Kendelse af 27-04-2016 - indlagt i TaxCons database den 27-05-2016

SKAT har baseret beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj på et brændstofforbrug på 8,7 km/l.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har beregnet registreringsafgift for klagerens køretøj, en Rolls Royce Coupe med stelnummer [...], ved import. Registreringsafgiften er beregnet til 21.580 kr.

Det fremgår af Motorregistreret, at køretøjet har brændstofforbrug på 8,7 km/l.

SKATs afgørelse

SKAT har baseret beregningen af registreringsafgift for klagerens køretøj på et brændstofforbrug på 8,7 km/l.

Af afgørelsen fremgår følgende:

”[…]

SKAT har beregnet registreringsafgift på dit køretøj stelnummer: [...].

Ud fra oplysningerne om køretøjet i Motorregistreret, er vurderingen og

beregningen foretaget efter satsen: Personbil, Privat personkørsel.

SKAT har værdifastsat og beregnet registreringsafgift sådan

Afgiftspligtig værdi: 13.600,00 kr.

Beregnet registreringsafgift: 21.580,00 kr.

Til betaling: 21.580,00 kr.

Beregningen er foretaget ud fra en oplyst pris på 13.600,00 kr. før tillæg og fradrag.

[…]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at beregningen af registreringsafgift baseres på et samlet årligt brændstofforbrug.

Klageren har til støtte herfor anført:

”[…]

NEJ, der er ikke tale om et nyt køretøj, men en 82 år gammel veteranbil.

Ifølge "registreringsafgiftsloven" § 4 stk. 3 citat "forhøjes afgiften efter stk. 1 nr. 2 med 1000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 16 km. pr. liter brændstof "(benzin) citat slut. En sådan form for beregning er ganske fin, hvis man går ud fra, at alle biler tilbagelægger samme antal kilometer pr. år. Men det er ABSOLUT IKKE tilfældet.

Formålet med den ekstra afgift udmålt på ovenstående måde er at beskatte nyere biler med et stort benzinforbrug. I lovteksten har man ganske glemt, at der findes et mindre antal biler, som ikke kan belægges med ekstraskat på samme måde som ovennævnte. Det er veteranbiler, altså biler over 35 år gamle.

Ved lovudformningen i 2007 blev interesseorganisationen Motorhistorisk Samråd ikke hørt. Det er for mig uforståeligt og er en markant forglemmelse. Veteranbiler, der er indregistreret, benyttes til hobbykørsel og tilbagelægger ca. 900 kilometer om året. Brugen af veteranbiler er desuden begrænset til perioden 15.3 til 15.11 - det vil sige til tre fjerdedele af året. Almindelige biler til sammenligning har ingen tidsbegrænsning i brugen og kører alle årets tolv måneder.

Beskatningen går direkte på benzinforbruget. Hvis man tager en almindelig større bil og sætter det årlige tilbagelagte antal kilometer til 15.000 km - det er, hvad jeg selv kører i min dagligdagsbil - og anslår kørsel pr. liter benzin til maksimum 9 km, bruger en almindelig større bil f.eks. en stationcar (eks. Mercedes 124) altså ca. 1.666 liter benzin 95 oktan.

Min veteranbil kører ca. 900 km om året - det er, hvad Motorhistorisk Samråd oplyser vedrørende gennemsnitlig kørsel med veteranbiler pr. år - og kører 8,7 km/l benzin 92. Det giver et årligt benzinforbrug på ca. 103 liter benzin 92 oktan.

Man kan IKKE skære alle biler over en kam og beskatte alle med den samme sats, nemlig 1000 kr. for hver kilometer de kører under 16 km/l. Når lovteksten så eksplicit går på benzinforbruget er det indlysende, at der er tale om totalforbruget af brændstof, og at veteranbiler udgør en undtagelse i og med, at disse biler årligt bruger ca. 6,2% af den mængde brændstof, som en hverdagsbil af typen Mercedes 124 stationcar (min egen) bruger. Veteranbiler udleder følgelig kun en brøkdel CO2 i forhold til almindelige biler.

Med begrundelse i lovtekstens eksplicite sigte betragter jeg det urimeligt at beskatte min import af en veteranbil med ekstra 7.980 kr. Dels bruger min bil altså kun ca. 6,2% af en normal større bil i brændstof og dels forurener den tilsvarende meget mindre målt i C02 udslip. Jeg vil derfor bede om at få refunderet det nævnte beløb, kr. 7.980 dk, fordi der ikke er belæg for en sådan

ekstrabeskatning.

I øvrigt var veteranbiler fritaget for denne ekstra beskatning i begyndelsen af lovens virke - og bør også fremover være det. Fra lovens vedtagelse i juli 2007 og til 1. Marts 2009 var veteranbiler ikke omfattet af ekstrabeskatningen ifølge lovens § 4 stk. 3. At loven også skulle omfatte veteranbiler er en ren administrativ beslutning i SKAT og har intet politisk grundlag. Fritagelsen bør have tilbagevirkende kraft, fordi det er SKAT, som egenrådigt har fortolket loven som om, at den skulle omfatte ravl og krat. Det skal den naturligvis ikke. § 4 stk. 3 skal helt afgjort betragtes under en helhedssynsvinkel - og derfor skal veteranbiler undtages for den ekstra skat beregnet på det grundlag, som § 4 stk. 3 udstikker for almindelig større biler i og med, at veteranbiler kun bruger 6,2% brændstof af, hvad nyere større biler bruger og i og med, at SKATs omfortolkning af lovens paragraf ikke har et politisk grundlag. Tilbageførelsen til undtagelse af veteranbiler for ekstra beskatning jfr. § 4 stk. 3 bør naturligvis have tilbagevirkende kraft i og med den savner politisk grundlag. […]”

Landsskatterettens afgørelse

To retsmedlemmer, herunder retsformanden udtaler:

Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, at afgiften efter stk. 1 for benzindrevne biler skal forhøjes med 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof.

Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 541 af 6. juni 2007 på baggrund af lovforslag L217 af 25. april 2007.

Køretøjet er således omfattet af bestemmelsens ordlyd, således at der skal beregnes tillæg for brændstofforbrug for køretøjet.

SKAT har oplyst, at køretøjet kører 8,7 km/l, og idet klageren ikke har dokumenteret, at køretøjet har et lavere brændstofforbrug, skal dette brændstofforbrug lægges til grund ved beregningen af brændstoftillægget.

Det af klageren oplyste om, SKATs administrative praksis vedrørende fritagelse af veterankøretøjer for miljøtillæg, kan ikke føre til et andet resultat, når der henses til de beskrevne regler og til de faktiske oplysninger, der skal danne grundlag for afgørelsen i den foreliggende sag.

Det af klageren øvrigt anførte kan ikke føre til en ændring af SKATs afgørelse.

De to øvrige retsmedlemmer udtaler:

Med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4 fastsættes køretøjets værdi, jf. § 4, stk. 7, til køretøjets brugsværdi med tillæg af afgift. Der skal herefter ske en nedsættelse af brændstoftillægget beregnet efter § 4, stk. 3, med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Landsskatterettens afgørelse:

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet. Ved stemmelighed er retsformandens stemme afgørende, jf. skatteforvaltningslovens § 13, stk. 1, 4. pkt. SKATs afgørelse stadfæstes herefter.