Kendelse af 09-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 14-08-2015

SKAT har opkrævet klageren 24.007 kr. i registreringsafgift jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 12, jf. § 4.

Den afgiftspligtige værdi er fastsat af Motorcenter [...].

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har i forbindelse med en kontrol i samarbejde med [politiet] ved [adresse1] i [by1] den 22. februar 2013 kl, 12.40 standset et køretøj af mærket Mercedes Sprinter med registreringsnummer [reg.nr.1] og stelnummer [...]. Motorkøretøjet er indregistreret som varebil med reduceret registreringsafgift.

Ved standsningen den 22. februar 2013 blev køretøjet ført af klagerens søn, [person1]. Varebilen blev gennemgået af SKAT ved [person2] og [person3], hvorved det blev konstateret, at der i bilens varerum var der installeret en mikroovn, en fladskærm og 2 fastmonterede sengepladser på 210 cm x ca. 60 cm. På højre side af varebilen var der desuden monteret en markise.

Det fremgår af køretøjsregisteret, at klageren er registreret som ejer og bruger af køretøjet. Bilen er indregistreret med anvendelsen “varebil, godstransport/privat”. Bilen er afgiftsberigtiget som varebil.

Ved standsningen forklarede [person1], at klageren til dagligt anvender varebilen i forbindelse med salg af ure og sølvtøj. I bilens varerum lå der højttalere, ledninger og andet udstyr, som [person1] skulle bruge ved Motorcrossstævnet som DJ. Ifølge [person1] virkede den installerede fladskærm ikke.

Den 3. april 2013 har klageren fremvist bilen hos [Skattecentrets], [adresse2], [...]. Billeder af varerummet er fremlagt. Varerummet var fyldt med guld, sølv, smykker og ure.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet klageren 24.007 kr. i registreringsafgift jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 12, jf. § 4.

”Det er det helhedsindtryk man får af hensigten, når man kigger ind i bilen, der er afgørende for, om en bil utvivlsomt er indrettet til godstransport. I samme øjeblik der er nogen former for indretning, adskillelse eller øvrige konstruktioner i vare- rummet, er det den samlede hensigt med varerummet, der skal være afgørende. Varerummet eller en del af dette må efter en samlet vurdering ikke give indtryk af at være egnet til andet end godstransport. Det vil sige, at det ikke må fremstå som om det også kan anvendes til ophold, beboelse eller persontransport.

Køretøjet er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, som varebil på gule plader, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. Af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12 fremgår det, at en bil, der er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1 – 11, afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Beregningen af registreringsafgiften af et køretøj fremgår af §§ 8-10 i registreringsafgiftsloven.

Køretøjet, der er indregistreret på gule plader som varebil, har været anvendt i Danmark efter at være ombygget. Ved ombygningen er varerummet indrettet til ophold og beboelse. Køretøjet er således ikke længere utvivlsomt indrettet som varebil, men ombygget til personmotorkøretøj. Køretøjet er derfor omfattet af reglerne for personmotorkøretøjer, og skulle derfor have været indregistreret på hvide nummerplader i Danmark og registreringsafgiften skulle være betalt, inden det blev taget i brug efter ombygningen.

Der betales afgift af tidligere registrerede køretøjer, som efter reparation, genopbygning eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det køretøj, der tidligere er registreret og betalt afgift af.

Under behandlingen af sagen er der konstateret disse forhold, der har relevans for sagen og som indgår i den samlede vurdering:

Køretøjet er indregistreret på gule plader som varebil.
På koretøjets højre side er der monteret en markise.
I køretøjets varerum er der fastmonteret 2 sovepladser.
I køretøjets varerum er der monteret en fladskærm.
I køretøjets varerum er der installeret en mikroovn.
Køretøjet er efter ombygning registreringspligtig som personmotorkøretøj.
Køretøjet er anvendt på færdselslovens område efter ombygningen.
Bagved passagersædet er der installeret en konverter, der omdanner strømmen fra 12 V til 220 V.

I varebilens venstre side er der fastmonteret 2 sovepladser oven over hinanden, jævnfør de tidligere vedlagte billeder. Pladen til den nederste soveplads kan vippes op.

Bilen blev fremvist den 3. april 2013 hos [Skattecentrets]. Til daglig bliver bilen anvendt i forbindelse med klagerens arbejde som sælger af guld, sølv, smykk.er og ure. Herudover blev der solgt montrer til, udstilling af disse varer. Varerummet var derfor fyldt med disse varer.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at den af SKAT pålagte registreringsafgift nedsættes til 0.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”Efter Deres brev af 27O613 fremsender jeg mit forløb af sagen.

Da jeg har fremvist varebilen 2 gange til Skat i [by2] til Hr. [person3]

Er der ingen tvivl om at jeg bruger den korrekt erhvervsmæssig efter [person3] vurdering

Han anbefaler at jeg skal klage over afgørelsen til Dem, da den ikke er brugt ulovligt på nogen måder.

Skat i [by2] vil anbefale at den kommer på hvide plader fremover, så der ikke vil opstå tvist på noget tidspunkt, Skat fortæller at den så kan indrettes efter som vi finder bedst for os.

Den bliver efter stor arbejde indrettet efter mit behov, til det jeg bruger den erhvervsmæssig.til

Hos syn fortæller den ikke kan komme til at køre op hvide plader overhoved, da den er frabrikeret kun til varebil.

Nu har Skat i [by2] givet mig forkerte oplysninger om bilen, det har kostet mig en stor omkostning, og skal nu skilles ad igen, og hvem skal nu betale for det.?

Hvis de forsat fremhæver Deres tilgodehavende og som Skat i [by2] anbefaler der skal klages over, da det er en forkert vurdering, - den vil blive skilt ad igen som De kan se på de foto som [person3] har taget. Jeg vil hermed lukke sagen efter min vurdering.”

Landsskatterettens afgørelse

Af den dagældende registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 615 af 7. juni 2012), fremgår, at afgiftssatsen for nye biler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 ton, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør 0 af et reguleret grundbeløb og 50 % af resten.

Af § 5, stk. 12 fremgår, at en bil som er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (personbil), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Det lægges i henhold til det oplyste til grund, at klageren har foretaget ændringer på køretøjet ved at der i bilens varerum er installeret en mikroovn, en fladskærm og 2 fastmonterede sengepladser på 210 cm x ca. 60 cm. På højre side af varebilen er der desuden monteret en markise. Ændringerne medfører samlet set, at køretøjet herefter ikke længere utvivlsomt er konstrureret og indrettet til godstransport.

Køretøjet opfylder herefter ikke betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, og der er derfor berettiget, at SKAT har opkrævet en yderligere registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 5, stk. 12, jf. § 4.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.