Kendelse af 17-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2015

Sagen er indbragt for domstolene. Der er afsagt dom i sagen af Retten i Hillerød den 22. december 2016. Domme i skattesager offentliggøres løbende på SKATs hjemmeside. Bemærk, at der kan gå op til nogle måneder, før en dom offentliggøres.

SKAT har givet afslag på anmodning om tilbagebetaling af moms for perioden 1. april 2011 – 31. december 2012, da SKAT har anset støbning af fundamentet i forbindelse med opførelse af en etageejendom for at være påbegyndt i december måned 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet har den 22. juli 2013 indsendt fire efterangivelser for perioden 1. april 2011 – 31. december 2012 med angivelse af en samlet salgs- og købsmoms på henholdsvis 0 kr. og 18.510.673 kr.

Efterangivelserne omfatter udgifter vedrørende selskabets opførelse af etageejendomme. Det fremgår af selskabets brev til SKAT herom, at det efter nærmere drøftelser med en af de førende momseksperter på området, er kommet til selskabets kendskab, at projektet ikke er omfattet af de ”gamle” momsregler, men derimod er underlagt reglerne efter ændringen af momslovens § 13, stk. 1, nr. 9), som trådte i kraft med virkning pr. 1. januar 2011.

Der er vedrørende opførelsen af projektet fremlagt en tilladelse efter jordforureningslovens § 8 fra [by1] Kommune af 22. december 2011 til boligbyggeri på adresserne [adresse1] 3-5 og [adresse2] 12-22, [by1]

Der er vedrørende udgifter afholdt i forbindelse med opførelsen af byggeprojektet fremlagt en faktura af 28. april 2011 fra ”[person1]” vedrørende transport og deponering af jord, opgravning og håndtering af jord, kontrolanalyser, diverse materiale og leje af jernplader.

Derudover er der fremlagt et tilbud fra ”[virksomhed1]” af 14. februar 2011 om levering af færdigblandet beton, og fakturaer fra ”[virksomhed1]” vedrørende levering af færdigblandet beton med leveringsdato fra 4. april 2011.

SKAT har under retsmødet oplyst, at selskabet den 1. december 2010 har modtaget en tilladelse fra SKAT til frivillig registrering for udlejning af fast ejendom, delvis udlejning, vedrørende ejendommen. Det fremgår af tilladelsen, at den har virkning fra 1. juli 2010 og omfatter 3.300 m2 af ejendommens 11.700 m2.

SKATs afgørelse

Anmodningen om tilbagebetaling af moms perioden 1. april 2011 – 31. december 2012 med i alt 18.510.673 kr. er ikke imødekommet.

Den 1. januar 2011 blev momsloven ændret, således at salg af nye bygninger blev momspligtige. Det afgørende for, efter hvilke regler salg af fast ejendom herefter skulle behandles, var, hvornår byggeriet anses for påbegyndt. Denne vurdering følger reglerne for byggeri for fremmed eller egen regning efter momslovens §§ 6 og 7.

Efter byggemomsreglerne anses et byggeri for påbegyndt, når støbning af fundament er påbegyndt, men ikke nødvendigvis færdiggjort.

Selskabets repræsentant har hertil anført, at den påbegyndelse af støbningen, der blev udført i december måned 2010 var med henblik på at undgå beskatning efter 1. januar 2011. Det er dog ikke dokumenteret, at fundamentet reelt først blev påbegyndt i foråret 2011, og det er derfor hverken dokumenteret, at der har været en ”liggeperiode” eller, at det fundament, der blev påbegyndt i december måned 2010, kun var en punktstøbning/begrænset sokkelstøbning.

Den eneste dokumentation herfor hviler på en telefonsamtale med selskabet.

Det må vurderes, at både en punktstøbning og begrænset sokkelstøbning skal anses for begyndelse af støbning af fundament, når det har været hensigten at færdiggøre byggeriet. Derfor skal hele byggeperioden fra begyndelsen af støbning af fundament til færdiggørelsen ses som én sammenhængende periode.

Byggeprojektet er dermed omfattet af de ”gamle” regler i momslovens § 13, stk. 1, nr. 9), hvorefter ejendommens enheder kan sælges uden moms.

Selskabet har i 2010 valgt ikke at lade erhvervsdelen i projektet blive frivilligt registreret for både udlejning og salg af fast ejendom.

De indsendte efterangivelser om fradrag for købsmoms på i alt 18.510.673 kr. kan herefter ikke anerkendes, da der alene kan gives fradrag for udgifter til momspligtige leverancer og ikke til momsfrie leverancer fritaget for afgift efter momslovens § 13, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Derfor nulstilles de pågældende efterangivelser.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at selskabet for perioden 1. april 2011 – 31. december 2012 er berettiget til momsfradrag i overensstemmelse med de indsendte efterangivelser.

Det er hertil anført, at opførelsen af den pågældende ejendom skal anses for påbegyndt efter 1. januar 2011.

I forbindelse med indførslen af momspligt på nyopførte bygninger pr. 1. januar 2011 valgte selskabet at indlede en sporadisk støbning af fundamentet i december måned 2010. Formålet hermed var at fastholde momsfriheden ved et senere salg af de færdigopførte bygninger.

Ved vurderingen af, hvorvidt et byggeri er opført før eller efter ændringen af momslovens 13, stk. 1, nr. 9), skal der tages udgangspunkt i det tidspunkt, hvor byggearbejdet er indledt. Ved vurderingen af opstartstidspunktet lægges tidspunktet for påbegyndelse af støbningen af sokkel/fundament til grund. Denne sondring hidrører fra byggemomsreglerne i momslovens §§ 6 og 7.

Hensigten med at anvende tidspunktet for sokkelstøbning er, at der her er tale om et ”målbart” kriterium for, hvornår selve opførelsesprocessen er indledt.

Støbningen af sokkel skal derfor være udtryk for det tidspunkt, hvor byggevirksomheden igangsætter det egentlige opførelsesarbejde. Dette bekræftes af praksis, hvor særligt SKM2011.6.SR. udgør et væsentligt fortolkningsbidrag.

I nærværende sag blev der påbegyndt en sporadisk støbning af sokkel/fundament ultimo december 2010, og der blev i den forbindelse anvendt ca. 10 m3 beton. Det er telefonisk oplyst, at arbejdet blev udført af selskabets egne medarbejdere, og at støbningen havde karakter af punktstøbning og havde til formål at etablere en spuns for at holde på jorden i et hjørne.

Støbningens formål var dog reelt at fastholde momsfritagelsen for det efterfølgende salg af boligerne.

Dette formål bekræftes af, at byggetilladelsen – som er en forudsætning for indledning af byggeriet - først blev meddelt ultimo december 2010.

Nedrivningen af eksisterende bygninger blev først iværksat herefter.

Den egentlig støbning af fundamentet blev indledt den 3. maj 2011, og først fra dette tidspunkt blev byggearbejdet gennemført som en kontinuerlig proces.

Den sporadiske og meget begrænsede støbning, der blev foretaget i december måned 2010, var således ikke udtryk for igangsættelse af byggeriet.

Derfor skal det samlede byggeprojekt anses for momspligtigt i overensstemmelse med momslovens § 13, stk. 1, nr. 9), og at de indsendte efterangivelser om tilbagebetaling af moms vedrørende opførelsen af boligerne skal således godkendes, jf. momslovens 37, stk. 1.

SKATs indstilling til Landsskatteretten

SKAT har i brev af 22. september 2014 anført følgende:

”SKAT kan fuldt ud tilslutte sig indstillingen til afgørelse af sagen, der stadfæster SKATs afgørelse af 19. september 2013.

Det fremgår, at SKAT har anset støbningen af fundamentet for påbegyndt før 1. januar 2011 og byggeriet dermed ikke omfattes af momspligten, der blev indført ved lov nr. 520 af 20. juni 2009 med virkning fra 1. januar 2011.

Som følge heraf har SKAT nægtet efterfølgende fradragsret for købsmoms, hvor kravet først blev rejst den 22. juli 2013, med begrundelse om, at byggeriet nu først skal anses for påbegyndt efter 1. januar 2011 og dermed omfattet af momspligten.

SKAT skal i det hele fastholde SKATs afgørelse af 19. september 2013 og de deri anførte begrundelser for at nægte fradragsretten for moms, da omkostningerne anses for at vedrører en ejendom, hvor byggeriet må anses for påbegyndt før momspligten blev indført, hvorfor der ikke kan indrømmes fradragsret, jf. momslovens § 37, modsætningsvis.

SKAT skal således samlet indstille til fuld stadfæstelse af SKATs afgørelse”.

Landsskatterettens afgørelse

Regler om afgiftspligt ved levering af fast ejendom:

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 9), at levering af fast ejendom er fritaget for afgift. Fritagelsen gælder dog ikke

a) levering af en ny bygning eller en ny bygning med tilhørende jord
b) Levering af en byggegrund, uanset om den er byggemodnet, og særskilt levering af en bebygget grund.

Denne undtagelse blev indsat ved lov nr. 520 af 20. juni 2009 med virkning pr. 1. januar 2011.

Det fremgår af lovforslaget hertil, at:

”Der er ikke foreslået en overgangsordning for nye ejendomme, idet loven kun har virkning for nye ejendomme, hvor byggeriet eller til-/ombyggeriet påbegyndes efter lovens ikrafttrædelse. Påbegyndelsestidspunktet for nyt byggeri anses for at være tidspunktet for påbegyndelsen af støbning af fundament.”

Regler om fradrag for indgående afgift og angivelse af momstilsvar:

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Registrerede virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre afgiftstilsvaret. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter reglerne i kapitel 9 i perioden, jf. momslovens § 56, stk. 3.

Det bemærkes, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at dokumentere, at betingelserne herfor er opfyldt.

Selskabet har ved manglende angivelse af købsmoms for de respektive afgiftsperioder tilkendegivet at byggeriet var påbegyndt inden 1. januar 2011 og således var omfattet af de indtil dette tidspunkt gældende regler i momsloven.

Således som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten, har selskabet ikke heroverfor dokumenteret, at byggeriet først blev påbegyndt efter 1. januar 2011 og er under disse særlige omstændigheder omfattet af de fra dette tidspunkt gældende regler.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.