnskabets konto 3390 ”Danmark Försäljn, dansk moms” og momsen udgør i alt 36.191 kr. Disse fakturaer er ikke omfattet af klagen.

SKATs afgørelse

SKAT (nu Skattestyrelsen) har forhøjet selskabets momstilsvar for 2014 med 99.682 kr. vedrørende udgående moms af faktureret salg for adgang til [arrangement], som SKAT har anset for momspligtigt.

Af SKATs afgørelse fremgår følgende begrundelse vedrørende det påklagede forhold:

”…

SKATs ændringer

Punkt 1. Ikke faktureret moms vedr. [arrangement] 2014 99.682 kr.

1.3. Retsregler og praksis

SKM2014.783.SKAT (vedlagt dette brev)

Når parterne fejlagtigt har forudsat, at en momspligtig transaktion ikke havde leveringssted i Danmark jævnfør momslovens §§ 14-22, skal der ske efteropkrævning af for lidt opkrævet moms med 20 procent, svarende til 25 procent af 80 procent af vederlaget jf. momslovens § 27 stk. 1, i tilfælde hvor betalingspligten påhviler leverandøren, og hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt momsen fra køberen.

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Leveringsstedet for adgang til [arrangement] 2014 er Danmark, da ydelsen er leveret i [by2]. Da leveringsstedet er i Danmark skal der opkræves moms på adgangen til arrangementet.

Når en virksomhed fejlagtigt ikke har opkrævet moms af et arrangement der har leveringssted i Danmark og det ikke er muligt for sælger at få tilbagebetalt momsen fra køberen, skal der alene ske efteropkrævning af for lidt opkrævet moms med 20 procent, svarende til 25 procent af 80 procent af vederlaget.

Selskabets udgående moms forhøjes derfor med 99.682 kr. (20 procent af 498.411).

1.5.SKATs afgørelse

[virksomhed1] AB er en konference arrangør, som står for lokaler, teknisk udstyr, administrative tjenester og mad. Deltagerene leverer indholdet. Sponsorerne har en udstilling/standplads og adgang til konferencen.

SKAT fastholder derfor begrundelsen for, at forhøje selskabets udgående moms.”

SKAT har i udtalelse til klagen anført følgende:

”SKAT mener ikke, at momslovens § 21 stk. 1 og stk. 2, skelner mellem sponsorer/udstillere og
deltagere.

SKAT mener:

At det fremgår af momslovens § 21 stk. 1 og stk. 2, at leveringstedet for ydelserne er i
Danmark, når arrangementet finder sted i Danmark.
At sponsorens/udstillernes navne kan forekomme på virksomhedens hjemmeside er en
ydelse i tilknytning til arrangementet jf. momslovens § 21 stk. 1 og stk. 2.
At momsen i afgørelsen af 20. april 2015 er korrekt opgjort.”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabets momstilsvar for 2014 skal nedsættes med 70.694 kr. vedrørende udgående moms af dele af faktureret salg for udenlandske sponsorere/udstillere og den del af prisen, som vedrører arrangementet for øvrige udenlandske deltagere ved deltagelse i [arrangement], idet ydelserne ikke er momspligtige.

Repræsentant begrunder klagen således:

”…

Resume

SKAT's ændring består af tre punkter. Vi mener, at det første punkt i SKAT's afgørelse om ændring er delvist forkert. De øvrige punkter har vi ingen bemærkninger til, men accepterer SKAT's afgørelse.

Baggrund

Virksomheden har i 2014 arrangeret "[arrangement]".

Virksomhedens aktiviteter har bestået i at sørge for lokaler, teknisk udstyr, administration og fortæring i forbindelse med arrangementet. Virksomheden har også kontaktet en foredragsholder, der skulle holde et foredrag. Resten af tiden har deltagerne selv stået for indholdet som f.eks. foredrag, workshops m.m.

Derudover har også sponsorer/udstillere betalt for at kunne markedsføre deres tjenester.

Virksomheden har faktureret både de deltagere og de sponsorer, som ikke har været danske virksomheder, uden moms under henvisning til artikel 44 og 196 i EU-direktiv 2006/112/EF.

Vores opfattelse

Vi mener, at konferencedeltagerne og sponsorerne/udstillerne set ud fra et momsperspektiv ikke skal behandles på samme måde.

Sponsorer/udstillere

Vi mener, at sponsorerne ikke betaler for at få adgang til en konference.

Sponsorernes afgift er i stedet en deltagerafgift og skal betragtes som en tjenesteydelse, der er omfattet af hovedreglen ved fastsættelse af beskatningsland.

Det vil sige, at der skal anvendes omvendt betalingspligt for moms i forbindelse med dette salg. Tjenesteydelsen angår retten til at deltage som udstiller på messen. Der er ikke tale om muligheden for at kunne besøge messen i almindelighed, men tjenesteydelsen afhænger af, at messearrangøren giver forskellige besøgende, som kommer for at se og høre udstilleren på dennes stand, adgang. Det er heller ikke sikkert, at sponsorerne/udstillerne deltager eller overhovedet er til stede, men derfor kan deres navne godt forekomme på virksomhedens hjemmeside.

Salget til virksomheder, der ikke er faktureret med moms, fordi de er sponsorer eller udstillere, udgør 208.533 kr. (se bilag 1). Vi mener derfor, at den udgående moms, som SKAT har truffet afgørelse om, ikke skal forhøjes for den del, der vedrører salg til sponsorer/udstillere. Det udgør efter vores beregning 41.706 kr. (20% af grundlaget) af SKAT's ændring.

Deltagere

[virksomhed1] AB har arrangeret konferencen på en sådan måde, at vi har sørget for lokaler og andre praktiske forudsætninger for konferencen. Da vi ikke har arrangeret det pædagogiske indhold, har vi ikke betragtet den afgift, vi har beregnet os, som adgangsgivende til konferencen, men som en afgift, der dækker et konferencearrangement uden pædagogisk indhold.

Men da [virksomhed1] AB har bestilt en foredragsholder, har vi nu indset, at vi delvist også har stået for det pædagogiske indhold, og at den afgift, deltagerne har betalt, helt eller delvist har været adgangsgivende til arrangementet, og at vi burde have faktureret med dansk moms i hvert fald for dele af afgiftens vedkommende.

Vi mener derfor, at den del af afgiften, som deltagerne har betalt, både dækker adgang til "[arrangement]" og den afgift, vi som arrangør har beregnet os for at arrangere begivenheden for deltagerne. Vi mener, at det halve af momsen vedrører hver del, og at SKAT's ændring skal halveres, så den kun vedrører den del, der angår salg til deltagerne. Den moms, der efter vores opfattelse dermed ikke skal indgå i forhøjelsen, udgør 28.988 kr. (se bilag 1 ).”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen omhandler om SKAT var berettiget til at foretage efteropkrævning af udgående moms af vederlag fra kunder uden for Danmark samt om de leverede ydelser var momspligtige. Derudover omhandler sagen, om selskabet kunne anvende omvendt betalingspligt for momsen.

I henhold til momslovens § 1 er erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark afgiftspligtig.

Selskabet er afgiftspligtigt i henhold til momslovens § 3, idet selskabet driver selvstændig økonomisk virksomhed.

I henhold til momslovens § 4 betales der afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Selskabet har modtaget vederlag mod levering, hvorfor der foreligger en afgiftspligtig transaktion.

Af momslovens § 21 fremgår følgende:

”Leveringsstedet for adgang til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lign., herunder messer og udstillinger, og ydelser i tilknytning hertil, der leveres til en afgiftspligtig person, er her i landet, når disse arrangementer rent faktisk finder sted her.

Stk. 2 Leveringsstedet for ydelser i forbindelse med aktiviteter inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lign., herunder messer og udstillinger, samt levering af ydelser som arrangører af sådanne aktiviteter, der leveres til en ikkeafgiftspligtig person, er her i landet, når disse aktiviteter rent faktisk udøves her.”

Bestemmelsen i momslovens § 21 implementerer artikel 53 i momssystemdirektivet (direktiv 2006/2012/EEC), hvoraf fremgår følgende:

”Leveringsstedet for adgang til arrangementer inden for kultur, sport, videnskab,
undervisning, underholdning og lignende, som f.eks. messer og udstillinger, og tjenesteydelser i tilknytning dertil, der leveres til en afgiftspligtig person, er det sted, hvor disse arrangementer rent faktisk finder sted.”

Selskabet har afholdt konference i Danmark, hvorfor leveringsstedet for selskabets aktiviteter i relation hertil var i Danmark.

Bestemmelsen i momslovens § 21 omhandler den faktiske benyttelse af de leverede ydelser (use & enjoyment). Bestemmelsen finder anvendelse forud for den almindelige regel om ydelsers leveringssted i momslovens § 16, som implementerer momssystemets art. 44, hvorefter hovedreglen for salg af ydelser til afgiftspligtige personer vil have leveringssted og skal pålægges moms i køberens medlemsstat.

Der er herved henset til, at de ydelser selskabet har faktureret til kunderne i form af conference fee, sponsor/exhibitor fee og demo session, er vederlag betalt for adgang til konferencen. Selskabet var arrangør af konferencen, og de fakturerede ydelser var for adgang til konferencen, uanset om det var som konferencedeltager eller sponsor/udstiller, jf. momslovens § 21, stk. 1 og 2. Det bemærkes hertil, at der også for sponsorer/udstillere er navngivne deltagere. På baggrund heraf anses vederlagene for momspligtige i Danmark.

Da der er tale om levering af ydelser, og leveringsstedet for ydelserne var i Danmark, og vederlagene var momspligtige i Danmark, skulle det svenske selskab opkræve dansk moms hos kunderne.

Selskabets salg af ydelser til kunder uden for Danmark er ikke omfattet af muligheden for omvendt betalingspligt, da leveringsstedet er i Danmark. Der henvises til momslovens § 46, stk. 1, hvoraf fremgår, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har foretaget efteropkrævning af udgående moms i relation til selskabets fakturering af kunderne.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.