Kendelse af 09-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 18-04-2015

Sagen er indbragt for domstolene. Der er afsagt dom i sagen af Retten i Kolding den 25. februar 2016. Domme i skattesager offentliggøres løbende på SKATs hjemmeside. Bemærk, at der kan gå op til nogle måneder, før en dom offentliggøres.

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2009

Momstilsvaret forhøjes med

182.436 kr.

0 kr.

182.436 kr.

Afgiftsperioden 2010

Momstilsvaret forhøjes med

169.206 kr.

0 kr.

169.209 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er registreret for moms den 1. august 2002 med hovedbranche frisørsalon og bibranche almindelig rengøring i bygninger. Frisørsalonen drives fra lokaler på [adresse1] i [by1].

Årsregnskabet for 2010 er udarbejdet af en revisionsvirksomhed og omfatter både aktiviteterne i frisørsalonen og rengøringsfirmaet, men er adskilt ved hjælp af kontonumre.

SKAT modtog den 20. august 2013 efter det oplyste en negativ momsefterangivelse på -62.034 kr. Det blev i den forbindelse konstateret, at der i december måned 2011 havde været en telefonisk forespørgsel fra virksomhedens daværende revisor, som oplyste, at han havde gennemgået virksomhedens bogholderi, og havde konstateret, at det trængte til oprydning. Han forventede i den forbindelse efter det oplyste en meget stor regulering af salgsmomsen.

Ved gennemgang af årsrapporten for 2010, hvoraf fremgår tal for både 2009 og 2010, er det konstateret at den salgsmoms, der er angivet til SKAT for 2009 ikke stemmer overens med moms af omsætningen i årsrapporten.

Det fremgår af årsrapporten for 2010 blandt andet, at skyldig merværdiafgift primo 2010 udgør 126.747 kr. og ultimo 2010 udgør 306.932 kr.

Omsætningen for indkomstårene 2009 og 2010 er ifølge årsrapporten for indkomståret 2010 sammensat således:

Tekst

2009

2010

Omsætning Frisørarbejde – [by2]

1.594.243 kr.

777.439 kr.

Omsætning Frisørarbejde – [by3]

105.483 kr.

14.809 kr.

Omsætning Rengøring

725.709 kr.

752.790 kr.

Omsætning [virksomhed1]

287.116 kr.

240 kr.

Sygedagpenge

0 kr.

0 kr.

I alt

2.712.551 kr.

1.545.278 kr.

SKAT har på den baggrund ændret salgsmoms således:

Tekst

Beløb

Salgsmoms

Omsætning if. regnskab 2009

2.712.551 kr.

Beregnet moms, 25 pct. heraf

678.137 kr.

Angivet salgsmoms til SKAT

495.701 kr.

For lidt angivet salgsmoms

182.436 kr.

182.436 kr.

Omsætning if. regnskab 2010

1.545.278 kr.

Beregnet moms, 25 pct. heraf

386.319 kr.

Angivet til SKAT

217.113 kr.

For lidt angivet salgsmoms

169.206 kr.

169.206 kr.

I alt angivet for lidt i salgsmoms

351.642 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 351.642 kr.

Der er store afvigelser i forhold til, hvad der ifølge kontokortene er oplyst, at der skulle angives i salgsmoms for 2010 og det, der rent faktisk er angivet til SKAT.

Det fremgår ikke af virksomhedens regnskabsmateriale, hvordan primosaldi vedrørende salgsmoms er fremkommet, og heller ikke hvorfor de er modposteret igen.

For 1. kvartal 2010 udgør saldo på salgsmoms pr. 31.03.2010 ifølge kontokortet 126.333 kr., men der er kun angivet 64.638 kr. til SKAT, hvilket også er det beløb, der er modposteret.

For 2. kvartal 2010 udgør saldo på salgsmoms pr. 30.06.2010 ifølge kontokortet 202.535 kr., men der er kun angivet 58.536 kr. til SKAT, selv om hele beløbet er modposteret i regnskabet, så saldoen er udlignet helt.

Virksomhedens tidligere revisor må have gjort virksomheden bekendt med den manglende angivelse og afregning af salgsmomsen, da det af det underskrevne regnskab for 2011 fremgår, at der under ”anden gæld” er en post benævnt ”Moms vedr. tidligere år” på 256.166 kr.

Da SKAT ikke har kunnet se, hvorfra de forskellige beløb er fremkommet, har SKAT taget udgangspunkt i de underskrevne rapporter.

SKAT har beregnet salgsmomsen ud fra den selvangivne omsætning, og ud fra disse tal mangler der at blive betalt moms med i alt 351.642 kr. for årene 2009 og 2010.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret for år 2009 skal nedsættes til 0, da afgørelsen er forældet. For år 2010 har repræsentanten fremsat påstand om, at ansættelsen nedsættes til 164.391 kr.

Det fremgår af regnskabet for 2009, at der var skyldig moms pr. 31. december 2009 med 126.747 kr., hvorefter 4. kvartal blev betalt i februar 2010 med 131.562 kr. med den konsekvens, at der blev betalt 4.815 kr. for meget.

Årsagen til de muligt forkerte angivelser for 2009 kan eventuelt findes i det forhold, at der alene ved at fokusere på udgående moms og en forhøjelse heraf, også bør lægges vægt på, at denne kan opstå, såfremt man fjerner moms fra udgående momskonto eller, at der ikke har været momstræk på salget. Dette indebærer en indkomstnedsættelse, da beløbet er indtastet inkl. moms som nettobeløb, hvorved den reelle omsætning har været 20 pct. lavere end det indtastede beløb.

Der er således bogføringsforhold der gør, at der ikke er den logiske sammenhæng der burde være mellem momstallene og omsætningstallene.

Det er fra den tidligere revisor oplyst, at der ikke var lavet elektronisk momsafstemning, og at man ikke kunne se, om der forelå efterangivelser, da alt materialet var fjernarkiveret.

Repræsentanten går ud fra, at der ikke foreligger efterangivelser, idet dette forudsætningsvis burde have fremgået af SKATs redegørelse.

Helt generelt er det således, at en revisor, når der afleveres regnskaber med revision eller review må anses for påkrævet, at revisor udarbejder en slags momsafstemning. Det er alene registrerede eller autoriserede revisorer, der må erklære sig i denne forbindelse.

Det er således ikke nok blot at kontakte SKAT, jf. SKATs redegørelse og forespørge om konsekvensen med en eventuel efterangivelse.

Hvis revisor vurderer, at ledelsen/ejeren har mislighold forpligtelserne, skal revisoren oplyse herom i regnskabet ved enten at angive forbehold og/eller supplerende oplysninger.

Problemet for de 2 år er således et rent bogføringsmæssigt problem og bestod i, at man enten har fjernet moms fra udgående momskonto eller, at der teknisk ikke har været momstræk på salget, hvilket så medfører en indkomstnedsættelse.

Dette burde den tidligere revisor have konstateret, idet han burde have set, at der ikke var den logiske sammenhæng mellem momstal og omsætningstal.

Klageren har på den baggrund ikke handlet groft uagtsomt, og sagen for år 2009 er dermed forældet i henhold til ansættelsesfristerne.

Der er i regnskabet for 2011 indeholdt momsgæld pr. 31. december 2010, men ikke nogle oplysninger om manglende efterangivelse eller urigtige angivelser. Dette har den konsekvens, at virksomheden ikke har haft nogen mulighed for at reagere/kontrollere det af revisor anførte i årsregnskabet.

På den baggrund indstilles det, at det aftales, at virksomheden efterbetaler i alt 164.391 kr. i moms for 2010, svarende til det af SKAT opgjorte momstilsvar på 169.206 kr. med fradrag af det for meget betalte beløb for 2009, 4.815 kr., og at sagen herefter afsluttes.

Landsskatterettens afgørelse

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Ifølge regnskabet for år 2010 udgjorde skyldig moms primo dette år 126.747 kr., og ifølge kontokort udgjorde saldoen for salgsmoms 0 kr. primo 2010.

Salgsmomsen for år 2009 er afregnet med et for lille beløb i forhold til omsætningen ifølge regnskabet. Virksomheden har ikke godtgjort, at omsætningen i regnskabet er selvangivet inklusiv moms som anført af virksomhedens repræsentant.

For 1. kvartal 2010 udgjorde saldoen på konto ”5820 salgsmoms” 122.633 kr., men virksomheden har kun angivet 64.638 kr. til SKAT.

Momstilsvaret er ikke fuldt ud angivet til SKAT. Virksomhedens indehaver har siden indkomståret 2002 drevet momspligtig virksomhed og har i den forbindelse været klar over, at der skal afregnes moms, og da dette ikke er sket i behørigt omfang, anses indehaveren for at havde handlet mindst groft uagtsomt. Den omstændighed, at indehaveren troede, at virksomhedens revisor skulle stå for momsafregningen kan ikke føre til et andet resultat jf. praksis i blandt andet SKM2014.101.VLR.

På den baggrund anses SKAT for at være berettiget til foretage en ekstraordinær ansættelse af tilsvaret i henhold til reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Afgørelsen er således ikke ugyldig.

Realitet

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og indgående afgift. Det fremgår af momslovens § 56.

Virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57.

Virksomhedens repræsentant har ikke godtgjort, at der er fjernet moms fra udgående momskonto eller, at der teknisk ikke har været momstræk på salget, hvilket skulle medføre en indkomstnedsættelse.

Det anses for godtgjort af SKAT, at salgsmoms for 2009 udgør 25 pct. af omsætningen på 2.712.551 kr., i alt 678.137 kr. Da virksomheden kun har angivet salgsmoms med 495.701 kr., stadfæster Landsskatteretten SKATs forhøjelse af salgsmomsen med 182.436 kr. for denne periode.

Ud fra samme beregningsmetode har SKAT beregnet salgsmoms for 2010 til 25 pct. af omsætningen på 1.545.278 kr., i alt 386.319 kr. Da virksomheden kun har angivet salgsmoms med 217.113 kr. stadfæster Landsskatteretten SKATs forhøjelse af salgsmomsen med 169.206 kr. for denne periode.