Kendelse af 01-08-2017 - indlagt i TaxCons database den 08-09-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms i afgiftsperioden 2010.

41.000 kr.

0 kr.

63.551 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms i afgiftsperioden 2011.

27.000 kr.

0 kr.

39.789 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms i afgiftsperioden 2012.

27.000 kr.

0 kr.

50.527 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver drev i afgiftsperioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/klageren med CVR-nr. [...1] og med P-nummer [...95] som var registreret på adressen [adresse1], [by1] samt p-nummer [...04], som var registreret på adressen [adresse2], [by2].

Virksomheden var registreret for afregning af moms i afgiftsperioden 1. januar 2010 til 31. december 2011.

I afgiftsperioden 1. januar 2010 til 31. december 2010 har virksomhedens indehaver selvangivet et overskud af virksomhed på 2.290 kr. samt et momstilsvar på 572 kr. I perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 har indehaveren selvangivet et overskud af virksomhed på 0 kr. og et momstilsvar på 0 kr. og i afgiftsperioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 har virksomhedens indehaver selvangivet et overskud af virksomhed på 0 kr. og et negativt momstilsvar på 1.738 kr.

SKAT har i breve af 24. april 2013 og 3. juni 2013 anmodet indehaveren om at indsende en kapitalforklaring, hvoraf indtægter samt udgifter i hovedposter fremgik for indkomstårene 2010-2011, men ikke modtaget noget materiale retur.

SKAT har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale samt indehaverens øvrige skatteoplysninger påpeget, at det beregnede privatforbrug for virksomhedens indehaver i årene 2010, 2011 og 2012 var negativt, hvilket betød at regnskabsgrundlaget ikke giver plads til et antageligt privatforbrug og derfor ikke kan danne grundlag for skatteansættelsen, herunder fastsættelse af momstilsvaret.

SKAT har på den baggrund tilsidesat regnskabsgrundlaget og opgjort virksomhedens overskud inkl. moms til henholdsvis 205.000 kr., 135.000 kr. og 135.000 kr. Overskuddet blev beregnet på baggrund af differencen mellem et opgjort negativt privatforbrug for virksomhedens indehaver og oplysninger om et gennemsnitligt privatforbrug fra Danmarks Statistik. I beregningen havde SKAT taget udgangspunkt i indehaverens personlige skatteoplysninger.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt med 41.000 kr. i år 2010, 27.000 kr. i 2011 og 27.000 kr. i 2012. xxx kr. i indkomståret xxx

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Vi har skønsmæssigt ansat en yderligere indkomst i virksomheden på:

2010: 205.000 kr.

2011: 135.000 kr.

2012: 135.000 kr.

Ved skønnet er der også henset til at du ikke har indsendt regnskab trods anmodning i

breve af henholdsvis 24-04-2013 og 03-06-2013.

At der sket flere indsætninger på din bankkonto [...40], hvor det umiddelbart ikke har kunnet ses hvor pengene kommer fra og hvad de vedrører. Enkelte posteringer henviser også til et fakturanummer, selv om der jævnfør dine momsindberetninger ikke skulle være omsætning i den pågældende periode.

Der er videre henset til at, efter ovennævnte skønsmæssige ansatte indtægter samt nedennævnte regulering af renteudgifterne vedrørende dine pantebreve, har du et beregnet privatforbrug, der er i overensstemmelse med hvad en enlig uden børn gennemsnit har årligt jævnfør Danmarks Statistik

Henset til at SKAT anser de manglende indtægter for at stamme fra virksomhedens omsætning skal der jævnfør Momslovens § 4 skal beregnes afgift/moms af vare og ydelser der leveres mod vederlag her i landet.

Momsbeløbet er gjort op til følgende beløb for de enkelte indkomstår:

2010: 20 % af 205.000 kr. = 41.000 kr.

2011: 20 % af 135.000 kr. = 27.000 kr.

2012: 20 % af 135.000 kr. = 27.000 kr.

Samlet yderligere salgsmoms for perioden 01-01-2010 – 31-12-2012 bliver herefter på 95.000 kr.

Jævnfør Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan SKAT ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det vil være tilfældet her for den andel af den påtænkte forhøjelse, der kan henføres til perioden 01-01-2010 – 31-12-2010.

Det fremgår dog af Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 at:

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis godtgørelsesberettigede eller efter Told- og skatte- forvaltningens bestemmelse, hvis:

1) Hidtidig praksis ...
2) Ændringen er en direkte følge...
3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætlig eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
4) Told- og skatteforvaltningen...

Det er SKATs opfattelse at du mindst har handlet groft uagtsomt i forbindelse med angivelse af moms for perioden 01-01-2010 – 31-12-2010 og at vi som følge af dette kan anvende § 32, stk. 1 nr. 3 i Skatteforvaltningsloven i forbindelse med ovennævnte ændring af dit momstilsvar for perioden.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Ad. Virksomhedsbeløb

Revisor oplyser at der skal tages hensyn til ægtefælles indkomst m.v.

Dette er ikke sket i de af SKAT udarbejdede privatforbrugsopgørelse (klageren) jævnfør folkeregisteret først bliver samlevende på adressen [adresse2] den 26. november 2012. Det er som følge heraf formodet at hendes indtægter m.v. er gået til hende og børnenes underhold. Det er på den baggrund SKATs opfattelse at hendes indtægter og udgifter ikke skal indgå i (klagerens) privatforbrugsopgørelser

Det har ikke tidligere været oplyst og/eller dokumenteret at der skulle være optaget et familielån på 200.000 kr.

I det omfang lånet dokumenteres indstilles det, at beløbet medtages i privatforbrugsberegningen og at virksomhedens indkomst for 2010 nedsættes med 160.000 og virksomhedens momstilsvar nedsættes med 40.000 kr. for perioden 01-01-2010 -31-12-2010

Vedrørende den manglende betaling af renter og forfaldne afdrag på gæld til [finans1] kredit understøttes dette ikke af indberetningerne fra [finans1] kredit på dels kreditforeningslånet, dels pantebrevene, idet gælden inklusiv de tilskrevne renter falder fra primo 2012 til ultimo 2012, hvilket også fremgår af privatforbrugsopgørelserne.

Gælden på pantebrevene er der dog 4 debitorer på og de øvrige tre debitorer kan have betalt af på gælden inklusiv de tilskrevne renter.

Kan dette dokumenteres indstilles det at det beregnede negative privatforbrug på 7.974 kr. korrigeres med den andel af gælden der betalt af de øvrige debitorer.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr. i afgiftsperioden 1. januar 2010 til 31. december 2012. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Afgørelse:

"Ændring af virksomhedens resultat og moms, forhøjelse af indtægt vedr. udlejning, nedsættelse af ejendomsværdiskat og korrektion af renteudgifter til pantebreve for årene 2010, 2011og 2012"

Resultat:

"at virksomhedens momstilsvar forhøjes med I alt kr. 95.000, som følge af en forhøjelse af virksomhedens indkomst p kr. 380.000.

Indkomsten forhøjes yderligere med i alt kr. 389.319 vedr. udlejning af ejendommen [adresse1], [by1] og samtidig sættes ejendomsværdiskatten til 0.

Fradraget for renteudgifter til pantebreve bliver nedsat med i alt 110.440 for årene 2010 og 2011, og hæves med kr. 68.830 for 2012"

Påstand:

På vegne af klager skal vi nedlægge påstand om, at der ikke sker ændring af virksomhedens moms og resultat, samt at der ikke sker ændring i vores klients Indtægt vedr. udlejning. I den forbindelse skal vores klient i stedet betale ejendomsværdi skat af ejendommen [adresse2], [by2]. Renteudgifterne til pantebreve bedes korrigeret så der kommer et fradrag på kr. 112.148 for 2010, kr. 112.097 for 2011 og kr. 55.388 for 2012.

Samtidig skal renter til Realkreditlån [finans1] nedsættes fra 125.886 til 62.943.

Sagsfremstilling:

(...)

Ad virksomhedsbeløb

Virksomhedsbeløbene er ændret på baggrund af SKATs privatforbrugsopgørelser ændret med kr. 164.000 for 2010, kr. 108.000 for 2011 og kr. 108.000 for 2012.

Vi har vedlagt privatforbrugsopgørelser der viser de faktiske forhold for hustandens indkomst og udgifter.

Derudover har vi i vores opgørelse indregnet indkomst fra ægtefællen vedr. kontanthjælp og børnepenge. Vi har derudover modregnet udgifter til mad og el for familien. Efter faste udgifter ender 2010 og 2011 med et privatforbrug på ca. kr. 50.000, hvilket må forventes tilstrækkeligt til at kunne leve for, idet alle faste udgifter er indeholdt i opgørelsen. I 2010 har SKAT ikke taget højde for et privat lån, på kr. 200.000, som (klageren) har optaget hos et familiemedlem.

Idet privatforbruget for 2010 og 2011 kan påvises sandsynligt uden forhøjelse af virksomhedens indkomst, og at virksomheden reelt ikke har haft den ansatte indkomst, anmoder vi om at forhøjelserne for 2010 og 2011nedsættes til kr. 0, og hermed også en nedsættelse af momsen til kr. 0.

I 2012 har (klageren) ikke betalt til [finans1] kredit, hvorfor at renterne på pantebrevene samt betalingen til [finans1] Realkreditlånet skal reguleres, grundet den manglende betaling viser hans privatforbrug ca. kr. 100.000, hvilket også forekommer sandsynligt.

Idet privatforbruget for 2012 kan påvises sandsynligt uden forhøjelse af virksomhedens Indkomst, og at virksomheden reelt ikke har haft den ansatte indkomst, anmoder vi om at forhøjelsen for 2012 nedsættes til kr. 0,og hermed også en nedsættelse af momsen til kr. 0.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 3, fremgår det, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af lovens § 4, stk. 1, fremgår det endvidere, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Endvidere anses en formidler af ydelser, der handler i eget navn, men for en andens regning, for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse jf. momslovens § 4, stk. 4.

I udgangspunktet skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen efter momslovens § 47.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse jf. momslovens § 55, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har ved afgørelse af samme dato som nærværende fastsat ikke-beskattede omsætning i virksomheden, som skal danne udgangspunkt for opgørelsen af det skyldige momstilsvar. Under henvisning hertil finder Landsskatteretten, at SKAT derfor har været berettiget til at opkræve og fastsætte momsen med udgangspunkt i det beregnede privatforbrug for indehaveren.

På baggrund af ovenstående forhøjes det fastsatte skønsmæssige momstilsvar for virksomheden til 63.551 kr. i 2010, 39.789 kr. i 2011 og 50.527 kr. i 2012.