Kendelse af 17-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2022

Journalnr. 15-0682085

Klagens skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 395.025 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.

Generelle oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] (herefter benævnt virksomheden) er en enkeltmandsvirksomhed, der havde startdato den 28. november 1992. Virksomheden er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekoden 502000 Sø- og kysttransport af gods. [person1] (herefter benævnt indehaveren) er fuldt ansvarlig deltager i virksomheden.

SKATs punkt 2

Faktiske oplysninger

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i 2011 foretog 7 fortoldninger. Virksomheden angav 115.532 kr. i momsangivelsen under rubrikken "Moms af EU-varekøb", hvilket beløb virksomheden ligeledes fradrog ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar.

Af faktura nr. WH-054 af 5. april 2011 fremgår der, at virksomheden blev faktureret 94.610,00 USD af [virksomhed2] LIMITED for "PV PANEL" og fragt.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at varerne, som virksomheden importerede i 2011, var solpaneler. Solpanelerne blev videresolgt til [virksomhed3] ApS, hvor indehaveren var direktør, og blev anvendt på ejendommen beliggende [adresse1], [by1], hvor virksomheden havde adresse. Ejendommen tjente ligeledes som privat bolig for indehaveren.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 115.532 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for importmoms.

Som begrundelse herfor har SKAT anført følgende:

"...

For begge årene 2011 og 2012 er nogle, men ikke alle, importbilag vedlagt regnskabsmaterialet.

For 2011 er den angivne importmoms beregnet rigtigt. Samme beløb er imidlertid medregnet som købsmoms. Betingelserne for fradragsret for importmomsen efter momslovens § 37, stk. 1, jf. Stk. 2, nr. 3, er imidlertid ikke opfyldt, da der ikke foreligger dokumentation eller anden forklaring på anvendelsen af de importerede varer, ligesom varerne heller ikke ses viderefakturerede. SKAT kan derfor ikke acceptere at importmomsen medregnes som købsmoms.

...

Der er herefter angivet 115.532 kr. for meget som købsmoms i 2011, og

61.525 kr. for meget i 2012.

I alt 177.057 kr.

SKAT's kommentarer til virksomhedens bemærkninger.

2011

Rådgiver anfører at den største import i 2011 vedrører 224 solpaneler, hvoraf de 200 er opstillet på [ejendom1], og resten er videresolgt til [virksomhed3] ApS. [ejendom1] er identisk med ejendommen beliggende [adresse1], [by1], der på daværende tidspunkt ejedes og blev drevet af [person1] daværende hustru, under en selvstændig momsregistrering.

Virksomheden har ikke udfærdiget salgsfaktura til hustrus virksomhed på nogen del af de 224 stk. solpaneler hvorfor SKAT fastholder at der ikke er fradragsret for den beregnede importmoms på

110.278 kr.

(...)".

Under sagens behandling har SKAT den 11. marts 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Når klager anfører at "faktura er bogført i [ejendom1] v/[person2], CVR [...1]" menes der importfaktura. Der er ikke beregnet/fratrukket moms i den forbindelse.

Importen er sket i [virksomhed1], V/[person1], cvr [...2]. Importen er ikke viderefaktureret fra [virksomhed1], V/[person1], cvr [...2], til [ejendom1]

v/[person2], CVR [...1].

SKAT har ikke yderligere bemærkninger til klagens pkt. 1

(...)".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 5.328 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

"...

2011

I henhold til afgørelsens side 3-4 er der i SKAT's importsystem registreret 7 fortoldninger hvoraf der ikke er beregnet moms. Vi har vedlagt faktura fra "[virksomhed2] Limited" på 224 stk. solpaneler inkl. fragt $ 94.610 svarende til kr. 449.398. Det er vor opfattelse at nærværende faktura svarer til registrering i SKAT's importsystem: 6/7 2011 med varekode [...00], og beregningsgrundlaget udgør kr. 441.114 (u/fragt).

Vi kan konstatere at faktura er bogført i [ejendom1] v/[person2] (CVR-nr. [...1]), idet solpaner er opstillet på ejendommen, som på daværende tidspunkt ejes af [person1] tidligere hustru. Endvidere kan vi oplyse at 24 stk. heraf er videresolgt til [virksomhed3] ApS. Eftersom solpaner er erhvervet i forbindelse med den erhvervsmæssige aktivitet er det vor påstand at virksomheden kan opnå momsfradrag herfor. Det er derfor vor opfattelse at beregnet importmoms jf. ændringsforslag side 3 skal nedsættes med kr. 110.278, hvorfor det herefter udgør kr. 5.328.

Det medfører, at nærværende punkt i afgørelsen skal reduceres til (2011: kr. 5.328 og 2012: kr. 61.525) kr. 66.853.

(...)".

Under sagens behandling har repræsentanten den 21. april 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Det er korrekt at importfaktura er bogført i [ejendom1] v/[person2], som på daværende

tidspunkt udøvede erhvervsmæssige aktivitet fra ejendommen, [adresse1]. Det er derfor vor påstand at der kan opnås momsfradrag herfor.

Vor kunde har ikke yderligere bemærkninger til klagens pkt. 1, og fastholder derfor at punktet skal nedsættes til kr. 66.853.

(...)".

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 12. maj 2021 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Klager har i forbindelse med klagens indsendelse og under sagens behandling fremsendt nye oplysninger, og Skatteankestyrelsen indstiller med baggrund heri den talmæssige opgørelse af enkelte punkter i den påklagede ændret.

Klagesagen vedrører afgørelse af 21. november 2014, hvori klager fordelt på 6 punkter fik forhøjet sit momstilsvar med samlet 618.265 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagen alene vedr. punkterne 2, 3, 4, 5 og 6.

Klager har været momsregistreret med halvårlig angivelse af moms i 2011 og 2012.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers virksomhed i 2011 har momspligtige aktiviteter fra administrationshonorarer, mens bestyrelseshonorarer og indtægter fra udlandet ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområdet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1], der vedrører perioden 2. halvår 2010, hvori tages stilling til samme indtægtstyper.

For 2012 har klager derudover indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler, der er momspligtige. Ligesom klager under klagesagen har dokumenteret et momsbelagt salg af en Hummer El-bil i 2012.

Ikke godkendt fradrag importmoms - punkt 2

Klager er blevet nægtet fradrag for importmoms for 177.057 kr., der er opgjort på baggrund af importer af solpaneler m.v. foretaget i 2011 (moms 115.332 kr.) og 2012 (moms 61.525 kr.)

Klager har i klagen gjort gældende, at der skal indrømmes fradrag for importmoms af et konkret parti solpaneler importeret i 2011, der oplyses anvendt i klagers momspligtige virksomhed. Ifølge klager udgør fradragsberettiget importmoms 110.278 kr., hvorfor forhøjelsen under punkt 2 skal nedsættes tilsvarende.

Skattestyrelsen fastholder i lighed med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, at klager fortsat ikke har godtgjort, at de importerede varer har været anvendt til brug for klagers momspligtige leverancer, hvorfor betingelserne for fradrag for importmoms ikke er opfyldt.

(...)".

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt sin påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 5.328 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og gennemgik i det væsentlige sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at en afgørelse, der følger Skatteankestyrelsens indstilling, kan tiltrædes.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 115.532 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for importmoms.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Følgende fremgår af den dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 3 (lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2011):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

...

3) den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU, jf. dog § 69, stk. 2...".

EF-Domstolen fastslog i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i 2011 foretog 7 fortoldninger. Virksomheden angav 115.532 kr. på momsangivelsen under rubrikken "Moms af EU-varekøb", hvilket beløb virksomheden ligeledes fradrog ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at de af virksomheden importerede varer i 2011 blev videresolgt og blev anvendt på ejendommen, hvor virksomheden havde adresse.

Landsskatteretten finder i overensstemmelse med SKAT, at virksomheden ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag for importmoms er opfyldt, jf. den dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 3. Der er herved henset til, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for, at de importerede varer blev anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

Den af virksomheden fremlagte faktura nr. WH-054 af 5. april 2011 udstedt af [virksomhed2] LIMITED ændrer ikke herved.

Det er således med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 115.532 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for importmoms.

SKATs afgørelse stadfæstes for dette punkt.

SKATs punkt 3

Faktiske oplysninger

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i november 2011 bestilte en "MEV HUMMER HX-T" hos en engelsk leverandør. Virksomheden forudbetalte 55.445 kr. den 16. november 2011. Køretøjet blev leveret i maj 2012, hvorefter virksomheden betalte restbeløbet på 138.008 kr. Det er videre oplyst af SKAT, at det af fakturaen fremgår, at leverandøren ikke fakturerede moms. Virksomheden angav og indbetalte ikke erhvervelsesmoms for indkøbet.

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant fremlagt faktura nr. 2012-17 af 18. december 2012, hvoraf der fremgår, at virksomheden fakturerede en privatperson 250.000 kr. for "Salg af Hummer El-bil", hvoraf 50.000 kr. udgjorde moms.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 48.363 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012, idet SKAT har beregnet erhvervelsesmoms for indkøbet af et køretøj leveret af en afgiftspligtig person, der ikke er etableret her i landet, og ikke har godkendt fradrag herfor.

Under sagens behandling har SKAT indstillet, at forhøjelsen skal bortfalde.

Som begrundelse herfor har SKAT bl.a. anført følgende:

"...

Det er SKAT's opfattelse, at virksomheden skal beregne og angive erhvervelsesmoms i forbindelse med køb af Hummer el bil, samt af motionsmaskinen, da begge effekter er købt uden momsberegning i et andet EU land ved angivelse af det danske CVR nummer.

Det er ligeledes SKAT's opfattelse, at begge effekter er indkøbt til private formål, hvorfor der ikke er momsfradrag for den beregnede erhvervelsesmoms.

SKAT's kommentarer til virksomhedens bemærkninger.

Rådgiver anfører at den omhandlede Hummer er videresolgt 18/12 2012, og at faktura er vedlagt bemærkningerne som bilag 3. Regnskabet for 2012 indeholder imidlertid ikke bogført indtægt fra salg af Hummer, ligesom der ikke er vedlagt et bilag 3 til bemærkningerne. Rådgiver skriver da også sidst i sine bemærkninger, at den omhandlede faktura fremsendes senere.

Der er således ikke dokumenteret en anvendelse af Hummeren, der berettiger til momsfradrag af erhvervelsesmomsen. SKAT fastholder derfor ændringen i overensstemmelse med forslaget.

(...)".

Under sagens behandling har SKAT den 11. marts 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Faktura på salg af hummer er vedlagt klagen som bilag 1. Faktura har ikke tidligere været fremlagt.

SKAT godkender herefter fradrag for den beregnede erhvervelsesmoms på 48.363 kr.

(...)".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal bortfalde.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

"...

Vor kunde anerkender at der skal afregnes moms for købet af motionsmaskine kr. 14.693.

Vi skal oplyse at virksomheden har erhvervet en Hummer, som er videresolgt den 18/12 2012 (faktura er vedlagt bilag 1), hvorfor det er vor påstand, at virksomheden har fradragsret for moms af kr. 193.453 svarende til kr. 48.363.

På baggrund af ovenstående er det vor påstand, at erhvervelsesmoms skal reduceres til kr. 14.693.

(...)".

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 12. maj 2021 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Klager har i forbindelse med klagens indsendelse og under sagens behandling fremsendt nye oplysninger, og Skatteankestyrelsen indstiller med baggrund heri den talmæssige opgørelse af enkelte punkter i den påklagede ændret.

Klagesagen vedrører afgørelse af 21. november 2014, hvori klager fordelt på 6 punkter fik forhøjet sit momstilsvar med samlet 618.265 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagen alene vedr. punkterne 2, 3, 4, 5 og 6.

Klager har været momsregistreret med halvårlig angivelse af moms i 2011 og 2012.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers virksomhed i 2011 har momspligtige aktiviteter fra administrationshonorarer, mens bestyrelseshonorarer og indtægter fra udlandet ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområdet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1], der vedrører perioden 2. halvår 2010, hvori tages stilling til samme indtægtstyper.

For 2012 har klager derudover indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler, der er momspligtige. Ligesom klager under klagesagen har dokumenteret et momsbelagt salg af en Hummer El-bil i 2012.

...

Ikke godkendt fradrag erhvervelsesmoms - punkt 3

Klager er blevet nægtet fradrag for erhvervelsesmoms for 63.056 kr., der vedrører erhvervelse af en motionsmaskine (moms 14.693 kr.) og erhvervelse af en Hummer El-bil (moms 48.363 kr.), der blev erhvervet under anvendelse af klagers momsregistreringsnummer, da erhvervelserne blev anset for indkøbt til private formål.

Klager har under den oprindelige sagsbehandling oplyst, at Hummer El-bil blev videresolgt 18. december 2012, men det er først under klagesagens behandling at kopi af fakturaen for salget er fremlagt.

Som det fremgår af den påklagede afgørelse (side 9 pkt. 3.4) ses regnskabet for 2012 ikke at indeholde indtægter fra salget af bilen. Klager har ikke i forbindelse med den oprindelige sagsbehandling eller under klagesagen dokumenteret, at den nu fremlagte faktura, hvorpå der er faktureret moms (50.000 kr.), indgår i tidligere angivne momstal.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, klager under klagesagens behandling ved den fremlagte faktura har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 2 er opfyldt.

Den af klager fremlagte dokumentation for salget medfører, at indtægten efter Skattestyrelsens opfattelse skal inddrages ved opgørelse af fradragsretten for fællesomkostninger under øvrige punkter omfattet af klagesagen.

Eftersom klager har godtgjort retten til fradrag med en momsbelagt salgsfaktura, der ikke umiddelbart ses bogført i regnskabet for 2012, er det Skattestyrelsens opfattelse, at såfremt Landsskatteretten indrømmer klager momsfradrag, bør spørgsmålet om klagers manglende afregning af salgsmoms for den pågældende faktura hjemvises til behandling samtidig med udbetalingen af fradraget behandles.

(...)".

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt sin påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal bortfalde og gennemgik i det væsentlige sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at en afgørelse, der følger Skatteankestyrelsens indstilling, kan tiltrædes.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 48.363 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012, idet SKAT har beregnet erhvervelsesmoms for indkøbet af et køretøj leveret af en afgiftspligtig person, der ikke er etableret her i landet, og ikke har godkendt fradrag herfor.

Det fremgår bl.a. af momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, at der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift, og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a.

Følgende fremgår af den dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 2:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

...

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land".

EF-Domstolen fastslog i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i maj 2012 fik leveret et køretøj med betegnelsen "MEV HUMMER HX-T" fra en engelsk leverandør. Det samlede vederlag for varen var 193.453 kr. Leverandøren fakturerede ikke moms. Virksomheden angav og indbetalte ikke erhvervelsesmoms for indkøbet.

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant fremlagt faktura nr. 2012-17 af 18. december 2012, hvoraf der fremgår, at virksomheden fakturerede en privatperson 250.000 kr. for "Salg af Hummer El-bil", hvoraf 50.000 kr. udgjorde moms.

SKAT har under sagens behandling indstillet, at virksomhedens fradrag for erhvervelsesmoms af det indkøbte køretøj skal godkendes.

Landsskatteretten finder, at virksomheden skal betale erhvervelsesmoms for virksomhedens indkøb af køretøjet, jf. momslovens 11, stk. 1, nr. 1.

Landsskatteretten finder videre i overensstemmelse med det af SKAT anførte, at virksomheden har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter den dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 2, er opfyldt. Der er herved henset til, at den fremlagte faktura nr. 2012-17 af 18. december 2012 godtgør, at indkøbet blev anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

SKATs afgørelse ændres for dette punkt.

SKATs punkt 4

Faktiske oplysninger

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden fradrog købsmomsen af udgifter til internet, mobil- og fastnettelefoner relateret til samlet 16 telefonnumre i 2011 og samlet 18 telefonnumre i 2012.

Det er oplyst af SKAT, at udgifterne udgjorde følgende:

"...

2011

2012

Saldo konto 5010 Telefon og mobiltelefoner

47.993 kr.

43.196 kr.

Saldo konto 5015 internet

8.734 kr.

9.674 kr.

I alt

56.727 kr.

52.870 kr.

Moms heraf 25 % =

14.181 kr.

13.217 kr.

I alt

27.398 kr.

(...)".

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at fem af telefonnumrene blev anvendt privat. Videre har repræsentanten oplyst, at der er tale om så mange telefonnumre, da disse havde forskellige funktioner (data, telefon mm.). For så vidt angår de numre, som blev anvendt erhvervsmæssigt, skete der beskatning af værdien af fri telefon.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 27.398 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af udgifter til telefoni, internet m.v.

Som begrundelse herfor har SKAT anført følgende:

"...

Det er SKAT's opfattelse at ikke alle telefoner m.v. i et eller andet omfang bruges i virksomheden.

Fradragsretten bestemmes efter Momslovens § 37 for fuld eller ingen fradragsret. Momslovens § 38 bestemmer det delvise momsfradrag for de ydelser der anvendes delvist.

Anvendelsen af de forskellige ydelser foreligger ikke oplyst. Momsfradrag tilbageføres fuldt ud indtil nærmere beskrivelse af anvendelsen af de forskellige ydelser foreligger.

SKAT's kommentarer til virksomhedens bemærkninger.

Det foreligger nu oplyst at to af telefonnumrene ikke vedrører erhvervsmæssig aktivitet. (Bruges af børn). Der er så henholdsvis 14 numre i 2011 og 16 numre i 2012 der anvendes i forbindelse med den erhvervsmæssige aktivitet.

For yderligere bemærkninger henvises til det under pkt. 5 omhandlede, hvor cirka halvdelen af udgifter til telefon m.v., refunderes fra et firma i Schweiz.

(...)".

Under sagens behandling har SKAT den 11. marts 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Det fremgår nu at 5 numre ikke vedrører erhvervsmæssig aktivitet.

Der henvises igen til pkt. 5 i afgørelsen af 21. november 2014.

(...)".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

"...

Indledningsvist skal vi oplyse at det er vor påstand, at virksomheden har fradragsret for afholdte udgifter til telefoni og internet eftersom disse anvendes i forbindelse med den erhvervsmæssige aktivitet, som der blev redegjort for på vort møde den 23/9 2014.

Vor kunde har anført anvendelsen af de respektive telefonnumre nedenfor:

Telefonselskab

Numre

Anvendelse

[virksomhed4]

[...1]

Anvendes ikke

[virksomhed4]

[...2]

Alarm

[virksomhed5]

[...3]

[person3] /Søn

[virksomhed5]

[...4]

[person4]/Søn

[virksomhed5]

[...5]

[person2]/daværende hustru

[virksomhed6]

[...6]

[virksomhed6]

[...7]

Data kort til Ipad

[virksomhed4]

[...8]

Kontor [person1]*

[virksomhed4]

[...9]

Kontor [person2]*

[virksomhed4]

[...10]

Privat *

[virksomhed4]

[...11]

Kontor fax [person1]

[virksomhed4]

[...12]

Kontor fax [person2] *

[virksomhed4]

[...13]

Alarm [ejendom1]

[virksomhed4]

[...14]

[person5]/datter

[virksomhed4]

[...15]

[person1]

[virksomhed4]

[...16]

[person1]

* Vor kunde oplyser, at der alene betales for to linjer men at det er muligt at få tildelt 4 numre da dette er en del af ISDN systemet.

Som det fremgår af ovenstående anvendes følgende numre ikke til den erhvervsmæssige aktivitet:

[...3], [...4], [...17], [...5] og [...14], hvorfor vor kunde anerkender at der ikke kan opnås fradragsret for moms heraf. Såfremt Skatteankestyrelsen kan anerkende dette vil vi udarbejde opgørelse heraf.

(...)".

Under sagens behandling har repræsentanten den 21. april 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Der afventes fortsat stillingtagen hvorvidt det kan anerkendes at der alene skal foretages korrektion til oplistede numre, eftersom vor kunde har redegjort for anvendelsen.

(...)".

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 12. maj 2021 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Klager har i forbindelse med klagens indsendelse og under sagens behandling fremsendt nye oplysninger, og Skatteankestyrelsen indstiller med baggrund heri den talmæssige opgørelse af enkelte punkter i den påklagede ændret.

Klagesagen vedrører afgørelse af 21. november 2014, hvori klager fordelt på 6 punkter fik forhøjet sit momstilsvar med samlet 618.265 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagen alene vedr. punkterne 2, 3, 4, 5 og 6.

Klager har været momsregistreret med halvårlig angivelse af moms i 2011 og 2012.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers virksomhed i 2011 har momspligtige aktiviteter fra administrationshonorarer, mens bestyrelseshonorarer og indtægter fra udlandet ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområdet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1], der vedrører perioden 2. halvår 2010, hvori tages stilling til samme indtægtstyper.

For 2012 har klager derudover indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler, der er momspligtige. Ligesom klager under klagesagen har dokumenteret et momsbelagt salg af en Hummer El-bil i 2012.

...

Ikke godkendt fradrag telefoni, internet m.v. - punkt 4

Klager er blevet nægtet fradrag for moms af udgifter til telefoni, internet m.v. for 27.398 kr. relateret til 16 telefonnumre for 2011 og 18 telefonnumre for 2012.

Under klagesagen har klager oplyst, at 5 numre ikke anvendes i forbindelse med klagers virksomhed.

Skattestyrelsen fastholder for de resterende telefonnumre, at klager fortsat ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, er opfyldt. Som redegjort for at Skatteankestyrelsen, har klager ikke fremlagt dokumentation for, at telefonnumrene blev anvendt udelukkende til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

For de resterende telefonnumre er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen i, at der alene kan indrømmes delvist momsfradrag efter momslovens § 38, stk. 2. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 10. maj 2016 med sagsnr. 14-0299540 vedr. momsfradragsret for telefoni m.v. for 1. halvår 2010.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at skønnet fastsættes efter samme metode, som for fællesomkostninger omfattet af påklaget punkt 5, hvorfor opgørelsen af momsfradrag, hjemvises til fornyet opgørelse.

(...)".

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt sin påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes og gennemgik i det væsentlige sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at en afgørelse, der følger Skatteankestyrelsens indstilling, kan tiltrædes.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 27.398 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af udgifter til telefoni, internet m.v.

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, og § 38, stk. 2:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden

...

Stk. 2. For varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.".

EF-Domstolen fastslog i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Ifølge det oplyste afholdt virksomheden udgifter til internet, mobil- og fastnettelefoner relateret til samlet 16 telefonnumre i 2011 og 18 telefonnumre 2012. Virksomheden fradrog købsmomsen af udgifterne.

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at fem af telefonnumrene blev anvendt privat. Telefonnumrene [...1], [...2], [...6], [...7], [...8], [...9], [...11], [...12], [...13], [...15] og [...16] blev ifølge repræsentanten anvendt erhvervsmæssigt.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, er opfyldt. Der er herved henset til, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for, at telefonnumrene blev anvendt udelukkende til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

På baggrund af en samlet, konkret vurdering finder Landsskatteretten, at der kan godkendes et delvist fradrag efter momslovens § 38, stk. 2, for så vidt angår købsmomsen af udgifterne til de telefonnumre, som ifølge virksomhedens repræsentant blev anvendt erhvervsmæssigt Se hertil Landsskatterettens opgørelse af fradragsprocenten under punktet "SKATs punkt 5".

SKATs afgørelse ændres delvist for dette punkt.

Den talmæssige opgørelse af momstilsvaret overlades herefter til Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelse om forretningsorden for Landsskatteretten nr. 1428 af 13. december 2013 § 12, stk. 4.

SKATs punkt 5

Faktiske oplysninger

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012 leverede administrationsydelser til en virksomhed ejet af indehaverens hustru, til et interessentskab, hvor indehaveren var interessent, og til andre selskaber, hvor indehaveren var direktør eller kapitalejer.

Videre er det oplyst af SKAT, at virksomheden i 2011 og 2012 fakturerede [virksomhed7] A/S for levering af bestyrelsesarbejde. Virksomheden fakturerede med moms.

Endvidere er det oplyst af SKAT, at virksomheden i 2011 og 2012 fakturerede en schweizisk virksomhed for "According to agreement". Fakturaerne vedrørte følgende forhold:

"...

2011

2012

Communication

EUR

3.802

2.895

Car exp.

-

30.600

14.825

Travel expenses

-

60.000

41.200

Office expenses

-

21.500

19.705

Total

Euro

115.902

78.625

I danske kroner:

861.152 kr.

586.542 kr.

(...)".

Af faktura nr. [person1] 2014-504 af 1. oktober 2014 fremgår der, at virksomheden fakturerede den schweiziske virksomhed 22.500 euro for "Payment work performed 2011", 52.500 euro for "Payment work performed 2012" og 47.225 euro for "Payment work performed 2013". Heraf udgjorde moms 0 %.

Virksomhedens repræsentant oplyste til SKAT, at der ikke blev indgået en skriftlig aftale mellem virksomheden og den schweiziske virksomhed.

Virksomhedens omsætning i perioderne fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 udgjorde følgende:

2011

2012

Administrationshonorar

42.400 kr.

228.800 kr.

Bestyrelseshonorar

80.000 kr.

80.000 kr.

Indtægter fra landbrug

288.548 kr.

Salg af juletræer

367.847 kr.

Salg af solpaneler

1.345.079 kr.

Salg udland

861.152 kr.

586.542 kr.

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden fradrog købsmomsen af fællesudgifter i 2011 og 2012 på henholdsvis 78.449 kr. og 74.997 kr. fuldt ud.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 92.027 kr., idet SKAT for perioderne fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af fællesudgifter med henholdsvis 5 % og 78 %.

Under sagens behandling har SKAT indstillet, at virksomhedens fradragsprocent for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 nedsættes til 77 %.

Som begrundelse herfor har SKAT anført følgende:

"...

Bestyrelseshonorar:

Det fremgår af SKAT's juridiske vejledning, afsnit D.A.3.1.3. at et bestyrelseshonorar som udgangspunkt er vederlag for personligt arbejde, og derfor som udgangspunkt beskattes som A-indkomst.

Et bestyrelseshonorar anses derfor ikke momsmæssigt som selvstændig økonomisk virksomhed, og er således ikke momspligtigt.

Salg udland:

Revisor oplyser på forespørgsel, at der er tale om en samarbejdsaftale med en udenlandsk partner, og at der ikke er indgået nogen skriftlig aftale. Der foreligger ingen nærmere redegørelse af hvad samarbejdet med den udenlandske partner består af.

Det er SKAT's opfattelse, at aktiviteten ikke kan karakteriseres som levering mod vederlag jf. momslovens § 4, stk. 1, og er derfor den momsmæssige virksomhed uvedkommende. Momsfradragsretten for fællesomkostninger skal derfor opgøres skønsmæssigt efter bestemmelserne i momslovens § 38, stk. 2.

Beløbsmæssig opgørelse:

Indtægtsfordeling 2011 2012

Momspligtig/samlet 42.400/983.522 2.310.274/2.976.816

På baggrund af ovenstående indtægtsfordeling

har SKAT skønsmæssigt ansat virksomhedens

fradragsret for fællesomkostninger til: 5 % 78 %

...

Eller 3.92258.479

For meget fratrukket 75.527 16.500

I alt 92.027 kr.

SKAT's kommentarer til virksomhedens bemærkninger.

Rådgiver henviser til et møde afholdt den 23/9-2014. På mødet forklarede [person1] til dette punkt at den arbejdsydelse han leverede til det Schweiziske firma var af en art/karakter der ikke skulle forklares. Han havde imidlertid glemt at fakturere for de sidste tre år.

Sammen med de modtagne bemærkninger, vedlægger rådgiver som bilag 4, kopi af faktura udstedt den 1. oktober 2014, med teksten "Payment work performed 2011 - 2012 og 2013, i alt 122.225 euro.

Han havde tidligere leveret samme ydelse til et hollandsk firma. Firmaet i Holland var løbende faktureret for den levere ydelse der på den måde blev medregnet i indkomsten. De hollandske skattemyndigheder havde imidlertid reklassificeret det udbetalte vederlag til lønindkomst. Det hollandske firma havde indbetalt skat af vederlagt i 2012, og rådgiver oplyste man havde anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for de berørte år.

Det fremgår af bilag til anmodning om ændring af skatteansættelsen, der er vedlagt som bilag 3, at der i perioden 2005 - 2010 er faktureret det hollandske firma dels løn, dels omkostninger benævnt som "Costs covered by SH", "Travel charges to SH", "Credit card expenses" samt "Car expenses", eller på samme måde som det schweiziske firma er faktureret i 2011 og 2012.

SKAT finder det herefter ikke godtgjort at det leverede er sket i egenskab af afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk.1, hvorefter:

"Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed." men at der i stedet er tale om lønmodtager lignende forhold.

SKAT har valgt ikke at ændre det skønsmæssigt ansatte momsfradrag for fællesomkostningerne som følge af fakturaen af 1. oktober 2014 på 122.000 euro..

SKAT fastholder hertil at den fakturering der er foretaget for Communication, Car exp. og Office expenses som er beregnet 50 % af ultimo saldo på de tilsvarende konti i regnskabet, dog ikke Travel expenses, ikke kan karakteriseres som levering mod vederlag jf. momslovens § 4, stk. 1, og derfor er den momsmæssige virksomhed uvedkommende.

Der er i den samlede vurdering lagt vægt på:

At: faktureringen af de forskellige omkostninger ikke dækker over en egentlig leverance, men nærmere er udtryk for en pragmatisk løsning. [person1] oplyste på mødet den 23/9 2014, at det var aftalt, at i stedet for direkte opgørelse af kørte kilometer, for tidsopgørelse på forbrug af kontor, telefon og internet m.v., anvendes en vis procentdel som firmaet i Schweiz skulle godtgøre/betale.

At: arbejdet først opgøres og faktureres op til cirka 3 år efter det er leveret. Omregnet til danske kr. (kurs 7.45) repræsentere det leverede en indtægt på henholdsvis 167.625 kr.

i 2011, 391.125 kr. i 2012 og 351.526 kr. i 2013. Ingen af de nævnte beløb ses indtægtsførte. Det er uvist om det samlede beløb på 122.225 euro er betalt. Ingen af skatteårene er anmodet om genoptaget.

At: samme ydelse tidligere af de hollandske skattemyndigheder er klassificeret som lønindkomst.

(...)".

Under sagens behandling har SKAT den 11. marts 2015 bl.a. anført følgende:

"...

Der er ikke kommet nye oplysninger til punktet, men opgørelsen er forskubbet i afgørelsen, og gengives derfor her:

Virksomhedens omsætning kan opgøres således:

2011

2012

momspligtig

andet

momspligtig

andet

Administrationshonorar

42.400 kr.

308.800 kr.

Bestyrelseshonorar

80.000 kr.

80.000 kr.

Indtægter fra landbrug

288.548 kr.

Salg juletræer

367.847 kr.

Salg af solpaneler

1.345.079 kr.

Salg udland

861.152 kr.

586.542 kr.

I alt

42.400 kr.

941.152 kr.

2.310.274 kr.

666.542 kr.

Samlet

983.552

2.976.816

Det anerkendes at administrationshonorarerne i 2012 alene udgør 228.800 kr., som anført af rådgiver.

Fordelingen 2012 ser herefter således ud:

2012

momspligtig

andet

Administrationshonorar

228.800 kr.

Bestyrelseshonorar

80.000 kr.

Indtægter fra landbrug

288.548 kr.

Salg juletræer

367.847 kr.

Salg af solpaneler

1.345.079 kr.

Salg udland

586.542 kr.

I alt

2.230.274 kr.

666.542 kr.

Samlet

2.896.816

Ved salg udland forstås poster i årsrapporten benævnt "viderefaktureret".

Fordelingstallet er herefter: 2.230.274/2.896.816, svarende til 77 % (oprundet)

(...)".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 8.580 kr.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

"...

På vort møde med repræsentanter fra SKAT den 23/9 2014 redegjorde vor kunde for de erhvervsmæssige aktiviteter der udføres for en virksomhed i Schweiz. Endvidere oplyser vor kunde at ikke alt udført arbejde er faktureret, hvorfor vor kunde efter mødet med repræsentanter fra SKAT udstedet en faktura for udført arbejde i hhv. 2011-2013. Den rådgivning der er udført anvendes efter det oplyste ikke i Danmark, og faktura er udstedt til virksomhed med hjemsted i Schweiz, hvorfor ydelsen ikke tillægges moms.

Vi skal oplyse, at vi ikke deler SKAT's opfattelse af den skønsmæssige indtægtsfordeling på 5 % i 2011. Vi anerkender ikke at den omstændighed at indtægter hidrørende fra udlandet ikke skal anses for en del af virksomhedens indtægtsgrundlag. Derfor er det vor opfattelse at SKAT's "brøk" for fradragsret ikke er korrekt, og derfor skal opgøres således:

Virksomhedens omsætning

2011

2012

Momspligtig

Andet

Momspligtig

Andet

Administrationshonorar

42.400

228.800

Bestyrelseshonorar

80.000

80.000

Indtægter fra landbrug

0

288.548

Salg af juletræer

0

367.847

Landbrugsstøtte

0

110.237

Salg af solpaneler

0

1.345.079

Salg udlandet

832.903

564.946

I alt

875.303

80.000

2.905.457

80.000

Samlet

955.303

2.985.457

Fordeling

92 %

8 %

97 %

3 %

Følgende anføres i afgørelsen:

"At arbejdet først opgøres og faktureres op til cirka 3 år efter det er leveret. Omregnet til danske kr.

(kurs 7.45) repræsentere det leverede en indtægt på henholdsvis 167.625 kr. i 2011, 391.125 kr. i 2012 og 351.526 kr. i 2013. Ingen af de nævnte beløb ses indtægtsførte. Det er uvist om det samlede beløb på 122.225 euro er betalt. Ingen af skatteårene er anmodet om genoptaget."

Som det fremgår af faktura er den udstedt 1/10 2014, hvorfor faktura indtægtsføres 1/10 2014.

På baggrund af ovenstående er det vor opfattelse at SKAT's afgørelse ikke er korrekt. Det er vor opfattelse, at ovenstående fordeling finder anvendelse svarende til 92 % momspligtig aktivitet i 2011, og 97 % momspligtig aktivitet i 2012.

Moms fratrukket i perioden 100

%

Art

2011

2012

Husleje

37.500

0

El/varme

5.797

15.514

Rengøring

2.581

0

Kontorartikler

94

1.044

EDB artikler

7.164

9.594

Revision

5.900

29.446

Regnskab

19.413

19.399

I alt

78.449

74.997

Momsfradrag er godkendt med

92 %

97 %

Svarende til

71.879

72.987

For meget fratrukket

6.570

2.010

På baggrund af ovenstående er det vor opfattelse at afgørelsen skal ændres til kr. 8.580.

(...)".

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 12. maj 2021 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Klager har i forbindelse med klagens indsendelse og under sagens behandling fremsendt nye oplysninger, og Skatteankestyrelsen indstiller med baggrund heri den talmæssige opgørelse af enkelte punkter i den påklagede ændret.

Klagesagen vedrører afgørelse af 21. november 2014, hvori klager fordelt på 6 punkter fik forhøjet sit momstilsvar med samlet 618.265 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagen alene vedr. punkterne 2, 3, 4, 5 og 6.

Klager har været momsregistreret med halvårlig angivelse af moms i 2011 og 2012.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers virksomhed i 2011 har momspligtige aktiviteter fra administrationshonorarer, mens bestyrelseshonorarer og indtægter fra udlandet ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområdet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1], der vedrører perioden 2. halvår 2010, hvori tages stilling til samme indtægtstyper.

For 2012 har klager derudover indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler, der er momspligtige. Ligesom klager under klagesagen har dokumenteret et momsbelagt salg af en Hummer El-bil i 2012.

...

Ikke godkendt fradrag fællesomkostninger - punkt 5

Klagers momstilsvar er blevet forhøjet med 92.027 kr. for perioderne fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og den 1. januar 2012 til den 31. december 2012, da klager alene har fået godkendt moms fradrag for købsmoms af fællesudgifter med henholdsvis 5 % og 78 % i den påklagede afgørelse.

Klager har gjort gældende, at fradragsprocenten skal være 92 % for 2011 og 97 % for 2012. Det er klagers opfattelse, at indtægter fra udlandet ved opgørelse af skønnet skal medregnes i de momspligtige indtægter.

Skattestyrelsen fastholder, at indtægter fra bestyrelsesarbejde og indtægter fra udlandet er virksomheden uvedkommende, Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 10. maj 2016 med sagsnr. 14-0299540 vedr. skønsmæssig momsfradragsret for telefoni m.v. (1. halvår 2010) og afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1] (2. halvår 2010) vedr. skønsmæssig momsfradragsret fællesudgifter.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager kan indrømmes et skønsmæssigt fradrag på 5 % jf. momslovens § 38, stk. 2 for 2011.

Ud fra de fremlagte regnskabstal for 2012 er det Skattestyrelsens opfattelse, at klager kan indrømmes et skønsmæssigt fradrag på 77 % jf. momslovens § 38, stk. 2 for 2012 jf. vores udtalelse af 11. marts 2015.

Indgår salget af Hummer El-bil (beskrevet ovenfor) ikke i regnskabstallene for 2012, er det Skattestyrelsens opfattelse, at udover salgsmomsen skal afregnes skal indtægten herfra medgå ved opgørelse af det skønsmæssige fradrag. Fordelingstallet ville i givet fald være: (2.230.274+200.000) / (2.896.816+200.000), svarende til 79 % (oprundet).

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at opgørelsen af momsfradrag for telefonnumre, der delvist anvendes ved klagers momspligtige aktiviteter hjemvises til fornyet opgørelse.

(...)".

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt sin påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 8.580 kr. og gennemgik i det væsentlige sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at en afgørelse, der følger Skatteankestyrelsens indstilling, kan tiltrædes.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 92.027 kr., idet SKAT for perioderne fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 har godkendt virksomheden fradrag for købsmoms af fællesudgifter med henholdsvis 5 % og 78 %.

Af momslovens § 38, stk. 2, fremgår følgende:

" Stk. 2. For varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.".

EF-Domstolen fastslog i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Ifølge det oplyste leverede virksomheden administrationsydelser til en virksomhed ejet af indehaverens hustru, til et interessentskab, hvor indehaveren var interessent, og til andre selskaber, hvor indehaveren var direktør eller kapitalejer. Virksomhedens samlede indtægter herfra i 2011 og 2012 var henholdsvis 42.400 kr. og 228.800 kr.

Videre er det oplyst, at virksomheden fakturerede [virksomhed7] A/S for levering af bestyrelsesarbejde i 2011 og 2012. Virksomhedens samlede indtægter herfra i 2011 og 2012 var 80.000 kr.

Endvidere er det oplyst, at virksomheden fakturerede en schweizisk virksomhed for "According to agreement". Fakturaerne vedrørte "Communication", "Car exp.", "Travel expenses" og "Office expenses". Af faktura nr. [person1] 2014-504 af 1. oktober 2014 fremgår der, at virksomheden fakturerede den schweiziske virksomhed 22.500 euro for "Payment work performed 2011", 52.500 euro for "Payment work performed 2012" og 47.225 euro for "Payment work performed 2013". Heraf udgjorde moms 0 %. Virksomhedens repræsentant oplyste til SKAT, at der ikke blev indgået en skriftlig aftale mellem virksomheden og den schweiziske virksomhed. Virksomhedens samlede indtægter herfra i 2011 og 2012 var henholdsvis 861.152 kr. og 586.542 kr.

Endvidere er det oplyst, at virksomheden havde indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler i 2012 på henholdsvis 288.548 kr., 367.847 kr. og 1.345.079 kr.

Landsskatteretten lægger til grund, at de af virksomheden modtagne vederlag for bestyrelsesarbejde ikke er momspligtige, og at de af virksomheden modtagne vederlag for administrationsydelser, landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler er momspligtige.

Under sagens behandling har SKAT indstillet, at fradragsprocenten for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 skal opgøres til 77 %.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens indtægter fra det schweiziske selskab på 861.152 kr. i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og 586.542 kr. i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 er virksomheden uvedkommende, jf. momslovens § 38, stk. 2. Efter Landsskatterettens opfattelse har virksomheden ikke godtgjort, at indtægterne angår virksomhedens momspligtige eller momsfritagne leverancer. Der er herved henset til, at der ikke af den af virksomheden fremlagte faktura nr. [person1] 2014-504 af 1. oktober 2014 fremgår, hvilket arbejde fakturaen vedrører. Videre er der henset til, at fakturaen ifølge det af SKAT oplyste vedrører viderefakturering af omkostninger.

Landsskatteretten finder videre, at virksomheden ikke har påvist fejl eller mangler ved SKATs skønsmæssige opgørelse af virksomhedens fradragsret. Landsskatteretten finder på denne baggrund, som anført af SKAT, at virksomheden har ret til fradrag på henholdsvis 5 % (2011) og 77 % (2012) af købsmomsen af fællesudgifterne.

SKATs afgørelse ændres på dette punkt.

Den talmæssige opgørelse af momstilsvaret overlades herefter til Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelse om forretningsorden for Landsskatteretten nr. 1428 af 13. december 2013 § 12, stk. 4.

SKATs punkt 6

Faktiske oplysninger

Det er oplyst af SKAT, at virksomheden i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 bl.a. afholdt følgende udgifter, for hvilke virksomheden fradrog købsmomsen:

"...

Bilag

Art

Moms

18

[virksomhed8] dataudstyr til overvågning

26.523

25 og 26

Samsung 65 " tv samt ophæng

7.887

27

Pengeskab

4.201

28

Telefonanlæg. Moms er fratrukket fuldt ud.

3.142

49

Rådgivning

1.000

54

[virksomhed9]

1.440

55

Router

130

56

[virksomhed8] data

4.391

57

Macbook

2.093

58

Seagate

1.944

60

[virksomhed8] data

4.793

61

Seagate

648

80

[virksomhed10] - data server?

10.448

94

IMAC

2.999

I alt

70.639

(...)".

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at virksomheden anerkender, at virksomheden ikke har fradragsret for bilagene 49 og 94, og at virksomheden har delvis fradragsret for bilagene 25, 26 og 57.

Videre er det oplyst af SKAT, at virksomheden i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 bl.a. afholdt følgende udgifter, for hvilke virksomheden fradrog købsmomsen:

"...

Bilag

Art

Moms

81

Rengøring maj

1.781

96

Rengøring juni

1.625

151

Rengøring august

1.750

181

Rengøring september

1.437

241

Rengøring oktober

1.562

260

Rengøring november

1.906

84

Ipad + Imac

3.319

90

Macbook

2.539

97

Varmepumpe ?

1.122

108

Besigtigelse solcelleanlæg

917

153

Kelfri parkklipper

1.903

156

Forenklet kontrol analytech - af hvad?

249

165

Opgradering TV overvågning

875

177

Sonos anlæg kontor

519

168

Advokat salg [adresse2] - ej fradrag

3.734

188

Rep af varmeanlæg

475

190

Advokat - bilag mangler

209

201

Rep af solcelleanlæg

1.470

232

[virksomhed11] - Thermisol, alfix. Leveret [adresse2]

454

274

Malerarbejde baggang

221

304

Støbning af solfanger??

9.223

309

2 stk. store kørekort - hvem?

1.704

Ultimo

Ultimopostering moms køb solfangere [virksomhed3]

18.262

I alt

57.256

(...)".

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at virksomheden anerkender, at virksomheden ikke har fradragsret for bilagene 84, 90, 168, 190, og 309.

Virksomhedens repræsentant har fremlagt et tilbud af 20. januar 2011 fra et rengøringsfirma til [ejendom1], [adresse1], [by1]. Af tilbuddet fremgår der bl.a. følgende:

"...

Med henvisning til et behageligt møde mandag d. 17/1, har vi hermed fornøjelsen af, at afgive tilbud på rengøring 1 x ugentlig af Deres lokaliteter.

Rengøringen omfatter nedenstående og vurderes til at tage mellem 4 og 6 timer pr. gang. Rengøringen bil blive faktureret efter forbrugt tid til nedenstående timepris.

Timeprisen indtil 1. april 2011: kr. 235,00 eksl. moms

Timeprisen fra 1. april 2011 til 1. april 2012: kr. 245,00 eksl. moms

Rengøringen omfatter:

Ugentligt:

Støvsugning og vask af gulve i mødelokale / entre / toilet.

Grunding rengøring af toilet.

Støvsugning og vask af gulv i kontor med træoliesæbe.

Vindueskarme, skriveborde samt øvrigt inventar (inkl.

Bordstel og stoleben) i alle de nævnte rum, aftørres.

Støvsugning og vask af gulve i [person2]'s kontor

Støvsugning og vask af gulv i entre ved [person2]'s kontor

Støvsugning og vask af gulve i gæstetoilet

Grundig rengøring af toilettet

Hver 14. dag:

Støvsugning og vask af gulve i museum

Støvsugning og vask af gulve i arkiv øst og vest

Aftørring af arkivskabe

Udvendig vinduespudsning i kontorer/mødelokale/entre.

Fejning og vask af gulve maskinhus (med maskine)

Aftørring af vindueskarme i maskinhus.

Månedlig:

indvendig vinduespudsning af kontorer/mødelokale/entre/brandvæge

Udvendig vinduespudsning i Maskinhus.

Afstøvning/aftørring af paneler/karme, ventilationsriste, billeder,

Billedglas og lamper samt inventar over 180 cm, og indtil 300 cm.

(...)".

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 111.705 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af diverse udgifter.

SKAT har under sagens behandling indstillet, at virksomhedens fradrag for købsmoms af udgifterne i henhold til virksomhedens bilag 28 og 54 for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 godkendes.

Som begrundelse herfor har SKAT anført følgende:

"...

Punktet omfatter moms på udgifter af vidt forskellig art, men hvor der efter SKAT`s opfattelse ikke er fradragsret for momsbeløbet:

- fordi udgiften i sig selv ikke berettiger til fradragsret.
- da formålet med udgiften ikke foreligger oplyst
- idet arten af udgiften ikke berettiger til fuld momsfradrag.

SKAT anerkender, at fradragsret i et eller omfang kan accepteres, alt efter indehavers forklaring til art og formål med udgiften.

Det samlede momsbeløb for 2011 og 2012 er opgjort til 127.895 kr.

SKAT`s kommentarer til virksomhedens bemærkninger.

På mødet den 23/9 2014, forklarede [person1], at omfanget af såvel edb-anlægget som overvågningsudstyret, er nødvendigt af hensyn til det arbejde han udfører for det schweiziske firma, et arbejde han ikke nærmere kan redegøre for.

2011

På den baggrund er det SKAT`s opfattelse, at momsfradraget ikke kan udøves 100 %, men alene med den procentdel der skønsmæssigt er opgjort jf. sagsfremstillingens punkt 5 - delvis momsfradrag.

Foretaget fradrag 70.639 kr.

Godkendt 5 % heraf eller 3.532 kr.

For meget fratrukket 67.107 kr. vedrørende 2011.

2012

På mødet den 23/9 2014 lovede [person1] at fremsende oversigt over hvad rengøringen omfatter. Dette er ikke sket hvorfor SKAT ikke godkender momsfradraget.

Bilag

Art

Moms fratrukket

Godkendt delvis fradrag/fællesomkostning 78 %

Godkendt delvis fradrag. Tidligere anvendt 50 %

Ej godkendt

81

Rengøring maj

1.781

1.781

96

Rengøring juni

1.625

1.625

151

Rengøring august

1.750

1.750

181

Rengøring september

1.437

1.437

241

Rengøring oktober

1.562

1.562

260

Rengøring november

1.906

1.906

84

Ipad + Imac

3.319

2.589

90

Macbook

2.539

1.980

97

Varmepumpe ?

1.122

561

108

Besigtigelse solcelleanlæg

917

459

153

Kelfri parkklipper

1.903

1.484

156

Forenklet kontrol analytech - af hvad?

249

249

165

Opgradering TV overvågning

875

875

177

Sonos anlæg kontor

519

519

168

Advokat salg [adresse2] - ej fradrag

3.734

3.734

188

Rep af varmeanlæg

475

238

190

Advokat - bilag mangler

209

209

201

Rep af solcelleanlæg

1.470

735

232

[virksomhed11] - Thermisol, alfix. Leveret [adresse2]

454

454

274

Malerarbejde baggang

221

221

304

Støbning til solfanger??

9.223

4.612

309

2 stk. store kørekort - hvem?

1.704

1.704

Ultimo

Ultimopostering moms køb solfangere [virksomhed3]

18.262

18.262

I alt

57.256

6.053

6.605

36.288

Moms fratrukket 57.256

heraf godkendt (6.053 + 6.605) 12.658

Ikke godkendt 2012 44.598

Ikke godkendt 2011 67.107

Ikke godkendt i alt 111.705

(...)".

Under sagens behandling har SKAT den 11. marts 2015 bl.a. anført følgende:

"...

2011:

For bilagene 49 - 57 - 94 Det anerkendes nu at der ikke er momsfradrag.

For bilagene 28 - 54 accepterer SKAT herefter fuld momsfradrag.

For de resterende bilag foreligger anvendelse nu oplyst. Det foreligger generelt ikke oplyst i hvilken udstrækning anvendelsen berettiger til momsfradrag, og i hvilket omfang. Her henvises til afgørelsens punkt 5.

2012:

For bilagene 84 - 90 - 168- 190 - 309 anerkendes nu at der ikke er momsfradrag.

For bilagene 81 - 96 - 151 - 181 - 241 - 260, der alle vedrører rengøringsydelse, er der som dokumentation vedlagt tilbud dateret 20. januar 2011. De nævnte ydelser vedrører sidste halvår af 2012, hvor tidligere ægtefælle er fraflyttet ejendommen. Det er SKATS opfattelse at tilbuddet ikke dokumenterer nogen fradragsret. Der bør i stedet fremlægges den kontrakt der er gældende på det tidspunkt hvor ydelsen indkøbes.

For bilag 153 Det anføres at parkklipperen er indkøbt til klipning af græs som sælges.

SKAT anmoder derfor om at faktura på salg af afklippet græs fremlægges.

For bilag 156 Det ønskes oplyst hvad dyrehold der er på ejendommen.

For bilagene 108 - 201 - 232 - 274 - 304 henvises til udgifter der relaterer sig til solcelle/ solfangeanlæg. Det er udgiftsposter hvor moms tidligere alene er fratrukket efter fordelingsnøglen 42 erhverv/58 privat. Dette fradrag er foretaget under etableringen, hvilket er sket i den periode hvor ejendommen ejedes af tidligere ægtefælle.

For bilagene 97 - 165 - 177 er anvendelse nu oplyst. Det foreligger generelt ikke oplyst i hvilken udstrækning anvendelsen berettiger til momsfradrag, og i hvilket omfang. Her henvises til afgørelsens punkt 5.

Vedrørende ultimo posten

På køb af solfangere Der er ikke fremvist faktura på købet. SKAT kan derfor ikke anerkende fradrag for momsen.

(...)".

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 6.448 kr. for perioden fra 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og 11.505 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

"...

Vi har oplistet udgiftsposterne, og vor kunde har anført kommentarer hertil, således der er redegjort for anvendelsen af disse udgifter.

2011

Bilag

Art

Moms

Bemærkninger

18

[virksomhed8] dataudstyr

26.523

Video kameraer ejendom (bemærk disse er alene monteret hvor der kommer eksterne. Baggang/garage/forhal/kontor

25-26

Samsung 65" tv samt ophæng

7.887

Projektor ophæng kontor / TV i konference (de tre ophæng a 600 kroner er brugt privat). Det medfører at moms a 3 x 600 x 25 % = kr. 450 anerkendes.

27

Pengeskab

4.201

Brandskab til dokumenter

28

Telefonanlæg. Moms er fratrukket fuldt ud

3.142

Omstillings anlæg mellem kontorer og maskinhus

49

Rådgivning

1.000

Skatterådgivning mht. [adresse3] salg heraf

54

[virksomhed9]

1.440

Camera video overvågning maskinhal

55

Router

130

Trådløs router kontor

56

[virksomhed8] data

4.391

Data server u/diske

57

Macbook

2.093

Bærbar [person2] (kr. 7999,20) og ny hard disk computer til bogholder ([person6])

58

Seagate

1.944

Harddisk til data server

60

[virksomhed8] data

4.793

Camera maskinhal udvendig og postkasse (inkl. Linse)

61

Seagate

648

Yderligere to harddiske data server

80

[virksomhed10] - data server?

10.448

Videoserver

94

IMAC

2.999

Imac til [person7] brugt til arbejde [virksomhed7]

i alt

71.639

I forhold til ovenstående anerkender vor kunde følgende:

· Delvis bilag 25-26 svarende til kr. 450
· Bilag 49 kr. 1.000
· Delvist bilag 57 svarende til kr. 1.999
· Bilag 94 kr. 2.999

Total kr. 6.448 for 2011.

2012

Bilag

Art

Moms

Bemærkninger

81

Rengøring maj

1.781

Rengøring i erhvervsdelene

96

Rengøring juni

1.625

Rengøring i erhvervsdelene

151

Rengøring august

1.750

Rengøring i erhvervsdelene

181

Rengøring september

1.437

Rengøring i erhvervsdelene

241

Rengøring oktober

1.562

Rengøring i erhvervsdelene

260

Rengøring november

1.906

Rengøring i erhvervsdelene

84

Ipad + Imac

3.319

Købt til kontor [person2], vidste ikke lige jeg skulle skilles, leveret hos [person7], da han skulle gøre dem klar til brug. De kan besigtiges på lille kontor, står der stadigvæk. Ipad er dog udskiftet, idet hukommelsen var for lille.

90

Macbook

2.539

Købt til [person7] for arbejde solpaneler

97

Varmepumpe

1.122

Styring varmepumpe udskiftning

108

Besigtigelse solcelleanlæg

917

Transportskade solpanel hjemkøbt, køber en surveyou før anmeldelse

153

Kelfri parkklipper

1.903

Klipning af græs som sælges, klippebord

156

Forenklet kontrol analytech - af hvad

249

Drikkevand egen boring, krævet ved dyrehold

165

Opgradering TV overvågning

875

Software opgradering til videoserver

177

Sonos anlæg kontor

519

[person6] ville gerne have musik, så købe denne så hun kunne spille musik på kontoret

168

Advokat salg [adresse2] - ej fradrag

3.734

Kan ikke kommentere, troede det var momsfrit

188

Rep af varmeanlæg

475

Kontoret fik ikke varme, så der skulle laves en ekstra installation, beløbet er et forligsbeløb

190

Advokat - bilag mangler

209

201

Rep af solcelleanlæg

1.470

Alt el køb hos [virksomhed12] er solpaneler, [adresse1]

232

[virksomhed11] - Thermisol, alfix. Leveret [adresse2]

454

Eneste vi brugte på det tidspunkt var støbning af solpaneler, [adresse1]

274

Malerarbejde baggang

221

Det var i entre hvor vi havde ramt med solpaneler til en demo, [adresse1]

304

Støbning til solfanger??

9.223

Ja og nedgravning af el kabler til samme, [adresse1]

309

2 stk. store kørekort - hvem?

1.704

[person7] og mig for at kunne køre ud med solpaneler og monteringsdele

Ultimo

Ultimopostering moms køb solfangere [virksomhed3]

18.262

Monteringsudstyr til solpaneler, som blev brugt efter stormskaden, [adresse1]

Total

57.256

I forhold til ovenstående anerkender vor kunde følgende:

· Bilag 84 kr. 3.319
· Bilag 90 kr. 2.539
· Bilag 168 kr. 3.734
· Bilag 190 kr. 209
· Bilag 309 kr. 1.704

Total kr. 11.505 for 2012.

På baggrund af ovenstående anerkendes kr. 17.953.

(...)".

Under sagens behandling har repræsentanten den 21. april 2015 bl.a. anført følgende:

"...

2011 - SKAT anfører i Deres udtalelse at det ikke er oplyst i hvilken udstrækning anvendelsen berettiger til momsfradrag, og i hvilket omgang. Det er vor opfattelse at eftersom vor kunde har redegjort for anvendelsen, at der kan opnås fuld momsfradragsret for afholdte udgifter.

2012 - SKAT anfører i Deres udtalelse at vedlagte rengøringsaftale ikke finder anvendelsen eftersom aftalen er indgået med tidligere ægtefælle, som er fraflyttet ejendommen. Vi skal oplyse, at [virksomhed1] overtager aftalen efter skilsmissen, hvorfor der ikke er indgået ny aftale. Hertil skal det bemærkes at det er samme rengøringsopgaver der udføres, såvel før og efter tidligere ægtefælle er fraflyttet. Det er derfor vor opfattelse, at der kan opnås momsfradragsret for aftale udgifter.

Bilag 153: Vor kunde oplyser, at baller/græs er solgt til [person8] i henhold til vedlagte faktura 2014-508. Dermed er det vor opfattelse, at der kan opnås momsfradragsret herfor.

Bilag 156: Tidligere har der været kvæghold på ejendommen, og nærværende vedrører opfølgning fra tidligere år. Det er derfor vor opfattelse, at der kan opnås momsfradragsret for udgiften.

Bilag 108/201/232/274/304 Som tidligere anført er det vor opfattelse at eftersom anvendelsen af ejendommen ikke er ændret, så kan der opnås tilsvarende momsfradragsret. Vor kunde har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil.

Bilag 97/165/177 På baggrund af det vor kunde anførte er det vor opfattelse at anvendelsen medfører fuld momsfradragsret.

Vedrørende ultimo posten på køb af solfangere - vedlagt bilag.

(...)".

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 12. maj 2021 udtalt, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes med følgende bemærkninger:

"...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Klager har i forbindelse med klagens indsendelse og under sagens behandling fremsendt nye oplysninger, og Skatteankestyrelsen indstiller med baggrund heri den talmæssige opgørelse af enkelte punkter i den påklagede ændret.

Klagesagen vedrører afgørelse af 21. november 2014, hvori klager fordelt på 6 punkter fik forhøjet sit momstilsvar med samlet 618.265 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagen alene vedr. punkterne 2, 3, 4, 5 og 6.

Klager har været momsregistreret med halvårlig angivelse af moms i 2011 og 2012.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers virksomhed i 2011 har momspligtige aktiviteter fra administrationshonorarer, mens bestyrelseshonorarer og indtægter fra udlandet ikke er omfattet af momslovens anvendelsesområdet. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 25, marts 2021 med sagsnr. [sag1], der vedrører perioden 2. halvår 2010, hvori tages stilling til samme indtægtstyper.

For 2012 har klager derudover indtægter fra landbrug, salg af juletræer og salg af solpaneler, der er momspligtige. Ligesom klager under klagesagen har dokumenteret et momsbelagt salg af en Hummer El-bil i 2012.

...

Ikke godkendt fradrag diverse udgifter - punkt 6

Klagers momstilsvar er blevet forhøjet med 111.705 kr. for perioderne fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og den 1. januar 2012 til den 31. december 2012, da klager ikke er indrømmet fuldt momsfradrag for diverse udgiftsposter. Der henvises til opgørelsen i den påklagede afgørelse 15 - 19 for specifikation af indrømmet momsfradrag i den påklagede afgørelse.

Som redegjort for i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, har klager under sagens behandling for en række bilag (2011: bilag 49 og 94, 2012: bilag 84, 90, 168, 190 og 309) oplyst, at der ikke skal indrømmes fradrag, da udgifterne ikke vedrører den momspligtige virksomhed. Henholdsvis kun er delvist momsfradrag for en række bilag (2011: bilag 25, 26 og 57), da bilagene også indeholder udgifter, der ikke vedrører den momspligtige virksomhed.

Som redegjort for at Skatteankestyrelsen er det Skattestyrelsens opfattelse, at klager har godtgjort, at betingelserne for fuldt momsfradrag jf. momslovens § 37, stk. 1 er opfyldt for bilag 28 og 54.

Skattestyrelsen er derudover enig med Skatteankestyrelsen i, at klager kan indrømmes et skønsmæssigt fradrag (se punkt 5) i henhold til bilagene 18, 25, 26, 27, 55, 56, 57, 58, 60, 61 og 80. Dog bemærker Skattestyrelsen, at det beløbsmæssige grundlag inden udøvelse af et skønsmæssigt fradrag for bilag 25, 26 og 57 reduceres for de oplyste private udgifter.

Som redegjort for i den påklagede afgørelse og indstillet stadfæstet i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse fastholder Skattestyrelsen, at klager for bilagene 81, 96, 151, 181, 241, 260, 156, 165, 177, 232, 274 ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1 henholdsvis § 38, stk. 2, er opfyldt.

Skattestyrelsen er derudover enig med Skatteankestyrelsen i, at klager kan indrømmes et skønsmæssigt fradrag i henhold til bilagene 97, 108, 188, 201, 304 og 153. Hvorefter klager ret til fradrag på henholdsvis 50 % og 77 % (se punkt 5) af købsmomsen af udgifterne.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at opgørelsen af momsfradrag hjemvises til fornyet opgørelse.

(...)".

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt påstandene om, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 6.448 kr. for perioden fra 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og 11.505 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 og gennemgik i det væsentlige sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at en afgørelse, der følger Skatteankestyrelsens indstilling, kan tiltrædes.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 111.705 kr. for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2012, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmoms af diverse udgifter.

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, og § 38, stk. 2:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden

...

Stk. 2. For varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.".

EU-Domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman), præmis 24, fastslået, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Ifølge det oplyste afholdt virksomheden i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 udgifter til "[virksomhed8] dataudstyr til overvågning" (bilag 18), "Samsung 65" tv samt ophæng" (bilag 25 og 26), "Pengeskab" (bilag 27), "Telefonanlæg" (bilag 28), "Rådgivning" (bilag 49), "[virksomhed9]" (bilag 54), "Router" (bilag 55), "[virksomhed8] data" (bilag 56), "Macbook" (bilag 57), "Seagate" (bilag 58), "[virksomhed8] data" (bilag 60), "Seagate" (bilag 61), "[virksomhed10]" (bilag 80) og "IMAC" (bilag 94), for hvilke udgifter SKAT har godkendt et delvist fradrag for købsmomsen på 5 %.

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at virksomheden anerkender, at virksomheden ikke har fradragsret for bilagene 49 og 94, og at virksomheden har delvis fradragsret for bilagene 25, 26 og 57.

Videre er det oplyst, at virksomheden i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 afholdt udgifter til "Rengøring..." (bilag 81, 96, 151, 181, 241 og 260), "Forenklet kontrol analytech" (bilag 156), "Opgradering TV overvågning" (bilag 165), "Sonos anlæg kontor" (bilag 177), "Advokat salg [adresse2]" (bilag 168), "Advokat" (bilag 190), "[virksomhed11] - Thermisol, alfix" (bilag 232), "Malerarbejde baggang" (bilag 274), "2 stk. store kørekort" (bilag 309) og "Ultimopostering moms køb solfangere [virksomhed3]", for hvilke udgifter SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for købsmomsen.

Endvidere er det oplyst, at virksomheden i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 afholdt udgifter til "Varmepumpe ?" (bilag 97), "Besigtigelse solcelleanlæg" (bilag 108), "Rep af varmeanlæg" (bilag 188), "Rep af solcelleanlæg" (bilag 201) og "Støbning af solfanger??" (bilag 304), for hvilke udgifter SKAT har godkendt et delvist fradrag for købsmomsen på 50 %, og "Ipad + Imac" (bilag 84), "Macbook" (bilag 90) og "Kelfri parkklipper" (bilag 153), for hvilke udgifter SKAT har godkendt et delvist fradrag for købsmomsen på 78 %.

Under sagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at virksomheden anerkender, at virksomheden ikke har fradragsret for bilagene 84, 90, 168, 190 og 309.

For så vidt angår perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 og bilagene 28 og 54 har SKAT under sagens behandling indstillet, at der godkendes fuldt fradrag for købsmomsen heraf. Landsskatteretten finder som anført af SKAT, at virksomheden for så vidt angår bilagene 28 og 54 har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, er opfyldt.

For så vidt angår bilagene 18, 25, 26, 27, 55, 56, 57, 58, 60, 61 og 80 finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, er opfyldt. Der er herved henset til, at de foretagne indkøb efter deres art og karakter ikke kan anses for at være afholdt som led i driften af den momspligtige virksomhed, og at virksomheden ikke har godtgjort, at der er tale om indkøb anvendt udelukkende til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at virksomhedens fradragsret skal opgøres skønsmæssigt til 5 % efter momslovens § 38, stk. 2.

For så vidt angår perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2012 og bilagene 81, 96, 151, 181, 241, 260, 156, 165, 177, 232, 274 og ultimoposten finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag efter momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, er opfyldt. Der er herved henset til, at de foretagne indkøb efter deres art og karakter ikke kan anses for at være afholdt som led i driften af den momspligtige virksomhed, og at virksomheden ikke har godtgjort, at der er tale om indkøb anvendt udelukkende til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Det af virksomheden fremlagte tilbud fra et rengøringsfirma ændrer ikke herved.

For så vidt angår bilagene 97, 108, 188, 201, 304 og 153 finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har påvist fejl eller mangler ved SKATs skønsmæssige opgørelse af virksomhedens fradragsret, jf. momslovens § 38, stk. 2. Landsskatteretten finder på denne baggrund, som anført af SKAT, at virksomheden har ret til fradrag på henholdsvis 50 % og 77 % af købsmomsen af udgifterne.

SKATs afgørelse ændres delvist for dette punkt.

Den talmæssige opgørelse af momstilsvaret overlades herefter til Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelse om forretningsorden for Landsskatteretten nr. 1428 af 13. december 2013 § 12, stk. 4.