Kendelse af 22-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 16-06-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2008, 2009 og 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 30. april 2014 modtaget virksomhedens efterangivelse af moms for perioden 1. oktober 2008 - 31. december 2010.

SKAT har ikke givet tilladelse til, at der kan ske ændringer af ansættelsen af momstilsvaret for tiden før 1. januar 2011.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke indrømmet genoptagelse af ansættelsen af momstilsvar for afgiftsperioden 1. oktober 2008 – 31. december 2010.

Som begrundelse for afslaget har SKAT anført følgende:

”(...)

Det følger af skatteforvaltningslovens fristregler, at momsen for tidligere angivelsesperioder som udgangspunkt ikke kan ændres efter 3 år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor momsen skulle angives (angivelsesfristen).

Da den seneste angivelsesfrist for perioden var 10. februar 2011, og da vi først har modtaget efterangivelsen senere end 3 år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen for perioden overskredet.

Vi kan dog efter en konkret vurdering tillade ændringen på trods af fristoverskridelsen, hvis særlige omstændigheder taler for det, og hvis anmodningen er modtaget af os senest 6 måneder efter, at virksomheden er blevet bekendt med de særlige omstændigheder, som taler for en genoptagelse.

De særlige omstændigheder, som kan begrunde genoptagelsen, skal være udefrakommende begivenheder/forhold, som ikke kan bebrejdes virksomheden/dennes rådgiver, og det er virksomheden, der skal dokumentere eller sandsynliggøre disse.

Reglerne om 3-årsfristen og betingelserne for genoptagelse efter fristens udløb fremgår af skatteforvaltningslovens § 31 og § 32.

Det forhold, at virksomhedens indehaver er blevet skønsmæssigt takseret af overskud af virksomhed i de pågældende år og herudover er blevet foreløbigt fastsat af moms grundet manglende regnskabslevering udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Når en virksomhed bliver foreløbigt fastsat i en momsperiode, så skyldes dette, at virksomheden ikke har angivet moms i den pågældende periode. Når virksomheden bliver foreløbigt fastsat bliver der sendt en skrivelse ud til virksomheden, hvori der gøres opmærksom på den foreløbige fastsættelse. Virksomheden har ikke reageret på disse skrivelser.

Virksomheden har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen, ligesom den ikke har oplyst, hvorfor anmodningen ikke er fremsendt før nu. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT pålægges at genoptage ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2008, 2009 og 2010.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand begrundet klagen til Landsskatteretten således:

”(...)

Det nedlægges påstand om, at der skal foretages ændringer for momsansættelsen for indkomstårerne 2008, 2009 og 2010. Momsansættelsen skal nedsættes til følgende:

2008: kr. 4.256,25

2009: kr. 18.494,88

2010: kr. 0,00

SAGSFREMSTILLING

[Indehaveren] har drevet virksomheden [virks. navn] v/[indehaveren] med CVR nr.: [...1], og adresse [adresse1], [by1]. Startdato: 01.10.2008 og ophørsdato 04.10.2010.

Den største aktivitet i [virks. navn] v/[indehaveren] er i 2009, hvilket fremgår af kontoudtog, som er fremlagt som bilag. [Indehaveren] har aldrig afleveret et regnskab til SKAT for nogen af indkomstårene, hvorfor SKAT har skønsmæssigt takseret et overskud i virksomheden. Dermed er der for samme CVR nr. skønnet momsforpligtelser - hvilke vor klient ikke er enig i.

Vor klient ansøger SKAT om genoptagelse af sin momsansættelse for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 den 30.04.2014.

SKAT har fremsendt deres afslag på anmodning om genoptagelse af momsansættelse den 26.06.2014.

ANBRINGENDER

Vedrørende særlige omstændigheder

SKAT anfører i afgørelse af 26. juni 2014, at der ikke kan ske ændring af momsansættelse for indkomstårene 2008-2010, idet de mener, at der ikke kan ske ændring af ansættelsen af moms for tiden før 1. januar 2011 og at der ikke foreligger særlige omstændigheder.

På baggrund af, at vor klient ikke har haft indtjening svarende til den af skattemyndigheden fastsatte moms, idet der alene har været begrænset aktivitet i 2008 og 2009 samt ingen aktivitet i 2010, gøres det gældende, at momsansættelsen skal ændres i overensstemmelse med de korrekte tal.

Skattemyndigheden i [by2] anfører, at ansættelsen kan ændres efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningsloven § 32. Anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af moms er modtaget af SKAT den 30. april 2014 og da den seneste angivelsesfrist for perioden var den 10. februar 2011 og efterangivelsen først er modtaget senere end 3 år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen som udgangspunkt overskredet. Baggrunden for den sene fremsendelse af anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af moms skyldes særlige omstændigheder, som i det følgende vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen. Bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 har følgende ordlyd:

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes inden 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1.pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Ifølge bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, kan Skattemyndigheden efter anmodning om genoptagelse fra den afgiftspligtige dispensere fra fristen, hvis der foreligger særlige omstændigheder i nærværende sag.

Derudover finder bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 også anvendelse i anmodningen om genoptagelse af moms og har følgende ordlyd:

Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 og lovforarbejderne hertil, kan opgørelsen af afgiftstilsvaret genoptages efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Ved vurderingen om der foreligger særlige omstændigheder i nærværende sag, opvejes forholdene i sagen og ud fra en konkret vurdering vil der blive lagt vægt på, om de forhold der udgør de særlige omstændigheder i denne sag, kan klandres den afgiftspligtige. Endvidere vil der blive lagt vægt på, om en genoptagelse af moms vil have en væsentlig betydning for den afgiftspligtige. Hertil vurderes det, at en ændring af afgiftsgrundlaget med sikkerhed vil have en væsentlig betydning for den afgiftspligtiges økonomiske situation.

Derudover tillægges det betydning, hvorvidt det kan anses for urimeligt at opretholde afgiftsgrundlaget på trods af de særlige omstændigheder der vil gøres rede for nærmere i det følgende.

Særlige omstændigheder

Indledningsvis skal det anføres, at fravigelsen af 3-årsfristen skyldes særlige omstændigheder og at anmodning om genoptagelse af momsansættelsen er fremsendt som følge af rådgivning omkring [indehaverens] skatteforhold.

[Indehaveren] havde ikke indberettet overskud af virksomheden for indkomstårene 2008 - 2010, hvilket gav anledning til, at SKAT foretog skønsmæssige takseringer for de pågældende indkomstår. De skønsmæssige takseringer resulterede i stor gæld, på trods af at virksomheden alene havde begrænset aktivitet i 2008 og 2009 samt ingen aktivitet i 2010, hvorfor virksomheden blev afmeld i oktober 2010. I forbindelse med lukning af virksomheden samt personlige problemer har [indehaveren] hverken haft tid eller overskud til at varetage sine skattemæssige forhold, som følge af sin økonomisk pressede situation. [Indehaverens] psykiske tilstand med svær depression har haft væsentlig betydning for [indehaverens] økonomiske situation, hvorfor han ikke har været i stand til at tage vare på den situation han var endt i.

På det tidspunkt, hvor [indehaverens] situation blev bedre, har han kontaktet revisor med henblik på at få udredt sine skatteforhold. Først da han kontakter os, finder han ud af at der er en momsdifference af stor økonomisk betydning, som følge af SKAT's forkerte skønsmæssige takseringer. På baggrund heraf blev anmodningen om genoptagelse af moms fremsendt til Skattemyndigheden i [by2] den 30. april 2014.

[Indehaveren] har i årene 2008 frem til 2013 været plaget af depressioner, hvilket i væsentlig grad har påvirket hans hverdag. Sygdommen er særligt kendetegnet ved, at vedkommende får hukommelses- og koncentrationsbesvær samt får en tendens af ubeslutsomhed som følge af den træthed, som stress forårsager på længere sigt. En hverdag der er præget af depressioner medfører også, at nogle opgaver virker uoverkommelige og derfor heller ikke bliver prioriteret højest i dagligdagen.

Økonomiske problemer

[indehaveren] har som følge af sin dårlige økonomiske situation, ikke haft råd til at få udarbejdet et regnskab for indkomstårene 2008-2010. Et regnskab for de pågældende år kunne have fastlagt, at der alene var begrænset aktivitet i 2008 og 2009 samt slet ingen aktivitet i 2010.

Der skal her gøres opmærksom på, at det alene var [indehaverens] vanskelige økonomiske situation der forhindrede ham i at få udarbejdet et regnskab for indkomstårene 2003-2005.

Til støtte for vores påstand gennemgås overstående indkomstår. Baggrunden for dette er, at vor klient påklager den af skattemyndigheden afgørelse vedrørende skønsmæssig momsansættelse, hvilket vil bevirke en konsekvensændring i skatteansættelserne.

Moms for indkomståret 2008:

Vor klient har udstedt en faktura i indkomståret 2008 vedrørende sin virksomhed [virks. navn] v/[indehaveren].

Dato

Beløb uden moms

Moms

Beløb med moms

28. oktober

17.025,60

4.256,40

21.282,01

Salgsmomsen heraf er kr. 4.256,25.

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelsen på kr. 21.281,25 kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb er kr. 851,25. Det vil derfor kunne fradrages kr. 851,25.

Momsansættelsen for indkomståret 2008 bør derfor nedsættes kr. 3.405,00.

Moms for indkomståret 2009

Vor klient har udstedt 7 fakturaer i indkomståret 2009 vedrørende sin virksomhed [virks. navn] v/[indehaveren].

Dato

09. februar 2009

Beløb uden moms

10.650,00

Moms

2.662,50

Beløb med moms

13.312,50

31. marts 2009

12.330,00

3.082,50

15.412,50

07.maj 2009

11.700,00

2.925,00

14.625,00

16. oktober 2009

14.940,00

3.735,00

18.675,00

02. november 2009

10.440,00

2.610,00

13.050,00

11. december 2009

15.000,00

3.750,00

18.750,00

23. december 2009

17.414,40

4.353,60

21.768,00

92.474,40

23.118,60

115.593,00

Salgsmomsen af udstedte fakturaer er kr. 23.118,60.

Momsen på de omkostninger, den såkaldte købsmoms, som er forbundet for at kunne levere ydelser kan fradrages i salgsmomsen.

Det er ved retspraksis fastslået, at der vil være udgifter forbundet med at levere en ydelse svarende til en købsmoms på minimum 20 % af salgsmomsen. Dette beløb er kr. 4.623,72.

Det vil derfor kunne fradrages kr. 4.623,72.

Momsansættelsen for indkomståret 2009 bør derfor nedsættes kr. 18.494,88.

Moms for indkomståret 2010

Vor klient har ikke faktureret i indkomståret 2010, hvorfor han heller ikke skal betale moms. Som dokumentation for, at der ikke har været aktivitet i vor klients virksomhed vedlægges kontoudtog fra [finans1] for 2010 (Bilag 1).

Afsluttende

På baggrund af ovenstående er vores påstand som følgende:

I henhold til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 er det vores påstand, at har ret til at få sine momsansættelser for indkomstårene 2008-2010 genoptaget ekstraordinært, idet der foreligger særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes . En genoptagelse af moms, er af væsentlig betydning for økonomiske situation, eftersom skattemyndigheden har foretaget en fejlagtig skønsmæssig momsansættelse.

På baggrund af ovenstående bør anmodning om ekstraordinær genoptagelse imødekommes.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12/11/2015, skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at:

”En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.”

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, at:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis (...) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

Det påhviler således den skattepligtige at fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. De indsendte beregninger for virksomheden for perioderne 2008, 2009 og 2010 er ikke tilstrækkelig dokumentation for virksomhedens momstilsvar. Der er ikke fremlagt underliggende bilagsmateriale vedrørende virksomheden.

Det påhviler virksomheden at fremlægge regnskab, bogføringsmateriale og andet materiale til dokumentation for, at en genoptagelse vil føre til et andet resultat, hvilket fremgår af praksis, jf. blandt andet en dom fra Retten i [by3] af 16. januar 2017, j. nr. BS [...]. Beregningen, som virksomheden har foretaget med udgangspunkt i den ændrede omsætning begrunder ikke i sig selv en ændring, og virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for, at der ifølge retspraksis bør indrømmes fradrag med 20 pct. Da virksomheden ikke har fremlagt materiale af faktisk eller retlig karakter, er der ikke grundlag for at genoptage ansættelsen af momstilsvaret.

Der foreligger desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, at dette kan begrunde fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.