Kendelse af 02-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2020

SKAT har udstedt bindende tariferingsoplysning (herefter benævnt BTO) på et system til transport af rør. SKAT har tariferet systemet i position 7616.99.90.99 som en vare af aluminium. Selskabet er af den opfattelse, at systemet skal tariferes i position 8609.00.90.00 som en godsbeholder.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet har ansøgt om udstedelse af en BTO for et system til transport af rør. SKAT har i afgørelse af 15. august 2014 udstedt en BTO for varerne.

BTO’en vedrører et system til transport af rør fra produktionsstedet til anvendelsesstedet uden at rørene skal ompakkes undervejs. Systemet benævnes af selskabet selv som [x1]. Systemet består af et antal rørholdere (lifting profile) af aluminium, to støttestænger (right og left lifting pole) af stål pr. rørholder samt to M20 bolte af stål pr. rørholder til at låse disse fast med. Rørholderne er udformet som en bjælke af aluminium, forsynet med et antal vugge lignende hulninger passende til en bestemt diameter rør. Når rørene er lagt i hulningerne, sættes en omvendt rørholder på rørene, hvorefter et nyt lag kan lægges. De to støttestænger er hver forsynet med et øje, hvori der sættes en slynge, når transportsystemet skal flyttes fra transportmidlet. Systemet har en kraftig konstruktion, der muliggør anvendelse flere gange. Systemet importeres samlet, men foreligger på importtidspunktet i adskilt stand.

Selskabet har anført, at systemet skal opfattes i sin helhed som en godsbeholder og skal derfor tariferes i position 8609.00.90.00 i den Kombinerede Nomenklatur (KN) uanset den foreligger adskilt.

SKAT har anført, at systemet ikke kan anses for at være en godsbeholder og har tariferet systemet i position 7616.99.90.99 som en vare af aluminium, idet rørholderne betragtes som det karaktergivende element.

Der er af begge parter fremlagt BTO’er, udstedt af myndighederne i henholdsvis Holland, England og Tyskland, for sammenlignelige varer til dokumentation for påstandene.

SKATs afgørelse

SKATs afgørelse består i en udstedelse af en BTO for det omhandlede produkt, et system til transport af rør. Systemet er af SKAT tariferet under KN-position 7616 9990 99, som en vare af aluminium.

Som begrundelse er anført:

”...

Varen tariferes under varekode 7616999099, som en vare af aluminium.

Varebeskrivelse

Varen er et system (kaldet [x1]) til transport af rør fra et sted til et andet.

Systemet består af en række rørholdere af aluminium (et stykke aluminium med et antal hulninger i, passende til en bestemt diameter rør - når rørerne er lagt i hulningerne, sættes en omvendt rørholder på rørerne - hvorefter et nyt lag kan startes), støttestænger af stål og M20 bolte af stål til sammenlåsning af rørholderne.

Begrundelse for afgørelsen

Vi har tariferet varen under varekode 7616999099 efter Almindelige tariferingsbestemmelser, punkt 1, 3 b og 6, vedrørende den Kombinerede Nomenklatur og teksten til varekode 7616, 761699 og 76169990.

Varekode 7616999099 findes ved hjælp af Almindelig Tariferingsbestemmelse 3b, da rørholderne af aluminium betragtes som det karaktergivende i produktet.

Virksomhedens bemærkninger

Virksomheden har anmodet om varekode 8609009000, som er godsbeholdere (containere) ud fra den betragtning, at man mente, at "[x1] systemet" ligesom containere skulle kunne fritages for fortoldningsformaliteter.

Til dette skal det nævnes, at varekoden og en evt godkendelse af produktet er to forskellige ting. Det skal yderligere nævnes, at en godkendelse af produktet tilsvarende den godkendelse der gælder for containere ikke er SKAT's område. Der foreslås en henvendelse til WCO (World Customs Organisation).

...”

SKAT har til Skatteankestyrelsen indsendt yderligere bemærkninger den 10. november 2014:

”...

”Til virksomhedens bemærkninger i klagen om at Almindelig tariferingsbestemmelse 2a skal anvendes i dette tilfælde, skal SKAT kun bemærke, at den pågældende bestemmelse ikke har været inde i billedet, da SKAT ikke mener at det pågældende produkt kan betragtes som en ”Godsbeholder” i varekode 8609 jf. også de Forklarende Bemærkninger (FB) til varekode 8609.

...”

Af Toldstyrelsens høringssvar fra 14. maj 2019 til Skatteankestyrelsens kontorindstilling af 2. maj 2019 fremgår det yderligere:

”...

Skatteankestyrelsen har i kontorindstillingen angivet, at tarifering under varekode 8609 00 90 00 er korrekt for så vidt angår rørholdere og støttestænger, og at de medfølgende M20 bolte skal tariferes særskilt under varekode 7318 15 75 90. Skatteankestyrelsen er således ikke enig i Toldstyrelsens tarifering af varen under varekode 7616 99 90 99.

Toldstyrelsen har følgende kommentarer:

Som Skatteankestyrelsen henviser til, følger det af fast retspraksis1, at det afgørende kriterium for tarifering af en vare er dennes objektive karakteristika og egenskaber. Endvidere henviser Skatteankestyrelsen til Almindelig tariferingsbestemmelse (ATB) 1 og 62, der finder anvendelse ved tarifering af en vare.

Af de forklarende bemærkninger3 til position 8609 fremgår det, at den mest almindelige type godsbeholder (container) er fremstillet af træ eller metal og består af en kasse med døre eller aftagelige sidevægge.

Der nævnes også andre typer af godsbeholdere, herunder isolerede containere til fødevarer og letfordærvelige varer, åbne containere til transport af ikke-emballerede varer, såsom kul, malm, fliser m.v.

Fælles for disse godsbeholdere er, at de har en fast bund/underlag, der fuldt ud kan beskytte det, der transporteres.

Den omhandlede vare foreligger som 5 dele, der når de er pakket efter forskrifterne kan holde rør i bestemte størrelser. Der er dog krav til antallet af rør og placeringen af disse rør før varen kan udføre den tiltænkte funktion.

Varen har ikke en bund, der fuldt ud beskytter de rør, der transporteres, ligesom det antal rørholdere, der er monteret langs rørene, ikke er forbundet. Endvidere varierer antallet af rørholdere alt efter antallet og længden af rørene.

En søgning i EBTI viser BTO’er på lignende varer, der er tariferet efter det materiale de består af.

Heraf kan bl.a. nævnes BTO med referencenr. [...1] (bilag 1), hvor varen foreligger som stabelbare transportholdere til rotorblade. Transportholderne kan anvendes ved transport til lands og til vands. De har ikke fast bund, der fuldt ud beskytter rotorbladene. Varen er tariferet efter materialet under varekode 7326 90 98 90 og ikke som en godsbeholder under position 8609. Det er Toldstyrelsens vurdering, at varen i bilag 1 er sammenlignelig med varen i den påklagede BTO.

En anden BTO, hvor varen har en lignende funktion er BTO med referencenr. [...2] (bilag 2). Varen er beregnet til opbevaring og transport af ruder. Den er udformet som et stativ uden fast bund, og ruderne er således ikke fuldt ud beskyttet. Den er tariferet under varekode 7326 90 98 90 og er dermed ikke tariferet som en godsbeholder under position 8609. Det er Toldstyrelsens vurdering, at varen i bilag 2 er sammenlignelig med varen i den påklagede BTO.

Søgningen i EBTI viser også nogle BTO’er under position 8609, med lignende funktion, men med en anden udformning og anvendelsesmåde. Se bl.a. BTO med referencenr. [...3] (bilag 3)4, hvor varen er en enhed der anvendes til transport af rør, og hvor varens udformning medvirker, at den er tariferet under varekode 8609 00 90 00. Endvidere kan nævnes BTO med referencenr. [...4] (bilag 4)5.

Toldstyrelsen gør samtidig opmærksom på en HSC6 tariferingsudtalelse fra HSC 59. session (bilag 5). Den pågældende vare er en såkaldt rørcontainer, der tariferes under underposition 8609 00. Varen anvendes til transport af komprimeret naturgas, og der er således tale om lukkede, cylinderformede beholdere, der er indesluttet i en ydre metalramme af samme dimension som en regelmæssig 6 eller 12 meter container. Rammen er udstyret med huller, som muliggør fastgørelse på en trailer eller andre transportformer.

Toldstyrelsen er på baggrund af ovenstående fortsat af den mening, at varen ikke kan tariferes som en godsbeholder under position 8609, men skal tariferes under varekode 7616 99 90 99 under iagttagelse af ATB 3 b), da støttestænger og bolte består af stål. Begrundelsen herfor skal findes i, at varen ikke har karakter af, at være en godsbeholder (container) og der er derfor ikke hjemmel til, at tarifere varen under position 8609.

Som beskrevet i klageudtalelsen af 10. november 2014 er det Toldstyrelsens synspunkt, at ATB 2 a) ikke finder anvendelse da Toldstyrelsen ikke mener, at varen kan betragtes som en ukomplet eller ufærdig godsbeholder (container) under position 8609.

For så vidt angår de medfølgende M20 bolte fastholder Toldstyrelsen, at de ikke skal tariferes særskilt, og vi henviser til, at de dele til almindelig anvendelse som er specificerede under bestemmelse 2 a) til afsnit XV, ikke er udelukket fra tarifering under kapitel 76.

Det er derfor fortsat Toldstyrelsens holdning at boltene tariferes sammen med resten af varen.

...”

Toldstyrelsen har i forbindelse med retsmøde i Landsskatteretten gjort gældende, at det karaktergivende for en godsbeholder er, at de har en fast bund eller underlag, der beskytter det, der skal transporteres. Selvom det ikke fremgår af de forklarende bemærkninger til position 86.09, at et fast underlag er et krav, er det en karaktergivende egenskab for en godsbeholder, som har betydning for tariferingen.

Toldstyrelsen har videre anført videre, at [x1] foreligger som rørholdere, støttestænger og bolte. Det er væsentligt at bemærke, at der er krav til antal og længde af rør, for at produktet kan anvendes. Systemet har således ikke en fast bund, og antallet af rørholdere varierer afhængig af længde og antal rør, der skal transporteres. Toldstyrelsen gjorde gældende, at tariferingen skal ske ud fra det materiale produktet består af og at ATB pkt. 2a således ikke finder anvendelse. Produktet skal tariferes efter det karaktergivende materiale efter ATB pkt. 3b, og det er således Toldstyrelsens opfattelse, at produktet – i sin helhed – skal tariferes under varekode 76.16.99.90.99, idet støttestænger og bolte består af stål.

Klagerens opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at den af SKAT udstedte BTO ikke er korrekt. Det er selskabets opfattelse, at varen [x1] skal tariferes under KN-position 8609 0090 00, som en godsbeholder, og ikke under KN-kode 7616 9990 99, som en vare af aluminium, som SKAT har afgjort.

Det er derudover selskabets anbringende, at varen skal tariferes efter almindelig tariferingsbestemmelse (ATB) 1 og 2a og ikke efter ATB 1, 3b og 6, som SKAT har anført.

Som begrundelse er anført:

”...

SKAT har i deres afgørelse vedr. BTO af [x1]® afgjort at den skal tariferes under varekode 7616999099, som en vare af aluminium.

SKAT har som begrundelse af deres valg af toldtarif nummer henvist til de Almindelige Tariferingsbestemmelser (herefter kaldes ATB) nr. 1, 3b og 6.

ATB 1 er en forklaring om brug af ATB.

ATB 3b anvendes ved tarifering af varer der er sammensat af forskellige materialer eller forskellige bestanddele. Heri har SKAT ret, da der indgår forskellige bestanddele af aluminium og jern i [x1]®. Når vi alligevel ikke er enig i anvendelsen af ATB 3b skyldes det at vi mener at ATB 2 a skal anvendes og ATB 2a kommer før ATB 3b ved tarifering af varer.

ATB 6 tager hensyn til bl.a. kapitelbestemmelserne. Vi er ikke enige i at ATB 6 kan anvendes da det fremgår af:

”Kapitel 7616 - Relevante Forklarende Bemærkninger

Denne position omfatter alle varer af aluminium, der ikke er omfattet af de foregående positioner i dette kapitel eller af bestemmelse 1 til afsnit XV, eller er varer omfattet af kap 82 eller 83 eller mere specificeret beskrevet andetsteds i nomenklaturen.

Som det fremgår af de forklarende bemærkninger til kapitel 7616, så omfatter det varer af aluminium der ikke er omfattet af andre kapitler i toldtariffens hovedkapitel 76 eller i toldtariffens afsnit XV, som omfatter kapitel 72 til og med 83. Da [x1]® kun kan vurderes når den er samlet, hvor den fremtræder som en enhed, der anvendes til oplagring eller transport af rør i forskellige tykkelser, kan [x1]® ikke tariferes i toldtariffens kapitel 76, men skal efter vores opfattelse tariferes som en godsbeholder i toldtariffens kapitel 8609, dvs. med toldtarif nummer 8609009000.

En vare skal, jf. ATB 2a, tariferes i et kapitel, når den ”nævnes i en positionstekst” også selvom varen ”foreligger i adskilt eller ikke samlet stand”.

Formålet med [x1]® er udelukkende at transportere rør fra et sted til et andet sted eller til at opbevare rør i gentagne gange. Den skal derfor opfattes som en godsbeholder, da rørene altid vil ligge i [x1]®, og [x1]® holder rørene fast, selvom [x1]® ikke er en lukket beholder. Godsbeholdere er nævnt i positionsteksten til toldtariffens kapitel 8609.

Når [x1]® er tømt for rør, skilles den ad og sendes til det næste sted, den skal bruges, bl.a. for at spare transport omkostninger. ATB 2a omfatter også varer der foreligger i adskilt eller ikke samlet stand, derfor kan ATB 2a også anvendes når [x1]® sendes retur fra det sted, den er tømt for rør. ATB 2a kommer før ATB 3b ved tarifering.

Læser man de Relevante Forklarende Bemærkninger til kapitel 8609, 1. afsnit, bruges ordet emballagebeholder som [x1]® jo netop er.

[virksomhed1] er klar over at [x1]® ikke vil overholde de forklarende bemærkninger til tarifering i 8609009000 samt undtagelserne til kapitel 8609 på grund af at det ikke er udstyret med beslag som gør det muligt at fastgøre [x1]® på et transportmiddel, som man f.eks. fastgør standard 20, 40 eller 45 fods container på en lastbil eller et skib.

Hvis man ser på de BTO’er som andre landes toldmyndigheder har udstedt i 2010, 2012 og 2013, er disse godsbeholdere tariferet på toldtarif nr. 8609009000, selvom ingen af dem har beslag til fastgørelse på et transportmiddel.

...

- [...] af 30.03.2010

- [...] af 30.03.2010

- [...] af 30.03.2010

- [...] af 30.03.2010

- [...] af 30.10.2012

- [...] af 10.06.2013

Vi er derfor af den opfattelse, at [x1]® kan defineres som en godsbeholdere med toldtarif nr. 8609009000 i lighed med andre transportsystemer brugt i offshore industrien. ”

Selskabets repræsentant har i indlæg af 8. juli 2019 udtalt følgende i forhold til Skatteankestyrelsens kontorindstilling:

”...

Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse kan tiltrædes for så vidt angår transportsystemet [x1], der anvendes til transport af rør.

Skattestyrelsens indstilling til afgørelse vedrørende M20 bolte kan ikke tiltrædes.

I den følgende anføres Klagers bemærkninger til ovenstående pkt. 1 og pkt. 2.

Ad pkt. 1 – Skatteankestyrelsen indstilling om tarifering af transportsystemet [x1] i KN-position 8609.00.90.00

Den af Skatteankestyrelsen anførte begrundelse for tarifering af transportsystemet [x1] i KN-position 8609.00.90.00 kan tiltrædes.

[x1]® transportbeholderen er karakteriseret ved følgende karakteristika og egenskaber:

• [x1]® er special konstrueret udelukkende til at være en godsbeholder.

• [x1]® er en godsbeholder udelukkende anvendelig til transport af rør i forskellige dimensioner.

• [x1]® er en godsbeholder anvendelig til flere former for transportmidler (tog, lastbiler og skibe).

• [x1]® godsbeholder har ”øjer” (såkaldte ”Pad Eyes”) til fastgørelse af kæder, trodser, wire og lign. der letter flytning af godsbeholderen med kran fra et transportmiddel til et andet.

• [x1]® godsbeholder systemet er beregnet til anvendelse gentagne gange.

• Når [x1]® er tømt for rør, skilles den ad og sendes i en transportkasse til det næste sted, den skal anvendes, for at spare plads og transportomkostninger.

...

[x1]® er således objektivt karakteriseret ved - og har egenskab som - en godsbeholder til forskellige former for transport.

På tilsvarende vis som en traditionel container så anvendes [x1]® igen og igen ved transporter, herunder ved søtransport World Wide.

[x1]® godsbeholderen tjener nøjagtigt samme formål som en traditionel container.

[x1]® godsbeholderen kan, når der er placeret rør i godsbeholderen, stables på tilsvarende vis som en traditionel container.

Efter endt brug skilles [x1]® godsbeholderen i sine enkelte dele, og delene anbringes i en kasse af begrænset omfang, mens en traditionel container optager samme plads på alle former for transportmidler, også når den er tom for gods.

[x1]® godsbeholderen har en relativ lav vægt i forhold til en massiv container.

[x1]® godsbeholder systemet medfører med andre ord et væsentligt mindre klimaaftryk end en traditionel container.

[x1]® falder derfor inden for beskrivelsen i de forklarende bemærkninger til kapitel 8605, der er delvist citeret på side 4 nedenfor.

Det gentages – som tidligere i anført klagen, at en vare ifølge ATB 2a skal tariferes i et kapitel, når den ”nævnes i en positionstekst” også selv om varen ”foreligger i adskilt eller ikke samlet stand”.

Vi har desuden noteres os, at Toldstyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsen konstatering af, at det følger af EU-domstolens faste praksis, at det afgørende kriterium for tarifering af varer bør være disse objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i Den Kombinerede Nomenklatur og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

På basis af bestemmelserne i ATB 1 og ATB 2 a) i Kommissionens Gennemførelsesforordning (EU) Nr. 1001/2013 så skal det omhandlede [x1]® produkt tariferes i KN-position 8609.00.90.00.

***

Selv hvis Landsskatteretten – mod forventning – måtte finde, at [x1]® produktet ikke kan tariferes på basis af bestemmelserne i ATB 1 og ATB 2 a), således som Klager gør gældende, og som er tiltrådt af Skatteankestyrelsen, så ændrer det ikke på resultatet; at det omhandlede [x1]® produkt skal tariferes i KN-position 8609.00.90.00.

Dette skyldes, at tariferingen af [x1]® produkt i så fald skal finde sted efter reglerne i ATB 3 a) – c), som i prioriteret rækkefølge, angiver, hvorledes en toldposition for en vare skal fastlægges, når toldpositionen ikke kan fastlægges alene under anvendelse af ATB 1 og ATB 2 a).

ATB 3 angiver følgende prioriterede rækkefølge for tarifering af produkter:

a) Den mest specificerede varebeskrivelse
b) Det karaktergivende materiale eller bestanddel
c) Position med højeste nummer.

Disse prioriterede tre principper i ATB 3 a) – c) er på tilsvarende vis som ATB 1 og 2 bindende for Toldstyrelsen, når en vare skal tariferes.

Som allerede anført i klagen til Skatteankestyrelsen af 22.10.2014, så er varebeskrivelsen i positionsteksten for kapitel 8609 væsentlig mere specifik end positionsteksten til kapitel 7616.

Postionsteksten til kapital 7616 har karakter af en meget generel opsamlingsbestemmelse for varer af aluminium, mens positionsteksten til kapitel 8609 angiver at omfatte beholdere af flere forskellige slags.

Det følger videre, at positionsteksten til kapitel 7616, at den omfatter alle former for varer af aluminium, mens positionsteksten til kapitel 8609 angiver at omfatte beholdere af flere forskellige slags og af forskellige former for materialer såsom træ eller metal.

Som det fremgår af Klagers anmodning om BTO, så består [x1]® godsbeholder ikke udelukkende af aluminium, hvorfor kapitel 7616 næppe er den mest præcise kategorisering baseret på anvendte materialer.

Videre kan det umiddelbart konstateres, at kapitel 8609 er en position med et højere position nummer end 7616.

De tre grundlæggende tariferingsprincipper i ATB 3 a) – c) tilsiger således også, at [x1]® godsbeholderen til transport af rør med flere forskellige transportformer skal tariferes i varekoden 8609 00 90 00.

Ad pkt. 2 – Skatteankestyrelsen indstilling om tarifering af M20 Bolte i KN-position 7318.15.75.90

Det bemærkes, at M20 boltene udgør en del af det komplette produkt – [x1]® godsbeholderen.

Ergo skal disse M20 bolte tariferes som en del af det komplette og samlede produkt.

Sidstnævnte følger af ATB 2a, hvorefter en vare skal tariferes i et kapitel, når den ”nævnes i en positionstekst” også selv om varen ”foreligger i adskilt eller ikke samlet stand”.

Det vil sige, at M20 boltene skal tariferes i varekoden 8609 00 90 00 sammen med [x1]® godsbeholderen.

Såfremt M20 boltene bliver sendt i en sending for sig er det korrekt, at de skal tariferes i 7318 15 75 90, men M20 boltene vil altid blive sendt sammen med de øvrige dele til [x1]® enten i samlet stand eller i adskilt stand.

AD TOLDSTYRELSENS BEMÆRKNINGER TIL SKATTEANKESTYRELSEN INDSTILLING TIL AFGØRELSE

I relation til Toldstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse har vi følgende bemærkninger:

Toldstyrelsen gengiver på side 1 i sin udtalelse et citat fra en del af WCOs forklarende bemærkninger til position 8609. Citatet er løsrevet, og giver dermed et misvisende billede af indholdet af de forklarende bemærkninger.

...

Når de forklarende bemærkninger læses i en sammenhæng, fremgår det klart, at der ikke stilles krav om, at en vare skal have en fast bund/underlag for at være en godsbeholder.

På side 3 i Toldstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse fremgår følgende:

Som beskrevet i klageudtalelsen af 10. november 2014 er det Toldstyrelsens synspunkt,

at ATB 2 a) ikke finder anvendelse, da Toldstyrelsen ikke mener, at varen kan

betragtes som en ukomplet eller ufærdig godsbeholder (container) under position

8609.

Den pågældende bemærkning fra Toldstyrelsen er en anelse ”skævvredet” i forhold til ordlyden af ATB 2 a), som netop rummer varer i adskilt eller ikke samlet stand, jf. ATB 2 a)’s fulde ordlyd.

...

De af klager tidligere påberåbte BTO’er understøtter, at [x1]®’en tariferies som en godsbeholder i henhold til position 8609 00 90 00. Tilsvarende støtter den af Toldstyrelsen omtalte BTO med reference [...3] ud fra sin beskrivelse, at [x1]® tariferes under position 8609 00 90 00.

SAMMENFATTENDE

a) Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse kan tiltrædes for så vidt angår transportsystemet [x1]®, der er en special konstrueret godsbeholder, der anvendes til transport af rør med forskellige former for transportmidler.

Skattestyrelsens indstilling til afgørelse vedrørende M20 Bolte kan ikke tiltrædes, allerede fordi disse bolte udgør en del af det samlede produkt – godsbeholderen [x1]®.”

Repræsentanten har ved retsmøde i Landsskatteretten gjort gældende at, [x1] er en konstruktion, der er beregnet til transport af rør i forskellig transportformer. Produktet har ”øjer” til at løfte med og en slynge, så det kan løftes fra f.eks. lastbil til skib. Systemet er beregnet til at blive genanvendt, idet man skiller det ad, så det fylder mindre. Repræsentanten har endvidere gjort gældende, at selvom produktet foreligger usamlet, skal det jf. ATB pkt. 2a tariferes som et samlede produkt, og det følger af ATB pkt. 3a, at såfremt produktet han henføres til flere produkter på én gang, er det den position, der har den mest specificerede varebeskrivelse, der skal anvendes; nemlig 86.09.00.90.00. Repræsentanten henviste i den forbindelse til positionsteksten samt de forklarende bemærkninger til varekode 86.09 på side 3 og 26 i materialesamlingen, og præciserede, at der ikke er krav om fast bund, ligesom han bemærkede, at for så vidt angår positionstekst til 76.16 er der tale om en generel opsamlingsbestemmelse, der slet ikke kan komme på tale her.

Landsskatterettens afgørelse

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, med senere ændringer.

For 2014 gælder Kommissionens gennemførelsesforordning (EØF) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013, med senere ændringer. Bilag 1 til denne forordning indeholder Den Kombinerede Nomenklatur.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i Den Kombinerede Nomenklatur alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser.

Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, med mindre andet følger af sammenhængen. Det fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse (ATB) 1 og 6 i Den Kombinerede Nomenklatur.

Efter ATB 2a) omfatter en position også ukomplette eller ufærdige varer af den omhandlende art, for så vidt de fremtræder som i det væsentlige komplette eller færdige varer. Varer af denne art, der foreligger i adskilt eller usamlet stand, tariferes også som komplette varer.

Varer, der kan henføres under to eller flere positioner, tariferes efter ATB 3. Varer, der fremstår som blandinger af flere materialer og sammensatte varer samt varer i sæt til detailsalg, skal tariferes efter ATB 3a, hvorefter den position, der har den mest specificerede varebeskrivelse, skal vælges. Kan ATB 3a) ikke anvendes og der foreligger blandinger eller sammensatte varer eller varer i sæt til detailsalg, skal varen tariferes ud fra det materiale eller den bestanddel, der er karaktergivende for varen.

Af EU-Domstolens faste praksis følger det, at det afgørende kriterium for tariferingen af varer normalt bør være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i Den Kombinerede Nomenklatur og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

Kapitel 76 i Den Kombinerede Nomenklatur omfatter Aluminium og varer deraf og position 7616 omfatter andre varer af aluminium.

Det er EU-Domstolens opfattelse at selvom de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif ikke er bindende, indeholder disse vigtige bidrag til fortolkningen af de forskellige toldpositioner.

Af de forklarende bemærkninger til kapitel 76 fremgår det, at:

”...

Kapitlet omfatter:

...

D. Forskellige varer, der er nævnt i pos. 76.08 – 76.15, samt andre varer henhørende under pos. 76.16, der omfatter alle andre varer af aluminium, undtagen sådanne som hører under kapitel 82 eller 83 eller er mere specificeret beskrevet andetsteds i nomenklaturen.

...”

Af de forklarende bemærkninger til position 76.16 fremgår det, at:

” ...

Positionen omfatter især:

...

5. Varer af aluminium, af tilsvarende art som de i de forklarende bemærkninger til pos. 73.25 0g 73.26 beskrevne varer af jern og stål.

...”

Kapitel 86, som er en del af afsnit XVII i den Kombinerede Nomenklatur, omfatter lokomotiver, vogne og andet materiel til jernbaner og sporveje samt dele dertil; mekanisk (herunder elektromekanisk) trafikreguleringsudstyr af enhver art. Position 8609 omfatter godsbeholdere (containere), også til væsker og gasser, specielt konstrueret og udstyret til en eller flere transportformer.

Af de forklarende bemærkninger til kapitel 86 fremgår det, at:

”...

Varerne i dette kapitel tariferes efter følgende regler:

...

E. – Godsbeholdere (containere), som er specielt konstrueret og udstyret til en eller flere transportformer hører under pos 86.09

...”

Af de forklarende bemærkninger til position 86.09 fremgår det, at:

”...

Godsbeholdere (containere) er emballageholdere, der er specielt konstrueret og udstyret til transport af varer med et eller flere transportmidler (f.eks. jernbanevogne, motorkøretøjer, skibe og luftfartøjer). Beholderne er derfor udstyret med beslag (kroge, ringe, støtteanordninger, transporthjul osv.), som letter flytning og fastgørelse på et transportmiddel. De er således egnede til transport af varer fra dør til dør uden ompakning under forsendelsen, og deres kraftige konstruktion muliggør anvendelse flere gange.

...”

Sagen omhandler et system til transport af rør fra produktionsstedet til anvendelsesstedet uden, at rørene skal ompakkes undervejs. Systemets kraftige konstruktion muliggør anvendelse flere gange.

Baseret på transportsystemets objektive egenskaber og karakteristika finder Landsskatterettens, at transportsystemet er omfattet af definitionen af godsbeholdere som beskrevet i position 86.09 i den Kombinerede Nomenklatur og de forklarende bemærkninger hertil. Det forhold, at transportsystemet ikke er udstyret med egentlige beslag, medfører ikke, at transportsystemet falder udenfor definitionen af en godsbeholder i den Kombinerede Nomenklatur samt de forklarende bemærkninger hertil. Der er herved lagt vægt på, at støttestængerne er udstyret med øjer, hvori der sættes en slynge, der letter flytning og fastgørelse af transportsystemet på et transportmiddel.

Retten lægger til grund, at transportsystemet er produceret således, at rørholderne og støttestængerne kun fungerer som et rørtransport system når de er sat sammen, og at delene derfor ikke er brugbare hver for sig. Retten finder på den baggrund, at transportsystemet skal tariferes som en godsbeholder, der foreligger i usamlet stand på indførselstidspunktet. Transportsystemet skal derfor tariferes i KN-position 86.09 efter almindelig tariferingsbestemmelse 2 a).

Retten finder herefter, at transportsystemet skal tariferes i KN-position 8609.00.90.00 under overskriften: Godsbeholdere (containere), også til væsker og gasser, specielt konstrueret og udstyret til en eller flere transportformer: I andre tilfælde.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overensstemmelse med ovenstående.