Kendelse af 07-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2018

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013 med 98.040 kr.som følge af, at SKAT har anset selskabet for at levere momspligtige ydelser.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet er registreret som et anpartsselskab med [person1] som direktør. Selskabet er registreret for moms fra den 10. januar 2008 under branchen ”Vikarbureauer”.

SKAT har i forbindelse med, at selskabet har angivet et negativt momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2013 til den 31. december 2013 på 103.600 kr., gennemgået selskabets regnskab for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013.

Selskabet har i 2012 i samarbejde med [Jobcentret] leveret ydelser over for ledige efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesindsatsloven), hvor de har anvendt ”mentormodellen”, jf. dagældende beskæftigelsesindsatslovs § 78. Det overordnede formål med mentorens funktion er at udvikle sociale og faglige kompetencer til et niveau, der gør, at borgeren kan indgå på arbejdsmarkedet på egen hånd.

Eksempler på konkrete ydelser, som selskabet har leveret i forbindelse med mentorordninger over for de ledige, er:

Fra jobcentret modtager selskabet en mail omkring opstart af den ledige
Den ledige og selskabet holder et møde
Den ledige matches til en virksomhed i netværket, f.eks. [virksomhed1], børnehaver, institutioner og [virksomhed2]. Derefter bliver denne fulgt ud på virksomheden og et virksomhedsrettet forløb starter
I samråd med den ledige, bliver der lavet aftaler om arbejdsopgaver, timeantal og skånehensyn

Fakturering er sket samlet til [Jobcentret]. Dette er sket ved beregning af antal mentortimer, der har været anvendt i forbindelse med aktivering af den ledige.

Da der er tale om enkelte bevillinger, foreligger der ikke en kontrakt. Til registrering og udbetaling anvendes KL blanket AB401, ”Anmodning om udbetaling af tilskud til mentorfunktion”, jf. dagældende beskæftigelsesindsatslovs § 80 (tidligere § 79). Af et eksempel på denne anmodning indsendt af selskabet fremgår, at der er anvendt 87,6 timer a 213 kr., hvorfor anmodning af den konkrete udbetaling er 18.834 kr.

I 2012 har [Jobcentret] udbetalt et beløb på 490.200 kr. til selskabet. Denne indtægt har selskabet ikke betalt moms af, idet selskabet mener, at denne indtægt er fritaget for moms som social forsorg og bistand, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 2.

Under sagens behandling hos SKAT er blandt andet fremsendt en arbejdsgangsbeskrivelse, hvor blandt andet følgende fremgår:

”(...)

Satellitbaseret center [virksomhed3] ApS

(...)

Kontakt til en bredere kreds af virksomheder, nye øjne på kandidaten.

I denne model er virksomhedscentret et vikarbureau og dets kundevirksomheder. Modellen kan sammenlignes med brug af andre aktører, idet virksomhedscentret overtager jobkonsulentopgaver. Rammen er en kontrakt med mindst 4 pladser med fælles vilkår med vikarbureauet. Én mentor i vikarbureauet finder og rådgiver virksomhederne, foretager opfølgning og udsluser kandidaterne. Jobcentret varetager alene visitation og myndighedsdel. Der kan være tale om både gruppevise forløb og enkeltplaceringer hos vikarbureauets samarbejdsvirksomheder.

(...)

På virksomhederne opretter jobcenteret en virksomhedspraktik jf. lov om aktivbeskæftigelsesindsats §42 og borgeren bevilliges en mentor jf. lov om aktivbeskæftigelsesindsat §78 (gammel lov) til brug for at kunne deltage i denne virksomhedspraktik. Mentoren er som udgangspunkt på 6 timer om ugen i den periode virksomhedspraktikken finder sted, eller til overgang til løntilskud, job, uddannelse eller måske indlæggelse/sygdom.

Vikarbureauet danner rammerne omkring virksomhedscenteret, hvor administrationen anviser relevante virksomheder der kan bruges.

Mentoren (om Jobcenteret yder lønrefusion på, på timebasis) skaber bro imellem borgeren og virksomheden, laver den daglige opfølgning og vejledning og ”holder borgeren i hånden” på vej ud på arbejdsmarkedet.

Medarbejderen i [virksomhed3] er således frikøbt af jobcenteret til at varetage denne funktion.

(...)”

SKATs afgørelse

SKAT har den 5. maj 2014 truffet afgørelse, hvorefter selskabet er anset for at have drevet momspligtig virksomhed, hvorfor selskabets salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013 er forhøjet med 98.040 kr.

SKATs afgørelse er blandt andet begrundet således:

”(...)

1.5. SKATs bemærkninger og begrundelse

1. Omsætning

De ydelser virksomheden har leveret er omfattet af lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Efter denne lov retter det sig mod, at få ledige med de svageste jobforudsætninger i at komme i job. SKAT anser på denne baggrund disse leverancer af tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats som rådgivnings- og konsulentydelser, idet det vurderes, at der er tale om leverancer, der handler om at rådgive om og at gennemføre aktiviteter for folk med henblik på, at få dem i beskæftigelse.

Det er SKATs opfattelse, at ydelserne som virksomheden har leveret ikke er omfattet af reglerne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, om fritagelse af social forsorg og bistand, idet ydelserne ikke har karakter af sygdomsbehandling og pleje m.v.

SKAT har lagt vægt på, at virksomheden ikke leverer ydelser efter lov om social service, men efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Derfor er det SKATs opfattelse, at de af virksomhedens leverede ydelser er momspligtige i henhold til momslovens § 4, hvoraf det fremgår, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

I den konkrete sag, har virksomheden ikke mulighed for at få køber ”[Jobcentret]” til at betale den efteropkrævede moms. Prisen anses derfor at være inklusive moms og der skal betales 20 % i moms af det fakturerede beløb på 490.200 kr. Momsen vil herefter udgøre 98.040 kr.

(...)

1.6. virksomhedens bemærkninger

I har fremkommet med bemærkninger til SKATs forslag af den 9. april 2014.

I anfører, at jeres virksomhed er en satellit baseret virksomhedscenter, som er et projekt koncept, som er udformet af Arbejdsmarkedsstyrelsen. Denne ordning er blevet en succes, hvorfor Arbejdsmarkedsstyrelsen iværksætter endnu en runde. Der kan afregnes efter 4 forskellige modeller, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har opstillet. Disse modeller er tidligere udleveret til SKAT. I har i samarbejde med [Jobcentret] valgt, at anvende modellen efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats §§ 78 og 79. Til registrering og udbetaling anvendes KL blanket AB401, (...). Betalingen af mentorydelsen er en lønrefusion på baggrund af de antal mentortimer, der har været anvendt i forbindelse med aktivering af den ledige.

I mener derfor, at de af virksomhedens leverede ydelser for 2012 ikke er momspligtige i henhold til momslovens § 4, idet de leverede ydelser er lønrefusion, og der er ikke moms på lønrefusion. Såfremt SKAT fastholder, at der er moms på lønrefusion, vil I gerne en paragraf henvisning, der understreger, at der er moms på lønrefusion.

1.7. Endelig afgørelse

I har som privat aktør leveret ydelser efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Bestemmelserne i denne lov er rettet mod, at få folk i beskæftigelse. I har leveret ydelser efter mentorordningen, hvor I har varetaget særlige opgaver såsom introducerer og vejlede de ledige med de svageste jobforudsætninger i at komme i job.

I har anført, at der ikke er moms på lønrefusion. Det er SKATs opfattelse, at det ikke er måden hvordan ydelserne er blevet betalt, men det virksomheden har leveret af ydelser. I det konkret tilfælde er der tale om, at der drives selvstændig økonomisk virksomhed i momsretlig forstand, hvorfor beløbet skal tillægges moms.

De ydelser virksomheden har leveret er omfattet af lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Det fremgår af denne lov § 1, at formålet er, at bistå arbejdssøgende med at få et arbejde.

Det er SKATs opfattelse, at virksomheden har leveret rådgivnings- og konsulentydelser, idet der er tale om leverancer, der handler om at rådgive om og at gennemføre aktiviteter for folk med henblik på, at få dem i beskæftigelse. På baggrund heraf, er det SKATs opfattelse, at de leverede ydelser er momspligtige i henhold til momslovens § 4 og er således ikke omfattet af fritagelsesbestemmelsen i § 13, stk. 1, nr. 2, om social forsorg og bistand.

For de leverede ydelser vil I derfor blive opkrævet 98.040 kr. i moms.

(...)

SKAT har til hensigt, at virksomheden skal betale 107.040 kr. i moms for perioden 1. januar 2012 – 30. juni 2013, jf. punktet SKATs ændringer.

(...)”

SKAT har herved henvist til momslovens (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013) §§ 1, 4, stk. 1, 13, stk. 1 og 37 samt opkrævningslovens (lovbekendtgørelse nr. 1127 af 23. september 2013 om opkrævning af skatte og afgifter m.v.) § 5, stk. 1. Af praksis har SKAT herved henvist til SKM2007.407.SR, SKM2001.213.LSR og SKM2008.489.SR.

Det bemærkes, at selskabet ikke har fået udbetalt det negative momstilsvar for 2. halvår 2013 på 103.600 kr., hvorfor beløbet på 107.040 kr. er modregnet i det samlede opkrævede momsbeløb.

Klagerens opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af den udgående moms nedsættes til 0 kr., idet selskabet ikke anser de leverede ydelser for at være omfattet af momspligten.

Selskabet har til støtte herfor anført:

Bemærkninger til ændring af moms [virksomhed4] ApS [...]

Pkt. 1 omsætning

[virksomhed4] ApS har et satellit baseret virksomhedscenter, som er et projekt koncept udformet af AMS (Arbejdsmarkedsstyrelsen). På baggrund af succes med denne ordning, vil jeg orientere jer om at AMS nu iværksætter 2. runde af virksomhedscentre i Danmark.

Virksomhedscentre modellerne kan afregnes efter 4 forskellige modeller som er opstillet af AMS. Disse modeller er udleveret til jer ved tidligere møde. I dette tilfælde vælger [Jobcentret] og [virksomhed4] ApS mentor modellen jf. beskæftigelseslovens §78 og udbetaling jf. beskæftigelseslovens §79. Til registrering og udbetaling anvendes KL blanket AB401, hvilket ligeledes er givet kopi af.

Betalingen af mentorydelsen er således en løn refusion af de timer en medarbejder i virksomheden, har anvendt til at støtte den socialt udsatte ledige borger, med at få en tilknytning til arbejdsmarkedet jf. bestemmelserne i beskæftigelsesindsatsloven.

Dette er ikke en ydelse der er momspligtig, hvilket er understreget i at det er en lønrefusion, for den tid en medarbejder i virksomheden anvender, jf. mail af 23.10.13 fra AMS, hvilket i også har fået en kopi af. Dette forhold understreges ligeledes af at kommunens kontering ikke inkluderer en momsafregning.

Pkt. 1.5

Ydelsen er en lønrefusion i forbindelse med en mentorordning bevilliget efter beskæftigelsesindsatslovens §78 og afregnet efter gældende regler jf. beskæftigelsesindsatslovens §79 som lønrefusion på KL blanketten AB401.

Der er, ikke moms på lønrefusion.

Skulle de fastholde at der nu er moms på lønrefusion bedes de henvise til §§ der understreger at der er moms på lønrefusion. Ligeledes gøre rede for om virksomheder, generelt, således kan tillægge anmodning og lønrefusion på løntilskud jf. beskæftigelseslovens §42 samt sygedagpenge, moms.

Told & skat anerkender ligeledes at [Jobcentret] ikke kan – på lovligvis – udbetale moms på denne ydelse, da dette ikke er i kommunernes konteringssystem, ligesom det understreger at det ikke er en momspligtig ydelse.”

s afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet selskabets salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013 med i alt 98.040 kr. som følge af, at selskabets ydelser anses for at være momspligtige.

Følgende fremgår af momslovens § 4, stk. 1:

§ 4. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Følgende fremgår af momslovens § 27, stk. 1:

§ 27. Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”

Bestemmelsen er en implementering af momssystemdirektivets artikel 73. Af denne bestemmelse fremgår følgende:

”Artikel 73

Ved levering af varer og ydelser, bortset fra de i artikel 74 til 77 omhandlede, omfatter afgiftsgrundlaget den samlede modværdi, som leverandøren modtager eller vil modtage af kunden eller tredjemand for de pågældende transaktioner, herunder tilskud, der er direkte forbundet med transaktionernes pris.”

EU-Domstolen har udtalt i sag C-154/80, Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats, at beskatningsgrundlaget udgøres af alt, hvad der udgør modværdi for tjenesteydelsen, jf. dommens pr. 11. Endvidere fremgår, at der skal foreligge direkte sammenhæng mellem den udførte tjenesteydelse og den modtagne modværdi, og dette skal kunne opgøres i penge, jf. dommens pr. 12 og 13.

Det fremgår således af momslovens § 27 og momssystemdirektivets artikel 73, at afgiftsgrundlaget omfatter den samlede modværdi, som leverandøren modtager af kunden eller tredjemand for de pågældende transaktioner, herunder tilskud, der er direkte forbundet med transaktionernes pris.

Endvidere har EU-Domstolen udtalt i sag C-16/93, Tolsma, at en tjenesteydelse udføres ”mod vederlag” og kan derfor momspålægges, såfremt der mellem tjenesteyderen og modtageren består et retsforhold, der vedrører en gensidig udveksling af ydelser, idet det af tjenesteyderen modtagne vederlag udgør den faktiske modværdi af den ydelse, som leveres til modtageren, jf. dommens pr. 14.

Udbetalingerne af tilskud til lønomkostninger ved mentorfunktion er foretaget i henhold til dagældende lov om aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesindsatsloven), nr. 710 af 23. juni 2011.

Det fremgår af lovens § 80 (tidligere § 79), at der ydes støtte til en mentorfunktion i en virksomhed eller en uddannelsesinstitution. Støtten bevilges til dækning af lønomkostninger ved frikøb af medarbejderen, der varetager mentorfunktionen, eller honorar til en ekstern konsulent.

Af lovforslagets (L193 fremsat den 13. marts 2003, forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) specielle bemærkninger til § 79 fremgår, at støtten skal kunne dække de faktiske lønomkostninger for virksomheden henholdsvis uddannelsesinstitutionen ved at afgive en medarbejders arbejdskraft. Endvidere fremgår, at arbejdsformidlingen eller kommunen fastsætter i samarbejde med arbejdsgiveren timetallet for mentoren ud fra en konkret vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger.

Der består således et retsforhold mellem selskabet og [Jobcentret], der vedrører en gensidig udveksling af ydelser, idet det af selskabets modtagne tilskud i form af lønrefusion udgør den faktiske modværdi, da udbetalingen foretages på baggrund af afholdte mentortimer, som leveres til [Jobcentret].

På denne baggrund er de leverede ydelser i form af mentortimer i direkte sammenhæng til den faktiske modværdi i form af løntilskud, idet støtten specifikt bevilges til dækning af lønomkostninger på timebasis ved frikøb af medarbejderen hos selskabet.

Der er således tale om levering mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1, hvor tilskuddet er direkte forbundet med transaktioners pris, hvorefter tilskuddet skal medregnes i afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1.

Det findes således at være med rette, at SKAT har forhøjet selskabets salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2013 med i alt 98.040 kr.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.