Kendelse af 27-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2011

Yderligere momstilsvar

154.875 kr.

139.538 kr.

123.900 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver har i perioden 1. januar 2011 til 15. november 2011 drevet registreringspligtig virksomhed med salg af møbler m.v. under navnet [virksomhed1] uden at være momsregistreret og uden at afregne moms af salget.

Der er fremlagt et regnskab for [virksomhed1] for indkomståret 2011, som er udarbejdet den 10. juli 2012, hvoraf fremgår en nettoomsætning på 813.002 kr. og et resultat før renter på -2.999 kr.

SKAT har indhentet kontroloplysninger for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 fra [virksomhed2] ApS. Kontroloplysningerne består bl.a. af købs- og betalingsbilag. Det fremgår heraf, at virksomheden har solgt møbler m.v. for i alt 1.035.450 kr. til [virksomhed2] ApS. Virksomheden har alene medregnet en omsætning på 405.950 kr. med [virksomhed2] ApS, jf. kontoudskrift af varesalg 2011 med teksten [virksomhed2] samt 4 fakturaer. Det fremgår af bilagene blandt andet, at der er tale om brugtkøbs rapporter, hvor det er en betingelse for handlen, at varerne ikke er stjålet eller på anden vis genstand for ulovligheder. Der fremgår ikke moms af disse brugtkøbs rapporter, mens der fremgår moms af de 4 fakturaer. Det fremgår således af kontospecifikationen, som SKAT har lagt til grund for ændringerne, at moms udgør 0,00 for hver enkelt postering.

Virksomheden er den 15. november 2011 blevet momsregistreret og har ønsket at anvende brugtmomsordningen.

Der er fremlagt 4 fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS efter den 15. november 2011, faktura nr. 6, 7, 8 og 10. På de 4 fakturaer fremgår, at moms udgør 25 %, og der er påført det beregnede momsbeløb. På fakturaerne er desuden anført, at varen er solgt efter de særlige regler for brugte varer.

SKAT har ændret grundlaget for virksomhedens skat og moms for afgiftsperioden 2011 således:

Overskud af virksomhed

Medregnet omsætning med [virksomhed2] ApS-405.950 kr.

Ansat omsætning med [virksomhed2] ApS, opgjort ud fra modtaget kontrolbilag1.035.450 kr.

Heraf anset for privat salg af B & O anlæg -10.000 kr.1.025.450 kr.

Manglende medregnet omsætning 619.500 kr.

Fradrag for beregnet salgsmoms, 619.500 kr. x 25 % -154.875 kr.

Indkomstforhøjelse 464.625 kr.

Den samlede forhøjelse af momstilsvaret udgør dermed 154.875 kr., og heraf udgør faktura nr. 6, 7, 8 og 10 følgende:

Faktura

Tekst

Beløb

Moms

6

æg plus skammel

12.000 kr.

3.000 kr.

6

kontrast

4.000 kr.

1.000 kr.

7

piet hein 180 x 120

5.000 kr.

1.250 kr.

7

aj sofabord

2.480 kr.

620 kr.

8

Svane hallingdal

8.000 kr.

2.000 kr.

10

Mågestole, 2 stk.

6.400 kr.

1.600 kr.

10

3107, 8 stk.

11.200 kr.

2.800 kr.

I alt

49.080 kr.

12.270 kr.

Virksomhedens repræsentant har anmodet om nedsættelse af momsen med 25 pct. af (49.080 kr. + 12.270 kr.) i alt 61.350 kr. svarende til 15.337 kr.

Samtidig med afgørelsen i nærværende sag har Landsskatteretten truffet afgørelse i indehaverens indkomstsag, jf. journal nr. [...] og virksomhedens sag vedrørende anvendelse af brugtmomsordningen, journal nr. [...].

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2011 med 154.875 kr.

SKAT har i sin begrundelse for ændringen anført følgende:

”(...)

Salg af brugte møbler på i alt 1.025.450 kr. til virksomheden [virksomhed2] ApS er skattepligtigt, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Der er alene medregnet 405.950 kr. i omsætning med [virksomhed2] ApS. Der henvises til opgørelse over salg af møbler m.v., jf. bilag 1. Indkomsten forhøjes med 619.500 kr.

Vi er af den opfattelse, at du ikke har løftet bevisbyrden for at salg af Hornslet maleri er salg af et privat indbo, hvorfor vi ikke har korrigeret opgørelsen hermed.

Der er i indkomsten fradrag for beregnet salgsmoms på 154.875 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a. Der henvises til talmæssig opgørelse samt beskrevet nedenfor.

SKAT mener, at du har unddraget statskassen moms med 154.875 kr. ved som uregistreret at have drevet registreringspligtig virksomhed med salg af møbler m.v. uden at afregne moms af salget, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. punkt., § 47 stk. 1 og 5 samt § 49, stk. 1, 1. punkt.

Momsgrundlaget opgøres til 100 % af det aftalte vederlag. Der skal således beregnes 25 % moms af det vederlag/omsætning, som sælger af møbler m.v. har udeholdt. Som tidligere anført er der i SKM 2002.81.TSS redegjort for SKATs gældende praksis vedrørende efteropkrævning af moms.

De modtagne afregningsbeløb (samlet vederlag) anses således for momsgrundlaget, hvoraf der skal beregnes 25 % i moms, jf. momslovens § 27, stk. 1 og § 33 samt TfS 2002.239.

Brugtmomsordningen kan ikke anvendes, idet alle kravene ikke er opfyldte for at anvende ordningen. Du udsteder ikke særskilt faktura, der desuden skal indeholde nogle specifikke oplysninger, jf. ovenfor. Du har ikke et momsregistreringsnummer i perioden 1. januar - 15. november 2011.

Omsætningen efter 15. november 2011 opfylder ikke fakturakrav til brugtmomsordningen. Du har sendt 4 fakturaer til [virksomhed2] ApS efter den 15. november 2011. Det er faktura nr. 6, 7, 8 og 10. På de 4 fakturaer fremgår, at moms udgør 25 % og der er påført det beregnet momsbeløb. Som det fremgår af vejledning til brugtmoms, må der hverken skrives momsbeløbet på faktura eller anden angivelse, hvoraf momsbeløbet kan beregnes. Dine indsigelser ændrer ikke vores opfattelse heraf.

(...)”.

SKAT har til Landsskatteretten indsendt yderligere bemærkninger:

”(...)

3. Moms på faktura 6, 7, 8 og 10 skal ikke medregnes ved opgørelsen af momstilsvar for den omhandlede periode

Det oplyses af advokat, at [person1] opfylder betingelserne for at benytte brugtmomsordningen i forhold til fakturaerne udstedt i december måned 2011, hvorfor faktura 6, 7, 8 og 10 fra december måned 2011 ikke skal medregnes ved opgørelsen af [person1]s momstilsvar, for den omhandlede periode.

Som det fremgår af afgørelse af 15. juli 2013 side 5, er vi ikke enige heri. Der foreligger ikke nye oplysninger.

Der er vedlagt bilag på bogføringen af moms, der er angivet for 4. kvt. 2011. Det fremgår heraf, er der bogført brugtmoms for 4. kvt. 2011 på 7.024 kr. Dette svarer til den på momsangivelse for 4. kvt. 2011 angivne udgående moms – angivelsen, som også er vedlagt som bilag. Endvidere er vedlagt faktura 6, 7, 8 og 10, hvor det fremgår at der er angivet momsbeløb på 25 % på alle 4 bilag. Det fremgår af momslovens § 4, og §52a, stk. 6 og 7, at såfremt der er angivet moms på en faktura skal den betales. Det fremgår af bogføringen, at momsbeløbene på faktura er bogført som indgående moms og efterfølgende tilbageført (bilag 1012). Moms på fakturaer er således ikke betalt.

Momstilsvaret bør ud fra det foreliggende ændres fra det i afgørelse af 15. juli 2013 opgjorte moms-beløb på 25 % af 22.000 kr.+9.350 kr.+20.000 kr.+ 10.000 kr., i alt 15.337 kr. til den på fakturaer anførte moms på i alt 12.270 kr. I alt en nedsættelse på 3.067 kr. Indkomsten skal som følge heraf forhøjes med tilsvarende beløb.

(...)”.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af afgiftstilsvaret for perioden 2011 skal nedsættes med 15.337 kr.

Påstanden vedrørende momsen er opgjort som momsbeløbet på fakturaerne 6, 7, 8 og 10.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at virksomheden opfylder betingelserne for at benytte brugtmomsordningen i forhold til fakturaerne udstedt i december måned 2011. Det gøres således gældende, at momsen ved faktura 6, 7, 8 og 10 fra december 2011 ikke skal medregnes ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar for den omhandlede periode.

Ved retsmødet i Landsskatteretten anførte repræsentanten endvidere, at der ikke har været en bruttoavance på 30 pct. ved handel med brugte møbler.

Der er fremlagt erklæringer fra samhandelspartnere, som har erklæret, at avancen kun udgør 10-15 pct. Indehaveren har efter bedste evne udarbejdet dokumentation til SKAT og samarbejdet med myndighederne, ligesom han har fremlagt al dokumentation, som har haft, for SKAT.

Hvis SKATs forhøjelse gennemføres uden købsfradrag, vil det medføre, at avancen udgør 49 pct. i 2011 baseret på, at SKAT har forhøjet indkomsten med 619.500 kr. i 2011. Der savnes en begrundelse for, at der ikke er indrømmet fradrag for yderligere køb. Der skal derfor indrømmes et sådant fradrag, og såfremt et indkøb ikke kan dokumenteres, så skal der foretages en skønnet avance på mindre end 30 pct.

Ved retsmødet har virksomhedens repræsentant desuden anført, at Skatteankestyrelsens indstillinger vedrørende anvendelse af brugtmomsordningen accepteres, hvorfor problemstillingen angående denne ordning ikke vil blive omtalt nærmere.

Landsskatterettens afgørelse

For afgørelse af virksomhedens anvendelse af brugtmomsordningen henvises til Landsskatterettens kendelse med journal nr. [...]. Klagerens repræsentant har ved retsmødet i Landsskatteretten frafaldet klagen vedrørende brugtmomsordningen.

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, at:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Følgende fremgår af momslovens § 27, stk. 1:

”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.” Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Et eventuelt regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten og afgiftstilsvaret fastsættes skønsmæssigt.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

Virksomhedens fulde regnskabsmateriale, herunder købs- og salgsbilagene, er bortkommet eller forefindes ikke. Virksomheden kan derfor ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Der er således ikke udarbejdet et regnskab for virksomheden for år 2011, som opfylder kravene til regnskaber ifølge mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven. SKAT har på den baggrund været berettiget til at ansætte indkomsten og momstilsvaret skønsmæssigt, jf. praksis i blandt andet SKM2014.448.BR, som ligeledes vedrører en virksomhed, som handler med brugte designmøbler.

Repræsentanten har anført, at 10-15 pct. i bruttoavance er passende for virksomheden ud fra en erklæring fra [virksomhed2], som er en af virksomhedens samarbejdspartnere. Desuden har et udkast til regnskab for virksomheden i indkomståret 2011 efter det oplyste vist en avance på 23 pct. og selve regnskabet viser efter det oplyste en bruttoavance på 10,4 pct. For år 2012 har [virksomhed3] opgjort avancen til 12,23 pct. ud fra den foreliggende bogføring. Der er efter det oplyste ikke fremlagt et revideret regnskab som grundlag for disse tal.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, lægger til grund, at klageren har haft omsætning som anført af SKAT. Der er et misforhold imellem skønnet over klagerens avancer i indkomstårene 2010 og 2011, men der er ikke holdepunkter for at antage, at klageren har haft udgifter til varekøb ud over det af SKAT anførte. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for sine indkøb af de solgte møbler, og det er således med rette, at SKAT ikke har indrømmet fradrag for køb heraf. Disse retsmedlemmer stemmer derfor for at stadfæste SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

To retsmedlemmer lægger vægt på, at SKAT for indkomståret 2010 har anerkendt en skønsmæssig avance på 30 pct., hvilket ligeledes bør gælde for indkomståret 2011. Disse retsmedlemmer stemmer derfor for at nedsætte afgørelsen således, at avancen udgør 30 pct.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, idet retsformandens stemme er afgørende, og SKATs afgørelse stadfæstes vedrørende dette punkt.

SKAT har beregnet moms af omsætningen med 25 pct. af 619.500 kr., i alt 154.875 kr. Det fremgår af SKM2017.537SKAT, at der skal efteropkræves moms med 20 pct. og ikke 25 pct. Der foretages ændring af ansættelsen i overensstemmelse hermed således:

Overskud af virksomhed

Medregnet omsætning med [virksomhed2] ApS

405.950 kr.

Ansat omsætning med [virksomhed2] ApS, opgjort ud fra modtaget kontrolbilag

1.035.450 kr.

Heraf anset for privat salg af B & O anlæg

-10.000 kr.

1.025.450 kr.

Manglende medregnet omsætning

619.500 kr.

Fradrag for beregnet salgsmoms, 619.500 kr. x 20 %

-123.900 kr.

Indkomstforhøjelse

495.600 kr.

Forhøjelse ifølge SKAT

-464.625 kr.

Nedsættelse, afgiftstilsvar (yderligere indkomstforhøjelse)

30.975 kr.

Der er på alle de omhandlede fakturaer, nr. 6, 7, 8 og 10 anført 25 pct. moms. Det samlede beregnede afgiftsbeløb på de 4 fakturaer udgør i alt 12.270 kr. I SKATs samlede forhøjelse på 154.875 kr. (før rettelsen til 123.900 kr.) indgår de 4 fakturaer med 15.337 kr. Disse 4 fakturaer er således omfattet af bestemmelsen om 20 pct. moms i henhold til SKM2017.537.SKAT og indgår i den samlede korrektion på 30.975 kr., hvorfor der ikke ændres yderligere i indkomst- og afgiftsfastsættelsen vedrørende disse fakturaer.

Landsskatteretten nedsætter herefter afgørelsen vedrørende momstilsvaret med 30.975 kr. vedrørende dette punkt.