Kendelse af 27-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 25-10-2019

Sagen drejer sig om, at SKAT for perioden 15. oktober 2010 – 31. august 2013 har efteropkrævet selskabet told med 1.324.188 kr. og importmoms med 331.047 kr. for 664 indførsler af 10 forskellige rørfittings. Kravet mod selskabet er opstået som følge af, at SKAT har ændret varekoden på de forskellige former for rørfittings indført fra Schweiz og USA. SKAT har ændret selskabets tarifering fra position 7307.22.10.90 i Den Kombinerede Nomenklatur (KN) med en toldsats på 0 til positionerne 7307.29.10.90 og 7307.22.90.90. med en toldsats på 3,7 %.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse for fem rørfittings af typen straight tube fittings, således at rette tarifering for disse er position 7307.22.10.90. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for to rørfittings af typerne tees union og cross union, således at rette tarifering for disse er position 7307.29.10.90, jf. straks nedenfor.

Faktiske oplysninger

Selskabet foretog i perioden 15. oktober 2010 – 31. august 2013 664 indførsler af forskellige rørfittings, benævnt tube fittings, fra henholdsvis [virksomhed1] AG i Schweiz og [virksomhed2] i USA og angav dem ved indfortoldningerne under varekoden KN 7307.22.10.90 som muffer med gevind, af rustfrit stål, til en toldsats på 0.

I forbindelse med en efterkontrol i selskabet udtog SKAT ti tubefittings, som SKAT mente ikke kunne henhøre under position 7307.22.10.90 og bad prøveinstituttet Force Technology om at undersøge de pågældende produkter og komme med et forslag til tarifering. Ifølge instituttet kunne de foreliggende rørfittings ikke tariferes som muffer, og instituttet foreslog, at de ti tubefittings blev tariferet under position 7307.22.90.90 og 7307.29.10.90 med en toldsats på 3,7 %.

Selskabet har fastholdt, at alle ti tubefittings henhører under position 7307.22, men at de skal henføres under to forskellige underkategorier indenfor denne hovedposition. Selskabet accepterede som udgangspunkt, at SKATs afgørelse om, at de fem tubefittings, der blev benævnt elbows eller bend tubefitting, skulle henføres under position 7307.22.90.90. Selskabet fastholdt imidlertid, at de fem rørfittings, der blev benævnt straight tube fittings, var korrekt tariferet i position 7307.22.10.90.

I [Instituttet]s analyseresultater for de fem straight tubefittings er der angivet følgende:

” Beskrivelse:Lige rørforbindelse med tilhørende nuts og ferruler

Mærke:[x1] Straight Fitting Union

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en "Straight Fitting Union", som kan findes på side 10 i det medsendte katalog fra [virksomhed1]. Varen består af et lige stykke rør, der i midten er forsynet med en sekskant, der passer til en sekskantnøgle, og på begge sider er der en klemringsfitting med tilhørende nut og ferruler. Ved hjælp af denne anordning kan der samles to glatte rør. Nutten er indvendigt belagt med et hvidligt lag. Både forbindelsesstykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI316) opfylder bestemmelse 1, e) til kapitel 72. Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stål. Den foreliggende vares artikelnr. starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreliggende vare ikke betegnes som en muffe. En muffe er normalt betegnelsen for et kort rørstykke med indvendigt gevind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen. [Instituttet] har fundet flere eksempler på muffer i BTO databasen og disse ligner ikke den foreliggende vare i og med at de alle sammen har indvendigt gevind: [...1], [...2], [...3] og [...4]. Varerne i den medsendte irske BTO IEO8NT-14-284-03 ligner [...], men [Instituttet] mener ikke, at disse varer kan betegnes som muffer, da de har udvendigt gevind og er forsynet med rørfittings (nuts og ferruler). Efter [Instituttet]s opfattelse hører varerne af den irske BTO ikke under position 7307.22.10, men under 7307.29.10. [Instituttet] vil på denne baggrund foreslå en tarifering af den foreliggende vare i pos. 7307.29.10, som samlestykke (union) af rustfrit stål. Dette er også i overensstemmelse med følgende tyske BTOer: [...5] og [...6].

Tariferingsforslag: 7307 29 10 90 (Rettelse Februar 2013)

Beskrivelse:Lige rørforbindelse med udvendigt rørgevind og gevind med tilhørende nul

Mærke:[x2] Straight Fitting Male Connector

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en "Male connector", som kan findes på side 13 i det medsendte katalog fra [virksomhed1]. Varen består af et lige stykke rør, der i midten er forsynet med en sekskant, der passer til en sekskantnøgle og på den ene side er det forsynet med et rørgevind og på den anden side med et gevind med tilhørende nut og ferruler.Ved hjælp af denne anordning kan et glat rør tilsluttes til en del med rørgevind (f.eks. en ventil). Nutten er indvendigt belagt med et hvidligt lag og rørgevindet er beskyttet med en påsat blå plastprop. Både forbindelsesstykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI 316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72. Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks., står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stå1. Den foreliggende vares artikelnr, stater med "SS",

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreliggende vare ikke betegnes som er muffe, der hører under den forslåede position. En muffe er normalt betegnelsen for et kort rørstykke med indvendigt gevind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen. [Instituttet] har fundet flere eksempler på muffer i BTO databasen og disse ligner ikke den foreliggende vare i og med at de allesammen har indvendigt gevind: [...], [...], [...] og [...].

Den foreliggende vare ligner varen i BTO [...7], varen i BTO’en er bare ikke forsynet med nut og ferruler til det mindre gevind. På denne baggrund vil [Instituttet] foreslå en tarifering af den foreliggende vare i pos. 7307.29.10, som samlestykke (male connector) af rustfrit stå.

Taríferingsforslag: 7307 29 10 90 (Rettelse Februar 2013)

Beskrivelse:FemaleConnector

Mærke:[x3] Straight Fitting Female Connect

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

Analyseperiode:20-02-2013 - 22-02-20 13

[Instituttet] har modtaget en "Female connector", som kan findes på side 24 i det medsendte katalog fra [virksomhed1]. Varen består af et lige stykke rør, der i den ene side er en muffe ("female connector"), altså en sekskantet ende med indvendigt gevind, og den anden side har en klemringsfitting med påskruet omløber (nut) med to ferruler. Ved hjælp af dette samlestykke kan man forbinde et glat rør til en del med udvendigt gevind, Nutten er indvendigt belagt med et hvidligt lag. Både forbindelsesstykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI 316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72. Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stål. Den foreliggende vares artikelnr. starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreliggende vare udelukkes fra position 7307 2210, da varen ikke kan betegnes som en muffe, da den har både et indergevind og et ydergevind. På denne baggrund vil [Instituttet] foreslå en tarifering af den foreliggende vare i pos. 7307.29.10, som samlestykke (female connector) af rustfrit stål.

Tariferingsforslag: 7307 29 10 90 (Rettelse Februar 2013)

Beskrivelse:Lige fitting stykke

Mærke:[x4] Straight Fitting Reducer

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en "Reducer", som kan findes på side 25 i det medsendte katalog fra [virksomhed1].Varen består af et lige stykke rør, der i midten er forsynet med en sekskant, der passer til en sekskantnøgle og på den ene side er det forsynet med en klemringsfitting med gevind og tilhørende omløber (nut) og ferruler. Det største indvendige diameter måler ca. 12,5 mm og det mindste ved røret måler ca., 6,7 mm (3/8"). Ved hjælp af denne anordning kan der tilsluttes et glat rør (L12" udvendig) til en mindre klemringsfitting til 3/8" rør f.eks. en male eller med female adapter. Nutten er indvendigt belagt med et hvidligt lag. Både forbindelsesstykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72.Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stå1. Den foreliggende vares artikelnr. starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreliggende vare ikke betegnes som en muffe, der hører under den forslåede position. En muffe er normalt betegnelsen for et kort rørstykke med indvendigt gevind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen.

[Instituttet] vil foreslå en tarifering af den foreliggende vare i pos.7307.29.10, som reducer stykke af rustfrit stål.

Tariferingsforslag: 7307 29 10 90 (Rettelse Februar 2013)

Beskrivelse:Lige rørstykke med udvendigt sekskant og rørgevind (Tube adapter)

Mærke:[x5] Tube Adapter Male

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en 'Tube adapter male", i en kombination som ikke er vist på side 43 i det medsendte katalog fra [virksomhed1], som ellers viser lignende varer. Varen består af et lige stykke rør, der i midten er forsynet med en sekskant, der passer til en sekskantnøgle og på den ene side er det forsynet med et rørgevind. Ved hjælp af denne anordning kan der tilsluttes et rør/del med gevind til en klemringsfitting. Tube adapteren er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI 316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72. Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stå1. Den foreliggende vares artikelnr, starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreliggende vare ikke betegnes som en muffe, der hører under den forslåede position. En muffe er normalt betegnelsen for et kort rørstykke med indvendigt gevind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen. [Instituttet] vil foreslå en tarifering af den foreliggende vare i pos. 7307.29.10, som tube adapter af rustfrit stål.

Tariferingsforslag: 7307 29 10 90 (Rettelse Februar 2013) ”

Af [Instituttet]s beskrivelser samt af de af SKAT indsendte billeder af de fem straight tubefittings fremgår det, at de fem straight tubefittings er forsynede med gevind i nogle tilfælde både indvendige og udvendige.

SKAT har henvist til, at da de fem straight tubefittings enten har udvendigt gevind eller er forsynede med omløbere og/eller klemringe, kan de ikke tariferes i position 7307.22.10.90 som muffer. SKAT har henvist til, at der i gældende standarder og i VVS branchen er den opfattelse, at korte rørstykker, der er forsynede med indvendigt gevind, betegnes muffer, at korte rørstykker, der er forsynede med udvendigt gevind, betegnes nipler, og at rørstykker uden gevind, der er forsynede med møtrikker eller lignende, betegnes samlestykker. Det er derfor SKATs opfattelse, at de fem straight tubefittings skal tariferes i position 7307.29.10.90 som andre varer af rustfrit stål med gevind.

Ved indlæg til Skatteankestyrelsen den 15. oktober 2014 udvidede selskabet sin påstand til også at omfatte to af de produkter, som selskabet i sin oprindelige påstand havde undtaget. Der var tale om to rørfittings af typern tee union og cross union. Den udvidede påstand var baseret på en vurdering, foretaget af Fortoldningsbutikken, som er en privat virksomhed, der yder rådgivning og service vedrørende import, eksport, fortoldning og dokumenthåndtering. Fortoldningsbutikken havde i deres vurdering angivet, at de to rørfittings var korrekt tariferet i position 7307.22.10.90 som muffer med gevind, af rustfrit stål, til en toldsats på 0.

I [Instituttet]s analyseresultater for de to rørfittings er der angivet følgende:

Beskrivelse:T-stykke med gevind og tilhørende nuts og ferruler

Mærke:[x6] Tees Union

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en ''Tee union", som kan findes på side 35 i det medsendte katalog fra [virksomhed1]. Varen består af et T-formet rørstykke, der ved alle tre grene er forsynet med klemringssamlinger med omløber ("nut") og to klemringe/ferruler. Ved hjælp af T-stykket kan der samles glatte tre rør i en T-form. Nutten er indvendigt belagt med et hvidligt lag. Både T-stykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI 316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72. Efter angivelsen i kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AISI 316, altså rustfrit stål. Den foreliggende vares artikel nr. starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreslåede pos. 7307.22.10 udelukkes, da vi mener at en muffe er et rørstykke med indvendigt gevind eller uden gevind, der samler to rør enten ved iskruning eller ved at skubbe rørene ind i muffen.

I de FB 73-13 "Bemærkninger til KN-underposition 7307.23.10", beskrives udformningen af et rørknæ og rørbøjninger, og under "Bemærkninger til KN-underposition 7307.23.90" står at T-stykker henhører under "andre varer" og ikke under "rørknæ og rørbøjninger".

Da den foreliggende vare har gevind og er lavet af rustfrit stål, vil [Instituttet] foreslå, at det foreliggende T-stykke tariferes i pos. 7307.29.10, som andre varer med gevind. Der findes tyske BTOer, der tariferer sammenlignelige varer i pos. 7307.22.90: [...8], [...9] og en Irsk BTOer der tariferer et T-stykke i pos. 7307.29.10: IEOSNT-14-284-01.

Tariferingsforslag: 7307 291090 (Rettelse Februar 2013}

Beskrivelse:Krydsstykke med tilhørende nuts og ferruler

Mærke:[x7] Cross Union

Emballage:Prøvepose

Modtaget:31-01-2013

[Instituttet] har modtaget en "Cross union", som kan findes på side 40 i det medsendte katalog fra [virksomhed1]. Varen består af et korsformet rørstykke, der ved alle fire grene er forsynet med klemringssamlinger med omløber ("nut") og to klemringe/ferruler. Ved hjælp af krydsstykket kan der samles fire glatte rør i en kors-form. Nutten er Indvendigt belagt med et hvidligt lag. Både krydsstykket og nutten er mærket med cifrene 316, som angiver en stålkvalitet.

Stålkvalitet 316 (AISI 316) opfylder bestemmelse 1. e) til kapitel 72. Efter angivelsen I kataloget på side 10 nederst til højre angiver artikelnummeret også det valgte materiale, f.eks. står "SS" (stainless steel) for stålkvalitet AIS! 316, altså rustfrit stål. Den foreliggende vares artikelnr. starter med "SS".

Efter [Instituttet]s opfattelse kan den foreslåede pos. 7307.22.10 udelukkes, da vi mener at en muffe er et rørstykke med indvendigt gevind eller uden gevind, der samler to rør enten ved iskruning eller ved at skubbe rørene ind I muffen.

I de FB 73-13 "Bemærkninger til KN-underposition 7307.23.90" står at krydsstykker henhører under "andre varer". Da den foreliggende vare har gevind og er lavet af rustfrit stål, vil [Instituttet] foreslå, at det foreliggende krydsstykke tariferes analog til de førnævnte varer I pos. 7307.29.10, som andre varer med gevind. Der findes irske BTOer der tariferer sammenlignelige varer i samme position: IEOSNT-14-458-04-1 og IEOBNT-14-284-02.

Tariferingsforslag: 7307 2910 90 (Rettelse Februar 2013)

Der er af begge parter fremlagt BTI’er til dokumentation for påstandene.

SKATs afgørelse

SKAT har for perioden 15. oktober 2010 – 31. august 2013 efteropkrævet told og importmoms med henholdsvis 1.324.188 kr. og 331.047 kr., i alt 1.655.235 kr., for 664 indførsler af 10 forskellige rørfittings.

Som begrundelse er anført:

”(...)

I henhold til artikel 20 stk. 6 består tarifering af en vare i, at det efter de gældende regler fastslås hvilken underposition i Den Kombinerede Nomenklatur den pågældende vare henhører under.


Tarifering af varer skal ske med hjemmel i positions- og underpositionsteksterne og afsnits-, kapitel- og underpositionsbestemmelserne jf. ”Almindelige tariferingsbestemmelser” (ATB) 1 og 6 til Toldtariffen samt de øvrige ATB bestemmelser.

De importerede fittings er blevet tariferet som ”af rustfrit stål”, og dette er af SKAT blevet fastlagt som værende korrekt.


Virksomheden har anvendt toldpositionen 7307.22.10.90 som omfatter muffer med gevind, af rustfrit stål. De af virksomheden importerede fittings, er alle enten forsynet med omløbere og/eller klemringe, tillige med at nogle af dem har udvendige gevind.


SKATs opfattelse af en muffe er, at det er et ikke-bøjet rørstykke med indvendigt gevind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen.


For et rørstykke med udvendigt gevind benyttes ikke betegnelsen muffe, men derimod udtrykket ”nippel”. Hvis der er møtrikker eller lignende på varen, er det normalt at anvende betegnelsen ”Union” herfor.


I tariferingshjælpemidlet ”Forklarende Bemærkninger” som er retningsgivende for varers tarifering i Toldtariffen, er følgende anført under toldposition 73.07:

”(...)
Positionen omfatter således..., samleled eller muffer,..., nipler,...

(...)”

På baggrund heraf må det udledes, at muffer og nipler ikke er synonymer, men to selvstændige type produkter.

De omhandlede fittings, importeres af virksomheden i mange forskellige størrelser og varianter. 10 stk. vareprøver er indsendt til SKAT, og de er et repræsentativt udsnit af alle virksomhedens artikler, som er blevet tariferet under toldposition 7307.22.10.90, jf. virksomheden. Administrerende direktør ([person1]) erklærede sig enig heri ved møde den 18. januar 2013 på virksomhedens adresse.


De 10 stk. vareprøver er alle blevet sendt til analyse hos [Instituttet] og resultatet heraf fremgår af ”Bilag B”.


[Instituttet] konkluderer, at alle 10 stk. vareprøver, i overensstemmelse med SKATs opfattelse, ikkekan betragtes som muffer.


På baggrund af [Instituttet]s oplæg, som SKAT er enig i, henføres de enkelte artikler hver især til følgende toldposition:

(...)

Begrundelserne for hver enkelt artikel er individuel (her henvises til ”Bilag B”), men sammenfattende har artiklerne enten udvendigt gevind, er forsynet med omløbere og/eller klemringe eller er at betragte som et rørknæ, et T-stykke eller Krydsstykke jf. tariferingshjælpemidlet ”Forklarende Bemærkninger” som er retningsgivende for varers tarifering i Toldtariffen, hvilket gør at der ikke kan være tale om muffer.

(...)

En udstedt BTO i Irland (IE 08NT-14-284-03) jf. ”Bilag C”, på en artikel magen til den af virksomhedens artikel (2) [x1], fik SKAT til at rette henvendelse til de irske myndigheder for at få en uddybende forklaring på den valgte toldposition. SKATs holdning til artiklen i den udstedte BTO var nemlig, at det ikke var en muffe. Korrespondancen fremgår af ”Bilag C”, og heri kan det læses, at de irske myndigheder har tilbagekaldt den udstedte BTO.


Der er udstedt BTO’er i henholdsvis Tyskland og Polen (PLPL-WIT-2009-00408 og DE542/13-1) på artikler, som er sammenlignelig med den artikel, der var omfattet af den tilbagekaldte irske BTO (IE 08NT-l4-284-03). Ved begge disse BTO’er, er artiklen blevet henført under toldposition 7307.99.10. Artiklerne er ikke af rustfrit stål og har derfor ikke samme varekode. Opdelingen er dog tilsvarende opdelingen for varer af rustfrit stål. Analogt hermed kan det udledes, at såfremt artiklerne havde været af rustfrit stål, så ville toldpositionen have heddet 7307.29.10.


Som følge af ovenstående skal fittings fra henholdsvis [virksomhed1] AG i Schweiz og [virksomhed2] i USA henføres til toldpositionerne 7307.22.90.90 og 7307.29.10.90 med en toldsats på 3,70 %.


Der er derfor opstået toldskyld efter TK 201 på i alt 1.327.638,40 kr. Dette beløb skal efteropkræves jf. TK art. 220.


Toldskyld for import før 13. oktober 2010 efteropkræves ikke, jf. TK art 221, stk. 2.

(...)

Det bemærkes, at SKAT alene har opkrævet et toldbeløb på 1.324.188 kr. og dermed ikke et beløb på 1.327.638,40 kr.

SKAT har nedenstående bemærkninger til de af virksomheden indkomne kommentarer:

(...)


Ad A). Tariferingsprincipper

SKAT er enig i virksomhedens følgende udsagn:

de af [virksomhed3] importerede produkter er såkaldte ”Tube or pipe fittings”,
toldposition 7307.22 omfatter ”Rørknæ, rørbøjninger og muffer, med gevind,
toldposition 7307.29 er en opsamlingsposition med overskriften ”Andre varer”,
at toldposition 7307.22 derfor indeholder en mere præcis varebeskrivelse for ”Rørknæ, rørbøjninger og muffer, med gevind” end varebeskrivelsen ”Andre varer” i toldposition 7307.29 og
at den mest præcise beskrivelse altid har første prioritet, når en toldposition for en vare skal fastlægges jf. ATB 3 a).

MEN årsagen til, at SKAT for 7 af de i alt 10 grupper ikke er enig med virksomheden i, at produkterne henhører under toldposition 7307.22, og derimod under 7307.29 er, at SKAT ikke anser produkterne i grupperingerne ”Straight Fittings (2), (3), (4) og (5)”,”Tees (8)”, ”Cross (9)” og ”Tube Adapters (10)” som værende et rørknæ, en rørbøjning eller en muffe. Som følge heraf kan ATB 3 a) ikke føre til en tarifering i toldposition 7307.22.

KN er baseret på den internationale konvention om det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem benævnt ”det harmoniserede system” eller forkortet ”HS”. HS udgør de første 6 cifre i varekoden, mens resten fastlægges af EU i KN og taric.


HS er blevet suppleret med sine egne forklarende bemærkninger (FB/HS), som udgives på engelsk og fransk. SKAT har oversat disse til dansk og udgivet dem sammen med de forklarende bemærkninger til den kombinerede nomenklatur (FB/KN), som vedtages af EU Kommission. Dette samlede værk betegnes ofte blot FB.

Selv om FB/KN kan henvise til FB/HS, erstatter de ikke sidstnævnte, men bør betragtes som et supplement og anvendes sammen med dem.

FB er ikke juridisk bindende, men er retningsgivende for tariferingen, da de angiver EU’s anvendte fortolkninger af de gældende positionstekster og bestemmelse m.v.

Virksomheden anfører, at WCO’s toldvejledning (FB/HS) ikke indeholder nogen definition af begrebet muffe (sleeves på engelsk) og på baggrund heraf mener virksomheden ikke, der er belæg for den (efter virksomhedens opfattelse) indskrænkende fortolkning af, at en muffe alene kan have indvendige gevind.


FB/HS indeholder ikke en udtømmende liste/definitioner af alle produkter i toldtariffen. SKATs holdning til, hvad en muffe er, er efter SKATs opfattelse ikke indskrænkende, men udtryk for den gængse opfattelse af, hvad en muffe er.


Der er ikke tale om en indskrænkende tolkning af positionsteksten til 7307.22 ”Rørknæ, rørbøjninger og muffer, med gevind”, når det af SKAT vurderes til at omfatte muffer med indvendige gevind. En muffe kan ikke have andet end et indvendigt gevind, da det ellers ikke længere er en muffe, men efter gængse praksis så er en nippel, hvis den har udvendigt gevind.


Ad B). BTO’er

SKAT har ikke modtaget dokumentation, der beviser, at [virksomhed1]s øvrige forhandlere i Europa ikke skulle have været udsat for samme fortolkning af begrebet ”muffer med gevind”. SKAT kan derfor ikke forholde sig til dette udsagn.


De fremlagte 5 tyske BTO’er, der efter virksomhedens opfattelse dokumenterer, at andre EU-lande anvender toldposition 7307.22 på de omhandlede produkter, er efter SKAT’s vurdering ikke dokumentation for, at de i sagen omfattede produkter kan henføres under toldposition 7307.22. Dette skyldes at:

1) De i sagen omfattede produkter er ikke direkte sammenlignelige med produkterne i de fremlagte BTO’er og

2) De fremlagte BTO’er bekræfter blot efter SKAT’s opfattelse, at muffer med gevind, er muffer med indvendige gevind, da dette er tilfældet for produkterne i de fremlagte BTO’er.

SKAT har henvist til 5 tyske BTO’er og en polsk BTO i sin argumentation for, at produkterne i sagen ikke er at betragte som muffer med gevind. Det er korrekt, at de 5tyske BTO’er er udløbet, og at det for de 4 af dem gælder, at den anvendte toldposition ikke længere findes, men det er her vigtigt at pointere:

1) at BTO’erne har været gældende i alle 6 år som en BTO er gyldig

2) at selv om de anvendte toldpositioner ikke længere findes, så er produkterne (der er direkte sammenlignelige med de af virksomheden importerede produkter) blevet henvist til en anden undertoldposition end 7307.22 under fittings afsnittet.


Da toldposition 7307.22 også fandtes dengang BTO’erne blev udstedt, og også dengang omhandlede muffer med gevind, viser BTO’erne efter SKATs opfattelse, at praksis i EU-regi altid har været, at de imponerede produkter ikke henhører under toldposition 7307.22.


For så vidt angår den polske BTO (der stadig er gyldig) anfører virksomheden at den ingen relevans har, idet det omhandler et ikke-sammenstøbt produkt. SKAT er af den opfattelse, at bortset fra materialet, så er produktet direkte sammenligneligt i udformning - i særdeleshed vedr. gevind - med f.eks. virksomhedens importerede produkt [x1] jf. nedenfor 2 billeder af produktet:

(...)

Virksomhedens indlæg om, at en VVS muffe er et helt andet produkt end en Tube-fitting, og at produkterne til tube-fitting er dyre og højt forædlede varer i sammenligning med VVS produkter, er for nærværende sag uvedkommende, idet tarifering af en vare ikke tager udgangspunkt, i hvilken branche produkterne anvendes i. I toldtariffens forstand er en fitting blot en fitting, hvad enten den er til VVS-industrien eller til eksempelvis den petro-kemiske industri. Som følge heraf henhører begge typer under 7307.


Ad C). Fysiske kontroller foretaget af SKAT

SKAT blev til møde den 1. juli 2013 forelagt kopier af 3 kontrolrapporter fra SKAT, hvor der har været kontrol af virksomhedens sendinger. Idet SKAT fejlagtigt ikke havde været opmærksomme på disse i det oprindelige udarbejdede ”forslag til afgørelse”, dateret den 31. maj 2013, blev dette tilbagekaldt den 10. juli 2013.


SKAT har efterfølgende undersøgt, om der foreligger yderligere lignende kontroller af virksomhedens sendinger, og gennemset disse, med henblik på en vurdering af om EF-toldkodeksens regler om myndighedsfejl (art. 220, stk. 2, litra b) og/eller særlig toldgodtgørelse (art. 239) kan finde anvendelse.

Artikel 220, stk. 2, litra b) i Toldkodeksen

I forbindelse med sagsafslutning skal der tages stilling til, om der eventuelt foreligger myndighedsfejl, som kan begrunde, at vi kan undlade at efteropkræve toldbeløbet i henhold til TK art. 220, stk. 2, litra b).

Ifølge nævnte artikel bogføres importafgifter ikke efterfølgende, når følgende fire kumulative betingelser er opfyldt:

1. Beløbet er ikke blevet bogført som følge af en fejl, som toldmyndigheden selv har begået.
2. Denne fejl kunne debitor ikke med rimelighed forventes at have opdaget.
3. Debitor har i forbindelse med toldangivelsen overholdt samtlige bestemmelser i gældende forskrifter.
4. Debitor har handlet i god tro.

Sådanne sager skal bedømmes individuelt efter de foreliggende omstændigheder. Et informationsdokument vedrørende anvendelse af TK artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 udgivet af Toldkodeksudvalget, Toldfritagelsesgruppen kan anvendes som støtte for den individuelle bedømmelse.

Ad 1. Fejl begået af toldmyndigheden selv:

Fejlen skal sædvanligvis kunne tilskrives en aktiv adfærd fra toldmyndigheden for at kunne give anledning til en berettiget forventning hos debitor. Som fejl begået af toldmyndighederne anses bl.a.:


Forkert tolkning eller anvendelse af gældende retsregler i forbindelse med fysisk kontrol af varerne.

I denne virksomhed har SKAT foretaget fysiske kontroller, hvor varerne er blevet inspiceret i 3 tilfælde. De vareposter, der er blevet kontrolleret i disse tilfælde, har ikke været vareposter omhandlende toldposition 7307.22.10.90, og der har dermed ikke været taget stilling til ”muffe ”-problematikken tidligere.


I forbindelse med virksomhedens indførsel (2008 [...10] af 13. oktober 2008) er der foretaget fysisk kontrol af sendingen. Af afslutningsskrivelsen dateret den 19. november 2008 fremgår det, at kontrollen udelukkende har kontrolleret den angivne varekode for varepost 7 (toldposition 8481.80.99.90) og at produkterne (lynkoblinger) tariferet herunder er blevet vurderet som værende tariferet korrekt.

Ved indførsel af 10. april 2011(2011 [...11]) er der ligeledes blevet foretaget fysisk kontrol. Af risikoanalyseresultatet fremgår det, at varepost 7 (toldposition 8205.59.80.00) er blevet udtaget til kontrol. Af kvitteringsskrivelsen dateret den 10. april 2011 fremgår det, at kontrollen er foregået på [virksomhed4] adresse i [by1], og at der er kontrolleret varekode, varebeskrivelse og toldværdi. SKAT præciserer i skrivelsen, at der ikke er truffet nogen afgørelse i forbindelse med den gennemførte kontrol, hvilket også bekræftes af, at der ikke er vedlagt en klagevejledning. SKAT har fejlagtigt ikke fået påført i kvitteringsskrivelsen til virksomheden, at kontrollen kun omhandlede varepost 7.

Ved indførsel 2013 [...12] af 10. januar 2013 er der ligeledes foretaget fysisk kontrol. Af risikoanalyseresultatet og kvitteringsskrivelse til virksomheden, fremgår det, at kontrollen har omhandlet varepost 6 (toldposition 7307.23.10.90) og at der er blevet kontrolleret varekode, varebeskrivelse og toldværdi. SKAT præciserer ligeledes her i kvitteringsskrivelsen, at der ikke er truffet nogen afgørelse i forbindelse med den gennemførte kontrol, hvilket også bekræftes af, at der ikke er vedlagt en klagevejledning.

Udover ovenstående 3 fysiske kontroller, har der i virksomheden været foretaget 5 såkaldte MOFIA-kontroller. MOFIA-kontroller er udelukkende dokument-baserede kontroller der er faldet ud på baggrund af en risikoprofil i Toldsystemet.


Det drejer sig om følgende 5 sendinger:

1) 2010 [...13] af 14. april 2010

Vp 7 (8481.30.99.90)

2) 2011 [...14] af 12. juni 2011

Vp 2 (7307.22.90.90)

3) 2013 [...15] af 8. januar 2013

Vp 5 (8481.80.11.90)

4) 2013 [...16] af 20. februar 2013

Vp 4 (8307.10.00.90)

5) 2013 [...17]af 3. marts 2013

Vp 10 (7311.00.11.90)

Idet ovenstående 5 kontroller kun er baseret på dokument-kontrol, så har det af SKAT kun været vurderede skøn af de angivne toldpositioner. For alle 5 kontroller er der i kvitteringsskrivelserne til virksomheden anført følgende:

”Vi skal præcisere, at SKAT ikke har truffet nogen afgørelse i forbindelse med den gennemførte kontrol”

og


”SKAT er derfor også på et senere tidspunkt berettiget til at foretage yderligere kontrol og eventuelt på grundlag heraf foretage yderligere efteropkrævning m.v., såfremt det derved måtte vise sig, at de til SKAT afgivne oplysninger ikke har dannet grundlag for en korrekt efteropkrævning af told og andre afgifter. ”

Af risikoanalyseresultaterne hos SKAT fremgår det tillige, at de udtagne vareposter jf. ovenstående, ikke omhandler produkter som virksomheden har angivet som ”muffer”. På kvitteringsskrivelserne fra SKAT til virksomheden specificeres det ikke om kontrollen kun har omhandlet en varepost eller hele sendingen.

Ydermere har der i virksomheden været foretaget 4 dokument-kontroller, som er faldet ud som stikprøver i risikoprofil-modulet i Toldsystemet.

Der er tale om følgende 4 sendinger:

1) 2011 [...18] af 19. april 2011

Vp 2 (3926.90.97.90)

2) 2012 [...19] af 23. februar 2012

Vp 3 (8481.80.11.90)

3) 2012 [...20] af 16. december 2012

4) 2013 [...21] af 6. maj 2013

Vp 10 (3917.31.00.90)

Vp 9 (8481.30.99.90)

Fælles for disse 4 kontroller er, at der som i de øvrige ovenfor nævnte sager udelukkende vurderes på den varepost, som er faldet ud i risikoprofilen. Der foretages et skøn/en vurdering af den angivne toldposition og toldværdi, udelukkende på baggrund af de dokumenter, som SKAT har anmodet om hos speditøren i forbindelse med stikprøven. Såfremt der intet er at bemærke for vareposten, kontaktes/informeres virksomheden ikke, men kun dennes repræsentant i form af speditøren.

Del-konklusion:
Overordnet set har der ikke i nogle af de i alt 12 kontroller været udtaget en varepost, hvor toldpositionen 7307.22.10.90 har været angivet, og som derfor har omhandlet de fittings, som i sagen af virksomheden benævnes muffer.


SKAT har dog ikke i kvitteringsskrivelsen til virksomheden, præciseret hvilken varepost der har været taget ud til kontrol, i forbindelse med 1 fysisk kontrol (2011 [...11]) og ved de 5 MOFIA-kontroller.


Der kan derfor ikke være tale om en fejl begået af toldmyndighederne, da SKAT ikke har kontrolleret tariferingen af de omfattede fittings. Da alle 4 betingelser skal være opfyldt, er der ikke mulighed for at undlade efteropkrævning efter TK art. 220, stk. 2.

Ad 2. Fejl som med rimelighed kan eller ikke kan forventes opdaget:

For at vurdere om den fejl toldmyndigheden har begået med rimelighed kunne være blevet opdaget af en virksomhed, der handler i god tro, skal der især tages hensyn til fejlens nærmere beskaffenhed og til den pågældende virksomheds erfaring og agtpågivenhed. Den omstændighed, at toldmyndigheden har begået en fejl, er ikke tilstrækkelig til, at virksomheden ikke med rimelighed kunne forventes at have opdaget fejlen.

Man er således nødt til at bedømme

• Fejlens beskaffenhed,

• Virksomhedens erfaring og

• Virksomhedens agtpågivenhed.

Ved bedømmelse af fejlens beskaffenhed må man undersøge, om den relevante lovgivning kan betragtes som kompliceret.


I det aktuelle tilfælde har det været svært for virksomheden at udlede, der kun var tale om kontrol af specifikke vareposter ud fra de udsendte kvitteringsskrivelser.

Men kompleksiteten i lovgivningen omkring tariferingen af de omhandlede fittings har ikke på noget tidspunkt været betragtet som komplekst. Der har i al fald fra Kommissionens side aldrig været tvivl om tariferingen af produkterne, idet der ikke forefindes tilføjelser eller rettelser til de Forklarende Bemærkninger til KN med henblik på en ensartet anvendelse af den Kombinerede Nomenklatur, ligesom der ikke er vedtaget tariferingsforordninger for tilsvarende produkter.

Med hensyn til virksomhedens erfaring på området må det konkluderes, at den på tidspunktet for fejlenes opståen var ret så erfaren:


Virksomheden er blevet importør registreret 1. februar 2004.

Første import (ikke i toldposition 7307.22.10.90) skete i februar måned 2004, mens den første import i toldposition 7307.22.10.90 af fittings, der af virksomheden bliver betragtet som muffer, skete den 5. marts 2004. Som tidligere nævnt foretog toldmyndigheden sin første kontrol af virksomhedens importer i oktober måned 2008, og hverken i denne eller efterfølgende kontroller er fokus rettet på de fittings af de typer, som er omfattet af denne sag.

Med hensyn til virksomhedens agtpågivenhed må det siges, at det generelt er virksomheden selv, der skal undersøge, hvilke regler der gælder for den transaktion. der gennemføres, og hvilke importafgifter der forfalder til betaling. Hvis virksomheden er i tvivl om, hvorvidt de oplysninger, der angives, er korrekte, skal den endvidere forhøre sig skriftligt (eksempelvis anmode om BTO) og på alle måder søge at få opklaret, om tvivlen er berettiget eller ikke.

I det aktuelle tilfælde har virksomheden i forbindelse med den fysiske kontrol foretaget af 2011 [...11] og de 5MOFIA-kontroller modtaget kvitteringsskrivelser, hvoraf det ikke præcist fremgår hvilken varepost der har været udtaget til kontrol. Men virksomheden kunne på baggrund af sin erfaring og den nødvendige agtpågivenhed allerede på disse tidspunkter have vidst, at der kunne være en tariferingsproblematik omkring deres import af fittings som muffer. Havde virksomheden foretaget undersøgelser omkring tariferingen af denne type produkter i eksempelvis BTO-databasen, ville virksomheden have set, at der forelå adskillige BTO’er fra henholdsvis Tyskland, Polen og Irland, som ikke tariferede direkte sammenlignelige produkter i toldposition 7307.22.10.90.

BTO’en med nummer IE08NT-14-284-03 har tariferet i 7307.22.10.90, men virksomheden ville ikke i god tro kunne påberåbe sig kun den ene BTO som grundlag, da den i så fald ikke har udvist den nødvendige agtpågivenhed.


Ad 3. Debitor har i forbindelse med toldangivelsen overholdt samtlige bestemmelser i gældende forskrifter: Virksomheden har overholdt angivelsesreglerne, bortset fra ovenstående tariferingsfejl og toldværdifejl i nogle af angivelserne.


Ad 4. Debitor har handlet i god tro:

Der er ikke tegn på, at der kan være tale om svig i denne sag.

Konklusion
I en tidligere sag (REC 4/96), hvor Kommissionen traf beslutning om ikke at undlade efteropkrævning grundet påberåbelse af myndighedsfejl, blev det fastlagt, at selv om der har været adskillige dokument-kontroller i en virksomhed af de sendinger hvori der indgår produkter, som en senere efterkontrol ser på, så er dette ikke nok til at blive betragtet som en myndighedsfejl, idet varen fysisk ikke er blevet inspiceret.

Efteropkrævning af den for lidt erlagte told blev derfor iværksat.


Ud fra ovenstående er det SKATs vurdering at der ikke skal ske undladelse af efteropkrævning grundet myndigheds fejl, idet:

1) Der ikke er begået myndighedsfejl

2) Langt de fleste kontroller i virksomheden er foretaget ved dokument kontroller og

3) Virksomheden har ikke udvist den fornødne agtpågivenhed som kræves af en erfaren erhvervsdrivende.


Artikel 239 i Toldkodeksen

I forbindelse med sagsafslutning skal der tillige tages stilling til, om der eventuelt foreligger en særlig situation, som kan begrunde, at vi kan undlade at efteropkræve toldbeløbet i henhold til TK art. 239.


Ifølge nævnte artikel bogføres importafgifter ikke efterfølgende, når følgende to kumulative betingelser er opfyldt:


1. Der skal foreligge en særlig situation.

2. Debitor må ikke have begået urigtigheder eller udvist forsømmelighed.

Sådanne sager skal bedømmes individuelt efter de foreliggende omstændigheder, som støttemateriale kan et informationsdokument vedrørende anvendelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i EF-toldkodeksen anvendes. Dokumentet er udgivet af Toldkodeksudvalget, Toldfritagelsesgruppen.


Ad 1. Der skal foreligge en særlig situation:

Definitionen af en særlig situation er, at debitor befinder sig i en usædvanlig situation i forhold til andre erhvervsdrivende, der udøver samme aktivitet, og samt at hvis denne omstændighed ikke foreligger, skal debitor ikke have lidt tab som følge af efteropkrævning af afgifter.


I andre tilfælde skal betalingen af de efter lovgivningen skyldige afgifter betragtes som del af de normale erhvervsrisici, som påhviler en virksomhed.

SKAT vurderer, at virksomheden ikke befinder sig i en særlig situation, da virksomheden normalt hæfter både for betaling af importafgifter og for de til toldvæsenet indleverede dokumenters rigtighed. Efteropkrævning pga fejltarifering i de oprindelige angivelser er derfor ikke en særlig situation.


Situationen er heller ikke nævnt i de oplistede eksempler i GB artikel 900, 901 og 903, samt de øvrige nævnte situationer i informationsdokumentet.

Ad 2. Debitor må ikke have begået urigtigheder eller udvist forsømmelighed:

Kriterierne for at fastslå, om en erhvervsdrivende har handlet åbenbart forsømmeligt eller ikke, er de samme som dem, hvorefter det kan fastslås, om en fejl begået af toldmyndighederne i henhold til EF-toldkodeksens artikel 220, stk. 2, litra b), med rimelighed kunne forventes opdaget af den erhvervsdrivende. Der bør altså især tages hensyn til den præcise beskaffenhed af fejlen og den erhvervsdrivendes erfaring og agtpågivenhed.


Under punkt om TK artikel 220, stk. 2, litra b) var det SKATs konklusion, at virksomheden ikke havde udvist den fornødne agtpågivenhed jf. ovenfor.

Konklusion
SKAT vurderer derfor at der heller ikke kan være tale om særlig toldgodtgørelse jf. ovenstående argumenter.

(...)

Ad E). øvrige forhold:

SKAT er ikke af den opfattelse, at der foretages enegang fra SKAT med hensyn til tolkningen, af hvad toldposition 7307 og 7307.22 omfatter. Dette har SKAT dokumenteret i form af udstedte BTO’er fra andre lande jf. ovenstående punkt B). SKAT er af den holdning, at praksis på området med hensyn til tarifering af lignende produkter altid har været, at der ikke er tale om en muffe i toldtariffens forstand.

For så vidt angår de 3 fremlagte afgørelser fra USA, så kan SKAT hverken be- eller afkræfte, om disse afgørelser omhandler produkter lignende dem i denne sag, idet der ingen billeder foreligger/ikke fremgår klart om der er tale om indvendige/udvendige gevind. Kun en BTO fra et medlemsland af EU er bindende for toldmyndighederne i EU - og det kun over for den konkrete modtager af BTO’en.

Den fremlagte compliance publikation udgivet af U.S. Customs and Boarder Protection omkring tarifering af varer omfattet af toldposition 7307 anfører ganske rigtigt, at muffer med gevind af rustfrit stål henhører under US undertoldposition 7307.22.1000 (svarende til EU toldposition 7307.22.10.90), og der er henvist til billeder heraf på side 10 i publikationen. SKAT vil dog pointere, at der intet sted i publikationen står anført, at mufferne også kan være med udvendigt gevind. De billeder, hvortil der henvises, illustrerer således også kun muffer med indvendigt gevind, hvilket er i overensstemmelse med SKATs holdning.

1.6 SKATs endelige afgørelse

På baggrund af ovenstående fastholder SKAT sit forslag til afgørelse af 4. september 2013. Virksomheden efteropkræves et toldbeløb på 1.324.188,00 kr. grundet ændring af tarifering til toldposition 7307.22.90.90 for 3 grupper af fittings og toldposition 7307.29.10.90 for 7 grupper af fittings fra leverandørerne [virksomhed1] AG i Schweiz og [virksomhed2] i USA. ”

Toldstyrelsen har i indlæg af 18. december 2018 udtalt følgende i forhold til Skatteankestyrelsens kontorindstilling af 26. oktober 2018:

” Toldstyrelsen er blevet anmodet om en udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling i denne sag.

Toldstyrelsen har lagt til grund, at klagen og kontorindstillingen kun omfatter halvdelen af varerne omfattet af den oprindelige afgørelse, da virksomheden har tilkendegivet at være enige i afgørelsen for de varer, der betegnes som elbows, crosses osv. (nr. 1, 6, 7, 8 og 9).

Kontorindstillingen er, at Toldstyrelsens (Tidligere SKAT) afgørelse (j.nr. 12-146548) ændres, hvilket ikke kan tiltrædes med følgende begrundelse:

Der er ikke tale om indskrænkelse af en position, da der er enighed om, at der er tale om rørfittings i position 7307.

Uenigheden drejer sig derimod om, hvad der er omfattet af en KN-kode (7307 22 10). Der foreligger ingen definition i hverken supplerende bestemmelser til KN eller i de forklarende bemærkninger til KN om, hvad der forstås med ”muffer”.

Som angivet i kontorindstillingen fra Skatteankestyrelsen, så fremgår det af EU Domstolens faste retspraksis, at fastlæggelsen af betydningen og rækkevidden af udtryk, som ikke er defineret i fællesskabsretten, skal ske efter deres normale mening i sædvanlig sprogbrug. Ifølge Politikens Nudansk Ordbog er definitionen på en ”muffe” et kort stykke rør der omslutter og forbinder enderne på to rør, hvorimod definitionen på en ”nippel” et rør med udvendigt gevind til samling af to rør med indvendigt gevind i enderne. Det fremgår endvidere af Karl Meyers Vareleksion, omfattende alle vigtige handelsvarer fra 1941, at definitionen på en ”nippel” er et kort Rørstykke, udvendigt forsynet med Rørgevind; benyttes til indvendig Forsyning af to Rørstykker.

Der er således forskel på, hvad der forstås ved ”muffe” og ”nippel”, også selvom de har samme anvendelsesformål (at fungere som samleled for rør). KN-kode 7307.22. 10 omfatter kun muffer – niplerne er ikke nævnt, og er derfor ikke omfattet af denne KN-kode.

Toldstyrelsen er derfor fortsat af den opfattelse, at efter sædvanlig sprogbrug er de omhandlede varer ikke muffer, da de ikke opfylder ovenstående definition af en muffe. De skal derfor tariferes som ”andre varer med gevind” under KN-kode 7307.29.10.

De andre sprogudgaver af KN-koden giver ikke anledning til anden fortolkning efter Toldstyrelsens opfattelse, men ikke desto mindre har Toldstyrelsen forespurgt de øvrige EU-lande ved det 195. møde i Toldkodeksudvalget for Tekstil/Mekanik/Diverse-kapitlerne (CCC_NOM).

Til dette har 19 EU-lande ved bordrunde tilkendegivet, at de er af samme opfattelse som Toldstyrelsen, således at de omhandlede varer ikke skal tariferes under KN-kode 7307.29.10 som ”muffer”. De øvrige lande udtalte sig ikke, men der var ingen, der gav udtryk for at være uenige i Toldstyrelsens opfattelse.

Endvidere har formanden for Toldkodeksudvalget for Tekstil/Mekanik/Diverse-kapitlerne (CCC_NOM) tilkendegivet sin mening til Toldstyrelsen, som er følgende:

De omhandlede varer er for komplekse til at blive tariferet som en ”muffe”.

Det der normalt betegnes som en ”muffe” er mindre komplekse cylindriske beslag med et indvendigt gevind. De omhandlede varer er efter formandens opfattelse en kombination af en nippel og en muffe og er for kompleks til at blive betragtet som en muffe.

Formanden har endvidere gennemset den tjekkiske og franske udgave af KN og ud fra disse, kan begrebet ”muffe” ikke ses at finde anvendelse i forhold de til omhandlede varer.

Toldstyrelsen fastholder derfor, at varerne ikke kan betragtes som ”muffer” under KN-kode 7307.22.10, og derfor skal tariferes som ”andre varer med gevind” under KN-kode 7307.29.10.

Toldstyrelsen fastholder derfor, at SKAT’s oprindelige afgørelse er korrekt.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt principal påstand om, at SKAT skal anerkende, at de af klager importerede ”straight tube fittings” skal henføres under position 7307.22.10.90 som muffer, af rustfrit stål med gevind og, at det er med urette, at SKAT har efteropkrævet told med 3,7 % på værdien af disse.

Der er nedlagt subsidiær påstand om, at der skal indrømmes told- og momsgodtgørelse efter EF-Toldkodeksens artikel 236, jf. artikel 220, stk. 2, litra b), og momslovens § 45, stk. 4.

Til støtte herfor er anført:

”(...)

”Når en toldposition for en vare skal fastlægges, gælder følgende tariferingsprincipper i prioriteret rækkefølge, jf. herved KN-forordningen og Toldvejledningens afsnit A.4.2:

1) Den mest specificerede varebeskrivelse
2) Det karaktergivende materiale eller bestanddel
3) Position med højeste nummer.

Det bemærkes videre, at der er tale om bindende principper for SKAT.


3.1.1 Varebeskrivelsen i de to omhandlede toldpositioner 7307.22.10.90 og 7307.29.10.90
Det skal indledningsvis bemærkes, at de første 6 positioners tekst er integrerede dele af nomenklaturen, som er juridisk bindende, og at disse anvendes world wide på basis af forarbejder gjort af WCO.

Teksten for toldposition 7307.22.10.90 indeholder følgende ord:

• ”Tube or pipefittings (for example, couplings, elbows, sleeves), of iron or steel.

• Position 7307.22 har følgende overskrift: ”Threades elbows, bends and sleeves” (Threades betyder gevind).

• Toldposition 7307.22.10 indeholder ordet: ”Sleeves”.

• Position 7307.22.10.90 indeholder ordet: ”Other”.

Det kan således konstateres, at teksten til toldposition 7307.22.10.90 er en såkaldt definitionsbestemmelse og ikke en afgræsningsbestemmelse, idet sidstnævnte kategori af tariferingsbestemmelse alene beskriver varer, som ikke henhører under det pågældende kapital.

Derudover rummer teksten for ovennævnte toldposition muffer med gevind af stål.

Teksten for toldposition 7307.29.10.90 har følgende ordlyd

•Toldposition 7307.29 indeholder ordet: ”Other” (lig “andre”)

• 7307.29.10 indeholder ordet: ”Threades” (lig ”gevind”).

• Position 7307.29.10.90 indeholder igen ordet: ”Other” (lig ”andre”)

Det kan konstateres, at toldposition 7307.29.10.90 er en meget generel opsamlingsbestemmelse, som i realiteten skal opsamle alle ”andre” produkter, som ikke er mere præcist beskrevet i en anden toldposition.

Det gøres gældende, at de såkaldte straight tube fittings skal klassificeres som omfattet af toldposition 7307.22.10.90, hvorfor der ikke er grundlag for efteropkrævning af told vedrørende Straight tubefittings.


Toldposition 7307.22.10.90 omfatter ifølge varebeskrivelsen såkaldte rørfittings i form af bl.a. couplings, unions og sleeves (fittings), når blot disse er af stainless steel og straight (lige). Altså omfatter toldpositonen samleled som er lige. Det fremgår intet sted i de forklarende bemærkninger eller andet sted, at muffer og/eller samleled
(”couplings, unions og sleeves (fittings)”) ikke må have udvendige gevind.

I tilknytning hertil gøres det gældende:

at de af [virksomhed3] importerede produkter er såkaldte ”Tube or pipe fittings”,

at toldposition 7307.22 angiver at omfatte ”Threades elbows, bends and sleeves”, hvilken ordlyd rummer alle de ti omhandlede typer af tube sleeves,

at toldposition 7307.29 er en generel og upræcis opsamlingsbestemmelse, jf. overskriften ”Other”,

at det derfor kan konstateres, at toldposition 7307.22 indeholder en mere præcise varebeskrivelse; ”Threades elbows, bends and sleeves” (Threades betyder gevind), end den meget generelle og upræcise varebeskrivelse i toldposition 7307.29 (”Other”),

at den mest præcise beskrivelse altid har første prioritet, når en toldposition skal fastlægges, jf. de ovenfor anførte prioriteringsregler, som fremgår af toldvejledningens afsnit A.4.2, hvorfor også prioriteringsreglen fører til, at toldposition 7307.22 er korrekt.

Det kan således konstateres, at både toldpositionens ordlyd som prioriteringsreglerne fører til, at toldposition 7307.22 er korrekt.

3.1.2 Fortolkning af varebeskrivelsen

SKAT anfører på side 3 i sagsfremstillingen følgende begrundelse for efteropkrævningskravet:

SKATs opfattelse af en muffe er, at det er et ikke-bøjet rørstykke med indvendigt genvind eller helt uden gevind, der samler to rør ved at skrue dem ind i muffen eller bare skubbe dem ind i muffen.

For et rørstykke med udvendigt gevind benyttes ikke betegnelsen muffe, men derimod udtrykket ”nipple”. Hvis der er møtrikker eller lignende på varen, er der normalt at anvende betegnelsen ”Union” herfor.

I tariferingshjælpemidlet ”Forklarende Bemærkninger” som er retningsgivende for varens tarifering i Toldtariffen, er følgende anført under toldposition 73.07:

” (...)

Positionen omfatter således ..., samleled eller muffer, ... nipler, ... (...). ”

Det bemærkes, at teksten i tariferingshjælpemidlet ”Forklarende Bemærkninger” under toldposition 7307, som er retningsgivende for varens tarifering i Toldtariffen, i sin fulde tekst på dansk lyder således:

”Denne position omfatter rørfittings af jern eller stål, der hovedsagelig anvendes til samling af røråbninger, til at forbinde rør til apparater eller til lukning af røråbninger. Positionen omfatter imidlertid ikke varer, der anvendes ved installation af rør, og som ikke udgør en integreret del af selve rørledningen (f.eks. bøjler, holdere og lignende hjælpeanordninger, der blot er beregnet til at fastholde og understøtte rørene på mure og vægge, spændebånd (slangebindere) eller kraver (slangebindere) til brug ved montering af rørslanger på stive rørledninger, haner, overgangsstykker m.v.) (pos 73.25 eller 73.26).

Samlingen tilvejebringes på en af følgende måder:

• Ved sammenskruning, når der anvendes støbejerns- eller stålfittings med gevind.

•Ved svejsning, når der anvendes stålfittings til stuk- eller døllesvejsning. I tilfælde af stuksvejsning har fittings og rør lige afskårne eller affasede ender.

•Ved simpel sammenskubning, når der anvendes løse stålfittings.

Positionen omfatter således flade flanger og flanger med smedede kraver, rørknæ, rørbøjninger og returbøjninger, reduktionsmuffer, T-stykker, rørkryds, kopper og propper, overlagte studsender, fittings til rørformede gelændere og konstruktioner, etagebøjninger, flergrenede rørstykker, samleled eller muffer, vandlåse med renseprop, nipler, forskruninger, klamper og kraver

Undtaget fra positionen er:

a) Klamper og andre anordninger, specielt udformet til samling af konstruktionsdele (pos 73.08).
b) Bolte, møtrikker, skruer m.v., som anvendes ved montering af rørfittings (pos 73.18).
c) Termobælge og ekspansionssamlinger (pos 83.07).
d) Bøjler, holdere og lignende hjælpeanordninger som ovenfor beskrevet; rørpropper, med eller uden gevind, forsynet med en ring, krog m.v. (f.eks. til fastgørelse af tøjsnore) (pos 73.26).
e) Fittings udstyret med haner, ventiler m.v. (pos 84.81).
f) Isolerede forbindelsesdele til elektriske installationsrør (pos 85.47).
g) Forbindelsesstykker til samling af cykel- og motorcykelstel (pos 87.14) ”.


Der er således ikke støtte i tariferingshjælpemidlet ”Forklarende Bemærkninger” under toldposition 73.07, for den af SKAT hævdede indskrænkende fortolkning af, hvilke varer der hører under toldposition 7307.22.10.90, herunder en indskrænkende fortolkning af varebeskrivelsen, som medfører, at [virksomhed3]s straight tube fittings ikke er omfattet af denne toldposition.

Videre gøres det gældende,

at WCO’s toldvejledning, som finder anvendelse world wide i relation til definition af begreber ikke indeholder nogen definition af begrebet sleeves (muffe). Der er derfor ikke belæg for den af SKAT hævdede indskrænkende fortolkningen, hvorefter en muffe alene kan have indvendige gevind,

at sidstnævnte yderligere understøttes af, at bestemmelsen i toldposition 7307.22 er en definitionsbestemmelse og ikke en afgrænsningsbestemmelse, hvorfor en overskrift, der indeholder ordet ”gevind” ikke kan fortolkes indskrænkende til at skulle være indvendige gevind for at være omfattet af definitionen.

3.1.3 Krav om ensartet klassificering

Som anført er de seks første cifre i toldpositionen ens world wide som følge. af det arbejde, som er gjort i WCO regi, hvilket skal medføre en ensartet kvalifikation af varer world wide.

I tilknytning hertil vedlægges kopi af afgørelse med reference nr. NY J80529 fra National Commodity Division i USA fra 2003, hvor ”stainless steel straight/unions, bulkhead couplings, sleeves (fittings)” blev klassificeret som produkter, der alle er hjemmehørende under US toldposition 7307.22.1000, svarende til EU toldposition 7307.22.10.90, jf. bilag 2.

Endvidere vedlægges kopi af afgørelse med reference nr. NY K87518 fra National Commodity Division i USA fra 2004, hvor det ligeledes slås fast, at ”stainless steel couplings” (en samle betegnelse) som er beregnet til at samle rør skal klassificeres som produkter hjemmehørende under US toldposition 7307.22.1000, svarende til EU toldposition 7307.22.10.90, jf. bilag 3.

Herudover vedlægges en compliance publikation udgivet af U.S. Customs and Boarder Protection omkring klassificering at varer omfattet at toldposition 7307, jf. bilag. På side 12 i denne publikation anføres følgende:


”Stainless steel threaded sleeves, also known as couplings, ore provided for in subheading 7307.22.1000(US toldposition som svarertil EU toldposition 7307.22.10.90).” Der henvises til billedeksempler af couplings og unions på side 10 i publikationen, som svarer til de såkaldte ”straights”, som selskabet i nærværende sag fastholder hører hjemme under toldposition 7307.22.10.90. Endvidere henvises til publikationens side 13, hvor der er afbilledet to former for Nipples, hvorved det bliver tydeligt, at de i nærværende sag omhandlede straights på ingen måde er nipples.


Det gøres i den forbindelse gældende, at SKAT i Danmark ikke kan gå enegang, men skal rette sig efter den internationale opfattelse af, hvad toldpositionen omfatter. SKAT må således ikke gå enegang på basis af en meget tvivlsom fortolkning af, hvad toldposition 7307.22.10.90 omfatter. En fortolkning som muligvis bygger på en forkert oversættelse fra engelsk til dansk.

Det fastholdes således, at toldposition 7307.22.10.90 omfatter såkaldte rørfittings i form af bl.a. couplings, unions og sleeves (fittings), når blot disse er af stainless steel og straight (lige). Altså omfatter toldpositionen samleled som er lige. Det fremgår intet sted i de forklarende bemærkninger eller andet sted, at muffer og/eller samleled ikke må have udvendige gevind.

I den engelske tekst udgave af Forklarende Bemærkninger (Explantory Notes) udgivet af WCO anvendes i øvrigt en ordlyd, hvor der er tale om en ikke udtømmende opremsning, hvorfor der ikke kan sluttes modsætningsvis mellem f.eks. samleled (couplings/unions) og muffer.

Swagelok USA anvender generelt samme toldpositionsnummer, som i den foreliggende sag, altså 7307.22, hvilket hænger sammen med, at de første seks cifre i toldpositionen anvendes world wide.

3.2 BTI

Endvidere skal det anføres, at de irske skattemyndigheder henfører straigth tube fittings under toldposition 7307.22.10.90, hvilket underbygger, at den af [virksomhed3] foretagne tarifering er korrekt.


Den eneste BTI, som i realiteten er ”spot on” i forhold til den foreliggende sag, er den i SKATs bilag D omtalte irske BTI (reference nr. IR 08NT-14-284-03). Som bekendt er den irske BTI tilbagekaldt på grund af selskabets ophør ved likvidation efter, at SKAT kontaktede de irske skattemyndigheder vedrørende denne sag i foråret 2013, og ikke fordi de irske myndigheder har ændret opfattelse af klassificeringen. Bemærk at den irske BTI (reference nr. IR 08NT-14-284-03) i teksten angiver, at produkterne omfattet af toldposition 7307.22.10.90 er
”In Straights (i.e Unions, Male & Female connectors) ”.


Derudover skal det anføres, at ingen af [virksomhed1]s øvrige forhandlere i Europa har været udsat for samme indskrænkende fortolkninger af begrebet ”threades sleeves”, som SKAT lægger op til i deres forslag til afgørelse.

Med andre ord er SKATs forslag til afgørelse enestående i forhold til den hævede indskrænkende fortolkning, hvorefter der kun kan være gevind på den indvendige side i ”sleeves” (muffer), mens en række andre EU-Lande anvender den mere specifikke toldposition 7307.22. på de omhandlede produkter.

Til støtte herfor påberåbes fem tyske BTI’er (BILAG 5):


• BTI - Ref. Nr. [...22]

• BTI - Ref. Nr. [...23]

• BTI - Ref. Nr. [...24]

• BTI - Ref. Nr. [...25]

• BTI - Ref. Nr. [...26]


De pågældende fem tyske BTI’er omhandler såkaldte straight treades sleeves, hvoraf nogle har gevind såvel udvendigt som indvendigt.

Derudover omhandler de to tyske BTI’er, som SKAT har fremlagt som grundlag for, at der ikke kan være udvendige gevind på sleeves, såkaldte VVS-fittings og ikke såkaldte tube-fittings, som i den omhandlede sag. Det bemærkes, at en VVS muffe er et helt andet produkt end en Tube-fitting. En Tube-fitting anvendes eksempelvis til petro-kemisk industri, olie og gas fremførsel, medico industrimæssig produktion og lign. Det vil sige, at tube-fittings er dyre og højt forædlede produkter, som er underlagt helt særlige kontrolkrav for at kunne anvendes til disse formål.

Endvidere skal det påpeges, at der ikke kan sluttes modsætningsvis fra de to tyske BTI’ere som gjort af SKAT i den foreliggende sag. Begrebet en muffe med gevind rummer således; (i) en muffe uden genvind, (ii) en muffe med indvendigt gevind, (iii) en muffe med udvendigt gevind og (iv) en muffe med både indvendigt og udvendigt gevind. Det forhold, at en muffe med indvendigt gevind er anset for omfattet af begrebet en muffe med gevind i disse to tyske BTI’er er således ikke ensbetydende med, at en muffe med udvendigt gevind ikke er en muffe.

På ovenstående gøres det gældende,

at alle de i afgørelsen omhandlede tube fittings (se SKATs bilag B) er omfattet af hoved toldpositionen 7307.22, og

at de såkaldte ”straight threades fittings” (se SKATs bilag B nr. 2, 3, 4, 5 og 10) er omfattet af den oprindelige angivne toldposition 7307.22.10.90.

(...)

Det gøres overordnet set gældende, at der er grundlag for fritagelse for toldskylden, idet betingelserne i toldkodeksens artikel 236 sammenholdt med artikel 220, stk. 2, er opfyldt i den foreliggende sag.

I tilknytning hertil påberåbes, at [virksomhed3] har været underlagt 12 kontroller fra SKAT, jf. SKATs sagsfremstilling, herunder senest tre fysiske kontroller i 2013:

•SKATs kontrol den 8. januar 2013 - Fittings fra USA

•SKATs kontrol den 20. januar 2013 - Fittings fra USA

•SKATs kontrol den 10. januar 2013 - Fittings fra CH

I de pågældende tre skattekontrolrapporter fremgår det, at SKAT har tjekket toldpositionsnumrene for de omhandlede importerede fittings.


Det fremgår tillige, at man i én af de tre kontrolrapporter har ændret en toldposition for et produkt omhandlet af den pågældende import, altså at SKAT har forholdt sig kritisk til tariferingen i forbindelse med de omhandlede tre importer.


Det vil med andre ord sige, at SKAT har foretaget kontroller af [virksomhed3]s import af fittings uden at gøre opmærksom på de eventuelt forkerte toldpositioner.

På ovenstående baggrund gøres det gældende, at der er begået fejl (udvist egen skyld) fra SKATs side i forbindelse med kontroller af virksomhedens import af tube fittings.

På baggrund af SKATs manglende korrektion overfor [virksomhed3] i forbindelse med løbende kontroller, gøres det gældende, at betingelserne i toldkodeksens artikel 236 sammenholdt med artikel 220, stk. 2, er opfyldt. Det vil sige, at der er grundlag for at indrømme fritagelse for importtold i den foreliggende situation.

Det gøres gældende:

at [virksomhed3] har handlet i god tro,

at SKAT ikke selv har grebet ind overfor eventuel forkert tarifering,

at de importerede produkterne er behandlet i overensstemmelse med dels de amerikanske myndigheders toldtarifering, dels er de behandlet i overensstemmelse med den foreliggende BTI fra EU-Landet Irland, og

at andre [virksomhed1] forhandlere i Europa behandles på samme måde som [virksomhed3] oprindeligt har behandlet de omhandlede importer af tube fittings.

Derudover gøres det subsidiært gældende, at artikel 239 kan finde anvendelse i den foreliggende situation, idet

at [virksomhed3] ikke har gjort sig skyldig i urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed i forbindelse med importen af de omhandlede fittings, hvilket underbygges af den irske BTI, som givet [virksomhed3] en berettiget forventning om, at man har tariferet de omhandlede produkter korrekt,

at SKAT har foretaget i alt 12 kontrollere af virksomheden uden at have påtalt eller opdaget fejlen, og

at langt hovedparten af de omhandlede fittings efterfølgende er reeksporteret ud af EU, hvorfor en grundlæggende betingelse for opkrævning af told svigter i den foreliggende situation, og så meget desto mere virker urimelig. Sidstnævnte kan sandsynliggøres via selskabets eksport regnskabsgrundlag”

Derudover er der i brev af 15. oktober 2014 anført følgende:

”SKAT har under sin behandling af sagen indhentet udtalelse fra [Instituttet]s omkring kvalifikationen af de 10 stk. produkter, som er omfattet af SKATs afgørelse om efteropkrævning af told af 15. oktober 2013. [Instituttet]s rapport er dateret den 22. februar 2013 og er baseret på de oplysninger, som forelå på daværende tidspunkt.

I tilknytning hertil sendes erklæring fra Fortoldningsbutikken med tilhørende underbilag 1-3, som er indhentet af klager til brug for Landsskatterettens behandling af nærværende sag. Erklæringen fremlægges som sagens bilag 6.

Indledningsvis skal det oplyses, at Fortoldningsbutikken anvendes af bl.a. det internationale shipping og transportfirma [virksomhed5] ved løsning af toldopgaver i Danmark, hvorfor der er tale om et firma specialiseret i toldspørgsmål.

Det fremgår af erklæringen fra Fortoldningsbutikken, at følgende produkter er tariferet korrekt af klager under varekode 7307.22.10.90 med den følge, at der ikke er grundlag for efteropkrævning af told vedrørende import af disse produkter:

• nr. 2 ([x8]),

• nr. 3 ([x2]),

• nr. 4 ([x3]),

• nr. 5 ([x9]),

• nr. 8 ([x6]),

• nr. 9 ([x7]) og

• nr. 10 ([x5])

Fortoldningsbutikkens vurdering er baseret på, at såfremt man skal tarifere rørknæ, rørbøjninger og muffer med gevind af rustfrit stål, så skal produktet ALTID tariferes indenfor hovedpositionen 7307.22.


Det anføres videre, at det ved tariferingen er uden betydning for tarifering i denne varekode, hvor gevindet er placeret på rørknæet, rørbøjningen eller muffen, hvorfor både muffer med enten indvendige, udvendige eller både indvendige og udvendige gevind tariferes indenfor hovedpositionen 7307.22. Sidstnævnte fremgår tillige af beskrivelsen i Vita.


Videre bemærkes i Fortoldningsbutikkens erklæring, at begrebet muffer efter fast toldpraksis også omfatter andre produkter, end produkter der er lige. Således omfatter begrebet muffer også produkter med andre vinkler, så længe produktet også har mindst en lige passage (varekoden 7307.22.10 90), mens rørknæ og rørbøjninger omfatter alle produkter, der er vinklet anderledes, og hvor der ikke findes mindst en lige passage på produktet (varekoden 7307.22.90 90).


Ovenstående vurdering i Fortoldningsbutikkens erklæring underbygges med et stort antal BTI’er vedrørende begrebet muffer:

1) [...26] - gældende fra 30.10.2008 - 29.10.2014 (aussensechskant) - varekoden nr. 7307.22.10
2) [...27] - gældende fra 10.07.2009 - 09.07.2015 (aussenwulst) - varekoden 7307.22.10
3) [...25] - gældende fra 29.12.2010 - 28.12.2016 (aussensechskant + pressmusseanschluss) - varekoden 7307.22.10.
4) [...23] - gældende fra 27.12.2011 - 26.12.2017 (aussensechskant + pressmusseanschluss) - varekoden 7307.22.10
5) [...24] - gældende fra 27.12.2011 - 26.12.2017 (aussensechskant + pressmusseanschluss) - varekoden 7307.22.10
6) [...22] - gældende fra 10.01.2012 - 09.01.2018 (aussensechskant- se foto) - varekoden 7307.22.10
7) [...28]- gældende fra 03.06.2013 - 02.06.2019 (aussengewinde + aussensechskant) - varekoden 7307.22.10
8) [...29] - gældende fra 30.07.2013 - 29.07.2019 (aussensechskant) - varekoden 7307.22.10
9) [...30] - gældende fra 20.01.2014 - 19.01.2020 (aussensechskant) - varekoden 7307.22.10

På ovenstående baggrund og på basis af erklæringen fra Fortoldningsbutikken gøres det gældende, at de syv produkter anført ovenfor, alle skal tariferes i varekode 7307.22.10.90, og at der ikke er grundlag for efteropkrævning af told på disse syv produkter. ”

Selskabets repræsentant har i indlæg af 28. februar 2019 udtalt følgende i forhold til Skatteankestyrelsens kontorindstilling af 18. december 2018:

” Der henvises til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse af 26. oktober 2018 samt Skattestyrelsens bemærkninger hertil af 18. december 2018, som vi hermed skal vende tilbage med klagers bemærkninger til.

I tilknytning hertil skal det præciseres, at Selskabet ved sit indlæg til Landskatterettens kontor den 15. oktober 2014 præciserede sin påstand til også at omfatte produkterne nr. 8 ([x6]) og nr. 9 ([x7]) med henvisning til klagers bilag 6, som er en vurdering af produkterne foretaget af Fortoldningsbutikken.

Ifølge Fortolkningsbutikkens vurdering så skal rørknæ, rørbøjninger og muffer med gevind af rustfrit stål ALTID tariferes indenfor hovedpositionen 7307.22.

Fortolkningsbutikken anfører videre, at det ved tariferingen er uden betydning for tarifering i denne varekode, hvor gevindet er placeret på rørknæet, rørbøjningen eller muffen, hvorfor både muffer med enten indvendige, udvendige eller både indvendige og udvendige gevind tariferes indenfor hovedpositionen 7307.22. Sidstnævnte fremgår tillige af beskrivelsen i SKATs eget system eVita.

Videre bemærkes i Fortoldningsbutikkens erklæring, at begrebet muffer efter fast toldpraksis også omfatter andre produkter, end produkter der er lige. Således omfatter begrebet muffer også produkter med andre vinkler, så længe produktet også har mindst en lige passage (varekoden 7307.22.10

90), mens rørknæ og rørbøjninger omfatter alle produkter, der er vinklet anderledes, og hvor der ikke findes mindst en lige passage på produktet (varekoden 7307.22.90 90).

Det fremgår af erklæringen fra Fortoldningsbutikken (sagens bilag 6), at følgende produkter er tariferet korrekt af klager under varekode 7307.22.10.90 med den følge, at der ikke er grundlag for efteropkrævning af told vedrørende import af disse produkter:

• nr. 2 ([x8]),

• nr. 3 ([x2]),

• nr. 4 ([x3]),

• nr. 5 ([x9]),

• nr. 8 ([x6]),

• nr. 9 ([x7]) og

• nr. 10 ([x5])

Landsskatteretten skal således tage stilling til disse syv (7) produkter og ikke de fem (5), som var omfattet af den oprindelige klage til Landsskatteretten.

Vi har noteret, at Skatteankestyrelsen p.t. ikke har forholdt sig til produkterne nr. 8 ([x6]) og nr. 9 ([x7]). Dette ønsker selskabet (klager), jf. indlægget til Landsskatterettens kontor den 15. oktober 2014.

AD SKATTEANKESTYRELSENS FORSLAG TIL AFGØRELSE

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse kan tiltrædes, herunder tiltrædes den af Skatteankestyrelsen anførte begrundelse, som er i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis.

Det gøres gældende, at Skatteankestyrelsens begrundelse og forslag skal udstrækkes til også at omfatte produkterne nr. 8 ([x6]) og nr. 9 ([x7]), hvorfor Landsskatteretten skal tage stilling til en klage over syv (7) produkter og ikke fem (5) produkter.

Det er således korrekt, at det følger af EU-Domstolens faste praksis, at det afgørende kriterium for tariferingen af varer normalt bør være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i Den Kombinerede Nomenklatur og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

Der henvises herved eksempelvis til EU-domstolens afgørelser i bl.a. sagen C-198/15Invamed Group præmis 18 og den deri nævnte retspraksis, og sagen C-227/17Medtronic GmbH præmis 34 ff., hvori disse principper udtrykkeligt er fastslået.

Skatteankestyrelsen anfører videre omkring kapitel 73 i Toldtariffen:

Af kapitel 73 i Toldtariffen fremgår det, at varer af jern og stål tariferes hér.

Position 73.07 har følgende ordlyd:

”Rørfittings af jern og stål (f.eks. samleled, rørled, rørknæ, muffer)”

Af de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif, position 73.07, fremgår følgende:

”Denne position omfatter rørfittings af jern eller stål, der hovedsagelig anvendes til samling af røråbninger, til at forbinde rør til apparater eller til lukning eller til lukning af røråbninger.

Positionen omfatter imidlertid ikke varer, der anvendes ved installation af rør, og som ikke udgør en integreret del af selve rørledningen (f.eks. bøjler, holdere og lignende hjælpeanordninger, der blot er beregnet til at fastholde og understøtte rørene på mure og vægge, spændebånd (slangebindere) eller kraver (slangebindere) til brug ved montering af rørslanger på stive rørledninger, haner, overgangsstykker m.v.) (pos. 73.25 eller 73.26).

Samlingen tilvejebringes på ét af følgende måder:

- Ved sammenskruning, når der anvendes støbejerns- eller stålfittings med gevind.

...

Positionen omfatter således flade flanger og flanger med smedede kraver, rørknæ, rørbøjninger og returbøjninger, reduktionsmuffer, T-stykker, rørkryds, kapper og propper, overlagte studsender, fittings til rørformede gelændere og konstruktioner, etagebøjninger, flergrenede rørstykker, samleled eller muffer, vandlåse med renseprop, nipler, forskruninger, klamper og kraver.

...”

På baggrund af denne beskrivelse i de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif position 73.07 kan Toldstyrelsens vurderinger om følgende fuldt ud tiltrædes:

• at varerne har udvendige gevind, medfører ikke, at varerne falder uden for definitionen af rørfittings af stål i den fælles toldtarif position 7307.

• at varerne har udvendige gevind, medfører heller ikke, at de falder udenfor definitionen af muffer, hverken i teksterne til position 7307 i Toldtariffen eller i de forklarende bemærkninger hertil.

• Position 7307.22.10.90 er angivet som rørfittings, som er muffer med gevind. Muffer fortolkes i den fælles toldtarif således ikke alene som rørfittings med indvendigt gevind.

***

Endvidere er det korrekt, når Skatteankestyrelsen anfører, at ”de beskrivelser af muffer, som SKAT henviser til, og som angives at være almindeligt anvendte beskrivelser indenfor VVS branchen, ikke kan ikke kan anvendes til at afgøre, hvorvidt der i tariferingsmæssig henseende foreligger en muffe eller andre varer”.

Det af Toldstyrelsen hævdede ”muffe-begreb” i VVS branchen, hvorefter muffer alene omfatter produkter med indvendige gevind, kan ikke anvendes til en indskrænkelse af rækkevidden af toldtariffens position 7307, allerede fordi de forklarende bemærkninger til positionen ikke angiver denne betingelse.

Det gøres på basis af de syv (7) omhandlede produkters objektive karakteristika og egenskaber gældende, at de skal henføres under position 7307.22.10.90, som muffer af rustfrit stål med gevind, jf. de Almindelige Tariferingsbestemmelser 1 og 6 og i overensstemmelse med Selskabets klage.

Det gøres tillige gældende, at de omhandlede syv (7) produkter alle bisidder den grundegenskab, at de fungerer som produkter, ”der hovedsagelig anvendes til samling af røråbninger, til at forbinde rør til apparater eller til lukning af røråbninger”, jf. beskrivelsen fra de forklarende bemærkninger til toldtarif position 73.07, der er gengivet øverst på side 2 i dette indlæg til Skatteankestyrelsen, samt på side 2 nederst i Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse af sagen af 26. oktober 2018.

KOMMENTARER TIL TOLDSTYRELSENS INDLÆG AF 18. DECEMBER 2018

Det bestrides, at Politikens Nudansk Ordbog eller Karl Meyers Vareleksion kan anvendes til at foretage en indskrænkende fortolkning af de varer, som ifølge de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif, position 73.07 omfattes af denne toldtarif position.

Det forekommer tvivlsomt, om hele EU's ydre toldgrænse i forhold til stål muffer med gevind i forhold til toldposition 7307.22.10.90, skal afgrænses på basis af Politikens Nudansk Ordbog eller Karl Meyers Vareleksion. Det bemærkes herved, at EU’s ydre toldgrænse og kvalifikationen af produkter, der kan henføres under en given toldposition, skal afgøres på en ensartet måde i hele EU. Dette fremgår af EU domstolens praksis. Dette er netop årsagen til, at EU-domstolen tillægger de forklarende bemærkninger til den fælles Toldtarif betydelig vægt.

Det bemærkes, at leverandører af tube fittings (dvs. branchen), kvalificerer produkter, svarende til de syv (7) produkter omhandlet i denne sag, som tube fittings i samme toldposition som Selskabet (klager har gjort). Der henvises herved også til selskabets indlæg til Skatteankestyrelsen af 14. oktober 2014.

***

Toldstyrelsen redegør i sit indlæg til Skatteankestyrelsen ikke for, hvad der reelt kan omfattes af toldpositionen 7307.22.10.90, hvis Toldstyrelsens fortolkning af, hvad der kan henføres under toldposition 7307.22.10.90, er korrekt.

Det bemærkes herved, at den danske tekst knyttet til underpositionen ”90” i toldpositionen

7307.22.10.90, har følgende tekst ”i andre tilfælde”.

Et yderst relevant spørgsmål kunne lyde, hvorledes ser en stål muffe med gevind ”i andre tilfælde” ud, der kan omfattes af toldposition 7307.22.10.90, hvis Toldstyrelsen indskrænkede udlægning af muffe begreb anvendes, og der i øvrigt ses bort for de forklarende bemærkningers beskrivelse ?

Har toldposition 7307.22.10.90 så reelt noget indhold, når Toldstyrelsen muffe begreb anvendes?

Det synes ikke at være tilfældet.

Allerede som følge heraf kan Toldstyrelsen udlægning ikke være korrekt, allerede fordi den strider mod de forklarende bemærkninger, men også fordi den medfører, at toldpositionen 7307.22.10.90 i realiteten bliver uanvendelig.

***

Vi har noteret, at der ikkefindes en formel og for alle EU-medlemsstater bindende stillingtagen fra Toldkodeksudvalget for Tekstil/Mekanik/Diverse-kapitlerne (CCC_NOM) til, hvilke stål muffe produkter der er omfattet af toldposition 7307.22.10.90, og dermed findes der ikke en bindende stillingtagen til den rette tarifering af de i sagen omhandlede syv produkter.

Vi har endvidere noteret, at der ikkefindes et formelt mødereferat eller en skriftlig præsentation, der fra Toldstyrelsens side har været forelagt Toldkodeksudvalget for Tekstil/Mekanik/Diverse-kapitlerne (CCC_NOM).

Vi stiller os stærkt tvivlende overfor, om Toldkodeksudvalget for Tekstil/Mekanik/Diverse-kapitlerne (CCC_NOM) skulle have forholdt sig konkret til de syv i denne sag omhandlede produkter.

På denne baggrund kan Toldstyrelsens bemærkninger ikke tillægges nogen bevismæssig vægt i den foreliggende sag. Det gælder i hvert fald, hvis Danmark fortsat skal være et retssamfund.

På vegne af selskabet (klager) fastholdes det derfor, at de syv produkter er tariferet korrekt under KN-kode 7307.22.10.

***

Selskabet er indforstået med, at Toldstyrelsen pålægges at foretage den endelige talmæssige opgørelse

af toldskylden i de 664 indførsler af rørfittings i kontrolperioden samt at nedsætte selskabets momsgrundlag tilsvarende.”

Landsskatterettens afgørelse

Regler om importmoms

Det følger af den dagældende momslovs § 12, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013), at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Af momslovens § 27, stk. 2, litra 1, fremgår det, at der i afgiftsgrundlaget medregnes told og afgifter, som er opkrævet af tidligere omsætningsled i henhold til andre love, eller som er betalt i forbindelse med indførsel fra steder uden for EU eller ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande, eller som det påhviler virksomheden at betale i forbindelse med den pågældende levering.

Regler om tarifering

Reglerne om tarifering af varer fremgår af Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, med senere ændringer.

For 2013 gælder Kommissionens gennemførelsesforordning (EØF) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012, med senere ændringer. Bilag 1 til denne forordning indeholder Den Kombinerede Nomenklatur.

Ved tarifering tjener overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler i Den Kombinerede Nomenklatur alene til orientering. Tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser.

Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser. Kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. Relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, med mindre andet følger af sammenhængen. Det fremgår af almindelig tariferingsbestemmelse 1 og 6 i Den Kombinerede Nomenklatur.

Af EU-Domstolens faste praksis følger det, at det afgørende kriterium for tariferingen af varer normalt bør være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i Den Kombinerede Nomenklatur og bestemmelserne til nomenklaturens afsnit og kapitler.

Af kapitel 73 i Toldtariffen fremgår det, at varer af jern og stål tariferes hér. Position 73.07 har følgende ordlyd:

”Rørfittings af jern og stål (f.eks. samleled, rørled, rørknæ, muffer) ”

Af de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif, position 73.07, fremgår følgende:

”Denne position omfatter rørfittings af jern eller stål, der hovedsagelig anvendes til samling af røråbninger, til at forbinde rør til apparater eller til lukning af røråbninger. Positionen omfatter imidlertid ikke varer, der anvendes ved installation af rør, og som ikke udgør en integreret del af selve rørledningen (f.eks. bøjler, holdere og lignende hjælpeanordninger, der blot er beregnet til at fastholde og understøtte rørene på mure og vægge, spændebånd (slangebindere) eller kraver (slangebindere) til brug ved montering af rørslanger på stive rørledninger, haner, overgangsstykker m.v.) (pos. 73.25 eller 73.26.

Samlingen tilvejebringes på ét af følgende måder:

Ved sammenskruning, når der anvendes støbejerns- eller stålfittings med gevind.

...

Positionen omfatter således flade flanger og flanger med smedede kraver, rørknæ, rørbøjninger og returbøjninger, reduktionsmuffer, T-stykker, rørkryds, kapper og propper, overlagte studsender, fittings til rørformede gelændere og konstruktioner, etagebøjninger, flergrenede rørstykker, samleled eller muffer, vandlåse med renseprop, nipler, forskruninger, klamper og kraver.

...”

Af de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif, underposition 7307.23.90: Andre varer, fremgår følgende:

”Denne underposition omfatter især T-stykker, krydsstykker, muffer, toppe, koncentriske eller excentriske reduktioner, som beskrevet i ISO-norm 3419-1981 og i de tilsvarende nationale normer.

..”

Med hensyn til de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif skal det bemærkes, at selvom de ikke er bindende, er det EU-domstolens opfattelse, at disse indeholder vigtige bidrag til fortolkningen af de forskellige toldpositioner.

Det lægges til grund at de omhandlede varer er rørfittings af stål, som skal tariferes i position 7307 i toldtariffen. Oplysningerne om, at varerne har udvendige gevind gør efter Landsskatterettens opfattelse ikke, at de falder uden for definitionen af rørfittings af stål.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at varernes udvendige gevind på de fem rørfittings, der benævnes straight tube fittings, heller ikke gør, at de falder udenfor definitionen af muffer hverken i teksterne til position 7307 i Toldtariffen eller i de forklarende bemærkninger hertil. Position 7307.22.10.90 er angivet som rørfittings, som er muffer med gevind. Muffer fortolkes i den fælles toldtarif således ikke alene som rørfittings med indvendigt gevind. Det af SKAT oplyste om branchegodkendte definitioner af muffer, nipler og samlestykker kan ikke føre til andet resultat.

Det fremgår af EU Domstolens faste retspraksis, at fastlæggelsen af betydningen og rækkevidden af udtryk, som ikke er defineret i fællesskabsretten, skal ske efter deres normale mening i sædvanlig sprogbrug, idet der tages hensyn til den generelle sammenhæng, hvori de anvendes, og de mål, der forfølges med den lovgivning, som de udgør en del af.

Landsskatteretten finder, at de beskrivelser af muffer, som SKAT henviser til, og som angives at være almindeligt anvendte beskrivelser indenfor VVS branchen, ikke kan anvendes til at afgøre, hvorvidt der i tariferingsmæssig henseende foreligger en muffe eller andre varer. Af de branche baserede beskrivelser fremgår det, at muffer udelukkende har indvendigt gevind. Det er Rettens opfattelse, at en sådan fortolkning er en indskrænkelse af rækkevidden af position 7307, idet de forklarende bemærkninger til positionen ikke angiver denne betingelse. De fremlagte BTI’er kan ikke føre til andet resultat.

Landsskatteretten finder herefter, at de pågældende fem rørfittings, af typen straight tube fittings, ikke skal henføres under position 7307.29.10.90, som andre varer, af rustfrit stål, med gevind, men at de derimod, ud fra deres objektive karakteristika og egenskaber, skal henføres under position 7307.22.10.90, som muffer af rustfrit stål, med gevind, jf. de Almindelige Tariferingsbestemmelser 1 og 6.

Da T-stykker og krydsstykker er nævnt i de forklarende bemærkninger til den fælles toldtarif under position 7307.23.90 under kategorien andre varer, er det Landsskatterettens opfattelse, at de to rørfittings, der benævnes tee union og cross union, ud fra deres objektive karakteristika og egenskaber skal henhøre under kategorien andre varer. De omhandlede varer skal ikke anvendes til stuksvejsning og kan derfor ikke tariferes under position 7307.23.90, men skal tariferes analogt med de forklarende bemærkninger til position 7307.23.90 under pos. 7307.29.10 som andre varer med gevind.

Det er således korrekt, når SKAT har tariferet de pågældende rørfittings i position 7307.29.10.90, som andre varer af rustfrit stål med gevind.

Det pålægges SKAT at foretage den endelige opgørelse af toldskylden i de 664 indførsler af rørfittings i kontrolperioden samt at nedsætte selskabets momsgrundlag tilsvarende i overensstemmelse med momslovens § 27, stk. 2, litra 1.

Den talmæssige opgørelse af opkrævningen overlades til Toldstyrelsen i henhold til bekendtgørelse om Landsskatterettens forretningsordens § 12, stk. 4.

SKATs afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.