Kendelse af 14-03-2018 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2018

SKAT har foretaget en beregning af registreringsafgift i forbindelse med nedvejning af klagerens køretøj. SKAT har baseret beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj på et brændstofforbrug på 15,9 km/l.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har beregnet registreringsafgift for klagerens køretøj, Volkswagen Sharan VAN 1,9 TDI, stelnr. [...1], i forbindelse med nedvejning. Registreringsafgiften blev beregnet til 7.090 kr.

Det fremgår af Motorregistreret, at køretøjet har et brændstofforbrug på 15,9 km/l. Køretøjets drivkraft er diesel.

Den 25. april 2014 sendte SKAT, på baggrund af ændring af køretøjets handelspris, et forslag til regulering af registreringsafgiften for det pågældende køretøj, hvori den samlede registreringsafgift blev fastsat til 6.094 kr., heraf 423,70 kr. i brændstoftillæg. Klageren har ikke accepteret dette forslag til regulering af registreringsafgiften.

SKATs afgørelse

SKAT har i afgørelse af den 20. februar 2014 beregnet den registreringsafgift, som klageren skulle betale i forbindelse med nedvejning af det pågældende køretøj - en Volkswagen, Sharan VAN, 1,9 TDI med stelnummer [...1]. Registreringsafgiften blev fastsat til 7.090 kr., baseret på en handelspris på 53.100 kr.

I forbindelse med beregningen af registreringsafgiften blev der foretaget en værdiansættelse af det pågældende køretøj, hvor der blev taget hensyn til køretøjets sikkerhedsudstyr og brændstofforbrug samt køretøjets stand og kørte kilometer.

SKAT har efterfølgende den 25. april 2014 sendt forslag til regulering af registreringsafgiften til klageren. Årsagen til korrektion af registreringsafgiften skyldes en ændret handelspris, som klageren har accepteret. Klageren har ikke accepteret dette forslag til beregning af registreringsafgift for det pågældende køretøj.

Der fremgår bl.a. følgende af SKAT forslag til regulering:

”...

Handelspris45.800 kr.

Nypris227.000 kr.

Fradrag/tillæg til værdien

AbsBremser fradrag værdi (1):-756,61 kr.

Airbags fradrag værdi (2):-516,51 kr.

Radio fradrag værdi (1):-1.000,00 kr.

Sum af fradrag/tillæg til værdien:-2.273,12 kr.

Fradrag/tillæg til afgiften

Brændstof tillæg afgift øvrige (1):423,70 kr.

Sum af fradrag/tillæg til afgiften:423,70 kr.

Beregning af registreringsafgift før fradrag/tillæg

l. skalaknæk (0 %):0,00 kr.

2. skalaknæk (95 %):19.298,00 kr.

Bruttoafgift:19,298,00 kr.

Registreringsafgift23.805,00 kr.

Afgiftspligtig værdi:19,722,00 kr.

Registreringsafgift:

Modregning af tidligere afgift ved op/nedvejning:-13.628,00 kr.

Endelig afgift:6.094,00 kr.

...”

Det fremgår af SKATs udtalelse af den 3. juni 2014, at:

”...Handelsprisen kan nedsættes til 45.800 kr.

Samtidig skal der gøres opmærksom på at klager er enig i handelsprisen, men ikke i beregningsmetoden...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at registreringsafgiften, i forbindelse med nedvejning af det pågældende køretøj, er fastsat for højt.

Til støtte herfor har klageren bl.a. anført følgende:

”...SKAT har i forbindelse med ansøgning om nedvejning den 11. januar 2014, fastsat den endelig registreringsafgift til betaling ved nedvejning af ovenstående VW Sharan til kr. 7.090,00.

Iflg. den medsendte specifikation over beregningen fremgår det at der er anvendt en forkert km-stand for bilen, ligesom der ikke er taget hensyn til at bilen er udstyret med ESP system. Jf. sysnrapporter ser det ud til at SKAT ved beregning har anvendt en synsrapport fra 2. april 2013 hvor bilens km-stand er angivet til 202.000. Bilen blev godkendt ved syn med henblik på nedvejning den 2. januar 2014, hvor bilens km-stand er 221.000. Se bilag.

Nærværende klage begrundes derfor med SKAT´s anvendelse af forældede og mangelfulde oplysninger ved beregning af afgift for VW Sharan VIN: [...1].

Desuden kan det ses at SKAT for ganske nylig har vurderet en VW Sharan årg. 2006 med km-stand 197.000 til en handelspris på kr. 46.600, i forbindelse med nedvejning. Se venligst bilag.

SKAT´s ansættelse af handelsværdien på kr. 53.100,00 for VW Sharan VIN: [...1] anses derfor at være uforholdsmæssig høj og ikke realistisk, idet dette køretøj er både ældre og med flere kørte km. Der kan desuden ikke fremfindes sammenlignelige køretøjer til salg i dette prisleje.

Dette underbygges af at web sitet bilpriser.dkangiver en vurderet udsalgspris hos bilforhandler for en VW Sharan 2004 med en km-stand på 221.000 til kr. 41.400,00. Se venligst bilag.

Foretages der på baggrund af ovenstående udstyr (ESP), samt handelspris en beregning af registreringsafgift via det på SKAT`s hjemmeside tilgængelige beregningsprogram fremkommer herefter en endelig afgift på kr. 4.014,00, idet bilens egenvægt på 1.625 kg anvendes.

Se venligst bilag.

Skatteankestyrelsen anmodes hermed om anerkendelse af ovenstående genberegning af journalnummer [...]...”

Klageren har den 2. maj 2014 angivet følgende kommentarer til SKATs forslag til beregning af 25. april 2014. Klageren ønsker, at køretøjets egenvægt skal anvendes i forbindelse med beregning af brændstoftillæg.

”...SKAT´s forslag til ændring af bilens handelspris kan godkendes.

Resultatet af den beregnede registreringsafgift ved nedvejning på kr. 6.094 kan derimod IKKE accepteres.

Når der via regnemaskinen på SKAT´s hjemmeside beregnes afgift for nedvejning af VW Sharan, [...1] fås resultatet, at den endelige afgift andrager kr.: 4.458,00.

Se venligst vedhæftede beregning i PDF format.

Ved ovenstående beregning er bilens egenvægt anvendt som værdi i beregningen under ”Tekniske oplysninger”, jf. muligheden for at angive ENTEN brændstofforbrug ELLER egenvægt(1.625 kg).

Herefter fremkommer den endelige afgift for nedvejning på kr. 4.458,00, hvilket anses for det korrekte beløb i denne sag.

Ovenstående forhold om anvendelse af egenvægt ved beregning er ligeledes angivet i den oprindelige klage dateret 28/02 2014...”

Landsskatterettens afgørelse

Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter § 4, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014 om registrering af motorkøretøjer m.v. (herefter benævnt registreringsafgiftsloven).

Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2, at afgiften for dieseldrevne personbiler nedsættes efter stk. 1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, køretøjet tilbagelægger ud over 18 km pr. liter brændstof.

Derudover fremgår det af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, at afgiften for dieseldrevne personbiler forhøjes efter stk. 1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, køretøjet tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof.

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 541 af 6. juni 2007 på baggrund af lovforslag L217 af 25. april 2007.

Det fremgår af Motorregistreret, at det omhandlede køretøj kører 15,9 km/l, og at køretøjets drivkraft er diesel. Køretøjet er derfor omfattet af bestemmelsens ordlyd, således at der skal beregnes tillæg for brændstofforbrug for køretøjet efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, idet køretøjet tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof.

Landsskatteretten har lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at køretøjet har et lavere brændstofforbrug end det, der er angivet i Motorregistreret.

SKAT har anvendt køretøjets oplyste brændstofforbrug, som fremgår af Motorregistret, i forbindelse med beregningen af registreringsafgift. Landsskatteretten finder ikke, at der er grundlag for at foretage en beregning af køretøjets brændstofforbrug ud fra bl.a. køretøjets egenvægt i forbindelse med nedvejning af dette, da oplysninger om køretøjets brændstofforbrug allerede er tilgængelig i Motorregistreret. Der foretages alene en beregning af brændstoftillægget i de tilfælde, hvor køretøjets brændstofforbrug ikke er kendt, hvilket ikke er tilfældet her.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund SKATs afgørelse.