Kendelse af 28-11-2016 - indlagt i TaxCons database den 03-03-2017

SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 59.944 kr. som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt spørgsmålet om registreringspligt.

Faktiske oplysninger

I forbindelse med SKATs og politiets fælles kontrol den 29. oktober 2014 på [adresse1] ved [adresse2], [by1] blev Ssang Yong Rexton med stelnummer [...] og registreringsnummer [finans1] bragt til standsning af politiet. Føreren af køretøjet var klageren. Køretøjets registrerede ejer og bruger var klagerens afdøde ægtefælle.

Køretøjet er registreret som såkaldt camper med nedsat afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a.

Føreren oplyste, at køretøjet havde været registeret til den registrerede ejer siden 20. april 2012, og at første indregistrering var 3. august 2007.

Klageren fremviste camperudstyret, og det blev konstateret af SKAT, at der manglede følgende i forhold til typefortegnelsen:

Rosette til etablering af bord samt bordben
Spilde- og ferskvandstank samt slanger hertil
Værktøj til at hæve taget så både sovepladser og ståhøjde ved køkken kan etableres
Bøjlestænger

På standsningstidspunktet åbnede klagerens bilens bagklap således at der var adgang til det bagest af bilens kabine. Klageren oplyste, at han ikke havde værktøj til at åbne køkkenmodulet, men dette lykkedes dog alligevel uden brug af værktøj. Det blev efter åbningen konstateret, at der manglede ferskvands- og spildevandstank samt slanger/rør til tilslutning af disse tanke. Der var et spritblus til stede, som lå løst i køkkenmodulet.

I bilens kabine bag førersæderne befandt sig op til flere forskellige genstande, heriblandt private genstande. På SKATs forespørgsel om fremvisning af yderligere campingudstyr fremfandt klageren en løstliggende rosette/rondel der bruges i forbindelse med etablering af bord på 51 x 41 cm i kabinen. SKAT oplyste, at denne rosette/rondel i henhold til typefortegnelsen for det pågældende køretøj, skulle være fastmonteret med skruer eller på anden måde fastgjort, f.eks. svejset, i bunden/ gulvet af køretøjet. Klageren forklarede til SKAT, at rosetten aldrig havde været monteret, da han og hans afdøde ægtefælle aldrig havde etableret bordet, men udelukkende havde benyttet bilen til overnatning.

På forespørgsel om bilens teltdug, var det muligt at se teltdugen gennem en lille åbning ved de flytbare plader ved hævetaget. Klageren oplyste, at han ikke havde værktøj med i bilen til at hæve taget.

Klageren har efterfølgende indsendt dokumentation for køretøjets udstyr i form af en erklæring udarbejdet af [virksomhed1].

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 59.944 kr. i yderligere registreringsafgift, fordi SKAT har anset motorkøretøjet for omfattet registreringsafgiftspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4, i lovbekendtgørelse nr. 221 af 26. februar 2013 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer.

Af sagsfremstillingen fremgår bl.a. følgende:

”(...)

SKATs bemærkninger

Køretøjet er indregistreret på nedsat registreringsafgift som autocamper/beboelse. Efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, er det en betingelse for denne indregistrering, at køretøjet er konstrueret og indrettet til beboelse, samt har en tilladt totalvægt over 2 tons og er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser til mindst 4 personer. Det indebærer, at der skal være:

• Godkendt med maks. 5 siddepladser, heraf 2 førersæder, 3 sæder placeret bag førersæderne og er vendbare

• Køkken med svingarm

• Soveplads til 2 personer når sæderne klappes sammen og der lægges luftmadrasser oven på. Opredningen måler 107 x 184,2 cm

• Under hævertaget indrettes soveplads 112,5 x 190 cm til 2 personer

• Køkkenmodul indeholdende 1 spritblus, køkkenvask tilsluttet vand- og spildevandstank. Ståhøjde ved køkkenarrangement 181 cm

• I kabinen er anbragt et bord 51 x 41 cm

På baggrund af SKATs anmodning til fører om, at fremvise det lovpligtige campingudstyr, blev det konstateret, at følgende campingudstyr ikke var korrekt monteret og medbragt i henhold til typegodkendelsen:

Manglende indretning/konstruktion:

• Rosette til etablering af bord/spiseplads

• Rosette var ikke fastmonteret med skruer eller fastsvejset i bilens bund, men lå løst i bilens kabine

Manglende campingudstyr:

• Spildevandstank

• Ferskvandstank

• Slanger/afløb til spildevands- og ferskvandstank

• Bordben (til etablering af bord i kabinen på 51 x 41 cm)

• Nøgle/værktøj til at hæve taget (således at sovepladser på 112,5 x 190 cm til 2 personer) kan indrettes

• Nøgle/værktøj til at hæve taget, således at der kan laves ståhøjde ved køkkenarrangement

• Bøjlestænger til at gøre sæderne bag førersæderne vendbare og bruges som støtter i gulvet, når sæderne er vendt

Indretningen af køretøjet samt evt. tilstedeværende campingudstyr er dokumenteret til sagen med fotos.

Det fremgår endvidere af typegodkendelsen, at der i kabinen skal være anbragt et bord på 51 x 41 cm. Det er SKATs opfattelse, at rosetten til bordbenet, der er en vital del, skal være fastmonteret i gulvet. Bordbenet er ikke i stand til at stå uden rosettens fastgørelse i vognbunden ved normalt brug, f.eks. sidde og spise, og derved etablere en spiseplads/et bord som anført i typegodkendelsen.

Ved typegodkendelsen af prototypen er Ssang Yong Rexton af denne type fremvist for SKAT med blandt andet fastskruet rosette og vendbar sæderække. Denne fastgørelse af rosetten og den vendbare sæderække har således været en del af den samlede konstruktion, der bl.a. har ført til SKATs godkendelse af Ssang Yong Rexton som autocamper på nedsat afgift.

Køretøjet er ombygget i Danmark til autocamper. [virksomhed2] har forestået ombygningen. Efter ombygningen er prototypen fremvist for SKAT. SKAT har herefter godkendt prototypen som autocamper. Godkendelsen fremgår af typefortegnelsen over køretøjet. Typefortegnelsen er efter godkendelsen udleveret til ombygger [virksomhed2]. Af typefortegnelsen fremgår det bl.a. at der i kabinen er anbragt et bord 51 x 41 cm.

Det fremgår af bestemmelsens ordlyd i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, at køretøjet ikke alene skal være konstrueret, men også indrettet til ophold og beboelse. Denne forståelse er ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne til bestemmelsen.

Det følger ligeledes af den dagældende bestemmelses ordlyd i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 1, nr. 1, at et køretøj ikke alene skal være konstrueret, men også indrettet til ophold og beboelse. Dette skulle efter ordlyden være utvivlsomt. Denne forståelse er i overensstemmelse med forarbejderne til bestemmelsen.

Det fremgår ligeledes af de almindelige bemærkninger til lovforslaget nr. L 42 (Folketinget 1989-90, afsnit A.1. Campingbiler) om nedsættelse af afgift på campingbiler til 60 % afgift, at dette var den lavest mulige nedsættelse, idet det skulle undgås, at campingbiler dermed ville substituere almindelige personbiler.

Under behandling af lovforslag nr. 42 (L 42, bilag 3 og 17) fremgår det bl.a. af svar til spørgsmål 9, at for at bilen kan afgiftsberigtiges med 60 %, skal der svares afgift af bilens værdi monteret med beboelsesdelen.

Når rosetten/rondellen ikke er fastmonteret i gulvet i kabinen eller anbragt på en fodplade der monteres i gulvet, er det således ikke muligt at etablere et bord på 51 x 41 cm, jf. kravet i typefortegnelsen og hvilket fremgår heraf. Bordbenet er ikke i stand til at stå uden at dette placeres i rosetten/ rondellen. Rosetten/rondellen skal sikre at bordbenet kan stå lodret, således at bordpladen kan monteres her på. At kunne anbringe et bord på 51 x 41 cm i kabinen, er således en del af bilens indretning og konstruktion, og et krav for at opfylde betingelserne om at være en autocamper til beboelse.

Herudover er det heller ikke muligt, at indrette og anvende bilen som autocamper, når det ovenfor oplistede udstyr mangler.

Det er i øvrigt SKATs opfattelse, at når der er tale om køretøj konstrueret og indrettet til beboelse, skal det på hvilket som helst tidspunkt og hvor som helst være muligt, at kunne anvende køretøjet som sådan. Dette er ikke muligt, når køretøjet ikke opfylder betingelserne i henhold til typefortegnelsen for en autocamper.

SKAT finder, at køretøjet, der er indregistreret som personbil til beboelse (autocamper), har været anvendt i Danmark, uden at betingelserne for indregistrering som personbil til beboelse (autocamper) var opfyldt. Køretøjet er derfor omfattet af reglerne for personmotorkøretøjer, og skulle derfor have været anmeldt til registrering inden det blev taget i brug efter ombygningen. Ved omregistreringen skulle der endvidere have været betalt yderligere registreringsafgift.

(...)”

I forbindelse med klagesagen hos Landsskatteretten har SKAT angivet følgende i sin udtalelse:

”(...)

Indledning

Køretøjet er indregistreret første gang i Danmark pr. 3. august 2007 med anvendelse beboelse (autocamper).

Køretøjet er ombygget i Danmark til autocamper. [virksomhed2] har forestået ombygningen. SKAT har herefter godkendt køretøjet som autocamper. Godkendelsen vedrørende omhandlet køretøjet fremgår af fortegnelse pr. 11.04.2006 (6/2006) – Bilag 1.

Det fremgår af bestemmelsens ordlyd i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2, at køretøjet ikke alene skal være konstrueret, men også indrettet til ophold og beboelse. Denne forståelse er ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne til bestemmelsen.

SKATs bemærkninger til klagens anbringender

Grundlæggende og generelt skal ombyggede campingbiler – uanset bilmærke – utvivlsomt være indrettet til ophold og beboelse. Derimod kan der fra bilmærke til bilmærke være forskel i interiørets udseende og form, herunder også forskel på, hvordan eksempelvis et bord i henhold til en typefortegnelse, skal være anbragt.

Det kan nævnes, at rosetten (til etablering af bord) i eksempelvis en KIA Carnival camper monteres ved brug af genanvendelige skruer (vingeskruer) i bilens bund, hvor der i forvejen er skåret gevind. Herefter kan vindeskruerne skrues i og det er muligt, at fastgøre rosetten uden brug af professionelt værktøj.

Modsætningsvis er en Ssang Yong Rexton camper i lighed med en KIA Carnival camper ikke konstrueret med denne form for fastgørelse af rosetten til bordben og bordplade. En Ssang Yong Rexton camper er konstrueret med en fastmonteret rosette monteret i bilens bund med selvskærende skruer.

Det kan efter SKATs opfattelse ikke anses for normal anvendelse, såfremt bilen eksempelvis på en campingplads og inden anvendelse til beboelse/brug af bord, skal skæres gevindhuller og herefter skrue skruer i med en skruemaskine.

SKAT skal i øvrigt bemærke, at det af fortegnelsen (nr. 6/2006) bl.a. fremgår, at der i kabinen er anbragt et bord 51 x 41 cm.

Ved SKATs kontrol af køretøjet den 29. oktober 2014, blev det blandt andet konstateret, at rosette til etablering af dette bord i kabinen ikke var monteret dvs. fastgjort med stationære/selvskærende skruer eller fastsvejset i gulvet i kabinen, jf. billeder af køretøjet på kontroldatoen i SKATs sagsfremstilling.

Hvis rosetten ikke er fastmonteret i gulvet i kabinen, er det således ikke muligt at etablere dette bord på 51 x 41 cm, jf. kravet i typefortegnelsen og hvilket fremgår heraf. Bordbenet er ikke i stand til at stå uden at dette placeres i rosetten. Rosetten skal sikre, at bordbenet kan stå lodret, således at bordpladen kan monteres her på.

At kunne anbringe et bord på 51 x 41 cm i kabinen, er således en del af bilens indretning og konstruktion, for fortsat at opfylde betingelserne for at være en autocamper til beboelse.

Klagens punkt 1

Ifølge det oplyste til SKAT havde [person1] i forbindelse med et eventuelt salg fremvist køretøjet for [virksomhed1] den 24. oktober 2014, hvor en sælger havde gennemgået køretøjet og konkluderede at den opfyldte betingelserne om at være indrettet og konstrueret som camper. Udstyret var gemt væk under sæderne.

På mødet mellem SKAT, [person1] og [person2] fra [virksomhed3] den 22. januar 2015, fremlagde [person1] en erklæring fra [virksomhed1] og 5 billeder fordelt på 2 A4 ark (bilag 2). Erklæringen er dateret den 7. januar 2015. Billederne er ikke dateret. Erklæringen fremstår som udarbejdet på blankt A4 papir uden eksempelvis Mercedeslogo eller underskrift.

Den 5. februar 2015, klokken 14.23 (bilag 3) fremsender repræsentanten [person2] via mail en ny erklæring fra [virksomhed1], ligeledes dateret den 7. januar 2015 (bilag 4). Denne erklæring fremstår nu med Mercedeslogo, stempel og underskrift. Erklæringen er fremsendt til SKAT uden billedmateriale.

Det fremgår at billedmaterialet, udleveret til SKAT (på mødet den 22.01.2015) sammen med erklæringen af den 7. januar 2015, ikke er dateret. Det har således ikke været muligt for SKAT, at konstatere og vurdere hvornår billederne er taget – om billedmaterialet fra [virksomhed1]’ gennemgang af køretøjet den 24. oktober 2014 eller om billedmaterialet eksempelvis er udarbejdet efter SKATs kontrol den 29. oktober 2014. I øvrigt hvorvidt billedmaterialet kan være udarbejdet i perioden fra 30. oktober 2014 til 7. januar 2015, hvor SKAT første gang bliver bekendt med erklæringen fra [virksomhed1] og billederne på de 2 A4 ark..

Det er SKATs opfattelse, at det afgørende er, hvordan køretøjet var indrettet og konstrueret efter ibrugtagningen på færdselslovens område og dermed fremstod på kontroltidspunktet. Det er dette SKAT forholder og har forholdt sig til.

Klagens punkt 4

I lighed med SKATs sagsfremstilling er det afgørende ikke, hvordan bilen har været anvendt, men afgørende er hvorledes bilen er konstrueret og indrettet til beboelse efter ibrugtagningen på færdselslovens område og dermed efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 2.

Det er SKATs opfattelse, at når der er tale om køretøj konstrueret og indrettet til beboelse, skal det være muligt på hvilket som helst tidspunkt og hvor som helst at kunne anvende køretøjet som sådan. Dette er ikke muligt, når køretøjet ikke opfylder betingelserne i henhold til typefortegnelsen for en autocamper.

Klagens punkt 6

SKAT finder at der ikke er sket forskelsbehandling, da SKAT tidligere har offentliggjort den administrative praksis, jf. Højesteretsdom SKM2014.728HR (bilag 5).

”Siden en praksisændring offentliggjort i december 1999 har SKAT fortolket bestemmelserne således, at der i en autocamper under kørsel bl.a. altid skal med bringes bord (eventuelt aftageligt) samt udstyr til indretning af sovepladser. Denne praksis er også beskrevet i punktafgiftsvejledningen fra 2000 og i de følgende år, hvor den lempelige registreringsafgift for autocampere var gældende.

Ved en lovændring i 2000 skærpede Folketinget bestemmelsen om indregistrering af autocampere for at begrænse mulighederne for at få almindelige større personbiler kategoriseret som campingbiler og derved undgå, at autocampere substituerede større personbiler. SKATs administrative stramning blev omtalt i forbindelse med Folketingets behandling af lovforslaget”

Retspraksis

Højesteret fandt jf. SKM.2014.728HR at:

”...det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse”.


SKAT skal også henvise til Skatteministeren svar til Folketingets Skatteudvalg (L-42 – bilag 2 og 17), at for at en bil kan afgiftsberigtiges med 60 %, skal der svares afgift af bilens værdi
monteret med beboelsesdelen.

Indstilling

SKAT indstiller at afgørelse af den 2. februar 2015 fastholdes.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse om afkrævning af registreringsafgift ophæves.

Til støtte herfor har klageren angivet følgende:

”(...)

På vores medlems vegne gøres følgende gældende, til støtte for dennes opfattelse af, at SKATs afgørelse er forkert. Det skal bemærkes at vores medlem i mellemtiden har indbetalt registreringsafgift i henhold til SKATs afgørelse, og at han derfor vil kræve sit udlæg erstattet af SKAT såfremt Landsskatteretten når frem til, at klagen er berettiget.

1. Det er faktuelt forkert, når SKAT lægger til grund, at det meste af bilens oprindelige camperingsudstyr ikke forefandtes i bilen, da han blev stoppet i SKATs razzia d. 29. oktober 2014. Det pågældende camperingsudstyr befandt sig konkret under sæderne i bilen, hvilket [person1] desværre var uvidende om på kontroltidspunktet. Til støtte herfor henvises til erklæring fra bilsælger [person3] af 7. januar 2015, bilag 2, hvori det bekræftes, at bilforhandlerfirmaet [virksomhed4] ganske få dage inden SKATs razzia, nemlig d. 24. oktober 2014, havde gennemgået bilen herunder camperingsudstyret med henblik på køb af bilen af [person1]. Og at det på dette tidspunkt blev konstateret, at alt udstyr var til stede i bilen og at alle camperingsfunktioner virkede. Eneste mangel var en stang/ben til køkkenbordet, som ifølge [virksomhed4] dog ikke var en del der fulgte med bilen som ny.
2. Registreringsafgiftsloven omtaler ikke noget sted at der skal forefindes en stang/ben til køkkenbordet i en bil, der er indregistreret som autocamper/til ophold og beboelse. De betingelser, der stilles til en sådan bils indretning og udstyr, herunder at den skal være indrettet med et vist antal pladser og skal være egnet til ophold og beboelse, synes helt bestemt at være opfyldte, uanset der mangler en stang/ben til køkkenbordet.
3. Det bestrides at man kan udlede af typegodkendelsens angivelse af, at der ”i kabinen skal være anbragt et bord”, at der nødvendigvis skal forefindes en stang/ben til bordet.
4. At bilen, uanset den manglende stang/ben til køkkenbordet alligevel må anses egnet til ophold og beboelse, understøttes af det faktum, at [person1] og hans kone rent faktisk anskaffet netop med det formål at bilen skulle bruges til at overnatte i.
5. Under disse omstændigheder synes der ikke at være tale om nogen overtrædelse eller nogen omgåelse af hverken bestemmelserne i eller formålet med registreringsafgiftsloven. SKATs afgørelse er derfor forkert.
6. Hvis Landsskatteretten alligevel finder, at registreringsafgiftsloven er overtrådt eller omgået, gøres det gældende, at der konkret er tale om en så bagatelagtig og helt ligegyldig overtrædelse, at SKATs afgørelse om afgiftsbetaling må anses urimelig og disproportional. I mangel af tilfælde vælger SKAT i øvrigt, i tilfælde af konstatering af mangelende camperingsudstyr, at begrænse sig til at indskærpe over bilejeren, at udstyret fremtidigt skal medbringes. Det synes således i strid med det forvaltningsretlige lighedsprincip, når [person1] i stedet for en sådan indskærpelse har modtaget afgiftskrav allerede ved første konstatering af, at der manglede udstyr.

(...)”

Ved e-mail af 4. juni 2015 har klagerens repræsentant angivet følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

[virksomhed3] har følgende bemærkninger.

SKAT henviser til at billedmaterialet er udateret og at det desuden ikke fremgår, hvem der har taget billederne.

Hertil kan [virksomhed3] videregive fra vores medlem, at billederne er taget af [person3] hos [virksomhed4], og at billederne er taget af [person3] efter at vores medlem var blevet standset i SKATs razzia.

(...)”

Repræsentantens indlæg på retsmødet

Til støtte for påstanden blev det i overensstemmelse med de skriftlige indlæg anført, at alt udstyr var til stede i køretøjet på standsningstidspunktet, og at det forhold at stang/ben til køkkenbordet ikke var medbragt, ikke er tilstrækkeligt til at bringe køretøjet ud af anvendelsesområdet for registreringsafgiftslovens § 5a.

I tillæg til de skriftlige indlæg anførte repræsentanten, at [virksomhed3] var indtrådt i sagen, fordi man anså sagen en for principiel.

Klageren forklarede uddybende om bilens konkrete anvendelse under retsmødet, herunder at han vurderede at have overnattet min. 200 gange i køretøjet inden for et år. Klageren kørte som chauffør for sin hustru, der havde natarbejde, og det var hustruen, der betjente køretøjet, når det blev anvendt til overnatning. Klageren kendte derfor ikke til køretøjets nærmere indretning og de foranstaltninger, der var påkrævet for at indrette køretøjet til ophold og beboelse.

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at det omhandlede køretøj er registreringspligtigt i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. lov om registrering af køretøjer § 2.

Det anses endvidere for ubestridt, at køretøjet ved første indregistrering er afgiftsberigtiget efter de særlige regler i den tidligere gældende § 5a i registreringsafgiftsloven, der var formuleret således (uddrag):

”(...)

For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

[...]

Stk. 3. Et køretøj, som er berigtiget med afgift efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

(...)”

Den citerede § 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000.

Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde, og skal være indrettet med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stilling til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

”(...)

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

(...)”

Det anses ikke for tilstrækkeligt dokumenteret, at køretøjet på standsningstidspunktet medbragte alt camperudstyr, hvorfor køretøjet ikke kan anses for ”utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse”. Hertil kommer, at rosetten ikke var fastmonteret i køretøjet, og således var bordet ikke anvendeligt efter sit formål.

Klagerens køretøj opfyldte derfor ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, på kontroltidspunktet.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, at et køretøj, som er berigtiget efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter.