Kendelse af 24-03-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-04-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 – 31. december 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 25. marts 2014 modtaget virksomhedens anmodning om ændring af momstilsvaret for perioden 1. januar 2009 - 8. juni 2011, hvor virksomheden havde vedlagt efterangivelser for årene 2009, 2010 og 2011.

Ifølge de indsendte efterangivelser har virksomheden anmodet om, at ansættelserne af momstilsvaret opgøres til følgende beløb:

2009

2010

2011

Salgsmoms

8.197 kr.

-67.943 kr.

-134.349 kr.

Købsmoms

-1.443 kr.

30.169 kr.

10.463 kr.

Momstilsvar i alt

9.640 kr.

-98.112 kr.

-144.812 kr.

SKAT har givet afslag på genoptagelse af momstilsvaret for årene 2009 og 2010, da anmodningen om genoptagelse har overskredet fristen i skatteforvaltningslovens § 31 og ikke opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke indrømmet genoptagelse af virksomhedens ansættelse af momstilsvar for årene 2009 og 2010.

SKAT har som begrundelse for afslaget anført følgende:

(...)

”Det følger af skatteforvaltningslovens fristregler, at momsen for tidligere angivelsesperioder som udgangspunkt ikke kan ændres efter 3 år. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor momsen skulle angives (angivelsesfristen).

Da den seneste angivelsesfrist for perioden var 10. februar 2011, og da vi først har modtaget efterangivelsen senere end 3 år efter denne dato, er fristen for at ændre ansættelsen for perioden overskredet.

Vi kan dog efter en konkret vurdering tillade ændringen på trods af fristoverskridelsen, hvis særlige omstændigheder taler for det, og hvis anmodningen er modtaget af os senest 6 måneder efter, at virksomheden er blevet bekendt med de særlige omstændigheder, som taler for en genoptagelse.

De særlige omstændigheder, som kan begrunde genoptagelsen, skal være udefrakommende begivenheder/forhold, som ikke kan bebrejdes virksomheden/dennes rådgiver, og det er virksomheden, der skal dokumentere eller sandsynliggøre disse.

Reglerne om 3-årsfristen og betingelserne for genoptagelse efter fristens udløb fremgår af skatteforvaltningslovens § 31 og § 32.

Det forhold, at virksomheden ikke tidligere har fået udarbejdet momsangivelser udgør efter SKATs opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der giver adgang til genoptagelse efter 3-årsfristens udløb. Virksomheden er løbende ved skrivelser fra SKAT blevet gjort opmærksom på de foreløbige fastsættelser og har valgt ikke at reagere. Endvidere er virksomhedens indehaver igen telefonisk blevet underrettet om de foreløbige fastsættelser i forbindelse med virksomhedens afmeldelse i 2011 uden at indsende korrekte angivelser.

Virksomheden har ikke i øvrigt sandsynliggjort eller dokumenteret, at der er særlige forhold, der kan begrunde en fravigelse af 3-årsfristen. Vi finder derfor ikke, at betingelserne for at tillade en ændring af ansættelsen, er opfyldt.”

(...)

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at SKAT pålægges at genoptage ansættelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2009 – 31. december 2010.

Til støtte for påstanden har indehaveren anført følgende:

(...)

”Med henvisning til SKATs afslag på genoptagelse af moms for [diverse1] v/[person1] i 2010 og 2009, klager vi over afslag på genoptagelse af momsen for 2010 og 2009, da vi ikke mener at en fortløbende fastansættelse på dansk moms, hos en virksomhed der ingen salg i Danmark har haft, burde gøre sig gældende.

Samtidig er sagen blevet behandlet med så meget forvirring af SKAT, at det har været meget svært at finde ud af hvor sagen var i SKATs process, og i det hele taget at få noget så simpelt som et overblik over hvad der skulle tages stilling til, eller få bekræftet at noget var modtaget eller godtaget.

SKAT har hele vejen igennem denne sag ikke kunne levere et kontoudtog, eller blive enige med sine afdelinger omkring hvad der manglede eller hvad der skulle tages stilling til.

Vi ønsker at momsen for 2010 og 2009 bliver genåbnet, sådan at det er korrekte tal der tages i brug i forhold til moms.”

(...)

Landsskatterettens afgørelse

En afgiftspligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget fastsættelsen af sit afgiftstilsvar, hvis den afgiftspligtige kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Virksomheden har den 25. marts 2014 anmodet om genoptagelse af fastsættelsen af afgiftstilsvaret for perioden 1. januar 2009 - 31. december 2010. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, som var den 10. februar 2011 for denne afgiftsperiode.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er til stede. Virksomheden opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser. Genoptagelse kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, finder bestemmelsen anvendelse i de tilfælde, hvor særlige omstændigheder medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde afgiftstilsvaret. Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor en urigtig fastsættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Når der anmodes om genoptagelse af afgiftsfastsættelsen uden for den ordinære frist, påhviler det den afgiftspligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, lægger til grund, at det ikke alene med virksomhedens efterangivelser og redegørelse anses for dokumenteret, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde, at skattemyndighederne skal give tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Det er derfor med rette, at SKAT har afvist at genoptage fastsættelsen af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 31. december 2010.

Et retsmedlem lægger afgørende vægt på virksomhedens oplysninger om, at der slet ikke har været salg i Danmark og anser, at sagen derfor bør genoptages.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.