Kendelse af 16-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-02-2017

SKAT har pålagt klageren registreringsafgift med 184.187 kr. vedrørende en bil, mrk. Ford 350 Pick-up.

Den afgiftspligtige værdi er fastsat af SKATs motorkompetencecenter i [by1].

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er selvstændig erhvervsdrivende og driver ifølge A-skatteregistret virksomhed med produktion af afgrøder og dyr. Han ejer en Ford 250 S, der indregistreret 1. gang den 3. september 1991, og en Ford F350 Pick-up, der er registreret 1. gang den 7. august 2006. Sidstnævnte køretøj er importeret fra USA.

Klageren har indprintet stelnummeret fra køretøjet mrk. Ford 250 S på køretøjet mrk. 350 Pick-up, således at sidstnævnte model kunne køre på førstnævnte models nummerplader med registreringsnummeret [reg.nr.1]. Det er oplyst, at nummerpladerne blev flyttet til køretøjet, mrk. Ford 250 S, da der skulle foretages periodisk syn af denne. Herefter blev nummerpladerne sat tilbage på model 350 Pick-up.

På baggrund af en anonym anmeldelse rettede [politiet] søndag den 15. februar 2014 henvendelse til klageren på hans bopæl. Følgende fremgår bl.a. af politirapporten fra besøget:

”[...]

Bilinspektørundersøgelse af Ford F350

Bilinspektør [person1] undersøgte den 18. februar 2014 køretøjet og konstaterede at det er forsynet med et hjemmelavet stelnummer præget på en lille stålplade, som efterfølgende er svejset på højre forreste længdevange. Jfr. bilag 4.

[...]”

SKATs afgørelse

SKAT har pålagt klageren registreringsafgift med 184.187 kr. vedrørende en bil, mrk. Ford 350 Pickup. SKAT har anset køretøjet for omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, stk. 1, litra. 1, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, litra 1 og § 7, stk. 1-3. Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Følgende begrundelse fremgår bl.a. af SKATs sagsfremstilling:

”[...]

[virksomhed1] v/ [person2], der har forestået motorudskiftning har bl.a. forklaret, at der ikke er skiftet motorstyring eller speedometer i F-350`eren, da al elektronik var vandskadet. Elektronikken fra den gamle / oprindelige motor er derimod sat på den ”nye”. Hans forklaring tillægges betydning, hvorfor kilometertallet aflæst til 160.178 kilometer anses for det køretøjet har kørt.

Af Wisconsin Certificate of Title fremgår at køretøjet er eksporteret i maj 2008. Køretøjets speedometer stod da på 53.038 miles, hvilket svarer til 84.860 kilometer. Bilag 7. Køretøjets speedometer stod ved politiets indbringelse den 15. februar 2014 på 160.178 kilometer. Der er således tilbagelagt 75.318 kilometer i Danmark.

Køretøjet bærer desuden tydelig præg af daglig brug, jf. fotos bilag 5.

Køretøjet var forsynet med nummerpladerne [reg.nr.1] fra et dansk indregistreret køretøj tilhørende [person3], der har påsvejset en hjemmelavet kopi af stelnummeret fra sin dansk indregistrerede Ford 250. Dette for at sløre at der i virkeligheden var tale om et ikke afgiftsberigtiget køretøj.

Køretøjet var forsynet med reklameskilte “[x1]” og ”Tlf. [...]” flere steder på køretøjet. I forbindelse med tømning af køretøjet, blev der fra køretøjet udtaget diverse værktøj og materialer til diverse entreprenør og håndværker arbejde. Trailer, hvor på gamle tagplader lå på, tilkoblet køretøjet, jf. fotos bilag 2.

Køretøjet holdt parkeret på gårdspladsen ved [person3]s ejendom. Da der er adgang til almindelig færdsel på en gårdsplads, er arealtet omfattet af færdselslovens regler. Køretøjet anses derfor allerede ved parkeringen på gårdspladsen at være taget i brug i Danmark, jf. færdselslovens § 1, stk. 1.

Ifølge anonym anmeldelse modtaget 5. februar 2014 fremgår at [person3] siden 2010 har kørt rundt med nummerpladerne fra Ford 250 S på den importerede Ford 3500 Pickup. Bilag 8.

Anmeldelsen bestyrker [person3]s første forklaring til politiet den 15. februar 2014 om at han kørte rundt i model 350 med model 250`s nr. plader.

SKAT lægger således til grund at:

[person3] har bopæl i Danmark.
[person3] har arbejde / virksomhed i Danmark.
køretøjet ikke er indregistreret i Danmark.
køretøjet er registreringspligtigt i Danmark.
køretøjet er benyttet på færdselslovens område i Danmark.
køretøjets anses for at have kørt et ikke ubetydeligt kilometertal i Danmark bl.a. med nummerpladerne [reg.nr.1] fra et dansk indregistreret køretøj tilhørende [person3], der har påsvejset en hjemmelavet kopi af stelnummeret fra sin dansk indregistrerede Ford 250. Dette for at sløre køretøjets rette identitet og for at kunne benytte det kørsel i Danmark uden betaling af registreringsafgift.

[...]

SKATs endelige afgørelse

SKAT finder, at nummerpladerne og stelnummeret fra en dansk indregistreret Ford 250 S er overflyttet til en tidligere amerikansk indregistreret Ford F-350. Den amerikanske bil er ikke blevet afgiftsberigtiget.

Derfor er køretøjet omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, stk. 1, litra. 1, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, litra 1 og § 7, stk. 1-3. Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark jf. registreringsafgiftslovens § 1.

SKAT afkræver jf. registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1 og stk. 5, 184.187 kr. i registreringsafgift hos [person3], idet det findes dokumenteret, at han har forestået flytningen af nummerpladerne og stelnummeret til den ikke afgiftsberigtigede amerikanske bil, hvorefter bilen er anvendt på færdselslovens område. Beløbet er endeligt fastsat af SKAT – [Motorkompetencecenter].

[...]”

Følgende fremgår bl.a. af SKATs brev til Skatteankestyrelsen af 13. oktober 2014:

”[...]

Advokaten har i sit brev af 12. september 2014 nedlagt påstand om:

Principielt at det omhandlede køretøj er fritaget for afgift, da det er opfattelsen, at der er tale om en pick-up truck, der bør opfattes som en lastbil subsidiært en varebil. Klageres opfattelse er, at køretøjet ikke kan kategoriseres som en personbil.

Subsidiært at værdifastsættelsen er for høj, og at køretøjet er delvist fritaget for afgift.

[...]

Køretøjet er opbygget på en chassisramme og består af en personkabine med 2 rækker sæder og et lad. Der er 4 døre. Forreste række sæder består af 2 forsæder (førersæde og passagersæde). 2. sæderække består af et dobbeltsæde og et enkelt sæde (60/40) med nedfældelige ryglæn. Der er i alt 5 siddepladser med sikkerhedsseler, elektriske elruder i for- og bagdøre og andet personvognsudstyr i personkabinen. Se fotos af køretøjet bilag 5 til SKATs sagsfremstilling.

Det er SKAT´s opfattelse, at der ikke tale om en last- eller varebil omfattet registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, litra. 8, hvoraf fremgår:

”Biler med tilladt totalvægt over 4 tons, a) som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end sådanne, som er nødvendige til af- og pålæsning af det transporterede gods. Det er dog tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring, medmindre der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet en uddannelse. Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse”

eller § 5, stk. 1, hvoraf fremgår:

”For nye biler og for genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, udgør afgiften 0 kr. af de første 16.900 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis

1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og

2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.”

Advokat [person4] har oplyst, at køretøjet har en totalvægt på ca. 5.000 kg.

Omhandlede køretøj fremstår ikke som utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.

Afgiften for køretøjer, som ikke er omfattet af fritagelsesbestemmelserne i § 2 eller af bestemmelserne om nedsat afgift i §§ 5-6a, beregnes efter lovens § 4.

§ 4 omfatter således ikke alene personbiler, men alle køretøjer som ikke er omfattet af lovens øvrige bestemmelser.

SKAT fastholder afgørelsen om, at der er tale om et køretøj der skal afgiftsberigtiges i henhold til § 4, stk. 1, litra 2, som andre køretøjer, hvoraf fremgår:

”Afgiften beregnes for nye køretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, af køretøjets afgiftspligtige værdi med følgende satser:

1) Motorcykler: 105 pct. af 8.900-24.900 kr. (2010-niveau) og 180 pct. af resten.

2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5-6 a: 105 pct. af 79.000 kr. (2010-niveau) og 180 pct. af resten.”

Der fremgår ingen vægtbegrænsninger for køretøjer der afgiftsberigtiges jf. registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1, litra 2 ”Andre køretøjer”.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at den af SKATs afgørelse ophæves, idet køretøjet er fritaget for afgift.

Der er nedlagt subsidiær påstand om, at værdiansættelsen er for høj, og at køretøjet delvist er fritaget for afgift.

Der er til støttet for påstandene bl.a. anført:

”[...]

Denne drejer sig i første omgang om, hvorvidt det omhandlende køretøj – en Ford 350 Pick-up årgang 2006 – helt eller delvist fritaget for afgift.

Det er i afgørelsen lagt til grund, at der er tale om en personbil. Dette bestrides. Der er tale om et køretøj med en totalvægt på ca. 5.000 kg. inklusive mulig last jf. producentens egne oplysninger. Dette betyder efter klagers opfattelse, at køretøjet ikke kan kategoriseres som en personbil.

Grundet køretøjets opbygning med stort lad og med en totalvægt på ca. 5.000 kg., er det klagers opfattelse, at pick-up trucken bør opfattes som en lastbil subsidiært en varebil. Dette betyder efter klagers opfattelse, at afgiften enten helt skal bortfalde eller i det mindste reduceres.

Den anførte værdi af køretøjet bestrides også. De køretøjer, som anvendes som pejling for det omhandlende køretøjs værdi er ikke sammenlignelige. For det første er der ikke tale om samme mærke, for det andet er der ikke tale om samme kilometerstand, og for det tredje er der ikke tale om samme årgang. Det er klagers opfattelse, at værdien bør sættes lavere end 308.000,00 kr.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at Landsskatteretten alene behandler den principielle påstand, idet spørgsmålet om værdiansættelse af køretøjet behandles af Motorankenævnet.

Det fremgår af § 2, stk. 1, nr. 1 i lov nr. 16 af 9. januar 2013 om registrering af køretøjer, at motorkøretøjer skal registreres i Køretøjsregistret og forsynes med nummerplader, inden de tages i brug på færdselslovens område.

Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov nr. 29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift, at der svares afgift til statskassen af køretøjer, som skal registreres i Køretøjsregistret efter lov om registrering af køretøjer.

Repræsentanten har ikke anfægtet, at det pågældende køretøj, mrk. Ford 350 Pick-up skal registreres i Køretøjsregistret, og der skal derfor som udgangspunkt svares registreringsafgift.

Visse køretøjer er imidlertid fritaget for afgift. Følgende fremgår af § 2, stk. 1, nr. 8, litra a i registreringsafgiftsloven:

”[...]

8) biler med tilladt totalvægt over 4 tons,

a) som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end sådanne, som er nødvendige til af- og pålæsning af det transporterede gods. Det er dog tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring, medmindre der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet en uddannelse. Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse.

[...]”

Af Den juridiske vejledning 2014-1, pkt. E.A.8.1.3.4 fremgår for så vidt angår køretøjer med en totalvægt over 4 tons bl.a.:

”[...]

Køretøjerne kan anvendes til almindelig godskørsel i både erhvervsmæssigt og privat øjemed, men må ikke bruges til feriekørsel eller anden privat personbefordring. Køretøjerne må ikke bruges til befordring af personer uden for førerrummet.

[...]

Der må ikke i køretøjet bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring. Denne betingelse er f.eks. ikke opfyldt, hvis der i rummet bag førersædet, eventuelt i et udvidet førerrum, er anbragt en eller flere store værktøjskasser, navnlig ikke hvor disse er forsynet med polstrede og eventuelt aftagelige hynder eller lignende.

[...]”

Det fremgår ikke af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 8, litra a, at vægten af et køretøj med lad i sig selv kan afgøre, om køretøjet skal kategoriseres som personbil, varebil eller lastbil.

Køretøjet skal, udover at have en totalvægt over 4 tons, også utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport for at kunne fritages for afgift. Landsskatterettens finder, at det omhandlede køretøj, mrk. Ford 350 Pick-up ikke kan anses at være konstrueret og indrettet til godstransport.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne for afgiftsfritagelse i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 2, nr. 8, litra a. Landsskatteretten lægger vægt på, at der ifølge billeddokumentationen af køretøjet er en personkabine i køretøjet, hvor der ud over 2 forsæder er 3 passagersæder bag forsæderne. Heraf er det ene et midtersæde, hvis ryglæn kan fældes ned mellem forsæderne. Der er 4 døre i køretøjet, og den bagerste sæderække i kabinen er indrettet som en almindelig personbil, dvs. med bl.a. sikkerhedsseler og vinduer, der kan nedrulles. Køretøjets konstruktion, indretning og anvendelsesmuligheder ses fuldt ud at kunne sidestilles med en personbil uden lad.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne for afgiftsfritagelse i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 2, nr. 8, litra a, og det er derfor berettiget, at SKAT har opkrævet registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.