Kendelse af 19-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2012

Virksomhedens købsmoms fastsættes til

2.418 kr.

59.539 kr.

2.418 kr.

1.-3. kvartal i afgiftsperioden 2013

Virksomhedens købsmoms fastsættes til

12.877 kr.

176.670 kr.

12.877 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] var i indkomstårene 2012 og 2013 indkomståret/indkomstårene xxx registreret med branchekoderne 960900 Andre personlige serviceydelser, 631200 Webportal og 811000 Kombineret serviceydelser.

Af årsrapporten for [virksomhed1] for 2008 fremgår det, at virksomheden har haft en omsætning på 132.468 kr., en bruttoavance på 125.833 kr. og et resultat på 29.598 kr.

SKAT anmodet i brev af 19. november 2013 virksomheden om at indsende regnskabsmateriale for afgiftsperioden 2012 og for 1.-3. kvartal af 2013. En repræsentant for virksomheden anmodede den 21. november 2013 om fristforlængelse til den 11. december 2013.

SKAT modtog ikke materialet rettidigt. SKAT skrev derfor i brev af 17. december 2013 at, hvis materialet ikke var modtaget inden den 17. december 2017, ville SKAT fremsende forslag på det forelæggende grundlag. Virksomheden svarede af to omgange, at materialet var på vej.

Den 7. januar 2014 sendte SKAT virksomheden et varsel om, at virksomhedsindehaveren ville blive pålagt dagbøder, hvis regnskabsmaterialet ikke blev fremsendt inden fristens udløb. Den 7. januar 2014 fremsendte virksomheden kontospecifikationer og et årsregnskab. Der blev ikke fremlagt bilagsdokumenter trods SKATs opfordring hertil.

På baggrund heraf har SKAT opgjort virksomhedens manglende afregning af moms med afsæt i kontoudskrifter af virksomhedens bankkonti og kontospecifikationerne fra virksomhedens bogføring. SKAT sendte den 17. februar 2014 forslag med ændringerne til virksomheden. Virksomheden fik bevilliget fristforlængelse til at kommentere forslaget, idet virksomheden ønskede at indsende bilag, der kunne dokumentere, at der var flere fradragsberettigede udgifter for købsmoms.

Virksomheden fremsendte herefter nogle af deres bilagsdokumenter.

For afgiftsperioden 2012 har virksomheden indsendt en kørebog i form af et regneark med kilometerangivelser. Der er ikke indsendt yderligere købsfakturaer for indkomståret 2012.

For afgiftsperioden 2013 har virksomheden indsendt flere kvitteringer og en faktura. Kvitteringerne vedrører blandt andet udgifter til forplejning, tøj, benzin og øvrige transportudgifter.

SKAT fandt ikke at bilagene opfyldte dokumentationskravene og fandt yderligere, at flere af udgifterne var af privat karakter. SKAT nedsatte derfor virksomhedens købsmoms. Virksomheden har angivet købsmoms med henholdsvis 59.539 kr. i afgiftsperioden 2012 og 176.670 kr. i afgiftsperioden 1. – 3. kvartal 2013, og den samlede nedsættelse af købsmomsen udgør dermed 220.914 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har fastsat virksomhedens købsmoms til 2.418 kr. for afgiftsperioden 2012 og 12.877 kr. for afgiftsperioden 1. – 3. kvartal 2013.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Du har ikke har fremlagt bilag til dokumentation for de udgifter, der er beregnet købsmoms af i dit regnskab. Derfor kan vi ikke afgøre, om der er anført moms på udgifterne, hvorfor der som udgangspunkt ikke er fradragsret.

Derudover har SKAT ved gennemgang af kontospecifikationerne af dine udgiftskonti fundet, at de fleste udgifter enten ikke er fradragsberettigede, eller er private udgifter, der er virksomheden uvedkommende.

Du har angivet følgende beløb i købsmoms for år 2012:

3. kvartal:12.430 kr.

4. kvartal:47.109 kr.

I alt59.539 kr.

Du har du angivet væsentligt mere i købsmoms, end der er bogført i dit regnskab, hvor saldoen på konto for købsmoms udgør 16.203 kr. Momsen opgjort fra kontospecifikationerne udgør 18.642 kr., hvorfor der er en difference 2.439 kr.

SKAT har på baggrund af kontospecifikationer skønnet, hvilke udgifter der kan være fradragsberettigede og som vi derfor accepterer fradrag for. Resultatet fremgår af følgende skema og forklares nedenfor:

2012

Bogført moms

Godkendt moms

Andre direkte omkostninger

1.503

222

Vareindkøb

138

0

Telefon og internet

627

330

Website

1.236

472

Diverse udgifter

340

0

Forplejning

2.609

0

It

1.075

392

Konsulenter og freelance

122

0

Kontorartikler

74

0

Personalepleje

809

0

Reklamer og markedsføring

1.026

1.002

Transport, hotel og rejser

8.905

0

Vedligeholdelse inventar

178

0

I alt

18.642

2.418

På konto: Andre direkte omkostninger, gives der fradrag for bilagene: 15, 17, 124, 304, 464, 377, 428, 527 og 546. De øvrige omkostninger finder vi uden fradragsret.

På konto: Telefon og internet: gives kun fradrag for virksomhedsforbruget, der reduceres med et fradrag for privat anvendelse. Dette udgør 2.500 kr. pr. år, hvilket giver 2500 kr./12 * 2, for 2 måneder.

På konto: udgifter til website, godkendes bilag: 49, 51, 145 og 407, de øvrige udgifter finder vi uden fradragsret.

På konto: it og på konto: reklame og markedsføring, reduceres udgifterne med bilagene 208,668 og 708, som ligeledes er uden fradragsret.

Udgifter hvor vi ikke har godkendt fradragsret, er enten private udgifter, eksempelvis udgifter til bil, mad og drikke, indkøb til bolig, tøj, it og ferie og gaver. Køb i udlandet, der ikke kan fradrages eller udgifter, hvor der er usikkerhed om, der er afholdt moms af disse.

For år 2013 har du angivet følgende beløb:

1. kvartal117.838 kr.

2. kvartal 16.636 kr.

3. kvartal 42.196 kr.

I alt176.670 kr.

Jf. kontospecifikationerne er der bogført 171.327 kr., hvilket nogenlunde stemmer overens med konto for indgående moms på 171.109 kr., mens du har angivet 5.343 kr. mere end der er bogført.

Af nedenstående skema ses den bogførte moms ifølge kontospecifikationerne for perioden 1. - 3. kvartal 2013 og den moms SKAT godkender for perioden:

1. -3. kvartal 2013

Bogført moms

Godkendt moms

Direkte omkostninger

23.542

0

Udlæg for kunder

38.405

0

Restaurationsbesøg

1.385

0

Annoncer og reklamer

17.291

1.079

Brændstof

103

0

Vedligeholdelse og rengøring

6.858

0

Kontorartikler

2.530

850

Edb-udgifter/software

27.763

6.941

Mindre anskaffelser

17.708

0

Telefon

4.496

937

Internetforbindelse

1.370

1.370

Revisor

1.700

1.700

Advokat

2.031

0

Kontingenter

145

0

Driftsmidler

26.000

0

I alt

171.327

12.877

Der godkendes ingen udgifter for bilagene på kontoen for direkte omkostninger, da det ikke er dokumenteret, at der er afregnet moms af disse.

Der afregnes ikke moms af udlæg for kunder. Hvis der beregnes moms, skal det dokumenteres, at udgifterne viderefaktureres med moms.

Der gives kun fradrag for udgifter til annoncer og reklamer, til firmaer som kan identificeres som momspligtige. Dvs. [...], samt [...].

Det samme er tilfældet med udgifter til kontorartikler og tryksager.

Hvad angår udgifter til edb/software, har SKAT vurderet, at en del er private, hvorfor der kun accepteres fradrag for 50 % af disse.

Af udgifterne til te lefon, accepteres der fradrag for firmafon, som vi finder er anvendt i virksomheden.

Som det var tilfældet i året før, er der også i denne periode fratrukket private udgifter, eksempelvis til mad og drikke, tøj, boliginventar og køb af en båd.

Vi har derfor beregnet den skyldige købsmoms således:

Periode

Angivet moms

Beregnet moms

Skyldig moms

År 2012

59.539

2.418

57.121

1. - 3. kvartal 2013

176.670

12.877

163.793

I alt

236.209

15.295

220.914

SKAT kræver derfor at der tilbagebetales for meget udbetalt købsmoms for år 2012 i alt 57.121 kr. og for l. til 3. kvartal 2013 i alt 163.793 kr., dvs. i alt 220.914 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at købsmoms godkendes som angivet.

Indehaveren finder ikke, at SKAT har medtaget alle de fradragsberettigede udgifter som virksomheden må anses at være berettiget til. De af virksomheden indsendte bilag er tilstrækkelig dokumentation for, at udgifterne kan fratrækkes.

Virksomheden har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Skat har bedt om at modtage regnskabsmateriale fra virksomheden og dette har vi indsendt til dem.

Dog vælger de ikke at godkende firmaets bilag da de er gemt digitalt. Forstået på den måde at alle bilag har vi taget et godt og tydeligt foto af og derefter gemt i vores regnskabsdatabase. Dette gør vi for at holde et papirløst bogholderi og fordi det er nemmere at opbevare bilag på denne måde. Told og Skat ved også godt at dette er måden de fleste virksomheder gør i dag og derfor er vi ret røstet over at de vælger at underkende alle bilag. Alle bilag er billeder som er tydelige og de stemmer overens med de bankbilag Skat også har modtaget. Alle de bilag vi har indsendt er originale bilag og ifølge nedenstående er vores bilag ganske udmærket.

Vi vil ikke acceptere at Skat ikke vil godkende vores bilag da det har en stor økonomisk betydning

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheder kan i henhold til momslovens § 37, stk. 1, ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter lovens § 13.

Af bogføringslovens § 9, stk. 1 fremgår det, at ”Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag ...” og at bilaget skal ”... oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet...”.

SKAT har opgjort virksomhedens købsmoms på grundlag af konkrete hævninger på virksomhedens bankkonto og en vurdering af, hvilke udgifter der kan accepteres fradrag for.

Bevisbyrden for udgiftens størrelse, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt virksomheden, da virksomheden er nærmest til at sikre sig dokumentation herfor.

Det følger heraf, at risikoen for at dokumentation er bortkommet eller mangelfuld, også påhviler virksomheden.

Der er ikke fremlagt dokumentation for de fradragsberettigede udgifter i afgiftsperioden 2012. Bilagsmaterialet for afgiftsperioden 1. – 3. kvartal 2013 består af indscannede kvitteringer, ordrebekræftelser og fakturaer. Det af virksomheden fremlagte bilagsmateriale er mangelfuldt, idet bilagene ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger ligesom flere af de indscannede kvitteringer er utydelige og dermed ulæselige. Ordrebekræftelse på køb af tøj, flere af de indscannede kvitteringer samt en udenlandsk faktura må anses for private udgifter. Landsskatteretten finder derfor ikke, at der kan godkendes fradrag på baggrund af de af virksomheden fremlagt bilagsdokumenter.

På baggrund af ovenstående stadfæstes SKATs afgørelse.