Kendelse af 22-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 10-02-2017

SKAT har opkrævet virksomheden 5.283 kr. i registreringsafgift.

Den afgiftspligtige værdi er fastsat af SKATs motorcenter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[Politiet] har ved en kontrol den 27. juli 2014 standset et køretøj, mrk. Toyota Hilux LN110 med registreringsnummer [reg.nr.1] på [adresse1] i [by1]. Køretøjet er en Pick-up med lad. Køretøjet er indregistreret på gule plader som varebil med reduceret registreringsafgift, og dets registrerede ejer er [virksomhed1] v/[person1]. Ved standsningen blev køretøjet ført af [person1], og der var to børn som passagerer.

Det fremgår af anmeldelsesrapport af den 14. september 2014, at køretøjet blev gennemgået af politiassistent [person2]. Det fremgår af hans anmeldelsesrapport, at der ikke var nogen varerumsadskillelse mellem forsæderne og varerummet. Bag sæderne ved væggen til det udvendige lad, var der en forhøjning på ca. 40 cm. i metal på tværs af bilen. Over den var der lagt et tæppe samt 2 løse hynder a 6-8 cm. tykkelse. Der var monteret sikkerhedsseler i monteringshullerne, som køretøjet var født med. Børnene sad på disse pladser.

Der er fremlagt billeder af køretøjets indretning.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet klageren 5.283 kr. i registreringsafgift jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4.

Følgende fremgår af SKATs afgørelse:

”[...]

SKAT har konstateret, at virksomhedens køretøj er konstruktivt ændret ved at der er monteret sikkerhedsseler samt løse hynder, som blev brugt som sæder i varerummet og derfor fremstår som en nybygning. Køretøjet er efter nybygningen ikke afgiftsmæssigt identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Køretøjet skulle derfor forinden benyttelsen have været anmeldt til registrering efter registreringsbekendtgørelsen § 46, stk. 3 (bekendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 om registrering af køretøjer m.v. med senere ændringer) samt været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).

[...]”

Følgende begrundelse fremgår af SKATs sagsfremstilling:

”[...]

SKATs foreløbige afgørelse

SKAT finder, at ombygningen af køretøjet ikke længere opfylder betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 for registrering som varebil, hvorfor køretøjet i henhold til § 5, stk. 12, skal indregistreres som personbil efter § 4. Om registreringen af køretøjet skal i henhold til registreringsbekendtgørelsens § 46, stk. 2, jf. § 64 ske inden køretøjet tages i anvendelse efter ombygningen.

[...]

SKATs endelige afgørelse

SKAT har den 27. november 2014 oplyst til [person1], at der ikke kunne indgås en sådan aftale, men at han i stedet måtte benytte sig af de almindelige klagemuligheder på lige fod med alle andre, såfremt han var uenig i SKATs afgørelse.

Det er den 27. november 2014, blevet oplyst til [person1], at der i SKATs afgørelse ikke lægges afgørende vægt på den manglende varerumsadskillelsen, idet der i denne model ikke forefindes varerumsadskillelse.

Det er således udelukkende pga. af at der var blevet befordret personer bag førersædet, hvor der har været ilagt hynder samt påmonteret sikkerhedsseler.

Der henvises til fortolkning af Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 i Den juridiske vejledning afsnit E.A.8.1.4.3, hvoraf det fremgår at der bag førersædet ikke må findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr.

SKAT fastholder udsendte forslag til afgørelse af den 6. november 2014.

[...]”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at køretøjet ikke skal pålægges registreringsafgift.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”[...]

Vi klager generelt på grund af den afgørelse der er truffet i sagen da man ikke har set billen og ved ikke hvad man snakker om, så vi vil gerne beskikkes en advokat for at prøve sagen i retten. Først prøver man at sige at jeg mangler skillerum bag ved sædderne sener kommer man i tanke om at der ikke må være seler i bag og puder fordi man ikke ved hvad man snakker om

[...]”

Klageren har videre anført, at det ikke er relevant for sagen, om der var anbragt puder eller tæpper i bilen. Man kan jo have mange ting liggende i bilen, så det er ikke et forhold, SKAT kunne lægge vægt på i sin afgørelse.

Rummet bag førersæderne er en del af kabinen, og således ikke et varerum. For så vidt angår sikkerhedsselerne oplyste klageren, at disse primært blev benyttet til at sikre hans hunde ved kørslen i bilen. Det er sjældent, at han transporterer børn i bilen længere. Hans ene barn går på efterskole.

Landsskatterettens afgørelse

Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, fremgår, at afgiftssatsen for nye biler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 ton, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør 0 af et reguleret grundbeløb og 50 % af resten.

Af § 5, stk. 12 fremgår, at en bil som er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (personbil), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Det lægges i henhold til det oplyste til grund, at klageren har foretaget ændringer på køretøjet ved at montere sikkerhedsseler i monteringshullerne i vognrummet bag forsæderne og i sammenhæng hermed etablere siddepladser dertil. Pladserne var benyttet ved standsningen. Ændringen medfører samlet set, at køretøjet herefter ikke længere utvivlsomt er konstrueret og indrettet udelukkende til godstransport.

Der henvises i denne forbindelse til Den juridiske vejledning afsnit E.A.8.1.4.3, hvor af det bl.a. fremgår, at der ikke bag førersædet må findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring.

Det fremgår endvidere, at varerummetheller ikke må være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares.

Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs. beslag til seler skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Eventuelle beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, og der er derfor berettiget, at SKAT har opkrævet en yderligere registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.