Kendelse af 03-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående afgift efter momslovens § 37, stk. 1, og at SKAT som følge heraf har forhøjet selskabets afgiftstilsvar med 219.740 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 30. juni 2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Faktiske oplysninger om selskabet

[virksomhed1] ApS (herefter benævnt selskabet) er et anpartsselskab, der havde startdato den 30. august 1989. Selskabet er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekoden 683120 Boliganvisning, ferieboligudlejning m.v. Videre er selskabet registreret med bibrancher under branchekoden 682040 Udlejning af erhvervsejendomme.

Selskabet ejer en fast ejendom beliggende [adresse1], [by1] (herefter benævnt ejendommen). Ejendommen består af 3 længer og en garage. I perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2013 blev ejendommens øst- og vestlænge udlejet til boligformål, mens ejendommens nordlænge blev udlejet til erhvervsmæssigt formål. I perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014 udlejede selskabet alene til boligformål. Selskabet har ikke fremlagt huslejefakturaer.

Det fremgår af erhvervslejekontrakten mellem selskabet og [virksomhed2], at huslejen udgjorde 6.666,50 kr., a conto varmebidraget udgjorde 1.000 kr., a conto vandbidraget udgjorde 50 kr. og a conto el udgjorde 500 kr. Videre fremgår det, at momsen udgjorde 1.666,50 kr. svarende til 25 % af huslejen.

I forbindelse med SKATs kontrol konstaterede SKAT, at selskabet ikke var frivilligt registreret for erhvervsudlejningen, og SKAT opfordrede herefter selskabets repræsentant til at ansøge herom. Selskabets repræsentant har oplyst, at selskabet ikke blev frivilligt registreret for perioden fra 1. januar 2012 til 30. juni 2014.

Ejendommen blev forsynet med el, hvilke udgifter selskabet blev faktureret samlet for. Selskabet opkrævede herefter lejerne betaling for el efter deres faktiske forbrug ud fra separate elmålere i øst- vest- og nordlængen. Ejendommen blev videre forsynet med varme fra to oliefyr og et pillefyr. Østlængen var tilsluttet et oliefyr benævnt ”sydtanken”, mens nord- og vestlængen var tilsluttet et fælles oliefyr benævnt ”nordtanken” samt et pillefyr. Selskabet angav og indbetalte ikke salgsmoms for de af erhvervslejerne erlagte vederlag for varme og el til erhvervslejemålet.

Det fremgår af selskabets finanssaldo for perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012, at selskabet havde en omsætning fra erhvervsudlejning på samlet 103.996,80 kr., en omsætning fra boligudlejning på samlet 130.240 kr. og en omsætning fra varme og el på samlet 92.018,94 kr.

Det fremgår af selskabets årsrapport for perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013, at selskabet havde en omsætning fra erhvervsudlejning på 3.950 kr., en omsætning fra boligudlejning på 160.080 kr. og en omsætning fra varme på 59.900 kr. Det er oplyst af SKAT, at en omsætning på samlet 134.900 kr. hidrørte fra boligudlejning og levering af varme og el til vestlængen, og at en omsætning på 85.080 kr. hidrørte fra boligudlejning og levering af varme og el til østlængen.

Det fremgår af selskabets finanssaldo for perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014, at selskabet havde en omsætning fra boligudlejning på 88.710 kr. og en omsætning fra varme og el på 49.590 kr.

Selskabet har ved brev af 19. marts 2015 til SKAT anmodet om et delvist fradrag på 46.110 kr. for faktura nr. 08/2011 udstedt af [virksomhed3] ApS den 30. december 2011. SKAT har ved afgørelse af 6. maj 2015 imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse og godkendt selskabets fradrag for indgående afgift på 46.110 kr. for 2011.

Faktiske oplysninger om selskabets udgifter i perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012

Selskabet angav indgående afgift på samlet 74.504 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012. SKAT har heraf godkendt et fradrag på 11.181 kr.

Som dokumentation for udgiften på konto 5100 (VAREKØB KONTANT) fremlagde selskabet faktura nr. 42701 (selskabets regnskabsbilag 40) udstedt af [virksomhed4] A/S den 22. juni 2012. Af fakturaen fremgår det, at selskabet blev faktureret 4.375 kr. for ”Lækagesporing udført d. 22/6 vedr. varmeanlæg rapport vedlagt”, hvoraf 875 kr. udgjorde moms.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5150 (UNDERLEVERANDØRER DIV.) fremlagde selskabet bl.a. faktura nr. 2012-334 (bilag 59) udstedt af [virksomhed5] den 13. november 2012. Af fakturaen fremgår det, at [virksomhed6] blev faktureret 25.280,50 kr. for VVS-arbejde, hvoraf 5.056,10 kr. udgjorde moms.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5401 (OLIE VARME [adresse1]) fremlagde selskabet faktura nr. 224880461 (bilag 5), faktura nr. 224880462 (bilag 10), faktura nr. 225132064 (bilag 65) udstedt af [virksomhed7] A/S henholdsvis den 29. december 2011 og 30. november 2012. Af fakturaerne fremgår det, at selskabet blev faktureret samlet 70.923,18 kr. for fyringsolie, hvoraf samlet 14.184,64 kr. udgjorde moms. Videre fremlagde selskabet en rykkerskrivelse (bilag 35) udstedt af [virksomhed7] A/S den 31. maj 2012. Af rykkerskrivelsen fremgår det, at selskabet i henhold til faktura nr. 224980843 skyldte 33.826,91 kr. Faktura nr. 224980843 er ikke fremlagt.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5420 (EL [adresse1]) fremlagde selskabet betalingsoversigter (bilag 17, 64 og 66) fra Betalingsservice. Af betalingsoversigterne fremgår det, at selskabet skulle betale a conto samlet 11.934,62 kr. til [virksomhed8] A/S og [virksomhed9] A/S, hvoraf 2.386,93 kr. udgjorde moms. Selskabet har under sagens behandling ved Landsskatteretten fremlagt ”Årsopgørelse for el samt første acontoregning” udstedt af [virksomhed10] A/S den 12. november 2012. Af denne fremgår det, at selskabet skulle betale 3.876,96 kr. Der er ikke fremlagt fakturaer.

Som dokumentation for udgifterne på konto 7147 (ADVOKATOMKOSTNINGER) fremlagde selskabet faktura nr. 80358 (intet bilagsnr. anført) udstedt af [virksomhed11] advokater den 14. februar 2012. Af fakturaen fremgår det, at [virksomhed6] ApS blev faktureret 31.250 kr. for salær i forbindelse med en landsretssag, hvoraf 6.250 kr. udgjorde moms.

Faktiske oplysninger om selskabets udgifter i perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013

Selskabet angav indgående afgift på samlet 110.009 kr. for perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013. SKAT har heraf godkendt et fradrag på 947 kr.

Som dokumentation for udgiften på konto 5171 (KØB [virksomhed3] APS) fremlagde selskabet faktura nr. 6/2013 udstedt af [virksomhed3] ApS den 15. december 2013. Af fakturaen fremgår det, at selskabet blev faktureret 187.500 kr. for ”Udlån medarbejder”, hvoraf 37.500 kr. udgjorde moms. Selskabet har oplyst, at medarbejderen udførte viceværtsopgaver, herunder vedligeholdelse af ejendommens fællesvej samt tilkørslen til ejendommen og kontoropgaver for selskabet.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5401 fremlagde selskabet faktura nr. 225176069 (bilag 12), faktura nr. 225203236 (bilag 22), faktura nr. 225223334 (bilag 23), faktura nr. 225336259 (bilag 47) og faktura nr. 13097802/RI (bilag 55) udstedt af [virksomhed7] A/S henholdsvis den 28. januar 2013, 28. februar 2013, 27. marts 2013, 20. september 2013 og 12. november 2013. Af fakturaerne fremgår det, at selskabet blev faktureret samlet 76.105 kr. for fyringsolie, hvoraf 15.221 kr. udgjorde moms.

Som dokumentation for udgiften på konto 5402 (TRÆPILLER) fremlagde selskabet faktura nr. 5632 (bilag 9) udstedt af [virksomhed12] den 17. januar 2013. Af fakturaen fremgår det, at selskabet blev faktureret 7.400 kr. for træpiller, hvoraf 1.480 kr. udgjorde moms.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5420 fremlagde selskabet betalingsoversigter (bilag 10, 26, 39 og 56) fra Betalingsservice. Af betalingsoversigterne fremgår det, at selskabet skulle betale a conto samlet 37.493,78 kr. til [virksomhed13] A/S, hvoraf 5.954,68 kr. udgjorde moms for bilag 10, 26 og 39. Selskabet har under sagens behandling ved Landsskatteretten fremlagt ”Årsopgørelse for el samt første acontoregning” udstedt af [virksomhed10] A/S den 13. november 2013. Af denne fremgår det, at selskabet skulle betale 7.720,30 kr. Der er ikke fremlagt fakturaer.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5430 (FORBRUGSAFGIFTER) fremlagde selskabet en opgørelse (bilag 15) udstedt af [virksomhed14] A/S den 6. marts 2013. Af opgørelsen fremgår det, at selskabet skulle betale 21.526,27 kr. for vand, spildevand og affald. Det fremgår ikke, hvad momsbeløbet var. Videre fremlagde selskabet en opkrævning på 12.661,06 kr. (bilag 42). Af opkrævningen fremgår det ikke, hvem der udstedte denne, og hvad denne vedrører.

Som dokumentation for udgiften på konto 7146 fremlagde selskabet faktura 9/2013 (bilag 46) udstedt af [person1] den 1. oktober 2013. Af fakturaen fremgår det, at selskabet blev faktureret 3.706,25 kr. for ”Årsregnskab 2012 samt div arbejder året”, hvoraf 741,25 kr. udgjorde moms.

Faktiske oplysninger om selskabets udgifter i perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014

Selskabet angav indgående afgift på samlet 47.355 kr. for perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014. SKAT har ikke godkendt selskabets fradrag.

Som dokumentation for selskabets udgifter til el fremlagde selskabet betalingsoversigter fra Betalingsservice (bilag 10 og 25) af henholdsvis den 1. marts 2014 og 1. juni 2014. Af betalingsoversigterne fremgår det, at selskabet skulle betale a conto samlet 19.778,03 kr. til [virksomhed13] A/S, hvoraf 3955,62 kr. udgjorde moms.

Som dokumentation for selskabets udgifter til fyringsolie fremlagde selskabet faktura nr. 13195157/RI (bilag 17) og faktura nr. 13195158/RI (bilag 18) udstedt af [virksomhed7] A/S den 31. januar 2014. Af fakturaerne fremgår det, at selskabet blev faktureret samlet 29.497,10 kr. for fyringsolie, hvoraf 5.899,42 kr. udgjorde moms.

SKATs afgørelse

SKAT har den 20. januar 2015 forhøjet selskabet afgiftstilsvar med 219.740 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 30. juni 2014.

Som begrundelse har SKAT bl.a. anført følgende:

”...

Købsmoms

2012

Beregning af delvis fradragsprocent fremkommer således:

Momspligtig omsætning/totalomsætning*100.

103966 kr./326.256 = 31,87 oprundes til 32 %.

Konto 5100 lækage på varmeanlæg moms 875 kr. Anses som en fællesomkostning. Der kan godkendes 32 % af 875 kr. = 280 kr.

Konto 5101 moms 155 kr. godkendes som vedrører erhvervsdelen.

Konto 5150 udgift til maling som [person1] har oplyst udelukkende vedrører de 2 boliger moms udgør 5.731 kr. Der kan ikke godkendes fradrag da udgiften vedrører momsfri aktivitet, jf. momslovens § 37 stk. 1.

Konto 5171 reparation af køkken som [person1] har oplyst vedrører erhvervsdelen. Moms udgør 9.000 kr. Der kan godkendes fuld fradrag, idet udgiften fuldt ud kan henføres til den momspligtige aktivitet.

Konto 5401. Vedrører fyringsolie. Det fremgår af huslejekontrakt at der ikke beregnes moms af varme udgiften. Der kan ikke godkendes momsfradrag for 20.950 kr., idet det ikke er dokumenteret at det er faktureret med moms, jf., momslovens § 4.

Det er oplyst til [person1] at ved erhvervsudlejning skal der også beregnes moms af leveringen af el og varme da det er levering mod vederlag jf. momslovens § 4. Virksomheden bedes fremadrettet fakturer dette med moms.

Konto 5410 service vedrørende fyr. Bilag 18 moms 170 kr. og bilag 41 moms 1.508 kr. vedrører sydfyr som er oplyst til udelukkende at vedrører den ene bolig. Der foretages ikke regulering af den delvise momsfradrag da omsætningen for den enkelte bolig ikke kendes i 2012. Der godkendes fradrag for bilag 6 moms 331,50 kr.

Konto 5420 El. Der er forevist huslejekontrakt vedrørende erhvervslejemålet. Det fremgår at der ikke er beregnet moms af eludgiften. Der er ikke forevist salgsfakturaer. Der kan ikke godkendes momsfradrag for 7.782 kr.

Konto 5430 Forbrugsafgifter. Der godkendes fradrag som fælles omkostning moms udgør 3.671 kr., 32 % udgør 1.174 kr.

Konto 7147 Advokat. Der er forevist en mail som dokumentation for moms af advokatomkostninger. Der er ikke forevist faktura udstedt til [virksomhed1] ApS. Der kan ikke godkendes fradrag for moms 6.116 kr. jf. momsbekendtgørelsens § 84.

Konto 7146 udgift til udfærdigelse af årsregnskab anses som fælles omkostning moms i alt 741,25 kr.. Der kan godkendes 32 %. = 238 kr.

Købsmoms i alt der kan godkendes for 2012 udgør:

Lækage på varme anlæg

280 kr.

Vandtank vedrørende erhvervslejemål

155 kr.

Reparation af køkken erhvervslejemål

9.000 kr.

Service fyr

332 kr.

Forbrugsafgifter

1.176 kr.

Årsregnskab

238 kr.

I alt

11.181 kr.

2013

Omsætning erhverv udgør 3.950 kr. ekskl. moms. Faktureret vedrørende udflytning af erhvervslejer.

Omsætning boligudlejning udgør 219.978 kr.

Omsætning bolig vestfløj udgør 134.900 kr.(94.800 kr. + 40.100 kr.)

Omsætning bolig sydfløj udgør 85.080 kr.(65.280 kr. +19.800 kr.)

Totalomsætning udgør 223.928 kr.

Fradragsprocent 3950/223.928*100 = 1,76 oprundes til 2 %

Fradragsprocent bolig vestfløj samt erhvervsbolig:

3950/138.850*100 = 2,84 oprundes til 3 %

Købsmoms

Faktura 6/2013 udlån af medarbejder moms 37.500 kr. Virksomheden har oplyst at det vedrører viceværtopgaver samt kontoropgaver. Udgiften anses som en fællesudgift og der kan godkendes 2 % i fradrag = 750 kr.

Konto 5401 fyringsolie. Det fremgår af huslejekontrakten at der ikke beregnes moms af fyringsolie. Der kan ikke godkendes fradrag for momsen, idet udgiften ikke vedrører faktureret momspligtig aktivitet jf, momslovens.§ 37 stk. 1.

Konto 5402 Køb af træpiller moms udgør 1.480 kr. Udgiften er en fælles udgift mellem erhvervslejemålet og lejemålet i vestfløjen. Der kan godkendes fradrag på 3 % = 45 kr.

Konto 5420 el. Der kan ikke godkendes fradrag for udgiften idet det ikke fremgår at der er faktureret med moms. Salgsfaktura er ikke forevist og det fremgår af lejekontrakt at der ikke beregnes moms af el.

Konto 5430 forbrugsudgifter moms udgør 6.837 kr. Anses som en fællesomkostning. Der kan godkendes 2 % fradrag = 137 kr.

Konto 7146 revision. Moms udgør 741,25 kr. Anses som en fællesomkostning. Der kan godkendes fradrag for 2 % = 15 kr.

Købsmoms der kan godkendes for 2013 udgør:

Udlån af medarbejder

750 kr.

Træpiller

45 kr.

Forbrugsafgifter

137 kr.

Revision

15 kr.

I alt

947 kr.

2014

Salgsmoms udgør 0 kr. i 2014

Købsmoms

Der er forevist bilag hvor momsen er opgjort til 9.855 kr. Udgiften vedrører el og fyringsolie.

Da der udelukkende har været indtægter ved momsfri udlejning af boliger er momsfradragsprocenter jf., momslovens § 38 stk. 1 opgjort til 0 kr.

0/138.300*100 = 0 %

Der er angivet købsmoms på 47.355 kr. Købsmomsen kan ikke godkendes idet den ikke direkte kan henføres til momspligtig aktivitet.

Købsmomsen for 2014 ændres til 0 kr.

SKATs bemærkninger til brev fra [virksomhed1] ApS af 13. januar 2015

...

Købsmoms 2012

Konto 5150: Bilag til VVS er ikke faktureret til [virksomhed1] ApS men til [virksomhed6], og der kan ikke opnås fradrag jf. momslovens § 37 stk.2, nr. 1

Konto 5401. Momsbeløbet af 83.800 kr. udgør 20.950 kr. I SKAT´s forslag var der en slåfejl således at beløbet var anført med 29.950 kr. Det fremgår af huslejekontrakten at der ikke faktureres moms af fyringsolie. Der er ikke forevist faktura vedrørende husleje. SKAT kan derfor ikke godkende fradrag for momsen af fyringsolien hverken delvist efter momslovens § 38 stk. 1, eller fuld fradrag efter momslovens § 37 stk. 1.

Konto 5420: SKAT har ikke modtaget kopier af huslejefakturaer der dokumenterer at der faktureres moms af eludgiften.jf. momslovens § 4. Der kan ikke opnås fradrag efter momslovens § 38 stk. 1 eller momslovens § 37 stk. 1.

Konto 7147: mail fra advokat. Der er i virksomhedens bemærkninger fremvist fakturaer fra advokat [virksomhed11] som er udstedt til [virksomhed6] ApS. Der kan ikke opnås fradrag for momsen ifølge momslovens § 37 stk. 2. nr. 1, idet det ikke er en ydelse der er leveret til [virksomhed1] ApS.

SKAT har ikke modtaget dokumentation på åbningssaldo på momsbeløb på 95.200 i 2012. Der kan ikke godkendes fradrag efter momslovens § 37 stk. 1, og momsbekendtgørelsens § 84.

2013

SKAT fastholder opgørelsen på baggrund af de modtagne bilag og at fradragsretten er opgjort efter reglerne i momslovens § 38 stk.1.

2014

Det er SKAT´s opfattelse at den delvise fradragsret er opgjort korrekt jf. momslovens § 38 stk. 1 og SKM 2011.594.SR.

Selskabet har ved angivelsen af momsen ikke beregnet nogen form for delvis momsfradrag, selvom virksomheden har indtægter som er momsfrie efter momslovens § 13 stk. 1 nr. 8 og indtægter der er momspligtige. (Udlejning af erhvervsejendommen er kun momspligtig såfremt selskabet bliver frivillig registreret for udlejning af erhvervsejendom

SKAT fastholder ændringen af selskabets momstilsvar, som er opgjort på baggrund af de modtagne/foreviste fakturaer, der er udstedt til [virksomhed1] ApS.

...

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Virksomheden kan fratrække købsmomsen i momsopgørelsen på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende bruges til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for afgift. Reglerne om fradragsret står i momslovens § 37. Reglerne for delvis fradragsret står i momslovens §§ 38 – 41a.

Virksomheden skal dokumentere købsmomsen i form af fakturaer eller afregningsbilag eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande. Reglerne står i momsbekendtgørelsens § 84.

SKAT kan ikke godkende fuld fradrag for udgifter som er fælles for momsfri boligudlejning og momspligtig udlejning til erhverv jf. momslovens § 37 stk. 1, da boligudlejning er momsfritaget efter momslovens § 13 stk. 1 nr. 8. og ikke fradragsberettiget efter momslovens § 37 stk. 1.

Virksomheder der har momsfri udlejning af boliger jf. momslovens § 13 stk. 1 nr. 8, samt momspligtig udlejning af erhvervslejemål, skal derfor opgøre fradrag for fællesudgifter efter principperne i momslovens § 38 stk. 1.

Selvom erhvervslejemålet ikke er udlejet pt. skal den delvise fradragsret for fællesudgifter herunder moms af el og varme opgøres efter reglerne i momslovens § 38 stk. 1, når der er tale om et samlet køb.

Det fremgår af SKM2011.594.BR, at når der er tale om et samlet indkøb af el til både momsfrie aktiviteter og momspligtige aktiviteter anses udgiften som en fælles udgift, hvor den delvise fradragsret opgøres efter reglerne i momslovens § 38 stk. 1. Elektriciteten kan ikke udelukkende henføres til enten momspligtige eller momsfritagne aktiviteter. Der er ikke i den danske momslov hjemmel til at foretage en fordeling af fradragsretten efter benyttelse, men alene efter omsætningen, jf. momslovens § 38 stk. 1.

SKAT kan ikke godkende fradrag for moms jf.,principperne i momslovens § 38 stk. 1, for el og olie da det ikke er dokumenteret at det er faktureret med moms til erhvervsmæssig lejer, jf. momslovens § 4 stk. 1, og 52a stk. 1. Det fremgår af erhvervslejekontrakt at der udelukkende er beregnet moms af huslejen, men ikke af el og varme. Der er ikke forevist fakturaer.

SKAT ændrer virksomhedens momstilsvar som således:

Periode

1. januar 2012- 31. december 2012

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

27.360 kr.

25.999 kr.

- 1.361 kr.

Købsmoms

74.504 kr.

11.181 kr.

- 63.323 kr.

Tilsvar

- 47.144 kr.

14.818 kr.

61.962 kr.

Periode

1- Januar 2013 – 31. december 2013

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

17.307 kr.

987 kr.

- 16.320 kr.

købsmoms

110.009 kr.

947 kr.

-109.062 kr.

Tilsvar

- 92.702 kr.

40 kr.

92.742 kr.

Periode

1. januar 2014 – 30. juni 2014

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

47.355 kr.

0 kr.

- 47.355 kr.

Købsmoms

- 47.355 kr.

0 kr.

47.355 kr.

(...)”.

Under sagens behandling har SKAT den 7. maj 2015 bl.a. anført følgende:

”...

[virksomhed1] ApS har i årene 2012 og,2013 haft indtægter ved momsfri boligudlejning jf. momslovens § 13 stk. 1 nr. 8 samt erhvervsmæssig udlejning af erhvervsejendom. Dog har vi ikke kunnet se at erhvervsdelen er frivillig registreret for udlejning af fast ejendom ifølge momslovens § 51.

I 2014 har der ikke været lejet ud til erhverv, og der har således udelukkende været indtægter ved momsfri boligudlejning.

[virksomhed1] ApS havde i alle 3 år ikke beregnet en delvis fradragsret, men fratrukket moms fuldt ud ifølge momslovens § 37 stk. 1.

SKAT har opgjort fradragsretten af fællesomkostninger efter reglerne i momslovens § 38 stk. 1, som skal anvendes når en virksomhed både har momspligtige indtægter efter momslovens § 4 stk. 1 og momsfrie indtægter efter momslovens § 13 stk. 1 nr. 8. Reglerne i momslovens § 38 stk. 1 skal anvendes vedrørende fællesomkostninger uanset ressourcetrækket.

De bilag der ikke er udstedt til [virksomhed1] ApS, kan SKAT ikke godkende fradrag for efter momslovens § 37 stk. 2 nr. 1.

SKAT har ikke modtaget dokumentation på at der er faktureret eludgifter med moms til lejeren af erhvervsejendommen, og har derfor ikke anset at der er sket levering mod vederlag efter momslovens § 4 stk. 1, der giver ret til fradrag efter momslovens§ 37-38. [virksomhed1] ApS har ikke forevist husleje fakturaer.

[virksomhed1] ApS har i brev af 19. marts 2015 bedt om genoptagelse da [virksomhed1] ApS har fremskaffet et bilag som var indeholdt i åbningssaldoen på købsmomsen. SKAT har godkendt det anmodede fradrag på 46.110 kr.

SKAT finder ikke at reglerne i momslovens §§ 39 og 40 kan anvendes ved opgørelse af momsfradrag vedrørende fakturaen nr. 6/2013 udlån af medarbejder, som [person1] har oplyst til vicevært ydelser.

Udlånet af medarbejderen anses som en fællesomkostning hvor fradragsretten skal opgøres efter reglerne i momslovens § 38 stk. 1.

SKAT har opgjort [virksomhed1] ApS' s momsfradrag på baggrund af de modtagne fakturaer som er udstedt til [virksomhed1] ApS.

(...)”.

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af selskabets afgiftstilsvar skal bortfalde.

Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af selskabet afgiftstilsvar skal nedsættes.

Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført følgende:

”...

A. Som primær påstand:

Skat har gennemgået virksomhedens regnskab for årene 2003 til 2005. Ejendommen [adresse1] havde også den gang Erhvervslejere og private lejere. Vi vedlægger Skats brev af 19. feb. 2007.

Bilag 3 Skat foretog gennemgangen "af omsætning(varesalg, huslejeindtægter), udgifter til olie/el,

renteudgifter m.v., anlægsaktiver" "På det foreliggende grundlag fandt man ikke anledning til at

foretage yderligere" Vi vedlægger kontonummerliste for 2005. Bilag 4 samt regnskab for 2005.

Bilag 4a. Materiale der var grundlag for den daværende gennemgang. Regnskabets note 1 oplyser

at der har været en "indtægt på opkrævet varme på kr. 5.250 for 2005 og 62.000 for 2004 og

tilsvarende olie/el i note 2

På kr. 57.014 og 70.000 i 2004. (det "lille beløb" i 2005 for opkrævet varme har sikker været noget

periodeforskydning.) Som det fremgår af kontonummerlisten for konti 50.. f.eks. 5030 og 5031 er

der ikke opkrævet moms af varme hos lejere (et N) tilsvarende er der overført til indgående moms

på 5401 og 5420 (et I)

Var denne praksis i 2007 blevet påtalt kunne [virksomhed1] have opsat varmemålere på radiatorer eller

udbygget varmesystemet så det entydigt blev opdelt på erhverv og privat udleje.

Vi vedlægger til sammenligning årsregnskab for 2013. Bilag 5 og tilsvarende kontonummerliste.

Bilag 5a.

Skat må derfor tilpligtes kun at vejlede i fremtidig fordeling af varme og el m.v. fra opstart af sag.

Hvis primær påstand ikke tages til følge evt. med fradrag for hvad retten måtte finde værende

åbenlyse fejl opregnes neden for enkeltpunkter som retten bedes tage stilling til.

Overordnet: Beskrivelse af ejendommen idet der også henvises til billeder, Bilag 6 og tegninger.

Bilag 7.

Hovedejendommen fremtræder som en bygning med tre længer. Udlejet privat østfløj og vestfløj,

erhverv: nordfløj. Garage med værksted med grav, høj port, værktøjslager m.v.

Indretning: Alle 3 afdelinger har særskilt El måler, som aflæses 1 gang året. Klager betaler samlet

for hele forbruget og opkræver hos de respektive privat udlejede fløje efter faktuel forbrug Østfløj

har eget oliefyr og egen olietank (sydtank). Nordfløj og vestfløj deler oliefyr der får olie fra

[...]. Garage er u opvarmet og får el fra erhvervsdelen, lejlighedsvis opvarmet med el.

Nordfløj (erhverv indeholder desuden kælder jf. billede og Køkken/kantine i stueplan (tidligere

konferencerum. Køkken etableret i 90'eme og siden renoveret i 2011/2012

B. Varme og El: Skat henviser til momslovens § 4 stk. 1 at levering af varme og El er

momspligtig (udgående moms) for så vidt det leveres til momsregistreret virksomhed.

Henvisningen til §52 a stk. I drejer sig kun om opbevaring af fakturaer.

Det har således været en fejl at Klager ikke har tillagt moms på varme- og elandelen i

erhvervslejekontrakten. Om Skat så vil/kan opkræve udgående moms af klager, enten ved at moms

lægges oven i opkrævet varmebidrag fra erhvervslejer (25 %) eller ved at sige,at så er udgående

moms 20 % af det opkrævede beløb, vides ikke. Klager kan dog ikke se at ovenstående regler

udelukker momsfradrag for køb af leveranser.

Overordnet hævder klager at Skat tilpligtes til at anerkende ret til momsfradrag for varme og el.

Vedr. El. klage: Skat tilpligtes at anerkende momsfradrag for den del af [virksomhed9]s faktura som ikke er

leveret til begge de 2 privatlejemål som er opgjort på særskilte elmålere. Alternativt efter

omsætning jf. nedenfor

Vedr. Varme: Overordnet anerkender klager at fordelingen foretages efter omsætning, for den del af

varmen som ikke kan opgøres ud fra det enkelte lejemåls faktuelle forbrug. Samtidig hævdes det at

Klagers eget forbrug af varme til de af klager benyttede lokaler er en omkostning der er

momsbelagt,

Klager har siden 2010 benyttet hele I.sal i nordfløj samt kælder og haft fælles køkken/kantine med

stueplans erhvervslejer (når den har været lejet ud). Klager vurderer værdien af klagers eget

benyttede areal inkl. kælder vil svarer til udlejningen af stueplan kr. årligt Lejekontrakt til [virksomhed2] (lejer stueplan) vedlægges. Bilag 8.

Sydfløj kører helt som selvstændig enhed og Nordfløj og vestfløj bruger samme varmekilde med

levering af olie specielt ud faktureret af olieleverandør på særskilt faktura til nordtank.

Vedr. 2012 Der henvises til Skats afgørelse side 4 afsnit konto 5410 "bilag 41 moms 1.508 vedrører

sydfyr som er oplyst til udelukkende at vedrøre den ene bolig. Der foretages ikke regulering af den

delvise moms da omsætning for den enkelte bolig ikke kendes i 2012" (dette er en fejl da

omsætningen på 326.256 tydelig kan opdeles på syd,øst og Nordfløj ligesom i 2013) Samtidig tilpligtes Skat anerkende at Klager i egne lokalet har ret til et momsfradrag. Ud fra vurderingen af at

lokaler i stueplan har samme lejeværdi som 1. sal inkl. kælder medfører klagers synspunkt

fordelingsnøgle, som skitseret under konklusion. De år hvor stuen ikke har været udlejet har

[virksomhed1] også skullet have opvarmet sine lokaler samt stueetage ikke har kunnet stå uden varme

vandrør etc sprænges. Da varme ifølge momsloven er en momsbelagt leverance/omkostning tilsiger

dette at der må være et momsfradrag f.eks. et fradrag for hele nordfløjen som om stueetage havde

været udlejet, altså den direkte brøk beskrevet ovenfor.

Der vedlægges el regnskab for 2012 og 2013 udfærdiget til lejerne, Bilag 9A og 98 og [virksomhed9]

regning for samme år. Bilag 10A og 10B Konklusion vedr. fordelingsnøgler

2012:

Omsætning erhverv udgør 103.966

Omsætning østfløj/(sydfløj) 30.000+8.000+5440+ 1650 lig 45.090

Omsætning vestfløj 94.800+51.145 lig 145.945

Der vedlægges kopi af relevant finanssaldoliste. Bilag 11

Fordelingsnøgle vedr. varme 103.966/(45.090+145.945) = 191.035 lig 54,42 eller 55 %

Når/hvis [virksomhed1] 's egen huslejelægges til vægtes [virksomhed2] med

dobbelt:103.966+79.996/191.035+79.996 lig 67,87 eller 68 %

Fordelingsnøgle 2013: [virksomhed1] ret til et momsfradrag vedr. varme og hele nordfløj kan ikke

henligge uden varme, derfor fordelingsnøgle vedr. varme ikke 3 % som skat siger men:

3.950+79.996/138.850+79.996 lig 38 % andet giver nøgle på: 83.946/303.924 lig 28 %

Fordelingsnøgle 2014: 79.996/138.300+79.996 lig 37 %

C. Skat tilpligtes at anerkende moms af faktura fra [virksomhed11] kr. 26.464,- ex cl. Moms.

Fakturaen er blevet betalt af [virksomhed1]. Advokat har ikke fået rettet navn på opdraggiver. [virksomhed6] var på

daværende tidspunkt gået i faktuel betalingsstandsning [person2] var tidligere daglig leder

af [Diverse] og samtidig daglig leder af [virksomhed1]. [virksomhed1] hæftede for [Diverse]'s byggegarantier, som

daglig leder af [virksomhed1] forsøgte [person2] at minimere [virksomhed1] 's omkostninger ved at

entrere med det samme advokatfirma der havde varetaget [Diverse] 's interesser da det stadig var et

"levende" firma.

D. faktura overgang 2011 til 2012 Skat har ikke villet anerkende en åbningsbalance på

momskontoen 4510 ved årsovergangen 2011/12 hvori efterposteringer og periodiserings problemer

indgår. Konkret har [virksomhed1] gjort opmærksom på problemet både ved de mundtlige møder og ved

skriftlig svar. [virksomhed1] har ved skrivelse til Skat af 19.03.2015, Bilag 12A og senest 13.04.2015,

Bilag 12B bedt Skat om at genoptage sagen for så vidt angår faktura 08/2011 fra [virksomhed3] ApS, Bilag

12C Faktura og breve vedlægges. Skat [by2] har den bagvedliggende dokumentation for fa

08/2011. Hvis Skat ikke vil anerkende at fakturaen skal medtages og behandles bedes

Landskatteretten tage stilling til kravet om 46.110 kr. i fradrag. Fakturaen er under 3 år gammel ved

sags opstart og § 32 i skatteforvaltningsloven burde være brugt til genoptagelse.

E. Skat tilpligtes til at anerkende at når der foreligger Faktura omkring udlån af medarbejder med

viceværtsfunktion kan fordeling ifølge momslovens § 38 stk. 1 ikke umiddelbart bruges.

Ejendommens lejere passer selv det have og udenoms areal som de er blevet anvist brugsret til.

Privatlejere passer derfor selv græsslåning og gård m.v. I den udstrækning vicevært udfører løbende vedligeholdelse og reparation af ejendom af ejendom skal m2 være fordelingsnøgle jf.

Momslovens §39 stk.4 En ikke uvæsentlig del af viceværtsfunktionen har og er vedligeholdelse af

vej fælles med ejendom nr. 9 samt tilkørsel til garagebygning og ejendom.(firmaet [virksomhed3] har div.

entreprenørmaskiner til rådighed til brug hertil) §39 stk. 5 henviser overordnet til §38stk 1 el. 2 når

det ikke drejer sig om bygninger, men har dog den undtagelse der behandles i § 40 stk. 1 omkring

tilkørsel til landbrugsejendomme, beboelse og driftsbygninger her gives ret til 2/3 fradrag. I

kommentar til loven 5. udgave div forfattere nævnes til stk. 1 side 1032 "Bestemmelsen gælder

principielt kun for landbrugsvirksomheder, men der vil næppe være noget til hinder for at man for

andre virksomheders tilkørselsveje, der både giver adgang til virksomheden og til privat beboelse

udøver et tilsvarende skøn." Viceværtsarbejdet har i ikke ringe grad bestået i vedligeholdelse af

grustilkørselsveje og grusparkeringsplads. Jf. billeder Sammenlagt foreslår klager et fradrag for

viceværtsfunltionen på 50 %.

Nedenfor gennemgåes hvordan ovenstående klager indvirker på de enkelte konkrete fratrukne

beløb.JF. Skats punktopstilling

2011/12Klagers standpunkt fa 8/2011 fra [virksomhed3] fradrag 46.110 kr.

2012

Konto 5100 Fordelingsnøgle 68 % giver 595,-

-”- 55 giver 481,-

Konto 5150 Kun det ene bilag vedrørte maling det andet bilag VVS vedrører Nordfløj

Erhverv. Fradrag 5.056. Bilag 13

Konto 5401 fordelingsnøgle 68 % giver 9.977

-”- 55 % giver 8.070

el Konto 5420 årets saldo ekskl. Moms kr. 31.129,53 inkl. moms lig 38.911,91

Med henvisning til El regnskab 2012 til lejerne og de respektive målinger af deres elmålere betaler

øst fløj for et forbrug på 1864 kgw kr. 2.987 og vestfløj for 7122 kgw. kr. 14.956 Privat leje i alt

kr.17.943 Momsfradrag således moms af 20.968,91 lig 4.194,- kr.

Konto 5171 kr. 6.116,-

Konto 7146Revisorfaktura 2.965,- nøgle 32 % fradrag 237,- kr.

2013

Faktura 6/2013 fra Kdm kr. 150.000 ex cl. Moms.

På faktura 8/2011 fakturere [virksomhed3] for udlån af kontorhjælp kr. 24.000. Arbejdets omfang havde

ikke ændret sig fra 2011 til 2013 så det må lægges til grund at viceværts opgaver i fa 6/2013 er

150.000 minus 24.000 i alt kr. 126.000,-. Som ovenfor argumenteret for anser klager en

fordelingsnøgle vedr. denne faktura på 50 % for rimeligt. En omsætningsbaseret fordelingsnøgle er

derimod helt urimelig da ejendommen skal vedligeholdes uanset om den er lejet ud eller ej og

tilsvarende skal [virksomhed1] kunne komme sikkert og ordentlig op til sine lokaler.

Moms af 126.000 lig kr. 31.500 momsfradrag 50 % lig kr. 15.750,-

Konto 5401 saldo 60.884. Dokumenteret overfor Skat at heraf var østfløj kr.13.242,-

Vestfløj og Nordfløj således kr.47.642 ex cl. Moms i omkostning

Fordelingsnøgle_38 % giver 4.526 bl.a. til opvarmning af egne lokaler

-”- 28 % giver 3.335,-

Konto 5402 der godkendes 3 % hvilket i øvrigt ikke harmonerer med nægtelsen af fradrag for konto

5401 med fordelingsnøgle 38 % som ovenfor giver det 562,- kr.

Konto 5420 saldo 29.995,- ex cl. Moms kr. 37.494,- inkl. moms

Ifølge el regnskab og særskilte målere på privat udlejnings delen fordeles el udgiften med

12.106+9.070 i alt kr.21.176 inkl. moms til privat og kr.16.318 inkl. moms 13.054,- ex cl. Moms og

altså moms erhverv kr. 3.264,-

Konto 5430 forbrugsafgifter fordelingsnøgle 28 % lig 1914

Konto 7146 nøgle 28 % lig 208,-

2014Ovenstående hovedprincipper/ endelig afgørelse bruges til 2014. og vil føre til ændring af

momsangivelse for 2014 og fremad. Året 2014 og fremad bruges Skats 20.01.15 afgørelse indtil der

foreligger afslutning af sag, hvorefter regulering finder sted

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående afgift efter momslovens § 37, stk. 1, og at SKAT som følge heraf har forhøjet selskabets afgiftstilsvar med 219.740 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 30. juni 2014.

Fradrag for indgående afgift af udgifter afholdt i perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012

Indledningsvist skal der tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående afgift på 63.323 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012.

Det lægges til grund, at selskabet ikke har påklaget SKATs afgørelse for så vidt angår konto 5150 (bilag 44), konto 5410, konto 5430 og konto 7146. Videre lægges det til grund, at selskabet ikke har påklaget SKATs afgørelse for så vidt angår selskabets åbningssaldo, idet SKAT ved afgørelse af 6. maj 2015 har godkendt et fradrag på 46.110 kr. for 2011.

Ifølge momslovens § 3, stk. 1, er afgiftspligtige personer juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., betales der afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Ifølge momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 (uddrag), fritages følgende varer og ydelser for afgift:

”Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen. (...)”.

Følgende fremgår af momslovens § 51, stk. 1 (uddrag):

Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til frivillig registrering af erhvervsmæssig udlejning, herunder bortforpagtning, af fast ejendom eller dele heraf. Kun lokaler, der udlejes eller forsøges udlejet, omfattes af den frivillige registrering. Den frivillige registrering kan ikke omfatte udlejning til boligformål. (...)”.

Følgende fremgår af momslovens §§ 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, 38, stk. 1 (uddrag), 39, stk. 4, og 40, stk. 1:

Ӥ 37

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

§ 38

For varer og ydelser, som en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a anvender både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til andre formål i virksomheden, kan der foretages fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden. (...).

§ 39

...

Stk. 4. Afgift vedrørende ombygnings-, reparations- og vedligeholdelsesarbejder, som ikke direkte kan henføres til bygningens enkelte lokaler, kan fradrages efter forholdet mellem etagearealet af virksomhedens lokaler og bygningens samlede etageareal.

§ 40

Afgift vedrørende vedligeholdelse af veje, der benyttes ved tilkørsel til en registreret landbrugsvirksomheds beboelsesbygninger og til virksomhedens driftsbygninger, kan fradrages med to tredjedele”.

For at være berettiget til fradrag i henhold til momslovens § 37, stk. 1, er det en grundlæggende betingelse, at udgiften afholdes af en afgiftspligtig person, der er registreret efter bl.a. momslovens § 51. Det er videre en forudsætning for fradraget, at udgiften er direkte henførebar til den momspligtige aktivitet.

EF-Domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, fastslået, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det følger af den dagældende momsbekendtgørelses § 58 (bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006), at registrerede virksomheder skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, til dokumentation for den indgående afgift.

Følgende fremgik af den dagældende momsbekendtgørelses § 40, stk. 1 (uddrag):

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 47 indeholde:

...

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

...

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

(...)”.

Ifølge det oplyste blev selskabet registreret i CVR under branchekoden 683120 Boliganvisning, ferieboligudlejning m.v. Videre blev selskabet registreret med bibrancher under branchekoden 682040 Udlejning af erhvervsejendomme.

Videre er det oplyst, at selskabet i perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2013 foretog udlejning af fast ejendom, herunder udlejning til boligformål af to separate dele af ejendommen og udlejning til erhvervsmæssigt formål af én separat del af ejendommen. I perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014 udlejede selskabet alene fast ejendom til boligformål. Der er ikke fremlagt huslejefakturaer. Selskabet angav og indbetalte ikke salgsmoms af de af erhvervslejerne erlagte vederlag for el og varme.

Endvidere er det oplyst, at SKAT i forbindelse med sin kontrol af selskabet konstaterede, at selskabet ikke var frivilligt registreret for erhvervsudlejningen. SKAT opfordrede selskabets repræsentant til at ansøge herom. Repræsentanten har oplyst, at selskabet ikke blev frivilligt registreret.

Det fremgår af selskabets finanssaldo for perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012, at selskabet havde en omsætning fra erhvervsudlejning på samlet 103.996,80 kr., en omsætning fra boligudlejning på samlet 130.240 kr. og en omsætning fra varme og el på samlet 92.018,94 kr.

Som dokumentation for udgiften på konto 5100 har selskabet fremlagt faktura nr. 42701 udstedt af [virksomhed4] A/S for ”Lækagesporing udført d. 22/6 vedr. varmeanlæg rapport vedlagt” (bilag 40).

Som dokumentation for udgiften på konto 5150 har selskabet fremlagt faktura nr. 2012-334 udstedt af [virksomhed5] for VVS-arbejde (bilag 59). Fakturaen er udstedt til [virksomhed6].

Som dokumentation for udgifterne på konto 5401 har selskabet fremlagt faktura nr. 224880461, faktura nr. 224880462, faktura nr. 225132064 udstedt af [virksomhed7] A/S for fyringsolie (bilag 5, 10 og 65). Videre har selskabet fremlagt en rykkerskrivelse for faktura nr. 224980843 udstedt af [virksomhed7] A/S (bilag 35). Faktura nr. 224980843 er ikke fremlagt.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5420 har selskabet fremlagt betalingsoversigter fra Betalingsservice, hvoraf det fremgår, at selskabet skulle betale a conto for el til [virksomhed13] A/S (bilag 17, 64 og 66). Videre har selskabet fremlagt en ”Årsopgørelse for el samt første acontoregning” udstedt af [virksomhed13] A/S. Der er ikke fremlagt fakturaer.

Som dokumentation for udgiften på konto 7147 har selskabet fremlagt faktura nr. 80358 udstedt af [virksomhed11] advokater den 14. februar 2012 for salær i forbindelse med en landsretssag. Fakturaen er udstedt til [virksomhed6] ApS.

For så vidt angår udgifterne henført til konto 5150, 5401, 5420 og 7147 finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag for den indgående afgift er opfyldt efter momslovens §§ 37, stk. 1, eller 38, stk. 1.

Der er herved henset til, at bilag 59 (konto 5150) og faktura nr. 80358 (konto 7147) ikke er udstedt til selskabet, jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 40, stk. 1, nr. 4, og selskabet derfor ikke har dokumenteret, at det er selskabet, som har afholdt udgiften. Videre er der henset til, at selskabet ikke har fremlagt fakturaer for udgifterne henført til konto 5420, jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 58. Endvidere er der henset til, at selskabets levering af varme til boliglejemålene var momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og at selskabet ikke angav og indbetalte salgsmoms for de af erhvervslejerne erlagte vederlag for varme til erhvervslejemålet. Selskabet har således ikke dokumenteret eller tilstrækkeligt godtgjort, at selskabets køb i henhold til bilag 5, 10, 65 og 35 (konto 5401) blev anvendt til brug for virksomhedens afgiftspligtige leverancer.

Det af repræsentanten anførte om, at faktura 80358 blev betalt af selskabet, og at der mellem selskabet og fakturamodtageren bestod et interessefællesskab, kan ikke føre til et andet resultat.

Det kan konstateres, at selskabet i 2012 udlejede fast ejendom til boligformål og til erhvervsmæssigt formål. Selskabet var ikke frivilligt registreret efter momslovens § 51. Det fremgår af den fremlagte erhvervslejekontrakt, at selskabet fakturerede moms af huslejen. Salgsmomsen er ifølge det oplyste angivet og indbetalt til SKAT. Idet selskabet dermed agerede, som havde selskabet haft en frivillig registrering, har SKAT godkendt et delvist fradrag for enkelte af selskabets udgifter.

For så vidt angår udgifterne henført til konto 5100, finder Landsskatteretten, at betingelserne for delvist fradrag for den indgående afgift efter momslovens § 38, stk. 1, er opfyldt. Selskabet har herefter ret til fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden.

Det kan konstateres, at selskabet i perioden fra 1. januar 2012 til 31. december 2012 havde en afgiftspligtig omsætning fra erhvervsudlejning på 103.966 kr., en ikke-afgiftspligtig omsætning fra udlejning til boligformål på 130.240 kr. og en delvist afgiftsfritaget omsætning fra el og varme på 92.018,94 kr. Selskabet angav og indbetalte ikke salgsmoms for den afgiftspligtige del af omsætningen fra el og varme.

På denne baggrund finder Landsskatteretten i overensstemmelse med det af SKAT anførte, at selskabet har ret til fradrag for 32 % af den indgående afgift af de af selskabet afholdte udgifter henført til konto 5100 og 7146.

Det af repræsentanten anførte om, at værdien af de af selskabet benyttede lokaler skal indgå i beregningen som omsætning i den registreringspligtige del af virksomheden, kan ikke imødekommes.

Fradrag for indgående afgift af udgifter afholdt i perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013

Dernæst skal der tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående afgift på 110.009 kr. for perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013.

Det fremgår af selskabets årsrapport for perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013, at selskabet havde en omsætning fra erhvervsudlejning på 3.950 kr., en omsætning fra boligudlejning på 160.080 kr. og en omsætning fra varme på 59.900 kr.

Som dokumentation for udgiften på konto 5171 har selskabet fremlagt faktura nr. 6/2013 udstedt af [virksomhed3] ApS for ”Udlån medarbejder”.Selskabet har oplyst, at medarbejderen udførte viceværtsopgaver, herunder vedligeholdelse af ejendommens fællesvej samt tilkørslen til ejendommen, og kontoropgaver for selskabet.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5401 har selskabet fremlagt faktura nr. 225176069, faktura nr. 225203236, faktura nr. 225223334, faktura nr. 225336259 og faktura nr. 13097802/RI udstedt af [virksomhed7] A/S for fyringsolie (bilag 12, 22, 23, 47 og 55).

Som dokumentation for udgiften på konto 5402 har selskabet fremlagt faktura nr. 5632 udstedt af [virksomhed12] for træpiller (bilag 9).

Som dokumentation for udgifterne på konto 5420 har selskabet fremlagt betalingsoversigter fra Betalingsservice, hvoraf det fremgår, at selskabet skulle betale a conto for el til [virksomhed13] A/S (bilag 10, 26, 39 og 56). Videre har selskabet fremlagt ”Årsopgørelse for el samt første acontoregning” udstedt af [virksomhed10] A/S. Der er ikke fremlagt fakturaer.

Som dokumentation for udgifterne på konto 5430 har selskabet fremlagt opgørelse udstedt af [virksomhed14] A/S for vand, spildevand og affald (bilag 15). Det fremgår ikke, hvad momsbeløbet var. Videre har selskabet fremlagt en opkrævning. Det fremgår ikke, hvem der udstedte opkrævningen, og hvad denne vedrører.

Som dokumentation for udgiften på konto 7146 har selskabet fremlagt faktura 9/2013 udstedt af [person1] for ”Årsregnskab 2012 samt div arbejder året” (bilag 46).

For så vidt angår udgifterne henført til konto 5401 og 5420, finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag af den indgående afgift er opfyldt efter momslovens §§ 37, stk. 1, eller 38, stk. 1.

Der er herved henset til, at selskabet ikke har fremlagt fakturaer for udgifterne henført til konto 5420, jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 58. Videre er der henset til, at selskabets levering af varme til boliglejemålene var momsfritaget, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og at selskabet ikke angav og indbetalte salgsmoms for de af erhvervslejerne erlagte vederlag for varme til erhvervslejemålet. Selskabet har således ikke dokumenteret eller tilstrækkeligt godtgjort, at selskabets køb i henhold til bilag 12, 22, 23, 47 og 55 (konto 5401) blev anvendt til brug for virksomhedens afgiftspligtige leverancer.

For så vidt angår udgifterne henført til konto 5171, 5402, 5430 og 7146, finder Landsskatteretten, at betingelserne for delvist fradrag af den indgående afgift efter momslovens § 38, stk. 1, er opfyldt.

Det kan konstateres, at selskabet i perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013 havde en afgiftspligtig omsætning fra erhvervsudlejning på 3.950 kr. Det er oplyst af SKAT, at selskabet havde en omsætning fra udlejning af vestlængen til boligformål på 134.900 kr. og en omsætning fra udlejning af østlængen til boligformål på 85.080 kr.

På denne baggrund finder Landsskatteretten i overensstemmelse med det af SKAT anførte, at selskabet har ret til fradrag for 2 % af den indgående afgift af de af selskabet afholdte udgifter henført til konto 5171, 5430 og 7146. Videre finder Landsskatteretten i overensstemmelse med det af SKAT anførte, at selskabet har ret til fradrag for 3 % af den indgående afgift af de af selskabet afholdte udgifter henført til konto 5402, idet denne udgift kan henføres udelukkende til vest- og nordlængen.

Det af repræsentanten anførte om, at selskabet har ret til fradrag for faktura 6/2013 i henhold til momslovens §§ 39, stk. 4, og 40, stk. 1, kan ikke føre til et andet resultat, da selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag efter disse bestemmelser er opfyldt.

Fradrag for indgående afgift af udgifter afholdt i perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014

Afslutningsvist skal der tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har godkendt selskabets fradrag for indgående afgift på 47.355 kr. af udgifter til el og fyringsolie for perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014.

Det fremgår af selskabets finanssaldo for perioden fra 1. januar 2014 til 30. juni 2014, at selskabet havde en omsætning fra boligudlejning på 138.300 kr. Ifølge det oplyste var nordlængen ikke udlejet i 2014.

Som dokumentation for el-udgifterne har selskabet fremlagt en betalingsoversigt fra Betalingsservice, hvoraf det fremgår, at selskabet skulle betale a conto for el til [virksomhed13] A/S (bilag 10 og 25).

Som dokumentation for udgifterne til fyringsolie har selskabet fremlagt faktura nr. 13195157/RI og faktura nr. 13195158/RI udstedt af [virksomhed7] A/S (bilag 17 og 18).

For så vidt angår udgifterne til el og fyringsolie, finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag af den indgående afgift er opfyldt efter momslovens §§ 37, stk. 1, eller 38, stk. 1. Der er herved henset til, at selskabet ikke har fremlagt fakturaer for udgifterne til el, jf. den dagældende momsbekendtgørelses § 58. Videre er der henset til, at selskabet ikke havde afgiftspligtig omsætning i 2014, og udgifterne således ikke kan henføres til selskabets afgiftspligtige virksomhed.

Det af repræsentanten anførte om, at SKAT i 2007 burde have vejledt selskabet om momsafregningen, kan ikke føre til et andet resultat.

Det er således med rette, at SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for indgående afgift efter momslovens § 37, stk. 1, og at SKAT som følge heraf har forhøjet selskabets afgiftstilsvar med 219.740 kr. for perioden fra 1. januar 2012 til 30. juni 2014.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.