Kendelse af 27-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2011.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden har anmodet SKAT om at få ændret grundlaget for et skønsmæssigt ansat momstilsvar for afgiftsperioden 2011.

SKAT har fremsendt forslag til afgørelse den 4. oktober 2013 med høringsfrist til den 28. oktober 2013. SKAT har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag, og har derfor afgjort sagen således, at der ikke er godkendt genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2011. SKAT har henvist til de indtægtsbilag/kontrolbilag, som er modtaget fra tredjemand og som ligger til grund for momsopgørelserne.

Virksomheden har til Skatteankestyrelsen blandt andet indsendt en saldobalance som grundlag for genoptagelsesanmodningen.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget virksomhedens ansættelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 2011.

SKAT har gennemgået virksomhedens ansøgning, og mener, at grundlaget for virksomhedens opgjorte momstilsvar ikke kan ændres. Virksomheden har ikke fremsendt oplysninger af faktisk eller retlig karakter i form af for eksempel et momsregnskab eller bilag, der kan begrunde en genoptagelse. SKAT henviser i den forbindelse til de indtægtsbilag/kontrolbilag, som er modtaget fra tredjemand og som ligger til grund for momsopgørelserne og som SKAT har truffet afgørelse om den 3. juli 2012.


SKAT har i sin afgørelse henvist til, at betingelserne for, at virksomheden kan få ændret sin momsansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1-3.

SKAT har herudover indsendt en udtalelse til Skatteankestyrelsen, og har udtalt følgende:

(...)

”Revisor har i sit brev modtaget hos SKAT den 4. september 2013 anmodet om nedsættelse af momstilsvar for 2011 fra kr. 183.460 til kr. 0 for 2011.

SKAT skal bemærke, at SKAT ved afgørelse af 3. juli 2012 har forhøjet virksomhedens momstilsvar for 2. kvartal 2011 med kr. 28.774, 3. kvartal 2011 med kr. 141.276, 4. kvartal 2011 med kr. 14.810, i alt 184.860.

SKAT har ved afgørelse af 3. juli 2012 forhøjet virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2012 med kr. 14.904. SKAT ser ikke i sagen, at denne periode er påklaget.

Der er ikke fremsendt oplysninger af faktiske eller retlig karakter, hverken i form af regnskab eller bilag. Der er således nægtet genoptagelse af afgiftsperioderne, idet SKAT ikke har modtaget materiale der kan påvise, at opgørelsen af momstilsvaret er urigtig.

Opgørelsen af momstilsvaret er opgjort på baggrund af SKATs afgørelse af 3. juli 2012 vedrørende ændring af virksomhedens momstilsvar for 2. kvartal 2011, 3. kvartal 2011, 4. kvartal 2011 samt 1. kvartal 2012.

Af det materiale SKAT modtager fra Skatteankestyrelsen den 20. februar 2014, kan SKAT konstatere, at revisor fremsender en bogføringsbalance for indkomståret 2011 til Skatteankestyelsen.

Denne bogføringsbalance er dateret den 28. januar 2014 og er ikke tidligere fremsendt til SKAT.

Som det ses af revisors anmodning, har revisor tidligere bedt om at afgiftstilsvaret nedsættes til kr. 0. Af bogføringsbalancen ses det, at revisor nu mener, at momstilsvaret for 2011 er 154.649.”

(...)

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT pålægges at genoptage ansættelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2011.

Som begrundelse for genoptagelsesanmodningen har repræsentanten anført følgende:

(...)

”Som partsrepræsentant skal vi hermed på vegne af ovennævnte klient påklage den af Skattemyndigheden i [by1] afsagte afgørelse ”Afgørelse: Vi vurderer at du ikke kan få ændret din moms” af 1. november 2013.

Nærværende sag omhandler, hvorvidt [person1] kan få genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2011 ordinært efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Indledningsvis skal der gøres opmærksom på, at skatteansættelsen for indkomståret 2011 ligeledes er påklaget til Landsskatteretten dags dato (J.nr. xxxxxx-xxxx og Sagid. [...]).

Endvidere skal der gøres opmærksom på, at vor klient har oplyst os, at han har afholdt yderligere omkostninger privat, som ikke fremgår af regnskabet. Såfremt han har finder dokumentation, vil vi eftersende et nyt korrigeret regnskab.

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at vor klient kan få ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011 efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Med ovennævnte påstand skal momsgrundlaget for indkomståret 2011 ændres til følgende:

Momsen nedsættes fra kr. 183.460 til kr. 154.649.

SAGSFREMSTILLING

I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs afgørelse af 1. november 2013 ”Afgørelse: Vi vurderer at du ikke kan få ændret din moms” jf. bilag 1, hvor sagen bliver præsenteret.

Skattemyndigheden anfører heri, at [person1] ikke kan få genoptaget sine momsansættelser ordinært for indkomståret 2011.

Skattemyndigheden begrunder afslaget med, at de ikke har modtaget oplysninger af faktisk eller retlig karakter, eksempelvis i form af et momsregnskab eller bilag.

Vi er ikke enige i skattemyndighedens afslag, og vi vil derfor i det følgende komme med en redegørelse, der kan begrunde genoptagelse af momsansættelsen for indkomståret 2011.

ANBRINGENDER

Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 har følgende ordlyd:

”Stk. 1. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger qf faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 kan en afgiftspligtig få ændret afgiftstilsvaret, såfremt der senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det er således en betingelse for genoptagelsen, at skatteyderen kan dokumentere eller sandsynliggøre, at det tidligere afgiftstilsvar har været forkert, fordi den hviler på forkerte eller nu ændrede faktiske oplysninger eller væsentlige nye retlige forhold.

Skatteyderen har et egentligt betinget retskrav på en genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber sandsynlighed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved myndighedens oprindelige stillingstagen til sagen.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at SKATs afslag på genoptagelse ikke er korrekt, idet [person1] ikke har haft det skønsmæssige afgiftstilsvar i indkomståret 2011, som skattemyndigheden har ansat ham til.

Balance

Skattemyndigheden efterspørger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, eksempelvis i form af et momsregnskab eller bilag.

Vi har vedlagt et regnskab for [virksomhed1] v/[person1] for indkomståret 2011, jf. bilag 2.

Af bilag 2 fremgår det, at momsansættelsen for indkomståret 2011 ikke er kr. 183.460, men der­ imod kun kr. 154.649.

Åbenbart urimeligt

Det centrale anvendelsesområde for tilladelse til genoptagelse efter skatteforvaltningsloven er, når en skønsmæssig ansættelse er forkert som følge af, at SKAT har begået ansvarspådragende fejl. Dette suppleres af, at der også kan være grundlag for genoptagelse, hvis fejlen hos SKAT ikke har en ansvarspådragende karakter, nemlig hvis fejlen har været årsag til en materiel urigtig ansættelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at opretholde.

Ifølge forarbejderne skal der ved vurderingen af, om der kan ske genoptagelse lægges vægt på, om en ændring af den skønsmæssige ansættelse vil have en væsentlig betydning for den momspligtige. Hertil vurderes det, at en ændring af afgiftsgrundlaget på mere end kr. 5.000 vil have væsentlig betydning for den momspligtige.

Ændringen er følgende:

Skattemyndighedens momsansættelse

183.460 kr.

Korrekt momsansættelse

154.649 kr.

Forskel

28.811 kr.

Der er således tale om en samlet ændring på kr. 28.811 for indkomståret 2011, hvilket klart overstiger en ændring af momsgrundlaget på kr. 5.000. SKATs ændring må i særdeleshed anses som en betydelig ændring for vor klient.

På baggrund af ovenstående kan det konstateres, at momsansættelsen for indkomståret 2011 er åbenbar urimelig, hvorfor [person1] skal have genoptaget de pågældende indkomstår ordinært.”

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12/11/2015, skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at:

”En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.”

Det påhviler således den skattepligtige at fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Den indsendte saldobalance for [virksomhed1] for perioden 01-01-2011 – 31-12-2011 er ikke tilstrækkelig dokumentation for virksomhedens momstilsvar. Der er ikke fremlagt underliggende bilagsmateriale vedrørende virksomheden.

Det påhviler virksomheden at fremlægge regnskab, bogføringsmateriale og andet materiale til dokumentation for, at en genoptagelse vil føre til et andet resultat. Det fremgår af praksis, jf. blandt andet en dom fra Retten i [by2] af 16. januar 2017, SKM2017.177.BR. Beregningen, som virksomheden har foretaget med udgangspunkt i saldobalancen begrunder ikke i sig selv en ændring. Da virksomheden ikke har fremlagt materiale af faktisk eller retlig karakter i form af for eksempel et regnskab, bogføringsmateriale og bilag, er der ikke grundlag for at genoptage ansættelsen af momstilsvaret.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.