Kendelse af 02-05-2016 - indlagt i TaxCons database den 06-08-2016

SKAT har truffet afgørelse om, at klagerens anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift ikke kan imødekommes, og at tinglysningsafgiften for tinglysning af det pågældende skøde udgør i alt 22.100 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren købte ved købsaftale af 26. november 2012 ejendommen matr. nr. [...1], [...] By, [...], beliggende [adresse1], [by1]. Købesummen var på 2.656.294 kr.

Den seneste på tidspunktet for anmeldelsen til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi var den almindelige vurdering pr. 1. oktober 2010 på 3.450.000 kr.

Skødet blev tinglyst den 17. december 2012.

I forbindelse med tinglysningen blev der beregnet tinglysningsafgift på 22.100 kr., opgjort som 0,6 % af 3.450.000 kr. plus 1.400 kr.

Klageren har anmodet om godtgørelse af tinglysningsafgift med 4.700 kr. Som begrundelse herfor er anført:

”Jeg anmoder om afgiftsgodtgørelse, da min tinglysningsafgift er udregnet efter ejendomsvurderingen fra 2010 (3.450.000 kr.) Huset er købt for 2.656.294 kr. og ejendomsvurderingen fra 2012 er 2.800.000 kr.”

Af vurderingsmeddelelsen for 2012 for den omhandlede ejendom fremgår, at ejendommen ved den almindelige vurdering pr. 1. oktober 2012 er vurderet til en ejendomsværdi på 2.800.000 kr. Endvidere fremgår af vurderingsmeddelelsen, at alle vurderinger ville kunne ses på SKATs hjemmeside (www.vurdering.skat.dk) fra den 1. marts 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at klagerens anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift ikke kan imødekommes, og at tinglysningsafgiften for tinglysning af skødet udgør i alt 22.100 kr.

Afgørelsen er begrundet således:

”Efter § 4, stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. fremgår det, at afgiften beregnes af ejerskiftesummen, dog mindst af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi.

Købesummen er på 2.656.294 kr. og den på tinglysningstidspunktet seneste ejendomsvurdering var på 3.450.000 kr. Ejendomsvurderingen for 2012 var ikke offentliggjort på tinglysningstidspunktet, og derfor skal afgiften beregnes af de 3.450.000 kr.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at anmodningen om godtgørelse af tinglysningsafgift skal imødekommes.

Til støtte for påstanden er anført:

”I § 4, stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 står der: hvis der i tiden mellem den seneste offentliggjorte vurdering og anmeldelsen er sket væsentlige forandringer med hensyn til ejendommen skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn, og afgiften skal da mindst beregnes på grundlag af den angivne værdi.

Ejendomsvurderingen på de 2.800.000 gælder fra 1/10 2012 - det er ikke i orden at jeg skal betale tinglysningsafgift af 800.000 kr. mere end jeg har givet for huset.

Jeg vil foretrække at betale tinglysningsafgift efter ejendommens værdi = købspris.”

Landsskatterettens afgørelse

Det omhandlede skøde blev anmeldt til tinglysning i 2012.

Den dagældende ordlyd af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1 og 2, (lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007) var:

”For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller andele heraf udgør afgiften 1.400 kr. og 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget efter stk. 2. Dette gælder også, hvis ejerskiftet er betinget.

Stk. 2.Afgiften beregnes af ejerskiftesummen, dog mindst af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, eller ved ejerskifte af en ideel andel af en fast ejendom den forholdsmæssige andel heraf, jf. lov om vurdering af landets faste ejendomme. Ved anmeldelse til tinglysning af ejerskifte af fast ejendom skal ejendomsværdien være oplyst. Hvis ejendommen ikke er selvstændigt vurderet på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning, eller hvis der i tiden mellem den seneste offentliggjorte vurdering og anmeldelsen er sket væsentlige forandringer med hensyn til ejendommen skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn, og afgiften skal da mindst beregnes på grundlag af den angivne værdi. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentation for oplysningerne.”

Det bemærkes, at ændringen af tinglysningsafgiftslovens § 4 ved lov nr. 1635 af 26. december 2013 har virkning for ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra den 1. januar 2014, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovens § 1.

Det ændrede indhold finder derfor ikke anvendelse i nærværende tilfælde.

Af forarbejderne til tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. punktum (bemærkningerne til lovforslag nr. L 208 fremsat den 25. marts 1999) fremgår:

”I visse tilfælde vil ejendommen ikke være selvstændigt vurderet på tidspunktet for anmeldelsen. I andre tilfælde er der efter den seneste vurdering sket så store forandringer af ejendommen, at den seneste offentliggjorte ejendomsværdi ikke uden videre kan lægges til grund. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis der efter den seneste vurdering er sket nybygning eller en større tilbygning mv. I begge tilfælde skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn ved anmeldelsen, og afgiften skal i så fald beregnes af mindst den angivne værdi.”

I byretsdom af 12. august 2011, der er offentliggjort på SKATs hjemmeside som SKM2011.534.BR, har byretten fastslået, at tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. punktum, 2. led om væsentlige forandringer, skal forstås således, at det alene er fysiske og juridiske forandringer – og ikke faldende markedsværdi eller forringet stand – der kan begrunde, at der anvendes et andet afgiftsgrundlag end hovedreglen i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. punktum.

Med henvisning til de ovenfor citerede forarbejder til tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. punktum, og SKM2011.534.BR finder Landsskatteretten, at der i nærværende tilfælde ikke foreligger sådanne forhold i form af væsentlige forandringer af ejendommen, at tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 3. punktum, finder anvendelse.

Tinglysningsafgiften skal derfor opgøres efter den dagældende ordlyd af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, 1. punktum.

Det fremgår udtrykkeligt af lovens ordlyd, at tinglysningsafgiften skal beregnes på grundlag af ejerskiftesummen, dog mindst af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi.

Ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2012 blev offentliggjort den 1. marts 2013. På tidspunktet for anmeldelsen til tinglysning af det omhandlede skødet var den seneste offentliggjorte ejendomsværdi derfor vurderingen pr. 1. oktober 2010 på 3.450.000 kr.

Denne værdi er større end købesummen på 2.656.294 kr.

SKAT har derfor med rette afslået klagerens anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift og har med rette opgjort tinglysningsafgiften for tinglysning af skødet til i alt 22.100 kr.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.