Kendelse af 07-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 06-10-2017

Klagen skyldes at SKAT ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 28.052 kr. for perioden fra 1. juni 2010 til 30. juni 2013, da der ifølge SKAT ikke er sket momspligtigt salg i perioden.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen, der blev opstartet den 1. januar 1987, er en grundejerforening, som i det centrale virksomhedsregister, CVR, er registreret med branchekoden 68.32.20 – Ejerforeninger. Foreningens formål er at sørge for løbende vedligeholdelse på fællesareal samt tilkørselsvej, jf. § 5 i vedtægterne. Af § 6 i vedtægterne fremgår endvidere, at medlemmerne, som modydelse herfor, er pligtige til at betale det af generalforsamlingen fastsatte kontingent.

Ved brev af 22. juli 2013 oplyste SKAT, at foreningen var udtaget til kontrol af momstilsvar. Endvidere anmodede SKAT foreningen om, at fremsende momsregnskaber, saldobalance og kontospecifikationer samt bilag for 2010, 2011 og 2012.

Den 7. oktober 2013 modtog SKAT det efterspurgte regnskabsmateriale, og den 17. oktober 2013 blev der fremsendt forslag til afgørelse til foreningen.

Foreningens repræsentant har over for Skatteankestyrelsen oplyst, at der ikke er blevet opkrævet medlemsbidrag siden 2006 som følge af foreningens gode økonomiske forhold.

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af den 19. november 2013 nægtet fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, stk. 1.

SKAT har i afgørelsen blandt andet anført følgende:

”(...)

Det følger af momslovens § 3 stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Ifølge momslovens § 4 stk. 1, 1. pkt. skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Det følger af momslovens § 37 stk. 1, at der alene er fradrag for købsmoms af udgifter, som har en direkte og umiddelbar tilknytning til en virksomheds momspligtige leverancer jf. momslovens § 4 stk. 1.

Da foreningen ikke har har haft et momspligtig salg i indkomstårene 2010, 2011, 2012 samt perioden 1/1 – 30/6-2013, kan der som følge heraf ikke godkendes fradrag for købsmomsen af de afholdte udgifter til snerydning, saltning og fjernelse af ukrudt jf. momslovens § 37 stk. 1, modsætningsvis.

Det følger af den almindelige frist for ændring af momstilsvaret jf. skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1, at der kan ske ændring senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Som følge heraf vil der ikke ske ændring for perioden 1/1-2010 til 30/6-2010.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms for perioden 1/7-2010 til 30/6-2013 kr. 28.052 kan herefter opgøres således:

Angivelsesperiode

Angivet Købsmoms

Godkendt

Korrektion

20101231

10.336 kr.

0

10.336 kr.

I alt 2010

10.336 kr.

0

10.336kr.

20110630

-5.716 kr.

0

-5.716 kr.

20111231

1.052 kr.

0

1.052 kr.

I alt 2011

-4.664 kr.

0

-4.664 kr.

20120630

4.069 kr.

0

4.069 kr.

20121231

7.438 kr.

0

7.438 kr.

I alt 2012

11.507 kr.

0

11.507 kr.

20130630

10.873 kr.

0

10.873 kr.

I alt 2013

10.873 kr.

0

10.873 kr.

(...)”.

Foreningens opfattelse

Foreningens repræsentant har nedlagt påstand om, at foreningen er berettiget til fradrag for købsmoms.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende (uddrag):

”(...)

Grundejerforeningen omfatter ca. 20 grundejere, der har deres aktiviteter knyttet til ejendomme, der indgår som Grundejerforeningens medlemmer. Jeg vedlægger foreningens vedtægter samt Skats afgørelse.

Foreningen baserer sin økonomi på medlemsbidrag, normalt kr. 1,00 pr. m2 og foreningens formål er at sørge for løbende vedligeholdelse på fællesarealer samt tilkørselsvejen.

Der har i foreningen været en betydelig opsparing med henblik på nyt slidlag.

Dog har man som følge af foreningens gode økonomi og i de år, hvor man vidste at medlemmerne ikke var i stand til betale medlemsbidrag, udskudt medlemsbidragene. I foreningen har man ikke opkrævet medlemsbidrag siden 2006, og der har ikke været behov for opkrævning af medlemsbidrag, da foreningens daglige omkostninger uden problemer har kunnet dækkes af foreningens formue.

Det havde været uhensigtsmæssigt at påbegynde opkrævning igen under den finansielle krise, men det overvejes nu at genetablere opkrævningsproceduren og få foreningens forhold normaliseret.

Foreningens formue er på nær ganske få renter udelukkende baseret på medlemsbidrag, der er pålagt moms.

Jeg vedlægger regnskab (det interne) for 2013.

Det vil sige hele foreningens formue består af beløb, hvorfra der er afregnet moms.

Den omstændighed, at foreningen har valgt at undlade at opkræve bidrag, er ikke udtryk for, at foreningen stopper sine aktiviteter, idet alle de pligtmæssige ydelser foreningen skal udføre for medlemmerne udføres, og har hidtil kunne dækkes uden problemer af foreningens formue.

Foreningen er derfor stadigvæk en selvstændig økonomisk enhed, som har haft glæden af at kunne dække sine forpligtelser uden at pålægge medlemmerne bidrag i en årrække.

Foreningen varetager fortsat sine forpligtelser efter § 5 i foreningens vedtægter, hvortil henvises.

Det gør ikke foreningen mindre aktiv ved at man har udfoldet sine forpligtelser på den mest økonomiske måde og uden at belaste sine medlemmer med unødvendige opkrævninger.

Det er derfor min opfattelse, at foreningen fuldt ud fortsat er omfattet af momslovens § 4 stk. 1, og det er foreningen og ikke skat, der bestemmer om man skal administrere sin virksomhed ved at opkræve bidrag eller ved at tære på ens formue.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette at SKAT ved afgørelse af den 19. november 2013 har afvist at godkende fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Følgende fremgår af momslovens § 37 (uddrag):

Ӥ 37

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

...”

Bestemmelsen i momslovens § 37, implementerer 6. momsdirektivs artikel 17, Afsnit XI – Fradrag, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, Afsnit X – Fradrag, hvoraf bl.a. fremgår følende:

”Art. 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder

...

Art. 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person

...”

Ifølge det oplyste, har foreningen i den omhandlede periode ikke foretaget afgiftspligtige udgående transaktioner, hvorfor SKAT har afvist at godkende fradrag for indgående moms. De afholdte udgifter vedrører snerydning, saltning og fjernelse af ukrudt.

Som sagen foreligger oplyst, finder Landsskatteretten imidlertid, at betingelserne for fradrag i henhold til § 37 er opfyldt.

Der er herved henset til, at ejerforeningen er en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1. Ejerforeningens formål er at vedligeholde fællesareal og tilkørselsvej og foreningen ses ikke at være ophørt med den momspligtige virksomhed, uanset at kontingent i en periode ikke er blevet opkrævet. Landsskatteretten har endvidere henset til, at udgiften til snerydning, saltning og fjernelse af ukrudt direkte kan henføres til den momspligtige virksomhed.

Landsskatteretten finder herefter, at foreningen er berettiget til fradrag af købsmoms, idet foreningens hensigt om at drive momspligtig virksomhed består uanset, at der i en periode ikke er blevet opkrævet kontingent, ligesom det findes godtgjort, at udgifterne er afholdt som led i afgiftspligtig virksomhed.

Landsskatteretten finder derfor, at det ikke er med rette, at SKAT ikke har godkendt fradrag for den indgående afgift vedrørende udgifter til snerydning, saltning og fjernelse af ukrudt efter momslovens § 37, stk.1.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse.