Kendelse af 04-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 03-05-2019

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 med i alt 333.391 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] er en enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden er registreret i det Centrale Virksomhedsregistser, CVR, under branchekode 477900 - Detailhandel med brugte varer i forretninger. Virksomhedens startdato er ifølge CVR den 1. februar 1988.

Virksomheden køber og sælger brugte varer. Virksomheden består endvidere i udlejningsvirksomhed. Virksomheden køber blandt andet sine varer fra dødsboer og privatpersoner, der ikke er momspligtige.

[person1] (herefter indehaveren) har oplyst, at virksomheden i perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 blandt andet har solgt varer til [virksomhed2] i Ungarn. Indehaveren har videre oplyst, at salget i Ungarn foregår ved, at varerne sendes til Ungarn, hvor varerne er i kommission. Pengene fra salget deles ifølge indehaveren med den ungarske virksomhed 50/50.

Virksomheden har for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2010 angivet salgsmoms på 129.559 kr., virksomheden har for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 angivet salgsmoms på 109.227 kr., og for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 har virksomheden angivet salgsmoms på 29.344 kr.

Virksomhedens revisor har beregnet virksomhedens moms for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 manuelt efter en metode, hvor afgiftsgrundlaget udgør 50 % af omsætningen. Virksomheden har dog ikke beregnet moms af de oplyste salg til virksomheden i Ungarn, der bogføres på en særskilt konto benævnt ’1035,0 Varesalg, Ungarn, Momsfrit’.

Indehaveren har oplyst, at SKAT ved kontrol af virksomhedens regnskab og moms i år 1994 ikke havde kommentarer til den anvendte metode. Virksomhedens indehaver har videre oplyst, at virksomhedens revisor anvendte metoden efter aftale med Skattecenteret i [by1]. Ifølge aftalen skulle virksomheden beregne momsen som 25 % af 50 % af omsætningen, da virksomheden havde en avance på 50 %.

SKAT udførte i løbet af 2013 kontrol af virksomheden og tog blandt andet på en række besøg hos virksomheden.

SKAT fik udleveret følgende materiale:

Bilag for årene 2010, 2011 og 2012
Skatteregnskaber for 2010 og 2011
Saldobalancer pr. 31. december 2011 og 2012
Kontospecifikationer for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012
Afregningsbilag fra [virksomhed2], Ungarn
Opgørelse af varelager

Virksomheden har endvidere fremsendt en mail fra den Ungarske virksomhed, [virksomhed2], med oplysning om butikkens adresse og EU-momsnummer.

SKAT fik i forbindelse med kontrollen i 2013 sit arkiv i [by2] til at fremsende al materiale vedrørende virksomheden fra årene 1989 til 2003. Arkivet havde ikke noget materiale fra 1990 til 1993. SKAT har oplyst, at der i det fremsendte arkiverede materiale ikke forelå nogen oplysninger om en aftale, vejledning eller andet omkring brugtmoms.

Af de fremsendte kontospecifikationer fremgår det, at virksomheden havde tre konti for varekøb: ”1300,0 Varekøb”, ”1350 varekøb/private”, ”1306 Varekøb EU”. Det er ikke angivet på kontobladene, om de forskellige konti vedrører indkøb under brugtmomsordningen eller under de almindelige regler. Virksomheden har følgende konti vedrørende varesalg: ”1000,0 Varesalg”, ”1020,0 Varesalg (forskelsmoms)” og ”1035,0 Varesalg,ungarn, momsfrit”. De forskellige posteringer på virksomhedens konti er ikke nærmere specificeret. På konto ”1000,0 Varesalg” og konto ”1035,0 Varesalg,ungarn, momsfrit” er teksten vedrørende de enkelte posteringer alene henvisninger til perioder.

De 10 fremsendte afregningsbilag fra den Ungarske virksomhed indeholder følgende specifikationer:

”I confirm the sells till now of Your stock deposited in our shop: used furnitures and different other items for homes:

50 % of price

...dk. ...”

De 10 afregningsbilag strækker sig tidmæssigt over perioden 7. februar 2011 til 6. december 2012.

SKAT oplyste ved brev af 4. november 2013 virksomheden om, at det ikke var lykkedes SKAT at identificere de varer, der var solgt til virksomheden i Ungarn. SKAT anmodede derfor virksomheden om at udarbejde et momsregnskab efter den individuelle metode for de varer, som indehaveren ønskede skulle være omfattet af den individuelle metode.

SKAT modtog ikke et regnskab efter den individuelle metode.

Under sagens behandling i Landsskatteretten blev virksomhedens repræsentant opfordret til at fremlægge eventuel dokumentation for aftalen indgået med Skattecenteret i [by1]. Repræsentanten oplyste, at den tidligere revisor er afgået ved døden, og at repræsentanten ikke er i besiddelse af bilag vedrørende gamle sager.

Repræsentanten oplyste videre om aftalen:

”Den omtalte aftale indgik den tidligere revisor [person2] i samarbejde med Skattestyrelsen (daværende Skattecenter [by1]), grundet den store mængde varer og variation i indkøbsstørrelsen, kunne salgsmomsen beregnes af 50 % af omsætningen, da man forudsatte, at der var en gennemsnitsavance på 50 %,

Virksomheden har efterfølgende haft besøg/kontrol af Skattecenteret og da havde de ingen bemærkninger til opgørelsesmetoden.

Ved ændring af denne aftale, har virksomheden i alle årene betalt alt for meget i salgsmoms og det rammer hende i disse afviklingsår (pension), hvor der ikke indkøbes så meget længere, men sælges ud af varelageret, hvilket så betyder, at virksomheden kommer til at betale for meget i salgsmoms, da varelaget/-købet ikke har været har været fratrukket ved indkøb.”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 333.391 kr. for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen blandt andet henvist til følgende (uddrag):

”SKATs ændringer

...

2010

Punkt 2. Angivet salgsmoms

kr. 129.559

Punkt 2. SKAT har beregnet salgsmomsen til:

kr. 262.766

Punkt 2. Forskel, som mangler at blive angivet, som salgsmoms

kr. 133.207

2011

Punkt 2. Angivet salgsmoms

kr. 109.227

Punkt 2. SKAT har beregnet salgsmomsen til:

kr. 283.434

Punkt 2. Forskel, som mangler at blive angivet, som salgsmoms

kr. 174.207

2012

Punkt 2. Angivet salgsmoms

kr. 29.344

Punkt 2. SKAT har beregnet salgsmomsen til:

kr. 55.321

Punkt 2. Forskel, som mangler at blive angivet, som salgsmoms

kr. 25.977

Ændringerne giver en samlet ændring af virksomhedens moms

kr.333.391

...

2.6. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har ikke indsendt eller forevist dokumentation for aftalen, som skulle være indgået med

skattemyndigheden om opgørelse af brugtmoms. Vi har bedt vores arkiv i [by2] om at

fremsende alt materiale, som er arkiveret fra årene 1989 til 2003. Arkivet havde ikke noget

materiale fra årene 1990,1991,1992 og 1993. Der forelå ikke nogen oplysninger om en

aftale/vejledning eller andet omkring brugtmoms i det materiale, vi har fået fra arkivet. Vi har

derfor udelukkende behandlet opgørelsen af moms efter de gældende regler og love.

Virksomheden køber varer fra blandt andet dødsboer og privatpersoner, der ikke er momspligtige. Fakturerings- og regnskabskravene er ikke opfyldt, hvorfor det ikke er muligt at opgøre brugt-momsen efter metode 1. Da det ikke er muligt at beregne momsen på hver enkelt vare, fordi der er tale om samlet køb og salg af flere varer, hvor prisen for den enkelte vare er ukendt, har SKAT anvendt metode 2.

Da det er ikke muligt at udskille købs- og salgspris på de varer, der er solgt i Ungarn fra resten af varerne, har SKAT derfor også anvendt metode 2 ved salg til Ungarn.

2.5. SKATs beregning af virksomhedens brugtmoms efter metode 2

Beløbene i nedenstående beregning er hentet fra regnskaberne 2010 og 2011. Beløbene fra 2012 er hentet fra virksomhedens saldobalance pr. 31. december 2012.

2010

2011

2012

omsætning

1.036.480

kr.

omsætning

1.182.571

kr.

omsætning

234.763

kr.

moms

259.120

kr.

moms

295.643

kr.

moms

58.691

kr.

Ungarn, salg

218.265

kr.

Ungarn, salg

67.792

kr.

Ungarn, salg

67.246

kr.

Varekøb

-85.392

kr.

Varekøb

-57.901

kr.

Varekøb

-34.159

kr.

Varekøb/private

-111.710

kr.

Varekøb/private

-70.935

kr.

Varekøb/private

-49.935

kr.

Varekøb EU

-2.933

kr.

Varekøb EU

0

kr.

Varekøb EU

0

kr.

i alt

1.313.830

kr.

i alt

1.417.170

kr.

i alt

276.606

kr.

80 % heraf

1.051.064

kr.

80 % heraf

1.133.736

kr.

80 % heraf

221.285

kr.

moms 25 %

262.766

kr.

moms 25 %

283.434

kr.

moms 25 %

55.321

kr.

(...).”

Virksomhedens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at der ikke skal beregnes moms af salg til Ungarn, samt at den af virksomheden benyttede metode for opgørelse af moms skal anvendes for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012.

Virksomhedens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende i klagen af 19. december 2013 (uddrag):

”Ovennævnte er ikke enig at salg til Ungarn, ikke skulle være momsfritaget jf. nedenstående udklip fra SKAT:

I andre EU-lande

Salg til virksomheder

EU omfatter Danmark, Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Irland, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

Når du sælger varer til en momsregistreret virksomhed i et andet EU-land, kan du sælge varen uden dansk moms, hvis to betingelser er opfyldt:

Du har fået din udenlandske kundes momsnummer og tjekket, at momsnummeret er gyldigt på www.skat.dk
Dine varer forsendes eller transporteres rent faktisk til et andet EU-land

Det er vigtigt, at du tjekker disse to ting. Du hæfter nemlig for momsen, hvis det viser sig, at din udenlandske kunde ikke er momsregistreret, eller hvis varerne ikke er forsendt/transporteret til udlandet.

Det er endvidere [person1]s klare opfattelse, at metoden der er benyttet ved beregningen af salgsmomsen (jf. indgået aftale med SKAT - tidligere skatteregion [by1]) ikke kan ændres med bagud virkende kraft og er indforstået med at metoden benyttes fremadrettet (er benyttet for 2013).

[person1] har planlagt sin tilbagetrækning fra arbejdsmarked ud fra ovenstående og en ændring med tilbagevirkende kraft ødelægger fuldstændig hendes mulighed for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet nu (bliver folkepensionist næste år).”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2012 med i alt 333.391 kr., herunder om SKAT med rette har anvendt metoden i momslovens § 70, stk. 5, ved opgørelsen af momstilsvaret. Der skal videre tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har medregnet virksomhedens salg til virksomheden i Ungarn i opgørelsen af virksomhedens brugtmoms.

Følgende fremgår af momslovens § 69:

”Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af

1) en ikke afgiftspligtig person,
2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,
5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.”

Af momslovens § 70, stk. 1, stk. 4 og stk. 5, fremgår følgende:

”Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.

...

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring

Stk. 5. Når der ikke kan ske afgiftsberigtigelse for den enkelte vare efter stk. 1, fordi der foreligger et samlet køb eller salg, opgøres afgiftsgrundlaget for de pågældende varer under ét for afgiftsperioden. Afgiftsgrundlaget udgør 80 pct. af forskellen mellem værdien af de i perioden foretagne køb og salg. Virksomheder, der er omfattet af 1. pkt., kan tilsvarende opgøre afgiftsgrundlaget for andre brugte varer m.v. periodevis. Overstiger værdien af køb værdien af salg i en periode, kan det overskydende beløb medregnes til værdien af køb i den efterfølgende periode. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for opgørelsen af afgiftsgrundlaget.”

Reglerne om brugtmoms herunder momslovens §§ 69 og 70 findes i momslovens kap. 17.

Følgende fremgår af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1:

” Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:

1) Levering af varer, der af virksomheden eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret i et andet EU-land efter regler svarende til §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a. Fritagelsen omfatter dog ikke levering af varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17(...).”

Landsskatteretten bemærker indledningsvis, at brugtmomsordningen er en frivillig ordning. Det er Landsskatterettens opfattelse ud fra de i sagen foreliggende oplysninger, at virksomheden har anset sig for omfattet af ordningen dog således, at virksomheden har anvendt sin egen individuelle metode til opgørelse af afgiftsgrundlaget.

Landsskatteretten lægger til grund, at virksomheden opfylder betingelserne for anvendelse af brugtmomsordningen, både for så vidt angår de varer, der sælges i Danmark, og for så vidt angår de varer, der sælges til virksomheden i Ungarn.

Virksomheden har ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget for de varer, som virksomheden har solgt i Danmark, anvendt en metode, hvorefter brugtmomsen beregnes som 25 % af 50 % af omsætningen. Virksomheden har forklaret, at metoden blev brugt efter aftale mellem skattemyndighederne i [by1] og virksomhedens tidligere revisor. Virksomhedens repræsentant har oplyst, at der ikke findes dokumentation for aftalen, da virksomhedens daværende revisor er afgået ved døden.

SKAT har oplyst, at der ikke foreligger oplysninger i SKATs arkiv omkring indgåelse af en aftale med virksomhedens revisor om anvendelse af den oplyste metode.

SKAT har opgjort virksomhedens moms efter brugtmomsreglerne i momslovens kapitel 17. SKAT har ved opgørelsen anvendt samlemetoden, jf. momslovens § 70, stk. 5.

Landsskatteretten bemærker, at der ikke i momslovens ordlyd ses grundlag for at aftale individuelle metoder til opgørelse af afgiftsgrundlag hverken efter brugtmomsordningen eller de almindelige regler. Dertil kommer, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for en eventuel aftale indgået mellem SKAT og virksomhedens revisor om en særlig opgørelsesmetode.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har opgjort virksomhedens afgiftsgrundlag efter reglerne i momslovens kapitel 17.

Da virksomhedens regnskaber ikke muliggør opgørelse af afgiftsgrundlaget efter den individuelle metode i momslovens § 70, stk. 1, finder Landsskatteretten endvidere, at det er med rette, at SKAT har opgjort virksomhedens brugtmoms efter samlemetoden, jf. momslovens § 70, stk. 5.

Der skal herefter tages stilling til, om virksomhedens salg af varer til virksomheden i Ungarn skal medtages i opgørelsen af virksomhedens brugtmoms.

Det følger af momslovens § 70, stk. 4, at der ved anvendelse af brugtmomsordningen skal føres særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter ordningen. Virksomheden skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet herunder have dokumenteret købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre en konto for virksomhedens samlede indkøb og virksomhedens samlede salg af de varer, der afgiftsberigtiges efter momslovens § 70, stk. 5, jf. momsbekendtgørelsen § 117, stk. 1 og stk. 3.

Det bemærkes, at virksomheden ifølge det oplyste ikke har ført særskilte konti for indkøb af de varer, som virksomheden mener skal afgiftsberigtiges efter brugtmomsordningen og for indkøb af de varer, som virksomheden har solgt til virksomheden i Ungarn. Idet virksomheden har anset hovedparten af sine indkøb for omfattet af brugtmomsordningen, og idet virksomheden ikke har ført særskilte indkøbskonti for de varer, der sælges i Ungarn, finder retten, at samtlige af virksomhedens varekøb i perioden må anses for omfattet af ordningen i momslovens § 70, stk. 5.

Det følger af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, at varer, der af virksomheden eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret i et andet EU-land, er fritaget for afgift.

Det følger videre af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, at fritagelsen ikke omfatter levering af varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17, herunder momslovens § 70, stk. 5.

Brugtmomsordningen er en frivillig ordning, og den afgiftspligtige kan for hver levering, der henhører under denne ordning anvende den almindelige momsordning. Når varer omfattet af § 70, stk. 5, efterfølgende henføres under lovens almindelige regler, skal virksomheden anføre varens indkøbsværdi på salgskontoen for brugtmoms.

Kan indkøbsprisen ikke dokumenteres af virksomheden, skal købsprisen beregnes på grundlag af varens salgspris reduceret med de omkostninger og den avance, der i almindelighed indgår ved leveringen af varer af den pågældende art.

SKAT har bedt virksomheden om at udarbejde et regnskab for virksomhedens køb og salg relateret til Ungarn. Virksomheden har ikke efterkommet SKATs anmodning.

Således som sagen foreligger oplyst, er det ikke muligt at adskille de varer, der er solgt i Ungarn, fra de varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17. Virksomheden har hverken dokumenteret varernes indkøbspris eller fremlagt oplysninger, der muliggør en kvalificeret kalkuleret indkøbspris.

Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at det er med rette, at SKAT har medregnet salgene til Ungarn i opgørelsen efter momslovens § 70, stk. 5.

SKATs afgørelse stadfæstes dermed.