Kendelse af 11-05-2016 - indlagt i TaxCons database den 19-06-2016

Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010, jf. skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har tidligere drevet en kiosk. Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren indstillede sin virksomhed den 14. april 2010.

SKAT har for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010 ansat klagerens momstilsvar skønsmæssigt til i alt 42.481 kr. Klagerens repræsentant har oplyst, at dette skønsmæssige tilsvar blev beregnet ud fra et overskud af klagerens virksomhed for 2010 på 100.000 kr.

Den 18. september 2012 gentoptog SKAT klagerens opgørelse af indkomst for 2010, således at klagerens overskud af virksomhed for 2010 på 100.000 kr. blev ændret til et underskud af virksomhed for 2010 på 43.242 kr. Genoptagelsen skete på baggrund af virksomhedens indberetning af 18. september 2012. Der blev udskrevet en årsopgørelse den 9. oktober 2012.

Den 5. maj 2014 modtog SKAT en anmodning fra klageren om genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010.

SKATs afgørelse

SKAT traf den 17. juli 2014 afgørelse, hvorefter klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010 ikke blev imødekommet, jf.skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32.

Der er herved bl.a. henvist til følgende (uddrag):

”…

Det følger af skatteforvaltningslovens fristregler, at momsen for tidligere angivelsesperioder som udgangspunkt ikke kan ændres efter 3 år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor momsen skulle angives (angivelsesfristen).

Da den seneste angivelsesfrist for perioden var 10. februar 2011, og da vi først har modtaget efterangivelsen senere end 3 år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen for perioden overskredet.

Vi kan dog efter en konkret vurdering tillade ændringen på trods af fristoverskridelsen, hvis særlige omstændigheder taler for det, og hvis anmodningen er modtaget af os senest 6 måneder efter, at virksomheden er blevet bekendt med de særlige omstændigheder, som taler for en genoptagelse.

De særlige omstændigheder, som kan begrunde genoptagelsen, skal være udefrakommende begivenheder/forhold, som ikke kan bebrejdes virksomheden / dennes rådgiver, og det er virksomheden, der skal dokumentere eller sandsynliggøre disse.

Reglerne om 3-årsfristen og betingelserne for genoptagelse efter fristens udløb fremgår af skatteforvaltningslovens § 31 og § 32.

Det forhold, at virksomheden har modtaget en afgørelse fra SKAT, der er dateret den 3. januar 2012, hvor virksomheden får forhøjet sin moms udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Afgørelsen er afsagt i januar 2012, men dette ændrer ikke på de omhandlede perioders angivelsesfrist, hvorfor 2010 er forældet efter 3-års fristen på datoen for virksomhedens anmodning om genoptagelse.

Virksomheden har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen, ligesom den ikke har oplyst, hvorfor anmodningen ikke er fremsendt før nu. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

…”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010 skal imødekommes.

Der er herved bl.a. anført følgende (uddrag):

”…

SKAT har ved brev af den 3. januar 2012 foreslået ændring af

1) Overskud af virksomhed til kr. 100.000

2) Moms, at betale kr. 42.481

Jeg har på min klients vegne påklaget dette ændringsforslag, og SKAT har godkendt dette ændringsforslag og har efterfølgende ændret indkomst til det af undertegnede indsendte forslag, underskud kr. 43.242 (se årsopgørelse 2010 af den 18/9 2012).

Ved SKATs godkendelse af ændringsforslag, overså min klient at der ikke samtidig blev ændret i moms for 2010. SKAT har derfor forfulgt et momskrav på kr. 42.481, på et ikke eksisterende grundlag.

Jeg skal derfor anmode om genoptagelse af moms for 2010. Den korrekte moms for 2010 skal være:

Udgående moms 47.060

Indgående moms 47.845

Moms, til refusion 785

Dette betyder at min klient IKKE skal betale kr. 42.481 i moms, men skal have kr. 785 tilbage.

Følgende vedlægges til Deres brug,

Årsopgørelse 2010 af 18/9 2012, der viser SKAT godkendelse af underskud kr. 43.242.

Kopi at SKAT’s krav på moms kr. 42.481 for 2010.

Kopi at SKAT’s forsalg til afgørelse af 26/6 2014

…”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet klagers anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010.

Af skatteforvaltningslovens §§31-32 fremgår:

”§31. … Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(…)
2) Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode.
(…)4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Det er ubestridt, at den seneste frist for at angive størrelsen af klagerens momstilsvar var den 10. februar 2011, og at den seneste frist for ændring af momstilsvaret følgeligt var den 10. februar 2014, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Fristen for ordinær genoptagelse er således sprunget, idet SKAT modtog klagerens anmodning om ændring af momstilsvaret for ovennævnte periode den 5. maj 2014.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT efter anmodning fra den afgiftspligtige give tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret, hvis ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af en afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 2, eller såfremt der foreligger særlig omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 skal den afgiftspligtige seneste 6 måneder efter kundskab om det forhold, der kan begrunde fravigelse af fristerne fremsætte anmodningen herom.

Landsskatterettens bemærker, at klageren den 14. august 2012 anmodede SKAT om, at overskud af virksomhed for 2010 blev ændret til underskud af virksomhed. Den 9. oktober 2012 blev der udskrevet ny årsopgørelse for 2010, og det er således Landsskatterettens vurdering, at klageren allerede senest den 9. oktober 2012 fik kundskab om det forhold, der kunne begrunde fravigelse af fristerne, og derfor seneste 6 måneder herefter skulle have fremsætte anmodning om genoptagelse.

Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af klagerens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Retten skal i øvrigt bemærke, at den ændring af momstilsvaret, som klageren den 5. maj 2014 anmodede SKAT om at foretage, ikke er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af en afgift. Der er således ikke hjemmel i § 32, stk. 1, nr. 2 til at genoptage momstilsvaret. Der henvises hertil SKM2013.846BR, der kan findes på www.SKAT.dk.

Videre bemærkes det, at den oprindelige ansættelse af overskud af virksomhed på 100.000 kr. for 2010 ikke i sig selv udgør en særlig omstændighed efter skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Se hertil SKM2013.739.ØLR, der kan findes på www.SKAT.dk.

Afslutningsvis bemærkes det, at der ud fra det oplyste, ikke foreligger andre særlige omstændigheder, som kan begrunde, at klageren ikke søgte om genoptagelse inden for 3 års fristen. Der findes således ikke at være grundlag for at tillade ekstraordinær genoptagelse af klagerens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. december 2010 efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Derfor stadfæstes den påklagede afgørelse.