Kendelse af 03-02-2016 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2016

SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift med 41.726 kr. som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen for så vidt angår afgiftspligten.

Faktiske oplysninger

I forbindelse med SKATs og politiets fælles kontrol den 1. november 2013 på [adresse1] i [by1] blev Kia Carnival med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1] bragt til standsning af politiet. Føreren af køretøjet var [person1], og hendes ægtefælle, [person2], er registreret som ejer. Køretøjet er registreret som såkaldt camper med nedsat afgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5a.

Klageren fortalte i forbindelse med standsningen, at camperen ejes af hendes ægtefælle. Derudover fortalte klageren, at køretøjet var købt ca. 1 1/2 år forinden hos en forhandler. Klageren fortalte derudover, at hun havde taget noget af campingudstyret ud dagen før, og campingudstyret befandt sig på hjemmeadressen. Både klageren og klagerens ægtefælle (telefonisk) angav, at de ikke var bekendt med, at alt campingudstyret skulle være i bilen, og klagerens ægtefælle fortalte endvidere, at han troede, at det udelukkende var køkkenet, der altid skulle forefindes i køretøjet.

Klageren fremviste køkkenmodulet og udstyr. Ved fremvisningen blev der dog konstateret flere mangler i forhold til indregistreringsbetingelserne:

Pose med stænger
Roset
Liggeunderlag

Efterfølgende blev nummerpladerne på SKATs foranledning beslaglagt af politiet.

Klagerens ægtefælle betalte den yderligere pålagte registreringsafgift december 2013.

Det fremgår af toldattest af 11. januar 2012, at Kia Carnival 2,9 D med stelnummer [...] blev afgiftsberigtiget som autocamper/camper.

SKAT udsendte primo 2012 servicebreve til 7.000 ejere af autocampere med orientering om kravene til indregistrering i henhold til registreringsafgiftsloven § 5 a. SKAT har oplyst, at der ikke er sendt brev ud til klageren, men der blev sendt brev ud til den tidligere ejer.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet 41.726 kr. i yderligere registreringsafgift, fordi SKAT har anset motorkøretøjet for omfattet registreringsafgiftspligten i Danmark som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 4, jf. § 4, i lovbekendtgørelse nr. 221 af 26. februar 2013 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer

I forbindelse med klagesagen hos Landsskatteretten har SKAT angivet følgende i sin udtalelse:

”[...]

Sagen drejer sig om et klausuleret køretøj (autocamper), der var afgiftsberigtiget til særlig lav beskatning (60 %) og som var ført på færdselslovens område uden at være indrettet i overensstemmelse med den klausul, der betinger den lempelige beskatning.

SKAT indstiller, at afgørelsen fastholdes, idet den ses at være i overensstemmelse med lovgivning og gældende retspraksis på området.

Der er i klagen ikke fremkommet nye oplysninger, der kan begrunde, at afgørelsen skal ændres.

Spørgsmål om registreringsafgift:

Det ses at være ubestridt, at køretøjet på standsningstidspunktet ikke var indrettet i overensstemmelse med betingelserne, idet såvel stænger som roset-beslag og liggeunderlag ikke var til stede.

Det påhviler altid en bruger/ejer at sikre sig, at et klausulbelagt køretøj ved kørsel på færdselslovens område er indrettet i overensstemmelse med betingelserne og medbringer det foreskrevne udstyr.

Lovgivningen på området pålægger ikke i noget tilfælde SKAT at skulle give supplerende information til ”nye” ejere/brugere om (afgifts)betingelserne for at måtte føre det erhvervede køretøj på færdselslovens område.

SKAT skal bemærke, at en ansvarssag og udfaldet heraf ikke har sammenhæng med krav om betaling af registreringsafgift.

Klageren er behørigt oplyst om klagevejen for værdiansættelsen af køretøjet.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den pålagte yderligere registreringsafgift skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren angivet følgende:

”Undertegnede klager herover, at SKAT mener, at jeg skal betale ekstra registreringsafgifte på 41.726 kr., for ikke at have følgende løsdele: En pose med stænger og et beslag, samt liggeunderlag liggende i bilen ved SKATs kontrol. På den baggrund mener SKAT, at vores Kia ikke opfylder kravet om at være en autocamper, hvilket jeg er uenig i.

Her udover vil jeg klage over SKATs øjeblikkeligt, på kontrol stedet, fjernede nummerpladerne, så vi allerede fra dette tidapunkt, ikke kunne benytte vores bil. Hvilket har givet os mange gener, for en familie med 3 børn.

Sagen

I Januar 2012 køber min hustru og jeg en Kia Carnival fra 2007 for 135.000 kr. hos en brugtvognsforhandler, da vores 12 år gamle Toyota ikke kan have 3 autostole på bagsædet. Derudover kan jeg poientere, at det er vores eneste bil, hvilket gør at vi er meget afhængig af den. Ved købet af bilen får jeg af sælgeren at vide, at det er en autocamper, og det betyder at der i siden af bagagerummet er blevet indbygget et sammenklappet køkken, samt at taget på bilen kan hæves. Bilen kan bruges fuldstændigt som en almindelig personbil, men der tilsendes en toldattest, fordi det er en autocamper. Da jeg kommer ugen efter for at hente bilen, får jeg nøglerne og betaler, og derefter lægger sælgeren en pose med stænger og et rosetbeslag, samt liggeunderlag ind i bilen, det hører med sagde sælgeren. Disse løsdele var ikke anbragt i bilen, da prøvekørte den og underskrev købsaftalen. Jeg får på intet tidspunkt oplyst at disse løsdele altid skal være i bilen under kørslen.

Efterfølgende modtager jeg en toldattest på bilen, i toldattesten står der ud for “Klausul” nummeret “27”. På vedhæftet forklaringsoversigtkan man læse “27 Campingbiler: Den foretagne afgiftsberigtigelse gælder kun, så længe den tilladte totalvægt er over 2 tons, og køretøjet utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse”, Se vedlagt bilag 1 “Min toldattest”.

Efterfølgende har jeg fundet ud af, at SKAT, på andre toldattester til autocampere med klausul 27, skriver deres fortolkning af reglerne under ”Anden klasul” nemlig “Alt campingudstyr skal forefindes under kørsel”. Dette står der intet om i min toldattest, se bilag 2 “Eksempel på andres toldattest”.

Fredag d. 1. november 2013 bliver min kone [person1], stoppet i en kontrol af autocampere, her viser det sig efter, at hun har fremvist et fuldt funktionsbar køkkenmodul, at SKAT også mener, at hun skal have posen med stænger og roset-beslaget og liggeunderlag med, hvilket hun ikke har, det ligger hjemme. Over telefonen bekræfter jeg overfor SKAT (det er mig der står some ejer af bilen), at vi har posen med stænger og liggeunderlag hjemme. Jeg forstår pludseligt, at det er vigtigt, og jeg forslår derfor, at jeg kommer og fremviser posen med stænger og liggeunderlag med det samme, men det skal jeg ikke siger SKAT. Jeg fortæller også, at jeg aldrig har vist at posen med stænger og liggeunderlag altid skal være i bilen.

SKAT fortæller, at de godt kan se, at SKAT aldrig har sendt deres service/infomations brev til os, se bilag 3 “Brev fra SKAT til alle autocamperejere 2012”, som jeg efterfølgende fandt på internettet. Men det at vi ikke har fået brevet tilsendt har ingen betydning, siger SKAT. I brevet informere SKAT om SKAT’s krav til autocampere. Men det har åbenbart ingen betydning for vores sag, at SKAT finder det væsentligt at forklare SKAT’s krav til alle autocamperejere. På grund af at vi ikke har posen med stænger og beslaget og liggeunderlag med i bilen, vil SKAT på stedet have 50.000 kr. i kontanter eller en bankgaranti til dækning af ekstra registeringsafgift. Da vi ikke har 50.000 kr. i kontanter og bankerne har lukket, så får SKAT politiet til at fjerne vores nummerplader, se bilag 4 “Inddragelse af nummerplader”. Derudover informerer SKAT om, at de kan beslaglægge bilen hvis de vil, hvilket vil koste os fragt samt 1500 kr. om dagen til opbevaring mens sagen kører. I vores tilfælde gik der 47 dage før vi fik nummerplader på igen, det ville yderligere have kostet yderligere 70.500 kr. plus fragt.

Mandag d. 4. november ringer jeg til SKAT og regner med at SKAT frafalder kravet efter en dialog om sagen, men det gør SKAT ikke. SKAT emailer mig samme eftermiddag et internet link til en afgørelse fra Landsskatteretten i en sag, som SKAT mener er en lignende sag, hvilket jeg ikke mener, se bilag 5 “Udtalelser fra et retsmedlem af landsskatteretten”.

Fredag d. 8. november modtager vi efterfølgende et forslag til afkrævning af registreringsafgift på 41.726 kr. fra SKAT for ikke at køre med posen med stænger og roset-beslaget samt liggeunderlag, se bilag 6 “Forslag til afkrævning af registreringsafgift”.

Herefter har jeg en længere dialog med SKAT over email, se vedlagt bilag 7 “Email korrespondance”. I dialogen bekræfter SKAT (se billag 7, email fra 8. november fra SKAT), at de ikke har sendt autocamperejerinformationsbrevet til mig, som forklare hvordan SKAT tolker loven. Desuden sender jeg min toldattest, da SKAT gerne vil se, at der intet står om at “Alt campingudstyr skal forefindes under kørsel”, se bilag 7 “Emal korrespondance” email fra 6. november fra undertegnede. Jeg forsøger at finde relevante love, punktafgiftvejledninger og juridiske vejledninger på www.retsinformation.dk samt SKATs internetsider. Det lykkedes mig relativt let at finde loven vedrørende autocampere. Men jeg kan ikke finde punktafgiftvejledninger eller juridiske vejledninger vedrørende krav til autocampere. Da jeg spørger SKAT “Kan du ikke sende SKATs gældende juridiske vejledning, som er en fortolkning af ovenstående lov? (Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven) §5a stk. 2)”, så får jeg 2 generelle links med en masse under links, se bilag 7 “Email korrespondance” email fra 12. november kl. 15:18 fra SKAT. I ingen af under-linkene finder jeg en specifikation af, at løsdele altid skal forefindes i autocampere, se bilag 11 “SKATs generelle internetsider”. Jeg betvivler hermed, at jeg selv om jeg havde søgt informtion om SKATs udvide krav til autocampere, at så ville jeg aldrig have fundet eller fået SKATs krav, hvilket gør situationen endnu mere absurt. Da jeg indser at SKAT ikke har tænkt sig at ændre det mindste på deres krav, så opgiver jeg, da vi samtidigt ikke kan klare os længere uden vores bil. Jeg betaler derfor modviligt, tvunget af omstændighederne påtvunget af SKAT, at betale SKAT’s krav på ekstra registreringsafgiften på 41.726 kr., hvilket jeg gør udelukkende for at få nummerplader på vores bil igen.

Herefter modtager jeg d. 22. november brevet “Afgørelse - afkrævning af registreringsafgift” fra SKAT, se bilag 8 “Afgørelse - afkrævning af registreringsafgift”, samt SKATs sagsfremstilling se bilag 9 “Sagsfremstilling”.

Vi har i mellem tiden modtaget bøden fra SKATs juridiske afdeling, det blev den mindst mulige bøde på 1.500 kr., se bilag 12 “Mindst mulig bøde”. Den kunne have været op til 50 % af den ekstra registeringsafgiften. Jeg tager det som et bevis på, at det er et spørgsmål om denne sag overhoved skulle have været en sag.

Jeg har torsdag d. 12. feb. søgt på www.[...].dk efter Kia’er tilsvarende min autocampere fra 2007, der var til salg. Der var 25 Kia’er til salg fra 2007, se bilag 10 “Priser på Kia’er fra 2007”. Den billigste fra en privat koster 49.000 kr., den har kørt ca. 45.000 km mere end min, men så umiddelbart ud til at være i en pænere stand en min. Den billigeste fra forhandlere koster 59.800 kr., den har kørt ca. 35.000 km mere end min. En forhandler sælger en Kia for 69.800 kr., men den har kørt ca. 35.000 km mindre end min. Så det er lidt absurt, at jeg skal betale en afgift som er i størrelse orden af, hvad jeg kan købe en tilsvarende bil til af en privat person.

I et retsland som Danmark bør konsekvenserne stå mål med forseelsen. Det at min hustru ikke køre med en løs pose med stænger og et beslag samt liggeunderlag, bør ikke resultere i en ekstra afgift på 41.726 kr. og fjernelse af nummerpladerne. Vi har ingen udeståender med SKAT og bilen var til bilsyn mindre end 2 måneder før. Vi har aldrig fået de informationer som SKAT har givet til andre autocampere, hverken i toldattesten eller SKATs service brev. Prisen på Kia’en giver ikke anledning til at være opmærksome på SKAT’s udvidede krav. Selv efter at have søgt efter SKATs krav og spurgt SKAT direkte, så ved jeg stadigt ikke hvor og hvad der står i SKATs krav. Konsekvenserne er at SKAT kæver en ekstra registreringsafgift på 41.726 kr., det står ikke mål med forseelsen, specielt ikke omstændighederne givet, det virker helt urimeligt. Jeg mener, en advarsel havde været rimelig.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at det omhandlede køretøj er registreringspligtigt i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1, jf. lov om registrering af køretøjer § 2.

Det anses endvidere for ubestridt, at køretøjet ved første indregistrering er afgiftsberigtiget efter de særlige regler i den tidligere gældende § 5a i registreringsafgiftsloven, der var formuleret således (uddrag):

”[...]

For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

[...]

Stk. 3. Et køretøj, som er berigtiget med afgift efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften nedsættes dog med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

[...]”

Den citerede § 5a, stk. 1, i registreringsafgiftsloven er indført ved lov nr. 463 af 31. maj 2000.

Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at det af bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse vedrørende campingbiler fremgår, at ”køretøjet skal have en passende loftshøjde, og skal være indrettet med sovepladser, køkken, vand- og spildevandstank m.m.”, og at dette ved den foreslåede ændring ønskes præciseret med krav om mindst 4 sovepladser og en ændring med hensyn til størrelsen af bilerne fra 2 ton tilladt totalvægt til 2 ton egenvægt.

Det er ubestridt, at en del af campingudstyret ikke var medbragt i køretøj et under kørslen den 1. november 2013, idet en pose med stænger og en rosette samt liggeunderlag ikke var til stede.

Højesteret har ved dom af 17. september 2014 taget stilling til forståelsen af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1. Af dommen fremgår blandt andet:

”[...]

Højesteret finder, at det er i overensstemmelse med lovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper, for at den kan anses for ikke alene konstrueret, men også utvivlsomt indrettet til ophold og beboelse.

[...]”

Det lægges herefter til grund, at klagerens køretøj ikke opfyldte betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, på kontroltidspunktet.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3, at et køretøj, som er berigtiget efter stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Det forhold at klageren ikke var bekendt med kravene til udstyr i køretøjet kan ikke medføre, at bestemmelsen ikke finder anvendelse. Derudover kan den manglende tilkendegivelse af, at alt campingudstyr skal medbringes ved kørsel, i tolderklæringen som klageren har modtaget, heller ikke medføre at bestemmelsen ikke finder anvendelse.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter for så vidt angår spørgsmålet om afgiftspligt.