Kendelse af 15-08-2018 - indlagt i TaxCons database den 08-09-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar 2011– 31. december 2011

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar

8.358 kr.

0 kr.

6.548 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2012 – 31. december 2012

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar

8.145 kr.

0 kr.

6.363 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren drev i indkomstårene 2011 og 2012 indkomståret/indkomstårene xxx virksomheden [virksomhed1] /[...dk], cvr-nr. [...1], herefter benævnt virksomheden, med vinduespolering (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed) . Desuden drev indehaveren virksomheden [virksomhed2] v/[person1], hvis hovedaktivitet bestod i reparation af maskiner.

Det fremgår af virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2011, at virksomheden havde en omsætning på 101.700 kr. og et resultat på 8.632 kr. I indkomståret 2012 var den samlede omsætning i begge virksomheder på 277.901 kr., hvoraf 23.016 kr. stammede fra [...dk]. Årets samlede resultat for virksomhederne udgjorde 69.251 kr. i 2012. Det fremgår af revisorpåtegningen i regnskaberne, at der ikke er foretaget revision, og at regnskabsgrundlaget således ikke er efterprøvet.

SKAT har oplyst, at indehaveren ikke havde indtægtsført en omsætning i virksomheden efter den 30. juni 2011 frem til 1. januar 2012. SKAT har i forbindelse med deres gennemgang af indehaverens bankkonti konstateret en række indsætninger ikke var indtægtsført.

Den 4. april 2011 modtog indehaveren et beløb på 9.741,25 kr. fra Boligforeningen [x1]. Boligen i boligforeningen var udlejet til indehaveren fra 15. april 2010 frem til 1. april 2011. Indehaveren modtog den 16. august 2011 endnu et beløb fra Boligforeningen [x1] på 3.972,38 kr.

Der er fremlagt en e-mail fra Boligforeningen [x1] af den 27. juni 2014. Af e-mailen fremgår det, at indehaverens flytteopgørelse beløb sig til 9.741,25 kr., og at forbrugsregningerne udgjorde 3.972,38 kr.

Der er også fremlagt en udskrift af indehaverens flyttesagskontokort fra Boligforeningen [x1]. Af udskriften fremgår de transaktioner, der har været mellem boligforeningen og Indehaveren for perioden 22. april 2011 frem til den 1. september 2011, som ses i tabellen nedenfor.

Regdato

Bilag

Tekst

Beløb

Saldo

Primo

0,00

22-03-2011

2947

[...]

598,75

598,75

01-04-2011

112

Oprindeligt indskud

-6.423,00

-5.824,25

01-04-2011

112

Forhøjet indskud v. genudlejning

-3.917,00

-9.741,25

01-04-2011

3135

Betalt via DDB [...39]

9.741,25

0,00

15-08-2011

8224

Betalt via DDB [...39]

3.972,38

3.972,38

01-09-2011

8004

Afregning varme

-895,05

3.077,33

01-09-2011

8007

Afregning el

-1.579,87

1.497,46

01-09-2011

8097

Afregning vand

-1.497,46

0,00

Bevægelse

0,00

Ultimo

0,00

Udover indsætningen på 3.972,38 kr. fra Boligforeningen [x1] den 18. september 2011, er der konstateret 14 indsætninger på indehaverens konto for perioden 30. juni 2011 frem til den 1. januar 2012, til en værdi af 4.820 kr. Indsætningerne inklusiv indsætningen fra Boligforeningen [x1] udgør en samlet værdi på 8.792,38 kr.


Der er konstateret 47 indsætninger på indehaverens bankkonti [...49], [...91], og [...13] i 2012, som efter SKATs opfattelse har karakter af indtægter fra virksomheden. Indsætningerne har en samlet værdi af 33.243,50 kr. De samlede beløb kan ses opgjort kontovis i tabellen nedenfor.

Konto:

Beløb:

Moms:

Excl. Moms:

[...91]

7.439 kr.

1.487,80 kr.

5.951,20 kr.

[...49]

23.484,50 kr.

4.696,90 kr.

18.787,60 kr.

[...13]

2.320 kr.

464,00 kr.

1.856,00 kr.

I alt:

33.243,50 kr.

6.648,70 kr.

26.594,80 kr.

SKAT har oplyst, at der ikke er foretaget regulering af virksomhedens indkomst for perioden før 30. juni 2011.

SKAT har desuden, ved at foretage kontrol af indberettet servicefradrag fra kunder i virksomheden, konstateret, at der er foretaget fradrag for fakturaer, som ikke kan samstemmes med virksomhedens omsætning.


SKAT har oplyst, at have modtaget oplysninger gennem servicefradragsordningen om følgende ydelser udført i 2011:

Dato

Beløb ekskl. moms

30. juni 2011

200 kr.

14. juli 2011

80 kr.

23. september 2011

160 kr.

13. oktober 2011

80 kr.

07. november 2011

160 kr.

23. december 2011

360 kr.

23. december 2011

360 kr.

I alt:

1.400 kr.


SKAT har oplyst, at de har modtaget en udtalelse fra en af virksomhedens kunder, i forbindelse med, at kunden skulle dokumentere sit servicefradrag på 1.475 kr. for 2012. Kunden oplyste, at beløbet var betaling for pudsning af vinduer foretaget af indehaveren. Efter en vinduespudsning modtog kunden en seddel med beløbet, hvorefter kunden betalte indehaveren kontant.
SKAT har oplyst, at have modtaget oplysninger gennem servicefradragsordningen om følgende ydelser udført i 2012:

Dato:

Beløb ekskl. moms:

19. januar 2012

160 kr.

10. april 2012

160 kr.

24. maj 2012

145 kr.

23. juni 2012

270 kr.

22. juli 2012

450 kr.

15. december 2012

1.440 kr.

19. december 2012

300 kr.

23. december 2012

540 kr.

23. december 2012

540 kr.

I alt:

4.005 kr.

SKAT har konstateret, at der er sket indsætninger på indehaverens konto, kontonummer [...91], markeret med teksten ”privat”, som samlet udgør et beløb på 15.395 kr. for før den 7. marts 2011.
SKAT har oplyst, at de for indkomståret 2011 havde konstateret, 75 indsætninger på kontonummer [...49] i perioden den 1. februar til den 6. juni 2011. Af de 75 indsætninger er 73 indbetalt via girokort, hvorfor transaktionskoden fremgår af overførselsteksten. Der er konstateret at mangle 48 fakturanumre i fakturarækken. De manglende fakturanumre er følgende
:

464x-4960

497x

498x

499x

501x

502x

504x

506x

510x

514x

518x

519x

520x

521x

535x

538x

539x

På indehaverens konto, kontonummer [...49], er der i perioden 3. april 2012 til 11. juni 2012 konstateret 27 indsætninger, der ifølge SKAT har karakter af omsætning. Fakturanumrene løber fra 5769 til 6098. Af de 27 indsætninger er 25 indbetalt via girokort, hvorfor transaktionskoden fremgår af overførselsteksten. Der er konstateret 11 manglende fakturanumre i fakturarækken. De manglende fakturanumre er følgende:

574x

575x

577x

584x

585x

586x

587x

590x

591x

594x

605x

Derudover er der 2 yderligere indsætninger med overførselsteksten ”faktura 658” på 312,50 kr. og ”[...] nr. 685” på 1.400 kr.


SKAT har konstateret, at der i 2012 på indehaverens konto, kontonummer [...06], var 215 indsætninger fra indtægter i [virksomhed2], men der blev anvendt fakturanumre fra 2 til og med 277. En gennemsnitsfaktura udgør 1.386 kr.

I forbindelse med repræsentantens supplerende indlæg i klagesagen har repræsentanten fremlagt årsopgørelser for klageren for indkomstårene 2011 og 2012.

Af årsopgørelsen for 2011 fremgår det, at indehaveren havde en lønindkomst på 383.444 kr., og et overskud af virksomhed på 8.632 kr.

Af årsopgørelsen for 2012 fremgår det, at indehaveren havde en lønindkomst på 323.026 kr., og et overskud af virksomhed på 69.251 kr.

Derudover er der fremlagt en e-mail fra [virksomhed3]s regnskabschef hvoraf det fremgår, at den 29. december 2011, er sket et retursalg på 1.100 kr. på en blå Hugo Boss skjorte, og at retursalget er sket i [virksomhed3] i [by1]. Der er også vedlagt selve udskriften fra [virksomhed3]s kassesystem, der viser ovenstående informationer.

Der er yderligere fremlagt en resultat- og balanceopgørelse for [virksomhed2] for indkomståret 2012. Heraf fremgår det at virksomheden havde en omsætning på 254.885 kr., variable omkostninger for 126.103 kr., og et resultat på 64.211,96 kr.

Repræsentanten har også fremlagt en kontospecifikationerne til regnskabet for 2012 for [virksomhed2].

Derudover har repræsentanten også fremlagt bogførte fakturaer for [virksomhed2] for 2012.

Repræsentanten har yderligere fremlagt 10 fakturaer for [virksomhed2] for 2012, hvorpå der på de fleste af dem, med kuglepen, er påført teksten ”Krediters”.

Derudover er der fremlagt kontoudskrift for 5691 for perioden 2. januar 2012 til 31. december 2012, for 4949 for 1. januar 2012 til 31. december 2012, og for 5713 for 2. januar til 31. december 2012.

Som følge af ovenstående har SKAT forhøjet omsætningen i virksomheden for indkomståret 2011 med 35.249 kr. og for indkomståret 2012 med 32.583 kr., hvoraf 10.249 kr. og 7.583 kr. stammer fra konkrete forhøjelser for henholdsvis 2011 og 2012, og hvortil kommer en skønsmæssig forhøjelse på 25.0000 kr. for hvert indkomstår.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt en bogføringsliste samt fakturaer med fakturanumrene 656 til 696 for [...dk].

Det fremgår af bogføringslisten, at indehaveren har medtaget faktureringer fra kortnummer 574-4 til 617-1. Der ses i alt 44 kortnumre, hvoraf de 25 er dateret til samme dag som de konstaterede indsætninger på indehaverens bankkonto [...49], og de ses også at stemme overens beløbsmæssigt.

Det fremgår af fakturaerne 656 til 678, at de er dateret i indkomståret 2011. Derudover fremgår det fakturerede beløb havde forfaldsdato 14 henholdsvis 15 dage efter udstedelsen. Der fremgår endvidere af fakturaerne, at det oplyste kontonummer er klagerens bankkonto [...49]. Det fremgår også af fakturaerne, hvilken ydelse virksomheden havde ydet, samt hvem fakturaerne var udstedt til. Den samlede værdi af disse fakturaer er 13.537,5 kr.

Fakturaerne 678 A til 696 ses at være udstedt i indkomståret 2012, ud fra dateringen. Derudover fremgår det fakturerede beløb at have forfaldsdato 10 henholdsvis 15 dage efter udstedelsen. Der fremgår endvidere af fakturaerne, at det oplyste kontonummer er indehaverens bankkonto [...49]. Det fremgår også af fakturaerne, hvilken ydelse virksomheden havde ydet samt hvem fakturaerne var udstedt til. Den samlede værdi af disse fakturaer er 14.450 kr.

Af fakturaerne 684, 687, 687 A, 688 og 689 fremgår det, at vinduespoleringen skulle være sket i indkomståret 2011. Den samlede værdi af disse fakturaer er 4.855 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har for momsperioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 og perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 8.358 kr. og 8.145 kr.

Forhøjelsen er foretaget som følge af den konstaterede udeholdte omsætning og med en yderligere skønsmæssig forhøjelse af indkomsten.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

5. Moms

...

SKAT er af den opfattelse, at størrelsen af slagsmomsen ikke kan opgøres på grundlag af virksomheden resultatopgørelser, kontospecifikationer m.m. Momstilsvaret kan derfor ansættes skønsmæssigt. Det står i opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Der er ved afgørelsen henset til revisors påtegning hvoraf fremgår:

”Der er ikke ført kasseregnskab for poleringsvirksomheden, hvorfor afstemning ikke er mulig.”

”Der er ikke afregnet merværdiafgift i henhold til bogføringen.”

Der er også henset til de mangler der fremgår af punkterne 1 – 4.

2011

Yderligere salgsmoms af manglende omsætning (punkt 2):

1.758 kr.

Yderligere salgsmoms af oplysninger fra servicefradragsordningen (punkt 3):

350 kr.

Yderligere salgsmoms af skønsmæssig forhøjelse (punkt 4):

6.250 kr.

Samlet ændring af salgsmoms:

8.358 kr.

2012

Yderligere salgsmoms af manglende omsætning (punkt 2):

894 kr.

Yderligere salgsmoms af oplysninger fra servicefradragsordningen (punkt 3):

1.001 kr.

Yderligere salgsmoms af skønsmæssig forhøjelse (punkt 4):

6.250 kr.

Samlet ændring af salgsmoms:

8.145 kr.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Skønsmæssige forhøjelser

[person1] indsender dokumentation for en del overførsler mellem egne konti og enkelte i forbindelse med indsætning af check eller kontanter. Der indsendes desuden dokumentation for udbetaling af depositum og varme fra Boligforeningen [x1].

SKAT skal her oplyse, at egne overførsler mellem konti ikke har haft indflydelse på SKATs skøn.

I forbindelse med bilag 1.1 er depositum medtaget i perioden før 30. juni 2011, men der er ikke foretaget regulering for perioden.

Varme retur 3.972,38 kr. (ekskl. moms 3.177,90 kr.) modtaget 16. august 2011, er medtaget for perioden efter 30. juni og derfor en del af forhøjelsen på 7.033 kr. Punktet er ikke påklaget. Det bemærkes, at [person1] har stået tilmeldt på adressen [adresse1], [by2] siden 9. august 2010.

Såfremt lejemålet er af privat karakter, skal indkomsten for 2011 nedsættes med 3.177 kr. og momstilsvaret med 794 kr.

...”

SKAT er fremkommet med følgende bemærkninger til repræsentantens supplerende indlæg:

” ...

Det skal bemærkes, at [by1] have stadig findes på hjemmesiden [...dk]. (Er registreret 16. februar 2011.) – adresse er [adresse2], [by3]

Regnskabsforhold

Det oplyses nu, at [person1] valgte at skifte faktureringsprogram løbende i indkomstårene 2011 og 2012 - når gratisperioden udløb, skiftede [person1] blot faktureringsprogram for herefter at få en ny gratis periode.

[person1] har desuden tillige oplever computerproblemer, idet computerens harddisk stoppede med at fungere og derfor skulle erstattes. Disse computerproblemer har resulteret i, at virksomhedens tidligere faktureringer skulle rekonstrueres.

Forholdene er ikke dokumenteret.

SKAT skal bemærke, at et skift af faktureringsprogram, bogføringsprogram eller harddisk ikke begrunder den manglende dokumentation og sammenhæng i regnskabsmateriale og bogføringen.

Reguleringer 2011

SKAT er enig i, at indtægter fra konto [...69] efter 7.3.2011 (Bilag 1.1) skal nedsættes med:

29-12-2011 [virksomhed3] 1.100 kr. (tvc bilag 8)

Indkomsten for 2011 skal derfor nedsættes med 880kr. og salgsmomsen for 2. halvår 2011 skal nedsættes med 220 kr.

SKAT er enig i, at indtægter fra konto [...91] efter 7.3.2011 (Bilag 1.1) skal nedsættes med:

16-8-2011 Boligforeningen [x1] 3.972,38 kr. (tvc bilag 3)

Indkomsten for 2011 skal derfor nedsættes med 3.177 kr. og salgsmomsen for 2. halvår 2011 skal nedsættes med 794 kr.

SKAT fastholder desuden det foretagne skøn for 2011 med henvisning til afgørelsen og tidligere udtalelse.

Reguleringer 2012

SKAT er enig i, at indtægter fra konto [...91] (Bilag 4) skal nedsættes med:

27-4-2012 overført 1.340 kr. (tvc bilag 17)

24-5-2012 overført 1.320 kr. (tvc bilag 17)

Indkomsten for 2012 skal derfor nedsættes med 2.128 kr. og salgsmomsen for 1. halvår 2012 skal nedsættes med 532 kr.

SKAT er ikke enig i, at indsætning 5. juli 2012 på 1.500 kr. er dokumenteret som indkomstansættelsen uvedkommende ud fra et køb af maling på 936,43 kr. Differencen kan svare til udført arbejde. Er udgiften til køb af maling ikke tidligere fratrukket, vil der kunne godkendes fradrag.

Det oplyses, at kunde (...) efterfølgende har modtaget kvittering og at beløbet er indregnet i årsregnskabet. Det bemærke, at SKAT har modtaget oplysningerne fra kunden den 10. januar 2014. SKAT har opgjort omsætningen med udgangspunkt i kontoudtog, hvilket fremgår af bilag 3-5. Ingen posteringer stemme umiddelbart med (...) oplysninger i bilag 7.

Forhøjelsen på i alt 1.165 kr. ekskl. Moms fastholdes derfor.

SKAT fastholder også de resterende konkrete forhøjelser for 2012 med henvisning til afgørelsen og tidligere udtalelse.

... ”

SKAT er i en udtalelse af 30. maj 2018 til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse fremkommet med følgende bemærkninger:

” ...

SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og begrundelse med følgende bemærkninger:

SKAT er enige i, at momsen af de skønsmæssige forhøjelser på 25.000 kr. for begge år skal udgøre 20 % og ikke 25 %, som beregnet i SKATs afgørelse.

SKAT er således enig i, at der skal ske nedsættelse af SKATs forhøjelse af momstilsvaret med 1.810,00 kr. for 2011 og 1.782, 00 kr. for 2012. Vi henviser til vores udtalelse fra 22. januar 2018.

SKATs øvrige reguleringer af momstilsvaret fastholdes.

... ”

Virksomhedens opfattelse

Indehaveren har fremsat påstand om, at forhøjelserne i momsperioderne 1. januar 2011 til 31. december 2011 og 1. januar 2012 til 31. december 2012 på henholdsvis 8.358 kr. og 8.145 kr. skal nedsættes til 0 kr. for begge perioder.

Indehaveren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”Jeg vælger hermed at klage over skat afgørelse om moms og skat for årene 2011 og 2012.

Der med sendes dokumentation for beløb som [person2] fra Skat har bogført som indtægt, men er rent private karakterer. Der medsendes desuden komplet kørselsregnskab som ikke er fratrukket regnskabet. De skønsmæssig forhøjelser på 25000 kr.pr år kan ikke godkendes. Beløb fra service fradrags ordningen er indregnet en gang i begge årsregnskaber, de skal derfor ikke indregnes igen, som [person2] har gjort. Jeg har tidligere lagt et komplet regnskab op til [person2], men det siger han at det aldrig er modtaget. Der er en enkelt kunde som har betalt kontant. Hun har fået en kvittering og beløbet er indregnet i årsopgørelsen. Der er tale om så lille en vinduespudser kunde kreds at der kun sendes regninger ud et par gange om året for at spare porto og tid. [...dk] er stadig aktiv, da den bruges både som mail med [...@...dk] og til info for fremtidige kunder.

...”

Indehaveren har yderligere anført:

”...

Depositum for lejligheden som jeg har boet i er ikke medregnet, skriver SKAT. Men det er det i den første opgørelse. Varmeregnskabet er naturligvis først fremsendt efter opgørelsen året efter. Jeg har endnu ikke set nogen få overskydende varme penge retur det samme år. Der er naturligvis tale om privat beboelse.

Manglende fakturaer er der ingen af. Faktura programmet som blev brugt, rendte ud efter en gratis prøveperiode. Det er derfor at nummerne ikke stemmer overens. Der er overhovedet ikke gemt nogle fakturaer. Min revisor har gennemgået det hele og ikke fundet faktura fejl. Der blev ikke faktureret mere i anden halvdel i 2011, men først i start 2012, grundet ombygning på mit hus. Derfor kan skønnet for 2011 ikke godkendes.

Der mangler heller ingen fakturaer for 2012. Alle fakturaer er udskrevet og godkendt af både bogholder og revisor. At der er fejl indsættelser kan skyldes pc problemer. Hvis der er spring i faktura nummer serie, kan dette skyldes problemer med faktura programmet. Der er overhovedet ikke skjult nogle fakturaer. Det kan både bogholder og revisor skrive under på. Skønnet for 2012 kan ikke godkendes.

...”

Virksomhedens repræsentant har i sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling anført følgende:

” ...

SAGSFREMSTILLING

...

3Virksomhedernes regnskab

...

3.1 Indkomståret 2011

Af [...dk]’s årsregnskab for indkomståret 2011 udarbejdet af [virksomhed4] fremgår vedrørende resultatopgørelsen for perioden 1. januar – 31. december 2011 følgende:

2011

2010

Indtægter

Omsætning

kr.

101.700

kr.

351.224

Udgifter

kr.

Køb af forbrugsmateriale m.v.

kr.

-1.565

kr.

-1.758

Kørsel i egen bil (statens takster)

kr.

-75.348

kr.

-83.869

Annoncer og reklamer

kr.

-36

kr.

-144

Telefon/Internet

kr.

-5.804

kr.

-4.800

Porto

kr.

-230

kr.

-1.081

Regnskabsmæssig assistance

kr.

-3.000

kr.

-4.000

Kontorartikler

kr.

-241

kr.

-862

Mindre nyanskaffelser

kr.

-1.226

kr.

-8.300

Arbejdstøj

kr.

-2.061

kr.

0

Repræsentation

kr.

-6.965

kr.

-4.991

Ej fradragsberettiget

kr.

5.224

kr.

3.743

kr.

-91.252

kr.

-106.062

Året resultat

kr.

8.632

kr.

245.162

...

Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at ovenstående resultat for indkomståret 2011 i resultatopgørelsen for perioden 1. januar – 31. december 2011 indeholder en regnefejl. Årets resultat for indkomståret 2011 skal herefter retteligt være (kr. 101.700 – kr. 91.252) = kr. 10.448.

Af [...dk]’s kontospecifikation for perioden 1. januar – 31. december 2011 fremgår det tilsvarende, at [...dk] i indkomståret 2011 havde en omsætning på i alt kr. 101.700, jf. bilag 5.

Yderligere skal bemærkes, at ovenstående overskud på i alt kr. 8.632 for indkomståret 2011 ligeledes fremgår af [person1]s årsopgørelse for 2011, jf. bilag 6.

Endelig skal det bemærkes, at [person1] anvendte sine private bankkonti til indsætninger hidrørende fra omsætningen i sine virksomheder. Af denne årsag fremkommer der indsætninger af både privat og erhvervsmæssig karakter på [person1]s bankkonti i indkomståret 2011.
I denne forbindelse skal der som eksempel henvises til kontoudtog for perioden 7. marts – 31. december 2011 tilhørende kontonummer [...91] fra [finans1], jf.
bilag 7. Heraf fremgår det blandt andet, at der den 29. december 2011 blev indsat kr. 1.100 på kontonummer [...69] fra [virksomhed3].

Beløbet på kr. 1.100 udgør tilbagebetaling af et privat køb af en Hugo Boss skjorte foretaget af [person1] i [virksomhed3]. Der skal i forlængelse heraf henvises til e-mail af den 23. november 2017 fra regnskabschefen i [virksomhed3] samt statistik over salg fra [virksomhed3] af den 23. november 2017 vedlagt som bilag 8 og 9.

3.2Indkomståret 2012

Af [...dk]’s årsregnskab for indkomståret 2012 udarbejdet af [virksomhed4] fremgår vedrørende resultatopgørelsen for perioden 1. januar – 31. december 2012 følgende:

2011

2010

Indtægter

Omsætning polering

kr.

23.016

kr.

101.700

Omsætning [by1] have & park

kr.

254.885

kr.

0

Udgifter

Køb af forbrugsmateriale m.v.

kr.

-126,309

kr.

-1.565

Kørsel i egen bil (statens takster)

kr.

-18.235

kr.

-75.348

Husleje

kr.

-23.580

kr.

0

Rejseudgifter

kr.

-230

kr.

0

Annoncer og reklamer

kr.

-12.183

kr.

-36

Telefon/Internet

kr.

-14.061

kr.

-5.804

Porto

kr.

-867

kr.

-230

Regnskabsmæssig assistance

kr.

-3.000

kr.

-3.000

Kontorartikler

kr.

-259

kr.

-241

Forsikring

kr.

-4.800

kr.

0

Leje af driftsmidler

kr.

-2.750

kr.

0

Mindre nyanskaffelser

kr.

0

kr.

-1.226

Arbejdstøj

kr.

0

kr.

-2.061

Repræsentation

kr.

-272

kr.

-6.965

Ej fradragsberettiget

kr.

204

kr.

5.224

Diverse

kr.

-2.308

kr.

0

kr.

-208.650

kr.

-91.525

Året resultat

kr.

69.251

kr.

8.632

...

Af [by1] haves resultatopgørelse og balance for perioden 1. januar – 31. december 2012 fremgår det tilsvarende, at [by1] have i indkomståret 2012 havde en omsætning på i alt kr. 254.885, jf. bilag 11.

Af [by1] haves kontokort for perioden 1. januar – 31. december 2012 fremgår det, at den ovenfor omtalte omsætning på i alt kr. 254.885 fordeler sig med kr. 49.893,81 fra varesalg, kr. 89.679,40 fra salg af maskiner, kr. 110.712 for udført arbejde og kr. 4.600 fra kørsel for kunder, jf. bilag 12.

Endelig skal det bemærkes, at ovenstående overskud på i alt kr. 69.251 for indkomståret 2012 ligeledes fremgår af [person1]s årsopgørelse for 2012, jf. bilag 13.

4[person1]s fakturasystem

I forbindelse med faktureringen af arbejde udført for [...dk] og [virksomhed2] v/[person1]s kunder i indkomstårene 2011 og 2012 har [person1] anvendt forskellige faktureringsprogrammer.

Årsagen til at [person1] valgte at skifte fakturaprogram løbende i indkomstårene 2011 og 2012 var, at [person1] herved kunne udnytte den gratis prøveperiode de forskellige udbydere annoncerede med.

Når den gratis prøveperiode herefter udløb, skiftede [person1] blot faktureringsprogram for herefter at få en ny gratis prøveperiode.

Endvidere skal det bemærkes, at [person1] i forbindelse med faktureringen af det udførte arbejde i indkomstårene 2011 og 2012 tillige oplevede computerproblemer, i det computernes harddisk stoppede med at fungere og derfor skulle erstattes.

[person1]s computerproblemer resulterede i, at virksomhedens tidligere faktureringer skulle rekonstrueres på papir.

Grundet ovenstående skift af faktureringsprogrammer og computerproblemer i indkomstårene 2011 og 2012 er der ikke sammenhæng i sammenhæng i fakturanumrene på fakturaer udstedt af henholdsvis [...dk] og [virksomhed2] v/[person1] i perioden 1. januar 2011 – 31. december 2012. Det har således kørt i to forskellige faktureringsspor.

Endvidere skal det bemærkes, at [person1] i perioden i 1. juli – 31. december 2011 ikke udførte arbejde i virksomheden [...dk], idet han gennemførte en omfattende ombygning af sit private hus.

Af [virksomhed2] bogføringsbilag for perioden 1. januar – 31. december 2012 fremgår det, at [virksomhed2] i indkomståret 2012 bogførte i alt 260 fakturaer, jf. bilag 14 . Disse fakturaer er løbende blevet betalt af virksomhedens kunder ved bankoverførsler eller kontant betaling.

Yderligere har [virksomhed2] i indkomståret 2012 krediteret i alt 10 fakturaer, jf. bilag 15.

Ovennævnte fakturaer er alle bogført, jf. bilag 12.

...

ANBRINGENDER

2 Ej grundlag for skønsmæssig forhøjelse af skatteansættelse

2.1 Posteringer på kontoudtog med kontonummer [...91]

2.1.1Indkomståret 2011

For det første skal det bemærkes, at [person1] ved henholdsvis e-mail af den 27. juni 2014 fra boligforeningen [x1] og flyttesagskontokort af den 27. juni 2014 fra Boligforeningen [x1] har dokumenteret, at beløbet på kr. 3.177,90 med tillæg af moms, dvs. i alt kr. 3.972,38 inkl. moms, indsat på [person1]s kontonummer [...91] den 16. august 2011 udgør tilbagebetaling af forbrugsregninger, jf. bilag 2 og 3.

[person1] har herved dokumenteret, at udgiften på i alt kr. 3.177,90 med tillæg af moms, dvs. kr. 3.972,38 inkl. moms, er af privat karakter, idet indtægten hidrører fra [person1]s private lejemål.

Beløbet på kr. 3.117,90 med tillæg af moms, dvs. i alt kr. 3.972,38 inkl. moms, skal af denne årsag ikke indgå i [person1]s skattepligtige indkomst for indkomståret 2011.

For det andet skal det bemærkes, at det fremgår af SKATs bilag 1.1, at der den 29. december 2011 er indsat i alt kr. 1.100 fra [virksomhed3] på [person1]s konto med kontonummer [...91].

Beløbet udgør tilbagebetaling af et privat køb af en Hugo Boss skjorte foretaget af [person1] i [virksomhed3]. Der skal i denne forbindelse henvises til e-mail af den 23. november 2017 fra regnskabschefen i [virksomhed3] samt statistik over salg fra [virksomhed3] af den 23. november 2017 vedlagt bilag 8 og 9.

[person1] har herved dokumenteret, at beløbet på kr. 1.100 udgør en privat indtægt, hvorfor er [person1]s skatteansættelse uvedkommende.

Ud fra ovenstående kan det konstateres, at [person1] i overvejende grad har sandsynliggjort, at indsætningerne på i alt kr. 8.792 inkl. moms i indkomståret 2011 på kontonummer [...69] er af privat karakter.

Indtægterne er af denne årsag [person1]s skatteansættelse uvedkommende.

2.1.2 Indkomståret 2012

For det første skal det bemærkes, at det fremgår af SKATs bilag 4, at der den 27. april 2012 blev indsat kr. 1.340 med posteringsteksten ”Ovf.” på kontonummer [...91] tilhørende [person1].

I forlængelse heraf skal det fremhæves, at det fremgår af kontoudskrift af kontonummer [...91] fra [finans1] for perioden 2. januar – 31. december 2012, at der den 25. april 2012 blev foretaget en hævning med posteringsteksten ”[...], [...]”, jf. bilag 17. Beløbets størrelse fremgår imidlertid ikke af kontoudskriftet.

Det fremgår imidlertid af [person1]s fremsendte kørselsregnskab for indkomståret 2012 – der er udarbejdet på en oversigt over [person1]s kontobevægelser – at beløbet hævet på kontonummer [...91] den 25. april 2012 udgjorde i alt kr. 1.340,84, jf. bilag 17.

Det er herefter tilstrækkeligt sandsynliggjort, at beløbet på i alt kr. 1.340 indsat den 27. april 2012 er udtryk for en mellemregning, idet et tilsvarende beløb blev hævet på samme konto to dage forinden. Beløbet på i alt kr. 1.340 er af denne årsag [person1]s skatteansættelse uvedkommende.

For det andet skal det bemærkes, at det fremgår af SKATs bilag 4, at der den 24. maj 2012 blev indsat kr. 1.320 med posteringsteksten ”Ovf.” på kontonummer [...91] tilhørende [person1].

I forlængelse heraf skal det fremhæves, at det fremgår af [person1]s fremsendte kørselsregnskab for indkomståret 2012 – der er udarbejdet på en oversigt over [person1]s kontobevægelser – at der den 23. maj 2012 blev hævet i alt kr. 1.321,82 med posteringsteksten ”[...],[...]” fra kontonummer [...91], jf. bilag 17.

Det er herefter tilstrækkeligt sandsynliggjort, at beløbet på i alt kr. 1.320 indsat den 24. maj 2012 er udtryk for en mellemregning, idet et tilsvarende beløb blev hævet på samme konto dagen forinden. Beløbet på i alt kr. 1.320 er af denne årsag [person1]s skatteansættelse uvedkommende.

For det tredje skal det bemærkes, at det fremgår af SKATs bilag 4, at der den 5. juli 2012 blev indsat kr. 1.500 med posteringsteksten ”maling” på kontonummer [...91] tilhørende [person1].

I forlængelse heraf skal det fremhæves, at det fremgår af [person1]s fremsendte kørselsregnskab for indkomståret 2012 – der er udarbejdet på en oversigt over [person1]s kontobevægelser – at der den 3. juli 2012 blev hævet i alt kr. 936,43 med posteringsteksten ”[...].” fra kontonummer [...91], jf. bilag 17.

Det er herefter tilstrækkeligt sandsynliggjort, at beløbet på i alt kr. 1.500 indsat den 5. juli 2012 er udtryk for en mellemregning vedrørende køb af maling, der er [person1]s skatteansættelse uvedkommende.

Ud fra ovenstående kan det konstateres, at [person1] i overvejende grad har sandsynliggjort, at indsætningerne på i alt kr. 7.439 inkl. moms i indkomståret 2012 på kontonummer [...91] er af privat karakter.

2.2 Oplysninger fra ordningen om servicefradrag i indkomstårene 2011 og 2012

De af SKAT omtalte beløb hidrørende fra ordningen om servicefradrag på i alt kr. 1.400 fra indkomståret 2011 og kr. 4.005 hidrørende fra indkomståret 2012 er alle indregnet i årsregnskabet for [...dk] for henholdsvis indkomståret 2011 og 2012.

[person1]s kunde, (...), har – som anført af SKAT – betalt [person1] kontant. (...) har dog efterfølgende modtaget en kvittering på betalingen, som [person1] tillige har indregnet i årsregnskabet for indkomståret 2012.

Der er herefter ikke grundlag for at forhøje [person1]s indkomst i indkomstårene 2011 og 2012 med henholdsvis kr. 1.400 og kr. 4.005, idet beløbene allerede er indeholdt i virksomhedens regnskab for de pågældende indkomstår.

2.3 SKATs skønsmæssige forhøjelse for indkomstårene 2011 og 2012

...

Endvidere skal det bemærkes, at der er overensstemmelse mellem den anførte omsætning i [...dk]’s kontospecifikation for perioden 1. januar – 31. december 2011 og i det af revisor udarbejdede regnskab for [...dk] for indkomståret 2011, jf. bilag 4 og 5.

For det andet skal det bemærkes, at det fremgår af de i sagen fremlagte fakturaer, at [virksomhed2] i indkomståret 2012 har bogført i alt 260 fakturaer samt krediteret i alt 10 fakturaer, jf. bilag 14 og 15. At der – som fremhævet af SKAT i afgørelsen af den 19. juni 2014 – alene fremkommer 215 indsætninger på [person1]s kontonummer [...06] skyldes, at en del af fakturaerne er betalt kontant.

I forlængelse heraf skal det fremhæves, at det fremgår af side 3 i SKATs udtalelse af den 21. oktober 2014, at SKAT har foretaget et skøn over ca. 60 fakturaer, som – ifølge SKAT – mangler i indkomståret 2012 fra [virksomhed2].

Grundlaget for SKATs skøn vedrørende indkomståret 2012 er af denne årsag ikke korrekt.

Til støtte herfor skal det endvidere fremhæves, at der er overensstemmelse mellem den anførte omsætning i [virksomhed2] i 2012 i [virksomhed2]s resultat og balance for perioden 1. januar – 31. december 2012 og i det af revisor udarbejdede regnskab for [...dk] for indkomståret 2012, jf. bilag 10 og 11.

For det tredje skal det bemærkes, at SKAT i forbindelse med den skønsmæssige forhøjelse af [person1]s indkomst for indkomstårene 2011 og 2012 tillige lægger vægt på, at der er fremkommet oplysninger ifølge servicefradragsordningen der – ifølge SKAT – umiddelbart ikke er indtægtsført.

Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at SKAT – som tidligere omtalt – allerede har forhøjet [person1]s skattepligtige indkomst for indkomstårene 2011 og 2012 med henholdsvis kr. 1.400 og 4.005 på baggrund af oplysninger modtaget fra servicefradragsordningen.

Idet [person1] ikke skal beskattes to gange af samme indtægt, kan denne del af SKATs begrundelse ikke danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse af [person1]s indkomst i 2011 og 2012.

For det fjerde skal det bemærkes, at SKAT i afgørelsen af den 19. juni 2014 ikke tilstrækkeligt beskriver grundlaget for forhøjelsen af [person1]s skattepligtige indkomst i indkomstårene 2011 og 2012 med henholdsvis kr. 25.000 og kr. 25.000.

I forlængelse heraf skal det fremhæves, at det ikke fremgår af SKATs afgørelse af den 19. juni 2014, hvorledes SKAT beløbsmæssigt er kommet frem til forhøjelserne på kr. 25.000. Denne begrundelse er SKAT først fremkommet med i forbindelse med udtalelsen af den 21. oktober 2014, jf. bilag 21.

Endelig skal det for det femte bemærkes, at SKAT i forbindelse med skønsudøvelsen er forpligtet til at forholde sig til både indtægter og udgifter i [person1]s virksomhed.

Af SKATs afgørelse af den 19. juni 2014 fremgår det, at SKAT alene forholder sig til indtægterne i [person1]s virksomhed.

I forlængelse heraf skal det bemærkes, at SKAT ligeledes ikke i afgørelsen af den 19. juni 2014 forholder sig til overførsler mellem [person1]s egne konti. Dette på trods af at [person1] har fremsendt dokumentation til SKAT herfor.

På baggrund af ovenstående kan det konstateres, at der ikke er grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse af [person1]s indkomst for indkomstårene 2011 og 2012 med henholdsvis kr. 25.000 og kr. 25.000, idet [person1] ikke – som anført af SKAT – har udeholdt omsætning i indkomstårene 2011 og 2012.

3Ej grundlag for forhøjelse af momstilsvar for perioden 1. januar 2011 – 31. december 2012

Ud fra ovenstående kan det udledes, at der tilsvarende ikke er grundlag for at ansætte [person1]s momstilsvar for perioden 1. januar 2011 – 31. december 2012 skønsmæssigt med i alt kr. 16.503 i henhold til momslovens § 4, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

... ”

På mødet ved Skatteankestyrelsen har klageren anført, at han i [virksomhed2] reparerede og servicerede have- og græsslåningsmaskiner for private, samt havde et sporadisk salg af nye havemaskiner. Klageren forklarede, at det for så vidt angik hans vinduespudsningsvirksomhed alene var små private kunder, der beløbsmæssigt var i størrelsesordenen 70-100 kr.

Derudover oplyste klageren, at han ved [virksomhed2] have tilknyttet både bogholder og revisor.

For vinduespoleringsvirksomheden oplyste han, at han ikke ville købe et bogholderiprogram, da prisen på 2.000 – 3.000 kr., var for stor i forhold til omsætningen, hvorfor han udnyttede de gratis prøveperioder på bogføringsprogrammerne i stedet for.

Klageren oplyste yderligere, at begge virksomheder var bierhverv ved siden af klagerens lønmodtagerjob, og at disse virksomheder var til for at ”tjene lidt ekstra ved siden af til bl.a. julegaverne”.

Repræsentanten gjorde på mødet gældende, at SKAT ikke havde foretaget et skøn over udgifterne i sagen. Dertil tilføjede klageren, at det fremlagte kørselsregnskab var for, at dokumentere sine udgifter i forbindelse med klagerens virksomhed og mængden af kørsel som klageren måtte foretage i forbindelse med sin virksomhedsdrift.

Derudover oplyste klageren, at grunden til at der manglede så mange fakturanumre, var, at det ikke var fakturanumre, men girokort. I den forbindelse oplyste klageren også, at han først udstedte fakturaer og sendte girokort, men at han efterfølgende gik over til kun at udstede fakturaer eftersom det andet var for besværligt.

I forbindelse med udsendelse af mødereferatet fra mødet mellem klageren, klagerens repræsentant og Skatteankestyrelsens sagsbehandler er repræsentanten fremkommet med følgende bemærkninger:

” ...

I relation hertil skal det for god ordens skyld bemærkes, at det ikke er korrekt, når det er anført, at [person1] alene havde private kunder, idet han tillige har haft et beskedent antal erhvervskunder.

Endvidere skal det for god ordens skyld præciseres, at [person1] har anvendt revisor til brug for udarbejdelse af regnskab for begge virksomheder, og således ikke alene virksomheden [virksomhed2] v/[person1].

... ”

I forbindelse med at SKAT er fremkommet med en udtalelse til repræsentantens supplerende bemærkninger til sagsfremstillingen, er repræsentanten komme med følgende bemærkninger:

” ...

For det andetskal det bemærkes, at den virksomhed, der er registret under navnet [virksomhed2] med hjemmesideadressen [...dk], er en anden virksomhed, som ikke tilhører [person1].

For det tredje skal det i relation til det anførte side 9, 6. afsnit i det supplerende indlæg af den 1. december 2017 bemærkes, at der hermed menes, at [person1] i perioden 1. juli – 31. december ikke fakturerede for udført arbejde i virksomheden [...dk], idet han gennemførte en omfattende ombygning af sit private hus.

Han har således udført arbejde i den pågældende periode, men har ikke fået faktureret dette arbejde før på et senere tidspunkt som følge af den omfattende ombygning.

... ”

Repræsentanten er fremkommet med følgende bemærkninger til SKATs udtalelse af 30. maj 2018:

” ...

I forlængelse af Skatteankestyrelsens seneste skrivelser i ovennævnte sager vedlagt SKATs udtalelser skal det bemærkes, at [person1] fortsat er af den opfattelse, at der ikke er grundlag for de gennemførte forhøjelser af hans skatteansættelser for indkomstårene 2011 og 2012 samt momstilsvar for momsperioden 1. januar 2011 – 31. december 2012.

I forlængelse heraf fremlægges [person1]s bogføringsliste og fakturaer fra [...dk], jf. bilag 22 og 23.

Når fakturaerne først fremlægges nu, er det begrundet i den omstændighed, at [person1] med bistand fra en EDB-kyndig person har haft held med at få trukket fakturaerne ud af en ældre harddisk.

... ”

Landsskatterettens Skatteankenævnets/Landsskatterettens - slet ikke-relevant myndigehd afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).


Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2. (slet den ikke relevante myndighed)

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at regnskabet for 2011 og 2012 skal tilsidesættes, da regnskabsgrundlagt ikke danner et fyldestgørende grundlag for opgørelsen af virksomhedens momstilsvar.

Der er lagt vægt på, at der mangler regnskabsmateriale, og at det ikke er muligt at foretage afstemning af indsætningerne på indehaverens konto med kontospecifikationerne.


Der er desuden lagt vægt på, at der må anses for at have været yderligere ikke-bogført omsætning i virksomheden, idet der for 2. halvår ikke ses at være udfaktureret arbejde fra virksomheden, men der er afholdt driftsudgifter til indkøb af materiale til brug for virksomheden i denne periode. Desuden ses der at være faktureret omsætning igen i virksomheden efter 1. januar 2012, og det anses ikke for godtgjort, at virksomheden har været inaktiv i et halvt år.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst både med konkrete forhøjelser og med en yderligere skønsmæssig forhøjelse.

Da Landsskatteretten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Dog har Landsskatteretten anset to posteringer vedrørende indbetaling fra Boligforeningen [x1], og en returbetaling for en skjorte for at være af privat karakter for indehaveren, og dermed nedsat den af SKAT foretagne forhøjelse for indkomståret 2011 med 4.057,90 kr. Momsen skal som følge heraf nedsættes med 1014,48 kr. for den tilhørende afgiftsperiode.

Ligesom ovenstående har Landsskatteretten anset to posteringer vedrørende tilbagebetaling af et mellemværende, for at være af privat karakter for indehaveren, og dermed nedsat den af SKAT foretagne forhøjelse for indkomståret 2012 med 2.128 kr. Momsen skal som følge heraf nedsættes med 532 kr., for den tilhørende afgiftsperiode.

I SKATs afgørelse er momsen beregnet som 25 pct. af de skønsmæssige forhøjelser. SKAT har som følge af EU-Domstolens dom i de forenede sager C-249/12 og C250/12, Tulicâ og Plavosin, udsendt et styresignal i SKM2014.783.SKAT. Styresignalet tager stilling til, hvorledes moms af ikke indtægtsført omsætning skal opgøres.

SKATs skønsmæssige forhøjelse er foretaget som et skøn over en yderligere omsætning i virksomheden beregnet ud fra registrerede fakturabeløb, hvori momsen er indeholdt. Ud fra dette må den skønsmæssige forhøjelse anses for at indeholde moms.

Momstilsvaret udgør således 20 pct. af den skønsmæssige forhøjelse. Momstilsvaret for de skønsmæssige forhøjelser nedsættes som følge deraf fra 6.250 kr. til 5.000 kr. for begge momsperioder.

Som følge heraf nedsættes momsforhøjelsen til 6.548 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2011, og nedsættes til 6.363 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012.