Kendelse af 25-02-2016 - indlagt i TaxCons database den 09-04-2016

Klagen skyldes, at SKAT har opkrævet spilafgift for juli og oktober 2012 samt september 2013 med henholdsvis 28.500 kr. og 19.000 kr., idet SKAT har fundet, at der er sket udlodning af midler fra gevinstgivende spilleautomater mod nedsalg i spilafgiften til en forening, der ikke kan anses for en forening med velgørende formål, jf. spilleafgiftslovens § 13, stk. 2, nr. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren blev registreret for spilafgift af gevinstgivende spilleautomater den 1. oktober 2002 og har siden 16. juni 2003 haft en tilladelse fra Spillemyndigheden til at opstille 48 gevinstgivende spilleautomater.

Klageren modtager løbende ansøgninger fra foreninger, der ønsker at modtage udlodninger. Klageren udlodder hver måned midler til velgørende formål og i visse tilfælde til den samme forening.

Klageren har bl.a. udloddet midler til foreningen ([forening1]).

Oplysninger om foreningen ([forening1]) aktiviteter og sammensætning fremgår af nedenstående mail fra foreningens formand:

”([forening1]) er en forening bestående af 237 medlemmer.

Foreningens formål er, at bevare et gammelt forsamlingshus i lokalmiljøet [by1] og omegn.

Medlemmerne lejer forsamlingshuset til fester og arrangementer, hvor lejeindtægten anvendes til vedligeholdelse og forbedringer af huset.

Etablering at handicap toilet er en af de igangværende forbedringer.

Forsamlingshuset udlånes gratis til foreninger i [by1] Kommune, så som

[forening2] v/([person1])
[adresse1]s Vejlaug v/([person2])
Lokalhistorisk Forening v/([person3])
[vandværk] v/([person4])
[landsbylaug] v/([person5])
[klub1] v/([person6])

Foreningen ([forening1]) drives på frivillig basis af en ulønnet bestyrelse på 6 personer, med formand, næstformand, kasserer, sekretær, 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant.”

Foreningen ([forening1]) formål m.v. er desuden beskrevet i foreningens vedtægter (uddrag):

§ 2. Formål

Foreningens formål er at bevare, drive og udvikle ([forening1]), for derved at sikre medlemmerne egnede lokaler til møder sammenkomster, festligheder, sportslige aktiviteter m.v. på de bedst mulige vilkår.”

§ 4. Ejerforhold.

Ingen medlemmer har økonomisk forpligtigelser eller rettigheder i forbindelse med foreningens drift.

...”

§ 12. Opløsning eller salg.

...

Er oplæsning vedtaget, skal [by1] Kommune have tilbudt at købe forsamlingshuset til anvendelse til almennyttige formål.

En eventuel formue skal henlægges i en fond til støtte for kulturelle og sociale formål I [by1]”

Det fremgår derudover af foreningens hjemmeside, at forsamlingshuset ligeledes mod betaling udlejes til private arrangementer som bl.a. familiefester. Lejeindtægterne herfra anvendes til vedligeholdelse og forbedringer af huset. Foreningen ([forening1]) er momsregistreret.

For perioden 23. januar 2012 til 14. januar 2014 fremgår foreningen ([forening1]) ikke af de af SKAT offentliggjorte lister over godkendte foreninger efter ligningslovens § 8 A.

SKAT har den 10. april 2014 gennemført et kontrolbesøg vedrørende afgift af gevinstgivende spilleautomater hos klageren. SKAT har efterfølgende i brev af den 18. november 2014 - med overskriften ”Indskærpelse” – til klageren anført følgende:

”En måde virksomheden kan sikre sig, at der udloddes til et alment velgørende formål er ved gennemgang af foreningens vedtægter, se referater fra generalforsamlinger og foreningens regnskab. Virksomheden skal i vedtægterne bl.a. være opmærksom på, om midler ved foreningens ophør, vil blive anvendt til andet alment velgørende formål.”

SKATs afgørelse

Der er for juli og oktober 2012 samt september 2013, opkrævet spilafgift med henholdsvis 28.500 kr. og 19.000 kr., i alt 47.500 kr.

SKAT har som begrundelse herfor anført følgende:

”I henhold til § Spilleafgiftslovens § 13, stk. 1 gives der nedslag i afgiften ved udlodning af midler til velgørende formål.

Som velgørende formål anses, jf. lovens § 13, stk. 2, velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er godkendt efter Ligningslovens § 8 A eller med formål, der kan omfattes af Momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Eksempler på dette er:

amatøridrætsarbejde
kirkeligt arbejde
politiske foreninger og
sygdomsbekæmpelse

Det fremgår af SKATs vejledning “Momsfritagelse for velgørenhed og almen-nytte”, serie nr. E39, at løbende drift af forsamlingshuse, medborgerhuse, kultur-huse og lign. ikke er velgørende eller almennyttig i momsmæssig forstand.

Opkrævningen sker efter opkrævningslovens § 5, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 569 af 28. maj 2014 om opkrævning af skatter og afgifter m.v.).

(...)

SKAT fastholder, at formålet med foreningen [...] ikke anses for at være velgørende eller almennyttigt i momsmæssig forstand.

Som velgørende formål anses, jf. spilleafgiftslovens § 13, stk. 2, velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er godkendt efter Ligningslovens § 8 A eller med formål, der kan omfattes af Momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Det fremgår af SKATs vejledning “Momsfritagelse for velgørenhed og almen-nytte”, serie nr. E39, at løbende drift af forsamlingshuse, medborgerhuse, kultur-huse og lign. ikke er velgørende eller almennyttig i momsmæssig forstand.”

SKAT har opgjort den opkrævede spilafgift således:

2012:

Fratrukket udlodning til ([forening1]) vedr. perioderne juli og oktober (95 % af 30.000 kr.)

I alt til opkrævning 2012:

28.500 kr.

28.500 kr.

2013:

Fratrukket udlodning til ([forening1]) vedr. perioden september (95 % af 20.000 kr.)

I alt til opkrævning 2013:

19.000 kr.

19.000 kr.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at SKATs opkrævning af spilafgift for juli og oktober 2012 samt september 2013 nedsættes til 0 kr.

Der er til støtte herfor anført følgende:

”Med henvisning til:

Foreningens vedtægter Bilag 2:

Formål: At bevare [forsamlingshuset].
Ingen medlemmer har økonomiske rettigheder.
Ved opløsning skal en evt. formue henlægges til kulturelle og sociale formål.

Henvisning til Vejledning fra Skat: Bilag 3:

“Virksomheden der udlodder, skal være opmærksom på om midler ved foreningens ophør vil blive anvendt til andet velgørende formål.”

Jeg stiller mig uforstående over at Skat mener at [forening1] ikke betragtes som almennyttig formål.

Foreningen drives udelukkende af frivillige personer, og forsamlingshuset stilles gratis til rådighed til div. foreninger. Bilag 1.
Udlodning medvirker ikke til den løbende drift, men bliver brugt til diverse forbedringer, bl.a. etablering af handicaptoilet. Bilag 1
Ved opløsning skal en evt. formue henlægges til kulturelle og sociale formål. Bilag 2”

Landsskatterettens afgørelse

Regler om udlodning af midler fra gevinstgivende spilleautomater:

Det fremgår af lov om afgifter af spil af 25. juni 2010 med efterfølgende ændringer (herefter benævnt spilleafgiftslovens) § 13, stk. 1 og stk. 2, vedrørende nedslag i spilafgiften ved udlodning af midler til velgørende og almennyttige formål, at:

”§ 13. Hvis indehaveren af en tilladelse til en spillehal udlodder midler til velgørende formål her i landet eller i et EU- eller EØS-land, gives der et nedslag på 95 pct. i den del af afgiften, der overstiger 31 pct. af bruttospilleindtægten, jf. § 12, stk. 3.

Stk. 2. Ved velgørende formål i stk. 1 forstås:

1) Velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er godkendt efter ligningslovens § 8 A, eller med formål, som kan omfattes af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

2) Kulturelle arrangementer på friluftsscener og i koncertsale med musik og sang, teater med pantomime- og børneforestillinger og pige- og drengegarder i store forlystelsesparker.”

Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1139 af 5. december 2011 om afgifter af spil § 4, stk. 1, at:

”Før udlodning af midler foretages skal tilladelsesindehaveren sikre sig, at modtager opfylder betingelserne for at kunne modtage udlodning til velgørende formål efter § 13 i lov om afgifter af spil. Tilladelsesindehaveren skal sikre sig dokumentation for, at modtageren enten er godkendt efter ligningslovens § 8 A, har formål som kan omfattes af reglerne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, er arrangør af et kulturelt arrangement på friluftsscene eller i koncertsal med musik og sang, er et teater med pantomime- eller børneforestillinger, eller er en pige- eller drengegarde i en stor forlystelsespark.”

Regler om levering af varer og ydelser fra foreninger med velgørende eller almennyttige formål:

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, at:

”§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

...

17) Varer og ydelser, der leveres i forbindelse med afholdelsen af velgørende arrangementer. Afgiftsfritagelse meddeles efter forudgående ansøgning til told- og skatteforvaltningen. Som velgørende arrangementer anses arrangementer af kortere varighed, hvis overskud fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det er en betingelse for meddelelse af afgiftsfritagelse, at leveringen sker for arrangørens regning og risiko, og at arrangøren ikke i øvrigt driver virksomhed med levering af tilsvarende varer og ydelser. Indsamling og salg af brugte varer af ringe værdi, der foretages af velgørende foreninger m.fl., fritages ligeledes for afgiften efter forudgående ansøgning til told- og skatteforvaltningen. Det er en betingelse for meddelelse af afgiftsfritagelse, at den velgørende forening m.fl. ikke i øvrigt driver virksomhed, der er registreringspligtig efter § 47, og at salget udelukkende sker til virksomheder, der er registrerede efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for meddelelse af fritagelse.”

Det er i SKM2009.41.ØLR præciseret, at der ved en forenings udlejning af en lejrhytte til private arrangementer som familiefester m.v. er tale om formål, der ikke kan anses for velgørende eller almennyttige. Landsretten fastslår i afgørelsen, at kommercielle aktiviteter som udlejning til familiefester m.v. er til hinder for, at der med henvisning til momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, (nuværende nr. 17) kan modtages momsfrie midler til støtte af drift og renovering af en lejrhytte.

Det lægges indledningsvist til grund, at foreningen ([forening1]) ikke fremgår af de af SKAT offentliggjorte lister over godkendte foreninger i perioden 23. januar 2012 til 14. januar 2014, jf. ligningslovens § 8 A.

Retten finder ud fra det oplyste om udlejning af forsamlingshuset til private arrangementer mod vederlag, at foreningen ([forening1]) ikke kan anses for udelukkende at have formål omfattet af momslovens

§ 13, stk. 1, nr. 17.

Klager kan som følge heraf ikke opnå nedslag i spilafgiften, jf. spilleafgiftslovens § 13, stk. 1, ved udlodning af midler til foreningen ([forening1]), jf. spilleafgiftslovens § 13, stk. 2, nr. 1.

Det er derfor berettiget, at SKAT for juli og oktober 2012 samt september 2013 har opkrævet spilafgift med henholdsvis 28.500 kr. og 19.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.