Kendelse af 13-08-2014 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2014

Klagen vedrører, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms på grund af manglende dokumentation for modtagne leverancer, og anmodning om udbetaling af negativt momstilsvar er ikke imødekommet.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Du har drevet virksomheden [virksomhed1], og har for 2011 ifølge SKAT angivet et negativt momstilsvar på 16.965 kr. Efterfølgende har du sendt en efterangivelse for samme periode på yderligere negativ momstilsvar på -15.575 kr.

Virksomhedens regnskabsgrundlag er forsøgt indhentet, og følgende er modtaget:

Saldobalance for 2011. Her er omsætningen opgjort til 63.247 kr. Udgifter er opgjort til 223.817 kr., hvilket giver et underskud på 160.570 kr. Udgående (salgs) moms er opgjort til 21.415 kr., og indgående (købs) moms er opgjort til 46.726 kr., og periodens momstilsvar til -25.312 kr.

Der foreligger kontospecifikation for omsætningskonto vedrørende foredrag m.v., på i alt 35.524 kr., samt momsopgørelse.

Der foreligger ikke grundbilag.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen har [person1], [virksomhed2], oplyst, at du i 2012 har indleveret ringbind med bilagsmateriale for indkomståret 2011, og i forbindelse med at det skulle returneres til dig, har de ikke kunnet finde materialet.

SKATs afgørelse

Virksomhedens momstilsvar for 2011 kan ikke godkendes.

Vi har ønsket at gennemgå momsregnskabet, før vi udbetaler momsen, og bedt om at få regnskabsmateriale for perioden, ligesom vi har rykket for materialet.

Materialet er ikke modtaget, og derfor kan den indsendte efterangivelse ikke tages til følge og der sker ikke udbetaling af det negative beløb, før der har været foretaget en kontrol, jf. opkrævningslovens § 12 stk. 3.

Din opfattelse

Du har klaget over, at du for 2011 ikke har fået udbetalt et negativt momstilsvar på 32.540 kr.

Sagen handler om almindelig indberetning af negativ moms, og SKAT har forsøgt at få udleveret bilag på et tidspunkt, som ligger før revisorgennemgang. SKAT har modtaget alt materiale, undtagen bilag. SKAT er anmodet om at indhente bilag fra [virksomhed2], idet de ligger inde med regnskabsmateriale. Sagen handler kun om, at der mangler bilag.

Endvidere er der lavet en efterangivelse, hvor den negative moms fra den almindelige indberetning er fratrukket.

Efterangivelsen på - 15.575 kr. skal tillægges henholdsvis -11.736 kr. og -5.229 kr.

Du har oplyst, at [virksomhed2] har glemt tab på debitorer, og at du ikke længere har mulighed for at opgøre dette. Regnskabet er korrekt, men der skal opgøres et tab på debitorer.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 37:

“Virksomheder registreret efter § 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,

3) den afgift, som efter § 12 påhviler varer, som virksomheden har indført fra steder uden for EU,jf. dog § 69, stk. 2,

4) afgiften af ydelser, som virksomheden er betalingspligtig for efter § 46, stk. 1, nr. 3 og 6,

5) den afgift, der skal betales efter § 6 og 7. Stk. 3. Såfremt der skal betales afgift ved udtagning, kan afgiften af indkøb m.v. hertil fradrages i det omfang, dette ikke allerede er sket. Fradragsbeløbet kan ikke overstige 25 pct. af afgiftsgrundlaget ved udtagningen.

(...)

Det fremgår af momsbekendtgørelsens 40, stk. 1, vedrørende fakturakrav, at:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 47 indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Det fremgår af momsbekendtgørelsen vedrørende de generelle regnskabskrav:

”§ 50. Registrerede virksomheder skal føre et regnskab over leverancer af varer og ydelser til og fra virksomheden, således at de beløb, som virksomheden ved udgangen af hver afgiftsperiode skal angive på afgiftsangivelsen og på listen over EU-leverancer til told- og skatteforvaltningen, fremgår heraf.

Stk. 2. Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab. Virksomheder, der ikke fører et almindeligt forretningsregnskab, skal føre regnskab i et særligt regnskabshæfte, der udleveres af told- og skatteforvaltningen.

Stk. 3. Virksomheder skal, selv om de ikke er bogføringspligtige efter bogføringsloven, opfylde de krav, der er fastsat i bogføringsloven.

Stk. 4. Virksomheder, der efter deres art og handelsform (feks. detailsalg fra vogn eller torvestade) ikke har mulighed for at benytte kasseapparat eller føre lister m.v. over den enkelte indbetaling, må foretage en daglig kasseopgørelse, der skal udvise kassebeholdningen ved dagens begyndelse og slutning samt korrektioner for samtlige udbetalinger og sådanne indbetalinger, der ikke vedrører den afgiftspligtige omsætning. Disse virksomheder skal endvidere daglig redegøre for modtagne indbetalinger på 100 kr. og derover fra kunder for tidligere kreditsalg.

§ 51. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for told- og skatteforvaltningens kontrol med afgiftens rigtige beregning. Føres købs- og salgskonti med summariske posteringer, skal der foreligge specifikationer i form af journaler, kladder, kassestrimler og lignende, hvoraf fremgår, hvorledes de summariske poster er sammensat af enkeltposter.

Stk. 2. Regnskabet efter § 50 og stk. i skal være tilrettelagt således, at alle registreringer kan afstemmes med oplysningerne på virksomhedens afgiftsangivelse og listen over BU- leverancer. Oplysningerne på angivelsen og på listen skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Stk. 3. Regnskabet skal desuden indeholde sådanne oplysninger, at virksomheden kan opfylde forpligtelsen til på begæring at meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger om virksomhedens indkøb hos og leverancer til enkelte virksomheder.

[...]

§58 Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Ifølge saldobalance for 2011 er der for virksomheden opgjort et momstilsvar på -25.312 kr. Der er ikke fremlagt grundbilag for virksomhedens indkøb af varer og ydelser.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheden kan fradrage indgående afgift af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 58, at som dokumentation for fradrag skal der fremlægges fakturaer, som skal opfylde visse fakturakrav, jf. bekendtgørelsens § 40.

Som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten findes det ikke i tilstrækkeligt grad godtgjort, at virksomheden har foretaget indkøb, der berettiger til momsfradrag i henhold til momsangivelser eller virksomhedens bogføring, jf. bl.a. momsbekendtgørelsens § 58. Det er virksomheden og dennes indehaver, som er ansvarlig for at udarbejde og fremlægge dokumentation, hvilket ikke ses at være sket. Derfor har virksomheden ikke fradrag for den købsmoms der er angivet. Det er således med rette, at SKAT ikke har imødekommet anmodning om udbetaling af det angivne negative momstilsvar.

Det af [virksomhed2] oplyste, om at bilagene er forsvundet hos [virksomhed2], har ikke givet anledning til at ændre herved.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.