Kendelse af 04-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 12-11-2016

SKAT har baseret beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj på et brændstofforbrug på 13,8 km/l.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har beregnet registreringsafgift for klagerens køretøj, en Peugeot 304 med stelnummer [...], ved import. Registreringsafgiften er beregnet til 11.695 kr. Der er beregnet et brændstofstillæg på 2.200 kr.

Det fremgår af Motorregistreret, at køretøjet har et brændstofforbrug på 13,8 km/l.

SKATs afgørelse

SKAT har baseret beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj på et brændstofforbrug på 13,8 km/l.

Af afgørelsen fremgår følgende:

Vi har beregnet registreringsafgiften sådan:

Afgiftspligtig værdi: 9.100,00 kr.

Beregnet registreringsafgift: 11.755,00 kr.

Fradrag for toldsyn: -60,00 kr.

Du skal betale: 11.695,00 kr.

[...]

Data fra Motorregistret

Vi har beregnet afgiften ud fra de tekniske oplysninger om køretøjet i

Motorregistreret:

radio 1

selealarm 0

Kun køretøj ældre en 34 år:1

Fremstår i original stand

Airbags 0

Km/l 13,80

Yderligere begrundelser/bemærkninger

Begrundelse

Køretøjet er værdiansat til brugsværdi efter de særlige regler i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, som gælder for køretøjer, der er mere end 35 år gamle og som fremtræder som ved første registrering (veterankøretøjer).

Veterankøretøjer værdiansættes til 40 % af den oprindelige nypris eksklusiv afgift.

Nyprisen udgjorde ifølge tidligere vurdering af lignende køretøj 22.907 kr.

Der er givet et tillæg for bilens brændstofforbrug på 2.200 kr. og fradrag for toldsyn 60,- kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at brændstofstillægget nedsættes til 0 kr.

Klageren har til støtte herfor anført:

”Jeg har modtaget fastsættelsen af registreringsafgift for min peugeot 304 med stelnummer: [...], som jeg har betalt pr. dags dato. Bilen blev fastsat til en afgift på 11.695,00kr. Det fremgår af skrivelsen, at der beregnes et tillæg for bilens brændstofforbrug på 2.200 kr, som er indeholdt i ovenstående beløb.

Dette finder jeg ikke rimeligt, da der er tale om et veterankøretøj, som primært har historisk værdi og ikke har persontransport som sit egentlige anliggende. Derfor finder jeg tillægget for brændstofforbruget urimeligt.”

SKATs udtalelse

SKAT har i forbindelse med sagens behandling i Landsskatteretten udtalt:

”Klager har klaget over, at der skal betales brændstoftillæg på et veterankøretøj.

Beregning af brændstoftillæg i henhold til registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3 og 4 er for veterankøretøjer iværksat den 2. marts 2009.

I henhold til Brændstofafgiftslovens § 3, stk. 3 står der, at såfremt der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, fastsættes dette i liter pr. 100 km, jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram.

Er bilen dieseldreven, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter 1. pkt. med 12,5 pct. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, og fører medregnes ikke.

Beregning af km/l ud fra egenvægt:

Egenvægten 845 kg x 0,5 %4,225

Fast takst på 3 liter pr. 100 km3,000

Liter pr. 100 km7,225

Beregnet km pr. liter ud fra egenvægt13,8

I forbindelse med registreringssyn er km/l indrapporteret i Motorregistret (DMR). Dette tal er anvendt ved beregningen af brændstoftillægget.

Brændstoftillæg sker når de beregnede km/l er mindre end standard, hvilket for benzindrevne køretøjer er 16,0 km/l.

Tillægget bliver herefter 2.200 kr. (2,2 x 1000).

Vi indstiller derfor, at vores afgørelse af 27. maj 2014 fastholdes.”

Landsskatterettens afgørelse

To retsmedlemmer, herunder retsformanden udtaler:

Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, at afgiften efter stk. 1 for benzindrevne biler skal forhøjes med 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof.

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 541 af 6. juni 2007 på baggrund af lovforslag L217 af 25. april 2007.

Køretøjet er således omfattet af bestemmelsens ordlyd, således at der skal beregnes tillæg for brænd-stofforbrug for køretøjet.

SKAT har oplyst, at køretøjet kører 8,7 km/l, og idet klageren ikke har dokumenteret, at køretøjet har et lavere brændstofforbrug, skal dette brændstofforbrug lægges til grund ved beregningen af brændstoftillægget.

Det af klageren oplyste om, SKATs administrative praksis vedrørende fritagelse af veterankøretøjer for miljøtillæg, kan ikke føre til et andet resultat, når der henses til de beskrevne regler og til de fak-tiske oplysninger, der skal danne grundlag for afgørelsen i den foreliggende sag.

Det af klageren øvrigt anførte kan ikke føre til en ændring af SKATs afgørelse.

De to øvrige retsmedlemmer udtaler:

Med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4 fastsættes køretøjets værdi, jf. § 4, stk. 7, til køretøjets brugsværdi med tillæg af afgift. Der skal herefter ske en nedsættelse af brændstoftillægget beregnet efter § 4, stk. 3, med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Landsskatterettens afgørelse:

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet. Ved stemmelighed er retsformandens stemme afgørende, jf. skatteforvaltningslovens § 13, stk. 1, 4. pkt. SKATs afgørelse stadfæstes herefter.