Kendelse af 27-11-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-12-2018

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 15.700 kr. for perioden fra den 1. august 2014 til den 30. september 2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] (herefter benævnt virksomheden) er en enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden er registeret i det centrale virksomhedsregister, CVR, under branchekoden 561010 – Restauranter med startdato den 1. august 2008. SKAT oplyser, at virksomheden anvender kvartalet som afregningsperiode.

Virksomheden angav en negativ moms på 45.206 kr. for perioden fra den 1. august 2014 til den 30. september 2014. SKAT oplyser, at denne angivelse blev modtaget den 9. november 2014.

SKAT anmodede den 19. november 2014 om virksomhedens balance, kontospecifikationer, bilag samt kontoudskrifter fra banken.

Den 2. december 2014 blev der afholdt møde mellem virksomhedens indehaver og SKATs medarbejder. Under dette møde oplyste indehaveren, at restauranten havde åbningsreception i oktober 2014. På grund af sygdom fortsatte virksomheden dog ikke driften umiddelbart efter receptionen.

Der er fremlagt en opgørelse over opbevaring for perioden fra den 2. juni 2006 til den 11. juli 2014 udstedt af en flytteforretning, indeholdende moms på i alt 26.500 kr.

SKAT har efter aftale med indehaveren af virksomheden indhentet 11 fakturaer for perioden fra den 13. december 2010 til den 31. marts 2014 udstedt af samme flytteforretning. SKAT oplyser, at disse blev modtaget den 9. december 2014. Fakturaerne er nærmere specificeret nedenfor:

Fakturanummer

Fakturadato

Momsbeløb

Afregningsperiode

13166

13. december 2010

1.200 kr.

4. kvartal 2010

13883

28. april 2011

1.200 kr.

2. kvartal 2011

14316

9. august 2011

1.200 kr.

3. kvartal 2011

14888

12. december 2011

1.200 kr.

4. kvartal 2011

15492

19. april 2012

1.200 kr.

2. kvartal 2012

16126

10. september 2012

1.200 kr.

3. kvartal 2012

16710

7. januar 2013

1.200 kr.

1. kvartal 2013

17307

13. maj 2013

1.200 kr.

2. kvartal 2013

17767

2. september 2013

1.200 kr.

3. kvartal 2013

18295

9. december 2013

1.200 kr.

4. kvartal 2013

18849

31. marts 2014

1.200 kr.

3. kvartal 2014

SKAT oplyser, at fakturaerne vedrører opbevaring af diverse inventar med henblik på opstart af en ny restaurant.

Den 6. januar 2015 godkendte SKAT fradrag for købsmoms på 10.800 kr. og afviste fradrag for to fakturaer på i alt 2.400 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer for et momsbeløb på 13.300 kr., hvilket udgør differencen mellem det af virksomheden anførte momsbeløb på 26.500 kr., og det af de fremlagte fakturaer godtgjorte momsbeløb.

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af 6. januar 2015 ikke imødekommet virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms i alt 15.700 kr., idet angivelsen er indgivet for sent, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Af SKATs afgørelse bl.a. følgende:

”1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Fristen for angivelse af april kvartal 2011 var 17. august 2011, jf. momslovens § 57, stk. 3. Fristen for ordinær genoptagelse udløb 17. august 2014, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. punktum.

SKAT har modtaget momsangivelsen for perioden 01.08.2014-30.09.2014 den 9. november 2014, hvorefter april kvartal 2011 og tidligere perioder anses for forældet, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. punktum.

Det er SKATs opfattelse, at der kan foretages fradrag for købsmoms af udgifter til opbevaring faktureret i perioden 09.08.2011-31.03.2014 svarende til kr. 10.800, jf. momslovens § 37, stk. 1, idet det anses for godtgjort, at indehaver har haft til hensigt at påbegynde ny afgiftspligtig virksomhed. Beløbet specificeres således:

Fakturadato

Faktura nr.

Faktureret moms

Heraf godkendt

Heraf forældet

13.12.2010

13166

1.200

0

1.200

28.04.2011

13883

1.200

0

1.200

09.08.2011

14316

1.200

1.200

12.12.2011

14888

1.200

1.200

19.04.2012

15492

1.200

1.200

10.09.2012

16126

1.200

1.200

07.01.2013

16710

1.200

1.200

13.05.2013

17307

1.200

1.200

02.09.2013

17767

1.200

1.200

09.12.2013

18295

1.200

1.200

31.03.2014

18849

1.200

1.200

I alt

10.800

Det er SKATs opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms med kr. 15.700 svarende til forskellen mellem den angivne købsmoms på kr. 26.500 af udgifter til opbevaring og det af SKAT godkendte beløb på kr. 10.800, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. punktum.

1.5 Virksomhedens opfattelse og begrundelse

SKAT har sendt forslaget til høring hos virksomheden. SKAT har i mail af 16. december modtaget følgende bemærkninger fra indehaver (navn udeladt): ” Jeg desværre hverken kan eller ville acceptere forslaget, fordi jeg finder det ikke er min fejl, at min virksomhed blev tvangsafmeldt i 2007 og dermed mit momsfradreg blev afvist jf. [Skattecentret] afgørelsen af 17 oktober 2007.

Jeg påkladet afgørelsen i sin tid, men fik intet ud af, og så finder jeg det rimeligt at få fradraget nu.”

1.6 Endelig afgørelse

Det er SKATs opfattelse, at virksomheden ikke er fremkommet med nye oplysninger, hvorfor SKAT har truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget til afgørelse af 11. december 2014, jf. punkt 1.4.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for købsmoms for 15.700 kr.

Af klagen fremgår bl.a. følgende:

Vedr. Klage over Skat [by1] moms afgørelsen af 6. Januar 2015

Skat [by1] skal udbetale den resterende beløb 15.700,- som Skat [by1] har ændrede i deres afgørelse af 6. Januar 2015.

Til støtte for argumentet oplyses at virksomheden blev tvangs afmeldt af Skatcenter

[by2] den 17. Oktober 2007 og trods virksomheds ejerens indsigelser blev denne tvangsafmeldelse diktatoriske fastholdt af samme myndigheder den 07. November

2007.

...”

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse for så vidt angår momsbeløbet på 15.700 kr.

Af den dagældende skatteforvaltningslovs § 31, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011), fremgik følgende:

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.”

Af § 32 fremgår:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

...

Når der anmodes om genoptagelse af et afgiftstilsvar, påhviler det den afgiftspligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. Den afgiftspligtige skal således kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at den tidligere opgørelse af afgiftstilsvaret har været forkert, fordi den hvilede på forkerte, eller nu ændrede faktiske omstændigheder eller væsentlige nye retsforhold.

Den seneste frist for at angive størrelsen af virksomhedens afgiftstilsvar for 2. kvartal 2011 var den 17. august 2011, jf. momslovens § 57, stk. 3, hvorfor den seneste frist for ordinær genoptagelse var den 17. august 2014, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Anmodningen om genoptagelse blev angivet til SKAT den 9. november 2014. Retten finder således ikke, at 3-års fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er overholdt, for så vidt angår momsbeløbene vedrørende 4. kvartal 2010 og 2. kvartal 2011.

Retten bemærker, at idet der ikke foreligger dokumentation for momsbeløbet på 13.300 kr., har virksomheden dermed ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde genoptagelse, for så vidt angår dette beløb.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT efter anmodning fra den afgiftspligtige give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1. En ændring kan kun foretages, hvis anmodningen fra den afgiftspligtige fremsættes senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Virksomheden har anført, at momsansættelsen bør genoptages henset til, at virksomheden blev tvangsafmeldt i 2007. Allerede fordi virksomheden havde kendskab til dette forhold i 2007, er 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, ikke overholdt, og en anmodning om ekstraordinær genoptagelse kan derfor heller ikke imødekommes.

På den baggrund finder retten, at det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse for så vidt angår momsbeløbet på 15.700 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.