Kendelse af 02-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 31-05-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 20-06-2010 – 30-06-2013

Fradrag for købsmoms

0 kr.

211.857 kr.

67.755 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden udgøres af en Murer- og Flisemand med startdato den 1. januar 2001 og branchekode 439910 "Murere".

Virksomheden er drevet som bibeskæftigelse ved siden af indehaverens fuldtids lønmodtagerjob.

Virksomheden har siden starten i 2001 selvangivet følgende resultater:

År

Resultat

2001

+15.547 kr.

2002

+7.122 kr.

2003

-12.300 kr.

2004

+21.856 kr.

2005

-20.832 kr.

2006

-48.052 kr.

2007

-53.323 kr.

2008

-28.586 kr.

2009

-39.869 kr.

2010

-47.310 kr.

2011

-29.316 kr.

2012

-15.597 kr.

I alt

-250.660 kr.

Indehaverens lønindtægt fra [by1] Kommune har efter det oplyste udgjort følgende:

År

Lønindtægt

2010:

295.172 kr.

2011:

319.155 kr.

2012:

309.762 kr.

Virksomheden er for indkomståret 2013 forskudsregistreret med 0 kr. i overskud. SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed i årene 2010, 2011 og 2012.

Virksomheden har til Landsskatteretten indsendt yderligere dokumentation og bemærkninger, og disse har været fremsendt til SKAT, som er fremkommet med bemærkninger.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms for årene 2010, 2011 og 2012 med henholdsvis -41.245 kr., 59.879 kr. og 79.745 kr.

Som begrundelse herfor har SKAT anført følgende:

(...)

”SKAT har indkaldt regnskaber den 12. august 2013 og den 11. oktober 2013. Du er endvidere orienteret via mail den 14. oktober 2013 om, at fristen for indsendelse af materiale var den 29. oktober 2013. Du har ikke indsendt regnskaber trods anmodning, og du har heller ikke reageret på forslag til ændring af indkomst af 13. november 2013. Da vi ikke har modtaget regnskaber eller andre oplysninger, har vi gennemgået den indkomst, du har selvangivet for 2010, 2011 og 2012 ud fra foreliggende oplysninger.

Det er SKATs vurdering udfra herværende oplysninger om underskud, at virksomheden efter praksis ikke kan anses for værende erhvervsmæssig i skattemæssig forstand. Dette begrundes med, at der er tale om bibeskæftigelse, hvor virksomheden kun har kunnet videreføres, da der har været anden indtægt til udligning af underskuddet og der samtidig har været tale om, at der har været underskud alle år siden 2005. Da det må antages, at der har været ydet en vis arbejdsindsats, har der heller ikke været en aflønning af den arbejdsindsats der er lagt i virksomheden.”

(...)

”Virksomheder kan skattemæssigt deles op i

Erhvervsmæssige virksomheder
Ikke erhvervsmæssige virksomheder

I begge virksomhedstyper skal overskud/nettoindtægt beskattes, jf. statsskattelovens § 4, mens der alene, hvis der er tale om en erhvervsmæssig virksomhed, vil være fradrag for virksomhedens underskud i anden indkomst.

Sondringen mellem, om der er tale om en erhvervsmæssig virksomhed og en ikke-erhvervsmæssig virksomhed, er således især relevant, hvis virksomheden giver underskud.

Bedømmelsen af, om en virksomhed er erhvervsmæssigt drevet, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages.

Erhvervsmæssig virksomhed vil - i modsætning til ikke-erhvervsmæssig virksomhed - være indrettet på systematisk indtægtserhvervelse, dvs. at det afgørende formål er den fortjeneste, der opnås.

De relevante forhold, der har været lagt vægt på i praksis, har bl.a. været om

der er udsigt til, at virksomheden før eller siden vil give overskud (er rentabel)
virksomhedens underskud er forbigående, f.eks. indkøringsvanskeligheder, eller forudsætter driften konstant kapitaltilførsel til neutralisering af underskud
der forud for virksomhedens start har været foretaget undersøgelser af lønsomhe­ den/udsigterne til rentabel drift
virksomheden har den fornødne intensitet og seriøsitet
ejeren har faglige forudsætninger for driften, og har virksomheden en naturlig sammenhæng med ejers øvrige indtægtsgivende erhverv
virksomhedens omfang og varighed er af en vis størrelse
driftsformen er sædvanlig for virksomheder af den pågældende art
virksomhedens trods hidtidigt underskud kan sælges til tredjemand, dvs. om den trods hidtidigt underskud i tredjemands øjne måtte have potentiel indtjeningsværdi

Af praksis på området for virksomheder med underskud er bl.a.:

Landsskatteretsafgørelse af 2. august 2002(TfS2002.853)

Østre Landsretsdom af 25. august 2003(TfS2003.714)

Østre Landsretsdom af 18. august 2006(TfS2006.822)

Byretsdom af 20. september 201 l (TfS2011.842)”

SKAT har på baggrund af virksomhedens fremsendte regnskabsmateriale til Landsskatteretten indsendt yderligere bemærkninger således:

(...)

”SKAT fastholder fortsat, at der ikke kan godkendes fradrag for underskud af virksomhed under henvisning til at virksomhed ikke skattemæssigt kan anses for erhvervsmæssig.

Ifølge indsendte kan virksomhedens resultat ikke afstemmes i forhold til selvangivne resultater:

År

Selvangivet resultat

Resultat ifølge saldobalance

2010

-47.310

-50.975

2011

-29.316

+14.068

Ifølge saldobalancen for 2011 udgør underskud af virksomhed året før (2010) -60.975 kr. Differencen mellem saldobalance 2011 og 2010 skyldes afskrivninger.

Der er fortsat ikke modtaget regnskab eller bilag for indkomståret 2012 og 2013.

SKAT bemærker, at enkeltstående indkomstår med overskud efter driftsmæssige afskrivninger, ikke nødvendigvis medfører, at virksomheden må anses for erhvervsmæssigt drevet. Det afhænger af en konkret vurdering jf. SKM2009.24HR.

Punkt 2. Købsmoms (indgående afgift)

Efter gennemgang af ny indkomne bilag og saldobalance, mener SKAT, at der kan godkendes købsmoms med:

2010, 2. halvår

41.245

2011

26.510

Der foreligger ikke dokumentation for den øvrige angivne købsmoms for 2011, 2012 og 2013.

SKAT fastholder således, at der ikke kan godkendes købsmoms, pga. manglende dokumentation med:

2011

33.369

2012

79.745

2013

30.988

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at underskud af virksomhed skal godkendes som selvangivet.

Indehaveren har til Landsskatteretten indsendt følgende bemærkninger:

”I ovennævnte skattesag er der afsat kendelse, som jeg hermed ønsker at anke, idet jeg har begrundet, hvorfor at det ikke har været muligt at formå at fremsende årsrapport og bilag.

Svær sygdom hos min samlever gennem de sidste år har gjort at jeg ikke har kunnet overholde Mine forpligtelser overfor mine kunder og stor økonomisk nedgang har været medvirkende til At jeg ikke har kunnet betale en revisor til at udfærdige mine regnskaber, hvilket jeg i samråd med min samlever selv tidligere selv har lavet.

Min samlever har nu fået konstateret parkinssons, derudover er der flere invaliderende sygdomme, der har ramt hende. Hun er nu på førtidspensionist, går til behandlinger, men er nu i bedring på grund af medicinering, så nu ser vi et lille lys forude.

Vores økonomi er smadret, regnskab og bilag for 2010 er nu klar til afsendelse, har i øvrigt sendt dem til Skat v/[sagsbehandleren], men fået dem retur, idet hun henviser til jer.

Jeg beder venligst skatteankestyrelsen kigge på sagen igen, da det er et spørgsmål om overlevelse for mig og min familie.

Ligeledes beder jeg om at indbetalinger af evt. skyldig moms og skat bliver sat i bero til sagen er afklaret.

Samtidig kan jeg oplyse, at min samlever og jeg er i gang med at lave regnskab og bilag for 2011 klar, da hun pt. kun er hjemme i weekenden på grund af behandling, vil der nok gå et par uger endnu før det er færdigt, men vi vil straks fremsende det når det er færdigt.

Indehaveren har i korrespondancen med SKAT blandt andet anført følgende:

Modtaget 3. september 2013:

Grunden er at jeg har indberettet min selvangivelse efter min eget håndskrevne regnskab og bilag, idet jeg ikke mente at det var nødvendigt at få udarbejdet regnskab, da min omsætning ikke overskrider kr. 300.000,00, og jeg ikke har haft penge til at få lavet regnskab.

Det vil jeg så få gjort via min revisor, men det kan tage lidt tid, hvorfor jeg beder om godt tid til at få det lavet.

Min indtjening de sidste år har været nedadgående idet min kone har fået konstateret parkinsons, hvilket sammen med svær sukkersyge og dårlig nyrer, har gjort at jeg måtte begrænse mig arbejde inden for murerfaget og i relation til mit firma. Derved er der opstået et underskud, idet mine arbejder har taget alt for lang tid.

Min kone er nu i bedring og er blevet godt medicineret, hvorfor jeg nu igen har fået tid og overskud til at tage ny arbejder ind, dog har jeg ikke nogen budget­ ter, men jeg har udgifter til min firmabil, erhvervsforsikring og værktøj.

Alt halter herhjemme og nu prøver vi at rejse os igen, men beder herigennem om forståelse for manglende regnskaber. Vi har samtidig kæmpet med at redde vores hus og hjem fra tvangsauktion, hvilket er lykkedes og vi er med med terminer og andre udgifter igen.

Sygdom giver kaos i familien - men vi rejser os igen.

Modtaget 14. oktober 2013:

Ja så er fristen for indlevering af regnskaber for 2010,11 og 12 overskredet, hvilket jeg er ved at gå fuldstændig i panik over.

Jeg har skullet betale et acontobeløb på kr. 7.000,00 til revisoren og det har jeg først haft penge til nu, efter at en kunde har indbetalt et a'contobeløb.

Så en endelig dato har jeg ikke for hvornår regnskabet er færdigt, men jeg skal igang med et stykke forsikringsarbejde hos en kunde i næste uge og jeg har fået nogle reparationsarbejder osse, så alt i alt ser det lidt bedre ud på arbejdsområdet, så hvis min samlevers helbred kan holde til at hun er alene hjemme, så kan det være at vi redde trådene og økonomien både på den private og selvstændige side.

Så snart jeg har hørt fra revisoren vender jeg tilbage, men du må ikke tro at jeg ikke arbejder på at få løst problemet.

Håber at det kan accepteres med lidt mere udsættelse.”

Landsskatterettens afgørelse

Følgende fremgår af momsloven, jf. LBK nr. 287 af 28-03-2011, § 4, stk. 1:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1 og 2, at:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,

3) den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU, jf. dog § 69, stk. 2,

4) afgiften af ydelser, som virksomheden er betalingspligtig for efter § 46, stk. 1, nr. 3 og 6,

5) den afgift, der skal betales efter §§ 6 og 7.”

Det fremgår af momslovens § 56, stk. 2, at:

”Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.”

Virksomheden skal dokumentere købsmoms i form af fakturaer eller afregningsbilag eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande, jf. momslovens § 84.

Virksomheden har til Landsskatteretten indsendt dokumentation for en del af købsmomsen med følgende beløb:

2010, 2. halvår

41.245 kr.

2011

26.510 kr.

I alt

67.755 kr.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund forhøjelsen med 67.755 kr., hvilket er tiltrådt af SKAT.

For den resterende del af ændringerne har virksomheden ikke indsendt dokumentation, og der kan derfor ikke indrømmes fradrag for denne del af købsmomsen.